DRUGO VANREDNO ZASEDANJE, 17.06.2010.

7. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DRUGO VANREDNO ZASEDANJE

7. dan rada

17.06.2010

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:10 do 18:00

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Reč ima poslanica Jorgovanka Tabaković.
...
Srpska napredna stranka

Jorgovanka Tabaković

Napred Srbijo
Ako je ministar izjavio ovo što je izjavio, molim da iz stenograma za ovu priliku i buduće probleme izvučemo izjavu ministra da se ne dovodi u pitanje: oni koji su upisali, a nisu još uvek stekli zvanje da imaju pravo da po starom programu završe magistarske studije i nastave doktorske u skladu sa članom 128. i rokovima.
Da li nam može stenografska beleška biti sutra dokaz kada neko na šalteru ili bilo gde kaže – ne, vi na to nemate pravo zato što u trenutku donošenja ovog zakona još uvek niste stekli zvanje? Govorim o ljudima koji još uvek nemaju zvanje.
Da li će se tumačiti član 123. stav 3. da oni po starom programu jesu položili ispite, uzeli tezu, ali je nisu odbranili? Znači, oni nemaju u ovom trenutku zvanje završenog magistarskog studija, nemaju zvanje magistra. Shvatate? Oni nemaju zvanje. Da li im trenutak stupanja na snagu ovog zakona ostavlja rok da to zvanje steknu u roku koji je predviđen? To sam tražila amandmanom, precizirala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Iskorišćeno je minut i 20 sekundi vremena poslaničke grupe. Da li još neko želi reč?
Ako ne, na član 2. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran Šami i Nikola Lazić. Da li neko želi reč? Narodni poslanik Zoran Šami.

Zoran Šami

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Gospođo predsedavajuća, dame i gospodo poslanici, gospodine ministre, naravno, sve preko dva minuta će ići na račun ovlašćenog predstavnika.
Pre nego što obrazložim amandman koji smo podneli, koji je zapravo sličan ovom amandmanu o kojem smo sada raspravljali dosta dugo, hteo bih da kažem da je poslanička grupa DSS podnela na ovaj zakon 18 amandmana isključivo s motivom da popravimo ovaj zakon.
Podsetiću vas da sam kazao i ostajem pri tom uverenju da je ovo, po logici stvari, jedan nepolitički zakon i da zapravo u celom predlogu izmena i dopuna Zakona postoji samo jedan član političke prirode. O tome ćemo kada dođe na red. Sve ostalo se predlaže da se popravi postojeći zakon.
S druge strane, svi poslanici svih poslaničkih grupa mislim da imaju, bez obzira na različite političke orijentacije, ne vidim da mogu da imaju neka bitno različite interese, pošto se kažem radi o oblasti koja nesumnjivo je od opšteg značaja i dakle nije političke prirode.
Nažalost, od tih 18 amandmana, Vlada je prihvatila samo tri zasad, nadam se da će biti prilike kroz ovu raspravu da ministar prihvati još neke naše amandmane. Naravno, na osnovu toga kako prođu ovi naši konstruktivni predlozi, mi ćemo na kraju formirati i svoj stav prema samom zakonu.
Kada je reč o amandmanu na član 2, da podsetim, mi smo podneli dva amandmana na taj član, kasnije će drugi amandman obrazložiti gospodin Pejčić. Ono što sam podneo ja i gospodin Lazić, reč je o sastavu Nacionalnog prosvetnog saveta.
Podsetiću kolege poslanike da po sadašnjem zakonu Nacionalni prosvetni savet broji 16 članova. Deset bira Skupština, deset predlaže Zajednica univerziteta, dva dolaze iz viših škola, a četiri predlaže Vlada. Sada se pravi izmena. Neće biti 16 nego 21 po Predlogu zakona. Univerziteti predlažu 12, dva više škole i čak sedam Vlada.
Dakle, od odnosa 4:16, dakle 25% predstavnika Vlade, sada imamo odnos 7:21, dakle trećina predstavnika Vlade. Složio bih se u jednom delu sa gospodinom ministrom, kad on kaže da država mora da bude zainteresovana za prosvetu, odnosno u ovom slučaju za visoko obrazovanje. Naravno da mora svaka ozbiljna država i te kako da vodi računa o tome kako izgleda visoko obrazovanje u njoj. To uopšte nije sporno, ali ne ogleda se uticaj države na Nacionalnom prosvetnom savetu.
Ima država drugih mogućnosti, pre svega kroz Ministarstvo za prosvetu, a zatim i kroz uopšte celokupan rad Vlade, i te kako ima uticaja na to kako će izgledati naša prosveta, odnosno u ovom slučaju visoko obrazovanje.
Nacionalni prosvetni savet je jedno, u suštini, savetodavno telo. Vi ste rekli 14 je predstavnika koje predlažu visokoškolske ustanove, a sedam samo Vlada, verujte mi, poznajući univerzitetske profesore, oni će se utrkivati u tome da donesu odluke koje će se dopasti aktuelnoj Vladi, bez obzira kako izgledala ta Vlada. Tako da ne mislim da je to nešto strašno, mislim da je principijelno samo pitanje da ne bude previše u tom savetu ljudi koje direktno predlaže Vlada.
Predložili smo amandman da ne bude 21 nego da bude 19, da se ispoštuje da umesto 10 bude 12, koje predlaže univerzitet, da ostanu dvoje iz visokih škola, a da se Vlada ipak zadovolji sa pet predstavnika. To je opet neka 5 od 19, to je malo više od četvrtine. Vi niste prihvatili taj amandman, ne mislim da je ovo neko preterano političko pitanje, ne mislim da je političko pitanje, mislim da je više stvar, hajde da kažem tako, dobrog ukusa.
Ne mogu da optužim gospodina Obradovića da previše petlja Vladu u poslove visokog obrazovanja. Svakako petlja mnogo manje nego što je to radio ministar za nauku, kada je bila reč o zakonima kako se organizuje nauka. Tu je država mnogo više uzela, mnogo, mnogo više nego što treba, a ovde ne mogu da kažem. Nego prosto, znate, ne mislim da je dobro da čak trećina bude iz Vlade. Ne zato što će oni sad nešto da nameću, naprosto ne ostavlja dobar utisak.
Osim svega nemojte zaboraviti da se Nacionalni prosvetni savet bira na duži rok nego što traje jedna Vlada, što automatski na neki način sledećoj vladi ostavljate da u nekom trenutku i ona promeni sve to. Nepotrebno je. Lično mislim da je nepotrebno. Proveo sam preko 30 godina aktivnog rada na univerzitetu, znam kako to funkcioniše. Nacionalni prosvetni savet, pročitajte šta piše, koja su mu ovlašćenja i obaveze, nema nikakve potrebe da čak trećinu predlaže Vlada.
Eto, vi niste prihvatili ovaj amandman. On je negde sličan amandmanu koji su predložile kolege iz "Napred Srbijo", oni doduše zahtevaju da ostane kako jeste. Mi dopuštamo neka bude malo više, ali nema potrebe da bude čak trećina iz Vlade. Eto, to je definitivno naš stav.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Pet minuta i 45 sekundi vremena ovlašćenog predstavnika ovlašćene grupe. Reč je tražio ministar.
...
Socijalistička partija Srbije

