Poštovani predsedavajući, dame i gospodo narodni poslanici, pred nama je zakon o duvanu. Kao što znate, ovo je inovirana verzija, jer je pre dve godine Skupština Srbije usvojila Zakon o duvanu. Međutim, imajući u vidu da postoji potreba da se uskladimo sa standardima EU u oblasti proizvodnje i prometa duvana i duvanskih proizvoda, mi smo kao nadležno ministarstvo predložili nov zakon o duvanu.
Najvažnije novine u ovom zakonu su, pre svega, sa fiskalnog aspekta. Mi uvodimo obavezu vođenja registra proizvođača, obrađivača duvana, proizvođača duvanskih proizvoda, trgovaca na veliko duvanskim proizvodima, uvoznika i izvoznika duvana i duvanskih proizvoda, vođenje evidencionog lista o trgovcima na malo duvanskim proizvodima, kao i o fizičkim licima proizvođačima duvana, kako bi se tačno utvrdilo ko sve u oblasti koja je vezana za uzgajanje i promet duvana učestvuje i kako bi se imala bolja evidencija za naplatu odgovarajućih fiskalnih prihoda.
Takođe, drugi važan aspekt: ovaj zakon treba da obezbedi da prihodi od akciza na duvanske prerađevine, koji su u periodu januar - oktobar 2005. godine iznosili 14,5 milijardi dinara, budu stalni i da omoguće redovno finansiranje javnih rashoda Republike Srbije.
Inače, po osnovu naplate akciza na duvanske prerađevine u ovoj godini je ostvaren prihod 34% veći u odnosu na isti period prošle godine, pri čemu je značajno porasla naplata akciza na domaće cigarete, imajući u vidu da je povećana proizvodnja u DIN i DIV, dok je istovremeno značajno smanjen uvoz cigareta iz inostranstva.
Dakle, fiskalni aspekt jeste jedan od razloga zašto donosimo novi zakon o duvanu.
Međutim, ovaj zakon sveobuhvatno reguliše i sve procedure koje su vezane za proizvodnju, obradu i promet duvana i duvanskih proizvoda. Takođe, on sprečava nelegalnu proizvodnju i promet duvana, kako bi se sprečilo sivo tržište.
Kao što znate, u ranijem periodu Srbija je imala značajno sivo tržište duvanskih proizvoda. Sada spadamo u zemlje koje imaju najmanji obim sive ekonomije u oblasti duvanskih proizvoda u regionu. Taj broj se može meriti nekim procentom, jedan do dva posto ukupnog prometa je maksimalno na sivom tržištu, što je drastično manje u odnosu na onaj period pre desetak godina.
Takođe, ono što je novina u ovom zakonu, zakon obezbeđuje finansijska sredstva za realizaciju programa za sprečavanje bolesti koje nastaju konzumiranjem duvanskih proizvoda, kao i obavezu proizvođača duvana da koriste ambalažu sa odgovarajućim vidljivim oznakama koje označavaju štetnost pušenja.
Naime, sada ću izneti nekoliko detalja iz ovog zakona, pre svega što se tiče efekata vezanih za zaštitu zdravlja naših građana. Mi uvodimo poseban dodatni dinar na svaku akciznu markicu koja se izdaje u promet, čime ćemo obezbediti milijardu i 100 miliona dinara u narednoj godini. Ta sredstva će se iskoristiti za preventivne programe za sprečavanje bolesti koje su posledica konzumiranja duvanskih proizvoda. Dakle, to je novina u zakonu o duvanu.
Svaki proizvođač, odnosno uvoznik cigareta biće dužan da uplati jedan dinar po svakoj paklici cigareta na osnovu podnetog zahteva za izdavanje akciznih markica. Dakle, svaka akcizna markica - jedan dinar za sprečavanje štetnih posledica pušenja po zdravlje ljudi. Taj novac, a to je milijardu i 100 miliona dinara, planirano za budžet za 2006. godinu, biće transferisan u posebni budžetski fond pri Ministarstvu zdravlja, ali će prema ovom zakonu taj novac moći da se koristi isključivo za realizaciju preventivnih programa za sprečavanje ovih bolesti koje su posledica pušenja.
