Dame i gospodo narodni poslanici, želeo bih prvo da obavestim da je Srpska radikalna stranka upravo na raspravi na Odboru za poljoprivredu u načelu podržala zakon o veterinarstvu, normalno uz saglasnost predsednika naše poslaničke grupe.
Ocena je da je ovaj zakon pre svega u stručnom smislu, jer je to usko stručni zakon koji reguliše jednu specifičnu, ali vrlo značajnu oblast delatnosti u našoj zemlji, u takvoj formi kako je koncipiran u načelu prihvatljiv.
Normalno, naše definitivno izjašnjavanje o konačnom tekstu Predloga zakona o veterinarstvu biće svakako uslovljeno prihvatanjem amandmana koje smo podneli, jer za neke amandmane smatramo da su vrlo značajni i da značajno popravljaju tekst predloženog zakona. Ukoliko ne budu prihvaćeni, poslanička grupa SRS nažalost neće glasati za ovaj zakon, a moje kolege i ja nastojaćemo da pre svega našim kolegama veterinarima objasnimo eventualno zbog čega nismo podržali ovaj zakon, jer mislim da će struka najviše razumeti ono što smo želeli amandmanima da promenimo.
Ovaj zakon o kome danas raspravljamo veterinarska javnost očekuje u poslednjih šest ili sedam godina. Tada je prvi put počelo da se radi na donošenju novog zakona. U međuvremenu, promenjeno je nekoliko ministara, nekoliko pomoćnika ministara i načelnika Uprave za veterinarstvo; napokon, predlog ovako značajnog zakona je ugledao svetlost dana i došao je dan kada u ovom visokom domu raspravljamo o takvom zakonskom aktu koji svakako treba da ima funkciju, pre svega, unapređenja zaštite zdravlja životinja, zatim unapređenja proizvodnje proizvoda životinjskog porekla koji se koriste u ishrani ljudi, zatim svakako zaštitu zdravlja ljudi, jer veterinari svojom delatnošću i zaštitom zdravlja životinja u značajnom obimu učestvuju u zaštiti zdravlja ljudi.
Ovaj predlog zakona u najvećem delu je sve to obuhvatio i savremeno je koncipiran, preneta su iskustva veterinarskih struka iz razvijenih zemalja i sa te strane svakako pozdravljam napor ministra i njenih saradnika koji su radili, kao i svih kolega koji su učestvovali u radu raznih komisija u postupku i procesu izrade ovog zakona. No, svakako, kao i kod svakog zakona, i ovde su napravljeni određeni propusti ili nisu u pravom smislu definisane neke odredbe koje su možda od većeg značaja za struku nego što je predlagač ovog zakona mislio i procenio.
Moja rasprava ima nameru da iznese šire našoj veterinarskoj struci, a svakako i široj javnosti, šta sve ovaj zakon reguliše. Gospođa ministar u uvodnom delu je manje-više osvetlila sadržinu ovog zakona, ali mislim da nije u potpunosti dala, pogotovo njena stručna usmerenost na druge oblasti, i mislim da mi veterinari možemo najkompetentnije izneti ono što je srž ovakvog zakonskog akta.
Svakako, kroz raspravu ću izneti i ono što smatram apsolutno da je dobro, a isto tako i ono za što smatram da bi trebalo, ili u toku rasprave u pojedinostima, gde su podneti amandmani ili u nekom narednom periodu, učiniti napor i izvršiti izmene ovog zakona koji ćemo najverovatnije doneti u danu za glasanje.
Ovaj zakon u osnovnim odredbama svakako definiše ono što obuhvata sam zakon; zatim, definisao je 55 različitih izraza i pojmova koji se koriste i koji pomažu u lakšem razumevanju i tumačenju ovog zakona.
Dalje, jasno i precizno je definisana veterinarska delatnost, šta je ona, šta sve obuhvata i suštinu veterinarske delatnosti. Predlagač je sve to jasno prikazao.
Dalje, u tim osnovnim odredbama definisana su prava i dužnosti vlasnika i držalaca životinja, jer svakako značajan uticaj na zdravlje životinja ima i način postupanja vlasnika i držalaca životinja prema tim životinjama. Ovim zakonom je jasno propisano koje su zakonske obaveze vlasnika ili držalaca životinja prema životinjama. Na kraju, regulisane su međunarodne obaveze.
Dalje, ovim zakonom su regulisani veterinarski subjekti i njihova delatnost, kao i organizacioni oblici. Veterinarskom delatnošću u suštini može da se bavi pravno lice koje je registrovano u Registru privrednih subjekata, ali u isto vreme i upisano u Registar pravnih lica za obavljanje veterinarske delatnosti koji vodi ministarstvo.
Ovde se jednim zakonom o registru privrednih subjekata nalaže svakom ko radi u oblasti veterinarske delatnosti da se upiše, ali registracija svih tih subjekata treba da se obavi i u registru ministarstva.
Ovim zakonom se osnivaju sledeća pravna lica: veterinarska ambulanta, veterinarska stanica, veterinarska klinika, veterinarska apoteka, centar za reprodukciju životinja i veštačko osemenjavanje i veterinarska laboratorija.
