LDP se već nekoliko puta izjasnila povodom ovog zakona, da je zakon izuzetno važan, da smo dugo na njega čekali, da je bilo i pritisaka da se on donese i mi ćemo za ovaj zakon glasati. Podneli smo jedno šest-sedam amandmana, svi su ti amandmani odbijeni i htela sam da to malo prokomentarišem i da ponovim nekakve generalne primedbe koje sam i prošli put, kada je bila rasprava u načelu, rekla.
Prva zamerka ovom zakonu jeste da je on na neki način preregulisan i, što je rekla koleginica Banović, da je preterano detaljan. To nije samo primedba da bi se nešto primetilo, nego ipak kada je reč o savetima i nacionalnim manjinama, mislim da treba dozvoliti više slobode, da ne treba zakonom sve u detalje i u sitna creva uvek regulisati, zato što tu treba da se dozvoli mogućnost i nekakve samouprave i slobode odlučivanja.
Mogu da navedem, i prošli put sam navela, recimo oko broja članova Saveta nacionalnih manjina, gde je striktno određeno na 10.000 stanovnika po popisu, na 20.000, na 30.000, 40.000, koliko imaju prava da imaju članova Saveta, mada to mogu slobodno da odluče, da se recimo stavi između 15 i 35. Na takvu vrstu rigidnosti sam mislila.
Mislim da je to član 39, da ministar može, ukoliko se šest meseci ne sazove nakon izbora, onda se raspušta i napravi se nekakva prinudna uprava.
Prvo bi moglo da se opomenu, ima i manjih grupa koje možda nisu stigle, ali ne, to je sada konačno i sad ministar raspušta i pravi nekakvu prinudnu upravu manjinskoga sveta. Mislim da je to prestrogo, da jednostavno ne odgovara duhu rada manjinskih zajednica, da su to neka preterivanja koja mogu da se nađu tu i tamo, da je toliko preregulisano da se neki put stiče malo arogancija da je država prestrogo i premnogo organizovala savete, tako da oni nemaju dovoljno samouprave.
To je moja prva primedba. Mogla bih to još i ilustrovati, ali neću na to gubiti vreme. Ministar može da odgovori zašto je takav pristup prihvaćen, ali o tome možemo kasnije.
Stavili smo možda glavnu primedbu na član 70. kada je reč o predlaganju kandidata.
Smatrali smo da bi može da bude predložen kandidat koji je član i druge političke stranke, to znači da ako je LDP, a član je manjine ili DS, ili bilo koje druge, da može biti predlagan.
Mislim da smo mi to hteli da potenciramo da ne bi bilo dobro ukoliko bi se stvarno pravila potpuna segregacija i da se sasvim prave oštre linije između manjina i većina, da tu može da dođe i do nekakvog mešanja ljudi koji su iz većine i nekih koji su iz manjine, a ovo je reč o manjincima. A i ovde bi mogle da budu nekakve mešavine.
Navešću vam jedan primer. Kada govorimo o tim mešavinama, moja prijateljica ceo život je provela gradeći škole za romsku decu u Surdulici i samo se isključivo time bavi. Zašto ona, kao pripadnica većine, ne bi mogla biti predložena ako se ceo život posvetila tom pitanju? Takve stroge granice, kada je reč o ovome, preterane su i vode ka segregaciji u nekakvom krajnjem ishodu.
U obrazloženju na naš amandman na član 70. odgovorili ste ovako, da ne postoji garancija da će nakon izbora za nacionalne savete njihovi predloženi kandidati političkim sredstvima, drugim rečima, da li će biti lojalni.
To je odgovor, ne verujete da li će biti lojalni nacionalnoj manjini. Zašto ne bi bili lojalni? Znači, odbacujete mogućnost lojalnosti, nego bi bili kao neki saboteri koji bi se tu našli da sabotiraju interese manjinske grupe.
Mislim da su takve stvari preterane i da ipak imamo toliko poverenja, mi smo svi građani jedne države i nema razloga da se neko pretvara da će da pomaže manjini, a da tamo uđe da bi sabotirao tu manjinu. To je otprilike vaš odgovor i malo zvuči fobično.
Htela bih to da suprotstavim upravo ovome, takođe smo stavili amandman na član 32, gde tražimo da se obrati pažnja na sukob interesa i dodali smo da taj član 32. glasi: "Za člana Nacionalnog saveta može biti biran pripadnik nacionalne manjine koji ispunjava uslove iz člana 31. ovog zakona i ne obavlja funkciju narodnog poslanika, člana Vlade, predsednika opštine, gradonačelnika, odbornika, sudije, tužioca ili sudije Ustavnog suda".
Nije jedno s drugim baš mnogo logično. Odbili ste da može pripadnik manjine, koji je pripadnik neke druge stranke, da bi taj bio nekakav tu saboter, a ovde dozvoljavate da taj manjinac bude u sukobu interesa i da radi za razne druge ustanove, pa da bude i narodni poslanik, a pri tom stavljate u obrazloženje na ovaj naš amandman nešto što je veoma arogantno - amandman se ne prihvata da se zabrani sukob interesa, iako je to suprotno onome što sam malopre rekla, pa ste kontradiktorni.
