Danas je objedinjena rasprava povodom tri predloga zakona i predstavnik Vlade gotovo da nijednu rečenicu nije upotrebio da obrazloži druga dva predloga, Predloga zakona o obuci sudija, javnih tužilaca, zamenika javnih tužilaca i sudijskih i tužilačkih pomoćnika i Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o uređenju sudova. Prvo bih sa nekoliko rečenica prokomentarisao treći zakon.
To jeste stvarno kratak zakon, u nekoliko odredbi se menja postojeći zakon, ali očigledno sa ciljem da se na neki način pripremi pravosudni sistem za trenutak kada apelacioni sudovi neće da zažive, a da se ne desi da naši prvostepeni i drugostepeni sudovi ostanu bez nadležnosti. I nadam se da je naš amandman prihvaćen, kojim smo otklonili onu očiglednu grešku.
Što se tiče drugog zakona, ako pričate da su tužioci odvojeni od suda, evo u samom nazivu zakona vidi se da ih trpate da budu zajedno sa sudijama. Naravno, mi smo povodom ovog zakona podneli dosta amandmana, i svi amandmani su detaljno obrazloženi, i tu se radi o jednom koncepcijskom neslaganju, i ne bih mnogo vremena trošio oko ovog zakona zato što ćemo kroz 18 amandmana i diskusiju povodom tih amandmana da detaljno upoznamo javnost zašto nismo za ovaj predlog zakona.
Pre nego što pređem na ovo što je danas centralna tema, zakonik o krivičnom postupku, malo bih se osvrnuo na jučerašnju raspravu i na neke detalje, zašto je bilo potrebno predlagaču da prvo bude odluka o strategiji, pa onda da idu ovi zakoni. Zato što u toj odluci o strategiji je predviđeno praktično sve ovo što se ovim zakonima u nastavku potencira.
Kaže se – vizija za novo pravosuđe, da je istražni sistem zamenjen u nekoliko susednih zemalja efikasnijim i u pogledu potrebnih sredstava manje zahtevnim akuzatorskim modelom. To je prvi razlog.
Drugi razlog koji se navodi, to je odluka sudija. I ono što me je iznenadilo, verovao sam da je vlast ograničena odredbama Ustava i zakona i da se to mora poštovati. Međutim, na strani 23. ove odluke je napisano – krivično gonjenje za krivična dela koja su propisana ratifikovanim međunarodnim konvencijama i drugim zakonom posebno propisanim slučajevima, može biti predmet naknadnog uputstva Ministarstva pravde, u ime Vlade Republike Srbije.
Ako smo nešto ratifikovali, to je sada postao sastavni deo našeg pravnog političkog sistema, u skladu sa Ustavnom poveljom i svim našim propisima. Ne znam zašto bi bila potrebna posebna preporuka Ministarstva pravde, u ime Vlade Republike Srbije, pa onda se kaže, procedura izdavanja ovog uputstva biće uređena zakonom, kako bi Vlada izvršila svoja ovlašćenja na transparentan način.
Vidite da u budućnosti možemo očekivati da će Ministarstvo pravde da nam piše neke nove propise, nove procesne propise, iako od tih ratifikovanih ugovora imamo puno stvari ugrađenih u pravni sistem, i pranja novca, i suzbijanja organizovanog kriminala, i suzbijanje međunarodnog terorizma. To je već sadržano u nekim našim propisima, da li u Krivičnom zakoniku kao materijalna norma, ili u nekim drugim propisima, ali to je već sadržano. Međutim, vidite, prema ovoj strategiji, Ministarstvo će dobiti mnogo veći značaj.
Želim da se vratim na ovaj predlog zakonika o krivičnom postupku. On mi deluje kao propis koji su pisali forenzičari i islednici, jer primat i kvalitet odredbi je upravo u ovome što se zovu dokazna sredstva, sredstva dokazivanja, a da ne ulazim u terminološku razliku. Sve drugo je sporedno.
Malopre ste imali prilike da čujete šta bi to u praksi značio član 268. Predloga zakona, gde javni tužilac može da odloži krivično gonjenje, pa čak i ako je nesporno između njega i okrivljenog da je delo izvršeno. Ako je nesporno da je delo izvršeno, onda neminovno sledi neka odgovornost. Taj ko odlučuje o odgovornosti je sud, taj koji ublažava kaznu ili oslobađa krivične odgovornosti je sud, a ne javni tužilac. Ovde kroz formu gonjenja je nešto završeno.
