Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, u ime SRS podneo sam amandman na član 1. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o putnim ispravama. U članu 53. matičnog zakona predložio sam da se reči. "31. decembra 2008. godine" zamene rečima. "30. jun 2009. godine".
Vlada je odbila ovaj amandman sa obrazloženjem da se ''amandman ne prihvata budući da se sagledavanjem svih uslova potrebnih za izdavanje putnih isprava po novom Zakonu o putnim ispravama došlo do procene da je optimalan onaj rok koji je naveden u članu 1. Predloga zakona''.
Bitno je napomenuti da je ovaj zakon ovih dana izazvao ogromne polemike u javnosti, s obzirom da je ogroman broj građana koji imaju staru putnu ispravu, prema odredbama Zakona o putnim ispravama, bio u nemogućnosti da putuje. S obzirom da su novogodišnji i božićni praznici, da puno naših građana želi da putuje u inostranstvo, bilo bi im onemogućeno da otputuju u druge države jer je stara putna isprava, prema odredbama ovoga zakona, važila do 31. decembra ove godine.
Imamo situaciju da aktuelna vlast koristi priliku da se baci na opoziciju, da kaže – evo, sada zbog toga što nas blokiraju u parlamentu, zbog toga što ne možemo usvojiti izmene i dopune ovoga zakona, nismo u mogućnosti da izađemo u susret građanima i vi, građani, moraćete, nažalost, da ostanete za novogodišnje i božićne praznike u državi, nećete moći otputovati u onom pravcu gde ste planirali.
Istina je potpuno drugačija. Istinu je saopštio ovde, kada smo raspravljali o ovom zakonu u načelu, i sam ministar unutrašnjih poslova, kada je rekao da se novi pasoš nije mogao izdavati u onim rokovima koji su predviđeni zakonom zbog ''objektivnih teškoća i tehničkih nemogućnosti''.
Iza ove rečenice krije se mnogo, ali ova rečenica i ovaj stav ministra unutrašnjih poslova opovrgava sve ono što smo slušali ovih dana, a to se odnosi na kritike vlasti upućene opoziciji. Naime, sam Zakon o putnim ispravama stupio je na snagu 9. oktobra 2007. godine, a primenjuje se od 9. aprila 2008. godine. Znači, imali smo punih osam meseci, a i ovih šest meseci pre toga, otprilike godinu i po dana, da izvršimo pre svega administrativno-tehničke i sve druge pripreme, da se krene u izdavanje novoga pasoša i da ispunimo želje i zahteve građana i da ispoštujemo i zakonsku normu koja je obavezujuća za sve pa i za aktuelnu vlast i Ministarstvo unutrašnjih poslova.
Ono što smo mogli u ovih godinu i po dana da čujemo od strane aktuelne vlasti je da su pojedini predstavnici vlasti izlazili i govorili da su to čisto tehnički poslovi koji će se odraditi rutinski, kao što se odradilo i do sada i da će se biometrijski pasoš, ono što je uslov za liberalizaciju uvoza, pustiti u normalnu upotrebu onoga trenutka kada se reše te tehničke i administrativne stvari, koje su propratne u ovoj situaciji.
Gospodin Đelić je još u toku 2007. godine rekao da je to rutinska stvar i da ćemo već negde od trećeg meseca 2008. godine dobiti novi biometrijski pasoš. Nažalost, nije se to ispunilo, imali ste ogromne probleme u tehničkoj pripremi, pa je čak u toj pripremi za izdavanje novog biometrijskog pasoša Đelić zabranio guverneru Narodne banke Srbije da iznosi informacije o problemima u tehničkoj pripremi za izdavanje biometrijskog pasoša.
Zbog čega? Zbog toga što su uz te tehničke probleme, jer se radi o sedam elemenata zaštite, postojali i drugi problemi. Otvorili smo ih mi, predstavnici SRS. Radilo se o nabavci specijalne opreme za izdavanje biometrijskog pasoša, a prema nekim informacijama, gospodin Todorović ih je ovde izneo, ta oprema je koštala 30 miliona evra.
