Dame i gospodo narodni poslanici, ovaj moj amandman se odnosi na ulogu Poverenika, što je jedan od suštinskih članova predloga izmene i dopune ovog Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja.
Ovim amandmanom sam hteo da preciziram šta sve može, a šta ne može Poverenik i šta na njegov zahtev treba da se realizuje, a šta Vlada treba da uradi ukoliko se ne sprovodi rešenje na način iz stava 2. ovog člana ili člana 1. predložene izmene i dopune zakona.
Ono što je u odgovoru koji sam dobio od Vlade, gde piše da se amandman ne prihvata jer suštinski ne menja sadržinu norme koja je, kako je predloženo, razumljiva, precizna i jasna, mene tera da pročitam svima kako sam zamislio da izgleda stav 4. člana 1. ovog predloga zakona.
Dakle, u samom zakonu kaže: „Ako Poverenik ne može sprovesti svoje rešenje na način iz stava 2. ovog člana, Vlada mu na njegov zahtev pruža pomoć u postupku administrativnog izvršenja tog rešenja primenom mera iz svoje nadležnosti, odnosno obezbeđivanjem izvršenja rešenja Poverenika neposrednom prinudom.“
Mi smo u raspravi u načelu govorili da su takvi predlozi Vlade nedefinisani, da nisu predloženi u ovom zakonu i da je i u samom zakonu predviđeno da će Vlada naknadno obezbediti mere kako će se sprovoditi ovaj član. Mi smo protestovali i insistirali da to bude u predlogu izmene i dopune, što se nije našlo, ali smo amandmanom barem pokušali da obeležimo poziciju Vlade, koja mora reagovati isključivo na zahtev Poverenika, ne po automatizmu. Zbog čega smo to tražili? Zato što automatizam ne znači da Vlada može, treba ili mora da reaguje svaki put kada to Poverenik i ne traži, ili da reaguje kada to Poverenik traži.
Da bismo bili precizni i da bi znali šta hoće Vlada, morali smo da definišemo ulogu Poverenika. Tako i glasi ovaj moj amandman. Dakle, u predloženoj izmeni stava 4. člana 1. eksplicitno sam naveo: „Na zahtev Poverenika, a zbog nemogućnosti sprovođenja rešenja na način iz stava 2. ovog člana, Vlada Republike Srbije pruža pomoć Povereniku u postupku administrativnog izvršenja tog rešenja primenom mera iz svoje nadležnosti, odnosno obezbeđivanjem izvršenja rešenja Poverenika neposrednom prinudom.“
Dakle, ako napravimo razliku, ako Poverenik ne može i ako napravimo razliku sa terminom „na zahtev Poverenika“, videćete da postoji ogromna razlika da li će Vlada u nekom slučaju reagovati ili ne.
Ovaj amandman, i u samom obrazloženju Vlade se kaže, ne menja suštinski sadržinu norme, koja je predložena i razumljiva. Ako je ne menja, ne znam zašto Vlada ovo nije prihvatila. Neću da budem od onih poslanika koji tvrde da je to zato što je amandman podneo neko iz opozicije, ali hoću da budem jedan od onih koji hoće da spočita Vladi da nije radila u interesu Poverenika, pa čak ni neprihvatanjem ovog amandmana, zato što nije htela suštinski stvar da primeri nameni, a to je šta je uradio Poverenik prilikom zahteva, a šta će uraditi Vlada prilikom automatizma, ili, ako ne može da sprovede svoje rešenje Poverenik, po službenoj dužnosti, kako zakon nalaže.
Pročitaću vam nekoliko primera za to da sam u pravu i da je to tako kao što govorim. Kaže se ovako, to je jedna od opštepoznatih stvari, na pitanje novinara upućeno premijeru Srbije Mirku Cvetkoviću da li može da obeća da novac od prodaje „Telekoma“ neće biti potrošen na plate i penzije i da ga stranke neće koristiti za kampanju, Cvetković je između ostalog odgovorio: imate Zakon o dostupnosti informacija i možete u svako doba da nas pitate – gospodo, dajte nam spisak na šta ste utrošili te pare, i dobićete spisak i videti na šta je novac potrošen. To je pisalo u dnevnoj štampi.
