ŠESTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 15.05.2009.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

3. dan rada

15.05.2009

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:10 do 20:50

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo Šestu sednice Prvog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2009. godini.
Na osnovu službene evidencije, konstatujem da sednici prisustvuje 90 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja broja narodnih poslanika prisutnih u sali, molim narodne poslanike da ubace identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.
Konstatujem da je elektronskim sistemom utvrđeno da je u sali prisutno 85 narodnih poslanika, što je više od jedne trećine, a po Poslovniku uslov za rad Narodne skupštine.
Obaveštavam vas da su sprečeni da sednici prisustvuju sledeći narodni poslanici: Momo Čolaković, Konstantin Arsenović, Đuro Perić, Miloš Aligrudić (pre podne), Milica Vojić-Marković, Milan Dimitrijević, Donka Banović, Zoran Kasalović i Pastor Balint.
Obaveštavam vas da je, saglasno članu 88. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, predsednica Narodne skupštine dr Slavica Đukić-Dejanović pozvala da sednici, pored ministra Saše Dragina, prisustvuju prof. Dr Mirjana Milošević, dr Milan Petrović i Dragan Injac, državni sekretari u Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, mr Milan Stegić, mr Miloš Milovanović, Momčilo Mitreski i Slobodan Teofanov, pomoćnici ministra, Dušan Pajkić, direktor Generalnog inspektora Ministarstva, dr Zoran Mićović, direktor Uprave za veterinu, dr Jan Boćanski, direktor Uprave za zaštitu bilja i dr Saša Orlović, direktor Uprave za šume pri Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede.
Prelazimo na 4. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O POLjOPRIVREDI I RURALNOM RAZVOJU (zajednički načelni pretres 4-18. tačke)
Saglasno odluci Narodne skupštine da se obavi zajednički načelni pretres o predlozima zakona pod tačkama 4. do 18. dnevnog reda, a pre otvaranja zajedničkog načelnog pretresa, podsećam vas da, shodno članu 94. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.
Pošto ukupno iznosi pet časova, konstatujem da je vreme rasprave po poslaničkim grupama sledeće:
Poslanička grupa Za evropsku Srbiju - jedan sat, 33 minuta i 36 sekundi; Poslanička grupa SRS - jedan sat, osam minuta i 24 sekunde; Poslanička grupa G17 plus - 28 minuta i 48 sekundi; Poslanička grupa DSS - Vojislav Koštunica - 25 minuta 12 sekundi; Poslanička grupa "Napred Srbijo" - 25 minuta i 12 sekundi; Poslanička grupa SPS - JS - 18 minuta; Poslanička grupa LDP - 14 minuta i 24 sekunde; Poslanička grupa Nova Srbija - 10 minuta i 48 sekundi; Poslanička grupa manjina - osam minuta i 24 sekunde i Poslanička grupa PUPS - šest minuta, a saglasno članu 93. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine narodni poslanik Vladan Batić, koji nije član nijedne poslaničke grupe, ima pravo da govori jednom do pet minuta.
Molim poslaničke grupe da podnesu prijave za reč sa redosledom narodnih poslanika, ako to već nisu učinile.
Obaveštavam vas da su poslaničke grupe ovlastile da ih, po ovim tačkama, dnevnog reda, predstavljaju sledeći narodni poslanici: Zoran Nikolić, poslaničku grupu DSS, narodni poslanik Zoran Bortić poslaničku grupu SPS-JS, narodni poslanik Milutin Jeličić poslaničku grupu Nova Srbija, narodni poslanik Arpad Fremond Poslaničku grupu manjina, narodni poslanik Siniša Stamenković poslaničku grupu PUPS, narodni poslanik Milorad Krstin poslaničku grupu SRS.
Saglasno članu 142. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram zajedničke načelni pretres o Predlogu zakona o poljoprivredi i ruralnom razvoju, Predlogu zakona o bezbednosti hrane, Predlogu zakona o zdravlju bilja, Predlogu zakona o sredstvima za ishranu bilja i oplemenjivačima zemljišta, Predlogu zakona o sredstvima za zaštitu bilja, Predlogu zakona o vinu, Predlogu zakona o rakiji i drugim alkoholnim pićima, Predlogu zakona o etanolu, Predlogu zakona o javnim skladištima za poljoprivredne proizvode, Predlogu zakona o genetički modifikovanim organizmima, Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o reproduktivnom materijalu šumskog drveća, Predlogu zakona o stočarstvu, Predlogu zakona o dobrobiti životinja, Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o poljoprivrednom zemljištu i Predlogu zakona o zaštiti prava oplemenjivača biljnih sorti.
Obaveštavam Narodnu skupštinu takođe da je sekretar Narodne skupštine, gospodin Veljko Odalović, primio obaveštenje od generalnog sekretara RTS-a, gospodina Stanislava Veljkovića, koji obaveštava da će u četvrtak 14. maja u periodu – obaveštava o već dogođenoj stvari, nije obaveštenje za budućnost – obaveštava da je u četvrtak, molim vas da ne dobacujete, obaveštenje će biti saopšteno i podeljeno kako je i obaveza za sve materijale koji se tiču toka sednice Narodne skupštine. Još jednom molim narodne poslanike da, poštujući odredbe Poslovnika Narodne skupštine, disciplinovano, i u redu, i u miru i u tišini učestvuju u radu.
