PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 26.10.2007.

16. dan rada

OBRAĆANJA

Oliver Dulić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Branislav Nedimović, potom narodni poslanik Jovan Palalić, pa potom narodni poslanik Goran Rakovac.
...
Nova Demokratska stranka Srbije

Branislav Nedimović

| Ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede
Poštovane kolege narodni poslanici, gospodine ministre, gospodine predsedavajući, povodom Predloga izmena i dopuna Zakona o državnoj upravi, vezano za član 71. i amandman koji su podnele kolege Laslo Varga i Balint Pastor, ja bih hteo odmah na početku da kažem kakvo je rešenje predviđeno izmenama i dopunama Zakona o državnoj upravi.
U članu 71. kaže se da ministarstva prate ustavnost i zakonitost odluka koje donesu autonomne pokrajine u svom delokrugu. Stav 2. kaže da je organ autonomne pokrajine dužan da odluku koju donese dostavi u roku od 24 sata nadležnom ministarstvu, koje je dužno da u roku od 48 sati predloži Vladi da pokrene postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti odluke ako smatra da ona nije u skladu sa Ustavom ili zakonom. Isto tako se kaže da ako Vlada u roku od 72 sata pokrene pred Ustavnim sudom postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti odluke, Ustavni sud može do donošenja svoje odluke da odloži stupanje na snagu osporene odluke.
Postojeći Zakon o državnoj upravi na jedan drugačiji način je regulisao čitavu ovu materiju stavljanja van snage odluka organa autonomne pokrajine.
Mislim da je novi Ustav Republike Srbije otišao korak dalje, a konkretno ove izmene i dopune zakona idu još jedan korak dalje u čitavoj ovoj materiji.
Zamislite situaciju da izbrišemo stav 2. i stav 3. člana 71. Sada ću vam reći kako bi glasio taj član 71 – ministarstva prate ustavnost i zakonitost odluka koje donesu autonomne pokrajine u svom delokrugu. I ništa više. Šta ćemo onda, šta možemo da radimo? Nemamo nijednu odredbu koja govori o rokovima, onda to može da se desi za 100 godina, čitava stvar.
Ukoliko bi bio prihvaćen amandman kolega Balint Pastora i Lasla Varge, ostala bi jedna ogoljena norma koja ne bi imala svoju konkretizaciju. Ja apsolutno ne sporim činjenicu da to dopisivanje može da bude eventualni problem, ali to je neophodno. Mora postojati saradnja između Vlade Republike Srbije i organa teritorijalne autonomije, odnosno, konkretno u ovom slučaju vi govorite o AP Vojvodini, odnosno o opštim aktima koje donese Skupština AP Vojvodine. Jednostavno, ja ne mogu da prihvatim tu činjenicu da bez rokova mi možemo da funkcionišemo u ovom delu.
Imam još jedan predlog za ministarstvo, da ubuduće eventualno razmotri još jednu situaciju, a ona se može javiti kao ekstremna, a to je da možda, ukoliko se donese odluka koja stupa na snagu odmah, tu može doći do eventualnih problema.
Treba razmišljati o tome. Ja ne kažem da će to biti pravilo i da ekstrem treba uvek sankcionisati u startu, jednostavno, treba da pustimo da ove odredbe koje su predviđene izmenama i dopunama Zakona o Vladi zažive i da vidimo kakva će biti praksa, pa ako treba, Vlada će da predloži, a to mogu i poslanici, i mi ćemo predložiti jedan takav amandman, odnosno izmenu i dopunu odluke o Vladi koja će rešavati tu konkretnu situaciju.
Mislim da u ovom konkretnom slučaju nema mesta strahu koji ste vi izneli, odnosno kojim želite da obrazložite ove amandmane, jer Ustavni sud je taj koji može da odlučuje o ustavnosti i zakonitosti ove odluke, a Vlada samo služi kao neka vrsta tehničkog servisa koji prosleđuje čitavu ovu stvar Ustavnom sudu.
Pozvao bih sve kolege poslanike, iz svih poslaničkih grupa, vidim da mi neki klimaju glavom, verovatno će glasati i oni kada dođe vreme za to. Mislim da je ovaj predlog izmena i dopuna Zakona o državnoj upravi u ovom delu korak napred i dajte da pustimo da idemo napred, a ne da ostavljamo normu koja nam ne znači ništa. Hvala puno.

