OSMA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 27.12.2007.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

OSMA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

1. dan rada

27.12.2007

Sednicu je otvorio: Oliver Dulić

Sednica je trajala od 16:15 do 22:10

OBRAĆANJA

Oliver Dulić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, otvaram Osmu sednicu Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2007. godini.

Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuje 140 narodnih poslanika.

Podsećam vas da je, članom 86. stav 5. Poslovnika Narodne skupštine, predviđeno da kvorum za rad Narodne skupštine prilikom usvajanja zapisnika sa prethodnih sednica i utvrđivanja dnevnog reda postoji ako je na sednici Narodne skupštine prisutno najmanje 126 narodnih poslanika.

Radi utvrđivanja kvoruma za rad Narodne skupštine, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.

Konstatujem da je, primenom elektronskog sistema za glasanje, utvrđeno da je u sali prisutno 130 narodnih poslanika, odnosno da je prisutno više od jedne trećine narodnih poslanika i da postoje uslovi za rad Narodne skupštine.

Saglasno članu 84. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da sam ovu sednicu sazvao u roku kraćem od roka utvrđenog u članu 84. stav 12. Poslovnika, zbog potrebe da Narodna skupština što pre razmotri predloge akata iz predloženog dnevnog reda.

Dostavljeni su vam zapisnici Četvrte sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2007. godini, održane 24, 26, 28, 29, 30. novembra i 3. decembra 2007. godine, i Pete sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2007. godini, održane 3, 4, 5, 6, 7, 10. i 11. decembra 2007. godine.

Pošto današnjoj sednici prisustvuje više od 126 narodnih poslanika, konstatujem da postoji kvorum za usvajanje zapisnika. Obaveštavam vas da je, proverom u službi za poslove Administrativnog odbora, utvrđeno da tom odboru niko od narodnih poslanika nije dostavio u pisanom obliku primedbe na zapisnik ove sednice.

Prelazimo na odlučivanje o zapisnicima

Stavljam na glasanje zapisnik Četvrte sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2007. godini, održane 24, 26, 28, 29. i 30. novembra i 3. decembra 2007. godine.

Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 127, protiv i uzdržanih nije bilo, nije glasalo 15, od 142 narodna poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština usvojila Zapisnik Četvrte sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2007. godini, održane 24, 26, 28, 29. i 30. novembra i 3. decembra 2007. godine.

Stavljam na glasanje zapisnik Pete sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2007. godini, održane 3, 4, 5, 6, 7, 10. i 11. decembra 2007. godine.

Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 127, protiv i uzdržanih nije bilo, nije glasalo 16, od 143 narodna poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština usvojila Zapisnik Pete sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2007. godini, održane 3, 4, 5, 6, 7, 10. i 11. decembra 2007. godine.

U sazivu sednice, koji vam je dostavljen, sadržan je Predlog dnevnog reda sednice.

Pre utvrđivanja dnevnog reda sednice, saglasno članu 90. stav 5. i članu 92. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, potrebno je da Narodna skupština odluči o predlozima za stavljanje na dnevni red akata po hitnom postupku i za spajanje rasprave.

1. Vlada je predložila da se po hitnom postupku stavi na dnevni red Predlog zakona o teritorijalnoj organizaciji Republike Srbije, koji je podnela Narodnoj skupštini 26. decembra 2007. godine, a koji je predložen kao prva tačka dnevnog reda.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster.

Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 129, protiv – jedan, uzdržanih nije bilo, nije glasalo 13, od ukupno 143 narodna poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.

2. Vlada je predložila da se po hitnom postupku stavi na dnevni red Predlog zakona o lokalnoj samoupravi, koji je podnela Narodnoj skupštini 26. decembra 2007. godine, a koji je predložen kao druga tačka dnevnog reda.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster.

Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 130, protiv – jedan, uzdržanih nije bilo, nije glasalo 12, od ukupno 143 narodna poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.

3. Vlada je predložila da se po hitnom postupku stavi na dnevni red Predlog zakona o lokalnim izborima, koji je podnela Narodnoj skupštini 26. decembra 2007. godine, a koji je predložen kao treća tačka dnevnog reda.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster.

Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 131, protiv – jedan, uzdržanih nije bilo, nije glasalo 11, od ukupno 143 narodna poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.

4. Vlada je predložila da se po hitnom postupku stavi na dnevni red Predlog zakona o glavnom gradu, koji je podnela Narodnoj skupštini 26. decembra 2007. godine, a koji je predložen kao četvrta tačka dnevnog reda.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster.

Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 132, protiv – jedan, uzdržanih nije bilo, nije glasalo 10, od ukupno 143 narodna poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.

5. Vlada je predložila da se po hitnom postupku stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju, koji je podnela Narodnoj skupštini 21. decembra 2007. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster.

Zaključujem glasanje i saopštavam: za – šest, protiv – 124, uzdržanih nije bilo, nije glasalo 13, od ukupno 143 narodna poslanika.

Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.

6. Ukupno 35.870 birača predložilo da se po hitnom postupku stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, koji su podneli Narodnoj skupštini 7. decembra 2007. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster.

Zaključujem glasanje i saopštavam: za – tri, protiv – 115, uzdržan – jedan, nije glasalo 24, od ukupno 143 narodna poslanika.

Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.

7. Takođe, 35.870 birača predložilo je da se po hitnom postupku stavi na dnevni red Predlog zakona o klasifikaciji informacija, koji su podneli Narodnoj skupštini 7. decembra 2007. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster.