Obaveštavam vas da je u četvrtak, 14. maja 2009. godine, u periodu od 11.50 do 11.53, došlo do tehničkih problema na optičkom prijemniku u masteru RTS-a u Aberdarevoj ulici preko koga se prima signal prenosa zasedanja Skupštine Srbije. Problem je nastao u vreme izlaganja narodnog poslanika DSS, narodnog poslanika Zorana Šamija, a manifestovao se kao smetnje u slici, zamrzavanje slike, dok je ton nesmetano emitovan. U nadi da ćete imati razumevanja da je uzrok smetnje u prenosu nastao usled tehničkih problema, srdačno pozdravlja Narodnu skupštinu, Stanislav Veljković.
Narodni poslanik Dragan Todorović želeo je da govori o povredi Poslovnika. Molim vas da se registrujete u elektronskom sistemu.
...
Srpska radikalna stranka

Dragan Todorović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, gospođo predsedavajuća, na osnovu člana 27. postavljam pitanje, pošto nismo bili ovde mesec dana, možda je bilo i ranije, ali to sam primetio tek juče, naspram naše poslaničke grupe na balkonu se nalazi neka sprava, pretpostavljam da je ono kamera koja se koristi u kući „Velikog brata“ i postavljam pitanje zbog čega je postavljena  baš naspram poslaničke grupe SRS?
Ako je ova kamera u mogućnosti da snima celu salu ne bih imao ništa protiv, ali ako nije molio bih da se postavi jedna kamera sa suprotne strane, posebno kada je u pitanju vladajuća većina, jer se tamo dešavaju krađe, što smo imali prilike da vidimo u prethodnim danima i, ako je ovo kamera koja snima ceo tok sednice, zahtevam da nam se da snimak dana kada je utvrđeno da su neki poslanici bili van sale, a da su njihove kartice bile u poslaničkim jedinicama.
Tako ćemo rešiti problem koji je nastao, jer vi tvrdite da krađe nije bilo, mi tvrdimo da jeste bilo krađe, da je to i snimljeno.
Evo, sada imamo mogućnosti da se u to potpuno uverimo, pošto postoji očigledno neko ko prati kompletan tok sednice. Tražim da se taj snimak pregleda, kako bi na adekvatan način mogli da razrešimo problem vezano za krađu prilikom glasanja o setu zakona koji su bili na dnevnom redu.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Vreme koje vam je na raspolaganju za objašnjavanje koja je odredba povrede Poslovnika je iskorišćeno.         Narodni poslaniče, nema povrede Poslovnika, niti ste u zahtevu za dobijanje reči na osnovu člana 100. iskoristili, odnosno upotrebili poslovničko pravo, nego ste ga zloupotrebili.
Svejedno, upućujem vas na čitanje odredbi Poslovnika i na to šta je pravo narodnog poslanika, kada traži reč po povredi Poslovnika, na čega se odnosi i šta izjava narodnog poslanika mora da sadrži.
S obzirom da ste zainteresovani za rad tehnike u zgradi Narodne skupštine, molim službe Narodne skupštine, sekretara i nadležne tehničke službe, da vam dostavi pisanu informaciju o tome kako se odvija snimanje u zgradi Narodne skupštine, na koji način je organizovano snimanje i automatsko podešavanje kamera, kako je povezano sa mikrofonima koje koriste narodni poslanici i na koji način se ceo tok snimanja koji obavlja RTS odvija.
Uz tu pisanu informaciju molim službu Narodne skupštine da vam dostavi pisanu informaciju o načinima upotrebe poslaničkih jedinica.
Narodni poslanik Zoran Nikolić želi da govori o povredi Poslovnika i dobija reč na osnovu člana 100. stav 1.

Zoran Nikolić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Takođe se pozivam na član 27. i član 104.
Sinoć sam oko 16.30 postavio pitanje predsednici, s obzirom da nam je dala obaveštenje da se prekida televizijski prenos, kada će taj televizijski prenos biti nastavljen. Rekla je da će prenos biti nastavljen kasnije.
Nisam bio zadovoljan njenim odgovorom, a pohvaljujem napor gospođe predsednice Skupštine, koja nam je posle rekla da će biti posle "Evrovizije" nastavljen odloženi prenos, ali sada želim da kažem da je prenos "Evrovizije" bio na Prvom programu i da nikakve veze nije imao sa Drugim programom, a po završetku utakmice Srbija - Austrija, mlade fudbalske reprezentacije, imali smo priliku na Drugom programu da gledamo nekakve tinejdžerske serije, Garfilda kojeg obožavam i još neke druge stvari, za koje bih rekao da nisu u javnom interesu, odnosno da nemaju preimućstvo u odnosu na zakon o kojem se juče raspravljalo, a to je zakon o bezbednosti saobraćaja.
Takođe izražavam protest na odgovor koji ste dali vezano za tehničke probleme koji su se dogodili juče.