Osim toga, kako bismo smanjili štetne posledice prekomernog konzumiranja duvanskih proizvoda, ovim zakonom uvodimo pravila koja već važe u zemljama EU, a to je obaveza svih onih koji stavljaju u promet i proizvode cigarete da imaju odgovarajuće natpise na tim paklicama koji će upozoravati građane na štetne posledice pušenja.
Konkretno, sa jedne strane paklice će biti opšte upozorenje koje glasi – pušenje ubija, duvanski dim šteti ljudima i vašoj okolini, s tim što će postojati sa druge strane paklice i posebna upozorenja koja će se menjati kvartalno i glase – pušenje izaziva rak pluća, rak usne, rak jezika, rak glasnih žica i drugo, deca pušača češće boluju od astme, upale grla i srednjeg uha.
Obaveza je po ovom zakonu da tekst opšteg upozorenja mora zauzeti najmanje 30 posto prednje strane pakovanja, a tekst posebnog upozorenja najmanje 40 posto poleđine pakovanja, što znači da će to morati biti krupna slova koja će biti sa prednje strane na 30 posto cele površine kutije, a na 40 posto sa zadnje strane.
Takođe, zakonom je zabranjena upotreba teksta - lak, ultra lak, blag i drugo na srpskom jeziku, pa i na drugom jeziku, kojim bi se sugerisalo da je taj proizvod manje štetan od ostalih duvanskih proizvoda.
Obeležavanje ovih proizvoda na ovaj način vršiće proizvođači i uvoznici duvanskih proizvoda i postoji obaveza da svako pakovanje cigareta mora da sadrži podatke o katranu, nikotinu i ugljen-monoksidu koji će morati da se smanje od 1. januara 2006. godine do 1. januara 2011. godine do nivoa od 10 miligrama katrana, jednog miligrama nikotina i 10 miligrama ugljen-monoksida po cigareti.
Nažalost, sada su te količine koje su sadržane u našim cigaretama veće i mi moramo da vodimo računa, ovo je preporuka Ministarstva zdravlja, kako bi Ministarstvo finansija... Odnosno, ono je već sve to ugradilo u tekst zakona, a u skladu je sa standardima koji važe u zemljama EU.
S obzirom da mi očekujemo da ovaj zakon bude usvojen na ovoj sednici, predvideli smo da proizvođači budu u obavezi da na ovaj način obeležavaju pakovanja cigareta počevši od 1. januara 2007. godine. Dakle, daje se godinu dana vremena kako bi se pripremile nove ambalaže, nove paklice, kako se ne bi stvarali gubici, jer je to ipak postupak koji zahteva odgovarajuću vremensku pripremu.
Još jednom ponavljam, na ovaj način smanjiće se štetan uticaj duvanskih proizvoda na zdravlje ljudi, a prikupiće se dodatnih 1,1 milijardu dinara po osnovu ovog dinara na svaku akciznu markicu, čime će se kupovati oprema za domove zdravlja u celoj Srbiji, pa i za druge preventivne mere. Na ovaj način, faktički, pušači će dobrovoljno platiti jedan dinar više za ovu akciznu markicu, kako bi se smanjili štetni efekti pušenja.
Ovaj zakon takođe predviđa ukidanje Agencije za duvan i umesto nje formiranje uprave za duvan pri Ministarstvu finansija, pri čemu će uprava, a to je dato u prelaznim i završnim odredbama, preuzeti zaposlene iz sadašnje agencije, kao i arhivu, svu opremu i sredstva za rad, s tim što će do donošenja novih podzakonskih akata koji su propisani ovim zakonom biti primenjivani podzakonski akti koji sada važe, a doneti su po osnovu sada važećeg Zakona o duvanu, pri čemu je i taj prelazni rok ograničen.