Osnivaju se i drugi oblici organizacije, tzv. specijalistička nadgradnja, a to su veterinarski specijalistički zavodi. Do sada su se oni po postojećem zakonu zvali veterinarski specijalistički instituti, zatim veterinarski instituti, po postojećem zakonu to su bili naučni veterinarski instituti.
Zatim, ovim zakonom planira se takođe osnivanje nacionalne referentne laboratorije za opasne zarazne bolesti, ali i ovim drugim zakonom, o kom ćemo takođe raspravljati, planirano je osnivanje nacionalne referentne laboratorije. Na kraju, u oblasti veterinarske delatnosti određene poslove vrši Fakultet veterinarske medicine, pre svega sa aspekta edukacije i obrazovnog procesa, ali fakultetu se daje mogućnost da određene poslove i ugovori sa Ministarstvom. Znači, ugovorom pre svega određene laboratorije obavljaju određene poslove za Ministarstvo.
Jedino što nije shvatljivo u ovom predlogu zakona, zbog čega je stavljena primedba, to je da upravo te laboratorije veterinarskog fakulteta nisu u obavezi da dobiju sertifikat o akreditovanim laboratorijama. Laboratorije u veterinarskom specijalističkom zavodu, veterinarskom institutu i samoj veterinarskoj laboratoriji treba da budu akreditovane.
Pored ovih pobrojanih veterinarskih subjekata, veterinarska služba se osniva i kod pravnih lica koja se bave uzgojem stoke i stočarskom proizvodnjom, a pre svega farme. Do sada su te farme imale svoju veterinarsku službu, ali ona je bila mimo kontrole Ministarstva za poljoprivredu i često je neovlašćeno radila i neke poslove, što zakonom i nije bilo dozvoljeno.
(Predsedavajući: Gospodine Mašiću, hoćete li koristiti i drugih 10 minuta?)
Hoću. Ovim zakonom se sada tim subjektima, farmama, velikim poljoprivrednim kombinatima, daje mogućnost osnivanja veterinarske stanice, koja mora da ima minimum tri veterinara; takva veterinarska stanica treba da bude zasebno pravno lice i ona onda može obavljati poslove zaštite zdravlja životinja u tim kombinatima i sprovoditi program mera zdravstvene zaštite. Mislim da je to dobro urađeno i da je jasno definisano kako u tim kombinatima služba treba da funkcioniše. Ona će biti izuzeta od rukovodećih organa farme, biće samostalno pravno lice i moći će samostalno da obavlja delatnost.
Kao veterinarski subjekti mogu se osnivati veterinarske ambulante i veterinarske apoteke, i to od strane preduzetnika, a to su pre svega veterinari sa licencom koji nisu u radnom odnosu. Takva lica ovim zakonom mogu osnovati veterinarsku ambulantu ili veterinarsku apoteku.
Oni vrše upis u registar preduzetnika, a isto tako moraju da se registruju i kod Ministarstva u njihovom registru obavljanja njihove delatnosti. Jedino, ovakvim subjektima koji su registrovani kao preduzetnički ne dozvoljava se sprovođenje programa mera zdravstvene zaštite životinja i obeležavanje životinja, a što se inače veterinarskoj ambulanti, kao samostalnom pravnom subjektu, daje mogućnost obavljanja.
Ono što je takođe od značaja u ovom zakonu, to je definisanje veterinarske komore, a ona se osniva pre svega radi zaštite i unapređenja stručnosti i očuvanja profesionalne etike. Zaštita profesionalnih interesa veterinara i članstvo u komori je obavezno za sve veterinare.
Zakonom su definisani poslovi komore, organi komore, statutarno uređenje, sredstva za rad komore, nadzor nad zakonitošću rada komore, a ono što je u suštini najvažnije za veterinarsku struku i što će biti primarna delatnosti komore, to je izdavanje licenci za obavljanje veterinarske delatnosti.
Normalno, statutom će biti određen period za koji se izdaje licenca, a to je pet godina, zatim produžavanje ili oduzimanja licence, i to privremeno ili trajno, ako etički komitet komore utvrdi da je neko od veterinara povredio kodeks etike veterinarske struke.
Ovim zakonom planira se formiranje jednog novog tela koje se zove savet za veterinarstvo. Samo ime kaže, to je savetodavno telo, a funkcija je razmatranje stručnih pitanja u oblasti obavljanja veterinarske delatnosti. To telo daje stručno mišljenje ministru o svim pitanjima vezanim za zaštitu i unapređenje zdravlja i dobrobiti životinja i javnog veterinarskog zdravstva.
Savet svakako daje i stručno mišljenje o proceni analize rizika unošenja, pojave i širenja zaraznih bolesti i mogućih negativnih efekata po zdravlje životinja i ljudi; daje mišljenje o dugoročnoj strategiji zdravstvene zaštite životinja, jer to je jedan novi akt koji će donositi Vlada na period od pet godina. Ovaj stručni savet svakako daje mišljenje o takvom jednom aktu.