Rekli ste da je u terminu od 11.50 do 11.53 bilo tehničkih problema vezano za sliku i ton, kada je govorio naš ovlašćeni predstavnik prof. Zoran Šami, ali sam juče takođe reagovao i tražio objašnjenje, jer smo juče imali, pored dr Zorana Šamija, kolegu Miroslava Petkovića, kao predstavnika DSS, koji je govorio oko 14.00 časova, koji je takođe bio praćen bez tona.
Treći naš predstavnik je bio Jovan Palalić, u momentu kada je govorio u pola je prekinut prenos, šest-sedam minuta pre termina za koji nas je obavestila predsednica Skupštine da će biti posvećen utakmici Srbija - Austrija.
(Predsedavajuća: Dva minuta. Iskoristili ste vreme koje vam je na raspolaganju za izricanje povreda Poslovnika. Zahvaljujem.)
Apsolutno morate dopuniti odgovor i dati jednu suvislu informaciju.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Narodni poslaniče, Zorane Nikoliću, molim vas da pročitate član 100. i vaše pravo na reč za želju da govorite o povredi Poslovnika usaglasite sa onim što pravo jeste opisano u Poslovniku. Dobili ste reč i zloupotrebili to pravo.
Pravo da se govori o povredi Poslovnika ima se za povredu učinjenu tokom sednice i to neposredno nakon što je narodni poslanik uočio da je do povrede došlo. Zloupotreba tog prava je da se govori o nečemu što se smatra da je bilo povreda Poslovnika u toku jučerašnjeg dana sednice.
Izrekli ste neistinu. Niti sam vam saopštila ja, niti vam je saopštio sekretar Skupštine Veljko Odalović.
Pročitala sam vam saopštenje koje vam je poslao generalni sekretar RTS, on vam je saopštio, a ne ja i ne sekretar Veljko Odalović, tako da vas molim da vodite računa, kad optužujete ljude, na koji način to činite.
Da li predstavnik predlagača, Saša Dragin, ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede želi reč?
Molim vas da se registrujete u elektronskom sistemu samo jednim pritiskom. Izvolite.

Saša Dragin

Poštovana predsedavajuća Skupštine, poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, građani Srbije, kao što je jednom Paskal rekao - pravda bez snage je nemoćna, snaga bez pravde tiranska. Treba ujediniti pravdu i snagu, a da bi se to uradilo, treba ono što je pravedno da bude jako i ono što je jako da bude pravedno.
Republika Srbija je, po ko zna koji put, suočena sa brojnim izazovima koji su u vezi sa svetskom ekonomskom krizom i borbom za realna radna mesta. Poljoprivreda predstavlja motor razvoja našeg društva i jedina grana koja ostvaruje suficit u razmeni sa drugim državama.
Poljoprivrednici koji žive na selu i zarađuju od svog rada na selu, moraju naći načina da unaprede svoje znanje i da još više povećaju konkurentnost svojih proizvoda. Da bi se izašlo u susret realnim zahtevima poljoprivrednika, država je pripremila set zakona iz oblasti poljoprivrede, koji na suštinski način, ucrtavajući budući pravac razvoja naše osnovne privredne grane, regulišu ovu privrednu oblast.
Dame i gospodo narodni poslanici, pred vama se nalazi 15 zakona iz oblasti poljoprivrede koje je pripremilo Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede. Ovi zakoni sastavljeni su tako što su usklađene dve vrste potreba - potreba individualnih poljoprivrednih proizvođača i potreba usklađivanja našeg pravnog sistema sa evropskim zakonodavstvom.
Predstaviću vam u najkraćim crtama zakone koji se nalaze pred vama. Osnovni zakon za jednu zemlju, zakon koji štiti život i zdravlje ljudi, zdravlje životinja, bilja i životne sredine je svakako zakon o bezbednosti hrane. Ovim zakonom se sveobuhvatno regulišu svi aspekti proizvodnje, prometa, kontrole i potrošnje hrane.
Jedna od najvažnijih posledica donošenja zakona o bezbednosti hrane jeste unapređenje zaštite prava potrošača. Ukratko, zakon o bezbednosti hrane uređuje sistem kontrole hrane u državi Srbiji, što je jako važno, kako za građane Srbije, tako i za državu Srbiju, jer bez ovog zakona se ne može postati član EU.
Ako je zakon o bezbednosti hrane jedan od najvažnijih za ulazak Srbije u EU, onda je zakon o poljoprivredi i ruralnom razvoju najvažniji zakon za srpsku poljoprivredu. To je krovni zakon za celu poljoprivredu. Ciljevi agrarne politike, vrste podsticaja, registar gazdinstava, evidentiranje, izveštavanje u poljoprivredi, integrisani poljoprivredni informacioni sistem, sve se nalazi u njemu.
Osnivanjem uprave za agrarna plaćanja konačno će se uspostaviti centralizovan sistem realizacije podsticaja i kontrola namenskog korišćenja sredstava u Republici Srbiji. Donošenjem zakona o poljoprivredi i ruralnom razvoju postiglo bi se povećanje konkurentnosti poljoprivrednih proizvoda, podrška održivom razvoju sela, kao i podrška životnom standardu ljudi koji zavise od ove privredne grane.
