OSMO VANREDNO ZASEDANjE, 20.07.2005.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

OSMO VANREDNO ZASEDANjE

4. dan rada

20.07.2005

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 10:10 do 22:35

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neka poslanička grupa želi reč? (Ne.)
Na član 37. amandman je podneo poslanik Milorad Mirčić.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? Reč ima poslanik Momir Marković.

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
Iako smo, dame i gospodo narodni poslanici, nekoliko puta rekli suštinu, ipak provejava da nije dovoljno rečeno pa moram još jednom da kažem.
Dolazeći na vlast Mlađan Dinkić je ugasio SDK, odnosno Službu platnog prometa ili kako se već zvala. Razlog ste videli nekoliko meseci posle toga – a pričali smo za ovom govornicom kako je nastala Nacionalna štedionica, kako je početni kapital te Nacionalne štedionice nastao od deponovanih sredstava Republike Srbije u Evroaksis banci, pa vraćeno itd. i ko su akcionari te Nacionalne štedionice – kada je Nacionalna štedionica preuzela kompletnu infrastrukturu bivše SDK.
Dakle, zgrade, deo zaposlenih, deo je odmah otišao na ulicu, samo deo zaposlenih su preuzeli, kompletan sistem kompjuterski i od ničega je postala jedna od jačih banaka, a da bi mogla i dalje da radi kako treba, onda se sećate da je stara devizna štednja morala preko nje da ide, a ne preko drugih banaka.
Danas ovim zakonom ministar Dinkić pravi novi SDK, ali ga pravi na ledini. Sve ono što je država Srbija imala u zgradama, u infrastrukturi, u kadrovima, ne postoji. Popuniće ga naravno kadrovima, podobnim, ne moraju da budu stručni, ali moraju da budu podobni, moraju da imaju člansku kartu određene političke stranke.
Na član 37. je narodni poslanik Milorad Mirčić podneo amandman i traži da se taj član briše, a član 37. glasi: "Posle člana 73. dodaje se naslov iznad člana i član 73j". Specifikum Mlađana Dinkića je da pored brojeva za članove počne azbuku od a, pa završi sa azbukom i krene sa abecedom i pređe na sledeći broj itd.
Imamo gomilu članova koji u suštini ništa ne znače. Šta je razlog? Da se što više zatrpa i da se ne vidi osnovna težnja Mlađana Dinkića, odnosno šifrovane grupe, ne samo Mlađana Dinkića, jer on bez tate ne može ništa da radi, uglavnom su njih dvojica, odnosno ovaj trojac bez kormilara, predsednik stranke, ministar finansija, guverner, pardon četverac, ali ovog četvrtog ne bih da pomenem.
Trezor se spušta na lokalnu vlast. Ovo što će trezor raditi za lokalnu vlast to je radila SDK. Vrlo uspešno u deliću sekunde mogli ste sve podatke da dobijete i naravno radi se o onoj proviziji o kojoj je govorio narodni poslanik Zoran Krasić, radi se o tome da se radilo uz mnogo manju proviziju nego što će sigurno trezor naplaćivati.
Ono što je mnogo opasnije, a krije se iza ovoga, dolazi 73k. Dakle, pola abecede i celu azbuku potrošio na ovaj član 73. "Ukoliko nadležni organ lokalne vlasti ne dostavi ministarstvu izveštaj i akte u skladu sa ovim zakonom, ministar može privremeno obustaviti prenos transfernih sredstava iz budžeta Republike, do momenta dostavljanja traženih izveštaja."
Mlađan Dinkić preuzima ingerencije koje ni car, ni apsolutni vladar nema. Bukvalno će odlučivati o tome hoće li neko u lokalnoj samoupravi, bez obzira što je radio posao, imati za platu ili neće. U zavisnosti od toga da li je Mlađan Dinkić ustao na levu nogu, zaposleni u nekoj od lokalnih samouprava, a to može da bude i grad Beograd, koji ima dva i po miliona stanovnika, moći će da funkcionišu, biće gradskog saobraćaja, biće plata ili Dinkić kada se vrati, ako se vrati iz Japana sada kada bude otišao, bude neraspoložen, onda para neće biti. Predlažem Mlađanu Dinkiću da ode u Japan, da vidi kako se tamo radi, ali mu predlažem da se ne vrati.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Sreća naša što predsednik jedini prati ove amandmane, pa je stalno u toku.
