Poštovana predsednice, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, pitanje državne uprave Republike Srbije, nažalost, u Narodnoj skupštini kao tema otvara se samo u onim situacijama kada se vode razgovori i kada se raspravljaju pitanja odnosa Srbije sa pojedinim međunarodnim institucijama. Poslednju ozbiljnu raspravu o ovoj temi imali smo uoči zaključenja aranžmana sa MMF, kada se razmatralo pitanje smanjenja zaposlenih u državnoj upravi, a, evo, sada, kako je ovde navedeno u obrazloženju Predloga ovog zakona, radi evropskih integracija i, kako se kaže, radi bolje regionalne saradnje.
Mislim da je pitanje državne uprave Republike Srbije pitanje koje treba zajedno ovde da raspravljamo radi realizacije osnovnih prava građana, radi efikasnijeg rada državnih organa i treba da vidimo u kakvom se stanju i na kom nivou nalazi državna uprava, s jedne strane, kada je u pitanju ostvarivanje osnovnih prava građana u upravnim postupcima pred državnim organima, a, s druge strane, i u kojoj meri je realizovan snažan kapacitet državne uprave da bi, ono što se i navodi u ovom predlogu zakona, država Srbija mogla da realizuje zajedničke tekovine EU i time ispuni jedan od kopenhagenških kriterijuma za evropske integracije.
No, kada je u pitanju ovaj predlog zakona, ima mnogo otvorenih i spornih pitanja koja se tiču i sedišta ove međunarodne organizacije i finansiranja ove međunarodne organizacije, a takođe, i onog što se navodi ovde kao privilegija, imuniteti funkcionera ove međunarodne organizacije. Ali, pre toga da se osvrnemo na pitanje državne uprave Republike Srbije i uopšte značaja ovakvog jednog predloga zakona, kada je u pitanju realizacija jačanja kapaciteta državne uprave, obuka kadrova i efikasan rad.
Moram da kažem da su pitanja reforme državne uprave pokrenuta još 2004. godine, ona traju i danas. Donet je niz važnih sistemskih propisa. Međutim, pitanje državne uprave i problem funkcionisanja državne uprave ozbiljno se otvorio kao problem kada se postavilo pitanje broja zaposlenih i, s tim u vezi, efikasnosti rada državne uprave.
Da vas podsetim, ova Narodna skupština donela je Zakon o određivanju maksimalnog broja zaposlenih u republičkoj administraciji, koji je, s jedne strane, imao za cilj da se smanji javna potrošnja, a s druge, ovde su nas predstavnici ministarstava ubeđivali da će to sasvim sigurno doprineti boljoj i većoj efikasnosti rada državne uprave i državnih organa. Međutim, i posle tog perioda, perioda od donošenja ovog zakona, ne može se reći da je državna uprava postigla taj nivo koji se očekuje i koji građani od nje očekuju.
S druge strane, mi nemamo informaciju, a bilo bi dobro da Narodna skupština ima tu informaciju – kako je uopšte realizovan ovaj predlog zakona, tj. kako su realizovane obaveze koje su nadležni državni organi, prvenstveno ministarstva, imala po ovom zakonu? Kako su utvrđeni kriterijumi za smanjenje broja zaposlenih? Da li su doneti akti o sistematizaciji? Da li je vršeno ocenjivanje u svim ministarstvima? Ako to nije slučaj, da li su oni ministri i oni funkcioneri državnih organa kažnjeni, saglasno odredbama zakona koji ovde imamo? Sasvim sigurno da taj posao, videli smo i prilikom poslednjih pregovora sa MMF, nije realizovan, i to je bila još jedna magla koja je bačena pred građane i pred međunarodne institucije da ćemo mi uspeti da na taj način smanjimo našu administraciju i učinimo je efikasnom.
