Dame i gospodo narodni poslanici, tačno je da je predlog seta krivičnih zakona, o kojima raspravljamo u objedinjenoj raspravi, izazvao veliko interesovanje šire i stručne javnosti. Mogu reći da to vidim po izlaganju mojih prethodnika koji su, mogu reći, kao i ja, dosta pročitali i u velikom delu saglasni sa komentarom profesora Stojanovića, koji je učestvovao u sačinjavanju ovog zakona, a koji je dao jedan dobar komentar u "Braniču", časopisu Advokatske komore Srbije.
Postoji opšta saglasnost da je donošenje ovog zakona bilo nužno, u prvom redu što je zakonodavna nadležnost u ovoj oblasti bila podeljena tako što je Srbija imala deo nadležnosti, a deo nadležnosti pripadao je, na saveznom nivou, SFRJ i SRJ, tako da je stvorena situacija da imamo dva krivična zakona. Bilo je nužno da se ova materija objedini u jednom krivičnom zakonu. Republike, države članice eks Jugoslavije, sve su već donele svoje krivične zakone. Dakle, samo po sebi je bilo potrebno doneti ovaj zakon i dobro je što će ovaj zakon biti donet.
Sadašnje krivično zakonodavstvo trpelo je velike izmene. One su dovele do toga da se naruši jedinstvo sistema i do toga da imamo situacije da se veoma teško primenjuje krivični zakon. To je situacija koju smo skoro imali, da stručna javnost, a i sudije koje primenjuju zakon u situaciji za najteža krivična dela su podeljeni oko toga da li se za krivična dela, npr. u slučaju "Ibarske magistrale", ubistva Stambolića, može izreći kao maksimalna kazna zatvora od 15 godina ili 40 godina zatvora. Ne bih hteo da iznosim svoje mišljenje u vezi s tim, samo sam to naveo kao primer i razlog da je neophodno donošenje novog zakona koji će na celovit način rešavati ovu materiju, a mislim da Vrhovni sud o ovom pitanju treba da zauzme svoj stav.
Takođe, čuli smo da su neophodni razlozi za donošenje ovog zakona i usaglašavanje sa međunarodnim aktima koje je ratifikovala naša zemlja. Mislim da je to dobro urađeno u većem delu ovog zakona, jer je izvršeno usklađivanje i prilagođavanje našem zakonu.
Takođe, nužnost donošenja zakona je i potreba da se smanji broj krivičnih dela koja su regulisana tzv. sporednim krivičnim zakonodavstvom. Učinjeno je to u dobroj meri i u ovom zakonu. Na primer, sada je vraćeno krivično delo utaje, a brisana su krivična dela iz poreskog postupka i poreske administracije, što je onima koji znaju i primenjuju zakon jasno da je sasvim dobro urađeno i da je bilo neophodno da se učini.
Ono što može da se primeti za ovaj zakon, ne znam koliko liči na zakon koji su radikali doneli, ali dosta liči na Krivični zakonik koji je donela Republika Crna Gora. Deluje da je zakon ipak donet malo na brzinu. Jeste da je postojala preka potreba za ovim zakonom. Mogle su pojedine stvari da se preciznije i bolje reše.
O brzini govori i činjenica da je na ovaj zakon uloženo mnogo amandmana i da je Vlada prihvatila oko 200 amandmana, koji su u velikoj meri precizirali i popravili ovaj zakon. Naravno, pohvalno je što je to učinjeno. U raspravi o pojedinostima videće se da je trebalo prihvatiti još neke amandmane.
Ono što je negativna karakteristika ovog zakona, po mom mišljenju, jeste da je represivniji od prethodnog zakona. Težnja svakog demokratskog društva, pa i našeg, trebalo je da bude ka dekriminalizaciji i ka uvažavanju kazni koje su predviđene krivičnim zakonom. Možda je postojala potreba da se za neka krivična dela donesu strože kazne.