Vidite, amandman na član 37. je podnet da se jednostavno ovo izbriše. Vi ste to definisali kao Trezor lokalne vlasti. Sada se pojavila ta potreba, a u postojećem zakonu to je bilo definisano kao trezor i nadležnosti trezora, pa bez obzira na nivo, da li je to Republika ili je to lokalna vlast, ali je sada nastala potreba da se tu nešto razgraniči. Zašto? Iz prostog razloga što ne bi bilo dobro da trezor lokalne vlasti bude u trezoru Republike, odnosno u Upravi za trezor.
Da vidite kako se tu neprincipijelno, nestručno i pogrešno neke stvari završavaju.
U članu 25. Predloga zakona o izmenama i dopunama, koji se tiče člana 73, ostalo je da Uprava za trezor, između ostalog, obavlja i sledeće poslove - upravlja dugom koje obuhvata: (1) upravljanje novim pregovorima i sporazumima o zajmovima; zašto bi Uprava za trezor to radila? (2) vođenje evidencija o dugovanjima; zašto bi to radila Uprava za trezor? (3) upravljanje prilivima po osnovu pozajmljivanja; zašto bi to radila Uprava za trezor?
Prošle nedelje ste napravili Upravu za javni dug, sve ste to stavili da se upravlja javnim dugom od strane te uprave, pa ste rekli da ministarstvo mora da se obavesti, ministarstvo učestvuje u pregovorima, zaključivanju sporazuma itd. Ne znam da li ovo rade različiti sektori u Ministarstvu finansija. Da li vi razgovarate i komunicirate međusobno? Da li neki put Mlađan Dinkić sazove kolegijum i kaže - molim vas, vi šta ste uradili. Da li to korespondira jedno sa drugim ili je to nebuloza. Vidite eksperti, pobrkali ste sve, ništa ne znate.
Sada dolazimo na ovaj trezor lokalne vlasti. Malopre sam čitao kod Uprave za trezor oko onih plata zaposlenih. Niko nije znao da izađe i da kaže, nema Albijanića, on je najveći ekspert. Vidite, kod trezora lokalne vlasti šta ste napisali, šta je to nadležnost trezora lokalne vlasti.
To je onih pet-šest ljudi u opštini koji su nekada bili u sekretarijatu za finansije, u odeljenju za finansije, vode tamo knjigovodstvo, upisuju neke podatke koliko se sa koje stavke budžeta skida, koliko se naplaćuje itd. Vidite šta ste sada njima napravili.
Trezor lokalne vlasti upravlja likvidnošću. To je otprilike, kao što ste napisali da Uprava za trezor Republike upravlja likvidnošću. Čemu onda služi ministar finansija? To je njegovo ovlašćenje. Vi ste nešto pobrkali tu.
Kaže - upravljanje finansijskim sredstvima što se tiče trezora lokalne vlasti; upravljanje dugom koje obuhvata upravljanje pregovorima o zaduživanju. Trezor lokalne vlasti upravlja dugom i zaduživanjem, a postoji na nivou Republike Uprava za javni dug. Sve ste pobrkali.
Idemo dalje, pod četiri, pa podtačka jedan - obradu plaćanja i evidentiranje primanja. Kakva primanja, šta je to? Uplatu javnih prihoda ili šta, na šta mislite? Prima se svašta. Kaže, vođenje poslovnih knjiga, finansijsko izveštavanje, pripremu i izradu svih izveštaja i izradu završnog računa budžeta lokalne vlasti, kontrolu rashoda koja obuhvata upravljanje procesima, praćenje kretanja masa zarada u javnim preduzećima na nivou tog trezora i dostavljanja izveštaja ministarstvu.
