PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 24.10.2007.

14. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

14. dan rada

24.10.2007

Sednicu je otvorio: Oliver Dulić

Sednica je trajala od 10:15 do 18:05

OBRAĆANJA

Oliver Dulić

| Predsedava
Zahvaljujem.
Po Poslovniku, narodni poslanik Nataša Jovanović, a potom narodni poslanik Laslo Varga.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine Duliću, pozivam vas da  iskoristite svoje pravo iz Poslovnika, član 98. stav 3, i u 11 časova prekinete rad Narodne skupštine, zbog toga što je zakazana sednica Odbora za odbranu i bezbednost. Očekujemo dolazak ministra unutrašnjih poslova, Dragana Jočića.
Jer, kada je zakazivao Odbor, doduše, iz trećeg pokušaja, jer su mu tako nagovestili i tražili poslanici vladajuće koalicije, kao i sam ministar, gospodin Ivica Dačić nije mogao da zna kada će biti sednica Skupštine.
Da vas podsetim da je Odbor zakazan, najpre, za 1. jun ove godine, zatim, za 17. oktobar, a onda je opet, od strane ministra, otkazan dolazak za danas, za 24.
Mi treba, dame i gospodo narodni poslanici, kažem vama koji niste članovi Odbora za odbranu i bezbednost, da razmatramo izveštaj MUP-a; danas samo rad Ministarstva, a za sutra je bila zakazana sednica na kojoj je trebalo da nam se obrati direktor BIA, ali je i ona otkazana za sledeću nedelju, za period rada od 1. juna 2006. godine do 30. septembra 2007. godine. Ti izveštaji, koje dobijaju samo narodni poslanici koji su članovi Odbora za odbranu i bezbednost, sadrže sve segmente rada MUP-a i stanja bezbednosti u našoj zemlji.
Mi, srpski radikali, imamo primedbe na izveštaj koji nam je dostavio MUP, ali verujem da i druge kolege, koje hoće da glasaju za izveštaj, da ga komentarišu, ili narodni poslanici koji nisu članovi Odbora za odbranu i bezbednost, žele da prisustvuju i da imaju pitanja koja hoće da postave ministru, da iskoriste tu priliku.
Moram da vas podsetim da je, po Poslovniku, ministar dužan da dva puta godišnje podnosi izveštaj, kao i direktor BIA, i da su to jedine dve situacije, jedine dve prilike koje samo ovaj odbor ima, jer je tako uređen njegov rad, da narodni poslanici i članovi Odbora razgovaraju o vitalnim pitanjima za našu zemlju.
Šta je važnije od stanja bezbednosti Srbije danas? U situaciji u kojoj se nalazimo, zbog sve učestalijih pretnji i namere da nam otmu Kosovo i Metohiju, zbog privrednog kriminala, korupcije, pljačke, sve ovo, kao i mnogi drugi slučajevi i razni akti koji se ugrožavaju bezbednost građana Srbije, i te kako treba da interesuju ne samo nas, članove Odbora, nego i druge narodne poslanike.
Gospodine Duliću, pošto je jedini način da napustimo sednicu, a vidite da imamo puno obaveza i posla, da raspravljamo o amandmanima na Predlog izmene i dopune Zakona o Vladi i dalje, po dnevnom redu, te je neprimereno da usred zasedanja održavamo tako važnu sednicu, pozivam vas da iskoristite vaše pravo iz člana 98. stav 3, koji kaže da predsednik Narodne skupštine Republike Srbije može da odredi prekid u zasedanju i u drugim slučajevima, jer su prethodna dva već navedena, kada nema kvoruma ili u drugoj situaciji kada to Skupština zaključi.
Mislim da je interes svih da donesemo takav zaključak i da vi, na osnovu moje jasne argumentacije, sugerišete poslanicima, kako bismo nesmetano otišli da razgovaramo o ovom važnom pitanju, o izveštaju, i da postavljamo pitanja gospodinu Draganu Jočiću. Hvala.

