Dame i gospodo, ovo zaista na način na koji radi ovaj parlament je vređanje dostojanstva samog parlamenta. Ajde što nas ministri ignorišu, nego čak ni Zoran Balinovac više nije spreman da sedi i da sluša narodne poslanike. Ovo zaista prevazilazi sve mere normalnog ponašanja.
Ovo ovde što je rekao Zoran Balinovac o Predlogu ovog zakona, nije rekao ništa, čak ni iz obrazloženja Vlade Republike Srbije i zato ću pročitati samo dve stvari iz ovog obrazloženja – Razlozi za donošenje zakona.
Kaže: "Zakon o državnim službenicima koji stupa na snagu 1. jula 2006. godine, na potpuno nov način uređuje radnopravni položaj zaposlenih u državnim organima. Zakonom o državnim službenicima predviđeno je i to da se plate, naknade i druga primanja državnih službenika i nameštenika uređuju posebnim zakonom.
Plata kao osnovno pravo iz radnog odnosa, prema koncepciji zakona o državnim službenicima, treba, s jedne strane, da odražava složenost i odgovornost poslova koji se rade (što proizilazi iz novog koncepta zvanja koja se vezuju za poslove, a ne za ličnost), a s druge strane, da odražava rezultate rada (što proizilazi iz koncepta napredovanja na istom radnom mestu).
Zakonom o platama državnih službenika i nameštenika upotpunjuje se normativni okvir neophodan da bi se državni organi, pre svega organi državne uprave, razvili na savremenim principima".
Stvarno ne znam da li je ovo neko razumeo, pogotovo šta je Vlada htela ovim da kaže. Zato u poslednjem delu – Sredstva potrebna za sprovođenje zakona, kaže: "Za sprovođenje Zakona nije potrebno obezbediti dodatna sredstva u budžetu Republike Srbije. Za sprovođenje Zakona potrebno je da se u budžetu Republike Srbije za 2007. godinu obezbede dodatna sredstva od 4.365 miliona dinara. Time se sadašnji fond sredstava za plate uvećava za 41%".
Moje pitanje se nastavlja na onu priču o prethodnoj tački dnevnog reda, da li ovo znači da se već sada predviđa ovim zakonom da će se državnim službenicima u idućoj godini povećati plate za 41%, ako to jeste tako, neka je, ako država ima pare, nemam ništa protiv, ali onda postavljam pitanje šta je sa zaposlenima u lokalnoj samoupravi, da li će i njima iz budžeta da se obezbedi plata povećana za 41%. Ne verujem, pošto Dinkić preti lokalnim samoupravama ako ne smanje broj zaposlenih da će da im smanji plate.
Da li to znači da će takođe iz budžeta biti predviđene i veće plate za zaposlene u zdravstvu za 41%? Da li to znači da će za 41% da se povećaju plate u prosveti? Malopre kada sam govorila o prosveti, slala poruke ministru prosvete, Vuksanoviću, kada sam završila onda mi je naš novi kolega poslanik sa Kosova i Metohije rekao da je ministar Vuksanović školama na Kosovu i Metohiji, čak, ukinuo neki dodatak koji su do sada imali, neka sredstva kojima su kupovali ogrev, održavali školske objekte, to im je ukinuto.
A, ako neko dođe u lokalnu samoupravu da traži ili do Ministarstva, ako stigne, pošto je vrlo teško doći do ministra, onda se kaže, tom direktoru škole, da se obrati UNMIK-u da im oni daju pare da kupe ogrev za škole u kojima uče srpska deca na srpskom Kosovu i Metohiji.
Dakle, ovo su otvorena pitanja, ne za Balinovca, on nema pojma o tome, nego za ministra Dinkića i za Vojislava Koštunicu, ako će zaista svim budžetskim korisnicima ovako da se povećaju plate za 41%, onda bi trebalo da znači da ova vlada dobro radi, ali od tog posla nema ništa.
Još jedno pitanje – da li to znači da će se i penzije povećati za 41% ili je ovo samo zakon, i suština je njegova u članu 8. gde se kaže: "Osnovica je jedinstvena i utvrđuje za svaku budžetsku godinu zakonom o budžetu Republike Srbije".