Zaključujem glasanje i saopštavam: za – pet, protiv – 123, uzdržanih nije bilo, nije glasalo 15, od ukupno 143 narodna poslanika.

Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.

8. Ukupno 32.142 birača predložila su da se po hitnom postupku stavi na dnevni red Predlog odluke o obrazovanju anketnog odbora radi utvrđivanja činjenica o zloupotrebama kompanije "Delta" iz Beograda, koji su podneli Narodnoj skupštini 12. decembra 2007. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster.

Zaključujem glasanje i saopštavam: za – sedam, protiv – 123, uzdržanih nije bilo, nije glasalo 14, od ukupno 144 narodna poslanika.

Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.

Narodni poslanik Nada Kolundžija, na osnovu člana 90. stav 3. i člana 140. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, predložila je da se obavi zajednički načelni pretres o:

- Predlogu zakona o teritorijalnoj organizaciji Republike Srbije,

- Predlogu zakona o lokalnoj samoupravi,

- Predlogu zakona o lokalnim izborima,

- Predlogu zakona o glavnom gradu (tačke 1, 2, 3. i 4. predloženog dnevnog reda).

Da li narodni poslanik Nada Kolundžija želi reč? (Ne)

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster.

Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 129, protiv – pet, uzdržanih nije bilo, nije glasalo 10, od ukupno 144 narodna poslanika.

Narodna skupština je prihvatila ovaj predlog.

Pošto smo se izjasnili o predlozima za stavljanje na dnevni red sednice akata po hitnom postupku i za spajanje rasprave, na osnovu člana 92. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, stavljam na glasanje Predlog dnevnog reda u celini.

Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster.

Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 130, protiv i uzdržanih nije bilo, nije glasalo 15, od ukupno 145 narodnih poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština utvrdila dnevni red Osme sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2007. godini u celini.

D n e v n i r e d:

1. Predlog zakona o teritorijalnoj organizaciji Republike Srbije,

2. Predlog zakona o lokalnoj samoupravi,

3. Predlog zakona o lokalnim izborima,

4. Predlog zakona o glavnom gradu.

Prelazimo na rad po utvrđenom dnevnom redu sednice.

Saglasno odluci Narodne skupštine da se obavi zajednički načelni pretres o predlozima zakona iz dnevnog reda, o tačkama 1, 2, 3. i 4, a pre otvaranja zajedničkog načelnog pretresa, podsećam vas da, shodno članu 94. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, ukupno vreme rasprave u načelu, za poslaničke grupe, iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.

Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika.

Obaveštavam vas da su predstavnici poslaničkih grupa po ovim tačkama dnevnog reda sledeći narodni poslanici: ispred Poslaničkog kluba Vojvođanski poslanici, Aleksandra Jerkov, ispred Poslaničke grupe Srpske radikalne stranke, ovlašćeni predstavnik je Vjerica Radeta, ispred Poslaničkog kluba Demokratske stranke Srbije - Nove Srbije - dr Vojislav Koštunica, to je Branislav Nedimović i ispred Poslaničkog kluba Liberalno-demokratske partije – Nebojša Ranđelović.

Saglasno članu 140. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, prelazimo na zajednički načelni pretres o 1, 2, 3. i 4. tački dnevnog reda – PREDLOGU ZAKONA O TERITORIJALNOJ ORGANIZACIJI REPUBLIKE SRBIJE, PREDLOGU ZAKONA O LOKALNOJ SAMOUPRAVI, PREDLOGU ZAKONA O LOKALNIM IZBORIMA i PREDLOGU ZAKONA O GLAVNOM GRADU

Pre nego što dam reč ministru Markoviću, po Poslovniku se javio narodni poslanik Dragan Todorović.
...
Srpska radikalna stranka

Dragan Todorović

Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine predsedniče, javljam se po čl. 225. i 226. Da ne biste na bilo koji drugi način tumačili ovaj izlazak sem kao želju da vam skrenemo pažnju, bez obzira na to što se neki smeju, da ne kažem kako se smeju, ali ja brašna nemam u rukama, prema tome, vodite računa, da ne kvalifikujem to na način kako to naš narod kvalifikuje.
U opštini Grocka, po ko zna koji put, na grub način se zloupotrebljava vlast. Očito je da postoje neki problemi. Ako ti problemi postoje, rešite ih na zakonom predviđen način. Ako neke stvari nisu po zakonu, molim vas, one koji su prekršili zakon privedite pravdi i kaznite na primeren način. Da ste to uradili kada je izbila afera ''Bodrum'', ''Solun'', mi bismo jednom za svagda rešili te probleme, i kada je u pitanju Parlament, i kada su u pitanju skupštine opština.
Vi ne možete na zakonit način da to rešite, ali zato upotrebljavate policiju. U ovom momentu, u opštinu Grocka došla je policija, s nekim iz Skupštine grada Beograda, s nekim papirima da oni utvrđuju da li je pečat ispravan, nije ispravan itd. i da policija rešava ko ima pravo da vrši funkciju vlasti u Skupštini opštine Grocka.
Mi nećemo sada izlaziti po Poslovniku, nije nam to želja, hoćemo da se ovi zakoni usvoje, ali vam dajemo primeren rok da nas obavestite o tome da ste uložili napor i pozvali, ili prizvali razumu one koji o tome mogu da odluče, da povuku policiju i u normalnom procesu rešite taj problem. Nemojte da očekujete od nas da ćemo pristati da nasiljem rešavate te probleme. Pokušajte, dajte sve od sebe da to rešite. Ukoliko vi to ne budete uspeli, mi ćemo, naravno, morati preko skupštinske govornice da rešavamo taj problem.