Oliver Dulić

| Predsedava
Hvala vama.
Izvolite, povodom Poslovnika se javio narodni poslanik Laslo Varga.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Laslo Varga

Poslanički klub nacionalnih manjina
Poštovani gospodine predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, javljam se na osnovu člana 226, a u vezi sa članom 231. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije.
Prema tom članu, narodni poslanici pripadnici nacionalnih manjina imaju pravo da na sednicama Narodne skupštine govore i da pisane dokumente u radu Narodne skupštine dostavljaju Narodnoj skupštini na svom maternjem jeziku.
Mi smo pre više od šest meseci, tadašnjem sekretaru Narodne skupštine, signalizirali da želimo da koristimo ovo naše pravo.
U međuvremenu, nismo imali za to mogućnosti i nismo ni želeli da ovo naše pravo ni na koji način zloupotrebljavamo, ali je prošlo već osam meseci od konstituisanja Narodne skupštine. Iz tog razloga smo, 18. oktobra, uputili jedno pismo predsedniku Narodne skupštine, u kojem tražimo da se korišćenje ovog našeg prava omogući, ali na način koji bi zadovoljio suštinu, a ne ovu formu koja postoji u Poslovniku.
Naime, mi bismo želeli da dokumenti koje donosi Narodna skupština budu prevedeni na jezike pripadnika nacionalnih manjina.
Dakle, nije za nas prioritet da koristimo svoj jezik u radu Narodne skupštine prilikom naših izlaganja, nije prioritet ni da podnosimo naše predloge zakona ili amandmane na našim jezicima, smatramo da bi to otežalo rad Narodne skupštine, ali, istovremeno, smatramo da bi bilo jako dobro da se dokumenti koji su već doneti prevode na jezike nacionalnih manjina.
Naravno, to nije moguće bez organizovanja stalne prevodilačke službe u okviru Narodne skupštine, ali smatramo da bi ovo bilo potrebno i da bi se na ovaj način postigla tri cilja. S jedne strane, u praksi bi zaživelo jedno pravo koje postoji u Poslovniku, ali se ne koristi, odnosno ne primenjuje.
S druge strane, na ovaj način bi pripadnicima nacionalnih manjina bilo omogućeno da sve one zakone koje donosi Narodna skupština mogu da čitaju na svojim maternjim jezicima.
S treće strane, u toj službi bi bili angažovani pripadnici nacionalnih manjina koji bi bili sposobni da rade te prevode, čime bi se poboljšala katastrofalna zastupljenost nacionalnih manjina u državnoj administraciji.
Dakle, tražim informaciju od predsednika Narodne skupštine, da li je ovo pismo stiglo do njega i da li je on spreman i u kom roku da udovolji ovom našem zahtevu? Zahvaljujem.

Oliver Dulić

| Predsedava
Zahvaljujem vama. Stiglo je i od ponedeljka se
organizuje prevodilačka služba i počinje prevođenje dokumenata koje ste tražili na mađarski jezik.
O amandmanu, reč ima narodni poslanik Goran Rakovac, izvolite.

Goran Rakovac

Uvažene kolege narodni poslanici, gospodine ministre, pred nama je čudna situacija što se tiče ovog amandmana. Naime, Vlada je predložila da se jedan stav iz osnovnog zakona briše, a amandman koji je kolega Krasić podneo glasi da se briše ono što već Vlada treba da briše, odnosno da ostane prvobitni tekst.
Da ne bi bilo nejasno, kako poslanicima, tako i građanima Srbije, mislim da treba poći od člana 16. na koji se odnosi ovaj amandman. Član 16. uređuje početak i prestanak mandata Vlade. Sam član, u stavu 1, utvrđuje da mandat Vlade počinje da teče od polaganja zakletve pred Narodnom skupštinom, zatim, stav 2. uređuje zakletvu, Vlada je intervenisala ovom prilikom, predlažući novi tekst zakletve, stav 3. se odnosi na slučajeve prestanka mandata Vlade, a stav 4, na koji se, konkretno, ovaj amandman odnosi, glasi - nova vlada se bira po istom postupku kao što se bira Vlada posle konstituisanja Narodne skupštine.
Kolega Krasić, svojim amandmanom, traži da ovaj stav 4. ostane u neizmenjenom obliku u prvobitnom tekstu Zakona. Smatram da ovaj amandman ne treba prihvatiti, uostalom, Vlada ga i nije podržala, iz prostog razloga što je u međuvremenu, između donošenja osnovnog teksta Zakona i zakona koji danas imamo na dnevnom redu, o izmenama i dopunama Zakona o Vladi, donet Ustav Republike Srbije, koji u nekoliko svojih članova bitno uređuje materiju na koju se odnosi i ovaj amandman, odnosno uređuje materiju početka prestanka mandata Vlade.
Naime, nakon održavanja parlamentarnih izbora, određen je rok od 90 dana u kom je neophodno konstituisati novu vladu i na taj način izgraditi, nakon izbora, najpre Skupštinu - u roku od 30 dana, zatim, u roku od 90 dana – Vladu, kao instituciju, da bi država mogla normalno da funkcioniše.
Što se tiče ostalih razloga za prestanak mandata Vlade tokom trajanja mandata Republičke skupštine, odnosno Vlade koja je izabrana nakon izbora, rokovi su znatno drugačiji. To je osnovni razlog zašto ovaj amandman treba odbiti. Naime, Ustav je članovima 130, 131. i 132. jasno predvideo razloge zbog kojih mandat Vlade može da prestane, recimo, izglasavanjem nepoverenja Vladi ili članu Vlade, ili kada Vlada traži da se izglasa poverenje, pa joj se ne da poverenje od strane Skupštine, ili, u slučaju ostavke predsednika Vlade, kada pada i Vlada.
Rokovi za izbor nove vlade su sada sasvim drugačiji. Nisu 90 dana, koliko iznosi rok koji je određen nakon završetka izbora. U ovim slučajevima je predviđen rok od 30 dana, koji je znatno kraći od prvobitnog.
Ostankom stava 4, kako je predložio kolega Krasić svojim amandmanom, faktički bismo imali neustavnu situaciju, ovaj stav bi bio u suprotnosti sa Ustavom, što je nedopustivo, neodrživo. Zato je Vlada predložila da se ovaj amandman ne prihvati.
Demokratska stranka Srbije podržava stav Vlade o ovom pitanju i u danu za glasanje će glasati da se ovaj i ovakav amandman ne prihvati.