Sve ste pobrkali, apsolutno sve, i analitiku, i sintetiku, i plaćanje, i analize, i izveštaje, i ko je nalogodavac, ko je izvršilac, sve ste pobrkali. Da li imate vi nekoga u Ministarstvu finansija koji je nekada u životu radio ovaj posao? Ovaj posao traži da čovek jedno pet do deset godina neposredno radi ove poslove, da bi shvatio o čemu se radi, pa tek posle sedam-osam godina može da bude načelnik nekog odeljenja i da se uključuje.
Ako ste vi ovog "stručnjaka" doveli kada je Mlađa došao za ministra finansija, onda ovo nema veze. Ovo je ispod nivoa seminarskog rada. Nemojte da nas zaluđujete sa kojekakvim nebulozama. Ovde ima ljudi koji su nekada bili na vlasti, koji se 12, 13, 15 godina profesionalno bave politikom i oni ne mogu da gledaju kako se rastura država, naočigled javnosti, uz prisustvo nekako sklopljene većine, od koje najveći koalicioni partner ćuti, baš ga briga, njega se ovo ne tiče, računa da će proći ova oluja, sve će da se završi, sve će biti dobro, neće baš mnogo narod da ih kazni itd.
Pobrkali ste lončiće skroz. Morate da idete ili u poslednji red ove Narodne skupštine, da biste se spustili malo na zemlju, ali kako radite, verovatno nećete ni ući u zgradu. Ovi su jedva ušli u zgradu - 22, malo se muvali tamo po Vojvodini, cela Raška glasala na prevaru itd, pa su se jedva nekako provukli da uđu. Vi ćete mnogo gore da prođete od njih, jer ovde odiše neznanje, a neznanje koje se predstavlja "ekspertskim" poznavanjem stanja uništava državu.
Mnogo je lakše i prirodnije da kažete - mi ne znamo ovaj posao, neka dođu neki ljudi koji su ovo radili da nam pomognu da završimo ovaj posao, da ne upropastimo. Ali, vi koristite medijske manipulacije: suficiti, deficiti, svašta pričate, kojekakve nebuloze, a elementarne stvari ne znate da rešite. Naravno da vam sistem ne funkcioniše. Vi ste ceo sistem koncipirali da zavisi od volje jednog čoveka.
Čim krene neka stručna rasprava, njega nema, "zapali". Vidite, već mesecima, čim radikali krenu sa amandmanima i počnu tačku po tačku da analiziraju, njega nema, izgubi se, ostavi neke ljude iz Ministarstva finansija, oni ćute, beleže šta se ovde kaže, Mlađa to posle iscepa, baci, ne interesuje ga, bitno da je prošla oluja. Ne može tako. To ste mogli maja prošle godine, to ste mogli u septembru, a u julu 2005. godine ne može, pročitani ste kao bukvar.
Zna se šta hoćete. Hoćete da završite sa kontrolom, da vi budete ti koji daju život i smrt u Srbiji. Sa ovim stvarima, vi iz G17 plus ste u stanju da podignete firmu, da uništite firmu. U stanju ste sve i svašta da uradite. To vam SRS ne dozvoljava, zapamtite.
Zato izlazimo i povodom svakog amandmana pričamo, ako treba i 15-20 minuta, da upozorimo i one koji se bave privredom, i one koji se bave osiguranjem, i one koji se bave bankarskim poslovima, i građane, i seljake, sve da upozorimo šta se krije iza vaše intervencije. Ovo je nečasno. Ovo je protiv naroda i protiv države. Kažete da su skinute sankcije. Nisu skinute, ostala je jedna velika sankcija, a to je G17 plus.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Snežana Stojanović-Plavšić.

Snežana Stojanović-Plavšić

G17 Plus
Uvaženi narodni poslanici, naravno, koristim pravo na repliku povodom pominjanja stranke G17 plus i ovih ružno upotrebljenih reči "prava na život i smrt". Bojim se da stranku G17 plus ne bije takav glas. Odlučivale su o pravu na život i smrt neke druge stranke u ranijem periodu.
Iskoristiću priliku da kažem što je danas rečeno na račun stranke G17 plus, pa i ovoga. Naravno da je sve, najblaže rečeno, netačno. Takođe, iskoristiću priliku da odgovorim i na pitanje šta je Vlada uradila po pitanju poplavljenih područja, jer su se neki hvalili da su sagradili dve kuće, izvinite, četiri kuće.