Znate šta ovo znači? Znači usklađivanje plata zaposlenih po ministarstvima sa ostalim delovima državne uprave, jer u ostalim delovima državne uprave plate zaposlenih su veće nego što je to u ministarstvima.
I umesto da samo ministarstvima povećaju plate, samo onima zbog kojih donose zakon, oni donose ceo zakon i to potpuno nakaradan.
Zoran Balinovac, poziva narodne poslanike da usvoje ovaj pametan zakon?! A, ja pozivam Zorana Balinovca da u ime Vlade Republike Srbije povuče ovaj glupi zakon.
Onda, još reče Balinovac, dobro je malopre poslanik Perić rekao, kaže, takvo nam je stanje (kako on to teatralno, jer on misli da je na nekoj sceni ovde) u ovoj oblasti kada su u pitanju plate državnih službenika i nameštenika, to je naziv iz ovog novog zakona o državnoj upravi protiv kog smo mi bili, hvala Bogu da jesmo, kaže, u ovoj oblasti imamo polurasulo. Stanje polurasula?!
To kaže čovek koji je visoki državni funkcioner, više od 10 godina, zamenik ministra pravde, julovski zamenik ministra pravde, a posle toga, visoki funkcioner, odnosno kada je bio u funkciji zamenika ministra pravde, doveo je za ručicu Gorana Kljajevića kao šefa kriznog štaba u taj isti Trgovinski sud. Zoran Balinovac, on je bio prisutan kada su obijali kancelariju i fioke tadašnjeg predsednika, Milene Arežine.
Onda ga je Koštunica uzeo za svog specijalnog savetnika za pravna pitanja i uvredio sve pravnike u DSS-u, samo ne znam zašto nisu reagovali, ali to je njihova stvar i danas je on, više nije sekretar, kako sam ga ja u onom prepodnevnom delu nazvala, direktor Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo, tako je sebi nadenuo ime novim zakonom koji stupa na snagu 1. jula.
Šta nam kaže ovaj zakon o platama državnih službenika i nameštenika?
U članu 3, odnosno iznad člana 3. kaže se – Početak prava na platu i prestanak prava na platu. Dakle, jezički potpuno suvišno i nepotrebno. Očigledno je ovo radio neko ko baš, odnosno Balinovac koji ne stoji dobro ni sa srpskim jezikom, a sa pravom, to odavno znamo da ne.
U članu 4. se kaže: "Državni službenici i nameštenici imaju pravo na mesečnu platu.
Plata se isplaćuje u tekućem mesecu za prethodni mesec".
Šta znači da imaju pravo na mesečnu platu? Valjda imaju pravo na platu.
Da li to znači da ako neko radi do 20-tog u mesecu i prestane mu iz bilo kog razloga radni odnos, da on nema pravo na platu na tih 20 dana?! To znači, ako čitamo član 4. Predloga zakona.
Ili, potpuno nepotrebno iznad člana 7. kaže – Osnovna plata. Ispod toga – Kako se određuje osnovna plata i onda se u tekstu člana 7. kaže kako se određuje osnovna plata.
Zaista, kao da je neki priručnik za polupismene, a ne Predlog zakona koji će, ako ga usvojite, primenjivati diplomirani pravnici.
Dalje, u članu 9. mi, srpski radikali, smo imali jednu intervenciju amandmansku i rekli smo da se koeficijent za položaj i izvršilačka radna mesta određuju tako što se, jer je u zakonu stajalo – time što se, govorićemo o ovome kada budemo govorili o zakonu u pojedinostima, a ovo sada pominjem zato što smo u međuvremenu dobili mišljenje Vlade i obrazloženje zbog čega se naši amandmani ne prihvataju, i toliko bezobrazluka zašto se ne prihvata ovaj član 9. da je to prosto neverovatno. Nadam se da će Balinovac biti prisutan kada budemo govorili u pojedinostima, pa da mu ipak u lice kažem neke stvari.
