PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 15.10.2007.

9. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

9. dan rada

15.10.2007

Sednicu je otvorio: Milutin Mrkonjić

Sednica je trajala od 10:05 do 17:15

OBRAĆANJA

...
Zdrava Srbija

Miloljub Albijanić

| Predsedava
Reč ima ministar Velimir Ilić.

Velimir Ilić

Gospodine predsedniče, hteo sam samo da opomenem poslanike da nauče kako se vode javna preduzeća i kako se rukovodi javnim preduzećima, da ne pominju ovde neke ljude i da ih napadaju neargumentovano, da pričaju o nekim tajnim snimcima, o nečemu. Nema tajnih snimaka. Ko ima, to je završeno, gospodine Jovanoviću, vi i Beba ste sve snimali, ja to dobro znam, ali propala stvar. Neki dan je supruga čuvenog Zemunca, tvog druga Spasojevića, tražila sastanak kod mene da mi sve ispriča, gospodine Jovanoviću, šta si radio.
Gospodine Jovanoviću, u Staroj Pazovi, kod onog monstruma si bio letos na godišnjem odmoru. Novine pišu, nisi demantovao. Gospodine Jovanoviću, javnim preduzećima... Molim vas, ja sam vas slušao, ali moram da vam održim lekciju kako se vlada javnim preduzećem. Javnim preduzećem upravlja upravni odbor. Direktor javnog preduzeća predstavlja i sprovodi odluke upravnog odbora.
Gospodo narodni poslanici, sve nabavke koje su bile i sve odluke koje su donete na upravnom odboru su sprovedene. Upravni odbor JP "Železnice Srbije" doneo je odluke, nijednu odluku nije doneo direktor javnog preduzeća, niti direktor "Puteva". Vi to dobro znate.
Tačno je da sam rekao da je u telekomunikacijama, ne u Telekomu, pomešali ste, javašluk. Znate da su tamo neka preduzeća prodata i privatizovana, 1,5 milijardi evra je dobijeno, i da je neko, gospodine Jovanoviću, za vreme vašeg potpredsedničkog mandata dozvolio Sorošu da uđe u kanalizaciju Telekoma, tu je ministarka, i da uvede optičke kablove u svaki stan, u svaku kuću besplatno i da opljačka Srbiju za nekoliko milijardi evra. Vi to dobro znate, ko, šta i kako ste tu imali udela i vi u tom vašem evropejskom poslu.
Gospođo Pešić, meni je drago da ste vi danas ovde. Mi smo bili poslanici od 1992. godine, u istom ovom parlamentu. Ja vas se sećam odlično, kada ste trčkarali, kada ste drhtali, kada smo vas držali ovde kada su bile razne blokade, barikade itd.
Vaš posao se, kada se došlo na vlast, video: otišli ste u Meksiko, napravili svadbu, našli Meksikanca i vratili se nazad. To je vaš rezultat rada, gospođo Pešić.
Prema tome, nemojte vi više da pričate o politici, nemate pravo, vaše vreme je prošlo, gospođo Pešić, i te vaše opcije su prošle, svi vaši kadrovi su propali. Imamo dva ... ili nekog gospodina dole, kako se zove ovaj što sve zna, mladi gospodin, i nemojte više da gubimo vreme.
Ovo je jedan ozbiljan posao. Nemojte vi da pričate o privredi, o javnim preduzećima, vi to ne znate. Poslaćemo vas sada u neku zemlju, zamoliću Vuka Jeremića da nađe neku interesantnu, da napravite još koju svadbu, da nam se vratite posle toga i da bude sve u najboljem redu.
Izvinjavam se, ali ovo moram da vam kažem. Gospođo Pešić, gledam vas u mnogim emisijama kako napadate i kritikujete ljude koji su vas izneli, stvarali i nosili kroz Srbiju, hranili, pojili, davali gorivo, mazivo i stvorili, gospođo Pešić. Sećate se kada vas je Vuk Drašković izbacio iz kola?
Je l' se sećate toga? Ne sećate se? E pa, ja ću da vas podsetim. Imali ste tada neki drugi problem. Sećate se kada sam vas odbranio u Vršcu od Vuka Obradovića, kada vam je rekao - gledajte u oči generala. Sećate se toga? Naravno da se sećate.
Ja se svega dobro sećam, gospođo Pešić. Cenio sam vas i poštovao kao saborca za promene i demokratizaciju Srbije. Ali, ovaj vaš način i obraćanje nije borba za demokratiju. To je borba za anarhiju i rasturanje Srbije, gospođo Pešić. Zato vas opominjem, nemojte više to raditi, vi, Sonja Liht, Kandićka, Biserko i to društvo, evo, i gospođa Mićić je sa vama.
Tata gospođe Mićić je kod mene plakao i molio da je podržim za predsednika Skupštine, jer je tvoj tata, gospođo Mićić, bio predsednik Odbora Nove Srbije u Užicu. Došli ste da me molite da ga izbrišem iz evidencije, jer nema smisla, ćerka postala predsednik parlamenta, a on u nekoj drugoj političkoj opciji. Pozdravite tatu, dobar je to pravnik, dobar direktor štamparije u Užicu. Pozdravite ga. Ja sam zbog njega, i kad me je Đinđić poslao u Morović, glasao. Vi to dobro znate. Sećate li se one pijanke u Moroviću, kada ste org... Sećate se? Super. Prema tome, svega se sećam, gospođo Vesna, gospođe moje drage. Svega se ja sećam.
(Predsedavajući: Gospodine ministre, molim vas.)
Sećaš se, Čedo, kada si DOS vodio na ručak, prva kuća, gde ima bazen u dnevnoj sobi, do ovog monstruma iz Stare Pazove. Mislim da je Vlada bio, ali nije bio poneo kupaće gaće da se kupamo. Da li je bilo tako? (Žagor i smeh u sali.) Išli smo, a nismo znali gde idemo, jer si nas ti vodio, kao veliki lider DOS-a.
...
Zdrava Srbija