Dakle, u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu zakona mora da prestane sa radom Agencija za duvan i formira se uprava za duvan.
Takođe, uvodi se zabrana proizvodnje, uvoza i prodaje cigareta u pakovanju koja sadrže manje od 20 komada cigareta, ali od 1. januara 2010. godine, kako bi se oni proizvođači koji eventualno sada imaju te proizvode na tržištu mogli na vreme prilagoditi i prestati da prodaju takve proizvode, jer kada imate paklicu sa 10 cigareta, niža je cena, više se troše i onda se stvara utisak da je to jeftinije, a u stvari, isto tako nanosi štetu zdravlju kao i ona paklica od 20 cigareta.
Moramo uvesti to pravilo koje inače važi u najvećem broju zemalja EU, s tim da, da bismo ipak ispoštovali neku fer tržišnu utakmicu, rok za prilagođavanje važi do 1. januara 2010. godine.
Takođe, zabranjuje se prodaja cigareta u automatima. To je, doduše, vid prodaje koji ovde i nije zaživeo, ali se na ovaj način jasno zabranjuje takva mogućnost prodaje cigareta.
Ovaj zakon zabranjuje prodaju cigareta maloletnim licima, a trgovci na malo su dužni da jasno istaknu na svojim objektima da nije dozvoljena kupovina cigareta maloletnim licima, dakle licima koja nisu navršila 18 godina.
Daje se mogućnost prodaje na malo duvanskih proizvoda putem posebnih vitrina u kafićima, to su tzv. humidori, ali po posebnim uslovima; on mora svakako, dakle, misli se na ovu vitrinu, imati i fiskalnu kasu.
Ovaj zakon uređuje i druge stvari koje su važne za proizvodnju i promet duvana, kao i samu proceduru.
Konačno, želeo bih da kažem da se u završnim i prelaznim odredbama zakona predviđa, imajući u vidu obavezu da je svako ko se smatra domaćim proizvođačem duvana u obavezi da najmanje 50 posto duvana koji koristi u proizvodnji otkupi na domaćem tržištu, a imajući u vidu da je u poslednjem periodu, 2004. i 2005. godine, manje duvana rodilo nego što je moguće i što mi želimo proizvođače da podstaknemo da stimulišu privatne uzgajivače duvana, odnosno seljake, da postoji prelazni rok, izuzetno od člana 29. stav 1. tačka 7) ovog zakona, kada će proizvođači biti u obavezi da godišnje otkupe 80 posto od propisane količine u 2005. godini, odnosno 90 posto od propisane količine utvrđene članom 29. stav 1. tačka 7) zakona u 2006. godini.
To znači da ćemo na taj način omogućiti da svi proizvođači duvanskih proizvoda mogu da ispune uslove propisane zakonom, shodno trenutno raspoloživim količinama fermentisanog duvana na tržištu Republike.
Taj prelazni period je neophodan i zbog toga što je potrebno vreme da se motivišu proizvođači duvana da podstaknu proizvodnju kvalitetnih sorti duvana u Srbiji, kako bi se 2007. godine stekli uslovi za stoprocentno ispunjenje obaveze iz člana 29. stav 1. tačka 7).
Jednostavno, u ovom trenutku nema na tržištu dovoljno kvalitetnog domaćeg duvana da bi se 50 posto proizvodnje zadovoljilo iz domaćih izvora, ali to nije razlog da ne osposobimo naše domaće poljoprivrednike da proizvode ove kvalitetnije sorte, pa zato dajemo taj prelazni rok do 2007. godine, do kada će proizvođači morati da ulože posebna sredstva da pomognu seljacima da uzgajaju nove, kvalitetnije sorte duvana.
Imajući u vidu da je Ministarstvo finansija predlagač ovog zakona, koji je rađen zajedno sa Ministarstvom zdravlja, Ministarstvom poljoprivrede, i imajući u vidu da će on pomoći dodatnom uređivanju ove oblasti, nadam se da će većina poslanika Narodne skupštine podržati ovaj zakon. Hvala vam.