Bojim se da stanje u kojem se nalazi državna administracija ne može da odgovori prvenstveno građanima, a, s druge strane, ne može da odgovori onim obavezama koje država preuzima u procesu evropskih integracija. Nisam siguran da li su uopšte predstavnici Vlade svesni kakva su očekivanja i šta to treba da rade organi državne uprave da bi ispunili osnovne kriterijume primene zajedničkih tekovina EU. Da Vlada nema jasnu sliku o tome, govori i sama činjenica da kada je formirano, kako se kaže, Koordinaciono telo Vlade Republike Srbije za pristupanje Srbije EU, u tom telu nema ministra za državnu upravu i lokalnu samoupravu. A upravo od državnih organa i državne uprave se očekuje da podnesu najveći teret tog posla.
Osim toga, pitanje koje se postavlja u vezi državne uprave, kao i ovog predloga zakona, jeste odnos između organa i službi koje je formirala Vlada Republike Srbije, konkretno mislim na Službu za upravljanje kadrovima, kao službu Vlade, koja ima izuzetno važan zadatak da vrši edukaciju državnih službenika da bi realizovali osnovne zadatke koje ima državna uprava i ovog posla koji će se raditi kada Narodna skupština ratifikuje ovaj zakon.
Šta je do sada uradila Služba Vlade Republike Srbije za upravljanje kadrovima? Koliko je službenika obučeno? Po kojoj metodologiji? Po kojim kriterijumima? Kakav je efekat te obuke? Da li će Služba za upravljanje kadrovima Vlade prestati da radi i u kojoj meri će prestati da radi? Kakav će biti njen odnos sa ovom međunarodnom organizacijom koja će sada biti formirana? Sasvim sigurno bi bilo bolje da se ovih 12 miliona dinara, što se odvaja za ovu međunarodnu organizaciju, moglo upotrebiti, između ostalog, za obuku državne uprave i državnih službenika u našoj državnoj upravi, po metodologiji Službe Vlade za upravljanje kadrovima, jer ta služba neuporedivo bolje zna i ima neuporedivo bolji pregled stanja u pojedinim organima državne uprave. To je pitanje oko koga treba ovde raspraviti, u krajnjoj liniji, kao i dobiti odgovor od predstavnika Vlade danas ovde u Narodnoj skupštini.
Stanje državne uprave, funkcionisanje državne uprave nije na tom nivou kojim mi možemo biti zadovoljni. Pitanje je – u kojoj meri to može da bude unapređeno formiranjem jedne ovakve međunarodne organizacije, ukoliko nemamo jasnu sliku o tome šta se uradilo sa smanjenjem broja zaposlenih u državnoj upravi, koje je Vlada obećala, i na koji način funkcioniše obuka trenutno zaposlenih u organima državne uprave, da bi se unapredili kapaciteti državne uprave?
Takođe, pitanje koje se postavlja u vezi ovog zakona, jeste sedište ove međunarodne organizacije. Zaista, nismo dobili jasan odgovor, niti imamo jasne kriterijume zašto je izabrana Crna Gora i zašto je izabran Danilovgrad. Mišljenja sam da je, ipak, posle svih reformi koje su 2004. godine učinjene na planu državne uprave, državna uprava Republike Srbije u boljem stanju i da ima bolji kapacitet i efikasnost od velikog broja država u regionu, pa bi bilo prirodno, imajući u vidu veličinu države i s obzirom na stanje državne uprave, da Beograd bude sedište jedne ovakve organizacije.
Voleo bih da dobijem odgovor – zašto se predstavnici Vlade nisu borili da upravo Beograd bude sedište ove međunarodne organizacije, nego da to bude Danilovgrad, uz sve uvažavanje? Ali, nisam siguran da je stanje državne uprave u Crnoj Gori tako kvalitetno ili da je kvalitetnije od stanja u srpskoj državnoj upravi, a pogotovo, radi se o jednom malom mestu koje treba da bude sedište jedne regionalne organizacije, sa takvim institucionalnim kapacitetima i tim obimom finansiranja.
Da podsetim, sve države koje su potpisnice ovog sporazuma i predstavnici privremene međunarodne uprave na KiM, UNMIK-a, treba da finansiraju ovu međunarodnu organizaciju.