Oliver Dulić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Jovan Palalić. Neka se pripremi narodni poslanik Goran Rakovac, a potom narodni poslanik Laslo Varga.
...
Srpska narodna partija

Jovan Palalić

Poštovani predsedniče, poštovano predsedništvo, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, mislim da je ovo vrlo važna diskusija povodom amandmana koji su podneli narodni poslanici, naše uvažene kolege, jer se na neki način konkretizuje ono ustavno načelo, tačnije, pravo građana na pokrajinsku autonomiju, ali i važno načelo nadzora nad ustavnošću i zakonitošću opštih akata, kako pokrajine, tako i lokalnih samouprava.
Suština ove diskusije je u tome na koji način Vlada, tačnije, nadležno ministarstvo može da ima saznanje da je pokrajina, odnosno da je nadležni organ pokrajine doneo akt i, s obzirom na značaj i nadležnosti pokrajine, u kom roku u slučaju da se oceni da je došlo do povrede ustavnosti i zakonitosti može da se pokrene postupak pred Ustavnim sudom. Suštinsko je pitanje kako bi sve to funkcionisalo da nema nikakvih rokova, kakva bi to bila obaveza nadležnog organa pokrajinske autonomije da dostavi ministarstvu odluku i kako bi se uopšte vršio taj nadzor. Odnosno, sama norma o nadzoru nad ustavnošću i zakonitošću postala bi praktično prazna norma bez mogućnosti efektivne primene i sprovođenja.
Znači, pored onoga za šta smo se zajednički izborili tokom referendumske kampanje za usvajanje Ustava, da se proširi pravo građana na pokrajinsku autonomiju i da bude sveobuhvatnije, da se nadležnosti pokrajine prošire, a takođe i da bude u značajnom obimu veći pokrajinski budžet, samim tim značaj tog prava koje građani imaju povećava se; uticaj odluka koje se donose na nivou pokrajine na konkretan život građana takođe se povećava, i opasnost od nezakonitih i neustavnih odluka koje donosi takav jedan organ, ili takva jedna autonomija kao što je pokrajinska autonomija, postaje značajnija. U tom smislu su važni ovi kratki rokovi, da se eventualne nezakonitosti, koje bi proizvele štetne posledice po građane AP, u najkraćem roku spreče.
U tom smislu vrlo je dobro rešenje koje je predloženo ovim izmenama i dopunama Zakona o državnoj upravi. Zna se konkretna obaveza nadležnog organa pokrajinske autonomije. Nadležno ministarstvo u vrlo kratkom roku reaguje, a onda, o čemu je govorio ministar s punim pravom, s obzirom na to na koji način smo postavili pitanje prava na autonomiju i u samom Ustavu, jedino Ustavni sud može da ceni pitanje ustavnosti i zakonitosti opštih akata pokrajinske autonomije.
U tom smislu predlažem, bez obzira na mišljenja koja su ovde izneta da se ovaj amandman ne prihvati, da se ovako jedna dobra norma iz člana 71. zadrži u ovom obliku, jer će na najbolji mogući način, bez obzira što se podnosiocu amandmana čini da to nije tako, zaštititi pravo građana na pokrajinsku autonomiju koje im je dato u tom obimu u sada važećem Ustavu Republike Srbije. Hvala.
PREDSEDNIK. Reč ima narodni poslanik Goran Rakovac.

