Član 1. Predloga zakona o dopunama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju glasi da se u članu 31. posle stava 4. dodaje 5. stav koji glasi: "U vanlinijskom prevozu putnika, osim vanlinijskog prevoza iz člana 31a stav 1. ovog zakona, prevoznik mora da ima dokaz o uplati cene vanlinijskog prevoza - vožnje, utvrđene ugovorom iz stava 1. ovog člana, za sve vreme obavljanja prevoza".
Ako se sad pročita šta je to napisano u stavu 1. tog člana, tu je regulisan praktično sadržaj pismenog ugovora između prevoznika i korisnika prevoza, a taj ugovor mora naročito da sadrži podatke o relaciji, polazištu, odredištu, vremenu trajanja, ceni, mestu ukrcavanja – iskrcavanja, mestu utovara – istovara itd. Onda se taj član dopunjuje novim stavom i niko živ ne bi mogao da protumači, da objasni šta bi mogle da znače reči – dokaz o uplati cene vanlinijskog prevoza.
Šta je dokaz o uplati? Dokaz o uplati je neki nalog kojim je izvršen prenos sredstava gde je korisnik ugovorenu cenu preneo pre početka prevoza prevoziocu. Znači, on je unapred platio, avansirao.
Kad sad to stavimo u kontekst mogućih slučajeva primene ovog člana, onda je to situacija kada turistička agencija ugovara prevoz sa nekim prevoznikom, vozač autobusa mora uvek da ima ugovor, što podržavam, treba da bude sa svim ovim elementima, ali mora da ima i uplatnicu turističke agencije.
A turistička agencija nije u mogućnosti da sa tim prevoziocem ugovori, recimo, na mesec dana sve prevoze i da preuzme obavezu da će to da plati kada istekne mesec.
Da uzmemo drugu situaciju. Recimo, neka nova stranka organizuje miting, recimo u Čačku, a na mitingu treba da bude prisutna neka pevaljka, a na kraju mitinga treba da se održi vatromet, pa kaže – uzećemo svih 50 članova stranke iz Niša, to je dovoljno za jedan autobus, ko će da plati autobus – gradonačelnik.
Znači, taj šofer mora da ima nalog gde je grad Niš platio prevoziocu i na taj način predsednik te nove stranke ne može fiktivno da ugovori prevoz, ne može niko nikoga džabe da vozi, već mora da stoji dokaz da je izvršeno plaćanje neke usluge, iako se ne zna u trenutku plaćanja da li će ta usluga da bude obavljena u skladu sa ugovorom, da li će možda autobus da se pokvari, šta će da se desi.
Koliko vidim, ovde se sindrom čovekolikog pit-bul lika širi i iz jednog ministarstva zahvata kao zaraza i druga ministarstva. Da je ovo bio propis koji predlaže Ministarstvo finansija, znao bih odmah dijagnozu – hronični "dijabolis bunikus". Međutim, vidim, ovo se proširilo i na kapitalne. Tako da će tu morati da se uspostavi neka nova dijagnoza.
Ne znam kako mi možemo zakonom da utičemo na slobodu ugovaranja i slobodnu volju ugovornih strana. Ne znam kojim to propisom moramo da kažemo – ta usluga mora biti avansno plaćena.
Ne znam koji je taj genijalni um osmislio sistem da prvo mora da bude plati pa da klati.
To je u skladu sa terminologijom koju koristi predstavnik Vlade po ovoj tački dnevnog reda, između ostalog i kad pravi pauzu između tuče sa novinarima. Ne zameram mu, pošto sam poznat po tome što nemam neki blagonaklon stav prema novinarima, vrlo rado ih tužim.
Ovo ne može da stoji u zakonu. Vi koji smatrate da treba da se podrži ovakav predlog zakona i smatrate da je manja šteta ovako rigorozna odredba u odnosu na štetu koja bi mogla da nastane zloupotrebom nekih ovlašćenja od strane prevoznika, morate da imate u vidu da zakonodavno telo nije ovlašćeno da na ovaj način dovodi u pitanje odredbe mnogih zakona koje je takođe donela ova narodna skupština, da li u ovom sazivu, da li u nekom prethodnom, apsolutno nije bitno, jer nas obavezuju svi zakoni i Ustav.
