Poštovane kolege narodni poslanici, gospođo predsedavajuća, poštovani kolega Novakoviću, Ministarstvo prosvete je pred vas dostavilo zakon o izmenama i dopunama Zakona o visokom obrazovanju.
Osnovna namera predlagača, u ovom slučaju Ministarstva prosvete, jeste da predloženim izmenama unapredi sistem visokog obrazovanja u Republici Srbiji i da reši pitanja koja su se u praksi pokazala otvorenim u okviru sprovođenja postojećeg Zakona o visokom obrazovanju.
Da podsetim, Zakon o visokom obrazovanju donet je 2005. godine i mi smo već izvršili jednu izmenu oktobra 2008. godine, svega nekoliko članova. Vreme je pokazalo u protekle dve godine da postoji potreba da Zakon o visokom obrazovanju bude izmenjen u još nekim delovima, jer se u praksi pokazalo da neka rešenja, jednostavno, ne trpe praksu koja postoji, da su neki uslovi koji su postavljeni u ovom trenutku za nas visoki i da postoje određene pravne nepreciznosti i praznine koje smo mi pokušali da rešimo izmenama i dopunama ovog zakona.
Moram podsetiti da je po našem mišljenju Zakon iz 2005. godine pokazao niz kvaliteta, prednosti koje su i potvrđene prošle godine u Luvenu na Konferenciji o visokom obrazovanju od strane ministara, kolega iz prostora visokog obrazovanja i da smo tada kao zemlja u odnosu na postavljene upitnike i ispunjene zahteve dobili ocenu 3,8, čime je priznato da je, za tri i po godine sprovođenja Zakona o visokom obrazovanju, naše visoko obrazovanje dobilo vrlo dobru ocenu. Mi time nismo zadovoljni, a i pokazuje se u praksi da postoji potreba da se određena rešenja dorade. Naime, smatramo da se ovim predloženim rešenjima apsolutno izlazi u susret zahtevima da se poveća broj studenata u visokom obrazovanju, da se omogući njihova veća prohodnost, mobilnost i da rešimo neka pitanja koja su bila otvorena u procesu akreditacije.
Kad bih želeo da odgovorim na pitanje šta smo to menjali, odgovor bi bio sledeći, to moram na početku da kažem – mi smo u Ministarstvu prosvete, poštovane kolege narodni poslanici, formirali jednu radnu grupu pre nekoliko meseci, sastavljenu od predstavnika državnih i privatnih univerziteta, predstavnika visokih škola strukovnih studija, studenata, po pozivu su dolazili i predstavnici drugih institucija koje imaju uticaj i značaj na visoko obrazovanje, održano je više sastanaka sa višečasovnim radom i činjenica je da je radna grupa za visoko obrazovanje uradila jedan jako kvalitetan posao.
Međutim, činjenica je i da je radna grupa u odnosu na postavljene zadatke koje smo mi otvorili prilikom formiranja radne grupe obuhvatila daleko veći broj pitanja, pa ste tako vi, poštovane kolege narodni poslanici, mogli u javnosti protekla dva meseca čuti više pitanja iz oblasti visokog obrazovanja koja jesu deo visokog obrazovanja, ali nisu deo ovog zakona o izmenama i dopunama Zakona o visokom obrazovanju. Jer, mnogo se govorilo o nadležnostima Nacionalnog saveta za visoko obrazovanje, o odnosima Nacionalnog saveta i Ministarstva prosvete, o odnosima Nacionalnog saveta i Komisije za akreditaciju, kao njegovog radnog tela, o uslovima za osnivanje visokoškolskih ustanova, o pravu visokoškolskih ustanova da obrazuju pojedine kadrove i brojna druga pitanja koja su bila otvorena u javnosti.
