Gospodine ministre, gospođo Škero, kolege narodni poslanici, evo mi danas već treći put ove godine raspravljamo o temi – izbor i razrešenje nosilaca pravosudnih funkcija. Mislim da je tema jako važna zato što je stanje u pravosuđu nešto što tangira svakog čoveka ove države i jer daje sliku o državi.
Mislim da Narodna skupština radi normalno svoj posao. Kada kažem normalno, mislim u skladu sa zakonom, i radi to javno i uz obilje argumenata. Ovo pominjem iz razloga što je zadnja sednica Narodne skupštine, održana krajem jula ove godine, protekla na način da je bio osporen jedan broj predloga Visokog saveta pravosuđa. Posle toga imali smo jedno saopštenje Visokog saveta pravosuđa sa ocenama krajnje neuobičajenim za to telo, sa namerom da se diskvalifikuje Skupština Srbije kao telo koje radi u skladu sa zakonom.
Prošla su tri meseca, s obzirom da nismo imali ranije ovu temu na dnevnom redu nije bilo ni prilike da javno kažem nešto o ovom saopštenju, ja i neke moje kolege. Doduše, imali smo na sednici Odbora za pravosuđe kolega Krasić i ja priliku da govorimo o ovom saopštenju, ali, gle čuda, iako je bilo prisutno nekoliko predstavnika sredstava javnog informisanja, a sastanak trajao dva sata, nijedan, ali baš nijedan red se nije sutra pojavio u bilo kom dnevnom listu o toj sednici i o stavovima poslanika vezanim za to saopštenje.
Naime, čini mi se da je ovim saopštenjem Visoki savet pravosuđa sam sebe najviše diskvalifikovao, videćete i zbog čega, jer, za razliku od nas koji radimo javno, obraćamo se kolegama poslanicima i Srbiji putem medija, Visoki savet pravosuđa radi tajno, a pitanje je za čiji račun.
Potpuno sam ubeđen, sada sam se i ja zainatio, kao poslanik, pa sam malo analizirao kako Visoki savet pravosuđa radi, koga osporava, koga ne osporava i došao sam do zaključka da, nažalost, pojedini ljudi u Visokom savetu pravosuđa predstavljaju deo određenih lobija interesnih grupa, lobija različite vrste i da tako nastupaju.
Nije normalno da Visoki savet pravosuđa izda saopštenje za javnost u kome kaže da je odluka Narodne skupštine... A inače vi ste, kolege narodni poslanici, bili u situaciji da vidite da oko pojedinih predloga za razrešenje ili imenovanje nema podele na skupštinsku većinu i skupštinsku manjinu zato što se glasa u odnosu na informaciju koja se poseduje, ceni se kvalitet ili se ne ceni kvalitet. U svakom slučaju, nije bilo podele. Poslanici su neke predloge odbili sto posto, a o nekima nisu želeli da se izjašnjavaju.
Za one koji ne znaju, tu mislim na članove VSP, i kada poslanici ne žele da se izjasne, oni su se suštinski izjasnili - nisu za tog kandidata. Skupština se uvek izjašnjava, bilo da govori pozitivno, bilo negativno, bilo da je uzdržana. Ona uvek ima svoj stav. Znam da se to mnogima ne sviđa, ali šta ćete.
U saopštenju VSP se kaže da je odluka Narodne skupštine direktan pritisak na VSP. Zašto? Zato što smo mi radili nešto što nam zakon propisuje. Tamo piše da Skupština bira nosioce pravosudnih funkcija, na predlog Visokog saveta pravosuđa.
Na ovoj sednici Narodne skupštine o tome su najviše govorile kolege iz Odbora za pravosuđe. Logično. Bilo je više ili manje jakih argumenata. Svako od poslanika se trudio da što detaljnije izloži svoje stavove o pojedinim kandidatima.
Na toj sednici smo imali i predstavnika VSP gospođu Škero. Imam ovde stenogram sa te sednice. Nijedna od tvrdnji koje smo mi izneli (kad kažem mi ne mislim na sebe, na ostale kolege narodne poslanike) nije ovde pobijena. Ovde je bilo mesto da nam se kaže da tvrdnje iznete za pojedine, pošto se ovde apostrofiraju neki ljudi, nisu tačne. Nismo to dobili ovde pred poslanicima.