Karakteristika ovog zakona je da su povećani minimumi kazni mnogih krivičnih dela, što pokazuje tendenciju za jednom strožom kaznenom politikom, odnosno za donošenjem strožih kazni u vezi sa nekim krivičnim delima kod kojih je takođe i ranije postojao veliki raspon kazni, a povećan je i opšti maksimum. On je u Predlogu zakona 20 godina, ali vidim da su usvojeni amandmani i čini mi se da će biti usvojeno da opšti maksimum kazne bude 30 godina. O tome ću govoriti nešto kasnije.
Međutim, to što je zakon represivniji govori da država nije sposobna da se na drugi način suprotstavi narastanju kriminaliteta. Ne mislim da krivični zakon svojom represivnošću može doprineti da se kriminal u zemlji smanji. Smatram da, sa stanovišta generalne prevencije, ovaj zakon neće mnogo doprineti.
Ipak je najvažnije da se učinioci krivičnih dela otkrivaju i da se primenjuje zakon prema njima, da se efikasnije sprovodi sudski postupak i da sudovi rade efikasnije. Vidimo samo iz ovih zadnjih afera u Vrhovnom sudu i tužilaštvu da su bile odgovarajuće smetnje i na tom nivou. Dakle, imali smo mi dovoljno dobro krivično zakonodavstvo da učinioci krivičnih dela budu kažnjeni. Pitanje primene zakona i privođenja pravdi učinilaca krivičnih dela je dosta značajnije nego represivan krivični zakon.
Karakteristika ovog zakona je, može se reći, da je dominantno mesto dato novčanoj kazni u odnosu na druge kazne, a posebno na uslovnu osudu, što je svakako dobra tendencija, ali će se teško ostvariti. O tome ću govoriti nešto kasnije. Svaku dobru tendenciju treba pozdraviti.
Ipak, mora se konstatovati, pored toga što je samo po sebi donošenje ovog zakona bilo nužno, da ovaj zakon predstavlja korak napred u ovoj oblasti.
Zbog razloga koje sam već naveo, a i zbog toga što zakon tretira neke nove institute, obrađuje već stare institute na mnogo bolji, savremeniji i moderniji način, prihvatajući novu pravnu teoriju, i iz razloga što je prihvaćen veliki broj amandmana poslaničke grupe DS-Boris Tadić, poslanička grupa će glasati za ovaj zakon.
Analizirao bih neke institute opšteg i posebnog dela ovog krivičnog zakona. Zadržana je definicija pojma krivičnog dela, ali je iz pojma krivičnog dela izostavljen institut društvene opasnosti kao sastavni element krivičnog dela, što je dobro jer se radi o jednom reliktu komunističkog krivičnog prava, gde se stvarala mogućnost da se putem neznatne društvene opasnosti izvrda načelo zakonitosti i dođe do oslobađanja od nekih krivičnih dela.
Sada je zbog toga došao u pitanje institut neznatne društvene opasnosti, koji je u nekoj meri zamenjen delom manjeg značaja, ali ovo delo se može primenjivati samo u slučajevima kod krivičnih dela do tri godine, što je takođe dobro jer se protiv teških krivičnih dela ne može koristiti.
Takođe, u oblasti saučesništva dobro je što su izostavljene odredbe o organizaciji zločinačkih udruženja, jer i to je relikt prošlosti, jedne nepotrebne odredbe koje su se mogle putem podstrekavanja i saizvršilaštva rešiti, a postoje adekvatne inkriminacije u posebnom delu krivičnog zakona kojima je pokriven organizovani kriminal i pripadanje organizacijama te vrste.
Što se tiče krivičnih sankcija, može se reći da je zadržana kazna od 40 godina zatvora, a po Predlogu zakona maksimum kazne je 20 godina zatvora. Bilo je nelogično da ostane ovako veliki raspon između opšteg maksimuma i najstrože kazne i dobro je što su prihvaćeni amandmani da bude 30 godina opšti maksimum, jer zašto bi se nekome ko treba da dobije između 25 i 27 godina zatvora izricalo 40 godina.