Zanimljivo je da nisu neka veoma važna pitanja koja se nalaze u ovom zakonu uopšte diskutovana u javnosti, što je za nas dobar indikator da oko tih pitanja postoji apsolutna saglasnost i da treba da budu sadržaj ovog zakona. Naime, i u razgovorima sa rektorima svih univerziteta na KONUSU, na kojima sam kao ministar imao zadovoljstvo da prisustvujem, obavestio sam rektore, a to činim danas ovde pred vama i pred celom akademskom zajednicom, naš stav je bio, u Ministarstvu prosvete, da izmene i dopune Zakona o visokom obrazovanju obuhvate samo ona pitanja koja ćemo ovim predlogom zakona rešiti, a da ne otvaramo neka druga.
I umesto da poboljšamo sistem, da otvorimo pitanja koja će taj sistem dovesti u pitanje, jer smatramo da ako smo predložili određena rešenja za koja smo predvideli rok još dve godine da bi bilo logično da u roku od sledeće dve godine uradimo još nekoliko stvari koje su jako značajne za visoko obrazovanje.
Da donesemo strategiju obrazovanja Republike Srbije čiji će deo biti strategija u oblasti visokog obrazovanja, donesemo nacionalni okvir kvalifikacija, izvršimo evaluaciju primene odredbi ovog zakona u praksi, vidimo zašto nam je prolaznost na pojedinim univerzitetima nezadovoljavajuća, damo suštinski odgovor na pitanje – da li je reč o akademskim programima, da li je reč o udžbenicima koji nisu menjani, da li je reč o nastavi koja se izvodi, načinu izvođenja nastave od strane profesora ili, eventualno, studenti još uvek nisu u dovoljnoj meri razumeli svoju ulogu u procesu visokog obrazovanja, svoju odlučujuću ulogu. Dakle, nisu razumeli da treba da budu prisutni i na predavanjima i tokom vežbi, da učestvuju u izradi seminarskih radova, jednom rečju, da učestvuju do kraja u procesu izvođenja nastave u visokom obrazovanju, da se taj rad vrednuje i da sam završni čin, polaganje ispita, jeste nešto što treba da bude, da kažem, završetak jednog uspešnog posla između studenta i nastavnika tokom školske godine.
Prema tome, ono što je važno, što želim da naglasim na početku, mi nismo dirali strukturu Programa. Ostaje struktura Programa kao što je i bila, jedino što nismo želeli da ovaj sistem sa ovom strukturom Programa sada remetimo nego da on ima svoj ciklus završetka, pa da onda ocenimo i u odnosu na tu ocenu koju budemo izvukli da povučemo dalji potez.
Možda ćemo kroz dve godine promeniti sistem finansiranja u visokom obrazovanju i to je jedno od pitanja koje je otvoreno, da kažem, u ovoj raspravi, direktno i indirektno, ali sve su to teme o kojima treba razgovarati.
Ono što smo mi, poštovane kolege, predvideli izmenama i dopunama ovog zakona jesu sledeće izmene: predvideli smo mogućnost povećanja broja članova Nacionalnog prosvetnog saveta sa 16 na 21, predvideli smo 12 umesto 10 na predlog KONUSA, povećan je broj članova koje Vlada predlaže sa četiri na sedam, i u odnosu na broj članova, koji je 21, predlog da država predlaže sedam kandidata, tj. da to bude jedna trećina od predviđenog broja jeste nešto što po našem mišljenju ni u kom slučaju ne dovodi ni na koji način u pitanje samostalnost visokoškolskih ustanova, a pogotovo Nacionalnog saveta da samostalno, kompetentno i kvalitetno donosi odgovarajuće odluke. Predvideli smo mogućnost i da predstavnici studenata, Konferencije studentskih parlamenata, koje oni izaberu, učestvuju u radu Nacionalnog saveta za visoko obrazovanje i u tom procesu razmatraju pitanja koja su za njih značajna i to je nešto što mislimo da je jako dobro.
Predvideli smo, što se tiče studenata nekoliko stvari, koje ja smatram suštinskim i to je zanimljivo kao jedno od pitanja koje uopšte nije razmatrano u javnosti, koje mi smatramo izuzetno važnim pogotovo u odnosu na činjenicu da se svi studenti sada spremaju za polaganje ispita i za početak nove školske godine 1, odnosno 10. oktobra ove školske godine.
