PRVA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 22.05.2007.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

1. dan rada

22.05.2007

Sednicu je otvorio: Milutin Mrkonjić

Sednica je trajala od 10:05 do 19:20

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, otvaram Prvu sednicu Prvog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2007. godini.
Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuju 104 narodna poslanika.
Ubacite kartice, molim.
Konstatujem da je primenom elektronskog sistema za glasanje utvrđeno da je u sali prisutno 113 narodnih poslanika, odnosno da je prisutno najmanje trećina narodnih poslanika i da postoje uslovi za rad Narodne skupštine.
Odsutnost – nema do sada prijavljenih.
Obrazloženje razloga za sazivanje sednice u kraćem roku: saglasno članu 84. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, obaveštavam vas da sam ovu sednicu sazvao u roku kraćem od roka utvrđenog u članu 84. stav 1. Poslovnika, u dogovoru sa predsednicima, odnosno predstavnicima poslaničkih grupa u Narodnoj skupštini, zbog potrebe da Narodna skupština što pre izabere predsednika i potpredsednike Narodne skupštine, članove odbora i delegacije i imenuje sekretara i zamenike sekretara Narodne skupštine.
Obaveštavam vas da je poslanička grupa Demokratska stranka za predsednika poslaničke grupe odredila narodnu poslanicu gospođu Nadu Kolundžiju; poslanička grupa G17 Plus za predsednika poslaničke grupe odredila je narodnu poslanicu gospođu Suzanu Grubješić, a za zamenika predsednika Snežana Stojanović - Plavšić.
Primili ste ostavke Dušana Petrovića, Milana Markovića, Božidara Đelića, Dragana Šutanovca i Mlađana Dinkića na funkcije narodnih poslanika u Narodnoj skupštini Republike Srbije i izveštaje Administrativnog odbora Narodne skupštine Republike Srbije povodom razmatranja ovih ostavki, koji je utvrdio da je podnošenjem ostavki nastupio slučaj iz člana 88. stav 1. tačka 2. Zakona o izboru narodnih poslanika i predlaže da Narodna skupština, u smislu člana 88. stava 2. i stava 3. istog zakona, konstatuje prestanak mandata ovim narodnim poslanicima.
Saglasno članu 88. stav 1. tačka 2. i st. 2. i 3. Zakona o izboru narodnih poslanika, Narodna skupština, na predlog Administrativnog odbora, konstatuje da je prestao mandat, pre isteka vremena na koje su izabrani, narodnim poslanicima: Dušanu Petroviću, Milanu Markoviću, Božidaru Đeliću i Draganu Šutanovcu, izabranim sa Izborne liste Demokratska stranka - Boris Tadić i Mlađanu Dinkiću, izabranom sa Izborne liste G17 Plus - Mlađan Dinkić, danom podnošenja ostavki.
Saglasno Zakonu o izboru narodnih poslanika, izvršiće se popunjavanje upražnjenih poslaničkih mesta u Narodnoj skupštini Republike Srbije.
Poštovana gospodo, dajem pauzu od 30 minuta, da bi se sastali Administrativni odbor i RIK. Rad nastavljamo u 10,40 časova. Hvala.
(Posle pauze – 10,40)
Prelazimo na potvrđivanje mandata narodnim poslanicima u Narodnoj skupštini Republike Srbije
Pošto su se stekli uslovi, predlažem da konstatujemo potvrđivanje mandata narodnim poslanicima u Narodnoj skupštini Republike Srbije za upražnjena poslanička mesta, kako bismo omogućili njihovo učešće u radu Narodne skupštine.
Uručen vam je izveštaj Republičke izborne komisije, upravo se uručuje, o izboru narodnih poslanika radi popune upražnjenih poslaničkih mesta u Narodnoj skupštini Republike Srbije.
(Željka Radeta, mesta: Nisam dobila materijal.)
Dobićete odmah, gospođo Željka.
