TREĆA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 02.11.2005.

7. dan rada

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Na član 69. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Ljiljana Nestorović i Meho Omerović.
Vlada i Odbor za rad, boračka i socijalna pitanja predlažu Narodnoj skupštini da odbije ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Prelazimo na 3. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O OBELEŽAVANjU DANA ŽALOSTI NA TERITORIJI REPUBLIKE SRBIJE (pojedinosti)
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Vjerica Radeta, Vojislav Milajić, Nataša Jovanović, Zoran Krasić, Ljiljana Nestorović i Meho Omerović, Nemanja Šarović i Aleksandar Lazarević.
Narodni poslanik Aleksandar Lazarević, pisanim putem, povukao je amandman na uvodnu rečenicu člana 11. stav 1. Predloga zakona.
Primili ste izveštaj Zakonodavnog odbora i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 140. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima. Skrećem pažnju da imamo osam amandmana koje je predstavnik Vlade u međuvremenu prihvatio, te molim Odbor da obavezno zaseda pre glasanja, koje će najverovatnije biti 14, da se o ovim amandmanima ne bi glasalo. Mi svakako nećemo o njima raspravljati, ali neophodno je, da se o njima ne bi glasalo, da ih Odbor prihvati.
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Lazarević.
Vlada je prihvatila amandman. Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Na član 5. amandman je podnela poslanik Vjerica Radeta.
Vlada nije prihvatila amandman. Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Vjerica Radeta.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Taman sam mislila da pitam da li mi imamo uopšte mišljenje Vlade o ovim amandmanima i nisam očekivala da Vlada neće prihvatiti amandman koji sam podnela na član 5. Predloga zakona o obeležavanju dana žalosti.
Sećate se, kada smo u načelnoj raspravi govorili o ovom zakonu, da je samo šef naše poslaničke grupe govorio; mislili smo da nema potrebe da koristimo vreme da govorimo o ovom zakonu, zato što zaista ovaj zakon treba da se donese, ne daj bože da se primenjuje, odnosno što manje da se primenjuje.
I tada smo rekli, i sada, da nije bilo baš nešto o glavu da se toliko žuri sa ovim zakonom, ima mnogo prečih stvari. Čuli ste danas, dva puta je gospodin Vučić pozivao predsednika Skupštine da se pod hitno sazove sednica na kojoj bi se raspravljalo o Kosovu i Metohiji, o problemima koji se tamo dešavaju, njihovom nelegalnom parlamentu koji danas zaseda.
Zamislite da je čak i grčki parlament imao vanrednu sednicu povodom stanja na Kosovu i Metohiji. To jedino, izgleda, ne interesuje državne organe u Republici Srbiji. Ali, dobro, ovo je na dnevnom redu i mi danas o tome govorimo i govorimo o amandmanu na član 5.
Član 5. govori o odavanju pošte minutom ćutanja i kaže: "Svaki poslodavac dužan je da na dan žalosti omogući zaposlenima da u isto vreme, minutom ćutanja, odaju poštu nastradalim ljudima u nesreći zbog koje je dan žalosti proglašen."
Kad se pročita ovaj član reklo bi se da nema ničega što bi eventualno trebalo tu da se menja, ali ovo je jedan čisto pravnički amandman. Kada pravnik pročita ceo ovaj zakon, kao što sam ga ja čitala, onda mora da se uoči da postoji kolizija između člana 2. i člana 5. ovog zakona.
Naime, u članu 2. govori se o proglašenju dana žalosti i kaže se: "Dan žalosti proglašava se posle naročito teške nesreće koja prouzrokuje smrt ljudi, ranjavanje, teško oštećenje zdravlja ljudi, ili u slučaju smrti visokih državnih funkcionera. Dan žalosti može se proglasiti u slučaju smrti ličnosti koja je imala visoke zasluge za zemlju, kao i povodom nekog tragičnog događaja, kada Vlada tako proceni. Odluku o proglašenju i trajanju dana žalosti donosi Vlada" itd.
Zašto sam čitala ova prva dva stava člana 2. Predloga zakona? Zato što se u ovim stavovima govori o tome kada se proglašava dan žalosti. Onda je potpuno logično i normalno da se odavanje pošte minutom ćutanja čini svima onima koji su obuhvaćeni članom 2. stavovima 1. i 2. Predloga zakona. Zato sam i predložila da se u ovom članu 5, gde stoji da se pošta odaje nastradalim ljudima u nesreći zbog koje je dan žalosti proglašen, to zameni rečima "ličnosti ili licima". Dakle – ličnosti ili licima koja mogu da nastradaju u nesreći zbog koje se proglašava dan žalosti, to su termini koji se koriste u članu 2.
Malopre, kada smo govorili o ovom prethodnom zakonu, imali smo ovde neka terminološka objašnjenja i zaista mi sada nije jasno koji je motiv bio da se ovaj amandman ne prihvati. Verujte, ne daj bože da dođe do primene ovog člana 5, videli biste da u nekim slučajevima član 5. ne bi mogao da se primeni, da ne bi mogla da se oda pošta nekome za koga Vlada utvrdi da treba da se proglasi dan žalosti zbog neke tragedije.
Dakle, mislim da je u pitanju neozbiljnost predstavnika Vlade, ali kakav ministar takva i Vlada, kakva Vlada takvi predlozi zakona, takva briga o državi, takav redosled prioriteta. Dakle, predstavnici vladajuće koalicije koji prisustvujete današnjem radu, ako ima pravnika, i oni koji to nisu, mislim da sam dovoljno objasnila, prihvatite ovaj amandman da bi zaista zakon i član 5. mogli da se primenjuju.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Narodni poslanik Vojislav Milajić podneo je amandman na naslov iznad člana 6. i član 6.