Vlada je do sada sagradila 56 kuća u Jaši Tomiću. Te kuće su u završnoj fazi izgradnje, a radi se na još 156 kuća u Jaši Tomiću. U Međi je izgrađeno 15 kuća, a radi se na još 15 kuća. Sve ove kuće čekaju još 300 miliona iz rebalansa budžeta. Dakle, ukoliko brže usvojimo rebalans budžeta i nemamo ovakvu vrstu opstrukcije u Skupštini, kuće u Jaši Tomiću će biti brže izgrađene. Pozivam sve poslanike da se založe za to.
Što se tiče Ministarstva poljoprivrede, ono je već prebacilo 200 miliona dinara na račun štete koja je naneta poljoprivredi i takođe na rebalans čeka još 270 miliona koji će biti prebačeni na ove račune, ne računajući što su poljoprivrednici dobili i mogućnost da sa odloženim rokom vraćaju kredite koje su dobili. Dakle, Vlada je uradila onako kako je i obećala i sve kuće će biti završene. Ne radi se o četiri kuće, nego o kućama koje će rešiti probleme svih onih koji su poplavama bili ugroženi.
No, da se vratimo na G17 plus i na pravo na repliku koje želim da iskoristim. Zaista se danas čulo svega i svačega povodom G17 plus. Strpljivo smo čekali, jer smo želeli da ubrzamo raspravu i da omogućimo da rebalans bude donesen. Međutim, zaista nećemo trpeti do beskonačnosti. Želim po tom pitanju da budem potpuno jasna.
Što se tiče svih insinuacija povodom rejtinga G17 plus, ponoviću ono što sam rekla juče. G17 plus nije na političkoj sceni da bi sticao politički rejting, kao neki, i da bi dobro živeo na tom političkom rejtingu, bez spremnosti da preuzme odgovornost za rešavanje problema u državi. G17 plus rešava probleme u ovoj državi, nekad po cenu svog rejtinga.
No, rejting G17 plus nije tako nizak, on se meri na izborima. Mi smo na izborima dobili poverenje građana koliko smo dobili, ima nas dovoljno u ovoj skupštini da možemo da vršimo uticaj. To je ono što je činjenica. Kako će biti na sledećim izborima, videćemo.
Rekla sam vam da su nedavno u Leskovcu održani izbori za savete mesnih zajednica. Vi ste stavili primedbu da se radi o ljudima, a ne o stranci. Pa, o ljudima se radi. O tome pričamo sve vreme. G17 plus ima najbolje ljude i to smo pokazali na izborima za mesne zajednice.
Da li želite neke primere? U Leskovcu smo dobili 14% podrške građana. U mojoj mesnoj zajednici, kojoj slučajno pripada i vaš poslanik iz Leskovca, žao mi je što trenutno nije prisutan, od 616 izašlih birača, kandidat stranke G17 plus dobio je 130 glasova, a kandidat SRS 30. Znači, dobili smo 20% u toj mesnoj zajednici, a vi ste dobili 5%. Sve je to promenljivo, moguće je da će biti drugačije.
Govorite o selima, da ljudi u selima ne podržavaju G17 plus. U jednom selu u okolini Leskovca, koje nije malo, a to je jedno od najvećih sela, reći ću i ime, zove se Veliko Trnjane, dobili smo 70% podrške građana tog sela. Izvolite, to su sve poverljivi podaci, možete da ih proverite i da o tome dalje pričamo.
Takođe su se čule i razne druge stvari koje su na granici, za mene kao stručnjaka, na ivici zdravog razuma, moram da kažem. Tu priču o sajentologiji čula sam prvi put kad sam došla prvi dan u ovu skupštinu i zaista sam kao stručnjak ozbiljno bila zabrinuta za mentalno zdravlje nekih ljudi ovde. Ali, brzo sam smanjila tu zabrinutost, jer psihopatologija kaže ovako: kada neko govori enormne laži i u njih veruje, onda je on bolestan, ali kad neko govori velike laži i u njih ne veruje, onda je on zdrav. Znam da ste vi zdravi.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Narodni poslanik Tomislav Nikolić, replika.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Samo niste rekli naravoučenije, a naravoučenije glasi: dovesti tog seljaka iz Leskovca da vodi G17 plus, jer uživa poverenje svojih birača i komšija, a vi koji vodite G17 plus, vi ne uživate. Samo vam to treba.