Oliver Dulić

| Predsedava
Repliku ima narodni poslanik Zoran Krasić, tri minuta, a potom, tri minuta, narodni poslanik Milica Radović.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Morao sam da se javim zato što je ovde izneto nešto što nisam rekao, niti moj amandman stvara neustavno stanje.
Molim vas, ako vi tako tumačite, tumačite to privatno, ali javno vodite računa, moj amandman ne stvara neustavno stanje. Moj amandman sprečava da vi tumačite toliko proizvoljno odredbe Ustava i Zakona o Vladi, da nas ne biste doveli u situaciju u kojoj smo se već nalazili, da ova država može bez Skupštine, da može bez predsednika, da može bez Vlade, da može bez Vojske, da može bez policije; ova država može bez svega i svačega, ali mora samo da ima demokratski blok.
Pobeže, pobeže, pa, naravno, pobeže. Oni kažu da se postupak izbora Vlade svodi na rok. Čime brane svoj stav? Nečim što je napisano u članu 130. stav 4. Druga rečenica kaže - ako Narodna skupština ne izabere novu vladu u roku od 30 dana od izglasavanja nepoverenja, predsednik Republike je dužan da raspusti Narodnu skupštinu i raspiše izbore. Skrećem vam pažnju na ovu odredbu.
Skrećem vam pažnju na sledeću odredbu, a to je član 131. stav 4, druga rečenica u tom stavu - ako Narodna skupština ne izabere novu vladu u roku od 30 dana od dana neizglasavanja poverenja, predsednik Republike je dužan da raspusti Narodnu skupštinu. Član 132. stav 4, isto, druga rečenica - ako Narodna skupština ne izabere novu vladu u roku od 30 dana od dana konstatacije ostavke predsednika Vlade itd.
Koja je razlika u članovima? Razlika je u tome šta je osnov za prestanak mandata Vlade, izglasavanje nepoverenja, neizglasavanje poverenja i ostavka Vlade. Rok je 30 dana. U kom postupku se bira? Kakav je postupak? Šta ako predsednik ne predloži kandidata, ako ne poštuje svoju obavezu da predloži novog kandidata za novu vladu? Mi smo imali onu situaciju, sećate se, od 27. januara, kada su bili završeni izbori, kada ste izabrani kao Vlada. U kom mesecu? Naravno da sam ovo ostavio za kraj. Nisam hteo odmah da vam kažem sve. Ostavio sam za kraj. Imam ja još, kada izađete, da vam kažem šta će da bude, kako će da bude.
Znači, na vreme vas upozoravam, kao što sam vas na vreme upozorio i oko izbora gradonačelnika. Ne pogrešno, nego sam vas ispravno obavestio, pa ste rekli posle na nekim mestima...

Oliver Dulić

| Predsedava
Izvinjavam se što sam vas presekao. Hvala puno. Povodom ovog amandmana, javila se poslanik Milica Radović.

Milica Radović

Samo jedna ispravka, moj kolega Goran Rakovac nije pobegao, on je otišao na sednicu Odbora, prosto, za gospodina Krasića.
(Upadica iz sale: Kako onda da bude sednica Odbora...)