U članu 10. u drugom stavu je predviđeno, ne znam, da – "Platna grupa u koju se svrstava položaj u službama Narodne skupštine, predsednika Republike, Ustavnog suda i službama organa čije članove bira Narodna skupština određuje se njihovim aktima, pri čemu se polazi od opštih pravila za razvrstavanje radnih mesta" i ovde bi trebalo staviti tačku, ali Balinovac dalje kaže, "i teži da ona budu jednako vrednovana kao slični položajima u ministarstvima, službama Vlade i sudovima".
Kako može u zakonu da stoji da se nešto teži. Zakon kaže, nešto jeste ovako, a nešto nije ovako. Nešto može, a nešto ne može. Zakon, dame i gospodo, vi koji niste pravnici, a ja mislim da ste naučili koliko sam ja za ovom govornicom, skrećem pažnju na tu zakonsku terminologiju i ove novotarije su neverovatne.
Sada imamo član 13, a to je najinteresantniji član, u tom članu se govori o koeficijentima. Ja mislim da će sada sva srpska javnost koja prati rad ove skupštine, biti, blago je reći, šokirana.
Dakle, mlađi referent u organima državne uprave ima koeficijent 1,00, a prva grupa položaja, to je neka deveta po redu, ima devet puta veću platu. Nikada, ali nikada u Srbiji nije bio odnos najniže i najviše plate 1:9!! Zaista je preterano i neverovatno da narodni poslanici na to ne reaguju i neverovatno je da je nekome u Vladi palo na pamet da predloži ovakav zakon.
Ljudi moji, razlika jedan kao najniža plata, a najviša devet puta veća, ja mislim da to niko zdrave pameti i zdrave logike ne može da prihvati!! Ovo nije demagogija, ovo je stvarno nešto što je neprihvatljivo i što nikada, ali nikada u Srbiji nije bilo!! Ima nas ovde i sa 20, 30 i više godina radnog staža i sa pamćenjem tolikim i neka zaista neko kaže, a drvlje i kamenje uvek sasipate vi iz vladajuće koaliciji kada govorite o nekim ranijim sistemima, ali ovakvo čudo i to znaju svi koji sada gledaju ovu skupštinu i verovatno se svi krste i pitaju koja je to drskost, koji je to bezobrazluk Vlade Vojislava Koštunice da predloži ovakvo čudo!!
Ko određuje koeficijente?
U trećem stavu člana 15. kaže se: "Predsednicima žalbenih komisija Vlade i pravosuđa i savetnicima predsednika Vlada i potpredsednika Vlade koji su u radnom odnosu, pripada koeficijent položaja koji odredi Vlada". Ovo mora da se briše. Zašto bi samo oni bili povlašćeni da njihov koeficijent određuje Vlada, ako je sve drugo regulisano zakonom. I ko su ti ljudi?! Ko su ti predsednici, kojih žalbenih komisija, koji su to savetnici, da li se ovde misli na Đilasa i na Narodnu kancelariju.
Ionako ste im, gospodo, dali mnogo, odnosno uopšte je neprihvatljivo da su predviđeni budžetom, a dobili su poprilično para budžetom. I još će sada biti posebno povlašćen onaj "žuti" kriminalac, Đilas, koji je onoliko opljačkao i koji se hvali koliki mu je prihod godišnji, koliko miliona mesečno, i njemu treba posebna plata da bude regulisana ovim zakonom. Neverovatno!!
Član 16. mora da se briše, jer govori o napredovanju državnog službenika u viši platni razred. Ovde je rekao Balinovac da je suština ovog zakona, napisala sam, kaže – "plata se povećava shodno rezultatima rada". Da je do sada bilo tako Balinovac bi još primao pripravničku platu. "Državni službenik", kaže član 16, "kome je dve godine uzastopno određena ocena naročito se ističe napreduje za dva platna razreda.
Za jedan platni razred napreduje državni službenik kome je dve godine uzastopno određena ocena ističe se", za jedan platni razred, dobar, ističe se, dobar itd.
Kolege poslanici, ovo su zaista gluposti, zato što je ovo nešto što je u praksi apsolutno neprimenljivo. Opet ću da vas podsetim da je Srbija već jednom ovo vežbala. Imali smo ovo. Ja sam radila u lokalnoj samoupravi i imali smo isto tako obrasce koji su se popunjavali, "dobar", "ističe se", "naročito se ističe" itd. Kriterijumi ne postoje. Nemoguće je na ovaj način utvrditi kriterijume, da neko nekoga prati dve godine, i da neko bude nekome posebno simpatičan.
