Moram na početku da kažem da ovo što je gospodin Vlatko rekao ne stoji u amandmanu gospodina Buhe. To što je on koristio neku drugu argumentaciju sa kojom je hteo da ubedi poslanike zašto je njegov amandman dobar, to je druga dimenzija.
Moramo da skrenemo pažnju, pre svega onima koji vrše vlast, pa i javnosti, pa i ovima koji u okviru zakonodavnog organa utiču na to, na neka pitanja koja neminovno ovaj zakon i uopšte zakoni o amnestiji otvaraju. Oni, naravno, otvaraju, pre svega tu veliku moralnu dilemu – kako čovek da se postavi prema državi i kako čovek da ispunjava svoje obaveze koje mu je država nametnula?
Po pravilu, kada građanin ispunjava svoje obaveze prema državi, računa se da je lojalni građanin, u zavisnosti od zakona, ili se na neki način čašćava, kao vid društvene satisfakcije i priznanja, a u slučaju kada čovek ne ispunjava svoju zakonom propisanu obavezu, on trpi odgovarajuću sankciju. Sankcije se, po pravilu, nalaze u Krivičnom zakoniku. Ovaj predlog zakona tretira nekoliko vrlo teških krivičnih dela iz članova 394, 395, 396, 397. i 399. Radi se o teškim krivičnim delima koja potpadaju pod jednu širu grupu krivičnih dela protiv odbrane i vojske.
Dokle god postoji zakonska i ustavna obaveza da država garantuje odbranu teritorije i ljudi i dokle god postoji obaveza pružanja i garantovanja bezbednosti svim građanima, znači, dokle god postoji ta obaveza, verovatno mora da postoji sankcija ukoliko se neko ogreši o zakonsku obavezu.
S pravom je gospodin Marić otvorio pitanje kako se država ophodi prema građanima koji ispunjavaju obaveze i prema građanima koji ne ispunjavaju svoje obaveze. On je došao do zaključka da se ovakvim zakonom daje naknadno satisfakcija i društveno priznanje ljudima koji su rekli – ne poštujem državu, ne poštujem svoju državu. Iz toga može da se izvuče zaključak, s obzirom na posledice koje su pretrpeli neki građani koji su poštovali obavezu, da su izigrani. Što bi se reklo, ono narodno – verovanje ludom radovanje.
Takve poruke ne smemo da šaljemo.
Amandman gospodina Buhe produžava vremenski okvir koji je propisan članom 1. Predloga zakona. Ali, mi u kontinuitetu imamo amnestiju kad se radi o ovim krivičnim delima. Znači, zahvaćeno je ono što je bilo od 7. oktobra 2000. godine, pa praktično do danas, zato što je ovo drugi zakon, koji se samo nastavlja; ovaj zakon samo to proteže, od, čini mi se, 18. aprila 2006. godine. To je datum kada je donet onaj prethodni zakon.
Znači, od 5. oktobra, od 7. oktobra 2000. godine u kontinuitetu se promoviše novi sistem vrednosti, koji glasi – ne moraš da ispunjavaš obaveze prema državi, računaj, doći će amnestija, kada je u pitanju ovih pet-šest krivičnih dela koja se tiču odbrane države. To je ta loša poruka.
Naravno, ovaj zakon otvara još jednu dilemu. Ma koliko da se ide na oprost od krivičnog gonjenja, pa u širem smislu krivičnog gonjenja, ovaj zakon ne rešava problem. Teoretski je moguće da nakon usvajanja ovog zakona ta ista lica budu ponovo krivično odgovorna. Dovoljno je samo da ih neko iz vojnog odseka pozove na odsluženje vojne obaveze i da se ne odazovu i oni su opet u domenu krivične odgovornosti. Zašto? Zato što ono čega se nisu oslobodili i ono od čega ne oslobađa ovaj zakon jeste vojna, radna i materijalna obaveza, koja je propisana drugim zakonom, koji ima baš takav naziv.
Verovatno može da se shvati vlast koja ima problema kako 5.000 osumnjičenih (da ne idem sa nekom drugom kvalifikacijom, okrivljenih ili optuženih), pozvati na sud, pa kako ih još kazniti, kako još obezbediti da eventualno izdržavaju kaznu zatvora? Kazne zatvora su od godinu dana do praktično dvanaest godina. Ne postoje kapaciteti.