Takođe, uručen vam je izveštaj Administrativnog odbora, koji je utvrdio da su se stekli uslovi za potvrđivanje mandata narodnim poslanicima, sa predlogom da Narodna skupština, shodno članu 27. stav 5. Zakona o izboru narodnih poslanika, konstatuje potvrđivanje mandata narodnim poslanicima Marku Đurišiću, dr Vlastimiru Bađeviću, dr Slavoljubu Mitovu i Vlatku Ratkoviću, izabranim sa Izborne liste Demokratska stranka - Boris Tadić i Željku Ivanjiju, izabranom sa Izborne liste G17 plus - Mlađan Dinkić.
Na osnovu izveštaja Republičke izborne komisije i izveštaja i predloga Administrativnog odbora, a shodno članu 27. stav 5. Zakona o izboru narodnih poslanika, konstatujem potvrđivanje mandata narodnim poslanicima: Marku Đurišiću, dr Vlastimiru Bađeviću, dr Slavoljubu Mitovu, Vlatku Ratkoviću i Željku Ivanjiju.
Čestitam narodnim poslanicima na izboru. (Aplauz.)
Molim da zauzmu svoja mesta i da Skupština nastavi svoj rad dalje.
Da li su novi poslanici tu?
Molim vas da sačekamo minut. (Aleksandar Vučić ulazi u salu.) Dobar dan, gospodine Vučiću.
Molim vas, da li su ušli novoizabrani poslanici? (Da.)
Jesu, dobro je, jedan, dva, tri, četiri, dovoljno. Odlično.
Molim vas, nastavljamo rad.
Usvajanje zapisnika sa prethodne sednice.
Dostavljen vam je zapisnik Prve sednice Narodne skupštine Republike Srbije, održane 14. februara, 7, 8, 9, 12, 13, 14. i 15. maja 2007. godine.
Pošto današnjoj sednici prisustvuje više od 126 poslanika, konstatujem da postoji kvorum za usvajanje zapisnika sa prethodne sednice (član 86. stav 5. Poslovnika).
Obaveštavam vas da je proverom u službi za poslove Administrativnog dobra utvrđeno da tom odboru niko od narodnih poslanika nije dostavio u pisanom obliku primedbe na zapisnik sa navedene sednice.
Prelazimo na odlučivanje o zapisniku.
Stavljam na glasanje zapisnik Prve sednice Narodne skupštine Republike Srbije, održane 14. februara, 7, 8, 9, 12, 13, 14. i 15. maja 2007. godine.
Za 122, nije glasalo 96, od 218 prisutnih narodnih poslanika.
Konstatujem da je zapisnik usvojen.
Utvrđivanje dnevnog reda.
Uz saziv ove sednice koji vam je dostavljen sadržan je predlog dnevnog reda sednice. Pre utvrđivanja predloga dnevnog reda sednice, saglasno članu 90. stav 5. i članu 92. Poslovnika Narodne skupštine, potrebno je da Narodna skupština odluči o predlozima za stavljanje na dnevni red akata po hitnom postupku i o predlogu za spajanje rasprave.
Predlozi za razmatranje po hitnom postupku:
1. Grupa od 17 narodnih poslanika poslaničke grupe G17 plus, predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o dopuni Zakona o budžetskom sistemu, koji je podnela Narodnoj skupštini 23. marta 2007. godine.
Stavljam na glasanje ovaj predlog.
Za 22, protiv 111, uzdržan jedan, nije glasalo 85, od 219 prisutnih narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.
2. Narodni poslanik Srđan Šajn predložio je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog odluke o izmenama i dopunama Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, koji je podneo Narodnoj skupštini 20. aprila 2007. godine.
Stavljam na glasanje ovaj predlog.
Za dva, protiv 128, nije glasalo 37, od 167 poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.
Vlada Republike Srbije je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama Zakona o državnim službenicima, koji je podnela Narodnoj skupštini 18. maja 2007. godine.
Stavljam na glasanje ovaj predlog.
Za jedan, protiv 147, uzdržan jedan, nije glasalo 15, od 164 poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.
Predlog za spajanje rasprave.
Narodni poslanik gospođa Nada Kolundžija, predsednik poslaničke grupe Demokratske stranke, na osnovu člana 90. stav 3, a shodno članu 140. Poslovnika Narodne skupštine, predložila je da se spoji rasprava o drugoj, trećoj i četvrtoj tački predloženog dnevnog reda.
Da li narodni poslanik Nada Kolundžija želi reč?
(Da.)
Imate tri minuta, Nado, izvolite.