Vlada je prihvatila amandman. Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Na član 6. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Lazarević.
Vlada je prihvatila amandman. Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Na član 9. amandman je podnela poslanik Nataša Jovanović.
Vlada nije prihvatila amandman. Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Na član 10. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Lazarević.
Vlada je prihvatila amandman. Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Na član 11. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Lazarević.
Vlada je prihvatila amandman. Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Na član 12. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Lazarević.
Vlada je prihvatila amandman. Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Na član 13. amandman je podneo poslanik Zoran Krasić.
Vlada nije prihvatila amandman. Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 13. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Ljiljana Nestorović i Meho Omerović.
Vlada nije prihvatila amandman. Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 13. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Lazarević.
Vlada je prihvatila amandman. Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Na član 14. amandman je podneo narodni poslanik Nemanja Šarović.
Vlada nije prihvatila amandman. Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Izvolite, gospođo Radeta.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Isto je obrazloženje za amandman na član 13. koji je podneo Zoran Krasić i na član 14. koji je podneo Nemanja Šarović.
Javila sam se da vrlo kratko obrazložim i jedan i drugi amandman, jednostavno iz razloga da bi bilo jasno kolegama koji nisu gledali ove amandmane, a i radi javnosti, da ne bude da pišemo amandmane radi pisanja nego da objasnim šta je suština.
Oba amandmana, i na član 13. i na član 14, odnose se na kaznene odredbe.
U članu 13. predviđen je prekršaj zbog nepoštovanja primene ovog zakona i rečeno je da se novčanom kaznom od 50 do 200 hiljada dinara kažnjavaju za prekršaj, pa onda je nabrojano: pravno lice koje ne omogući minut ćutanja, novinsko-izdavačka organizacija ako se ne pridržava odredaba člana 6. zakona, ustanove u oblasti kulture ako ne prilagode svoj program danu žalosti itd.
U članu 14: "Novčanom kaznom od 2.000 do 10.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice koje na javnom mestu namerno povredi obavezu obeležavanja dana žalosti."
Naravno da mislimo da treba da se utvrde prekršaji, naravno da mislimo da treba da se kažnjava za sve ovo što je navedeno u Predlogu zakona, ali postoji nešto što nam nije bilo jasno, odnosno nama je neprihvatljivo zašto bi se novčanom kaznom od 50 do 200 hiljada dinara kaznilo za prekršaj pravno lice koje ne omogući zaposlenima da minutom ćutanja odaju poštu nastradalima ili zašto bi se novčanom kaznom od dve do 10 hiljada dinara kaznilo lice koje na javnom mestu povredi obavezu obeležavanja dana žalosti.
Zašto u ovakvim slučajevima, gde ne treba da bude dileme, ostavljamo mogućnost i ko će da kaže koliko je neko povredio dan žalosti, pa da li da ga kaznimo sa dve ili sa 10 hiljada ili ovo od 50 do 200 hiljada.
Dakle, ne sporimo da treba da se kazni, nismo ulazili u visinu kazne, ali vas zaista molim, kada se bude glasalo o ovim amandmanima, ako predstavnik Vlade nije prihvatio, prihvatite vi. Nemojte da se dolazi u situaciju...
Nažalost, nekada će se primenjivati i ovaj zakon i ovi članovi i onda treba neko da se iživljava, da procenjuje da li je neko prekršio obavezu, namerno povredio obavezu obeležavanja dana žalosti na ovaj ili onaj način i da li će da ga kazni sa dve hiljade ili 10 hiljada, da li mu se nekada prethodno zamerio itd. To važi i za ove prekršaje.
Ovo je opet naš principijelni stav, o kojem govorimo svaki put kada je u pitanju izricanje kazni. Uvek smo insistirali da bude što manji raspon, jer to znači sužavanje mogućnosti zloupotrebe kod primene zakona.
U ovom slučaju insistiramo ne na bilo kakvom rasponu, nego apsolutno ista kazna za svakog prekršioca zato što mislimo da je obeležavanje dana žalosti obaveza svih, jednaka za svakog i da svako mora da odgovara, odnosno da plati kaznu ako se ogreši o ovaj zakon o obeležavanju dana žalosti.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Narodni poslanici Ljiljana Nestorović i Meho Omerović zajedno su podneli amandman, sa ispravkom, kojim predlažu da se posle člana 15. dodaju naslov i novi član 15a.
Vlada je prihvatila amandman sa ispravkom. Zakonodavni odbor smatra da je amandman, sa ispravkom, pravno moguć.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Nastavljamo sutra u 10,00 časova i raspravljaćemo o tačkama dnevnog reda u pojedinostima, a najduže do završetka rasprave u pojedinostima osme tačke dnevnog reda.
U petak sednice svakako neće biti. Pošto se nekoliko puta pojavila nedoumica, kojoj nema mesta, Narodna skupština utvrđuje politiku, Vlada Republike Srbije sprovodi politiku i odgovara Narodnoj skupštini. Tu politiku zastupa predsednik države i odgovara građanima.
Pošto je ova skupština utvrdila politiku, u slučaju da Vlada želi, prilikom formiranja pregovaračkog tima ili utvrđivanja platforme, da zatraži odluku Skupštine Republike Srbije i na taj način dodatno ojača i definiše svoju pregovaračku poziciju, što će, svakako, uraditi, u slučaju da to Vlada zatraži u međuvremenu, moguće je da će neki od tih dana biti radan, jer će Narodna skupština, svakako, odmah tu sednicu održati. Narodna skupština u međuvremenu ne želi da gubi ni jedan dan rada i hitno radi sve što može da uradi, zbog onoga zbog čega su vas građani i birali. Ako se to ne dogodi, u petak neće biti sednice, u ponedeljak, utorak, sredu i četvrtak će biti. Hvala.