Goran Rakovac

Gospodine predsedniče, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, moji prethodnici su sasvim jasno i dobro obrazložili zašto ovaj amandman treba odbiti i zašto je tekst koji je Vlada ponudila dobar, zašto ga ne treba menjati. Međutim, primetio sam nešto što mislim da treba istaći.
Naime, imali smo dva amandmana na ovaj član Predloga zakona: onaj prethodni, narodnog poslanika Radovanovića koji je tražio da se briše samo stav 2. ovog člana i amandman o kome trenutno razgovaramo narodnih poslanika Lasla Varge i Balint Pastora koji su tražili da se brišu i stav 2. i stav 3.
Dakle, imali smo dva amandmana u vezi sa brisanjem stava 2. Da li je to slučajnost ili ne, neka oni razmišljaju o tome, ali je indikativno da postoji jedno takvo zalaganje za brisanje stava 2.
Ja bih skrenuo pažnju da je nemoguće prihvatiti ovaj amandman. Ako bi se ovaj amandman prihvatio, mi bismo lišili i Vladu i Ustavni sud njihovih obaveza koje proističu iz Ustava. Jasno je da je u članu 176. Ustava predviđen nadzor nad radom organa autonomne pokrajine i članom 2. i članom 3. se razrađuje način na koji se to vrši. Stav 1. je vrlo jasan – Vlada vrši nadzor, odnosno ministarstva koja prate ustavnost i zakonitost akata koje donose autonomne pokrajine, a što se tiče ovih rokova, to je ovde bilo sasvim dobro objašnjeno.
Dakle, vaš amandman, čak i da postoji dobra volja u ovoj skupštini, ne može da se prihvati jer bismo na taj način lišili dve vrlo važne institucije u ovoj zemlji njihovih nadležnosti, što je potpuno nemoguće. Njihove nadležnosti proističu direktno iz Ustava i ovo je samo razrada ovih ustavnih odredaba. Hvala.

Oliver Dulić

| Predsedava
Zahvaljujem se. Reč ima narodni poslanik Laslo Varga.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Laslo Varga

Poslanički klub nacionalnih manjina
Poštovani gospodine predsedniče, gospodine ministre... Gospodine predsedniče, molim vas da prilikom računanja vremena uzmete u obzir da su to tri ili četiri replike koje bih sada imao. Naravno, neću to vreme iskoristiti.

(Predsednik: Gospodine Varga, mogu vam reći da imate još 10 minuta. Izvolite.)

Odlično, hvala. Imam repliku kolegama iz DSS-a. Mislim da neke činjenice moramo da razjasnimo. Sa jedne strane, Ustavom nije propisana obaveza pokrajinskih organa da dostavljaju ove odluke. To je pre nekoliko sekundi ili minuta, ako se ne varam, za ovom govornicom rečeno. To nije tačno.

Sa druge strane, postavljeno je pitanje - kako bi Vlada ili Ustavni sud mogli da imaju saznanja o eventualnim nezakonitim ili protivustavnim odlukama AP Vojvodine? Ja sam na to dao odgovor.

Jednostavno, sva nadležna ministarstva bi trebalo da čitaju "Službeni list AP" i na taj način bi mogli da prate zakonitost tih akata.

Mi smo predložili da se ovaj preki postupak ukine. Naravno, na osnovu člana 168. Ustava Republike Srbije postoji redovan postupak. Jednostavno, ako bi se naš amandman prihvatio i ako bi se ova dva stava brisala, onda bi Vlada i Ustavni sud imali, na osnovu člana 168, dakle u redovnoj proceduri, mogućnost da ocenjuju ustavnost i zakonitost akata AP Vojvodine.

Gospodin ministar je u svom izlaganju pokušao da da odgovor pre svega na politički deo obrazloženja ovog amandmana, ali nije odgovorio na taj pravni deo. Naime, nije govorio o tome da li se slaže sa činjenicom da ovo rešenje samo po sebi sadrži jednu evidentnu pravnu sadržinu. Naime, u slučaju da organ autonomne pokrajine donese odluku, predvidi stupanje na snagu odluke odmah, istu odluku odmah objavi, znači pre isticanja roka od 24 časa, šta se onda dešava? Mislim da bi predlagač zakona i na ovo pitanje trebalo da da odgovor, jer nije dobro donositi zakone koji su u praksi neprimenjivi.