Oliver Dulić

| Predsedava
Pretpostavljam da ste to uputili kao poslaničko pitanje ministru Markoviću. Generalno. Znači, pošto nije prvi put da imamo takve probleme, dobro je da se danas raspravlja o ovim zakonima, da bismo doneli zakonske osnove koji neće više dopustiti da se u lokalnim samoupravama pojavljuju takvi problemi.
Reč ima ministar Milan Marković.
...
Demokratska stranka

Milan Marković

Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, žao mi je što raspravu o ovim veoma važnim zakonima započinjemo ovim reklamiranjem Poslovnika, odnosno zahtevom gospodina Todorovića da se odgovori na određena pitanja.
Iskreno se nadam da će u opštini Grocka, policija, ako je zaista unutra, izaći i da će se taj spor rešiti na drugi način. Mislim da je, zaista, krajnje vreme da promenimo naše zakone o lokalnoj samoupravi, a i da grad Beograd ne stvara više situacije koje će se reflektovati na rad u Narodnoj skupštini.
U nadi da će ovo biti rešeno na način kako je to gospodin Todorović rekao i u nadi da, nakon usvajanja ovog seta zakona, više nikada Narodna skupština neće morati da se bavi pitanjima lokalne samouprave na način na koji se u nekoliko navrata do sada bavila, ja bih vam izložio osnovne elemente ova četiri zakona i, naravno, pozvao vas da te zakone na kraju i usvojite.
Dakle, pre nego što smo pristupili izradi ovih predloga zakona, izvršili smo analizu stanja u lokalnim samoupravama.
Mislim da nema potrebe da previše vama, narodnim poslanicima, govorim o tome kakvo je stanje u jedinicama lokalne samouprave u Srbiji, ali podatak da imamo 11 raspuštenih skupština jedinica lokalne samouprave, da imamo ovo što imamo večeras u Grockoj, da u mnogim jedinicama lokalne samouprave imamo razne oblike "vanrednog stanja", da imamo situacije gde, i pored toga što je na izgled sve u redu, u suštini, ništa nije u redu, govori da sa našim sistemom lokalne samouprave, odnosno s postojećim zakonom o lokalnoj samoupravi nešto nije u redu, da nešto moramo da menjamo.
Šta je naš osnovni cilj bio kada smo radili ove predloge zakona, koji su to zadaci koje smo hteli da ispunimo kroz nove zakonske tekstove?
Prvo, da obezbedimo stabilnost lokalnim samoupravama. Iskreno se nadam da, ukoliko Narodna skupština prihvati ove predloge zakona, više nijedna jedinica lokalne samouprave neće biti raspuštena, ili barem ne iz razloga iz kojih je do sada bila raspuštana. Da su ovi zakoni na snazi, odmah želim da vam kažem, nijedna od postojećih raspuštenih jedinica lokalne samouprave ne bi bila raspuštena. Dakle, prvi i osnovni zadatak ovog seta zakona jeste stabilnost u jedinicama lokalne samouprave u Srbiji.
Drugo, to je osnov za dalju decentralizaciju, u meri u kojoj je ona moguća i potrebna našem društvu, i to smo, pre svega, uradili time što smo razdvojili, uslovno rečeno, opštine, odnosno formirali jedan broj jedinica lokalne samouprave i dali im svojstvo grada.
Treće, jednako važno, to je da smo uneli instrumente koji će povećati odgovornost nosilaca lokalnih vlasti, ali smo uneli instrumente koji bi trebalo da znače depolitizaciju i profesionalizaciju organa uprave u jedinicama lokalne samouprave.
Mislim da je veoma važno da kažem da postoji velika zabluda da sistemski zakon kao što je Zakon o lokalnoj samoupravi treba da proširi nadležnosti jedinica lokalne samouprave. To, jednostavno, nije tačno. Sistemski zakon postavlja sistem i na neki način otvara vrata da se sektorskim zakonima proširuju nadležnosti jedinica lokalne samouprave.