Zakonom o stočarstvu definišu se ciljevi u stočarstvu, subjekti u stočarstvu i njihovi organizacioni oblici, odgajivački ciljevi i sprovođenje odgajivačkih programa, kontrola produktivnosti i očuvanje osobina domaćih životinja, gajenje domaćih životinja, gajenje pčela, akvakultura, očuvanje genetskih rezervi domaćih životinja i biološke raznovrsnosti u stočarstvu, proizvodnja i promet hrane biljnog porekla za domaće životinje i proizvoda životinjskog porekla, promet priplodnim materijalom.
Pored toga, donošenjem ovog zakona formiraće se odgajivačke organizacije, čime omogućavamo da se poveća direktni uticaj proizvođača na postavljanje selekcijskih ciljeva i povećanje produktivnosti domaćih životinja.
Ovim zakonom se predviđa i vođenje glavne matične evidencije domaćih životinja u skladu sa međunarodnim standardima, što će odgajivačima domaćih životinja omogućiti dobijanje podataka o kvalitetu priplodnih životinja i uslovima za upis domaćih životinja u glavnu evidenciju domaćih životinja.
Zakon o javnim skladištima je ključni zakon za poljoprivredu u Srbiju. Ovim zakonom predviđa se da, kao potvrdu o uskladištenju poljoprivrednog proizvoda, javno skladište izdaje vlasniku poljoprivrednog dobra robni zapis koji se sastoji iz dva dela: priznanice i založnice.
Vlasnik robnog zapisa može da iskoristi robni zapis kao zalogu za kratkoročni kredit ili da izvrši prodaju samog zapisa. Ovim zakonom uređuju se uslovi za određivanje javnih skladišta za poljoprivredne proizvode, uslovi i način izdavanja dozvole za rad javnih skladišta, kao i uslovi i način njihovog korišćenja, način obavljanja delatnosti u javnim skladištima, postupak izdavanja prometa i zaloge robnog zapisa, prinudna naplata, potraživanje po robnom zapisu, odgovornost javnog skladišta preko kompenzacionog fonda.
Poljoprivrednici sa nestrpljenjem čekaju donošenje ovog zakona, jer kada se on donese, oni će moći da dobiju više para za svoj proizvod, budući da će sami birati kada će svoju robu da prodaju.
Drugo, zbog uvođenja robnog zapisa, poljoprivrednici će moći da dobiju kratkoročne kredite, pošto će koristiti svoju robu kao zalog, a neće kao do sada, kao zalog davati kuću ili svoju zemlju.
Na kraju, ono što je jako važno, poljoprivrednici će moći da podignu robu istog kvaliteta kao što su i predali.
Sledeći zakon je zakon o zdravlju bilja. Ovim zakonom obezbeđeno je organizaciono i funkcionalno jačanje fitosanitarne službe, što je od vitalnog značaja za Republiku, posebno u cilju sprečavanje unošenja i sprečavanje širenja potencijalno zaraznih i štetnih organizama, koji mogu predstavljati ozbiljnu pretnju nacionalnoj ekonomiji.
Obzirom da Republika Srbija ima optimalne ekološke i edafske uslove za proizvodnju i preradu raznovrsnog bilja, da je prepoznatljiva ne samo u EU, već i u svetu po bogatstvu biljnih resursa, to donošenje ovog zakona bi trebalo da omogući domaćim proizvođačima bilja pristup međunarodnom tržištu, da obezbedi zdravstveno ispravno bilje domaćim potrošačima, što će se odraziti na uspešnu poljoprivrednu proizvodnju.
Realizacija zakona će imati direktan uticaj na sledeće učesnike: same poljoprivredne proizvođače, uvoznike, prometnike i skladištare, kao i pružaoce usluga u ovoj oblasti. Realizacija ovog zakona neće izazvati troškove građanima, privredi, niti pojedinim preduzećima, nego u nekim aspektima, čak i smanjiti. Zakonom o sredstvima za zaštitu bilja uređuje se registracija, kontrola, promet i primena sredstava za zaštitu bilja u poljoprivredi i šumarstvu.
Zakonom o sredstvima za ishranu bilja i oplemenjivačima zemljišta uređuje se razvrstavanje, kvalitet, obeležavanje fitosanitarne kontrole i uzrokovanje u prometu, uvozu i primeni ispitivanja sredstava za ishranu bilja i oplemenjivače zemljišta, kao i druga pitanja od značaja za sredstva za ishranu bilja i oplemenjivače zemljišta.
Zakon o rakiji reguliše oblast koja ima veliki značaj u poljoprivredi Srbije, a koja obuhvata proizvodnju, odnosno upis u registar proizvođača rakije i drugih alkoholnih pića, preko kvaliteta, oznake geografskog porekla, deklarisanja, kao i prometa ovih pića.
Ovim zakonom nameće se obaveza svakom ko želi da se bavi proizvodnjom i prometom rakije i drugih alkoholnih pića, da se upiše u registar proizvođača rakije i drugih alkoholnih pića.
Uvođenjem registra sprečava se nelegalna proizvodnja i promet, eliminiše se proizvodnja falsifikata i omogućava se praćenje svih puteva alkohola, kontrola celokupnog procesa proizvodnje, počev od osnovne sirovine do konačnog proizvoda upakovanog u bocu, čime se garantuje poreklo i kvalitet proizvoda.