Samo dve nedelje nakon te izjave Rodoljub Šabić, Poverenik za informacije od javnog značaja, podneo je Vladi Srbije godišnji izveštaj o primeni Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja.
Zaključak je da, prema ovom dokumentu, Vlada Srbije tokom 2009. godine nije gotovo ništa uradila kako bi prinudno izvršavala rešenja Poverenika. To je, inače, bila zakonska obaveza Vlade, pa čak i ovom izmenom i dopunom Zakona, u slučaju kada organi javne vlasti i posle naloga Poverenika odbiju da obelodane informacije od javnog značaja. U 2009. godini na desetine rešenja Poverenika je ostalo neizvršeno, što zbog pasivnog odnosa Vlade, što zbog samovolje organa javne vlasti koji kriju podatke o svom radu.
Navešću vam primere šta znači automatizam Vlade i ići ću u neke konkretne situacije, u kojima može, recimo, da se sakrije socijalna politika od javnosti. Mislim da je sramno da državne institucije i Vlada, koja sebe naziva socijalno odgovornom, kriju podatke i informacije koje se tiču, recimo, socijalne i zdravstvene politike u Srbiji. Ti podaci po svojoj prirodi i sadržini moraju biti javnosti dostupni na svaki mogući način, pa i ovim zakonom.
Od javnosti se krije Pravilnik MUP-a o Fondu novčane pomoći članovima poginulih i ranjenih pripadnika MUP-a; krije se Pravilnik o platama MUP-a Srbije. Bez obzira na nalog Poverenika, sakriva se Protokol o stručnim procedurama koje Zdravstveni centar „Studenica“ Kraljevo koristi prilikom uspostavljanja dijagnoza i tretmana određenih poremećaja kod osoba u trudnoći. Ovo sam naveo kao primere zato što smo tražili sve ove podatke, a nismo dobili odgovore.
Verovali ili ne, Ministarstvo finansija je odbilo da obelodani spisak deset najvećih dužnika državi i spisak dužnika sa neizmirenim obavezama po osnovu socijalnih doprinosa. Pominjem još jednom i podvlačim – socijalno odgovorna Vlada. Ministarstvo za rad i socijalnu politiku ne želi da javnosti omogući uvid u zapisnik inspekcije rada o kontroli Javnog preduzeća Aerodrom „Nikola Tesla“ za vreme mandata Bojana Krišta. Kalkulacije cena smeštaja u Gerontološkom centru u Beogradu – takođe nismo dobili odgovor. Poslovnik o radu Odbora za dokazivanje reprezentativnosti sindikata – nismo dobili odgovor. Dokumenti o sredstvima uplaćenim „Frans zaštiti“ na ime zarade invalida – nismo dobili odgovor.
Primera radi, Narodna banka Srbije je odbila da obelodani koje su banke bile predmet kontrole u 2008. godini. Time su i javnost i Poslanička grupa SRS sprečene da saznaju nešto više o zakonitosti poslovanja zapadnih banaka u Srbiji, onih istih banaka koje su odrale kožu građanima.
Ali, ni ovaj zakon nije pomogao da dobijemo neke podatke. Nedostupna je činjenica o aferama režima i ovaj zakon ne može da pomogne da se razreši. Bez obzira na to što je Poverenik pojedinim institucijama, organima i preduzećima naložio da javno obelodane dokumentaciju, to nije učinjeno iz straha da se ne rasplamsaju stare ili otvore nove afere.
S tim u vezi, Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja je odbilo da obelodani dokumenta u vezi sa izvođenjem radova na poslovnom centru „Ušće“ u Beogradu, kao i odobrenjem za izgradnju opštine Savski venac u Beogradu.
Rukovodstvo Javnog preduzeća „Železnice Srbije“ odbilo je da obelodani dokumenta o remontovanju vagona, o obavezama prema „Želvozu“, raspodeli stanova, kao i informacije o ukupnoj vrednosti ugovora o javnim nabavkama dobara i usluga u 2008. godini.
