Gospodine predsedavajući, vezano za Predlog zakona o matičnim knjigama i za njegovo svrstavanje u redovnu proceduru i nelogičnost svrstavanja prethodna dva zakona u redovnu proceduru, već smo o tome pričali, ne bih želeo ponovo o tome da pričam, hoću da kažem šta sam želeo da se postigne članom 11.
Većinom zakona koji su u skupštinskoj proceduri, između ostalog, imali smo pre neki dan zakon o poreskoj upravi i poreskoj administraciji, predviđeno je da je za taj deo posla, vrlo bitnog posla, vezanog za obavljanje poslova utvrđivanja, evidentiranja i sistema naplate poreske uprave, potrebna visoka stručna sprema.
U članu 11. Predloga zakona o matičnim knjigama, predloženo je, takođe, da poslove matičara ili zamenika matičara, u daljem tekstu matičara, tj. u isti kontekst su stavljeni i matičar i zamenici matičara, mogu obavljati lica ''koja imaju visoko obrazovanje stečeno na studijama drugog stepena (diplome akademske studije – master, specijalističke akademske studije, specijalističke strukovne studije) u obrazovno-naučnom polju društveno-humanističkih nauka, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine društvenog smera, položen poseban stručni ispit za matičara i ovlašćenje za obavljanje poslova matičara''.
Moj predlog je da se u članu 11. briše: "zamenik matičara", tj. da matičar i zamenik matičara ne budu ista kategorija lica, barem ne definisana, ni po stepenu obrazovanja.
Posle stava 1. člana 11, predlog je da se doda stav 2, koji glasi: "Zamenici matičara koji nemaju propisani stepen obrazovanja iz uslova navedenih u stavu 1. ovog člana, mogu biti i matičari (zamenici matičara) koji na dan stupanja ovog zakona ne ispunjavaju uslove iz stava 1. ovog člana, a te poslove obavljaju najmanje tri godine, s tim da su dužni da u roku od tri godine od dana početka primene ovog zakona polože poseban stručni ispit za matičara".
Nadam se da i gospođa ministar primećuje ono što sam hteo ovim predlogom zakona da razdvojim, tj. da se kategorija – matičar i zamenik matičara, makar po ovoj specifikaciji, tj. po stečenom obrazovanju, razlikuju.
Određene kategorije, odnosno određeni članovi ovog zakona negiraju član 11. Predloga ovog zakona; ono što član 11. isključivo navodi šta matičar treba da poseduje, određeni članovi zakona, o kojima ću kasnije, povodom svojih amandmana, pričati, negiraju. Može da se desi jedna banalna situacija, recimo, u praksi, da je neko postao matičar pre dve godine, da ima 23 godine života i da do kraja života ostaje matičar ili zamenik matičara u stepenu stručne spreme u kojoj se trenutno našao, s tim da mora položiti poseban stručni ispit za matičara.
U preostalom vremenu ću pričati o nekim drugim stvarima, ali moram da kažem da su nedonošenjem ovog zakona do današnjeg datuma posebne kategorije lica bile pogođene, a to su uglavnom izbegla i interno raseljena lica, povodom svih dešavanja koja su nas u poslednjih 20 godina na teritoriji eks-Jugoslavije, nažalost, snašla, svih dešavanja sa srpskim narodom i sa drugim građanima koji se nalaze na tom području sada, odnosno građani su Republike Srbije, a pre toga su živeli u nekim drugim krajevima.
Nelogičnost je da stari zakon preko 35 godina postoji, a samo su neke kategorije, odnosno neke odredbe starog zakona promenjene, 2000. godine, ako se ne varam, pojedine odredbe koje se isključivo odnose na interno raseljena lica sa KiM-a, a kategorije izbeglih lica, do trenutka donošenja ovog zakona, nisu bila u situaciji da deo svojih evidentnih problema mogu rešavati na ...