Problem koji se takođe otvara jeste šta bi se desilo da je kojim slučajem država pozvala, pa se odazvalo tih 5.000, 6.000 ljudi, da li bi Ministarstvo odbrane moglo da ispuni taj drugi deo svoje obaveze koji ima prema vojnim obveznicima?
Ovo ministarstvo ne bi moglo da ispuni obavezu. Zašto? Zato što je od 2000. godine sistematski urađeno sve da se sroza naša vojska. Zbog čega? Preuzete su neke međunarodne obaveze, i to treba da se kaže. Postoje neki međunarodni dokumenti. Treba otvoreno da se kaže – Evropa je pretežno demilitarizovana. Gotovo svi ulaze u taj sistem NATO pakta, koji se javlja kao garant nepovredivosti granica, izmišljenih, zamišljenih granica, jer se smatra da u Evropi neće nikad da se pojavi ta situacija da oružane snage jedne države pređu granicu i napadnu neku drugu državu.
To se smatra, i pošto je to utopija EU, onda ono što je odbrana, što su vojne efektive, to se smanjuje, ide se na jedan dekorativni pristup i obezbeđenje onoliko vojske koliko je potrebno da bi Evropa demonstrirala svoju mirovnu politiku na drugim prostorima, poput Iraka, Avganistana, nekada Timora itd., ko zna gde.
Za razliku od Amerike, koja se promoviše kao kauboj, Evropa se promoviše ekonomskom saradnjom, kreditima, odobravanjem kredita na drugim prostorima, u Aziji i Africi, i fatamorganom koja se zove standardi, norme, normativni standard. To su dva instrumenta na kojima Evropa gradi svoju budućnost.
Utopijski posmatrano, ne postoji prostor za neki veći prigovor. Realno posmatrano, postoji opasnost. Paralelno sa tim razvijaju se bezbednosne snage. To je ono što treba da bude kao policija ili paravojna policijska snaga. U Francuskoj je to žandarmerija, u Italiji su to karabinjeri, specijalne snage koje treba da odgovore na pojavu terorizma i što više onih snaga koji treba da smire društvene nemire, demonstracije, štrajkove i nešto što bi moglo da se pojavi nekontrolisano.
To je neki prostor u kome su zacrtali da se razvijaju naše bezbednosne i odbrambene snage, a onda moje kolege, poslanici SRS, pozivajući se na ne tako davnu prošlost, žele samo da vam ukažu na ono što se danas dešava, pa je gospodin Buha iskoristio primer Ejupa Ganića i onoga što se dešava u Republici Hrvatskoj.
Mogao bih da iskoristim još jedan plastičniji primer. Uzmite današnju „Politiku“, pročitajte tekst „Da li će biti vraćena prava izbrisanima, 25.000 ljudi“. Evropa ne može da natera Sloveniju da poštuje ljudska prava.
Nemojte da tumačite da to stavljam u kontekst oružanih snaga. Ne, ovo samo stavljam u kontekst ponosa, dostojanstva i tradicije ovog naroda, svestan činjenice da su ova naša deca za proteklih dvadeset godina mogla da dobiju poruke o nečemu što je sistem vrednosti, ali pokvaren sistem vrednosti. Oni smatraju da je ovo normalno, čak su i termini prilagođeni ovom vremenu, i ne samo što odudaraju od tradicije, nego odudaraju i od nečega što je opšteprihvaćeno i civilizacijsko dostignuće.
Verovatno smo svi svesni činjenice koliki je značaj vojske i vojne tradicije u srpskom narodu. Deluje kao šala, ali je velika zbilja: nekada se neko nije mogao oženiti ako nije služio vojsku, pa su mlade gledale u bukvicu da vide da li je, pa je to bio dokaz ne samo muškosti nego uopšte i zrelosti. Roditelji su pravili velike ispraćaje. Doduše, i danas prave ispraćaje, i kada ide u civilno služenje vojske. Neki prave ispraćaj i ako im deca ne idu u vojsku. Zašto? Da bi se odužio rođacima, prijateljima, komšijama kod kojih je bio na ispraćaju pre nekoliko godina.
