Naravno, mi smo i ovim amandmanom pokušali da skrenemo pažnju predlagaču na neke stvari koje se dešavaju na našem tržištu, a od kojih bi morali da se branimo zakonom kao skupom objektivnih normi kojima se štiti naše tržište i privredne aktivnosti u našoj zemlji.
Za početak moram da vam kažem, čitajući ovo stičem utisak da ste zaboravili na jedan deo dampinga koji se javlja kod nas, sa tragičnim posledicama, a država je nemi posmatrač nečega što se dešava. Podsetiću vas o čemu se radi. Uzećemo ovu čuvenu šećernu aferu.
Mi možemo da proizvedemo 380.000 tona šećera svake godine, a u nekom periodu to su bile daleko veće količine. Naše potrebe su, zbog sigurnosti prehrambene industrije, negde oko 320.000 tona. Imajući u vidu činjenicu da je Zapadna Evropa prebogata tim šećerom, da oni rade po sistemu kvota, oni su zainteresovani da izvezu svoj šećer. Naravno, uvek ga izvoze po nekoj ceni, jer samom činjenicom izvoza oni se kandiduju da iz evropskih struktura budžeta ostvare neku razliku u ceni, gde ne gube ništa, već zarađuju.
Onda taj šećer dolazi kod nas po ceni koja konkuriše našem šećeru. Jeftiniji je nego šećer iz naše proizvodnje. To je bio slučaj godinama, tako da tona može da bude i 250 dolara, iako je realna cena 400 i nešto u Zapadnoj Evropi. Ovde dolazi sa neuporedivo nižom cenom i direktno konkuriše našim proizvođačima šećera. Država to nemo posmatra. Formalno-pravno to nije damping. Zašto nije damping? To se sve radi u skladu sa pravilima EU.
Vama skoro svaki član počinje sa pravilima Svetske trgovinske organizacije i pravilima EU. Mi težimo, kako vi to kažete, tim integracijama i tim strukturama. Ne možemo mi naše tržište da branimo antidamping merama u odnosu na naš cilj. Nema logike. Srbija juri da što pre uđe u Evropu i sada se štiti uvođenjem ove zaštitne mere. Možda sam i pogrešio, ne znam da li je 250 dolara ili je neka druga cena; javlja se velika razlika u ceni. Uzmite bilo koji drugi proizvod, ova mera je karakteristična, pre svega kod one robe gde je jako zastupljeno to rinfuzno stanje, velika količina robe, mada ima i kod drugih proizvoda.
Pošto se ovde ide sa nekim terminima šta je normalna cena, vi praktično treba da uđete u strukturu cene koja se pojavljuje u carinskoj deklaraciji.
Treba da uđete u kompletnu strukturu pa da vidite koja je nabavna, koji su franko troškovi, koje su sve dažbine, prevoz, koliko to kod nas košta, pa da ga uporedite sa sličnom robom naše proizvodnje, pa da vidite da li se nešto pojavljuje itd.
Hoću da kažem da je antidamping zaštita posao koji traje 365 dana u toku godine. Ako želite da propišete odgovarajuću dažbinu radi nekog izravnavanja, da se ne bi stvarao neki novi monopol, onda morate kontinuirano da pratite cenu te robe u okruženju na svetskom tržištu. Doduše, ovde se javlja, u nekim slučajevima, i berzanska roba, zašto to ne reći, gde važe potpuno druga pravila.
Ova oblast antidamping dobiće i dobija svakim danom sve više i više na značaju, kada je u pitanju naše tržište. Ranije nije bila toliko izražena, što zbog sankcija, što zbog strukturnih promena u našoj ekonomiji, privredi, ali svakodnevno dobija sve više i više na značaju.
Skrenuo bih vam pažnju na drugi vid dampinga koji je donekle obuhvaćen Zakonom o antimonopolu, to su ugovori o trajnoj dugoročnoj proizvodnoj, trgovinskoj i drugim oblicima saradnje, gde takođe postoje instrumenti da se damping cenama, pod navodnicima, gura nešto što je navodno tržišna cena, da ćemo još najmanje pet godina biti u situaciji da za većinu roba kao kriterijum prilikom uvoza uzimamo cenu, te da nam, naravno, odgovara da to bude što jeftinije. Zbog te potrebe da bude što jeftinije, nama će da prolazi klasičan damping koji država može da primeti, da zažmuri, da pusti, čak može i da veliča. Zato sam rekao, 365 dana treba da bude zadatak da se prati tržište u okruženju.