Ono što je važno za studente što svi studenti univerziteta u Srbiji treba da znaju – Predlogom zakona je predviđeno zadržavanje 48 bodova kao uslova za upis naredne godine, i to, i za ovu i za sledeću školsku godinu. Poštovane kolege narodni poslanici, to je glavni deo izmena i dopuna Zakona o visokom obrazovanju. Predvideli smo da studenti i ove i sledeće školske godine mogu upisati narednu školsku godinu sa 48 bodova, jer je postojećim zakonom bio predviđen uslov od 54 boda, a sledeće 60. Taj uslov od 60 bodova ostavili smo za treću godinu.
Šta je još važno za studente – povećan je broj ispitnih rokova na šest, ali se školska godina završiti do 10. oktobra tekuće godine, odnosno svi ispiti se moraju završiti do tada i steći se uslov ili se ne steći uslov za upis godine. Takođe, ono što je važno, studenti koji će biti finansirani od države, kvota koju odredi država plus 20% koje odredi nastavno veće visokoškolske ustanove, tih 120% će biti poređani po kvalitetu, po broju bodova i po proseku ocena. Neće važiti kao do sada princip – jednom budžetski student uvek budžetski student, nego će svi biti vrednovani po kvalitetu. Na taj način ćemo podstaći konkurenciju i zainteresovanost studenata da sa većim brojem bodova, odnosno da sa boljim prosekom ocena, iako možda prethodne godine nisu bili na budžetu, da naredne godine budu i to smatramo da su za studente i te kako važne i pozitivne stvari.
Zadržavamo postojeće rešenje da oni studenti koji su iz prethodnih godina nasledili odgovarajući broj bodova, dakle, nisu u toku školske godine položili sve ispite i time je određen broj bodova, da produžavamo u petoj godini njihovo finansiranje za godinu od dana, odnosno šest meseci u zavisnosti od godine kada su upisali fakultet. Tako da, ovim predloženim rešenjem, mislim da država pokazuje da čini maksimalno da u postojećoj ekonomskoj situaciji izađe u susret zahtevima studenata da im pomogne da ovaj proces, da kažem, implementacije Zakona o visokom obrazovanju na najbolji mogući način prevladaju.
Šta je još važno? Delove koji se odnose na postupak akreditacije visokoškolskih ustanova smo po našem mišljenju sada pojednostavili, precizirali i sada smo utvrdili i rokove. Sada se tačno zna u postupku akreditacije šta ko radi i time smo po nama poboljšali odredbe zakona, jer se dešavalo da je tokom protekle tri-četiri godine od donošenja postojećeg zakona u procesu akreditacije bilo dosta praznih hodova. Postojali su zahtevi za osnivanje visokoškolskih ustanova, koje nisu bile predmet razmatranja jer nije bila utvrđena obaveza komisije u postupku akreditacije, obaveza je postojala, ali ne i precizne radnje i rokovi koji su dovodili do nekih praktičnih situacija da neki zahtevi stoje jako dugo vremena i da nisu bili predmet razmatranja.
U ovom slučaju mi utvrđujemo vrlo preciznu proceduru. Ministarstvo prosvete prima svu potrebnu dokumentaciju u skladu sa odredbama ovog zakona. Ono ne proverava sadržinu tih dokumenata, samo proverava da li su ispunjeni svi zahtevi koje zakon predviđa, odgovarajuća dokumentacija vezano za studijske programe, za bankarsku garanciju, za obavezu da će određen broj nastavnika biti u stalnom radnom odnosu, kada utvrdi da je dokumentacija u redu to šalje Komisiji za akreditaciju. Ukoliko, pak, utvrdi da dokumentacija nije u redu predlagaču se traži dodatni rok, ukoliko on u dodatnom roku tu ispuni zahteve, materijal se prosleđuje Komisiji za akreditaciju na ocenu. Ukoliko, pak, ne odgovori na dodatne zahteve Ministarstvo smatra da je odustao od zahteva za osnivanje visokoškolske ustanove.