Miloljub Albijanić

| Predsedava
Ima reč Vladan Vučićević, po Poslovniku. Izvolite.

Vladan Vučićević

Dame i gospodo poslanici, poznato je u medicinskoj literaturi da se ubice vraćaju na mesto zločina. Takođe je poznato da se oni koji su u parlamentarizmu Srbije upropastili Srbiju danas najviše bore za nju.
Želeo bih da pitam gospodina Batića, pošto je dva puta izašao ovde da pita ministra da li je tačno da u Srbiji i dalje vozovi voze prosečnom brzinom od 44 km na sat... Tačno je, gospodine Batiću. Ali, da vas pitam, da li ste vi u periodu kada ste vršili vlast doveli srpske železnice do toga da se njima vozi prosečnom brzinom od 160 km na čas; jeste li doveli ili niste, jeste li učinili nešto u periodu kada ste vršili vlast da te pruge budu bolje i da prosečna brzina ne bude 44 km na sat? Ne, gospodine Batiću, četiri godine ste bili ministar i niste učinili ništa.
Da li je gospodin Jovanović učino nešto za povećanje brzine? Ništa niste učinili. Da li je gospođa Vesna Pešić učinila nešto da železnica bude bolja i da brzine budu veće? Nije učinila ništa. Ne znam otkud vam sada briga da se sada sekirate zašto su brzine 44 km na čas i da opstruišete ove odluke koje treba da poboljšaju infrastrukturu železnice i da prosečna brzina na našim prugama bude veća.
Na kraju, pošto ste često koristili onu floskulu da gospodin Ilić nije svojim parama uradio ništa, normalno da nije. Ali je gospodin Ilić dobio poverenje da upravlja narodnim parama i da radi. Šta ste vi za vreme vaše vladavine uradili vašim parama? Ništa, ali se postavlja jedno pitanje - gde su narodne pare kad ništa niste uradili? Vama smeta sada bezbroj izgrađenih mostova i smeta vam bezbroj urađenih puteva.
Smeta vam kada vam neko kaže da je asfaltirao 3000 kilometara, pa vam smeta i što neko održava koridor 10, deonicu autoputa i vidite stotinak radnika kako svaki dan čiste i održavaju. Smeta vam, jer se to vidi. Smeta vam, jer je to nešto novo. Smeta vam, jer vi to niste radili.
Mi vas možemo da pitamo, gospodine Jovanoviću, kako vi izneste onako skupu kampanju? Recite preduzeće gde ste novac zaradili, recite ime čoveka koji vam ga je poklonio. Recite koju privatnu firmu imate, a imali ste skupu kampanju. Kako vi plaćate obezbeđenje? Sa poslaničkom platom od 82.000 dinara? Ne verujem, gospodine Jovanoviću.
(Predsedavajući: Hvala, gospodine Vučićeviću.)
Prema tome, ne možete nepoštenje pretvoriti u poštenje.
...
Zdrava Srbija