Nada Kolundžija

Poštovani predsedavajući, uvaženo predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, mi smo predložili objedinjavanje rasprave o ove tri tačke dnevnog reda u skladu sa dogovorom šefova poslaničkih grupa.
Dakle, postignuta je saglasnost da se rasprava vodi objedinjeno, s obzirom na parlamentarnu praksu da se o ovim tačkama uobičajeno i nije vodila rasprava.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

| Predsedava
Hvala najlepše. Gospodin Tomislav Nikolić.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Dame i gospodo poslanici, ne znam otkud informacija da je to dogovor sa šefovima poslaničkih klubova.
Sve vreme dok sam bio na tom sastanku, o tome nismo postigli saglasnost, niti se o tome uopšte govorilo i nikada ne bih dao takvu saglasnost da me je bilo ko pitao, zato što je nemoguće i neprihvatljivo poniziti funkciju potpredsednika Narodne skupštine na nivo člana odbora.
Ako predsednika Skupštine biramo na jedan način, i tu nema objedinjavanja rasprave ni sa kojom tačkom dnevnog reda, kako ćete tako birati onoga koji treba da ga zamenjuje. Vi vidite da je gospodin Mrkonjić alfa i omega danas u političkom životu Srbije.
Ne može rasprava o izboru potpredsednika da bude objedinjena sa nekim tamo tačkama dnevnog reda. Nemoguće je, neprihvatljivo je. Ne treba izbegavati raspravu o izboru ljudi na najvažnije funkcije u Skupštini Srbije, možda neko ima o tome nešto da kaže, možda će neko da izađe iz sale, možda neko neće hteti da učestvuje u tome. Zaista ne mogu, niti bih prihvatio odgovornost, da u ime poslanika SRS prihvatim ideju ponižavanja potpredsednika Narodne skupštine.
Kada bih terao mak na konac sa vama demokratama, onda bi danas Nataša Jovanović podnela ostavku na mesto potpredsednika, zatim bismo je ponovo kandidovali, tako da vas nateramo da i vi učestvujete u izboru Nataše Jovanović za potpredsednika Narodne skupštine.
Zato što mi ne želimo da ovde imamo potpredsednike izabrane jedne noći, kada je bila noć istine, kada se znalo šta ko misli, a druge potpredsednike po danu kada se istina krije i kada može da se glasa za koga god hoćete.
Dakle, za mene su potpuno jednaki svi potpredsednici Narodne skupštine, jednaki sa predsednikom Narodne skupštine onog časa kada on nije u mogućnosti da funkciju obavlja.
Ne može da se spoji rasprava o ovim tačkama dnevnog reda. I ako je ovo najava da ćete spajati nespojivo, kao što je i vaša vlada sastavljena, onda znajte da mi u tome nećemo da učestvujemo. Apsolutno smo protiv spajanja rasprave za izbor potpredsednika i za članove odbora.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

| Predsedava
Hvala, gospodine Nikoliću.
Gospođa Nada Kolundžija.

Nada Kolundžija

Dakle, povlačim predlog o spajanju rasprave, uvažavamo argumente.