Na prošloj sednici Odbora za pravosuđe sam odbio da razgovaram na Odboru, rekao sam da ću razgovarati javno, da Srbija čuje, jer nemam razloga da se nijedne svoje reči stidim ili plašim. Mi govorimo javno. Ovde smo bili u situaciji da predstavnik VSP ne kaže nijednu reč – kolega Obradoviću, kolega Krasiću, kolega taj i taj, niste u pravu, to nije tačno, proverićemo, utvrdićemo, ili slično.
Ne, došlo je saopštenje gde smo mi kao Narodna skupština dezavuisani, etiketirani, dati su nam epiteti koje Narodna skupština ne zaslužuje, pored te tvrdnje da je rad Narodne skupštine direktan pritisak na VSP. Zašto? Zato što nisu prošli svi kadrovi ili nije prošao neko za koga su članovi VSP bili zainteresovani? Tvrdi se da nije osporen nijednim argumentovanim prigovorom narodnih poslanika.
Stenogram Narodne skupštine je svima na raspolaganju, pa ga mogu pogledati i videti da li je bilo argumentovano ili ne. Kaže: "Na delu je politička trgovina, sa ciljem da se izaberu svoji kadrovi i preko njih ostvari uticaj na sudsku vlast". Koji su to skupštinski kadrovi, koji su to partijski kadrovi? Da li je neko koga ja osporavam u ime poslaničke grupe SPS kadar SPS-a ili posedujemo informacije sa terena da taj čovek, po našem mišljenju, ne radi dobro posao?
Da li je odluka Narodne skupštine Republike Srbije da nekoga ospori ili nekoga izabere izbor partijskog kadra ili je to izraz volje naroda? Mi smo narodni poslanici izabrani od strane građana Republike Srbije, na predlog političkih stranaka koje predstavljamo. To je volja naroda do sledeće Skupštine, do sledećih izbora, do sledećih poslanika. Ili da promenimo zakon, pa da Visokom savetu pravosuđa damo da sve sam radi. Možda bi onda bio zadovoljan. Ne bi. Možda bi bio zadovoljan, možda tada ne bi bilo ovakvih saopštenja.
Koji su to partijski kadrovi, koji su to skupštinski kadrovi? Po VSP mi nemamo pravo uopšte da raspravljamo o ovoj temi. Jednostavno, treba da kažemo da je VSP predložio i daj da izaberemo. Setite se salvi kritika koje su bile početkom godine, kada je Visoki savet pravosuđa utvrdio pojedine kandidate za sudije itd. Da li to važi samo kada se određeni kadrovi ne izaberu da se upućuju kritike Narodnoj skupštini Republike Srbije?
Tvrdnja VSP je vrlo začuđujuća za mene lično, da mi vršimo zloupotrebu prava. Pazite, Narodna skupština vrši zloupotrebu prava time što osporava pojedine kandidate koje VSP predlaže! Videćete posle kako može izgledati zloupotreba prava, ali od strane Visokog saveta pravosuđa. I to se može podvesti pod zloupotrebu prava. Da li u zakonu koji reguliše status Visokog saveta pravosuđa stoji da Visoki savet pravosuđa može da ne izabere nekoga od kandidata? Ne stoji, ali on to radi.
Da li time VSP vrši zloupotrebu prava? Može, ali ne mora. Ako se pet kandidata javi na jedan konkurs, pa VSP proceni da nijedan od njih nije dobar, pa raspiše ponovo konkurs, zar to nije moguća zloupotreba prava? Jeste. Zašto? Zato što produžava v.d. stanje i neko tamo radi, neko tamo rukovodi, a pet kandidata ne zadovoljava kriterijume Visokog saveta pravosuđa, pa se u međuvremenu podnese zahtev za razrešenje nekih od tih sudija koji su konkurisali. O tome ću kasnije.
Ovde se pominju i tri kandidata: presednik Prvog, Drugog i Višeg trgovinskog suda. Očigledno je Visokom savetu pravosuđa najviše zasmetalo što je Narodna skupština osporila te kandidate. Naravno da su najbolji, bogom dani i da boljih u Srbiji nema. Eto, oni su najbolji, a nisu izabrani.
Govorio sam o kandidatu za predsednika Drugog suda, kolega Krasić o ostala dva kandidata. Nisam čuo nijednu reč ovde da sam osporen. Jesam u medijima, ali medije ne računam, nego ovako face to face, pa ako neko ima argumente, neka izađe za ovu govornicu i neka kaže da nije tačno. Ja sam o kandidatu za predsednika Drugog suda vrlo taksativno naveo šta radi, a ne bi trebalo kao predsednik suda da radi, može, ali pitanje je da li je to posao predsednika suda, šta radi da izrazi svoju partijsku pristrasnost, ne partijsku pristrasnost, nego da pokaže animozitet prema SPS-u. To je moje pravo.
