Dame i gospodo, kada smo govorili u načelnoj raspravi o Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnom premeru i katastru, iznosila sam, kao i ostale kolege poslanici iz SRS, stav naše stranke o izmenama i dopunama ovog zakona i, naravno, kada se govori o izmenama i dopunama nekog zakona neminovno je da se govori i o osnovnom zakonu čije izmene i dopune su na dnevnom redu.
Nažalost, nisam ostala nakon te moje rasprave, kada se gospodin Dulić uključio u raspravu. Naravno, gospodine Duliću, sigurna sam da niste ni pomislili da sam na bilo koji način želela da vas bojkotujem, naprotiv, vi ste ministar sa parlamentarnim iskustvom i vi umete da poštujete narodnog poslanika i mi to svakako cenimo. Ja sam tada otišla zato što je toga dana bilo suđenje našem predsedniku u Hagu, pa sam išla to da pratim.
Volela bih da danas na izvestan način nastavimo tu raspravu, jer i kada smo u načelnoj raspravi govorili o Zakonu o državnom premeru i katastru, kao i Zakonu o planiranju i izgradnji, mislim da smo imali jedan dijalog koji je zaista primeren parlamentu. Nadam se da će to biti i sada, iako je u pitanju svega nekoliko amandmana, ali svakako treba i o njima da se govori.
Naravno, kada god su izmene i dopune nekog zakona na dnevnom redu mi koristimo priliku da izrazimo svoje negodovanje zbog toga što se često menjaju zakoni. U ovom slučaju smo vam skrenuli pažnju da su prilikom donošenja Zakona o državnom premeru i katastru poslanici SRS imali određen broj amandmana, da ste vi neke amandmane prihvatili, vrlo malo njih naravno, ali da su ostali neprihvaćeni oni amandmani koji su danas predmet rasprave, odnosno koji su u međuvremenu postali sastavni deo vašeg Predloga o izmenama i dopunama ovog zakona.
Bez obzira na te kritike, nećemo se ljutiti ako ponovo budemo imali izmene i dopune ovog zakona na dnevnom redu, zato što mislimo da ako ste jedanput napravili grešku, pa i danas pravite grešku neprihvatanjem svih amandmana, bolje je da se još jedanput presaberu vaše stručne službe pa da još jedanput menjamo ovaj zakon, ali da on u konačnoj verziji bude zakon koji će biti primenljiv i na osnovu kojeg će zaista biti bolje građanima Srbije koji koriste usluge državnog premera i katastra.
Vi znate da, maltene, da ne kažem da nema građanina, ali nema porodice u Srbiji koja nema potrebu za uslugama državnog premera i katastra. Mi smo u načelnoj raspravi govorili koliko je ovo bitan segment i kada su u pitanju nepokretnosti u Srbiji, odnosno popis nepokretnosti, evidencija nepokretnosti, to je problem koji u Srbiji postoji odavno. Neću da kažem da je to vezano za ovaj period od kada ste vi ministar, ali ako ste se prihvatili ovog ozbiljnog posla i ako ste voljni, kako u javnosti govorite, da ove probleme zaista rešite, onda bi trebalo, i tada sam vam to rekla, da poslušate i mišljenje struke, ne samo u nekakvim nazovijavnim raspravama. Imali smo iskustva da se na javnu raspravu pozovu ljudi koji su zapravo pisci predloga, a pre toga nacrta, zakona, i onda oni ubeđuju koliko je dobro rešenje upravo ono koje je predloženo. To nije dobro.
Mi koji sedimo ovde smo ljudi koji se bave politikom, i to nije sporno, ali svi smo mi u nekoj struci, ili bar većina, svi mi odlično znamo kakvi su problemi građana Srbije u svakom segmentu i zato mislimo da bi bilo dobro da se čujemo, da se saslušamo, ne samo bukvalno, nego da se i prihvate neki amandmani.