Osnovna primedba SRS može da se podeli u dve grupe. Prva grupa primedbi se odnosi na prepisane odredbe postojećeg Zakonika o krivičnom postupku i činjenicu da ovim predlogom zakonika, u tim odredbama koje su prepisane, nisu otklonjene one izvorne nepravilnosti postojećeg Zakonika o krivičnom postupku. Pretpostavljam da ćete verovatno 20 i nešto amandmana SRS i da usvojite, jer se odnose na te elementarne ispravke postojećeg teksta.
Ono što moram da vam kažem, pre nego što pređem na centralno pitanje, gde treba da bude istraga i ko treba da sprovodi istragu. Vi ste ovde u obrazloženju naveli da ste vodili računa samo o odredbi člana 6. Evropske konvencije o ljudskim pravima. Zaboravili ste da postoji član 5. koji se tiče lišavanja slobode i postupanja policijskih organa.
Mislim da vam je neadekvatno pozivanje na član 6, kao i da je greška što se niste pozvali na član 5, jer niste imali mogućnosti da vidite sve odluke Evropskog suda za ljudska prava, kojima se na vrlo precizan način definiše šta je to pravo na pravično suđenje, šta je to pravo na suđenje bez nepotrebnog odugovlačenja, šta je to prezumpcija nevinosti, ko može da lišava slobode, koliko može da traje pritvor, pod kojim uslovima se sprovodi istraga, ko sprovodi istragu, pravo na odbranu, i ono što čini sud suštinu prava svakog čoveka i ljudskog bića, a to je pravo na fer i pravično suđenje.
A da se to malo protumačili, videli biste da je ovaj prelazak na jedan novi tzv. optužni model krivičnog postupka neadekvatan. Imate odredbu u kojoj kažete da ovlašćeno službeno lice MUP-a ili javni tužilac može da izvrši pretres stana. Da li to znači da ubuduće, kada se biraju javni tužioci, moraju da imaju kurs džudoa, crni pojas iz karatea i da budu sa sertifikatom da znaju da pucaju iz M55. Verovatno znate da i kada ide taj pretres stana da puno puta se desi situacija da mora da se primeni fizička prinuda, i da je potrebno i neko privođenje, pa čak i lišavanje slobode.
Vi ste to stavili alternativno, ne kumulativno, niste čak ni naveli da to radi policija u prisustvu javnog tužioca, nego ste stavili ili, može jedan, može drugi, mogu zajedno. To jedino tako može da se protumači.
Ako ste hteli istragu da prebacite kod javnog tužioca, onda verovatno ste imali u vidu Pravilnik o postupku i dokazima koji se koristi pred Haškim tribunalom. Moram da vam kažem da taj pravilnik su osudili svi stručni krugovi u Evropi, zato što je jedna nesavršena, nedorečena, pa čak i mnogo kontradiktorna mešavina svega i svačega. Sada će naši javni tužioci da liče na Karlu del Ponte. Sada ću da vam objasnim kako je to u Hagu.
U Hagu se podigne optužnica od strane tužioca. Jedan sudija to potvrdi, da nalog za privođenje, odnosno hapšenje, uz to se dostavljaju dve stranice sa prepisanim odredbama Statuta i Pravilnika o postupku i dokazima, o osnovnim pravima optuženog. Optuženi dođe, smesti se u zatvor, pritvor.
Prvi put se pozove i izjasni se da li je razumeo optužnicu, iskoristi priliku da kaže da li će da ima branioca ili će sam da se brani, i vraća se nazad u pritvor.
Onda javni tužilac ulazi u pritvorsku jedinicu da razgovara, pošto oni to više i ne potenciraju da je to toliko istraga, već jedan razgovor u kome će da se otklone neke nedorečenosti, nedoumice, a ta faza se zove tzv. preliminarni deo postupka pred Haškim tribunalom. To znači da je neko lice otišlo u pritvor, a da praktično tužilac nije imao nijedan dokaz.
Zašto ovo pričam. Mi sada u našem pravnom sistemu imamo situaciju da javni tužilac može neposredno da podigne optužnicu. Kada ta situacija nastupa? Onog momenta kada je javni tužilac dao precizna uputstva Sekretarijatu unutrašnjih poslova, na koje okolnosti da se obezbede dokazi, koje činjenice su mu potrebne da bi dokazao postojanje nekog krivičnog dela i koja je ličnost izvršila to krivično delo.