Rukovodstvo RTS-a je odbilo da nam stavi na uvid odluku Upravnog odbora RTS-a o odobrenju sredstava za organizaciju „Eurosonga 2008“, kao i uslove javnog konkursa za idejno rešenje pozornice za „Pesmu Evrovizije“. U Ministarstvu telekomunikacija kriju se troškovi o službenim putovanjima ministarke Jasne Matić iz G17 plus.
Pročitao sam samo ona pitanja koja smo kao poslanička grupa postavili, a nikada nismo dobili odgovor, pa čak ni na urgenciju Poverenika. To je dokaz da je ovaj moj amandman trebalo da bude uvršćen u ovu izmenu i dopunu Zakona, jer je automatizam Vlade po ovakvim pitanjima, kao što smo mi postavljali u ime poslaničke grupe, ostao nem.
Možda jedna od najkrupnijih i najvažnijih informacija tokom 2009. godine jeste i to da su, i pored naloga Poverenika da se obelodane, ostale nedostupne informacije o ugovoru između državnog preduzeća „Telekom Srbija“ i firme „McCann Erickson“. Očigledno je da ovoj vladajućoj većini nije u interesu da građani Srbije saznaju koliko je miliona evra godišnje zaradila firma Srđana Šapera na osnovu privilegovanog i političkog, hajde tako da se izrazim, dila o vršenju marketinških usluga za potrebe preduzeća „Telekom Srbija“. Milioni evra ostvareni na taj način se svakako reinvestiraju u političku kampanju, posebno vladajuće većine i Demokratske stranke, s obzirom na to da je poznato ko je Srđan Šaper i da u Srbiji to više nije nikakva tajna.
Zbog takvih ljudi, takve politike i takvog načina pljačke državnog budžeta mi smo ostali uskraćeni za to da zaživi primena Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja. Kada premijer Cvetković govori o primeni zakona pre svega mora da ima u vidu da Vlada Srbije nije izvršila oko 290 rešenja koja je Poverenik do sada dao. Pričamo o periodu od 2006. do 2009. godine, prinudno izvršenje Vlade.
Ako ovakvo ponašanje, prema rečima Poverenika iz izveštaja koji je dostavio 2009. godine, upućuje na zaključak da Vlada podržava nepoštovanje zakona i ohrabruje organe vlasti u kršenju Ustava i ovog zakonom zagarantovanog prava, kako da očekujemo da Vlada nešto uradi po automatizmu?
Moram da vam dam još neke konkretne primere iz života zemlje Srbije zbog toga da bih građanima Srbije objasnio kolika je nebriga o zakonu o dostupnosti informacija od javnog značaja.
Dakle, evo i jednog drugog primera: Vlada Srbije, odnosno njen potpredsednik Mlađan Dinkić i saradnici Mlađana Dinkića, konkretno mislim na direktorku Agencije za privatizaciju Vesnu Džinić i aktuelnog direktora „Elektromreže Srbije“ Miloša Milankovića, na krajnje bahat način dva puta su opstruirali aktuelni zakon o dostupnosti informacija od javnog značaja. Oba puta je to imalo veze sa opštinom Bor. Prikrivanje mutnih radnji... Oba puta su od pomenutih opstrukcija korist imala samo pravna lica u Hrvatskoj.
Moram da dam neku razradu, kako bi građani shvatili suštinu onoga što sam hteo da kažem. „Elektromreža Srbije“ je kupila od hrvatskog proizvođača „Končar“ dva energetska transformatora. Jedan od tih transformatora, po planovima „Elektromreže Srbije“, trebalo je da bude isporučen opštini Bor, ali kadrovi iz G 17 su iznenada doneli odluku o promeni pa je kao odredište za isporuku transformatora iznenada određen prvo Beograd i Novi Sad, a potom je i beogradska destinacija promenjena i izabrana je Subotica. Bor, u kome se nalazi rudarsko-topioničarski basen, nije tada dobio transformator.