Iskoristio sam priliku da skrenem pažnju na ozbiljnost ovih nekoliko članova. Amandmanom gospodina Plužarevića, koji niste prihvatili, gde se traži intervencija u stavu 4. da se doda nova tačka, gde se daju alternativne definicije za ovaj pojam – ako se roba iz stava 2. ovog člana ne prodaje na tržištu države iz koje se izvozi... To znači da je neko pravno lice iz Bugarske formalno-pravno prodavac, a da je roba poreklom iz Ukrajine i da bi se došlo do toga da li postoji damping, šta je normalna cena, kako se do nje dolazi, dali ste tačku 1) i 2).
Predlažemo još jednu tačku: "cenom domaće robe koja se na istom stepenu proizvodnje proizvodi i prodaje na teritoriji Republike u približno istom vremenskom periodu, ili". To je ta tačka koju mi donosimo, samo pojašnjavamo ono što je, pretpostavljam, bila i vaša intencija u stavu 4. Vi kažete: "cenom takve robe koja se na istom stepenu proizvodnje ili prodaje, u približno istom vremenskom periodu, izvozi u treću državu, čiji tržišni uslovi...". To je sve isto.
Ovde smo samo dali jedan modalitet koji pomaže da utvrdite da li je došlo do dampinga, s obzirom da zemlja odakle dolazi roba nije zemlja porekla. Bugarska firma je došla u posed neke robe ukrajinskog porekla i prodala je firmi u Srbiji.
Mi pokušavamo da vam pomognemo u definisanju oko te situacije - da li postoji damping ili ne postoji. Vi kažete - nije to; jeste, to je ta situacija.
Imate ono što se stalno dešava u praksi sa partnerima iz Grčke. Valjda ste oko toga informisani. Kada se javi određena količina robe za koju je Grčka zainteresovana, ona prvo pošalje prethodnicu koja ovde diže, diže cenu, navodno veliko je interesovanje, ovi naši zapnu odavde, obezbeđuju robu, pa na tržištu dignu robu, pa se posle nekoliko meseci jave Grci i kažu – mi imamo tu robu mnogo jeftinije, pa nam prodaju ponovo tu robu.
Ministre, to morate da znate. Haos je to što se dešava u spoljnoj trgovini. To je jedan haos, gde je pravilo poslovanja u spoljnoj trgovini - ko koga, što jeftinije da kupim, što skuplje da prodam. To je izraženo u svakoj trgovini, naročito je izraženo u spoljnoj.
Sa ovim merama koje ste ovde propisali, opet vas upozoravam na situaciju, imate nekoliko velikih firmi u ovoj zemlji koje će da vam naprave tako lepe papire, iz kojih neće da se vidi damping, jer imaju svoje sestrice firme u zemlji porekla, pa ćete papirološki da dobijete fakturu sa nekom cenom itd. i on je tu dobit koju je planirao da ostvari u Srbiji ostvario u Austriji, a Srbija je platila. Samo sam hteo da vam pojasnim. To su one firme koje se formiraju u skladištima nekih aerodroma; biznismen: tašna, mašna i mobilni telefon, poput Bebe Popovića i drugih.
(Predsedavajući: Vreme.)
Lepo formiraju firmu, ta firma dođe u posed neke robe, pokrije se, nema dampinga, proda ovde tu robu, javlja se neka potražnja itd. Formalno-pravno on ne iskazuje razliku u ceni u fakturama, ali onu razliku u ceni koju je primarno ostvario, ostvario je u Austriji i sklonio na neko drugo mesto.
(Predsedavajući: Vreme.)
Zato sam vam rekao – zaštita od dampinga je posao koji traje 365 dana. Ove dažbine koje budete propisivali verovatno će biti nešto što će biti najpromenljivije u pravnom poretku. Vrlo često ćete morati da menjate, bez obzira kako budete određivali dažbine.