Gospođo, izvadite šiške iz očiju. U carskoj Rusiji je bio neki ministar i zvao se Potemkin. Kada je car negde putovao, svuda gde je prolazio putem video je velelepne zgrade, blagostanje, cveće na prozorima. Nije znao da Potemkin prolazi pre njega i samo diže makete.
Tako i vi. Idite u Jašu Tomić i u Među. Kako ja ne videh danas te zgrade, a rekli ste preko 250 da ih ima. Kako to da ni u kameru nijedan seljak ne reče da vi gradite zgrade, neko kaže niko ništa još nije izgradio u Jaši Tomiću i Međi. Niko ništa. Tih zgrada nema, gospođo, danas sam bio tamo. Kada ste vi bili?
Tvrdim da ih nema, a vi kažete da ih ima. Ili ćete vi da promenite prezime u Potemkin ili ja, ali neko mora da promeni prezime, nemojte da vas obmanjuju iz Vlade. Vi sada kažete, fali samo još toliko, 300 miliona. Da li znate koliko je to kuća? Dvesta kuća. Koliko će to da bude napravljeno kada fali za 200. Da li vi shvatate o čemu se ovde radi.
Da li je uopšte predviđeno da vi gradite te kuće ili to Velja Ilić ide napred i za njim kamioni. Da li znate šta pričaju ljudi: gde je ovaj iz Kovina? Dođe Velja i dođu kamioni, okrene se Velja i odoše kamioni, niti ih ko istovari, niti su istovarili robu koju su doterali.
Ovo su ozbiljne stvari. Ne potcenjujte naš gest. Četiri je mnogo više nego nula, a četiri od onoga što mi imamo je mnogo. Vi raspolažete državnim budžetom. Evo 81 poslanik SRS dići će ruku i predložite sada odmah da napravite za 45 dana 500 kuća, koliko je potrebno u Jaši Tomiću i Međi, i da to platimo iz budžeta, mi dižemo ruke za to. Vama to ne pada na pamet. Vi to nikada nećete da predložite.
Vama će ministri da pričaju kako će da naprave. Prošla je građevinska sezona. Pogledajte kakvo je vreme napolju. Danas 35 stepeni, a sutra 12 stepeni, ko će da vam uđe sada u temelje. Niti znate kada će leto da se završi, kada će da počne jesen i kada će zima. Znate koliko dana već, 60 dana građevinske sezone je prošlo od poplave.
Pričate o kućama koje su napravljene. Kako ih nema na terenu? Gde su? Virtuelne? Da li je to nova nauka, sajentologija. Nemojte da mislite da nije vaš Labus i još neki da nisu članovi te sekte. Jesu, gospođo. Nas ste vi ovde optužili da smo sekta. Radikali, kaže, imaju sve oblike sekte i to je rekao stručnjak za sekte. Sve, kaže, ispoljavanje, druženje, sve smo mi kao neka sekta. Kakva je to sekta?
Videlo se u Bratuncu. U Bratuncu se videlo šta su radikali za srpski narod, bez obzira na to da li je iz Srbije ili izvan Srbije. Voleo bih da ste i vi smeli tamo da odete i da ste mogli da doživite ono što su doživeli predstavnici SRS.
Kada pričate o odgovornosti za vođenje države i ubiranje poena, šta vi mislite, da socijalisti i radikali nisu znali da će izgubiti sledeće izbore ako budu branili Kosovo i Metohiju. Znali smo. Znali smo to. Da li je neko od nas poklekao? Jeste Vuk Drašković, posle mesec dana odbrane se povukao. Da li je neko od nas poklekao u tome? Vi sada u raspolaganju finansijama vidite veliku žrtvu G17 i kaže mi smo svesni toga da mi činimo veliku žrtvu, a samo parama raspolažete.