Ugovor o kupovini ovih transformatora, sa čijom isporukom je hrvatska kompanija kasnila, zatražen je od direktora „Elektromreže Srbije“ Miloša Milankovića. On je zakon prekršio, po ne znam ni ja koji put, i ovaj ugovor nije dostavio nama iz Poslaničke grupe SRS koji smo ga tražili. Na zahtev koji je podnet septembra 2008. godine Milanković je odgovorio tek posle opomene Poverenika u oktobru. Dakle, kasnio je mesec dana. Zbog čega je taj mesec toliko važan? Zato što je u tom mesecu Milanković od javnosti skrivao posao koji je „Elektromreža Srbije“ sklopila sa firmom „Končar“ iz Hrvatske.
Moram da pomenem i to da je upravo za taj „Končar“ iz Hrvatske radio i sam Milanković i da je to bio jedan od najgorih sukoba interesa i jedan od najvećih razloga zbog čega smo mi tražili ugovor na uvid, na osnovu ovog zakona. Međutim, taj ugovor smo dobili sa zakašnjenjem od mesec dana, a za tih mesec dana se dešava sledeće.
Nakon što nam je dostavljen ugovor ispostavilo se da je šteta koju je „Končar“ prouzrokovao kašnjenjem sa isporukom daleko veća od vrednosti samih transformatora, pa je pokrenuto i pitanje da li je Milanković od Hrvata naplatio štetu. Kada smo pokrenuli to pitanje u jednoj od skupštinskih rasprava, dobili smo podatak da šteta nije naplaćena. Ministarka Malović nas je tada obavestila, i mene, pošto sam postavio to poslaničko pitanje, da je protiv direktora „Elektromreže Srbije“ zbog toga podneta krivična prijava. Policijska uprava do dana današnjeg nije dostavila nadležnom tužilaštvu izveštaj na osnovu koga bi moglo da donese odgovarajuću odluku za dalje postupanje, rekla je tada ministarka.
Međutim, pre neki dan sam saznao da je policija navodno tužilaštvu saopštila da nema osnova za krivično gonjenje Milankovića. Kako je policija mogla da da takav izveštaj i kao tužilaštvo stavi van snage za krivično gonjenje, ostaje u odgovoru na pitanje koje ćemo postaviti baš na osnovu ovog zakona. Ako tužilaštvo nije moglo da pročita sporne članove Zakona o javnim nabavkama i sporne članove ugovora, nama nije jasno... Bilo bi dobro da se u javnosti saznaju imena tužilaca i policajaca koji su radili na tom slučaju.
Međutim, novinari, poslanici i svi oni koji su bili zainteresovani za ovaj slučaj... Neki su imali hrabrosti da to pitanje postave, neki novinari nisu imali hrabrosti da to pitanje i odgovor obelodane. Došli smo u situaciju da i vladajuća koalicija i vladajuće društvo u pravosuđu, ako tako mogu da se izrazim, i tužilaštvo odbacuju tužbu protiv Milankovića, iako smo mi u ugovoru videli da postoje elementi za krivično gonjenje.
Daću jedan primer kako to funkcioniše sa običnim građanima koji nisu deo ove vlade. Kada novinar više ne radi u novinama gde ga je tužio neko od funkcionera, posebno od funkcionera iz G 17 plus, sazna da tužba postoji, dođe na suđenje i sudija mu saopšti – da se niste danas pojavili ja bih vaš poziv okačila na tablu, pa ako se ne pojavite presudila bih na osnovu onog što mi je advokat stranke koja vas tuži dostavio.
Pazite sada ovaj paradoks, paralelu između jednog običnog novinara i funkcionera Vlade za kojeg nema obrazloženja zašto je krivična prijava odbačena, a kako se stavlja na teret jednom novinaru tekst koji je možda napisao na osnovu ovog zakona o dostupnosti informacija, podataka koje je iskoristio. Dakle, dešava se da novinar ne zna da se protiv njega vodi spor, a sudije revnosno kače pozive na neku tablu u sudu.
S druge strane, krivične prijave protiv funkcionera G 17 plus se ne procesuiraju i stoje u fiokama. Kažem G 17 plus, zato što je Miloš Milanković kadar te stranke, nemam lično ništa protiv kolega iz te stranke.