Može se postaviti pitanje kako se i zašto došlo do kazne od 40 godina zatvora i zašto se možda kod najtežih oblika teških krivičnih dela nije razmišljalo o doživotnom zatvoru, jer mislim da to ne bi povećavalo represivnost, već da represivnost zakona povećavaju druge odredbe.
(Predsednik: Da li koristite i drugih 10 minuta?)
Da. Poseban značaj se daje novčanoj kazni. Posebno je dobro što je otklonjen jedan osnovni nedostatak novčane kazne, a tiče se toga da ne pogađa jednako siromašne i bogate, mada je zadržana u fiksnom iznosu novčana kazna, ali predviđena je novčana kazna na dane, što omogućava da se utvrdi raspon između prihoda i rashoda učinioca krivičnog dela i da mu se prema tome odredi kazna. To će sigurno u početku biti teško, s obzirom da je to teško u našem sistemu utvrditi, ali sigurno će se stvoriti uslovi za to i ovakvo nastojanje je sigurno dobro.
Predviđene su nove kazne: rad u javnom interesu i oduzimanje vozačke dozvole. Rad u javnom interesu je predviđen, ali je sigurno, znajući bar kakva je praksa do sada, da će izvršenje ove kazne biti veoma teško i mogu da kažem iz ličnog iskustva da se neće primenjivati, bar jedan dug period. Znači, ona postoji samo da ulepša zakon.
Oduzimanje vozačke dozvole je posebna greška i nije trebalo da bude predviđeno kao kazna. Poznato je da je u zakonu predviđena kao zaštitna mera zabrana upravljanja motornim vozilom. Dakle, po suštini postoje kazna i zaštitna mera koje su identične. To je prvo zbog preciznosti zakona nedopustivo, a nedopustivo je i sa stanovišta svrhe kažnjavanja, jer zamislite situaciju da neko ko je izvršio krivično delo upotrebom motornog vozila dobije tri godine zatvora, oduzme mu se vozilo i dobije još dve godine oduzimanja, pošto izdrži tri godine kazne zatvora, da mu se oduzme vozačka dozvola. U čemu je tu svrha kažnjavanja ako već dobije tri godine zatvora i šta će tu uticati da se izvršilac popravi, kazni i da ne vrši ta krivična dela?
Logično je da se oduzimanje vozačke dozvole, odnosno zabrana upravljanja motornim vozilom primenjuje u slučaju kada učinilac krivičnog dela nije poštovao saobraćajne propise i da se zadrži stalno rešenje. U ovom smislu Demokratska stranka je podnela amandman, pa ćemo o tome još diskutovati.
U oblasti odmeravanja kazne dobro je rešenje što su predviđene odredbe o produženom krivičnom delu, jer je to bila situacija jednog prividnog i realnog sticaja, gde su sudovi podržavajući shvatanje krivičnopravne teorije sudili za produžena krivična dela, a da za to nije postojao osnov u zakonu. Sada je taksativno i precizno određeno u kom slučaju se radi o produženom krivičnom delu i to je dobro.
Međutim, u Predlogu zakona nije predviđena situacija kada se otkrije novo krivično delo koje je obuhvaćeno produženim krivičnim delom, a koje je pravosnažno utvrđeno i presuđeno. Predložili smo jedan amandman, i Vlada je usvojila, da se u tom slučaju to krivično delo smatra posebnim krivičnim delom, odnosno da ulazi u posebno produženo krivično delo, jer je mogla da se stvori situacija da je to novo otkriveno krivično delo teže krivično delo, ali da se zbog toga što se produženo krivično delo smatra jednim delom i zbog principa da se u krivičnom pravu ponovo ne može suditi stvori situacija da se tom učiniocu ne može za to krivično delo suditi.