Ono što posebno naše poljoprivrednike zanima, a hteo bih još jednom da ponovim, nikome neće biti zabranjeno da peče svoju domaću rakiju, ali da bi je izneo na tržište, moraće da se registruje za to.
Zakon o vinu je usaglašen sa najnovijim evropskim standardima i zakonskom regulativom iz 2008. godine, i regulativom međunarodnog ureda za lozu i vino, čime se ostvaruju uslovi za nesmetan izvoz domaćeg vina na evropsko i svetsko tržište.
Takođe, usled evoluiranja i transformacije vinogradarsko-vinske proizvodnje u Srbiji, došlo je do zastarevanja određenih odredbi stare zakonske regulative, pa ovaj predlog reguliše problematiku grožđa i vina, i na adekvatan način, koji odgovara aktuelnoj situaciji, gde se proizvodnjom vina mogu baviti preduzetnici i pravna lica, afirmišući domaću proizvodnju, kvalitet i geografsko poreklo iz Srbije.
Zakon o dobrobiti životinja definiše odgovornost pravnih i fizičkih lica, odnosno preduzetnika za dobrobit životinja, pravilo postupanja i zaštitu od zlostavljanja, razvijanje i unapređenje čovekove svesti u pravcu poštovanja, brige i odgovornosti prema životinjama. Sa ovim zakonom, stavljamo se rame uz rame sa razvijenim evropskim demokratijama po pitanju prava životinja.
Zakonom o etanolu uređuje se uslovi proizvodnje, kontrola, kvalitet, deklarisanje prometa i upotrebu etanola, kao i nadzor nad sprovođenjem ovog zakona. Donošenjem zakona o etanolu urediće se i proizvodnja i promet i uvoz etanola. Proizvodnja alkohola predstavlja značajno polje za plasman osnovne robe, poput žitarica, šećerne trske, melase, krompira, voća i vina. To doprinosi održivost proizvodnje ovih sirovina i povećanje njihove cene, što može biti od velikog ekonomskog značaja za privredu određenih regiona, jer predstavlja značajni izvoz prihoda za prerađivače sirovina.
Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o reproduktivnom materijalu šumskog drveća se dopunjavanju i razrađuju pojedine odredbe, pre svega, one za koje u toku primene zakona utvrđeno da su teško primenjive u praksi.
Prilikom isporuke velikog broja pošiljki na teren radi pošumljavanja iz različitih rasadnika, a što se sve dešava u isto vreme, u proleće i u jesen, inspektori, fizički, ne mogu da postignu da izdaju uverenja o poreklu za sve pošiljke koje idu na teren, pogotovo za male količine koje obično uzimaju fizička lica radi pošumljavanja privatnih poseda.
Izmenama zakona omogućiće se da proizvođači, odnosno dobavljači za male količine sami izdaju samo njihov dokument, etiketu sa svojim potrebnim elementima, koji su propisani zakonom, a inspektori će da kontrolišu količine sadnica, koje su na ovaj način stavljaju u promet, na osnovu evidencije koje proizvođač, odnosno dobavljač dužan da vodi.
Zakon o genetsko modifikovanim oranizmima obezbediće visok nivo zaštite životne sredine, biodiverziteta, zdravlja ljudi, interesa potrošača, kao i da se svest građana o genetičkim modifikovanim organizmima podigne na visok nivo, i to edukacijom i učešćem u procesu donošenja odluke.
Od strateškog interesa Srbije je da se ne dozvoli unošenje genetski modifikovanih organizama u proizvodnju. Na takav način razvijamo zdrav sektor, zdravu poljoprivredu, i na takav način štitimo naše selekcijske kuće.
Donošenjem zakona o zaštiti oplemenjivača biljnih sorti ostvaruju se sledeći rezultati: zaštita prava oplemenjivača biljnih sorti, podsticanje domaćih oplemenjivača na stvaranje novih biljnih sorti, stvaranje uslova za bezbedno plasiranje na domaćem tržištu stranih zaštićenih sorti, dostupnost boljih novih domaćih sorti i stranih sorti poljoprivrednih proizvođača u cilju povećanja obima i kvaliteta poljoprivredne proizvodnje. Omogućiće se u ograničenom periodu od tri godine podnošenje zahteva za zaštitu starih sorti, koje u dobroj meri nose proizvodnju, a čiji stvaraoci nemaju nikakvu ekonomsku dobit za korišćenje iste.
Na kraju, želeo bih da vam predstavim izmene i dopune Zakona o poljoprivrednom zemljištu, koje verovatno i najviše interesuju same poljoprivredne proizvođače. Najvažnije izmene i dopune zakona su da se ukidaju poljoprivredne osnovne jedinice lokalne samouprave, izmene u delu koje se odnose na plaćanje promena namena poljoprivrednog zemljišta. Ovim iznosom plaća se iznos od 50% tržišne vrednosti, bez obzira na katastarsku klasu u postojećem zakonu, od tri do osam katastarske klase, maksimalni iznos je 1.500 evra po hektaru.
Izmene se odnose na korišćenje poljoprivrednog zemljišta. Prvo, jedinice lokalnih samouprava su dužne da izrade godišnji program zaštite i uređenja korišćenja poljoprivrednog zemljišta, najkasnije do 31. marta, najkasnije da donesu odluku o davanju poljoprivrednog zemljišta u zakup do 1. juna tekuće godine.