Žarko Obradović

Poštovani gospodine Šami, profesore Šami, pošto vi predajete na fakultetu, još dva argumenta u prilog da je ovo predviđeno rešenje koje smo mi predložili Narodnoj skupštini dobro, jeste da je u međuvremenu u odnosu na donošenje zakona o izboru članova Nacionalnog prosvetnog saveta povećan broj državnih fakulteta i primećeno je da nisu zastupljena određena naučna polja.
Drugo, ovo ozbiljno niko nije dovodio u rasprave u pitanje povećanja broja članova Nacionalnog prosvetnog saveta, jer su svi svesni da je sedam u odnosu na četrnaest, da kažem, duplo manje i ne može ni na koji način dovesti u pitanje sadržaj rada Nacionalnog saveta za visoko obrazovanje. Sadržaj rada Saveta za visoko obrazovanje i te kako ima veze sa državom i uopšte nije tako, kako bih rekao, bezazleno kako se ponekad pokušava predstaviti.
Naprotiv, ako pogledate, evo citiraću vam nadležnosti Nacionalnog saveta iz člana 11. ovog zakona – Nacionalni savet, između ostalih stvari, prati razvoj visokog obrazovanju, njegovu usklađenost sa evropskim međunarodnim standardima, predlaže ministarstvu nadležnom za poslove visokog obrazovanja politiku visokog obrazovanja, daje mišljenje o politici upisa na visokoškolske ustanove, daje mišljenje u postupku donošenja propisa kojim se uređuju pitanja vezana za delatnost visokog obrazovanja, predlaže Vlade normative i standarde rada visokoškolskih ustanova, kao i materijalna sredstva za njihovo ostvarivanje po pribavljenom mišljenju konferencija univerziteta i konferencija strukovnih studija, utvrđuje naučno-umetničke standarde, stručne oblasti polja iz člana 27. utvrđuju standarde za samovrednovanje kvaliteta, utvrđuje standarde i postupak za početnu akreditaciju i brojne druge.
Znači, ima jako veliki broj nadležnosti gde je objektivno i važno mišljenje države. Zašto ono ne bi bilo određeno i u ovom prethodnom periodu? Zašto bi Nacionalni savet dao jedno mišljenje, pa onda Ministarstvo kaže nemamo para ili nečeg drugog ili niste u skladu sa ovim ili onim. Oni imaju i te kako velike nadležnosti. Struktura tih odnosa u visokom obrazovanju jeste da je Savet i te kako važno telo u visokom obrazovanju.
Druga stvar, koliko se sećam, Nacionalni savet je izabran pre pet godina. Izabrao ga je jedan potpuno drugačiji saziv od ovog današnjeg. U međuvremenu su dve vlade, ovo je treća, prošle, a oni nisu menjani. Nisu menjani i radili su potpuno autonomno, niti je ko predstavnike države menjao, niti je dovodio u pitanje njihov rad.
Koliko mene pamćenje služi, izabrali smo savet 2005. godine i onda je bila ona vlada 2007/08. godine, pa sada 2008/2010. godine članovi saveta su bili tu i radili su. Zašto bi, recimo, ovi budući članovi vlade i ovaj deo saveta iz dela vlade bili neko ko bi predstavljao jednu političku stranku. Ne, oni će biti ljudi iz visokog obrazovanja, samo će možda biti iz oblasti privrede, možda će biti iz instituta, možda će biti iz neke druge oblasti koja nije zastupljena kroz ovaj predlog, da kažem, KONUSA ili Visokih škola strukovnih studija.
Nema bojaznosti da sedam u odnosu na 14 može na bilo koji način dovesti u pitanje ili podrediti Nacionalni savet državnim interesima. Čekajte, valjda svi radimo isti posao i sve ovo treba da bude u interesu Republike Srbije i na kraju krajeva, i ovi predstavnici 12 iz KONUS, pa i oni rade u određenim institucijama koje država finansira ili s kojima sarađuje ili s kojima direktno ima i te kako veze.
Prema tome, ne vidim razloga i mislim da je ovo naše rešenje optimalno. Moram reći da to rešenje niko nije dovodio u pitanje. Naravno, to ne mora biti apsolutno argument za vas, ali jednostavno da znate i tu činjenicu.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč?
Ako ne, na član 2. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Aleksandar Pejčić, Milica Vojić Marković i Donka Banović.
Reč ima narodni poslanik Aleksandar Pejčić.