Dakle, zloupotreba "naizvolite" u primeni ovog zakona. Nema egzaktnih podataka, nekih stvari na osnovu kojih može da se kaže ko je dobar, ko se ističe, ko se posebno ističe. Kriterijumi će biti stranačka pripadnost i to je savršeno jasno. Dok su na vlasti ovi iz DSS, G17 plus i ovi koji su sada, njihovi će biti u prednosti.
Kada dođe neko drugi, odnosno tamo gde je neko drugi u nekim organima, pošto je mnogo "žutih" u raznim državnim organima, iako kažu da su oni opozicija, naravno to je laž, onda tamo napreduju njihovi. Oni koji nisu iz tih stranaka nikada napredovati ne mogu po ovom zakonu. Ovo jednostavno mora da se briše, ne smemo zakonom da otvaramo mogućnost zloupotreba.
Opet podsećam, kada je to bilo jednom u primeni, a bilo je, šta su onda zaposleni radili?
Pola radnog vremena su se bavili sami sobom, upisivali koliko je stranaka ušlo, koliko je puta telefonirao, koliko je izdao tamo nekih uverenja, koliko pregledao papira. To je zaista neverovatno i gubljenje vremena i besmisleno i neprimenljivo. Ovo mora da se briše.
Onda, u članu 18. govorite – "Državnom službeniku koji stupa na radno mesto rukovodioca unutrašnje jedinice uvećava se koeficijent za dva platna razreda".
Ne znam zašto bi preskakao, zašto to nije jedan platni razred, zašto taj dvoskok treba da učini, zaista mi nije jasno, osim ako nije svrha i ovog zakona ista kao i Zakona o državnim službenicima, a tada smo govorili – državni sekretari itd. na po pet godina, da biste ostavili zaleđinu kada izgubite vlast.
Verovatno, to isto hoćete, da neke svoje uhlebite da preskoče jednu stepenicu, da im date dobre plate i da lepo uživaju. Zato – Dodatak za dodatno opterećenje na radu, član 26. u stavu 2. i 3. kaže, dodatak za dodatno opterećenje od najmanje desetak radnih dana mesečno, a odnosi se na to ako na jednom mestu, ako čovek obavlja jednu vrstu posla, a njegov kolega na bolovanju, onda će on mesec dana da obavlja i jedan i drugi posao pa, onda, ako radi do deset radnih dana, nikom ništa, a ako radi najmanje deset radnih dana, zamislite, velikodušno, biće mu plata povećana za četiri posto. Strašno. Ako radi više od deset dana, onda će mu plata biti povećana pet posto.
Znate, ovo je opet vređanje i tih ljudi. Ovako ste sa četiri posto skoro povećali platu zaposlenima u zdravstvu. To vam je izgleda neka brojka koja vama nešto znači, samo ja ne razumem šta bi to moglo da vam znači, ali je zaista ovo neprihvatljivo.
Bolje kažite da mora da radi dva posla neko zato što nema trenutno kolege na poslu i da radi za onu platu koju inače prima, a ne da bude duplo opterećen, a da dobije samo četiri posto plate i to samo ako radi više od deset dana. Dakle, ovo nije dobro i to mora da se menja. Mi smo predložili amandmansko rešenje. Kada budemo govorili o tome, onda ćemo da pričamo detaljnije.
Prekovremeni rad, predvideli ste da se prekovremeni rad ne plaća. Ovo nije dobro i ovo ne sme da ostane.
Kaže: "Izuzetno, državnom službeniku koji ne može da iskoristi slobodne sate zbog toga što priroda poslova radnog mesta češće zahteva tako obiman prekovremeni rad, može da se isplati dodatak za svaki sat prekovremenog rada, koji iznosi 26%". Tako ste to formulisali da isključivo od nekog šefa zavisi da li će neko dobiti prekovremeni rad ili će dobiti slobodne dane. Ovo ne može ovako.
Dakle, svako u državnim organima koji mora da radi u interesu službe, evo, recimo, Narodna skupština nekada zaseda do jedan, dva sata noću, naravno, sve prateće službe u Skupštini moraju da budu tu.