Definisano je pravo korišćenja poljoprivrednog zemljišta bez naknade za šumarska preduzeća u državnoj svojini, kao proširenje dosadašnjih korisnika. Definisano je pravo korišćenja poljoprivrednog zemljišta uz naknadu za nepoljoprivrednu proizvodnju, naftne bušotine i petrogeneratore. Uvode se prava prečeg zakupa i tro, pre svega, za vlasnike zalivnih sistema, zatim za stočare, a uspostavlja se i dvokružni sistem davanja zemlje u zakup, koji će omogućiti lokalnim poljoprivrednicima da imaju pravo prečeg zakupa za poljoprivredno zemljište u njihovoj katastarskoj opštini.
Na takav način se izbegava da raznorazni špekulanti dolaze na licitacije, dižu cene da bi ucenjivali same poljoprivrednike ili da latifundisti uzimaju ogromne parcele po celoj našoj zemlji, i na takav način onemogućavaju lokalne poljoprivrednike da dođu do onoga što im je od izuzetne važnosti za proizvodnju, a to je poljoprivredno zemljište.
Obrazuje se uprava za poljoprivredno zemljište, predviđaju se sankcije za one učesnike u licitaciji za davanje u zakup poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini, koji remete javni red i mir na licitacijama, izlicitiraju neozbiljne cene koje kasnije ne žele da plate i na takav način oštećuju i državu i lokalnu samoupravu.
Predviđa se plaćanje ukupne zakupnine za godinu dana unapred, pre potpisivanja ugovora o zakupu i pre stupanja u posed zemljišta i polaganje bankarske garancije za plaćanje zakupnine, i to moram da se zahvalim poslanicima koji su radili na ovom predlogu izmene zakona, jer će na taj način se omogućiti da ljudi ne ulaze u posed na zemlju koju nisu platili.
Ovim izmenama i dopunama Zakona o poljoprivrednom zemljištu uvodi se pre svega red u postupcima davanja državne zemlje na korišćenje, ali ono što je još važnije, uvodi se pravda za individualne poljoprivredne proizvođače, koji će konačno moći da učestvuju na licitacijama, na kojima će moći i da pobede.
Dame i gospodo narodni poslanici, oči poljoprivrednika uprte su u pravcu Narodne skupštine Republike Srbije, koja treba da donese ključne zakone za njih. Oni vas u ovom trenutku gledaju i čekaju, oni čekaju da svi ovde pokažemo odgovornost prema njima. Jer on sada sedi i gleda u nas i razmišlja o tome od čega će živeti sutra, kojom proizvodnjom će se baviti, kako će im država pomoći i šta može još da nauči. Zato hajde da mu pomognemo. Zahvaljujem se na pažnji.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Pre nego što nastavimo tok sednice, sa pravom na reč nadležnih odbora i narodnih poslanika koji su izdvojili mišljenje, obaveštavam Narodnu skupštinu da je sekretaru Narodne skupštine, gospodinu Veljku Odaloviću, pristiglo obaveštenje od generalnog sekretara RTS, gospodina Stanislava Veljkovića, o današnjim obavezama RTS.
„Poštovani gospodine Odaloviću, obaveštavam vas da u petak, 15. maja 2009. godine, od 17.55 časova, a zbog ranije preuzetih obaveza prenosa druge finalne utakmice košarkaškog prvenstva Srbije Partizan-Crvena zvezda, nećemo biti u mogućnosti da pratimo zasedanje Narodne skupštine u direktnom prenosu na Drugom programu RTS. Snimak sednice Skupštine Srbije biće emitovan od 23.40 na Drugom programu RTS“.
Istovremeno, a na osnovu člana 85. stav 5. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam Narodnu skupštinu da ćemo danas raditi i posle 18.00 časova, a raspravom o tački dnevnog reda koja u tom trenutku bude predmet naše diskusije.
Da li izvestioci nadležnih odbora žele reč, izvestioci Odbora za poljoprivredu, Zakonodavnog odbora i Odbora za evropske integracije? (Da.)
Izvestioci nadležnih odbora imaju na raspolaganju 10 minuta za izveštaj.
Narodni poslanik Zoran Mašić ima reč.

Zoran Mašić

Napred Srbijo
Poštovano predsedništvo, poštovani ministri i saradnici Ministarstva, dame i gospodo narodni poslanici, želim na početku, ispred Odbora za poljoprivredu, a pre svega u svoje lično ime, kao predsednik Odbora, obzirom da je sednica Odbora planirana tek danas za 12.00 časova, da se raspravlja u načelu o jednom zakonu koji je u toku formiranja dnevnog reda uvršten u dnevni red, znači, raspravljaćemo danas o jednom Predlogu zakona koji nije prošao ni matični odbor, znači nije prošla rasprava u načelu, jer se nije mogla tehnički organizovati ta sednica.
Izražavam lično i nezadovoljstvo i protest, pre svega prema predsedništvu Skupštine i predsedniku, koja formira dnevni red, ali i Vladi koja je ovako značajan broj zakona predložila da se raspravlja u ovom domu u objedinjenoj raspravi.