Zatim, stručni savet daje mišljenje o programu mera zdravstvene zaštite životinja. Ovde se pravi razlika u odnosu na postojeći zakon. Do sada je program mera zdravstvene zaštite životinja donosio ovaj dom – Narodna skupština, i to na period od tri godine. Ovim zakonom se predviđa da program mera ubuduće donosi ministar, i to svake godine, i to najkasnije do kraja januara treba da donese program mera.
Struka se izjasnila da je to prihvatljivo, jer se često, upravo zbog opterećenosti Skupštine, dešavalo da se program mera ne donese u predviđenom roku, nego bude problem u realizaciji programa mera i kod ministarstava i pogotovo kod veterinarske struke. Program mera podrazumeva da se sprovodi svake godine, a recimo, bilo je slučajeva da je Narodna skupština donela u drugoj polovini godine, a program je trebalo da krene već od januara, februara. Ovakvim rešenjem omogućava se brže donošenje programa mera. Svakako, mišljenje o tom programu mera daje i ovaj stručni savet.
Na kraju je posebni program iz oblasti zdravstvene zaštite životinja u slučaju kada je nešto opasno, zarazne bolesti i egzotične bolesti – takođe stručni savet daje svoje mišljenje.
Ovim zakonom su regulisane obaveze vlasnika i držaoca životinja u vezi sa sprovođenjem programa mera. To je važan segment ove zakonske regulative. Po postojećem zakonu često vlasnici životinja nisu hteli da sprovedu program mera zdravstvene zaštite, a pogotovo onih mera koje su oni sami plaćali. To sada predstavlja zakonsku obavezu, mada je po postojećem zakonu bila obaveza. Kroz kaznene mere mnogo rigoroznije će biti kažnjavani ti vlasnici koji neće na pravi način da zaštite zdravlje svojih životinja, neće da dozvole sprovođenje programa mera.
Dalje, definisan je postupak dijagnostike zaraznih bolesti i mere za sprečavanje širenja; naknada štete, što je isto tako važno. Jasno je definisano kada se ona ostvaruje, kada vlasnik i držalac životinje može i ima pravo da ostvari naknadu štete, a kada nema, kao i visina naknade štete.
Dalje, regulisani su objekti za obavljanje veterinarske delatnosti. Objekti svakako moraju da ispunjavaju veterinarsko-sanitarne uslove i upisuju se u registar objekata i dodeljuje im se veterinarski kontrolni broj. Posebno su definisani izvozni objekti iz kojih se isključivo mogu izvoziti životinje ili proizvodi i hrana životinjskog porekla, što do sada nismo imali u postojećem zakonu.
Ono što je isto tako bitno i što je u savremenom konceptu, to je obaveza pravnih lica i preduzetnika koji obavljaju delatnost klanja životinja, proizvodnju i promet hrane životinjskog porekla, hrane za životinje, kao i sakupljanje, preradu i uništavanje otpadaka životinjskog porekla da imaju tzv. sistem za osiguranje bezbednosti proizvoda koji je uveden i koji se održava na principima dobre proizvođačke i higijenske prakse i analize opasnosti i kontrole kritičnih kontrolnih tačaka, tzv. "Hasap" ili HACCP sistem.
Danas upravo institucije i organizacije koje se bave ovim delatnostima koje sam pročitao imaju obavezu uvođenja ovog programa ili sistema, tako da je dobro da se u našoj zemlji u narednom periodu taj sistem uvede i zaživi.
Dalje, ono što je značajno, regulisan je prevoz životinja. Tu smo imali primedbe. Odredbama člana 96, kojim se reguliše prevoz životinja, nalaže se eksplicite da sva prevozna sredstva budu registrovana kod Ministarstva, što će stvoriti velike probleme poljoprivrednim proizvođačima, jer znamo kako se sve i na koji način transportuju životinje, kako na pijace, tako i u klanice. Predložen je amandman koji bi malo bolje regulisao to, a nažalost, predlagač to nije prihvatio.
Takođe, regulisano je i klanje životinja. Donošenjem ovog zakona klanje životinja se može obavljati samo u registrovanim klanicama, i to, pre svega, klanje kopitara, živine i kunića, a papkara u registrovanim klanicama koje imaju odvojene linije klanja za pojedine vrste papkara. Izvan registrovanih klanica vlasnici ili držaoci životinja mogu obavljati klanje svinja, ovaca, koza, živine i kunića isključivo ako su namenjeni za upotrebu u sopstvenom domaćinstvu.
To je isto prihvatljivo za veterinarsku struku, jer će se time sprečiti prenošenje zaraznih bolesti životinja nekontrolisanim klanjem i prodajom, što bi rekli - ispod ruke, mimo veterinarske kontrole.
(Predsedavajući: Vreme, gospodine Mašiću.)
S obzirom da je vreme isteklo, ono što nisam završio, a poprilično nisam završio vezano za zakon o veterinarstvu, pogotovo nisam se osvrnuo nijednom rečju na zakon o agenciji za veterinarske, sanitarne i fitosanitarne laboratorije, o tome ću govoriti u načelnoj raspravi.