Sada mi ćemo njih da teramo, zato što se poslanicima vladajuće većine ne dolazi na Skupštinu, zato što već sutra Skupština neće imati zasedanje iz ko zna kojih razloga, možda ćemo prekosutra, verovatno u četvrtak, raditi do ponoći, ove ljude koji su ovde zaposleni da sede tu zato što poslanici rade, i da im kažemo – baš vam hvala što ste vi ovde odsedeli do ponoći, ali mi to vama nećemo da platimo, idite vi kući, pa jednog dana možda i dobijete neki slobodan dan.
Dakle, ovo je izrabljivanje i ovo ne sme da ostane u zakonu. Svaki minut prekovremenog rada, ako zaista postoje razlozi da se prekovremeno radi u državnim organima i bilo gde, svaki minut prekovremenog rada mora da se plati.
Naravno, kao u Evropi. Bravo, Jojiću! Ako se prati Evropa, ne vidim što se ovde preskoči na ovako bitnom segmentu.
Dodatak za ostvarivanje rezultata rada, to vam je član 48. u 3. stavu kaže: "O dodatku za ostvarene rezultate rada i o njegovoj visini rešenjem odlučuje rukovodilac državnog organa, na predlog koji daje, posle razgovora s licem koje je neposredno pretpostavljeno namešteniku, rukovodilac unutrašnje jedinice" itd.
Dakle, ne taj ko rukovodi, nego opet neko sa kojim će ovaj da se savetuje. Opet prepreke, opet mogućnost zloupotrebe, opet ako slučajno nekog ko vam je nadređen popreko pogledate, ode plata, ode dodatak, nema prekovremenog rada, nema prelaska u drugu grupu.
Neverovatno.
Član 50. kaže: "Uredbu kojom se propisuju naknada troškova državnih službenika i nameštenika je visina njihove otpremnine... Vlada donosi do 1. januara 2007. godine". Volela bih da Vlada kaže Narodnoj skupštini, odnosno da Narodnoj skupštini da informaciju o ovoj uredbi, da vidimo koliko je to para, kome su date, na koji način itd.
Član 54. – mislim da zaista niko neće biti ko neće glasati za ovaj amandman gde smo predložili da se ovo briše. Između ostalog, da ne čitam ceo član, u 2. stavu kaže: "Godine 2009. i 2011. u viši platni razred može da napreduje najviše po 20% ukupnog broja državnih službenika u državnom organu" itd.
Šta ćemo ako 70% državnih službenika ispuni sve one zahteve koji su prethodili ovom članu 54.
Šta ćemo mi da kažemo – zakon je rekao da samo 20% može da napreduje, a vi 50% još što vas ima, što ispunjavate te uslove, izvinite, nije vas Balinovac predvideo.
Ko će da izabere, od tih 70% koji ispunjavaju uslove, ovih 20% koje Balinovac predviđa?
Ovo je stvarno van zdrave pameti i ovo apsolutno mora da se briše, da nestane iz ovog teksta zakona, ako hoćete iole dobar zakon.
Na kraju, u članu 59. ste rekli da zakon stupa na snagu 1. jula 2006. godine, da se neke odredbe primenjuju od 1. januara 2008. godine, a da se član 16. primenjuje od 1. januara 2011. godine, a član 16. je onaj član koji mora da se briše, a to je onaj član "naročito se ističe", "ističe se" itd. Znate, 2011. godine ćete biti mnogo daleko i potpuno zaboravljeni vi koji ste tvorci ovog zakona, mislim, u političkom smislu zaboravljeni.
Dakle, pozivam predstavnika Vlade u odsustvu da povuče ovaj zakon, pozivam kolege poslanike, ako se to ne desi, da barem glasaju za naše amandmane, da bi zakon bio koliko-toliko i primenjiv, praktičan i pravičan. Bez toga ćete doneti jedan zakon koji će napraviti papazjaniju u državnim organima, koji će dovoditi do takvih zloupotreba, do tako loših međuljudskih odnosa, do poltronisanja, da će to biti najstrašnije videti na delu. Dakle, još jedan poziv da se ovaj veoma loš predlog zakona povuče.