Zašto mi uništavamo tu tradiciju? Ovo jeste uništavanje te tradicije. Niko nije oslobođen vojne, materijalne i radne obaveze, a oslobađa se odgovornosti za nepoštovanje vojne, materijalne i radne obaveze. Deluje malo besmisleno. Mislim da ste pobrkali zakone koje je trebalo da menjate.
Da li je naša vojska spremna da primi ovoliki broj regruta koliko po prirodnim zakonima dolazi, u skladu sa zakonom koji propisuje vojnu obavezu? Verovatno nije. Ministarstvo odbrane je odlučilo da treba ići ka profesionalizaciji. Verovatno treba redukovati tu vojnu obavezu. Verovatno je treba prilagoditi ovom sadašnjem stanju, ali ukinuti je – koji je efekat? To direktno zadire u ono što je esencija ovog naroda i duša ovog naroda.
Mi smo mali narod, mi nemamo tih pretenzija. Imamo potrebu da zaštitimo svoje. Danas vojska više služi kao sredstvo odvraćanja. Te priče o tome da u Evropi neće biti agresije, pa to je bilo i 1991. godine; i dokumenti KEBS-a, i Pariska povelja za novu Evropu, nepovredivost granica, pa su se Nemci spojili, a sve drugo se rasturilo. To je bio opet neki međunarodni standard. Tako standardi funkcionišu u Evropi.
Pročitajte ovaj tekst iz „Politike“ – 25.000 izbrisanih. I, pročitajte rečenice o njihovom deportovanju 1992. godine. Ni danas se tim ljudima ne priznaju prava. Kako mi kao država možemo našim građanima da garantujemo sigurnost, kako u Srbiji tako izvan Srbije? Ovakvim zakonima? Ne.
Ovo je jedan rutinski zakon. Zašto rutinski? Prošao je 2006. godine, zašto ne bi prošao i 2010. godine? Da li postoji opravdanje? Verovatno postoji opravdanje. Da se toliko hiljada ljudi javi dobrovoljno da ispuni svoju obavezu, država ne bi bila spremna to da prihvati; a da ih država sve kazni i da sprovede zakon – ne postoje kapaciteti za to.
Zašto niste usaglasili vojnu, radnu i materijalnu obavezu sa potrebama i nivoom koji treba da se obezbedi, pa da se iz te kategorije ljudi koji su izvršavajući svoju vojnu obavezu služili vojsku obezbeđuje kadar za buduću profesionalnu vojsku? Ali ne, kod nas to ima elemente stihije.
Evo, sinoć ste imali prilike da vidite tog upravnika, direktora Vojne akademije. Najveći domet naših kadeta i budućih oficira jeste da znaju nekoliko stranih jezika, da savladaju znanje kompatibilno sa nekim Vest Point školama itd., da se osposobljavaju za mirovne misije. Ne krije čovek, priča otvoreno gde je ta svetla budućnost. Naravno, NATO standardi itd.
Kada se kaže – NATO standardi, onda se verovatno razmišlja i o tome da se školuju i pripremaju za neki budući oružani sukob na istoku. NATO je preživeo, opstao, vidite i sami, iako je na ivici, iako svi vide apsurdnost postojanja ovakvog NATO-a, ali on opstaje kao rezultat nadmoći i delovanja jedne megasile, jedne jedine megasile, koja je praktično vojni faktor i koja drži verovatno pola čovečanstva u svojevrsnom zatočeništvu i zavisnosti.
Po Ustavu, imamo obaveze u pogledu bezbednosti i odbrane, u pogledu ostalih propisa, imamo adekvatne, vojne, radne i materijalne obaveze. Nekada je vojska bila dve godine, pa je bila godinu dana, pa devet meseci, pa šest meseci, da li ima rezona dalje je smanjivati, ne znam. Može i to neko da proceni, da vidi itd., ali na ovakav način devalvirati vojnu obavezu, na ovakav način devalvirati osećaj kod ljudi, kakav odnos da imaju prema državi, poražavajuće je.