Tu dokumentaciju pregleda Komisija za akreditaciju. Dakle, oni autonomno o tome odlučuju i donose odluku da li se dodeljuje ili ne dodeljuje potvrda o toj početnoj akreditaciji, uverenje o početnoj akreditaciji.
Na osnovu tog uverenja mi izdajemo, kao Ministarstvo, dozvolu za rad i u roku od godinu dana od početka primene tog programa visokoškolska ustanova je u obavezi da zatraži od Komisije da bude predmet akreditacije. Naravno, onda će Komisija za akreditaciju u svom postupku utvrditi da li je ono što je prethodno utvrdila da je sastavni deo tog uverenja o početnoj akreditaciji i u praksi, tako da bi obezbedili da postoji saglasnost između onoga što bude u dokumentima i onog što se bude dešavalo u praksi. To je postojalo i ranije, nije ništa novo, naravno, na odluku Komisije stranka je imala pravo žalbe Nacionalnom savetu za visoko obrazovanje, sada smo predvideli mogućnost, jer je to bila jedna od zamerki koja nam je bila upućena u prethodnom periodu, da stranka nema mogućnost žalbe, sudske zaštite u upravnom postupku. Sada smo tu sudsku zaštitu predvideli.
Ne dovodi se u pitanje stav Komisije ili Nacionalnog prosvetnog saveta u pogledu njihove ocene u vezi sadržaja zahteva, nego, samo, da li je poštovana cela procedura i to je nešto što je novo. Rekao sam da smo povećali broj članova Nacionalnog prosvetnog saveta, predvideli smo mogućnost finansiranja Konferencije univerziteta, Konferencije Akademije strukovnih studija i Studentskih konferencija, da će se ta sredstva obezbediti u budžetu Republike.
Predvideli smo mogućnost da se postupak pripreme i uslova za odbranu doktorske disertacije uređuje aktom visokoškolske ustanove, ali da ovo ministarstvo prosvete i Ministarstvo za naučnoistraživačku delatnost treba da daju svoje mišljenje, jer na taj način, da budem iskren, želimo da izbegnemo ono što se dešavalo u nekim godinama pre, da se na pojedinim visokoškolskim ustanovama pojavi veliki broj doktorskih disertacija u kratkom vremenskom roku i da se onda postavlja pitanje naučne utemeljenosti tih doktorskih disertacija. Želimo da postoji precizna procedura koja će važiti za sve i, naravno, samo najbolji to mogu da ispune.
Moram reći da smo predvideli da, ukoliko u toku sprovođenja studentskog programa dođe do određenih izmena, da je visokoškolska ustanova u obavezi da o izmeni, odnosno dopuni programa obavesti Ministarstvo prosvete, da se ne bi desilo da dođe do radikalnih promena, odnosno da se stvori jedan novi program pod obrazloženjem da se samo menja postojeći, jer novi program podrazumeva, logično, novu akreditaciju. Mi smo predvideli, poštovane kolege, proveru kroz redovnu akreditaciju na svakih pet godina, a vanrednu na zahtev Nacionalnog saveta za visoko obrazovanje Ministarstva ili visokoškolske ustanove.
Predvideli smo, takođe, da i država kao osnivač može da osnuje visokoškolsku ustanovu, odnosno pojasnili smo odredbe postojećeg zakona. Po našem mišljenju to smo uradili mnogo preciznije nego što je to sada. Broj profesora emeritusa (emeritus), što je zanimljivo, moram pomenuti, pošto se očigledno u javnosti stvorio jedan pogrešan utisak da se povećao broj profesora emeritusa, nije se povećao, može biti samo tri posto u sastavu visokoškolske institucije i nijedan više. Mi smo samo predvideli mogućnost da svi oni nastavnici koji su penzionisani u toj visokoškolskoj ustanovi, odnosno univerzitetu, mogu biti izabrani, naravno, u okviru tri posto, a ne da ih može biti više.