Primer je Zakon iz 2002. godine, koji je predvideo određena prava jedinica lokalne samouprave u oblasti zdravstva i u oblasti školstva, ali je to bilo ''mrtvo slovo na papiru''. Određena prava, odnosno nadležnosti u oblasti zdravstva i školstva jedinice lokalne samouprave su dobile tek 2003. i 2005. godine, usvajanjem odgovarajućih zakona iz oblasti školstva i oblasti zdravstva.
Dakle, isključivo sektorskim zakonima se dodaju nove nadležnosti u jedinicama lokalne samouprave, a zakon o lokalnoj samoupravi je taj koji treba da, sistemom otvorene numeracije, ostavi taj prostor za dodavanje novih nadležnosti, jedne godine – jedna, druge godine – druga, treće godine – treća. Zamislite kada bismo svake godine sistemski zakon menjali! Nadam se da tu zabludu ovde niko nema i da je na ovaj način to otklonjeno i među onima koji su u poslednje vreme to iznosili u javnosti.
Što se tiče prvog zakona, zakona o teritorijalnoj organizaciji, ono što je najvažnije, umesto dosadašnjih 5 gradova, sada ćemo imati 24 grada, uključujući Beograd, tačnije rečeno, 19 opština je dobilo, ukoliko se ovo izglasa, status grada. Koje su to dosadašnje opštine? Zrenjanin, Kraljevo, Kruševac, Leskovac, Pančevo, Smederevo, Subotica, Čačak, Šabac, Valjevo, Vranje, Zaječar, Jagodina, Loznica, Novi Pazar, Požarevac, Sombor, Sremska Mitrovica i Užice.
Koji je razlog za ovo? Razlog je što su velike opštine, opštine koje imaju kapacitet, koje imaju mogućnosti da se bave mnogim poslovima, na neki način, postale talac malih opština, pa kad se dogovara o prenosu nadležnosti, vi ne možete da posmatrate da li će tu nadležnost moći da prihvati velika opština i da je sprovede, nego uvek morate da posmatrate onu najslabiju, da li ona može. To je kao onaj princip s lancem – lanac je jak koliko je jaka njegova najslabija karika. Mi već danas imamo opštine koje još uvek ne mogu da se izbore sa nadležnostima Zakona o zdravstvenoj zaštiti, Zakona osnovama obrazovanja.
Znači, cilj je da ubuduće Narodna skupština, Republika Srbija, određene nadležnosti koje do sada nije mogla da prenese jedinicama lokalne samouprave, jer one to nisu mogle da iznesu, one od 15 hiljada, 20, 25 hiljada, sada može da prenese onima koje, realno, imaju kapacitet i vape za novim nadležnostima. Na taj način smo taj monotipski sistem lokalne samouprave donekle razbili i stvorili, praktično, dva, odnosno tri tipa lokalne samouprave, a to su sada opštine, gradovi i grad Beograd.
Drugo važno pitanje koje je rešeno zakonom o teritorijalnoj organizaciji jeste pitanje promene granica jedinica lokalne samouprave. Naime, dosadašnji zakon o lokalnoj samoupravi je predviđao da je moguća promena granica jedinica lokalne samouprave, ali je to predviđao uz pribavljeno mišljenje građana.
Nažalost, sam postupak, koji je nesporno u nadležnosti Republike Srbije, nije nigde detaljno obrađen i mi, praktično, nikada, odnosno u ovom periodu, nismo mogli da vršimo promene granica jedinica lokalne samouprave.
Objektivno, u Srbiji postoji jedan broj opština koje zaista treba da promene svoje granice, odnosno postoje opštine koje u ovom momentu, u tom geografskom smislu, imaju ozbiljne probleme u svom funkcionisanju i bilo bi važno da se promene njihove granice.
Sada je zakon o teritorijalnoj organizaciji propisao vrlo jasan postupak, u skladu sa članom 188. Ustava Republike Srbije, i taj postupak podrazumeva da će Narodna skupština, za sve jedinice lokalne samouprave za koje postoji opravdani interes i odgovarajući predlagač, raspisati lokalne referendume. Ti referendumi su savetodavnog karaktera, a na osnovu izraženog mišljenja građana na referendumu i na osnovu drugih pokazatelja i opravdanosti, pristupićemo, u toku septembra, ili u toku jeseni .....
( Upadica s mesta, Dragan Todorović: U toku je napad policije na Skupštinu opštine Grocka.)
...
Zdrava Srbija

