TREĆE VANREDNO ZASEDANjE, 06.07.2006.

16. dan rada

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
U skladu sa članom 198, pošto sam dozvolio poslaničko pitanje, ono će biti u skladu sa stavom 2. ovog člana na osnovu stenograma jasno formulisano, jer je to preduslov i u odnosu na to sutra pre podne ćete proveriti da li je to tako formulisano pitanje koje ste želeli da bude postavljeno.
Prelazimo na 15. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O DAVANjU GARANCIJE REPUBLIKE SRBIJE NEMAČKOJ FINANSIJSKOJ ORGANIZACIJI KFW PO ZADUŽENjU JP "ELEKTROPRIVREDA SRBIJE" (REHABILITACIJA HIDROELEKTRANE BAJINA BAŠTA) (pojedinosti)
Primili ste amandman koji je na Predlog zakona podneo narodni poslanik Zlatan Jovanović.
Primili ste mišljenje Vlade o podnetom amandmanu.
Primili ste izveštaje Odbora za finansije i Zakonodavnog odbora.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 140. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 4. amandman je podneo poslanik Zlatan Jovanović.
Vlada i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor predlaže da se amandman odbije.
Reč ima narodni poslanik Veroljub Arsić.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, kao što ste čuli reč je o davanju zajma i to baš, gle čuda, Hidroelektrani Bajina Bašta.
Sve one koje služi pamćenje, ta hidroelektrana je u onoj čuvenoj aferi oko uvoza struje morala da pusti sva polja, da isprazni akumulaciju, zato što su dva lopova htela da zarade novac.
Znači, tada smo bili prinuđeni da uvozimo struju koja je bila namenjena Bosni i Hercegovini, koja je odbila da tu struju primi, koja je bila ugovorena i onda se našlo rešenje da gospoda Vuk Hamović i Vojin Lazarević ne bi štetili, odnosno ne bi pretrpeli određene troškove i gubitke, to prevale na EPS.
Uvezena je struja koja nama uopšte nije bila potrebna, koju u tom trenutku potrošači nisu mogli, imajući u vidu i domaće kapacitete, da potroše.
Previše je skupo bilo zaustavljati termoelektrane zbog toga i došlo se do rešenja da se otvore prelivna polja na Hidroelektrani Bajina Bašta.
Doduše, Đerdap niste smeli da dirate tada, jer to je ipak međunarodna hidroelektrana, morali biste možda posle da plaćate penale rumunskoj strani, pa se došlo do ovakvog rešenja.
Sada zadužujete građane Republike Srbije i elektroprivredu za rehabilitaciju sistema Hidroelektrane Bajina Bašta. Čak je ovde bilo i poslanika koji su izlazili za ovu govornicu, pričali kako treba da svoje elektroenergetske sisteme modernizujemo, da ih bolje opremimo, davaće više električne energije, biće pouzdaniji u radu itd.
Sada se postavlja pitanje, kada se čita Predlog zakona o davanju garancije Republike Srbije za rehabilitaciju Hidroelektrane Bajina Bašta, da li je baš sve to tako.
Sada se kaže u članu 1. – "Republika Srbija preuzima obavezu da kao garant izmiri obaveze JP "Elektroprivreda Srbije" po zaduženju nemačke finansijske organizacije KFW, u iznosu do 30 miliona evra".
Evo još jedne sličnosti, ovaj Tadićev prijatelj ukrade ni manje, ni više nego 27, pa možda nismo ni morali da zadužujemo građane Srbije nego Borisove prijatelje da zatvaramo i od njih naplaćujemo odštetu. Po vama je bolje da to plate građani Srbije nego prijatelji lopovskog bloka okupljeni oko Borisa Tadića.
Član 2. – garanciju iz člana 1. ovog zakona Republika Srbija daje nemačkoj finansijskoj organizaciji na ime obaveze iz Ugovora o zajmu između KFW i Elektroprivrede Srbije Beograd, rehabilitacija Hidroelektrane Bajina Bašta, zaključenog 9. septembra 2005. godine u Beogradu.
U članu 3. kaže se: "Otplatu zajma vrši JP "Elektroprivreda Srbije" na račun KFW-a, u evrima. Sredstva za otplatu zajma obezbediće Zajmoprimac, iz sopstvenih prihoda.
Zajmoprimac je dužan da sredstva za otplatu zajma obezbeđuje prema planu otplate za svaku povučenu tranšu, u iznosu koji uključuje glavnicu, proviziju na nepovučeni deo zajma, troškove garantovanja i prateće troškove".
Znači, jedna klasična garancija, kontragarancija, ništa naročito. Sredstva su opredeljena za nekakvu rehabilitaciju, doduše postavlja se pitanje šta je to rehabilitacija.