Zašto sam rekla da nećemo imati ništa protiv da ponovo imamo izmene i dopune ovog zakona na dnevnom redu? Zato što, nažalost, ovakav Poslovnik o radu Narodne skupštine, kakav je na snazi, narodnim poslanicima ne dozvoljava da kada su izmene i dopune nekog zakona na dnevnom redu intervenišu i na neki član na koji Vlada nije intervenisala. Mislimo da to nije dobro i uvek smo govorili da to nije dobro. Zato smo uvereni, ako vam je namera da se ovaj posao završi, sigurni smo da ćete morati još jedanput da menjate ovaj zakon.
Molim vas, kada se to desi, da ne uradite ono što ste uradili sada. Izmene i dopune ovog zakona imaju ukupno 15 članova. Od toga se nekih devet, čini mi se, članova odnosi na promenu roka u upravnom postupku, kada je u pitanju katastar nepokretnosti. Šta se desilo? Ova dva člana na koja imamo amandmane koje niste prihvatili, to su članovi 5. i 7, vi ste bukvalno... Ne znam kako to niste videli kada ste videli naše amandmane. Zapravo, ova dva ste prihvatili. Vi ste bukvalno preskočili, zaboravili. Kada ste radili te izmene trebalo je, kako ste menjali čl. 22, 129, 133, 134, da promenite i član 133. jer se radi zaista o istoj stvari.
Član 133. odnosi se na brisanje držaoca i upis svojine na parceli. Ovde smo intervenisali amandmanom, promenili smo i ovaj broj godina i ovaj rok. „Na zahtev lica“, tako glasi stav 1. gde smo intervenisali, „koje je upisano kao držalac parcele, u smislu ovog zakona, odnosno njegovog pravnog sledbenika, vrši se upis prava svojine na parceli u korist tog lica, ako je od dana početka primene katastra nepokretnosti proteklo tri godine...“. Mislimo da ovde treba da bude rok pet godina i videćete, gospodine ministre i gospodine direktore Republičkog geodetskog zavoda, veoma brzo da smo bili u pravu.
Dakle, ovaj rok je morao da se poveća sa tri na pet godina i, naravno, da se u tom periodu ne podnosi zahtev za upis prava svojine na osnovu isprave za upis i u 5. stavu smo rekli: „Protiv rešenja kojim se dozvoljava ili odbija upis može se izjaviti žalba u roku od osam dana od dana dostavljanja rešenja“, to je vaš predlog, a mi smo rekli da taj rok mora biti 15 dana.
Dobro je da ste razumeli naše razloge i dobro je da je amandman prihvaćen, kako stoji u mišljenju Vlade, iz razloga koji su navedeni u obrazloženju.
Želim, gospodine ministre, da iskoristim ovu priliku, nadam se da imate određene podatke jer je to u vrlo bliskoj vezi sa Zakonom o državnom premeru i katastru... Istekao je onaj rok za podnošenje zahteva za legalizaciju i volela bih, ako ste u prilici, da nam kažete koliko je objekata koji nisu u onim ranijim pokušajima prijavljeni za legalizaciju, jer ste najavili da ćete otprilike nedelju dana nakon isteka roka, a to je bio 11. mart ove godine, imati te podatke. Zašto nas to interesuje? Zato što mislimo, bojimo se da ipak svi objekti nisu prijavljeni za legalizaciju.
Tu sada postoji jedan problem, a vezan je za jednu vašu izjavu, gospodine Duliću. Zakon o planiranju i izgradnji je jasan kada je u pitanju taj rok. Vi ste tvrdili da će taj rok biti poštovan. Mi se zalažemo za to da se poštuje ne samo taj, nego svaki rok iz zakona i sve ono što zakon predviđa. Zakon je jasan u pogledu toga šta će se desiti sa objektima čija legalizacija ne bude u roku. Vi ste se, mislim, malo istrčali kada ste pre nego što je istekao taj rok nagovestili da vi zapravo nećete poštovati zakon, već da će oni objekti koji ne budu prijavljeni da će biti oporezovani duplim porezom.
To nije smelo da se kaže pre nego što je istekao rok 11. marta. Znate, neko možda u tom momentu kaže: a znači, neće me rušiti, baš me briga – on će i dalje da doziđuje, nadziđuje, gradi itd. – a da li ću plaćati porez, videćemo. Taj problem će, nadam se, biti rešen kada bude ozbiljno primenjivan ovaj zakon.