Parama samo raspolažete. Kakva je to žrtva. Pitaću vas kada dođe do verifikacije sporazuma sa NATO kako ćete da branite zemlju. Ne znam da li ste ga pročitali uopšte. Ako ga niste pročitali, da li su vas pitali da komentarišete. Ako su vas pitali, kako ste komentarisali taj sporazum sa NATO-om. Da li ste ga pohvalili a priori?
Da li znate da je pogažen Ustav i da u sporazumu piše, primenjivaće se od dana verifikacije, ali se primenjuje i od dana potpisivanja do verifikacije.
Ima li države u svetu koja može tako nešto da uradi bez Skupštine, bez narodnih poslanika ili poslanika Srbije i Crne Gore. Najlakše je da sedite ceo dan i da pišete šta biste rekli o radikalima. Najlakše je da se hvalite. Vama je dat ogroman budžet u ruke, nezamisliv, pre samo dve godine nezamisliv budžet. Vi njime raspolažete kako vi hoćete i stalno se žalite kako podnosite žrtve. Ima li tog ko raspolaže parama i žali se kako podnosi žrtve. Žrtve podnose drugi koalicioni partneri, a vi o žrtvama ne pričajte.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Da li se još neko javlja o amandmanu na član 37? (Ne.)
Na član 38. amandman je podneo poslanik Nemanja Šarović.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
 Amandmanom na član 38. tražimo da se taj član briše, a sada neka eksperti razmišljaju zašto je to traženo.
A šta to Vlada predlaže članom 38. Predlaže novi član 73k koji ima naslov - Privremena obustava prenosa sredstava. Ovi eksperti koji su od početka ovde, oni se sećaju da takav sličan član postoji negde na početku ovog zakona, gde je ministar takođe ovlašćen da uskrati prenos sredstava,tada je falila u tom članu reč - prenos, nego je rečeno izvršavanje sredstava, a mislilo se na transferisana sredstva.
Evo ga ponovo isti član i kaže ovako: "Ukoliko nadležni organ lokalne vlasti (a odnosi se na lokalnu vlast) ne dostavi Ministarstvu izveštaje i akte u skladu sa ovim zakonom, ministar može privremeno obustaviti prenos transfernih sredstava iz budžeta Republike, do momenta dostavljanja traženih izveštaja i akata."
Znači, ako lokalna vlast ne dostavi izveštaj, ministar zamislio treba mu neki izveštaj, neki organ lokalne vlasti zakasnio ili ne dostavi izveštaj, ministar obustavlja prenos sredstava iz budžeta Republike Srbije koji po nekoj od ovih aproprijacija i nekoj ekonomskoj klasifikaciji pripada određenoj lokalnoj vlasti, samo zbog izveštaja.
Da li je moguće da zbog jednog papira, koji ministar tumači kao nepoštovanje ministarstva i njegove veličine, može neko da obustavi sredstva lokalnoj vlasti i da dovede u pitanje mnoge funkcije lokalnog samoupravljanja koje se tiču građana. Da li može jedan čovek da kaže, pošto vi meni niste dostavili izveštaj, primenjujem ovo iz člana 73k, obustavi dalje isplatu transfernih sredstava, ne može iz budžeta Republike Srbije ništa da ide prema lokalnoj vlasti.
Pa čekaj, treba plate, pa treba ovo i druge obaveze, nagomilalo se; baš me briga, niste mi dostavili izveštaj.
Ko to može da stavi u zakon. Samo neko ko se duri. Durko. Povređena sujeta. Mali čovek koji je zamislio da je ogroman, grandiozan čovek, njegovo veličanstvo ministar finansija. Čudo niste napisali kada se donosi izveštaj mora da se na kolenima ulazi u kancelariju i da se kaže - vaša visosti, gospodine ministre, izvolite izveštaj, a sada malo pustite ovo što nam pripada po zakonu. Znam, vi eksperti možete samo to da smislite, vi ste takvi eksperti.