Drugi, najdrastičniji slučaj kršenja zakona o dostupnosti informacija od javnog značaja je takođe vezan za stranku G 17 plus, ovog puta za direktorku Agencije za privatizaciju Vesnu Džinić, ali možda i za predsednika te stranke lično. Zahtev za kopiju ugovora o privatizaciji RTB Bor, koji je Dinkić kao ministar potpisao sa austrijskom firmom „Atek“, podnet je Ministarstvu ekonomije i Agenciji za privatizaciju 2. februara 2008. godine. Nama je dostavljen 2. jula 2008. godine. Dakle, pet meseci nakon podnetog zahteva.
Zašto ovo kažem? Zato što je zanimljivo istaći da je taj kontroverzni ugovor, ne daj Bože, stupio na snagu... takođe je imao veze sa Hrvatskom, ali ovaj put sa hrvatskim primorjem, gde RTB Bor poseduje veći broj soba u hotelu „Avala“ u Rovinju, odmaralište za decu u Vodicama, hotel, bungalove i oko tri hektara zemlje u Orebiću, na ekskluzivnoj lokaciji na poluostrvu Pelješac. Ovo su podaci koje smo dobili nekim drugim putem.
Interesantno je naglasiti da je potpredsednik Vlade Mlađan Dinkić, kao slučajno, letovao prošle godine na hrvatskom primorju, da bi u izbornoj kampanji RTB-u poklanjao novi damper, koji nije platio iz svog džepa, već parama iz budžeta. Evo kolika je uloga ovog predloga zakona.
Voleo bih da vidim dan kada će tužilaštvo i policija revnosno da sprovedu postupke protiv funkcionera koji zloupotrebljavaju položaj kršenjem zakona o dostupnosti informacija od javnog značaja i kada uskraćivanjem dokumenata prikrivaju ništa drugo nego korupciju.
Kada bi tužilaštvo i policija bili barem upola onako revnosni kao što su novoizabrane sudije revnosne u progonu novinara po tužbama za naknadu nematerijalne štete i fingiranim klevetama, onda u ovoj državi, mogu slobodno da zaključim, ne bi ni bilo korupcije.
Srećom, novinari nisu usamljeni, moram da stanem u zaštitu novinara; protiv korupcije bori se i SRS na neki način, jer i ja sam dobio tužbu od predsednice Drugog opštinskog suda zbog jednog teksta. Kada sam izneo dokaze da je taj tekst potpuno validan i predložio svedoka, sud je odbio i dokaze i svedoke, a ja sam „popio“, slobodno da se izrazim, jednu kaznu koju sam dao drugostepenom organu na ocenu.
Najbolji primer je naš bivši predsednik opštine Bor Branislav Rankić, koji je u dva navrata od pljačkaških privatizacija uspeo da sačuva RTB Bor, pogotovo što je koristio podatke koji mu nisu bili dostupni iz samog RTB Bor. Nije bio dostupan ugovor koji smo mi tražili, nisu bili dostupni podaci o imovini Bora, a kada je prošlo neko vreme, kada smo mi iščačkali te podatke sa neke druge strane, kada je Vlada odbila zahtev Poverenika da se ti podaci dostave, mi smo u suštini shvatili šta je pozadina svega ovoga.
Zbog toga što sam naveo i zbog ovog amandmana koji sam predložio u ime SRS potrebno je promeniti ulogu Poverenika, potrebno je omogućiti mu uslove za rad, omogućiti mu veći broj zaposlenih, omogućiti mu veće nadležnosti i precizne članove i definicije postojećeg zakona, a ne kititi se pružanjem pomoći Povereniku tako što ćete dva člana zakona od svih trideset i nešto, koliko ih ima u originalnom tekstu zakona, promeniti i tako što ćete dati Vladi obavezu da tek utvrdi kako će da sprovodi nešto u zakonu koji danas usvajamo.
Mi smo danas žrtve vladajuće većine koja je na dnevni red stavila dva člana kao izmenu i dopunu, a ne rešava suštinski pitanje zakona o dostupnosti informacija od javnog značaja. Zato vas još jednom molim da dobro razmislite da li ćete prihvatiti ovaj naš amandman ili ne. Hvala.