Ako se ovako gleda i ovakva poruka šalje kada je u pitanju odnos prema državi u pogledu vojne obaveze, molim vas, onda nemojte da vas čudi što se sada već javno u autobusima kidnapuje, ili što se dešavaju ove stvari na ulici. Očigledno, neko računa na neku vrstu amnestije; ako ne po zakonu, onda na onu faktičku – veza, vezica, mito, korupcija, prijateljstvo itd., a država pokazuje na svakom koraku da nije sposobna da ispuni onaj drugi deo svojih obaveza.
Naravno da se opet otvaraju neka pitanja. Otvaraju se pitanja, da ne idem dalje, koja zadiru u temelj države, u temelj organizacije i sistema.
Većina naših amandmana je podneta ne zato da bi se popravio ovaj tekst, toga ste svesni vi, nego da ukažemo na ozbiljnost, da nam se država urušava. Temelji države nam se urušavaju. Poruke koje šaljemo građanima su konfuzne i uvek se loše protumače. Protumače kako čovek da izbegne svoju obavezu. Dokle ćemo tako? Valjda treba da se promoviše jedan sistem, jedna organizacija i jedan sistem vrednosti.
Znate, demokratija ne znači anarhija. Demokratija verovatno znači vladavinu prava, ali baš ono što je napisano, a ne ono što bi neko stavio prst na čelo, pa bi tumačio. Da li mi na ovaj način demonstriramo da idemo ka demokratskom društvu? Jesmo demokratsko društvo, ali da li ga razvijamo kao demokratsko društvo?
Sve što se ne plati na mostu, plati se na ćupriji. Kad-tad dođe. Može medijski da se napravi neka matematika – ovaj zakon nam se isplati, uštedeli smo toliko, uštedeli smo ovoliko itd., ali poruka je opasna. Ljudi, poruka je opasna.
Vidite i sami, kada je u pitanju Srbija, kada su u pitanju Srbi, da su dvostruki aršini. Molim vas, dvostruki aršini. Verovatno će neke stvari i sve ovo što se dešavalo sa nama biti svetsko čudo, zabeleženo u svetskoj istoriji za sva vremena, šta je međunarodna zajednica uradila sa ovim prostorom.
Samo da vas podsetim, 1994. godine Ujedinjene nacije su bile prisutne u Ruandi. Namereno su smanjile vojnu efektivu na nekoliko, na 250 posmatrača, pa se desio genocid – 1.075.000 mrtvih. Naočigled Ujedinjenih nacija.
Dvostruki standardi. Nas pritiskaju nešto, a vidite kakva dreka oko osude genocida od strane Turske nad Jermenima. Neće Obama da pročita, neće. Neće da pročita; ne da osudi, nego da pročita rečenicu u svom govoru kojim treba za koji dan da se obrati naciji.
Setite se šta su radili u Tuzli, i gde su sve šta radili ovde. Setite se 1999. godine, nemojte dalje da idete.
Valjda je svima jasno, može ovde da se menja vlast koliko god hoćete, može da dolazi ovde vlast po svim željama, sa svih meridijana, ali njihova politika ovde se ne menja. Ne menja se. Shvatite. Ovde su stradali političari koji su verovali Zapadu, koji su razgovarali sa Zapadom, koji su pregovarali. Ko god uđe u taj sistem pregovora, razgovora, dogovora, prevaren je, u startu je prevaren. Zašto? Zato što se nudi besplatni sir, a on je samo u mišolovci i stiska se, i onda čovek jednog dana kaže – kako ja da prihvatim ovo, pa ja radim protiv sebe?
Uzeo sam najsvežiji primer, danas je objavljeno – dvadeset i pet hiljada građana Republike Slovenije ima status izbrisanih, najveći broj njih su Srbi. Pročitajte tekst. Deportovani su 1992. godine. Pitajte ovog Kacina kad dođe ovde neki put, on je iz Cankarjevog doma vršio medijsku kampanju kako je agresija, šta je bilo sa onim vojnicima koji su bez municije stradali tamo.