Ukoliko je to do tog stepena očiglednosti da je osnovana sumnja da je neko izvršio krivično delo toliko jaka, diže se neposredna optužnica, sud daje saglasnost i teče postupak u kome su tužilac i protivna strana ravnopravni.
Ako su tužilac i odbrana, odnosno tužilac i optuženi ravnopravni pred sudom, onda treba da imaju potpunu procesnu ravnopravnost. Šta bi to značilo procesna ravnopravnost? Ako je tužilac pozvao NN lice, uzeo od njega izjavu, računa na njega kao na svedoka pred sudom, onda radi procesne ravnopravnosti i odbrana ima isto pravo da pozove n.n. lice, da od njega uzme izjavu i da razjasni neke okolnosti pre nego što se pojavi pred sudom.
Deluje malo smešno. Ako je optuženi u pritvoru, onda dajte i tužioca da zatvorimo u susednu ćeliju do njega da bi bili ravnopravni. Krajnja konsekvenca naša je da i tužilac bude u zatvoru. Samo hoću da izvrnem ruglu vaše viđenje te procesne ravnopravnosti, koja se ne vidi u vašem predlogu zakona.
Samo polako, gospodine ministre, uživajte, imamo mi dosta amandmana, pa ćemo i na konkretnim primerima da vam opišemo kako će u praksi da izgled bilo koja odredba zakona. Naravno, mi nismo hteli da radimo kompletnu reviziju ovog vašeg predloga zakona, mada tu ima 380 prepisanih članova, a od toga 60 i nešto sa greškom koja nije ispravljena, pa ima 100 i nešto, a o tome će gospodin Jojić, pošto je on vodio tu statistiku od člana do člana, pa zna šta je sve tu novo, šta je nedorečeno itd.
Naravno, predstavnici SRS sa ove govornice će kritikovati i rešenje svedoka-saradnika, islednika i ove druge stvari, ne želim da ulazim u taj deo, želim pre svega da u okviru načelne rasprave otvorimo ovu temu.
Šta možete vi da koristite kao argument u nastojanju da dokažete da je vaš predlog zakona jedan opšti akt koji će da omogući efikasnije krivično gonjenje.
Naravno, svako normalan jeste za to da se efikasno sprovodi krivično gonjenje, ali ono obuhvata, počev od otkrivanja, preko obezbeđenja dokaza, do jednog pravičnog fer suđenja, pa sve do izricanja pravosnažne sudske presude.
Taj proces, kao što i sami znate, ima neku svoju vremensku dimenziju, koliko može da traje, jer verovatno nije problematičan kada se na licu mesta zatekne, pronađe učinilac krivičnog dela, to je jednostavniji sudski predmet. Sigurno je komplikovano kod onih predmeta gde je vezano za finansijski kriminal, za privredni kriminal, za bankarski kriminal itd. Pogotovu kod one vrste kriminala koju ste vi obuhvatili posebnim zakonom o borbi protiv sajber kriminala prošle godine.
Sada imamo jedan deo koji se tiče autorskih prava, pa da ne ređam šta ste sve pravili prošle godine kao neku pravnu inovaciju u zakonodavnom smislu.
Verovatno ćete kao jedan od razloga da koristite i to što u postojećem sistemu istražne sudije puno puta deluju kao statisti tužioca i policije. Retko oni izražavaju neslaganje sa krivičnim gonjenjem, a znate i sami, obično kada saslušaju okrivljenog, oni na zapisnik konstatuju da su doneli rešenje o sprovođenju istrage.
Jedino ako okrivljeni traži i insistira da mu se da otpravak rešenja o sprovođenju istrage, zato što bi koristio pravo na žalbu, oni mu to daju. Verovatno i znate ako vi privatno tužite nekoga danas zbog klevete ili uvrede, sudija to sprovede istražnom sudiji da sprovede neke istražne radnje, to je danas postalo kao obavezno. Naravno, tamo se sve završi kako je neko zamislio.
Ne mogu sada da vam pričam da treba zaustaviti zloupotrebe postojećeg zakona i dati mogućnost postojećem zakonu da pruži sve svoje mogućnosti koje postoje u njemu. Ako vi smatrate da ovim zakonom sve te probleme rešavate, a opet ne rešimo problem zloupotrebe zakona, a on pre svega leži u ljudima, onda džaba donosimo zakon.