Dobro znamo da se u Srbiji na veliki broj nepokretnosti ne plaća porez. To nije problem onih ljudi koji ne plaćaju porez, oni možda eskiviraju svoju zakonsku obavezu, to je, pre svega, problem države.
Znate, kada bi se na svaku nepokretnost u Srbiji plaćao porez na imovinu, onda bi bilo moguće očekivati da taj porez bude manji. Ali, vi pre pribegavate (ne mislim sada na vas lično, nego na Vladu) tome da se porez poveća, nego da se potrudite, to nije nadležnost vašeg ministarstva, da svaki građanin koji ima određenu nepokretnost plati porez na tu nepokretnost.
Postoji nesinhronizovan odnos između vašeg ministarstva i ministarstva u čijoj je nadležnosti Uprava prihoda. Nemate automatsku primenu. Recimo, neko kupi neki objekat; taj ugovor o kupoprodaji mora da se donese u Upravu prihoda, da se tamo utvrdi porez, koji je jednokratan; taj porez se plaća. Taj ugovor ne ide, a trebalo bi da ide, automatski u obradu podataka na osnovu kojih se plaća porez na imovinu.
Imate mnogo rupa u zakonu, a imate mnogo rupa i u primeni zakona. Zato smo skretali pažnju, kada je u pitanju ovaj Zakon o državnom premeru i katastru. Dajemo veliki značaj ovom zakonu. Dajemo veliki značaj Republičkom geodetskom zavodu zato što to zaista jeste ozbiljan, odgovoran i obiman posao. Skretali smo vam pažnju i opet ništa niste na tu temu uradili. Skretali smo vam pažnju, ne samo u raspravi, nego smo imali i amandmane na ovaj deo koji se odnosi na geodetske organizacije.
Taj problem niste rešili ni sada kroz ove izmene, a vidimo u medijima da postoje veliki problemi kod nekih organizacija koje se bave ovim poslovima, koliko njih to može da radi, koliko ne može da radi itd. Trebalo je da još tada prihvatite sve te amandmane, da danas tim ljudima koji sede pored vas bude lakše, da oni organizuju posao u celoj Srbiji, jer niti ćemo imati popis... Ono što je urađeno, negde u katastrima, negde u zemljišnim knjigama, to još uvek nije objedinjeno, a prošlo je dosta vremena od primene ovog zakona. Nažalost, nisu još uvek urađeni ni podzakonski akti, i to je uvek problem kada Vlada predlaže zakone.
Nikad nisam mogla da razumem da ako Vlada predlaže zakone svojoj skupštini i, naravno, računa na svoju skupštinsku većinu koja podržava Vladu, da će da podrži i taj zakon, da se paralelno ne rade i podzakonski akti, koji se, ako se eventualno usvoji neki amandman, samo usklade sa tim novim tekstom zakona i onda zakoni mogu ozbiljno da se primenjuju. Nažalost, ne radi se tako i zato imamo probleme i kod legalizacije.
Veliki su sad problemi. Ovaj 11. mart je prošao, podneti su zahtevi za legalizaciju. Sada mogu samo da zamislim kakva je... Jer, poslednjih dana govorilo se – samo da se podnesu zahtevi, ne mora dokumentacija, pa će u nekom roku građani biti obavešteni kada i na koji način da dopune te svoje zahteve. Ali, niko ne može da uđe u postupak za legalizaciju ako nema, između ostalog, geodetski snimak objekta.
Sad se postavlja pitanje, kada bi se desilo da po opštinama zaista postanu ažurni i ovo brzo rade, da li ćete vi iz Republičkog geodetskog zavoda moći da postignete da sve te zahteve ispunite? Šta će se desiti, recimo, ne daj Bože, da neko u roku od 60 dana koji mu neka jedinica lokalne samouprave ostavi da dopuni svoj zahtev, ne stigne da završi ovaj geodetski posao? Da li to znači da će njegov objekat da ide građevinskoj inspekciji i da mu se priprema rušenje?
Dakle, sve su to problemi s kojima se sreću građani, gospodine Duliću. Do sada su se sretali i sretaće se očigledno, nažalost, i ubuduće. Hvala.