Miloljub Albijanić

| Predsedava
Ima reč narodni poslanik Milorad Belić, po Poslovniku.

Uvek je prednost po Poslovniku i imamo čitavu Novu Srbiju, a zatim poslanike LDP-a. Mislim na neke poslanike Nove Srbije, ne mislim na čitavu stranku. Izvinite zbog jezičke greške.

Milorad Belić

Vidite, član Poslovnika 101. je prekršen, jer su uvredljivo i pogrešno navođene cifre, odnosno podaci koji se tiču i Ministarstva i JP "Železnice Srbije". Ja sam u prethodnom javljanju rekao da se nećemo upuštati u ove paušalne demagoške procene, koje su verovatno u sklopu predizborne kampanje, nego ćemo vam se obraćati sa konkretnim podacima i pokušati, zbog vas poslanika koji možda nemate te podatke, a pre svega zbog javnosti, da ukažemo na sve ono što je urađeno pre svega u "Železnicama Srbije". Nas interesuje da se o ovom setu zakona rasprava vodi na krajnje korektan način i, naravno, da se ta četiri predloga zakona podrže.
Pre svega, evo ovako: 2001. godine prevezeno je 8.720.000 tona robe, a 2006. godine 14,14 miliona tona robe. Neću da podsećam, naravno, ko je bio 2001, a ko je sada 2006, odnosno 2007. godine. Dalje, prihod od prevoza robe 2001. bio je 2.981.000.000 dinara, 2006 - 8.817.000.000 dinara. Broj prevezenih putnika je 2001, tu ću dati i nekoliko napomena, radi detaljnijeg informisanja, 13.655.000, a 2006. godine 14.110.000. Ali, "Železnice Srbije" cene karata u putničkom saobraćaju nisu menjale od 2004. godine. To je vrlo bitna stvar.
Pitajte građane Valjeva, koji su zahvaljujući "Železnicama Srbije" i podršci resornog ministarstva dobili najjeftiniji prevoz do prestonice, do Beograda. Sve je ovde skoncentrisano: univerzitetski centar... Ako već idete u kampanju, da li znate koliko firmi radi u Valjevskom kraju?
Da li znate koliko znači za građane da Beovozom dolaze ovde na posao ili da njihova deca dolaze da pohađaju nastavu na nekom od fakulteta Beogradskog univerziteta, da ne govorim o medicinskim kontrolama itd. Taj Beovoz je, rekao bih, krajnje uvredljivo komentarisan od strane prethodne vlasti, čiji predsednik je bio (spomenuo sam ga jednom i ne bih voleo, čovek ne zaslužuje spominjanje) jedan od lokalnih lidera vaše stranke, gospodine Jovanoviću.
Bitno je reći da je ovaj pad broja prevezenih putnika uslovljen i onim o čemu je govorio gospodin ministar, a to je da je Evropska banka za obnovu i razvoj povukla vagone, odnosno saobraćaj na gotovo 540 km u Srbiji. Zbog čega?
Verovatno zato što su te pare, kojima ste vi mogli da raspolažete kada ste bili u prilici, investirali u rekonstrukciju putne mreže, odnosno železničke infrastrukture. Dalje, taj prihod od prevoza putnika je povećan od 2001. do 2006. godine sa 1.420.000.000 na 1.643.000.000 ...
(Predsedavajući: Vreme.)
Naravno, ponovo ću se javiti, a poslanici Nove Srbije će iznositi samo ove podatke, bez obzira na vaše paušalne i demagoške komentare.
...
Zdrava Srbija

