Hvala, gospodine predsedniče. Uvažene dame i gospodo poslanici, pred nama je, kao tačka 11, novi nacrt - Predlog zakona o spoljnotrgovinskom poslovanju Republike Srbije.
Dobro znate da je 1992. godine usvojen aktuelni Zakon o spoljnotrgovinskom poslovanju i da je taj zakon doživeo svoje trajanje u periodu od 13 godina – to trajanje je posledica okolnosti u kojima smo se zatekli u toku '90-ih godina i jedne snažne potrebe za koordinacijom – da bi se taj zakon promenio posle 5. oktobra. Dakle, posle 5. oktobra, sa formiranjem prve vlade 2001. godine bila je jasna potreba da je Zakon o spoljnotrgovinskom poslovanju arhaičan, da ga treba menjati, upodobljavati novim potrebama spoljne trgovine.
Međutim, snažna potreba za koordinacijom između raznih aktera u spoljnoj trgovini, a to je bilo tipično Ministarstvo za ekonomske odnose sa inostranstvom, to je Uprava carina, Ministarstvo finansija, Narodna banka, tu su dalje pregovori sa Crnom Gorom oko harmonizacije ekonomskih sistema, sve te okolnosti su dovele do dugačkog odlaganja donošenja jednog sistemskog i vrlo važnog zakona za ono što bih ja nazvao otključavanje spoljnotrgovinskog režima naše privrede.
Prvi rad na Zakonu o spoljnotrgovinskom poslovanju, u njemu sam kao stručnjak učestvovao još 2001. godine, počet je negde u proleće, međutim, zaustavljen je.
Nekoliko verzija je rađeno, nisu dorađene zbog teške koordinacije između ovih tela koje sam naveo itd. Konačno, skoro pred 2006. godinu, naime, već u maju mesecu smo došli do definitivnog teksta koji je koordiniran između našeg ministarstva, Ministarstva finansija, Narodne banke Srbije, Uprave carina i sa Evropskom unijom i Svetskom trgovinskom organizacijom, što je naročit zahtev ove pravne reforme. Konačno smo došli do teksta koji je pred vama.
Principi na kojima se ovaj predlog zasniva su, prvo, da naše pravo spoljne trgovine mora biti usklađeno sa principima Svetske trgovinske organizacije i pravom Evropske unije, prosto da bismo se uključili u taj moderan privredni svet. To nam je uslov i za priključenje Evropskoj uniji i Svetskoj trgovinskoj organizaciji. Tako da, kada posmatramo ovaj zakon, uvek imamo u vidu te margine koje postavljaju ove dve - jedna organizacija i jedna supradržava, u pogledu definisanja spoljnotrgovinskog režima.
Zakon se zasniva na principu, na jednoj strani, konkurencije i otvorenosti, a na drugoj strani - omogućavanja državi da zaštiti privredu kada za to postoje legitimni osnovi, kada za to postoje razlozi koji dovode u opasnost egzistenciju domaće privrede; kada strana država putem subvencionisanja dovodi u privilegovan položaj svog proizvođača tj. u neravnopravan položaj naše proizvođače; kada sam strani proizvođač ide sa cenom koja je nerealno niska, vrši tzv. damping da bi u stvari uništio konkurenciju na našem tržištu; kada postoji ugrožavanje platnog bilansa zemlje.
Dakle, to su situacije u kojima sve savremene države reaguju po procedurama koje su utvrđene od strane Svetske trgovinske organizacije, normalno, usaglašene među tim državama. To je jedan prilično širok spektar mera kojima možemo da reagujemo kod nelegitimne i nelojalne konkurencije bilo strane države, bilo stranog konkretnog privrednog preduzeća.
Sa druge strane, cilj ovog zakona je bio jedna suštinska deregulacija i smanjenje administriranja. Svi znate koliko se privrednici, naši i oni koji rade sa inostranstvom, žale na ono što se nepopularno zove - papirologija. Moje ministarstvo je, ako možete da zamislite, u 2004. godini izdalo negde oko 12.000 rešenja. Sa aspekta ljudi koji su to radili, to je ogroman posao i ja im na tome čestitam.