Mislim da do sada nikada u istoriji parlamentarizma, da kažem, u novijem dobu u Republici Srbiji, u obliku objedinjene rasprave nije raspravljano ovoliko zakona, i to o ovoliko zakona iz jedne veoma značajne privredne oblasti kakva je poljoprivreda.
Mislim da to, pre svega, nisu zaslužili poljoprivredni proizvođači naše države, jer ne vidim zašto im se uskraćuje pravo da detaljnije čuju šta ovaj dom i ova Narodna skupština raspravlja i kakve zakone iz oblasti agrara će doneti.
Svi smo svedoci, kako mi poslanici, tako i šira javnost, a i poljoprivredni proizvođači, da je najmanje zakona iz oblasti poljoprivredne proizvodnje doneto u proteklih 10 godina, od uvođenja tzv. demokratske vlasti, da u poslednje tri i po godine nijedan zakon, ni izmena zakona iz oblasti poljoprivredne proizvodnje nisu doneti i da je najmanje ova oblast usaglašena sa propisima EU, i ne vidim razlog da se moralo na ovakav način pristupiti raspravi o tim zakonima.
Imalo je možda smisla grupisati nekoliko zakona i kao takve ih raspravljati, ali raspravljati u isto vreme o etanolu, vinu, rakiji, dobrobiti životinja, poljoprivredi i ruralnom razvoju, mislim da to stvarno nema smisla i da sve nas, koji smo iole želeli da, pre svega, javnosti i poljoprivrednim proizvođačima predočimo šta ovi zakoni donose novo u oblasti poljoprivredne proizvodnje faktički nam je onemogućeno, čak i obesmišljeno.
Ne mogu nikako odobriti da ova vlada uskraćuje sredstva za finansiranje poljoprivredne proizvodnje i budžetom i rebalansom budžeta pogotovo, i da uskraćuje pravo poljoprivrednim proizvođačima da čuju šta suštinski donose ovi zakoni i šta očekuje poljoprivrednu proizvodnju u narednom periodu.
Tokom današnjeg dana i tokom rasprave o amandmanima, raspravljaće se o nekim zakonima koji se prvi put kao takvi uvode u pravni sistem naše države.
To je još razlog više da je trebalo drugačije organizovati raspravu.
Samo ću spomenuti nekoliko veoma značajnih zakona koji do sada nisu bili u našem pravnom sistemu.
U krajnjem, najveći broj zakona o kojima ćemo raspravljati bili su u nekom periodu u okviru jednog opširnijeg, sa širim obuhvatom zakona, kao što su zakoni koji su regulisali oblast proizvodnje rakije, vina, etanola itd. Sada je to razgraničeno.
Ali, pre svega zakon o bezbednosti hrane, koji je veoma bitan i značajan za sve proizvođače hrane i za našu konkurentnost na evropskom i svetskom tržištu prvi put se uvodi u pravni sistem naše zemlje i mislim da je naša javnost zasluživala da čuje detaljnije o tom zakonu.
Dalje, zakon o poljoprivredni i ruralnom razvoju, kojim treba da se na drugačiji način reguliše, pre svega, oblast plaćanja i subvencioniranja poljoprivredne proizvodnje i da se ukine regulisanje ove ovako značajne oblasti uredbama, kako je to bilo u proteklom periodu, gde je Vlada donosila sijaset uredbi kojima su regulisane pojedine oblasti, kako same poljoprivredne proizvodnje, tako i poljoprivredne proizvodnje u tom ruralnom području.
Jedan od bitnih zakona koji se, takođe, prvi put uvodi u naš pravni sistem, jeste zakon o javnim skladištima za poljoprivredne proizvode, kojim se daje mogućnost poljoprivrednim proizvođačima da skladištenjem svojih poljoprivrednih proizvoda u javnim skladištima, prvo, da čekaju konkurentniju cenu na domaćem tržištu ili da kroz to konkurišu za određene kreditne podsticaje ili nabavku opreme i mehanizacije. Jednostavno, nećemo imati mogućnosti ni u najosnovnijim crtama reći suštinu takvog zakonskog propisa.
Dalje, zakon o dobrobiti životinja takođe se prvi put uvodi u naš pravni sistem. Tim zakonom treba da se reguliše sve ono što je od značaja za dobrobit životinja.
Dobro znamo da u našoj državi ta dobrobit nije poštovana i da sam mentalitet naših građana ni iz daleka nije takav da poštuje životinje na onaj način kako u krajnjem one zaslužuju, tako da se ovim zakonom reguliše i nalažu određene kaznene mere za nepoštovanje, a opet podvlačim, nećemo imati ni iz daleka prilike da detaljnije govorimo o tim zakonima.
Svakako zakoni iz oblasti biljne proizvodnje, ovako kako ćemo ih raspravljati i mislim da će ih poslanička većina i usvojiti, jesu na neki način novi, iako su bili u našem pravnom sistemu, ali u obliku drugačije formulisanih zakona.