Kažete da su neki nacionalni saveti i neke manjine tako male da nemaju dovoljno sposobnih ljudi, pa im se onda može dozvoliti sukob interesa.
To ste praktično odgovorili, da su oni nesposobni, neiskusni i da pošto nemaju dovoljno iskusnih ljudi, onda ovi koji su na funkcijama treba da budu ti koji će da organizuju i da rukovode.
Mislim da je to malo uvredljivo, malo arogantno, da oni nisu sposobni nego moraju da uzimaju ljude u sukobu interesa zbog toga što nisu dovoljno umešni.
Niste rekli nesposobni, da ne bih vređala, kažete nisu umešni za obavljanje poslova iz nadležnosti nacionalnog saveta. Da li sam rođena da budem umešna da budem član ovog parlamenta? Da li je neko po definiciji umešan da bude član Nacionalnog saveta?
Ovaj odgovor mi se čini zaista malo uvredljivim i neodgovarajućim, a ovaj sukob interesa koji smo naveli, da članovi Saveta ne bi trebalo da vrše sve ove funkcije koje sam navela, zaista je logičan, a pogotovo je apsurdno da neko ko je manjinac, a pripadnik neke druge stranke, ne može biti predložen zbog toga što neće biti dovoljno na liniji manjina, a može da bude sve ovo drugo. Zaista jedno s drugim nema mnogo veze.
Mislim da ste bar ovaj član oko sukoba interesa i ove primedbe oko segregacije mogli da prihvatite, ali vi to niste prihvatili i čini mi se da to nije dobro. To su neke dve naše osnovne primedbe.
Ima jedan član, ne znam da li je neko obratio pažnju, a to je član 16. Htela sam da vas pitam da mi objasnite taj član. Nisam ga razumela. On glasi u zakonu:'' U ustanovama kulture čiji je osnivač Republika, AP ili jedinice lokalne samouprave, za koje nacionalni savet utvrdi da su od posebnog značaja za očuvanje identiteta nacionalne manjine, nacionalnog saveta..."
Kakve su to kulturne ustanove gde nacionalna manjina posle toga utvrđuje da su oni od značaja za njihov nacionalni identitet? Nisam mogla da pomislim koje su to kulturne institucije, i onda kaže - imaju prava da imenuju jednog člana upravnog odbora te ustanove, daju mišljenje o predloženim članovima upravnog odbora ustanove, daju mišljenje o postupku izbora direktora ustanove.
Zašto samo jednog, ako je to od interesa za nacionalni identitet te manjinske grupe, zašto bi u taj upravni odbor davala samo jednog člana?
Mogu svi članovi ako je to od interesa, na primer, za romsku grupu, zašto ne bi svi članovi tog upravnog odbora bili Romi? Ne vidim zašto bi bili ovi drugi kada je reč o funkcijama i položajima, a tu bi stavili samo jednog.
Pošto nije ovo dovoljno jasno, možda nisam razumela šta ste imali u vidu i zašto onda sad ovde samo jedan može da bude iz manjine u tom upravnom odboru, iako je reč o njihovom nacionalnom identitetu, ostaje potpuno nejasno.
Ima dosta tih nelogičnosti u samom zakonu, gde neki put imate premnogo nepoverenja, da će recimo većina biti saboter, a onda ovde stavite da samo jedan njihov predstavnik bude, što se ne vidi zašto je to tako.
Mislim da ostaje problem koji su drugi poslanici naveli, da li je dobro rešenje kada je reč o informisanju onaj član 18, da Republika odnosno pokrajina, opština može da prenese nadležnosti kada je reč o informisanju.
To je zaista ustavno pitanje i mislim da tu takođe nije dato adekvatno rešenje. Nećemo to sporiti tako kako ste uradili, da ne bi to pitanje komplikovali zato što i jeste veoma komplikovano pitanje, ali to pitanje ostaje.
Završavam time da u članu 101. tražite da se podnese pismena izjava o nacionalnoj pripadnosti. Takođe, opet kažem da Ustavom nismo dužni da bilo gde dajemo izjave o našoj nacionalnoj pripadnosti. Dovoljno je da neko kaže da je pripadnik manjine, a ne da potpisuje pismenu izjavu da je pripadnik ove ili one nacionalnosti, jer ipak se time ugrožava Ustav.
Valjda toliko neko poverenje koje u ovom društvu postoji i da kada neko kaže da je pripadnik manjine valjda nije totalno nepoznat, nego mora pismeno da izjavi koje je nacionalnosti.
Ovo preterivanje sa segregacijom i nacionalnošću mislim da možda nije dobro, i onda da spada u ovaj okvir preteranog detaljisana, da ste toliko izdetaljisali i onda napravili određene greška i nelogičnosti.