Miloljub Albijanić

| Predsedava
Gospodine Todoroviću, molim da saslušamo ministra do kraja.
...
Demokratska stranka

Milan Marković

Najbolje da predsedavajući da pauzu, pa da nakon toga pokušamo ....
...
Zdrava Srbija

Miloljub Albijanić

| Predsedava
Hvala, gospodine ministre. Određujem pauzu od 15 minuta, pa ćemo nastaviti rad.

(Posle pauze, 17,10)
...
Zdrava Srbija

Miloljub Albijanić

| Predsedava
Poštovani narodni poslanici, nastavljamo rad. Izvinite, ministar je prekinut, samo da završi svoje izlaganje.
Reč ima ministar za državu upravu i lokalnu samoupravu gospodin Milan Marković, da završi svoje izlaganje. Izvolite.
...
Demokratska stranka

Milan Marković

Poštovani predsedavajući, dame i gospodo narodni poslanici, drago mi je da možemo da nastavimo ovu sednicu, koju doživljavam kao veoma važnu, imajući u vidu napor koji smo uložili, u saradnji s većinom poslaničkih grupa u Narodnoj skupštini, da dođemo do seta zakona koji će imati dosta široku podršku u Narodnoj skupštini, u nameri da ovi zakoni traju. Veoma mi je žao što postoje teme koje ugrožavaju redovan skupštinski rad i nadam se da toga u budućnosti neće biti. Mislim da sam rekao koja su to glavna obeležja zakona o teritorijalnoj organizaciji.
Naravno, u raspravi u pojedinostima, spreman sam da više pričam i o drugim temama koje se tiču teritorijalne organizacije Republike Srbije, ali, ako dozvolite, na kraju, ipak, neki rezime vezan za zakon o teritorijalnoj organizaciji.
Prvo, nismo hteli da Republika Srbija uzme to pravo da bez referenduma, odnosno izjašnjavanja građana, menja postojeće granice jedinica lokalnih samouprava. Spremni smo, kao Ministarstvo, zajedno sa skupštinama jedinica lokalnih samouprava, da u toku 2008. godine pokrenemo postupke za promenu granica tamo gde je to opravdano.
Mislim da je spisak gradova koje sam pročitao pre ovog prekida taj koji će dati šansu za bržu i bolju decentralizaciju Srbije, a da će, istovremeno, ti gradovi zaista iskoristiti izvesne mogućnosti koje će sada dobiti kao jedinice lokalne samouprave koje sadržinski i u svom potencijalu stoje daleko bolje nego što su stajale kao opštine.
Na kraju, mislim da je to bio zadatak zakona o teritorijalnoj organizaciji i pretpostavljam da niko ne misli da je moglo i trebalo da se radi više i drugačije u tom zakonu.
Lokalni izbori. Tema lokalnih izbora, pre svega, sistema lokalnih izbora, bila je ovih nekoliko meseci dosta prisutna u našoj javnosti, s punim pravom, zbog toga što je izborni sistem političko pitanje par ekselans.
Više puta sam iznosio svoj stav o tome da je potrebna promena izbornog sistema, u nameri da ljudi koji se kandiduju i koji imaju ambiciju da obavljaju neke lokalne poslove, ipak, imaju direktnu proveru među svojim komšijama, da li su baš oni ti koji to treba da rade. Međutim, s druge strane, činjenica je da postoje izvesni problemi u sistemu naše lokalne samouprave, koji su, između ostalog, posledica nejasno definisanog i podsticaj jedne nejasne političke intencije kako želimo da izgleda mandat odbornika, kakva je pravna priroda tog mandata i odluka skupštine opštine u pogledu sudbine tih mandata.
U razgovoru s predsednicima političkih stranaka, shvatio sam da preovlađuje stav da izbori, ipak, treba da ostanu proporcionalni, da se drže po dosadašnjem sistemu, ali smo se dogovorili da bi bilo dobro podignuti cenzus na 5%, kako bi se tom i nekim drugim merama u predloženom zakonu o lokalnoj samoupravi i lokalnim izborima, na neki način, uozbiljila ta lokalna politička scena.
Kad već govorimo o potrebi da se uozbilji lokalna politička scena, reći ću, po meni, nekoliko bitnih novina u zakonima. Dakle, lista mora da ima najmanje jednu trećinu kandidata. Znam da ima onih koji će reći – zašto ne može pojedinac, ili dva? Zato što je to sam izborni postupak u znatnoj meri komplikovalo i zato što je to, u krajnjoj instanci, vodilo značajnim komplikacijama naših lokalnih samouprava u postizbornom sistemu.
Ne treba bežati od činjenice da partije jesu nosioci političkog života u Srbiji, uz sve one primedbe koje, moram reći, u potpunosti podržavam, a to je da to što su nosioci političkog života ne znači da treba da budu nosioci ukupne državne vlasti.
U svakom slučaju, lista mora da ima jednu trećinu kandidata. Mislim da je to optimalno rešenje i da će dovesti do toga da se na lokalu politikom bave oni koji imaju ozbiljnu ambiciju da se time bave, a ne zato što su se tri drugara našla u kafani i odlučila – hajde da budemo političari od sutra, pa da prelaze iz stranke u stranku i da imamo situacije kakve imamo u raznim opštinama širom Srbije, pa i večeras u Grockoj.
Šta je novina? Pooštren je uslov za kandidovanje. Svakog kandidata mora da podrži najmanje 30 građana s pravom glasa i ta podrška mora biti overena prema opštim propisima o overi potpisa i prepisa, što znači da može da se overi, što je veoma važno, da bude potpuno jasno, bilo u opštini, bilo u sudu, stvar je izbora, stvar je potrebe, mada mislim da je lakše u opštini nego u sudu, ali mora da se overi potpis. Da nam se ne ponovi situacija da se, recimo, lider jedne političke partije odjednom nađe na listi potpisnika kandidata druge političke partije, kao što je bilo na nedavnim izborima u Beogradu, ako se ne varam; to se baš desilo s jednim poslanikom ovde. To više neće moći da se dešava.