Naravno, bitno je pitanje – zašto su predviđene privilegije i imuniteti za predstavnike ove međunarodne organizacije? Znam da je po važećim međunarodnim konvencijama ovo moguće, ali postavlja se pitanje – šta će predstavnici ove međunarodne organizacije da rade u državama regiona, konkretno i u državi Srbiji, da bi im se obezbedio taj stepen zaštite njihovog delovanja, da bi se sprečila bilo kakva mogućnost, između ostalog i države Srbije, da pokreću odgovarajuće postupke ukoliko dođe do kršenja zakona i, u krajnjoj liniji, vršenja krivičnog dela? Mislim da je apsolutno nepotrebno da se daje ovaj stepen zaštite, koji se daje, predstavnicima ove međunarodne organizacije.
Ono što, takođe, pada u oči jeste obrazloženje koje smo dobili od Vlade Republike Srbije za donošenje ovog zakona i ono obrazloženje koje imamo u preambuli ovog zakona. U preambuli ovog međunarodnog sporazuma govori se o potrebi unapređenja državne uprave u državama potpisnicama ovog međunarodnog sporazuma, uz saradnju sa Evropskom komisijom tj. uz Dobru praksu koja postoji na prostoru EU i u državama EU, kako bi ta Dobra praksa bila implementirana u državnu upravu Republike Srbije i drugih država potpisnica ovog sporazuma, kako bi one bile u mogućnosti da u povećanju svoje efikasnosti sutra primene propise koji su usvajani u Republici Srbiji, a koji predstavljaju zajedničku tekovinu EU. Dok o tome, konkretno, u Razlozima za usvajanje ovog zakona po hitnom postupku nema nijedne reči.
Tu se govori o tome da je zakon neophodan zbog regionalne saradnje. E, sada se postavlja pitanje prave namere zašto se ovaj zakon donosi. Da li se donosi da bi se uspostavio jedan postupak koji bi doveo do jačanja državne uprave u Republici Srbiji ili zato da bi nekome poslužio da bi mahao kako, eto, Srbija na još jedan način manifestuje svoju dobru volju da ima regionalnu saradnju? Ta regionalna saradnja je povezana sa pričom o evropskim integracijama. I, uopšte, obrazloženje zakona je tako koncipirano da govori da je ovo dato zbog toga da Srbija što brže ide ka EU, da bi se realizovali procesi evropskih integracija, a tu upravo, imamo najviše spornih pitanja i problema oko kojih, nažalost, u ovoj Narodnoj skupštini ne govorimo pune dve godine.
O ključnom političkom problemu koji Srbija ima, a to je pitanje odnosa evropske integracije Republike Srbije sa očuvanjem njenog teritorijalnog integriteta, mi u Narodnoj skupštini ne pričamo. Usvajamo niz zakona, obrazlažemo ih potrebama evropskih integracija. Oni su, ako se napravi razlika između političkog aspekta, tehničke prirode. Oni su možda i potrebni da bi se povećali standardi u svim segmentima našeg državnog i društvenog života, ali ne otvaramo raspravu o političkom problemu koji imamo kada su u pitanju evropske integracije.
A, to je pitanje – da li Republika Srbija, posle svih izjava koje ovih dana slušamo, može da učestvuje u evropskim integracijama da njen teritorijalni integritet ne bude doveden u pitanje? Imamo suštinski spor sa EU o našem teritorijalnom integritetu, jer je supstanca države, teritorijalni integritet, delovanjem pojedinih članica EU dovedena u pitanje. Juče smo imali priliku da vidimo kako se predstavnici Euleksa, koji su došli na Kosovo uz saglasnost Vlade RS, ove vlade, izjašnjavaju o ovom krupnom pitanju.
Da vas podsetim, kada je ova vlast govorila da Euleks treba da dođe jer će biti statusno neutralan, ukazivali smo da to nije tačno. Juče je Piter Fejt rekao da očekuje, pošto je uveren da će biti mešovita presuda Međunarodnog suda pravde, da će uslediti novi talas priznanja Kosova. To govori visoki predstavnik EU na Kosovu, za koga ste rekli da je statusno neutralan. On očigledno navija za to da što više država prizna Kosovo.