Zakon o zdravlju bilja, zakon o sredstvima za ishranu bilja i oplemenjivačima zemljišta, zakon za zaštitu bilja, zakon o zaštiti prava oplemenjivača biljnih sorti, o zakonu koji je bukvalno uvršten u dnevni red kada je formiran dnevni red ove sednice, gde većina poslanika nije stigla ni da ga prelista, ni da vidi šta suštinski reguliše, tako da stvarno ne mogu nikako prihvatiti kao normalan odnos i ovog parlamenta i Vlade Republike Srbije prema poljoprivrednoj proizvodnji i prema setu ovih zakona o kojima treba da raspravljamo, da se na ovakav način stavljaju na dnevni red i da se na ovakav način organizuje rasprava.
Nadam se da moje kolege poslanici, pre svega iz opozicije, ali mislim i oni koji pripadaju poziciji, ne mogu prihvatiti ovakav postupak i ovakvu raspravu o ovim zakonima. Svakako ću u okviru vremena koje mi ostaje na raspolaganju u okviru moje poslaničke grupe pokušati da iznesem najvažnije stvari iz pojedinih zakona.
Biće nemoguće samo po par rečenica reći o svim zakonima i isteći će ono vreme koje ima ovlašćeni predstavnik, a gde li ono koje ima pojedinac u okviru poslaničke grupe. Zahvaljujem.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li želi reč izvestilac Zakonodavnog odbora, predsednik Vlatko Ratković? (Ne.)
Da li želi reč Odbora za evropske integracije? (Ne.)
Da li narodni poslanici koji su izdvojili mišljenje na sednici Odbora za evropske integracije prilikom razmatranja navedenih predloga zakona žele reč? Narodni poslanici koji su izdvojili mišljenje su Momir Marković, Radica Jocić i Slađan Mijaljević?
Reč ima narodni poslanik Momir Marković.

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, evo još jednog zakona koji će naneti više štete nego koristi poljoprivredi, pogotovo vinarstvu i proizvodnji vina, i zbog toga sam na Odboru za evropske integracije izdvojio svoje mišljenje, jer imam nameru da i vama i građanima Srbije objasnim neke stvari koje su mi zapale za oko onog trenutka kada sam otvorio ovaj zakon.
Inače je princip u ovoj Narodnoj skupštini da se donose zakoni koji su bukvalno prepisani iz Evrope i mnogi od njih ili mnogi članovi ovih zakona su apsolutno nekompatibilni sa državom Srbijom, sa srpskim zakonodavstvom, sa uslovima i odnosima u Srbiji.
Problemi koje su inače država Srbija, a pogotovo vinari i vinogradari, imali do sada, ovim se zakonom neće ispraviti. Naprotiv, problemi će se nagomilati i uskratiće se mnoga prava koja su vinari imali.
Da krenemo od toga da građanima Srbije niste objasnili, gospodo iz ministarstva, gospodo iz Vlade, da oni više neće moći da proizvode vino čak za svoje potrebe.
Istovremeno ovde su neki izrazi koji apsolutno nisu potrebni u ovom zakonu.
Da krenemo od toga da recimo region... vinarski rejon da, vinarski region ne, jer region može da podrazumeva područje koje izlazi izvan granica države Srbije i da onda, zahvaljujući tome što će se u mnogim zakonima pronaći rupe kada zakoni budu doneti, dolazićemo u situaciju da se našim geografskim poreklom, našim proizvodom služe neki s druge strane. Vinarski rejon podrazumeva rejon koji je unutar državne granice i onda može tu robna marka i naziv vina da se zaštiti. Regionalno vino ne postoji.
Dalje, ono što je mnogo opasno, a ovde se provlači u članu 17. i članu 51, a to je uvoz vina i grožđa za proizvodnju vina na teritoriji Srbije, za proizvodnju kod vinara, odnosno proizvođača vina u Srbiji. Šta to znači? Direktno potkopavanje proizvođača grožđa u državi Srbiji. Predvideli ste članom 17. i članom 51. uvoz vina u rinfuzi.
Prvo da vas pitam, kako ćete zaštiti proizvođače grožđa? S druge strane kažete, zabranjena je proizvodnja vina od grožđa direktno rodnih hibrida, od grožđa iz matičnih zasada. Da li ste vi prošetali, recimo, ovom Srbijom, pa da vidite tamo gde se kaleme sorte grožđa, da odete do Velike Trnove, pa da vidite da od onih čokota od kojih se proizvode reznice koje se kaleme dalje nikad se nije proizvodilo vino.
Ti se čokoti bukvalno čuvaju da imaju jak pelcer koji će se kalemiti na divlju sortu. Otkud to da će sada neko pored toga proizvoditi i grožđe i vino?
Ponovo kažem, ono što je vrlo opasno, to je uvoz vina, uglavnom sumnjivog kvaliteta, jer će samo takvo vino dolaziti u Srbiju. Od uvoznika, odnosno proizvođača tzv. vina direktno će oštetiti proizvođače grožđa i naše vinogradare. Ovaj zakon će bukvalno naše poljoprivredne proizvođače koji imaju male zasade, koji imaju zasade za eventualno svoju potrošnju, dovesti u situaciju da će morati umesto prskalice na leđa, da stave kramp i da unište svoje zasade. Što se tiče onih koji će preživeti taj vaš prvi udar, a koji je ovaj zakon jasno definisao, doći će u situaciju…