Izborna opštinska komisija je često bila predmet sukoba u jedinicama lokalne samouprave. Naime, šta se dešavalo? Dešavalo se da u jednoj izbornoj komisiji preovlađuju pripadnici jedne političke stranke. Dešavalo se i da se izborna komisija, iako je bila shodna primena Zakona o izboru narodnih poslanika, sastavi tako da to ne odgovara pravilima, a onda se postavlja pitanje pravne prirode skupštinske odluke i da li postoji bilo kakva zaštita od takve skupštinske odluke.
Predvideli smo u zakonu o lokalnim izborima sledeće. Nijedna politička stranka ili stranačka koalicija ne može imati više od polovine članova u stalnom sastavu organa za sprovođenje izbora. Sada to predviđamo u zakonu o lokalnim izborima, do sada je tu bila shodna primena Zakona o izboru narodnih poslanika.
U članu 14. smo učinili još nešto, političke stranke, koalicije političkih stranaka nacionalnih manjina koje predlože najmanje jednu trećinu, imaju pravo na svog predstavnika, a zatim, da izbornu komisiju u stalnom sastavu čine predsednik i najmanje šest članova koje imenuje skupština jedinice lokalne samouprave, na predlog odborničkih grupa u skupštini jedinica lokalne samouprave. Mora da se ispoštuje sastav jedinica lokalne samouprave prilikom izbora nove opštinske izborne komisije.
Takođe smo smatrali, a na tome stoji jedna odluka Ustavnog suda, da je odluka skupštine opštine o izboru opštinske izborne komisije deo izbornog procesa u širem smislu i stoga smo predvideli da se protiv takve odluke može povesti sudski postupak, a takav postupak je u nadležnosti okružnog suda.
Dakle, za razliku od ranijeg perioda, ova odluka SO može da se napada i da se vodi postupak pred okružnim sudom, ukoliko nije u skladu sa čl. 13. i 14. zakona o lokalnoj samoupravi.
Veliki problem je bilo pitanje mandata. Svi problemi vezani za skupštine jedinica lokalne samouprave su proizilazili iz loše definisanog pitanja mandata. Znate da je do sada, na neki način, Ministarstvo za državnu upravu, nekim svojim mišljenjem, shodno članu 90. Zakona o državnoj upravi, trebalo da rešava te probleme, ali to mišljenje, shodno istom tom zakonu, nije obavezujuće. Predvideli smo da je nadležnost suda da rešava postizborni spor kada su u pitanju mandati i to je u skladu sa najvišim standardima koje poznaju zemlje Saveta Evrope, čiji smo mi član.
Jedan od velikih problema bilo je i pitanje konstatovanja mandata, pa se dešavalo da predsednik Skupštine dođe, sedne na mesto predsedavajućeg, odbornici se okupe, ne konstatuju da postoji kvorum, i kaže da konstatuje prestanak nečijeg mandata; čak je jedan, istog momenta, napustio salu.
Mi smo sada predvideli da nema konstatovanja mandata, već utvrđivanja prestanka mandata. Neka skupština odluči da je prestao mandat. Dakle, utvrđivanje prestanka mandata podrazumeva kvorum, početak sednice i utvrđuje se da je, na osnovu ostavke, ili u drugim slučajevima, prestao mandat. Nema više konstatovanja od strane predsednika, jer je to bio jedan od najvećih problema koje smo imali u jedinicama lokalne samouprave, ta zloupotreba predsednika da kaže, eto, konstatovan je mandat.
Opet kažem, iza svega ovog uvek postoji mogućnost da se neko obrati sudu. Zaista se nadam da toga više neće biti, ali, u krajnjem slučaju, neka reši sud, to je pravedno i pošteno, ne treba da to rešava izvršna vlast oličena u Vladi Republike Srbije, odnosno u Ministarstvu za državnu upravu i lokalnu samoupravu.
Veliki problem je bio i zakazivanje sednica, to svi znate, pa predsednik skupštine neće da zakaže sednicu, a onda kada mu određeni broj odbornika traži da zakaže sednicu, on je zakaže, pa je odloži. To je bilo, prosto, neverovatno, ali toga imate u praksi koliko hoćete.
Sada je nemoguća takva situacija. Kada određeni broj odbornika traži zakazivanje sednice, propisali smo tačan rok u kome mora ta sednica da se zakaže i propisali smo da ta sednica ne može da se odloži odlukom predsednika skupštine, nego samo skupštine opštine, moguće je da se ne održi samo ako nema kvoruma. Dakle, nemoguće je da se blokira rad skupštine opštine.
Mislim da su ovo institucije koje su vrlo značajne za stabilnost i jedinstvo lokalne samouprave, koji su nam toliko potrebni.
Kome pripadaju mandati, to je pitanje koje smo više puta ponavljali. Odbornik je potpuno slobodan da odluči o svom mandatu. Znači, da nam se ne bi desili razni prigovori, važno je da se zna da je odbornik potpuno slobodan, ali odbornik ima i pravo da, u skladu sa članom 102. Ustava Republike Srbije, zaključi sporazum sa svojim predlagačem i da, neopozivo, svom predlagaču stavi na raspolaganje svoj mandat.
Mislim da je to pošteno i da je u ovom momentu, u trenutku u kom se sada nalazimo, to i potrebno, jer ne možemo više dozvoliti da dolazi do ovoga do čega sada dolazi, da se ne zna ko trguje i kako trguje mandatima.
Manjine i dalje uživaju svu zaštitu koja se tiče prirodnog praga. Dakle, tu nema nikakvih promena, što je sasvim normalno, i prvi izbori će se održati najranije 120 dana od dana raspisivanja izbora. To važi i za teritorijalnu autonomiju, odnosno AP Vojvodinu u ovom momentu, a nažalost, to se neće primeniti na AP Kosovo, ali važi i za Vojvodinu i za sve jedinice lokalne samouprave.
Lokalna samouprava. Organizacija vlasti u lokalnim samoupravama i izbor izvršnih organa su, po mom dubokom uverenju, rešeni Ustavom Republike Srbije. Ustav Republike Srbije je jasno utvrdio da u opštinama skupštine opština vrše izbor izvršnih organa, ali je Ustav, takođe, u članu 180. rekao da je najviši organ u jedinicama lokalne samouprave skupština jedinice lokalne samouprave, a u autonomnoj pokrajini – skupština autonomne pokrajine.