Naveo sam i konkretan primer. Ako predsednik suda može sebi dozvoliti da ide i izvrši prepis imovine, onda to dovoljno govori koliko mu je stalo da neka imovina SPS-a što pre promeni vlasnika. Može, a ne mora, ali to dovoljno govori. Ima i drugih slučajeva. Sve sam taksativno naveo, kao i moje druge kolege.
Dirnuli smo u nešto, neki smo interes definitivno poremetili, neka smo kadrovska rešenja osporili. To je problem. Ovde se konstatuje da je to nedopustiv pritisak na sudsku vlast. Pazite, Narodna skupština radi nešto što joj zakon propisuje, a to je pritisak na sudsku vlast! Zadnja konstatacije kaže: "Štetne posledice koje se takvom praksom mogu naneti ne samo sudskoj vlasti, nego i međunarodnom ugledu države u realizaciji preuzetih obaveza". Pazite, zato što Narodna skupština Republike Srbije primenjuje zakon, zato što se javno obraća i pravosuđu i građanima Srbije, to može narušiti ugled.
Uzgred, javna je tajna da pojedini članovi Visokog saveta pravosuđa lobiraju za pojedine kandidate iz Srbije. Tačno se zna preko koga lobira centralni deo Srbije, Šumadija, preko koga lobira severni deo Srbije. Nama se obraćaju kandidati za sudije i kažu – samo gledajte da li će neko da nas ospori, obezbedio sam u Visokom savetu pravosuđa da prođem, rekao mi je taj i taj. Sada mi treba u Narodnoj skupštini da zatvaramo oči pred tom činjenicom, da se pravimo kao da ne postoji, a VSP nam udara packe.
Štetne posledice, moral? Da li je Visoki savet pravosuđa vodio računa o svom ponašanju? Mislim da je VSP u poslednjih nekoliko meseci poništio nekoliko konkursa i raspisao nove, na osnovu svog ubeđenja da kandidati nisu kvalitetni. Relativna stvar. Analizom onih koji su izabrani utvrdio sam da su mnogi od onih koji su izabrani daleko gori od onih koji su osporeni i nisu bili predloženi od strane Visokog saveta pravosuđa.
Kod pojedinih ljudi iz Visokog saveta pravosuđa u stvari postoji strah da se nešto ne promeni. DOS je, i to sam često pominjao, moram i sada, od 2001. godine do sredine 2002. godine promenio 150 predsednika sudova od 165. Ljudi, 150 predsednika sudova; to je jedna čistka. Nisam čuo da se iko oglasio tim povodom i da kaže – slušajte ljudi, nemoguće je da su svi zreli za smenu. Što se tiče načina kako su neki izabrani, pa ovde u Narodnoj skupštini Republike Srbije smo o tome više puta govorili.
Dakle, za sudije i za predsednike sudova su bili izabrani, verovali ili ne, kandidati koji su imali dužinu studiranja 9, 10 i 11 godina, a prosek ocene im je bio 6,33, 6,54, 6,66 i 6,88. Na istoj sednici je bio vršen izbor za sudiju i za predsednika suda, iako to nije normativno bilo uređeno, ali nikoga ne boli glava. Neki od tih sudija su se u međuvremenu obratili Visokom savetu pravosuđa sa obimnom dokumentacijom o tome kako su bili nezakonito smenjeni i niko nije reagovao, ili je bar rekao – to nije moja nadležnost, šaljem dalje. Niko nije reagovao da kaže da su nezakonito izabrani pre četiri godine. Zašto? Nekome odgovara. Suština je personalni izbor, a ne zakon, jer ovog saopštenja ne bi bilo da je ovo troje ljudi izabrano.
Ima tu sada i nekih moralnih momenata, šta Visoki savet pravosuđa uzima kao kriterijume za izbor pojedinih članova. Kriterijumi postoje, ja ih posedujem i kao član Odbora za pravosuđe, međutim, to je relativno, ide se od slučaja do slučaja. Nekada je mišljenje kolegijuma suda najmerodavnije, u redu, logično je. Struka treba da da svoje mišljenje i taj kandidat apsolutno treba da ima prednost i ako takvog kandidata ospori Narodna skupština Republike Srbije, onda, što se kaže, možemo se zapitati zašto.