Možemo da predložimo, eventualno, spajanje dve tačke, odbora i delegacija, a što se tiče potpredsednika ostaje rasprava.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

| Predsedava
Hvala, gospođa Nado.
Utvrđivanje dnevnog reda.
Pošto smo se izjasnili o predlozima za stavljanje na dnevni red sednice akata po hitnom postupku i bez spajanje rasprave, na osnovu člana 92. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, stavljam na glasanje predlog dnevnog reda u celini.
Za 137, nije glasao 91, od 228 prisutnih narodnih poslanika.
D n e v n i r e d:
1. Izbor predsednika Narodne skupštine Republike Srbije;
2 Izbor tri potpredsednika Narodne skupštine Republike Srbije;
3. Predlozi odluka o izmenama i dopunama Odluke o izboru članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije, koje su podneli:
- Poslanička grupa Demokratska stranka,
- Poslanička grupa Demokratska stranka Srbije - Nova Srbija - dr Vojislav Koštunica,
- Poslanička grupa G17 plus,
- Poslanička grupa "Liberalno demokratska partija",
- Poslanička grupa manjina - Savez vojvođanskih Mađara - Lista za Sandžak - Unija Roma Srbije - Koalicija Albanaca Preševske doline,
- Poslanička grupa Vojvođanski poslanici - LSV, SVM;
4. Predlog odluke o utvrđivanju sastava stalnih delegacija Narodne skupštine Republike Srbije u međunarodnim parlamentarnim institucijama:
- Parlamentarnoj skupštini OEBS-a,
- Parlamentarnoj skupštini NATO-a,
- Skupštini Zapadnoevropske Unije,
- Parlamentarnoj skupštini Crnomorske ekonomske saradnje,
- Parlamentarnoj skupštini Saveta Evrope,
- Interparlamentarnoj skupštini pravoslavlja,
- Interparlamentarnoj uniji,
- Parlamentarnoj skupštini Mediterana,
- Parlamentarnoj skupštini Centralnoevropske inicijative,
5. Imenovanje sekretara Narodne skupštine Republike Srbije,
6. Imenovanje zamenika sekretara Narodne skupštine Republike Srbije.
Rad prema utvrđenom dnevnom redu sednice.
Prelazimo na 1. tačku dnevnog reda: – IZBOR PREDSEDNIKA NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE
Obaveštavam vas da sam, u skladu sa članom 10. Poslovnika Narodne skupštine, primo jedan predlog kandidata za predsednika Narodne skupštine Republike Srbije. Predlog vam je dostavljen.
Kao što ste videli, za predsednika Narodne skupštine predložen je Oliver Dulić, član Demokratske stranke. Podsećam da, prema članu 10. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, izvestilac predlagača može da obrazloži predlog.
Da li izvestilac predlagača želi da obrazloži predlog kandidata za predsednika Narodne skupštine? Izvolite, gospođa Nada Kolundžija.