Da je rekonstrukcija, modernizacija, to je već nešto drugo, znamo o čemu se radi. Rehabilitacija, da li je tamo bilo nekih lomova ili ćete da rehabilitujete neke kadrove, recimo u slučaju Kljajević itd, da platite nekog advokata, nekog stručnjaka iz oblasti rehabilitacije itd.
Već član 4. odstupa od jedne klasične garancije i dovodi u pitanje za šta su ova sredstva opredeljena, pa se kaže u članu 4. – "Zajmoprimac je dužan da za svrhu raspodele povoljnih kamatnih uslova zajma vrši uplate godišnjih iznosa, u dinarskoj protivvrednosti, na preostali iznos zajma, u skladu sa Ugovorom iz člana 2. ovog zakona". Pročitali smo član 2, ništa naročito.
Znači, zajmoprimac uplaćuje sredstva na osnovu nekog ugovora onome od koga je dobio sredstva. U sledećem stavu kaže se: "Zajmoprimac je dužan da vrši uplate sredstava iz stava 1. ovog člana u budžetski fond za finansiranje primarnih ekoloških mera u sektoru energetike, kojim će upravljati ministarstvo nadležno za poslove rudarstva i energetike".
Sada neka neko objasni kome se daje ovaj novac, neka mi neko objasni da li je to stvarno novac namenjen za Hidroelektranu Bajina Bašta, da li je stvarno namenjen Elektroprivredi Srbije za nekakvu rehabilitaciju ili da možda obezbedite 30 miliona evra za Trizona, da se čovek razduži na neki način itd.
Dalje: "Sredstva budžetskog fonda iz stava 2. ovog člana koristiće se za finansiranje primarnih ekoloških mera u sektoru energetike, uključujući i mere energetske efikasnosti, koje će se bliže definisati sporazumom zaključenim između Garanta", znači Republike Srbije, "preko ministarstva nadležnog za poslove rudarstva i energetike i Zajmoprimca".
Znači, nama sledi neki aneks ugovora, neki sporazum. Šta ste onda to zaključivali 9. septembra 2005. godine i zašto za posao koji nije završen tražite da vam Skupština Srbije da unapred garanciju na neviđeno. Dalje, koje su to primarne ekološke mere u sektoru energetike? Da li ćete možda da poribljujete veštačko jezero? Šta ćete da radite sa tim novcem?
Razumeo bih da je u pitanju neka termoelektrana, ili ne daj bože, nuklearna termoelektrana, ali ne mogu da razumem kada je u pitanju najobičnija hidroelektrana. Dođe tu doduše do nekih manjih poremećaja, klimatskih itd, ali nema štetnih emisija, gasova, čestica. Koje to ekološke mere planirate da sprovodite na Hidroelektrani Bajina Bašta?
Dalje, postavlja se pitanje, zašto jednostavno taj fond Ministarstva energetike nije zaključio sam ugovor sa tom Nemačkom finansijskom organizacijom i od nas tražio davanje te garancije.
Posebno je zanimljivo objašnjenje Vlade Republike Srbije zašto ne prihvata ovaj amandman, pa se kaže: "Odredbama člana 4. Predloga zakona predviđa se obaveza JP "Elektroprivreda Srbije", kao Zajmoprimca, u vezi sa učešćem u posebnom fondu u skladu sa članom 11. Ugovora o zajmu".
Mislim da ste onda, gospodo iz Vlade Republike Srbije, Narodnoj skupštini morali da date taj ugovor.
Izgleda da ovde nije cilj rehabilitacija, kako vi to kažete ili modernizacija sistema Hidroelektrane Bajina Bašta, nego će novac da bude trošen na ko zna kakve ekološke mere, verovatno će neka kuća, kao što je to bio Trizon, da radi određene procene, uticaj na životnu sredinu, projekte, analize i za to da naplati od građana Srbije 30 miliona evra, ni manje, ni više.
Dalje, ovde se JP "Elektroprivreda Srbije", zašto je na taj način osmišljeno, ovde je u pitanju samo najobičnija finansijska konstrukcija kako da se zaobiđe zajmodavac, a to je da je EPS kreditno sposobna, ovaj vaš fond nije, pa ste pod nekakvim izgovorom da su povoljnije kamatne stope i uslovi, novac prebacili u fond daleko od očiju Skupštine Srbije i od narodnih poslanika, pa i od JP "EPS".
Sada pozivam narodne poslanike da glasaju za ovaj amandman koji je podneo Zlatan Jovanović, pogotovo iz razloga da se sredstva koja su potrebna za revitalizaciju našeg energetskog sistema naplate od Vuka Hamovića i Vojina Lazarevića i žutog preduzeća koje je ta sredstva iz ovakvih mutnih radnji steklo.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Izvolite, narodni poslanik Zoran Krasić. Preostalo vreme po amandmanu je tri minuta, a preostalo vreme do 14 časova je dva minuta.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Gospodine predsedniče, neću da cepidlačim oko vremena, pošto sam izuzetno precizan, a to što ste vi možda matematiku učili kod tvorca neke nove teorije, to je vaš rizik. Nego, koga nema, da ga ne diramo. Što ga više diraš, više smrdi. Da, građani Srbije vrlo dobro znaju o čemu se radi.