Bez obzira na kupovinu te opreme i bez obzira na sve tehničke pripreme, kasnilo se, pa se kasnilo. Nažalost, evo, došli smo do kraja ove godine, uznemirili smo javnost, stvorili smo ogromne probleme građanima Srbije, a rešenje nismo našli. Rešenje je opet u izmenama i dopunama zakona, koji je, evo, pred nama u klupama. Moramo ga menjati samo zbog neozbiljnosti, neažurnosti, a iza svega toga možemo reći da postoji verovatno i određeni elementi sumnje s naše strane da postoji nešto drugo što je glavni problem u svemu ovome. Znači, ne samo objektivne poteškoće i tehnički problemi, nego i određeni drugi elementi o kojima moramo razgovarati.
Što se tiče liberalizacije viznog režima, koja je vezana uz izdavanje ovog pasoša, aktuelna vlast je napravila ogromne propuste. Pre svega, nismo završili zakonsku regulativu koja je neophodna za završetak liberalizacije. Pored toga, čekaju nas administrativno-pravni poslovi, izdavanje raznih pravilnika, uputstava, direktiva itd., onda interna dokumentacija i interna uputstva Ministarstva unutrašnjih poslova za izdavanje pasoša i, pored toga, svi oni poslovi administrativni i tehnički, pa i tehničko-tehnološki, koji su neophodni da bi se završio celokupan postupak oko liberalizacije viznog režima.
Ovde smo od ministra unutrašnjih poslova pre nekoliko dana, kada smo razmatrali izmene i dopune ovog zakona, dobili nekoliko informacija vezanih za zakonsku regulativu i podzakonske propise koji su neophodni da se usvoje. Posle svega toga, kada Ministarstvo izađe sa zakonskim predlozima pred ovu skupštinu, imamo period implementacije.
Implementacija u našim uslovima teče pa teče. MUP i naši državni organi nisu dovoljno spremni da izvrše sve postupke implementacije koje nam nalaže Evropska unija.
Ovde smo slušali kritiku opozicije, kako je opozicija kriva za sve, ali se morate osvrnuti unutar svojih redova, videti svoje propuste i krenuti u rešavanje tih problema jer nećemo lagano izaći na crtu, vezano za liberalizaciju viznog režima.
Iskoristiću ovu priliku i obratiti se ministru unutrašnjih poslova jer sam postavio jedno poslaničko pitanje, dobio sam odgovor i nisam zadovoljan odgovorom. Radi se o pitanju – šta Ministarstvo unutrašnjih poslova čini vezano za brojna ubistva, progone, maltretiranja, privođenja na informativne razgovore Srba u Hrvatskoj i šta MUP čini u smislu pružanja pomoći Srbima koji su diskriminisani u Hrvatskoj?
Dobio sam odgovor u dve rečenice i pročitaću ih. "Ministarstvo unutrašnjih poslova Republike Srbije nadležno je za razrešenje sudbine nestalih lica i prikupljanje informacija i dokaza u vezi sa počinjenim ratnim zločinima, kao i lišenja slobode svih odgovornih lica za počinjene ratne zločine na teritoriji bivše SFRJ, uključujući i teritoriju Republike Hrvatske.
Vezano za ostala pitanja sadržana u poslaničkom pitanju narodnog poslanika Milorada Buhe, koja se odnose na navodna ubistva, progone, maltretiranja i privođenja na informativne razgovore lica srpske nacionalnosti u Republici Hrvatskoj, mišljenja smo da navedena pitanja spadaju u oblast vođenja državne politike i međudržavnih odnosa, i da su za odgovor na njih nadležni predsednik Republike, Vlada Republike Srbije i Ministarstvo spoljnih poslova Republike Srbije."
Ministre, nisam zadovoljan. Pre neki dan ste bili u Hrvatskoj, potpisali ste sa ministarstvom unutrašnjih poslova Republike Hrvatske sporazum o saradnji. Verovatno niste iskoristili tu priliku da ukažete na ogromne probleme Srba u Hrvatskoj, na diskriminaciju Srba koju sprovode hrvatski državni organi itd. Koristim ovu priliku da vam dam nekoliko materijala Vlade Republike Srpske Krajine i predajem ih.