Nada Kolundžija

Gospodine predsedavajući, uvaženo predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, u skladu sa članom 9. i 10. Poslovnika Narodne skupštine i u skladu sa sporazumom stranaka koje su formirale skupštinsku većinu za izbor i podršku Vlade, Demokratska stranka predlaže gospodina Olivera Dulića za predsednika Skupštine.
Oliver Dulić je dugogodišnji član DS, lekar je po profesiji i završava specijalizaciju. Ono što je za nas bilo važno jeste činjenica da izborom predsednika Narodne skupštine mi šaljemo vrlo jaku političku poruku. Dakle, predsednik Skupštine je među dva ili tri najvažnija položaja u ovoj zemlji.
Poruka koju smo mi hteli da pošaljemo jeste da većina građana, koja smatra da je Srbija zainteresovana za povezivanje sa svetom i za evropske integracije, želi da vidi na mestu predsednika Skupštine čoveka koji simbolizuje takvu politiku. Gospodin Oliver Dulić jeste čovek koji shvata da je interes građana Srbije u ostvarivanju evropskih integracija, u povezivanju Srbije i otvaranju prema svetu i saradnja sa svetom u najboljem interesu svih građana Srbije.
Ono što gospodina Olivera Dulića karakteriše jeste istrajnost. Njegova profesija pokazuje da je on u životu, iako mlad, uradio mnogo stvari na najbolji mogući način. Završio je fakultet za koji je potrebno mnogo strpljenja, mnogo upornosti i osećaj za pomoć ljudima.
Ono što je, takođe, za nas bilo važno jeste činjenica da je Oliver Dulić čovek koji je tolerantan, spreman je na kompromise, spreman je na dogovore. Mi zaista verujemo da će on u radu Skupštine uspeti da, u saradnji sa svim narodnim poslanicima i svim poslaničkim grupama, pre svega, stvori jednu atmosferu u kojoj će građani videti da mi ovde radimo jedan ozbiljan posao i da smo na tom poslu svi zajedno, bez obzira na političke razlike.
Gospodin Oliver Dulić dolazi iz jedne višenacionalne sredine i kao takav naučio je šta znači bogatstvo razlika, naučio je, takođe, šta znači tolerancija, naučio je šta znači dogovoriti se, napraviti kompromis i tražiti najbolje rešenje.
Ono što možda neki vide kao nedostatak gospodina Dulića jeste njegova mladost, ali naše uverenje da je gospodin Dulić sa svojih malo godina uradio mnogo toga i zaista je bio čovek koji se može pohvaliti predanošću svemu što radi. Da je on čovek koji tih 30 i jedva neku godinu preko nije dopustio, da se on stalno usavršavao, da se stalno obrazovao i istovremeno se razvijao u jednog ozbiljnog političara.
On u politici nije od juče, on nije u politici kao čovek koji je samo pravio političku karijeru, on je jedan od onih retkih mladih ljudi koji su se obučavali za posao koji su radili vezano za politiku.
Mi mislimo da će medicina možda izgubiti odličnog lekara, ali verujemo da ćemo izborom Olivera Dulića za predsednika Skupštine dobiti odličnog političara. Pozivam sve narodne poslanike da glasaju za predlog DS da gospodina Olivera Dulića izaberemo za predsednika Narodne skupštine. Hvala vam.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

| Predsedava
Hvala, gospođa Nado.
Pre otvaranja pretresa podsećam vas da, shodno članu 94. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe. Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika.
Saglasno članu 10. stav 4. Poslovnika Narodne skupštine otvaram pretres. Da li predsednici odnosno predstavnici poslaničkih grupa žele reč? Gospodin Čanak, pa gospodin Dulić. Može Dulić, izvolite gospodine.