Stoga smo se opredelili za sledeće – izvršni organi u opštini, opštinsko veće i predsednik opštine, biraju se od strane skupštine, i to smo do sada sproveli i za opštine, i za gradove, i za grad Beograd. Mislim da je važno da u našem sistemu lokalne samouprave sva rešenja konsekventno izvodimo, od opštine do grada.
Nema opravdanja da promenimo takav način samo za jedan stepenik, samo za jednu vrstu jedinica lokalne samouprave, posebno imajući u vidu, ponavljam, Ustav Republike Srbije, koji kaže da je skupština jedinica lokalne samouprave najviši organ. U javnosti se ovo napadalo, čak se čulo da je ovo korak unazad, pa je neko rekao da nije u saglasnosti s Evropskom poveljom o lokalnoj samoupravi.
Želim, stoga, da kažem da Evropska povelja o lokalnoj samoupravi, u svom 3. članu, stavu 2, izričito predviđa, upravo, da skupštine biraju izvršne organe, pa se u okviru Saveta Evrope, čak, razvija diskusija da li je direktan izbor gradonačelnika u skladu s Evropskom poveljom. Onda je nađeno rešenje i rečeno da nije u suprotnosti s Evropskom poveljom, ali niko ne može da kaže, ili kako kaže kolega, ovo je mnogo više u skladu, tako da nije u redu da se našoj javnosti prezentira da radimo nešto što je korak unazad.
To nije tačno i navešću odmah i drugi primer. Većina zemalja članica Saveta Evrope, 2004. godine, kada je vršena poslednja analiza, imala je, upravo, ovakav izbor izvršnih organa kakav sad mi planiramo da bude u Republici Srbiji.
Dakle, direktan izbor gradonačelnika nije većinski način izbora izvršnih organa vlasti u Republici Srbiji. Na kraju, postoji jedna preporuka Kongresa lokalnih regionalnih vlasti Saveta Evrope iz 2004. godine, preporuka broj 151, u kojoj se navode prednosti i mane direktnog izbora gradonačelnika, pa se, između ostalog, kaže da postoje države i da postoji mogućnost da se negde desi sledeće: političke blokade, prekomerna koncentracija moći u rukama jednog čoveka i rizik od populizma.
Ne znam, ali nekim slučajem sve mane, sve ove mane su pogodile i Republiku Srbiju. Dakle, sistem direktnog izbora predsednika opštine u Srbiji je dao loše rezultate, koji se, upravo, ogledaju u ovim elementima koji su navedeni preko Saveta Evrope.
Posebno želim da kažem nešto vezano za buduću imovinu jedinica lokalne samouprave. Kongres lokalnih i regionalnih vlasti izričito poziva države članice da posebnu pažnju posvete pitanjima vezanim za upravljanjem opštinskom imovinom, što treba vršiti pod nadzorom skupštine.
Na ovaj način, želim da odgovorim onima koji su u javnosti govorili da Srbija ide korak unazad i da je ustavno rešenje korak unazad. Želim da kažem da je ustavno rešenje u potpunosti u skladu s onim što se dešava u zemljama članicama Saveta Evrope, u potpunom skladu s Evropskom poveljom o evropskoj samoupravi, u potpunom skladu s preporukama Kongresa lokalnih i regionalnih vlasti Saveta Evrope i potpuno u skladu sa potrebama koje kao društvo u ovom momentu imamo.
Što se tiče broja odbornika i članova veća, nismo menjali ništa, ne zato što mislimo da ne treba da se menja, nego zato što bi to pretpostavljalo promenu statuta jedinica lokalnih samouprava. S druge strane, Ustavni zakon je, iz meni krajnje nepoznatih razloga, predvideo da će se statuti usklađivati 90 dana nakon izbora, odnosno da će to činiti novoizabrani sastavi skupština jedinica lokalne samouprave, tako da bismo ovde došli u jednu pravnu dilemu, ali i u jedno praktično otvoreno pitanje – da li će jedinice lokalne samouprave da izvrše ove promene koje treba da se izvrše.
Šta smo ovim ostvarili? Ostvarili smo stabilnost. Izvršni organ je odraz skupštinske većine. Postoji niz mehanizama koje ćete videti u zakonu, kojim se predviđa da skupštinska većina ili postoji ili ne postoji. Ali, nema više – možda postoji, možda ne postoji, pa da nagađamo. Nema nagađanja, imamo većinu, ili nemamo većinu, imamo stabilnost, ili nemamo stabilnost.
Ne može biti – malo jeste većina, malo nije većina. Dakle, imamo stabilnost. Ako je nemamo, znači da se skupština ne sastaje i onda je raspuštena, ali ne može biti da se sastaje a da nema većinu.
Rekao sam da smatram da je važno pitanje odgovornosti. Vidite, biti predsednik opštine je velika čast i velika odgovornost i nije lako biti predsednik opštine. Ali, kad neko želi da bude predsednik opštine, mora da nosi i određenu odgovornost pred zakonom.
Nama se često dešavalo, posebno u ranijem sistemu, da izvršni odbor, tadašnji, a sada opštinsko veće, kaže – evo, doneli su odluku kolektivno. Ko će sada da goni kolektivno to veće zato što je odluka nezakonita?
E, pa, ako neko želi da bude predsednik opštine, moraće da ponese i malo odgovornosti. Predvideli smo da je za zakonitost odluka opštinskog veća isključivo odgovoran predsednik opštine, koji predsedava opštinskom veću. S druge strane, naravno, mora imati neki instrument, predsednik opštinskog veća može da suspenduje odluke, odnosno da odloži od izvršenja odluke opštinskog veća, i o tome neka reši skupština opštine. Ali, ne može se desiti da se opštinsko veće dogovori i donese nezakonitu odluku, posebno imajući u vidu da opštinsko veće odlučuje u drugom stepenu, da opštinsko veće, ipak, čine političari, i da za to niko nije kriv, sada je kriv predsednik opštine.