Možda članovi Visokog saveta pravosuđa nemaju informacije koje mi posedujemo, ali ima nešto što je za mene zapanjujuće: ovo saopštenje Visokog saveta pravosuđa u stvari meni govori da se ne poštuje Narodna skupština Republike Srbije, da se ne poštuje najviše zakonodavno telo ove države; dakle, da se Narodnoj skupštini dele epiteti koje ona ne zaslužuje. To je tragičnije što to radi Visoki savet pravosuđa, telo koje je dobro zamišljeno, ali očigledno sa ovim personalnim sastavom ne radi kako bi trebalo. Moram reći, za mene je fantastično iznenađenje što tu volju Narodne skupštine ne poštuje ni gospođa Škero, a mi smo je izabrali za predsednika Vrhovnog suda, Narodna skupština Republike Srbije. To je bila volja građana.
Sada kada imamo probleme vezano za Visoki savet pravosuđa, za izbor, ta se volja ne poštuje. Uopšte me nijedno personalno rešenje ne interesuje, ako ga nisam pomenuo, ali zar nije nepoštovanje volje naroda činjenica da je kandidat za Viši trgovinski sud osporen, nije izabran, a već tri meseca gospođa Škero ne imenuje novog v.d. predsednika.
Šta se čeka? Pre tri meseca Narodna skupština je osporila izbor tog kandidata gospođe Škero, a ona do danas nije imenovala v.d. predsednika Višeg trgovinskog suda, dakle, čovek koji je v.d. nije prošao za predsednika, njemu ne smeta da sedi u Visokom savetu pravosuđa i da odlučuje o drugima, ali tri meseca ta volja Skupštine stoji i gospođa Škero se ne obazire na to. Nemojte posle toga da me ubeđujete u samostalnost, nezavisnost itd. To ne stoji.
Dakle, ako se ne poštuje Narodna skupština Republike Srbije onda ja ne znam o čemu mi ovde pričamo. Šta je, teško je bilo imenovati novog v.d. predsednika Višeg trgovinskog suda, a ima ih 10, 15, 20, 30 ili 50, šta ja znam, uopšte me ne interesuje. Teško je bilo imenovati novog v.d. predsednika; nije, a zašto se to ne radi, to ćemo da vidimo. Da li se čeka novi izbor, novo osporavanje, novo poništenje konkursa, pa da se postavi uslov za treći konkurs ili treba neko određen da bude izabran. I to će se saznati, Srbija je mali prostor, sve se pre ili kasnije sazna, ali je za mene to kršenje volje Narodne skupštine i tu nema opravdanja, to je nečinjenje.
Koje su štetne posledice toga, da li neko to može da mi objasni? Ignorisanje volje naroda i volje Narodne skupštine Republike Srbije, šta, zbog jednog čoveka, v.d. predsednika jednog suda? Neki razlog mora da postoji, jer tri meseca je prošlo od sednice Narodne skupštine Republike Srbije i to je ignorisanje volje građana i to je nešto što je štetna posledica.
Primeri koje smo dobili kao narodni poslanici, bar ja, pokazuju da ima još štetnih posledica u pravosuđu, činjenjem ili nečinjenjem Visokog saveta pravosuđa. Dakle, šest ili sedam konkursa je poništeno, a zašto? Nisu ljudi odgovarali, šta, karakteristike, kvalitet. Ali, izvinite molim vas, ko je zainteresovan za neki posao, on se javi na konkurs, a ko nije zainteresovan, šta će mu, takav je život. Znate ono - koga nema, bez njega se može. To je pokazala praksa.
Da li Visoki savet pravosuđa stvara prostor za izbor podobnih kadrova i za koga su podobni? Šta je, među pet kandidata za jedan sud nema nijedan dobar, među tri nema nijedan dobar, pa se onda vrši poništaj toga, pa se raspisuje novi konkurs, a u međuvremenu se pokrene postupak za reizbor. O tom reizboru i o drugim stvarima ću govoriti kada u ime poslaničke grupe budem koristio, ako mogu ...
(Predsedavajući: Ne, vi ste sada u vremenu koje ste iskoristili, imate posle ...)
Hvala, gospodine predsedavajući, a o ovim drugim stvarima ću kada budem koristio vreme poslaničke grupe.