Naravno, ovo ministarstvo je više puta pokazalo da mu nije cilj da donese propise da bi ih kasnije primenjivalo. Naime, 24. septembra 2005. godine stupio je na snagu Zakon o državnoj upravi koji u svom članu 39. propisuje da je Vlada dužna da područja upravnih okruga odredi tako da se omogući racionalan i delotvoran rad podružnih jedinica organa državne uprave. Do izbora ove vlade ona prethodna vlada, prethodno ministarstvo je bilo odgovorno za sprovođenje ovog zakona, a od 15. maja za to je odgovoran direktno gospodin Marković. Naravno, ova odredba se ne sprovodi.

Naime, tri bačvanske opštine - Ada, Senta i Kanjiža se i dalje nalaze u granicama upravnog okruga, sa sedištem u Kikindi, koji se zove Severnobanatski okrug. Nama nije poznata činjenica da je reka Tisa promenila svoj tok, dakle, mislim da je potpuno besmisleno da se ove opštine nalaze u granicama Severnobanatskog upravnog okruga.

S druge strane, činjenica je da je to kršenje zakona. Nemojte nikome pokušati objasniti da ovo rešenje omogućava racionalan i delotvoran rad okružnih područnih jedinica organa državne uprave, kada neki građani, umesto da putuju desetak minuta do Subotice, sa teritorije opštine Kanjiža, Senta ili Ada, moraju sat i po ili dva da putuju do Kikinde. Mislim da je ovo potpuno evidentno kršenje ovog zakona.

Postavljam ministru pitanje - kada će Ministarstvo, odnosno on lično predložiti Vladi izmenu Uredbe o upravnim okruzima da bi se ova evidentna nezakonitost otklonila? Hvala.

Oliver Dulić

| Predsedava
Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, da li predstavnik predlagača Milan Marković, ministar za državnu upravu i lokalnu samoupravu, želi reč? (Da.) Izvolite.
...
Demokratska stranka

Milan Marković

Izvinjavam se što na kraju uzimam reč, samo sam hteo da kažem da se granice upravnih okruga ne određuju Zakonom o teritorijalnoj organizaciji.
Dakle, granicu upravnih okruga utvrđuje Vlada svojom uredbom. Prosto, nemojte mi imputirati to pitanje.
Takođe, što se tiče zakona koji su ovde na dnevnom redu, ja istupam u ime Vlade, ali vi znate dobro da javnost zna, nemojte opet meni imputirati vaš odnos prema zakonima, nisam ih ja pravio.
Dakle, nije Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu nadležno za zakone koji su sada na dnevnom redu. Za to je nadležan Sekretarijat za zakonodavstvo i on je predlagač ovih zakona, odnosno Vlada je predlagač, ali je autor Sekretarijat za zakonodavstvo. Prosto vas molim, nemojte baš... Iako stojim u potpunosti iza ovih zakona, ali kada već želite da kažete da mi ne umemo da ih napravimo, ja vam kažem da ih mi nismo ni pravili. Prosto bih vas molio da o tome povedemo računa.
Zaista se nadam, da završim, da odnosi Vlade Republike Srbije i republičkih organa i organa autonomne pokrajine idu jednom uzlaznom linijom.
Zaista iskreno verujem da je ovo jedan veliki korak unapred, dakle, ovo rešenje koje je sadržano u Predlogu zakona o izmenama Zakona o državnoj upravi. Hvala.

Oliver Dulić

| Predsedava
Zaključujem pretres Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnoj upravi, u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Prelazimo na 4. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O PLATAMA DRŽAVNIH SLUŽBENIKA I NAMEŠTENIKA (pojedinosti)
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici Vjerica Radeta i Aleksandar Martinović.
Primili ste i mišljenje Vlade o pomenutim amandmanima. Primili ste izveštaj Zakonodavnog odbora.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 140. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podnela narodni poslanik Vjerica Radeta.
Vlada nije prihvatila amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? Reč ima narodni poslanik Nataša Jovanović, potpredsednik Skupštine. Izvolite.

Whoops, looks like something went wrong.