Oliver Dulić

Dame i gospodo narodni poslanici, poštovano predsedništvo, poštovane građanke i građani  Srbije, meni je danas ukazana ogromna čast da ovde stojim pred vama i da budem predlog moje stranke za predsednika Narodne skupštine Republike Srbije. Činjenica jeste da sam mlad čovek, ali ovu ponudu sam shvatio kao pokušaj moje stranke da izgradimo nove odnose u Srbiji i da se na političku scenu Srbije instaliraju neki novi ljudi, koji nisu opterećeni problemima iz prošlosti i koji mogu među sobom da grade mostove.
Dosta toga je gospođa Nada Kolundžija rekla o meni i vi imate moju stručnu i političku biografiju. Želeo sam ovde pred vama da izložim i nešto što bi bio eventualno plan moga rada, i da vas pozovem da zajednički pokušamo ne samo da transformišemo ovaj visoki dom, nego da pokušamo da transformišemo i odnose unutar njega.
Važno je da se u potpunosti promeni odnos između političkih stranaka i poslanika u Skupštini, odnos javnosti i građana prema parlamentarizmu i odnos same Vlade i drugih državnih institucija prema najvišem demokratskom telu u državi Srbiji. Naš cilj je da podignemo i nivo efikasnosti ovog parlamenta, ali i dostojanstvo ovog doma. Ukoliko želimo da nas poštuju drugi, moramo da počnemo da poštujemo sami sebe i društvenu ulogu koju su nam građani dali na izborima.
Dopustite mi da pokušam da dijagnostikujem stanje parlamentarizma u Srbiji danas.
Nažalost, bez obzira na velike napore prethodnih rukovodstava, Skupština Republike Srbije je državni organ sa najnižim rejtingom među našim građanima. Mnogi bi rekli da je to zbog direktnih televizijskih prenosa, ali postoje i drugi problemi.
U Skupštini danas, kao i u prošlosti, pored ozbiljnih političkih debata i konkurentskog odnosa vlasti i opozicije, veoma često imamo rasprave pune lučnih uvreda, ružnih reči i kleveta koje upućujemo jedni drugima. Ove rasprave kulturološki ne odgovaraju nivou koji naši birači dostižu kada raspravljaju među sobom.
Umesto da mi postavljamo model ponašanja u debatama, korektnost i tolerantnost prema tuđem mišljenju i različitostima, poslanici u Narodnoj skupštini ponekad svojim nastupima spuštaju kulturološku lestvicu i doprinose povećanju netolerancije, nekulture i podele u našem društvu. Skupština je vrlo često mesto gde je sve dozvoljeno i moguće.
Visoka gledanost skupštinskih prenosa ne leži u želji birača da prate zakonodavnu aktivnost i razvoj društva, već da se zabave. Zbog svega toga ugled narodnog poslanika u sredini iz koje dolazi je vrlo nizak. Umesto časti i poštovanja narodni poslanici, bez obzira iz koje partije dolazili, u svojim sredinama neretko doživljavaju neprijatnost zbog posla koji obavljaju.
Sam zakonodavni rad je, odnosom pre svega izvršne vlasti, pretvoren u puko serijsko izglasavanje zakona, bez debata u stručnim odborima, ozbiljnim raspravama o amandmanima i stvarnom namerom da se akti koji dolaze na dnevni red kvalitativno izmene.
Postojali su naravno i pokušaji da se ovakvo stanje izmeni, ali je ono više poticalo od individualnih akcija pojedinih poslanika ili poslaničkih grupa, a ne od sistemskih napora svih političkih aktera da se učini sve da parlament dobije onu dimenziju i onu važnost u društvu koju zaslužuje.
Nivo stručnosti zaposlenih u Skupštini je podizan u proteklom periodu, ali oni nije ni približan potrebama koje mi imamo danas. Današnji parlament nije u stanju da efikasno odgovori izazovu usklađivanja našeg zakonodavstva sa zakonodavstvom Evropske unije, što predstavlja jedan od prioritetnih ciljeva naše zemlje.
Nijedan parlament u zemljama u okruženju nema ovoliku količinu problema i loših odnosa kao naš, a da za to ne postoji nijedan razlog koji bi imao koren u našoj kulturi, našoj demokratskoj tradiciji ili ekonomskim prilikama.