Ali, meni nije ambicija da svaki posao bude vezan za rešenje mog ministarstva. Meni je ambicija da poslovni ljudi slobodno rade svoj posao i da država u tome nema nikakvo naročito učešće, da ne moraju da dolaze na šaltere i da plaćaju takse, nego da obavljaju svoje poslove, a da država može da reaguje kada je potrebno da se njihovi interesi legitimno zaštite.
Znači, ideja je – pusti ljude da rade svoj posao slobodno, nemoj da ih opterećuješ taksama, nemoj da ih opterećuješ papirima. Mi imamo mnoge probleme između Carinskog zakona, posebno Zakona o deviznom plaćanju, Zakona o deviznom poslovanju i Zakona o spoljnotrgovinskom poslovanju. Da bismo premostili komplikacije koje smo mi sami sebi napravili u odnosima između odredaba tih zakona, onda je moje ministarstvo izdalo 12.000 dozvola.
Takođe, u još uvek aktuelnom Zakonu o spoljnotrgovinskom poslovanju postoje brojne odredbe koje su arhaične, koje se odnose na obavezne odredbe ugovora o licencama, koje su tipično bile ustanovljene u '60-tim i '70-tim godinama u tzv. manje razvijenim zemljama da bi se zaštitile od multinacionalnih kompanija itd. To vreme je iza nas. To je vreme one podele sveta na Istok, Zapad, treći svet itd, to više moderne privrede ne koriste. Mi smo se oslobodili i tog oblika administriranja.
Ono što je bio posebno važan princip, to je da se punovažnost pravnog posla, zaključenog spoljnotrgovinskog pravnog posla ne vezuje za neki administrativni akt, kao što je do sada bilo, pa tek kada dobiješ dozvolu od mog ministarstva, onda ti stupa na snagu pravni posao. Ne, pravni posao stupa na snagu onda kada je zaključen u skladu sa obligacionim odnosima.
S druge strane, kada je državi potrebna evidencija radi praćenja makroekonomskih kretanja da vidi da li postoji preterani uvoz, da li postoji preterani izvoz, da li postoji negativni efekat, recimo, na platni bilans, tada mi podzakonskim aktima uređujemo obavezu obaveštavanja. To je obaveza obaveštavanja koja nema konstitutivni karakter, nije uslov za postojanje pravnog posla, već predstavlja obaveštenje državi, da bi država mogla statistički da prati kretanja u privredi.
Zakon je pisan jezikom za koji smo nastojali da bude razumljiv. To je jezik koji, na jednoj strani, mora imati jedan tehnički aspekt, jer se radi o pravilima Svetske trgovinske organizacije; s druge strane, mi pravnici nismo podlegli našem tipičnom pravničkom žargonu, već smo nastojali da zakon pišemo jezikom koji je razumljiv za privrednike koji će ga koristiti.
Jer, nije svaki privrednik završio pravni fakultet, naravno, ima tu inženjera, ekonomista, tako da je bitno da je napisan privredničkim jezikom, razumljivim, a nastojali smo da bude kratka i jasna rečenica, da misao bude potpuno jasna, pored samog jezika, i da se jasno uredi sloboda spoljne trgovine.
Smatrali smo, stojimo na tom stanovištu i to je princip Svetske trgovinske organizacije, da onu slobodu koju privrednik ima u unutrašnjem prometu treba da ima i u međunarodnoj trgovini.
Ako mi želimo da Srbija, a naročito Beograd kao prestonica postane i trgovačka prestonica i finansijska prestonica Balkana, moramo da damo slobodu tim preduzećima koja posluju u celom regionu iz Beograda da mogu da posluju sa što manje papira, što slobodnije, što aktivnije i da mi budemo njima od pomoći, a ne da im budemo teret.
Dame i gospodo, mislim da ovaj zakon nalazi pravu meru između slobode poslovanja, koja je potrebna upravo iz ovih razloga koje sam naveo, i na drugoj strani efikasnije i legitimne zaštite srpske privrede.
Mislim da je jasan, moderan i da će nam služiti. Ja vas molim za podršku ovom zakonu. Hvala lepo.