Stoga, budući predsednici opština, izvolite tu čast, ali preuzmite i odgovornost da pred zakonom odgovarate za zakonitost rada opštinskih veća. Predvideli smo nešto i veoma mi je drago da su to prihvatili predstavnici poslaničkih grupa s kojima sam imao prilike da razgovaram. To je rešenje da načelnike opštinske uprave biramo na konkursima. Nije pitanje opštinske uprave politika. Hajde da ih biramo na konkursima, da njihov mandat bude različit od mandata političkih predstavnika. Ajde, ako je predsednik opštine čovek kome pravo i nije baš blisko, ajde da ne može da naredi nešto protivpravno načelnik opštinske uprave.
Znači, načelnik opštinske uprave se bira na konkursu, a ceo sistem i ideje ćemo razraditi zakonom o zaposlenima u organima lokalne samouprave, za koji se nadam da će biti pred narodnim poslanicima u prvih šest meseci 2008. godine. Ovo je velika novina u našem sistemu i iskreno se nadam da ćete je podržati.
Što se tiče gradova, mislimo da je to veoma važno, gradovi će imati komunalnu policiju. Zakon o komunalnoj policiji ćemo uraditi u prvoj polovini 2008. godine. Mislim da su jedine manjkavosti našeg sistema lokalne samouprave, ako izuzmemo ove nestabilnosti u pogledu nadležnosti, upravo, nedostatak imovine, koji će se rešiti zakonom koji je u pripremi, i nepostojanje komunalne policije koja bi pomogla da se efikasno izvršavaju odluke lokalnih vlasti.
Na kraju, grad Beograd. Bila je obaveza 2002. godine da se u roku od šest meseci donese zakon o glavnom gradu, a sada je 2007, zakon nije donet, ali prilika je da ovaj saziv Skupštine usvoji zakon o glavnom gradu.
Organizacija glavnog grada je, kao što sam rekao, skoro istovetna s organizacijom drugih jedinica lokalne samouprave. Izbor izvršnih organa je u Skupštini, postoji Veće, postoji gradonačelnik. Gradonačelnik predsedava Većem, gradonačelnik ima zamenika, a bira se iz reda odbornika, dakle, apsolutno isto kao i kod jedinica lokalne samouprave. Iako je, kažem, princip da samim zakonom ne utvrđujemo nadležnosti, mi smo u zakonu o glavnom gradu, ipak, odlučili da neke nadležnosti utvrdimo, a te nadležnosti se tiču toga da Beograd upravlja svojim obalama.
Mislim da Beograd, sa toliko stanovnika i tolikim potencijalom, sada već ima neke nadležnosti, ali iskreno se nadamo i pozivamo da se u budućem periodu, sektorskim zakonima, izvrši značajniji prenos nadležnosti s Republike na grad Beograd.
Na kraju, moram nešto da kažem, za to su bile zainteresovane sve poslaničke grupe, o pitanju gradskih opština. Na moju veliku žalost, gradske opštine uopšte nisu normirane u Ustavu Republike Srbije. Gradske opštine nisu definisane kao jedinice lokalne samouprave i to svi znate.
S druge strane, imamo činjenicu da je Beograd veoma centralizovan grad. Imamo istinu da gradske opštine, koje imaju po 150.000 stanovnika, ne mogu da odluče o tome ni gde će kutiju za čišćenje cipela da postave.
Ne znam da li ovo uvažene kolege poslanici iz unutrašnjosti znaju, ali ja sam bio predsednik gradske opštine u Beogradu i moja opština nije mogla ni da kaže gde će staviti kutiju za čišćenje cipela, recimo, na Rospi ćupriji, odakle je moj kolega Migati, nego mi je to određivao grad Beograd. Verujte, takav je apsurd u gradu Beogradu.
Grad Beograd mora da se decentralizuje, a Ministarstvo će pružiti svu potrebnu pomoć za izradu statuta grada Beograda koji će izvršiti ovu decentralizaciju. Gradu Beogradu je neophodno da određena pitanja – pitanja urbanizma, pre svega, održavanja površina, određenih elemenata linijskog prevoza itd., prenese na gradske opštine i to je odgovor i jedini način da se izvrši decentralizacija grada.
Nije bilo moguće u zakonu o glavnom gradu vršiti normiranje njegovih unutrašnjih organizacionih jedinica. To bi, prosto, bila jedna vrsta političkog nasilja nad pravom da smo to učinili. U svakom slučaju, verujem da će Beograd izvršiti decentralizaciju, da će pokazati malo više interesovanja za normativnu delatnost.
Mnogo toga je moglo da se uradi i u ovom periodu, ali nije bilo novog ustava i to jeste bila velika prepreka. Sada imamo Ustav, imamo zakon o lokalnoj samoupravi, imamo zakon o gradu Beogradu, i ja se nadam da će grad Beograd imati velike koristi od usvajanja ovih zakona, a posebno da će biti sposoban da, svojim statutom, na pravi način vrednuje postojanje gradskih opština, koje postoje još od pedeset i neke godine, istina, u jednom drugom sistemu, tzv. komunalnom sistemu, ali realno je da postoje i ne može se ignorisati činjenica da, kada kažemo – opština Palilula, Vračar, Savski venac, zaista, mislimo na opštine i da ih ne možemo, tu je i Zemun, ima ih ukupno 17, poistovećivati s nekim mesnim zajednicama ili nešto slično.
Dakle, ostaje na gradu Beogradu da taj deo reši. Što se tiče Republike, mi smo dosledni, nismo hteli da uzmemo da rešavamo pitanja unutar Beograda, jer poštujemo ljude koji žive u Beogradu, političare koji rade u Beogradu, i očekujemo da oni to reše. Mi smatramo da su oni sposobni da sami to reše. Nećemo mi da uređujemo njihove unutrašnje odnose i mislim da je to dosledno i korektno.
U svakom slučaju, zahvaljujem na pažnji.
Zahvaljujem svima koji su učestvovali, ne želim da Ministarstvo ima autorstvo na ovaj zakon, svima koji su pomagali da dođemo do ovakve sadržine ovih zakona i nadam se da ćemo kroz amandmane doći do nekih rešenja koja, čini mi se, možda, nisu najbolje precizirana. Hvala.
...
Zdrava Srbija

Miloljub Albijanić

| Predsedava
Reč ima Milisav Petronijević, po Poslovniku.