Za ovakvo stanje u Skupštini svi smo odgovorni. Svaka politička partija i svaka poslanička grupa nosi svoj deo odgovornosti.
Sve stranke koje danas sede u parlamentu ili pojedinci iz njih su u jednom trenutku u prošlosti kreirali atmosferu u Skupštini i činili stvari zbog kojih je položaj ovog doma u društvu neprihvatljiv.
Za probleme sa kojima se susrećemo postoje rešenja. Ukoliko želimo da unapredimo rad ovog doma moramo svi, i većina i manjina, da se okupimo oko nekoliko temeljnih ciljeva koji će stvoriti osnovu za podizanje nivoa parlamentarizma u Srbiji.
Prvi i najvažniji cilj jeste da već sutra otpočne debata među parlamentarnim strankama, ali i sa stručnom javnošću, o usvajanju zakona o Skupštini Republike Srbije. Na to nas, naravno, obavezuje i nedavno izglasan Ustav.
Ovaj zakon treba da da pravni okvir za ispravljanje velikog broja slabosti koje parlament ima. On bi trebalo da definiše finansijsku nezavisnost Skupštine od Vlade i da precizno definiše strukturu same Skupštine. Ovaj zakon bi precizirao prava i obaveze narodnih poslanika, kako prema zakonodavnim aktivnostima, tako i prema svojim biračima.
Bilo bi idealno kada bi se oko ovog zakona u najvećoj mogućoj meri dogovorile sve poslaničke grupe u ovoj skupštini. Konsenzus oko ovog zakona bi udario temelje novih odnosa u parlamentu. Ukoliko budemo efikasni i mudri u narednim danima ovaj zakon bi mogao da se nađe među prvima na dnevnom redu i da bude usvojen pre drugih važnih akata definisanih Ustavnim zakonom.
Drugi prioritet jeste promena Poslovnika. Ključna stvar je naći balans između potrebe opozicije da ima dovoljno slobode i prostora da ukazuje na pogreške vlasti i potrebe da parlament bude efikasan, da usvaja Vladine predloge i da donosi kvalitetne zakone.
Nas čeka intenzivan zakonodavni rad. Potpisivanje Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju sa EU i daljim krupnim koracima ka punopravnom članstvu u EU mi moramo, kao i drugi segmenti društva, da damo svoj puni doprinos.
U okruženju postoji dogovor vlasti i opozicije da se ne vrši nijedan vid parlamentarne opstrukcije kada se radi o harmonizaciji domaćeg zakonodavstva sa EU. Lično bih voleo da je to slučaj i kod nas. S obzirom da je politička realnost drugačija, a vreme je našim građanima i državi važan resurs, mi ćemo morati da radimo više i duže od kolega u okruženju. Parlament ne sme da bude usko grlo procesa evropskih integracija i naša zajednička odgovornost je da efikasno radimo naš deo obaveza.
Poslovnik je akt oko koga bi trebalo da se dogovore većina i manjina. Znam da je to veoma teško, ali bilo bi neophodno da se postigne maksimalni konsenzus oko ključnih tačaka koje u Poslovniku menjamo.
Treće, mi moramo da uredimo odnos Skupštine prema Vladi. Ministri moraju da budu prisutni u parlamentu i da brane svoje zakone. Poslanicima mora biti omogućeno da svim članovima Vlade postavljaju pitanja od važnosti za njihove birače. Vlada mora da zna ko je stariji u podeli vlasti. To neće biti lako, ali to isključivo zavisi od svih nas, kako većine, tako i manjine. Želim da se borim za to.
Četvrto, Skupštinu treba stručno i informatički osnažiti. Potrebno je modernizovati komunikaciju i administriranje zakona. Veliku važnost treba da damo skupštinskim odborima, kao telima u kojima se vode stručne rasprave i popravljaju zakoni. Zbog toga nam je namera da nastavimo da kadrovski i stručno jačamo ljudske resurse u Skupštini. Svi zaposleni u Skupštini za svoj rad moraju da budu adekvatno plaćeni.
Pored toga, stručno i informatički treba jačati kapacitete samih poslanika. Siguran sam da svako od vas ima interesovanja da svoja postojeća znanja modernizuje i unapredi, i mi ćemo to omogućiti.