Recimo, ovaj zakon ako prođe ovako kako ste ga vi predložili, to znači da već sutra treba svi tužioci da se presele i da budu u zgradama sekretarijata unutrašnjih poslova, to znači da već prekosutra treba da se promeni Zakon o policiji, koji je prošle godine donet. Zašto? Jer verovatno javna bezbednost, bezbednost saobraćaja i drugi upravni poslovi i policijski poslovi idu prema policiji, ali krivično gonjenje radiće lica u uniformi pod komandom javnog tužioca.
Vi već imate problem na relaciji javno tužilaštvo - policija. Vi imate problem u kvalifikaciji dela koja dobija tužilac od policije, imate raznih problema. Onda ćemo da kažemo, doneli smo nov zakon, moraju ljudi da idu na obuku, a sada vodite računa da negde postoji sud.
Vi planirate da ukidate neke sudove, mada vidim da to vrlo selektivno radite, jer nije tu kriterijum broj predmeta i broj stanovnika na nekoj teritoriji nego neki drugi kriterijumi, ali o tome ćemo drugi put.
Onda dolazite u jednu situaciju da postoji neka disperzija, postoji nešto što ne može da se uklopi u opštu normu. Kako ćete vi tužioca u Crnoj Travi da smestite sa policijom, ili u Bosilegradu, ili u nekom drugom manjem mestu, kako?
Zašto je kod nas istraga bila u nadležnosti istražnog sudije? Upravo radi garancije poštovanja ljudskih prava osumnjičenog lica. A zašto?
Da ne donosi rešenje neki pojedinac kao javni tužilac, koji procenjuje u ono vreme tri dana kada je bilo, kada je policija donosila, pa istražni sudija proveri da li postoje te okolnosti, pa u okviru sprovođenja istrage on odlučuje o pritvoru i o svemu drugom. Sada se to prepušta tužiocu.
Pogledajte jednu situaciju, o pritvoru će da odluči istražni sudija. Postavljam pitanje, vama je praktično istražni sudija potreban u sudu samo radi pritvora, zbog drugih stvari nije potreban. Vi ste rekli izuzetno, radi sprovođenja nekih istražnih radnji, za koje je sigurno da ne mogu da se izvrše na glavnom pretresu.
Star svedok od 80 godina, možda će da umre, ili je bolestan, ili je povređen, ili neka stvar koja može brzo da propadne, pa treba da se izvrši neka istražna radnja. Vi ste devalvirali istražnog sudiju.
Posle ovoga nama nisu potrebne istražne sudije. Nama su potrebne dežurne sudije u sudu, odnosno sudija čiji će broj telefona da ima tužilac, da može da ga pozove i da kaže, znaš šta, mi smo jednog uhapsili, daj pripremi jedno rešenje o određivanju pritvora, samo da potpišeš i ništa drugo.
I vi kažete da je veća zaštita prava osumnjičenih lica. Još su to osumnjičena lica, postoji neka osnovana sumnja, postoji neki osnov da se sumnja, a imaćete takvu situaciju.
Znači, pritvor je odredio istražni sudija, a ko će da sprovodi istragu? Tužilac. A gde će da je sprovodi? U istražnom zatvoru. Pod čijom je komandom istražni zatvor? Predsednika okružnog suda. On vrši kontrolu ostvarivanja prava ljudi koji se nalaze u pritvoru. To je jedna čudna zbrka.
Gospodine ministre, imam obavezu da vam kažem, u Srbobranu vam ništa ne valja sud, a tužilaštvo je možda još gore. "Ferofleks" Srbobran je privatizovan, ljudi su isterani sa posla, a vlasnik taj novi je neki Đukić, kažu da je rođak Đorđa Đukića, onog Čedinog što će danas da priča. On je čak firmu ofarbao u žuto-plavu, koliko voli DS. Niko nije hteo da pruži, ministre, zaštitu ovim ljudima.
Drugi primer, gospodine ministre, radi se o Senti, neću da čitam ime čoveka, dobijao sam pisma od njega više puta, pa sam i kod vas tražio da se nešto urgira, da se napokon reši taj rodbinski odnos, jer predsednik sudskog veća je u rodbinskim odnosima sa jednim od učesnika u sporu.
Bila je urgencija, jer je prekršeno sve moguće po rokovniku, međutim, ništa se nije desilo. Oni kažu, mi smo obavestili ministra, ministar je obavestio predsednika suda, predsednik suda spava.
Zašto vam ovo dajem? Ovo vam dajem zbog onog drugog predloga zakona, da ovi vaši iz Pravosudnog centra na ovim primerima uče sudije i tužioce kako ne sme da se radi u sudu. Hvala.