Celina pravnog i političkog sistema mora da se očuva i o tome vode računa pre svega narodni poslanici i Narodna skupština. Ovako nešto ne može da stoji u zakonu, jer ovo je praktično nalog kojim se, ne samo utiče, nego ne poštuje volja ugovornih strana.
Ugovori između prevozioca i korisnika usluge, to mogu da prihvatim, obaveznu pisanu formu, to Zakon o obligacijama dozvoljava, mogu da prihvatim da postoji nesporna saglasnost njihovih volja u pogledu svih elemenata tog ugovora, ali mislim da niko ovde ne sme da prihvati da se zakonom nalaže da pre početka puta korisnik mora da isplati kompletnu cenu i da taj dokaz o plaćanju mora da bude u autobusu, dakle, da kada dođe inspekcija, on pokaže, ne samo ugovor, nego i da je plaćanje izvršeno.
Mogu da shvatim da postoje problemi u inspekcijskom nadzoru, sa tim se slažem. Mogu da prihvatim situaciju i da postoje fiktivni ugovori. Uzeo sam jedan primer koncerta u Čačku kada Nišlije treba da dođu ili kada treba iz nekog drugog mesta najvatreniji fanovi te pevačice da dođu, pa sam vam dao hipotetičku situaciju kada to plaća opština, stranka, pojedinci, ali to ne može da uđe u zakon.
Ako bi se ovo stavilo u zakon, budite sigurni da ćete samo da podstaknete još veće bezakonje, a odgovornost će da zavisi samo od samovolje inspektora i onoga ko je na čelu tog ministarstva koje treba sve to da kontroliše. Njegov aršin i njegova diskrecija će biti najveći zakon tada. On može da kaže, recimo, ova prevozna firma koja se bavi vanlinijskim prevozom, a čiji je suvlasnik Nenad Bogdanović, mada se priča, dve-tri firme, da ima nekoliko, ne znam da li je tačno, verovatno zna ovo ministarstvo koje kontroliše, uzeo sam taj primer, jer razne su tu mogućnosti kontrole, ali ovaj način uslovljavanja sprečava normalno obavljanje poslova.
Možete da kontrolišete te ugovore na drugi način, da se obavezno registruju, da se obavezno upišu, da se prijavi nadležnom organu za vanlinijski prevoz, mogli ste bilo koju drugu varijantu, ali dokaz o uplati je verovatno jedina nezakonita varijanta. Ova vlada se opredelila za nezakonitu varijantu, samo da vas podsetim da je to Vlada koja se hvali kako su veliki poštovaoci propisa, zakona, kako institucije države treba stvoriti da bi država bila dobra, kako oni to kažu, valjano sve, ali treba sve to da se propiše, reguliše, da bude precizno.
Vidite ovde klasičan primer gde se utiče na volju ugovornih strana, na način koji nije dozvoljen, a ne može da se opravda činjenicom što se u obrazloženju kaže da je neko zloupotrebljavao postojeće odredbe zakona, pravio fiktivne ugovore, a prevoza nije bilo.
Mogli ste putem načina evidentiranja, načina prijavljivanja i na drugi način da dobijete uvid u jednu celinu vanlinijskog prevoza. Vi ste izabrali nešto što treba da stoji u autobusu, mora da bude u autobusu, a da li će to inspektor da kontroliše ili ne, zavisi od toga da li zaustavljaju autobuse ili ne. Ako nije zaustavio autobus, oni lepo to pocepaju, bace i završe posao.
Sama definicija ovih reči – dokaz o uplati, kako ste rekli, dakle, cene vanlinijskog prevoza, znači da je uplata već izvršena.
Mogli ste ovo da nadogradite i rečima – dokaz da je osam dana pre početka prevoza izvršena uplata i onda bi to bila kompletna odredba. Mislim da se ovde prekoračuju neka ovlašćenja.
Upozoravam poslanike da ovakav član i ovakav stav koji se dograđuje ne možemo da usvojimo i prosto se čudim da oni koji rade u zakonodavstvu nisu predlagače upozorili da ovako nešto ne može da bude u ovom zakonu. Hvala.