Predvideli smo za nastavnike rešenje da mogu biti angažovani od strane visokoškolske institucije tri godine umesto dve, kao što je bilo do sada. Kažem mogu, a ne moraju, jer ima fakulteta koji angažuju nastavnike i ima onih fakulteta koji to ne čine, nego sa 65 godina života oni završavaju svoju univerzitetsku karijeru.
Predvideli smo usklađivanje nivoa studija i određenih zvanja i predvideli smo određene rokove za one kolege koje su studiranje započeli na osnovu prethodnog zakona, sad smo im dali još jednu mogućnost da u godinama koje dolaze završe svoje magistarske studije, odnosno započete doktorske studije ili, jednostavno, ako se odluče da završe doktorske studije dali smo im određeni vremenski rok da to mogu da urade u određenom roku.
Moram vam reći, poštovane kolege, vezano za usaglašavanje zvanja i nivoa studija, da je u javnosti postojalo jedno pitanje – da li je to urađeno na najbolji mogući način. Upoznat sam da je i nekoliko amandmana došlo po tom pitanju. Mi smo otvoreni kao predlagači da to pitanje rešimo bukvalno na Odboru, do sednice Odbora kada se bude raspravljalo o zakonu o pojedinostima, jer želimo da najbolje rešenje bude sastavni deo ovog zakona. Isto se odnosi i na sve druge teme koje su vezane za ovaj zakon.
Ovo govorim zato što je ovaj zakon u javnosti pratila jedna veoma široka, ali, izvinite, u određenoj meri apsolutno netačna priča da favorizuje jedne, druge, treće, četvrte, pete. Vi koji ste poslanici Narodne skupštine Republike Srbije znate da je konačan sud o sudbini svakog zakona odluka Narodne skupštine Republike Srbije. Ko god misli da neko rešenje nije dobro i iznese argumente da treba izmeniti i napraviti bolje rešenje, apsolutno ćemo prihvatiti, tako da smo otvoreni za sve amandmane. Čujem da je već sada podneto, jedno, 70 amandmana, tako da ćemo mi biti u situaciji da na te amandmane odgovaramo narednih dana i, naravno, da to vama saopštimo.
Poštovane kolege narodni poslanici, to bi bilo za sada sve. Ukoliko, eventualno, postoji neko pitanje koje sam ostavio po strani, jednostavno, stojim na raspolaganju da ga dodatno obrazložim, jer čini mi se da smo mi uradili ono što smo i zamislili kada smo krenuli u ovaj postupak. Mi samo menjamo Zakon o viskom obrazovanju, ne donosimo nov. Nov ćemo doneti za godinu-dve dana, a ja kažem za dve godine kada se završi ovaj ciklus studija i kad damo jednu ocenu primenjivosti i kvaliteta ovog zakona i onda napraviti rešenja koja će visoko obrazovanje učiniti još boljim.
Zašto ovo kažem? Praktično, od Nove godine u Evropi se stvara evropski prostor visokog obrazovanja. On postoji godinama pre. Ranije je to nazivano ''Bolonja'', a sada je to deo stvaranja evropskog prostora visokog obrazovanja. Postoje standardi kvaliteta koje mi, po mom mišljenju, apsolutno ispunjavamo. Suština je da se povećava mobilnost studenata i nastavnika. Postoji horizontalna i vertikalna prohodnost. Struktura programa je ostala ista i mi na ovaj način, po nama, unapređujemo Zakon i izlazimo u susret zahtevima koje je postavila praksa.
Drago mi je, to moram da naglasim, što smo izašli maksimalno u susret zahtevima studenata, jer su studenti bili neko ko je učestvovao u radu ove radne grupe. Moram da kažem da to nije samo naše mišljenje. Svi ovi univerziteti na kojima je sprovođena javna rasprava, mi smo ih sproveli na velikom broju univerziteta, apsolutno su prihvatili odredbe vezano za način studiranja i vezano za studente. Ostale odredbe su prihvaćene u većini i suština se nalazi pred vama danas. Ja vas pozivam da nam pomognete da, ako postoji potreba, ove izmene i dopune zakona učinimo još boljim. Hvala. (Aplauz)