Zar dozvoljavate da nam svako drži predavanje? Oni koji nisu pogledali u svoj džep ili svoje dvorište nisu očistili. Evo, ni danas ga ne čiste. Šta kaže njihova opozicija? Svi ti izbrisani, kaže, referendum, da stopiraju zakon; kaže, svi oni koje su deportovali 1992. godine – agresori i spekulanti. A ljudi išli tamo da rade, zatekao ih raspad bivše SFRJ tamo, deset, petnaest godina radili, živeli, proterani; trinaest hiljada njih se krilo, pa je nekako rešilo neko pravo, dvanaest hiljada - ne priznaju im. Definišu neki pravni status, a što se tiče drugih, ljudska prava, imovinska – ne priznaje se. I oni sami kažu da ne mogu da uspeju ni u sudskom sporu. I oni nama drže predavanje o ljudskim pravima! I vi njih slušate! Pa nemojte, molim vas.
Donosim vam njihove podatke, ono što oni pričaju o sebi, da biste izašli iz tih čeljusti, da shvatite: na prvom mestu je Srbija i interesi ovoga naroda i svih građana koji žive na teritoriji Republike Srbije. To je prva i jedina tačka Ustava Republike Srbije. Oko toga smo dužni da imamo jedinstvo, a ne oko toga kako će ko da sedne na neku fotelju, da tera neku zapadnu politiku donekle, a kada vidi da je to besmisleno, da se radi sa omalovažavanjem i prema narodu i prema našim državnim funkcionerima, onda se na vreme malo trgnemo, pa sačekamo – evo, ja mogu i sa Istokom i sa Zapadom, ja sam i za demokratiju, ja sam i za ovo, ja sam i za ono.
Gde je sistem vrednosti? Čemu treba da veruju naša deca, naši unuci? Pitaće nas, ako ne naša deca i ovi unuci, verovatno neki novi unuci, gde smo bili, šta smo radili, zašto ovde nismo našli šta je to zajedničko, šta je to interes za sve, nego se dodvoravali.
Neki obilaze strane ambasade, traže neku pomoć, nešto izigravaju tamo. Važni su im samo izbori. Važni su im samo izbori – da me podržite, da imam koalicioni kapacitet. Ma, dela su ono na osnovu čega se ceni ko je šta radio. Da li imamo neko delo kojim možemo da se pohvalimo? Čime da se pohvalimo?
Kao što vidite, mi ne napadamo ni ove koji će biti oslobođeni po odredbama ovog zakona, ne napadamo ni njih, ali orijentišite državu. Šta ste oslobodili? Oslobodićete nekoga odgovornosti. Šta ako onaj iz vojnog odseka pošalje tom čoveku poziv da se javi na odsluženje vojnog roka? On je ponovo predmet krivičnog gonjenja. Od čega onda zavisi krivično gonjenje? Od službenika u vojnom odseku. Pa, jednom mom prijatelju, ima 55 godina, poslali su pre neki dan poziv za regrutaciju! On je, jadnik, četiri godine bio dobrovoljac na ratištu; hteo da umre jadnik od muke kad je dobio poziv.
Sredite državu. Uredite državu. Razmislite da li treba menjati nešto o vojnoj, materijalnoj i radnoj obavezi. Menja se pogrešan zakon i daje se pogrešan primer. Je l' treba da se menja nešto u vojsci? Treba. U kom pravcu treba da se menja? Šta možemo ekonomski da izdržimo? Gde možemo da idemo? Radite, dogovarajte, vidite, ali obezbedite vojsku. Nama je odbrana potrebna, ljudi.
Manite se onih predrasuda. Pre dvadeset i nešto godina ta JNA je zacrtana kao zločinačka, i Hag između ostalog postoji zato da bi dokazao da je to bila zločinačka organizacija. Ne mogu to da dokažu.
Trgnite se, ljudi, malo, dajte prostora ovoj državi, dajte prostora ovom narodu. Dajte sistem vrednosti, da građanin zna – ovo je zakon, ovo se primenjuje, ovo se poštuje. Ukoliko se eskivira obaveza po zakonu, po prirodi sledi sankcija.
Mi zbunjujemo ljude, vi ih zbunjujete ovakvim predlozima zakona. Još ako ubacite humanost, ako ubacite neke druge pojmove na osnovu kojih biste hteli ovako besmislen zakon da odbranite, onda smo ga zapržili do kraja, onda nije ni čudo šta nam se dešava svakodnevno.