Peto, pokazalo se da je parlamentarna i partijska diplomatija sve značajnije i moćnije oružje kojima sve države sveta ostvaruju svoj interes. Skupština Republike Srbije mora da ponese svoj deo tereta za ispunjenje spoljno-političkih prioriteta naše zemlje, i za očuvanje Kosova i Metohije u našim granicama, i za promociju i poboljšanje položaja Srbije u svetu, i za ranije spomenut proces evropskih integracija.
Mi ćemo učiniti sve da osnažimo stručni i politički kapacitet kako parlamenta, tako i političkih stranaka, da spoljno-politički rad učinimo mnogo boljim i efikasnijim. Svaka politička stranka u ovom parlamentu treba da nađe svoje mesto u evropskim partijama ili u globalnim partijskim institucijama. Parlament može mnogo da pomogne u tom procesu.
Poslednje je pitanje društvene uloge parlamenta. Skupština mora da menja svoj odnos sa javnošću, kao i odnos poslanika sa biračima. Plan je da se rad Skupštine prilagodi potrebi građana, da u svojim sredinama imaju mogućnost da razgovaraju sa svojim poslanicima.
Izborni sistem je takav da birač nema svog direktno izabranog poslanika, ali i u ovom sazivu većina opština Srbije je zastupljena sa članom parlamenta. Potrudićemo se da u svakoj opštini ili okrugu, dakle u državnoj instituciji, poslaniku omogućimo da prima građane i dobija informacije važne za njegov rad.
Zbog loše medijske prezentacije rada poslanika, potrebno je uspostaviti bolju saradnju sa medijima i ažurnije izveštavati javnost o svim dešavanjima u Skupštini. Plenarne sednice su samo jedan segment rada parlamenta. Ostali aspekti rada poslanika moraju takođe biti prezentovani.
Dame i gospodo narodni poslanici, Skupština ne sme da bude samo organ zakonodavne vlasti. Upravo zbog svog demokratskog karaktera i legitimiteta datog od građana parlament treba da bude kreator ili aktivan učesnik u društvenim dešavanjima i pojavama.
Svaka politička aktivnost i inicijativa, kako poslaničkih klubova, tako i poslanika pojedinačno, udruženja građana ili nevladinih organizacija više je nego dobrodošla. Manjinama se mora obezbediti da, u skladu sa Poslovnikom, svoje parlamentarne aktivnosti izvršavaju na svojim maternjim jezicima.
Skupština Republike Srbije je mesto gde demokratija i sloboda moraju da žive u svom punom sjaju, ali i mesto gde se strogo poštuje procedura i Poslovnik.
Pozivam vas da zajednički uredimo pravila igre koja će važiti dugo u budućnosti, bez obzira ko bio u većini ili manjini nakon izbora. Pozivam vas da sarađujemo. Molim vas da mi pomognete svojim predlozima i sugestijama kako da unapredimo rad ovog parlamenta. Želim da vam obećam da ću vam uvek biti na raspolaganju, bez obzira kojoj političkoj opciji pripadali.
Za kraj, želeo bih da sa vama podelim viziju Skupštine u bliskoj budućnosti. Nama su naši preci ostavili jedno predivno monumentalno zdanje za potrebe parlamentarnog rada, to je Dom Narodne skupštine. U avgustu se slavi 100 godina kako je postavljen kamen temeljac u zgradu srpske skupštine.
Mi ćemo učiniti sve da se već od jeseni kompletan plenarni rad preseli na Trg Nikole Pašića. Taj dom bi bio ne samo parlament, nego i značajna atrakcija Beograda, u koju bi dolazili građani sa raznih strana naše zemlje da, kao u svim parlamentima Evrope, posmatraju svoje predstavnike kako biranim rečima i snažnim argumentima brane svoje i njihove političke stavove.
Dame i gospodo narodni poslanici, za kraj bih učinio nešto što smatram da je u duhu izrečenog. Naime, u skupštinskoj raspravi prošle nedelje, a uverio sam se nakon čitanja stenograma, neoprezno sam izgovorio reči koje bi mogle biti pogrešno protumačene i uvrediti potpredsednike koje ste ranije izabrali.
Bez obzira na političku okolnost i atmosferu koja je vladala tih dana, pogrešio sam. Želim da se iskreno izvinim svima onima koji su mogli biti povređeni mojim rečima.
Nadam se da će svim potpredsednicima, nakon završetka naše saradnje, biti čast i zadovoljstvo što smo zajednički sarađivali u vremenima kada se Srbija menjala. Hvala na strpljenju.