Aleksandar Pejčić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Dame i gospodo narodni poslanici, uvaženo predsedništvo, ministre, predstavnici Vlade, čuli ste malopre u izlaganju mog uvaženog kolege Zorana Šamija, da smo mi predložili 18 amandmana na izmene i dopune ovog zakona, da su usvojena samo tri amandmana. To su amandmani koji su u formi tehničke prirode. Suštinske amandmane niste prihvatili.
Jedan od amandmana na član 2. jeste suštinske prirode. Šta smo želeli mi ovim amandmanom da postignemo, naša namera, naša intenca? Zapravo, mi smo hteli da ponudimo Skupštini da Skupština bira članove Nacionalnog prosvetnog saveta, a ne samo da glasa za njih.
Ovaj predlog je upravo način gde ćemo mi samo da glasamo, gde nam Konferencija da 14 kandidata i mi glasamo za njih. Mi smo predložili da nam predlože 50% više, kako bi ova Skupština izabrala prave kandidate.
Može da se desi, gospodine ministre, da u vladajućoj većini nemate dogovor oko imena nekog kandidata, nemate dogovor. Mi smo ovde imali priliku kad smo birali člana RRA, gospođu Sušu, da smo je birali dva puta, zato što nije imala konsenzus u vladajućoj većini. Da se to ne bi desilo ubuduće, mi predlažemo da 50% više kandidata bude na spisku, kako bi ova Skupština izabrala članove kandidata, jer postoji mogućnost da taj Nacionalni savet ne radi u punom kapacitetu i donosi neke odluke u punom kapacitetu. To je bila naša namera.
Gospodine ministre, mi se nadamo da ćete promeniti odluku i da ćete prihvatiti ovaj naš amandman jer je amandman suvisao i osnovan i nadam se da ćete i te kako razmisliti o ovom našem amandmanu.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč?
Ministar Žarko Obradović.
...
Socijalistička partija Srbije

Žarko Obradović

Mislim da je ta strah bezrazložan, ali opet kažem jednu stvar, kolega Jon Magda je podneo jedan amandman kojim se briše reč "konačan predlog kandidata", znači, biće više kandidata od broja koji Skupština treba da bira. Biće, nadam se.
Čekajte, KONUS će da predloži, pa ako ne predloži, onda je Skupština vlasna da odluči šta joj valja činiti sa tim predlogom, jer koliko mene pamćenje služi, molim vas, slobodno me demantujte, kad smo glasali za prethodni saziv, jer sam i ja glasao za taj saziv, čini mi se da je bio dostavljen predlog broja kandidata koji se bira i samo jedan kandidat nije prošao, pa je naknadno drugi izabran na njegovo mesto. Znači, tada smo imali situaciju.
KONUS je sada predložio, oni su utvrdili određeni broj kandidata, međutim, očigledno će sada morati da i povećaju broj, moraće ako ni zbog čega drugog, zbog ovog što sada imaju obavezu dva više, a pogotovo videćemo kako će Skupština reagovati u odnosu na predložene kandidate. Mi smo prihvatili amandman kolege Jona Magde gde se briše reč "konačan" i time se daje mogućnost da se predloži više kandidata od broja koji treba da bude izabran.