Naravno da ne može ovo da stoji. Zašto bi ovo stajalo kada Vlada, Ministarstvo ima sve poluge vlasti, ima sve moguće kontrole, sve moguće inspekcije, može da prekontroliše i trezor lokalne vlasti, i poslovanje lokalne vlasti, i rad lokalne vlasti i namensko korišćenje sredstava. Imate tolike i tolike organe koji to mogu da rade.
Zašto bi vi insistirali na poniznom donošenju, ovde se radi o poniznom donošenju izveštaja, a ne o nasušnoj potrebi. Ovako pretite lokalnoj vlasti ukoliko je nedostojna, ne izražava poštovanje prema njegovom veličanstvu. Cela opština može biti blokirana, zašto ne reći - i ceo grad, za transferna sredstva koja su planirana i odobrena u budžetu Republike Srbije.
Kažite mi, molim vas, koja je to bila posebna struka potrebna da bi blistavi um smislio ovakav član. To samo paranoja može da porodi. Ovo samo paranoja može da izrodi. Evo, na početku, mislim da beše član 7, kaže se: "Ukoliko se izvršavanjem sredstava koja se iz budžeta Republike prenose drugim nivoima vlasti ugrozi izvršavanje Ustavom i posebnim zakonima utvrđenih obaveza Republike, ministar može privremeno da smanji, odnosno obustavi sredstva drugim nivoima vlasti itd."
Znači, može i ovako, može i zbog nedostatka običnog izveštaja. A sve poluge vlasti na nivou Republike i Ministarstva finansija. Ne može ovo da stoji u zakonu. Da ste propisali - ukoliko nije dostavljen izveštaj, to predstavlja neki prekršaj, pa će se odgovorno lice u organu lokalne vlasti kazniti za prekršaj, jer mora da se nađe i neka štetna posledica, teška posledica, da bi to bio prekršaj itd. Nije svaka administrativna nedisciplina prekršaj, jer prekršaji su narušavanje javnog poretka.
U čemu se ogleda narušavanje javnog poretka kada svi iz sistema vlasti međusobno ne komuniciraju? Znači, samo je u pitanju sejanje straha i, očigledno, paranoična struktura ličnosti koja pretenduje da bude tako ogroman ministar finansija, da se sve oko njega vrti, a on ne zna ni šta je suficit jadnik. On je izmislio deficit prilikom donošenja budžeta, sada virtualno stvara neki suficit, a nije ispunio obaveze iz budžeta prema direktnim i indirektnim korisnicima.
Onda priznaje, pa jeste - nismo ispunili obaveze, ali imaćemo suficit. I još raspolaže sa suficitom. Određuje kako će on da se koristi. To bolesna ličnost može da radi. ne znam ko može ovo da brani? Ko može da brani ovakvo ponašanje?
Mora izveštaj, ako nema izveštaj, kraj priče. Ta lokalna vlast je završila sa budžetom Republike, neće dobiti ni dinar. Koje su posledice? Podsetite se malo, šta su to transferna sredstva? Zbog čega se daju lokalnim vlastima? Šta se tim sredstvima obezbeđuje u lokalu da funkcioniše? Zar je veća odgovornost to što treba da funkcioniše, ili jedan izveštaj, koji je možda i nepotreban, jer ga ministar stalno ima na stolu na bazi informacija drugih organa i organizacija koje vrše poslove kontrole.
Ne, mora izveštaj, ukoliko ne dođe izveštaj, nema, blokirano. Šta ide iz transfernih sredstava? Sve i svašta. I onda se ljutite kada vam kažemo da držite ruku na onoj slavini iz koje se pušta voda. Da, ponovo vam kažem, vi hoćete da upravljate životom i smrti u Republici Srbiji preko finansijskih tokova. Objasnite mi i stručno-ekonomski, i sa gledišta Ustava Republike Srbije, i sa gledišta zakona i postojećih propisa - zašto bi sankcija za običan izveštaj bila obustava prenosa sredstava, da crkne jedno mesto. Je li to red, da li je to disciplinovanje, ili je to samovolja i bolesna sujeta. A vi neobavešteni i vi koji, radi očuvanja koalicije, da ne bude tu Živković, koji je ionako pao, izglasajte sujetu.