I mi, u toj situaciji, insistiramo na priči o evropskim integracijama u ovom tehničkom smislu, a da ovo političko pitanje nismo u Narodnoj skupštini ni dotakli. Onda se postavlja pitanje – u kojoj meri se sve ovo iskreno redi i u kojoj meri Vlada Republike Srbije zna ili ne zna koji su dometi ove politike evropskih integracija, ako prethodno pitanje, može se reći conditio sine qua non našeg puta oko ulaska u EU nije raspravljano?
Prema tome, hitno treba otvoriti u Narodnoj skupštini Republike Srbije raspravu o ovom pitanju, političkom problemu koji postoji ili možete da kažete da ne postoji i to je legitiman stav, mi mislimo da postoji, pa tek onda, kada se to pitanje raspravi, kada se dobije jasan odgovor od EU, krenuti u realizaciju ovog nacionalnog plana za pristupanje Srbije EU, koje se sada na sve moguće načine promoviše.
U krajnjoj liniji, bez prethodne rasprave o ovom pitanju, potpredsednik Vlade, Đelić, donosi odgovore na imaginarni upitnik a da prethodno ovo pitanje nismo raspravljali.
Drugo pitanje jeste ovaj tehnički problem koji se odnosi na kapacitete državne uprave Republike Srbije, da, kada već jednom ovo, i ako budemo, raspravimo bude u stanju da recipira zajedničke tekovine EU i da, uopšte, bude u stanju da ispuni one kopenhagenške kriterijume, a to znači da postoji sposobna državna uprava i pravosuđe koje će implementirati propise koji budu ovde usvojeni.
O pravosuđu ćemo pričati kada dođe ministarka Malović, danas ili sutra. Kakve tek tu probleme imamo, pogotovo u svetlu ove politike evropskih integracija. Ali, sada govorimo o državnoj upravi i o tome da je neophodno jasno, konkretno sagledati gde se nalaze organi državne uprave, kakva je obučenost državnih službenika, kakvo je znanje za taj ogroman posao gde se radi o desetinama hiljada propisa, direktiva, naredbi, uputstava, smernica, svega onoga što donose organi EU.
Prema tome, ovaj sporazum ovako kako je predložen ima niz manjkavosti. Rekli smo o kojima se radi. Potreba je da državna uprava u Republici Srbiji bude unapređena, da Dobra praksa koja postoji u državama EU gde ta uprava efikasno funkcioniše, prvenstveno za dobrobit građana u realizaciji njihovih prava pred državnim organima, da i kod nas radi efikasno, brzo, nepristrasno, to je potreba. Bilo bi veoma važno, a očekujem od ministra da predloži novi zakon o upravnom postupku kako bismo u narednom periodu o tome raspravljali, jer je jako važan sistemski zakon i da što češće raspravljamo o ovom pitanju, u krajnjoj liniji, da dobijemo izveštaj šta je sa ovim zakonom o maksimalnom broju zaposlenih, jer bojim se da je taj zakon bio apsolutno nepotreban. Mislim da se ruši kredibilitet države Srbije da se ovakav zakon donosi, da se potom ne sprovodi, a da se onda pred međunarodnim institucijama fingira spremnost da se državna uprava učini efikasnom.
Znam da ministar Marković nije učestvovao u izradi tog zakona, u krajnjoj liniji, nije učestvovao ni u raspravi o tom predlogu zakona. Oni koji su to radili neka dođu ovde i neka daju informaciju šta je učinjeno, a imamo dosta informacija da nije urađeno ništa.
Srbiji je potrebna efikasna državna uprava, jaka i nepristrasna koja brže rešava probleme građana, da građani ne čekaju za realizaciju svojih prava, prvenstveno je potrebna Srbiji i njenim građanima, a posle toga kada se raspravi politički problem koji postoji između Srbije i EU, može se pričati o tome u kojoj meri će se podizati njen kapacitet da primeni zajedničke tekovine EU u našem pravnom sistemu. Hvala. (Aplauz)