Kondoliza Rajs je radila u jednoj energetskoj firmi, Ričard Holbruk takođe, Cimerman takođe. Svi oni koji poslednjih 10-15 godina vode američku administraciju potiču izvorno iz oblasti energetike. Dik Čejni, takođe iz oblasti energetike, ovi Bušovi, oba iz oblasti energetike.
Jedino kod nas Boki nije iz energetike i on hvata priključak za energetiku. Da li je Trizon, da li je utikač, da li je lap-top ne znam, hvata se priključak sa energetikom.
Šta je problem ovog predloga zakona? Gospodine Markoviću, problem je taj što obrazloženje nije kvalitetno.
Da vas podsetim, a znam da vi dobro pamtite sve što se nalazi na sednicama Narodne skupštine, ovo je bilo na dnevnom redu sednice Skupštine državne zajednice Srbija i Crna Gora. Srbija i Crna Gora je dala garanciju, a od Republike Srbije je tražena kontragarancija, pa je onda nemački partner rekao – nisam nešto siguran u tu državnu zajednicu, hajde da vratimo na Republiku Srbiju, da ona da garanciju. Ovo je bilo dva puta na dnevnom redu Narodne skupštine i oba puta je povučeno.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Kad ste već tražili obaveštenje, ovo je druga takva kontragarancija. Ne povučena, nego je u međuvremenu jednom povučena, jednom je vraćena, pa je usvojena, a ovo je druga.
Dakle, samo niste obratili pažnju na redosled, ali ste u osnovi u pravu.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Ja sam uvek u pravu, gospodine Markoviću, jer nikada ništa ne pričam bez veze, nego se lepo informišem. Jedno je bilo vezano za "Tamnavu", a drugo je vezano za ovo.
Samo sam proveravao vaše pamćenje, da li ste zapamtili sve što je bilo na dnevnom redu, s obzirom da je bilo 250 zakona, a to ni kompjuter ne može da popamti više.
Gospodo poslanici, ovde je problem što se ne zna čiji su ovih 30 miliona, da li oni postoje ili su fiktivni i ko treba da obezbedi stratešku poziciju.
Gospodin Naumov, kad nešto dozvoli da se radi, da li on ili preko nekoga, kaže – kako da ne, on je svoja sredstva plasirao preko te finansijske organizacije, pa su došla ovde, pa smo se mi rehabilitovali. Sada imamo nove izraze. Pratite ono – stanje puteva, pa kaže – ovaj se put rekonstruiše, ovaj se gradi, a ovaj se rehabilituje.
Ovde se sada rehabilituje "Bajina Bašta". Ne znam, nije Zlatan ovde, verovatno su svi koji rade u Elektrani "Bajina Bašta" polomili noge, pa sada idu kod fizioterapeuta da im namesti noge, da se rehabilituje nešto.
Gospodo poslanici, na ovaj način se peru pare, obezbeđuje strateška pozicija, a one koji su to osmislili nikada javnost neće da vidi.
Da se sada vratim na početak, pošto imam još dve sekunde. Američku administraciju vodi energetski lobi u poslednjih 15 godina. Mi imamo problem što bi neki naši ovde hteli da budu lobi, a nemaju pojma šta je energetika, tako da kod nas ne vlada ni Boris, iz ove slobodne zone preko puta Narodne skupštine, ne vlada ni ovo "žuto" – stavi tačku na pljačku, nego vladaju oni iz senke koji su zainteresovani za energetiku.
Onda nije ni čudo što imamo član 4. sa ovakvim tekstom koji niko živi ne bi mogao da objasni, a verovatno da je Naumov tu, on bi tu procenio nešto na svoj uobičajeni način.
Inače, mnogo se razlikuje kakav je bio poslanik od ovoga kakav je ministar.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Još neka poslanička grupa? (Ne.)
Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i celini.
Prelazimo na 17. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O PRESTANKU VAŽENjA ZAKONA O OSNIVANjU NOVINSKO-IZDAVAČKE USTANOVE "BRATSTVO" (pojedinosti)
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 140. stav 3. Poslovnika, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto na Predlog zakona nisu podneti amandmani, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu i u celini.
Poštovani narodni poslanici, pošto je Narodna skupština obavila raspravu o svim tačkama dnevnog reda, na osnovu člana 85. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, određujem petak, 14. jul 2006. godine, u 10,00 časova, kao dan za glasanje o svim tačkama dnevnog reda sednice Trećeg vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2006. godini.
Nadam se da ćete u međuvremenu, posle dugih obaveza, naći način i da malo predahnete posle ovako napornog rada.
Hvala vam svima na odgovornom radu. Doviđenja i prijatno.