Predviđene su značajne izmene u pogledu uslovne osude i te izmene u suštini otklanjaju nedostatke koji su se pojavili u ranijoj praksi, a to je situacija da se jednom učiniocu izriče više uslovnih osuda, što u suštini ne odgovara svrsi uslovne osude kao krivične sankcije, ili da se nekom licu koje je izvršilo krivično delo sa umišljajem u neposrednoj prošlosti potom izriče uslovna osuda.
To su u suštini dobra rešenja jer su iznuđena praksom i lošim radom sudova koji nisu na adekvatan način primenjivali ranije odredbe.
Što se tiče posebnog dela samo ću se osvrnuti na neka krivična dela predviđena u posebnom delu, a biće diskusije po amandmanima u pojedinostima. U posebnom delu predviđeno je ubistvo iz samilosti kao privilegovani oblik ubistva i mislim da je to dobro. Video sam da je to bilo predviđeno Krivičnim zakonom Kraljevine Jugoslavije još 1929. godine.
Na Odboru za pravosuđe čuli su se argumenti da se ovaj oblik ubistva može zloupotrebljavati, međutim to nikako ne stoji i nije tačno, jer svako krivično delo mora biti potpuno dokazano, sa svim njegovim bitnim elementima i obeležjima, što znači da mora biti dokazano da je bolesno lice na ozbiljan i izričit način to tražilo i još neki elementi moraju biti ispunjeni.
Nešto bih posebno rekao u vezi sa krivičnim delima protiv časti i ugleda. Karakteristično je da je zadržano krivično delo uvrede, iako je Demokratska stranka podnela amandman da se taj član briše, jer smatramo da s obzirom na stepen društvene opasnosti ovog krivičnog dela ono ne treba da bude obuhvaćeno krivičnim zakonom, već prekršajnim. To u prvom redu zato što bi oštećeni u prekršajnom postupku svoju satisfakciju dobili na mnogo brži način i time bi bili zadovoljniji.
Pored toga, mora se uzeti u obzir i činjenica da oštećeni ima pravo da u parničnom postupku zbog pretrpljenih duševnih bolova dobije naknadu štete i da u parničnim postupcima postoji mogućnost da se na jedan pravičniji način rešavaju ova pitanja, odnosno da se dosuđuje adekvatna naknada.
Mislim da čak ni krivično delo uvrede, a ni klevete ne bi morali da budu inkriminisani, jer bi zadovoljstvo i satisfakciju oštećeni u potpunosti doživeo u parničnom postupku, a i to bi bila jedna vrsta kazne za onoga ko je to izvršio.
Još bih rekao u vezi sa definicijom krivičnog dela silovanja da je istaknuta jedna nejasna i neprecizna formulacija, koja nikako ne može biti element krivičnog dela. Rečeno je – ko prinudi drugog na obljubu ili sa njom izjednačen čin upotrebom sile ili pretnji, itd.
Formulacija "izjednačen čin sa obljubom" mnogo je neprecizna i uopšte se ne može zamisliti koji je to čin, na koji se čin misli. Ako se već zna, zašto nije navedeno na šta se odnosi i ko je taj ko može da odlučuje da li je to izjednačen čin itd. Mi smo predvideli amandman i o tome ćemo posebno govoriti u pojedinostima.
Na kraju bih nešto rekao o Predlogu zakona o maloletnim učiniocima krivičnih dela i krivičnopravnoj zaštiti maloletnih lica. Dobro je što je ova materija objedinjena u jednom zakonu, ali se i dalje postavlja pitanje da li se vaspitni nalozi i vaspitne mere sprovode u praksi, jer je do sada bio veliki problem.
Ne vidim da se neki problem u tom smislu rešio, jer, kao što je i ministar rekao, u porastu je kriminal koji čine maloletna lica, a poznato je da prilikom izricanja vaspitne mere oni izlaze iz sudnice smejući se.
U raspravi o pojedinostima biće detaljnije reči. Hvala.