Miloljub Albijanić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Dejan Rajčić, a zatim narodni poslanik Dejan Perjaničić.
...
Nova Srbija

Dejan Rajčić

Poštovano predsedništvo, poštovani ministre, dame i gospodo narodni poslanici, javljam se po Poslovniku, član 101.
Naime, u prethodnim diskusijama kolega iz LDP-a, koji su za ovom govornicom iznosili niz potpuno netačnih činjenica i interpretacija, prepoznaje se jedna jasna matrica, šta je zapravo cilj njihovog izlaska i obraćanja i ovom domu i uopšte građanima Srbije koji ovog trenutka prate ovaj prenos.
Njihova je namera da dezavuišu rad i ministarstva, i ministra, i Vlade i ovog parlamenta i da jednostavno sve što je sveto u ovoj Srbiji i što je u funkciji razvoja, budućeg razvoja ove države, bace pod noge, a da sebe i svoje nalogodavce predstave kao dominantne političke nosioce, koji bi mogli ovu zemlju da povuku negde u neku drugu stranu, nekim drugim kolosekom i nekim drugim pravcem.
Naprosto, iako kao hrišćanin ne priznajem Darvinovu teoriju, ne mogu se oteti utisku, posmatrajući i slušajući neke prethodne diskutante, da je ipak Darvin do izvesne mere bio u pravu.
No, da pređem sa nečeg opšteg na pojedinačno. Javljam se naročito povodom diskusije kolege Nebojše iz LDP-a, koji dolazi iz Niša i koji je postavio ovde dilemu šta je Železnica Srbije uradila na području Niša.
Moram reći da do ovog trenutka nisu postojale mogućnosti da se bilo šta uradi u Nišu, zbog potrebe promene Generalnog urbanističkog plana.
Izmenama GUP-a grada Niša, uvojenim na nedavno održanoj sednici, stvorene su mogućnosti i pretpostavke da se pristupi izmeštanju trase koridora E10, koji prolazi kroz Niš, tzv. palilulske pruge, i da se izgradnjom obilaznice u nivou stanice Pantele, koja bi se spojila sa stanicom u mestu Prosek, izbegne međunarodni saobraćaj kroz centar grada.
I sami ste svesni da se do pre tri ili četiri godine, dok je intenzitet železničkog saobraćaja bio kudikamo manji, taj problem prolaska međunarodnog koridora kroz samo srce grada i nije primećivao toliko, ali već par godina unazad taj problem je izražen.
Upravo ovim izmeštanjem i izgradnjom obilaznice moći će da se otkloni ono što je ovog trenutka ogroman problem u normalnom odvijanju javnog gradskog prevoza i saobraćaja u gradu Nišu.
Mislim da i elektrifikacija pruge, koja će krenuti odmah u narednom periodu, od stanice Staničenje do Ćele kule ili, u prevodu, ako je lakše razumeti, od Dimitrovgrada do Niša, jeste u funkciji strategije razvoja železnice i železničkog saobraćaja.
Mislim da bi trebalo da se prekine, evo završavam, sa ovim ispraznim i politikantskim diskusijama i da krenemo u raspravu i analizu predloženog seta zakona i sporazuma koje su Vlada i ministarstvo predložili, a odnose se na železnicu. Hvala vam.

Oliver Dulić

| Predsedava
Hvala vam lepo. Dame i gospodo narodni poslanici, s obzirom na to da ste celo popodne potrošili na javljanje po Poslovniku i da se poslanička grupa LDP, koja inače ima 19 minuta, po Poslovniku javila 30 puta, a da je Nova Srbija tada odgovorila istim brojem, smatram da je to najneodgovornije ponašanje poslanika od kada smo počeli sa radom i to nema smisla.
Zbog toga sada prekidam raspravu i sutra ćemo nastaviti da radimo po dnevnom redu. Ja vas pozivam, zaista, da se držite dnevnog reda, jer je u dnevnom redu veoma važna ratifikacija sporazuma koju treba da završimo. Hvala vam.