PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 08.10.2010.

5. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

5. dan rada

08.10.2010

Sednicu je otvorio: Nikola Novaković

Sednica je trajala od 11:15 do 19:05

OBRAĆANJA

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala, gospodine Šami. Osam minuta i 10 sekundi ste potrošili od vremena ovlašćenog predstavnika poslaničke grupe DSS – Vojislav Koštunica.
Vlada je jednim amandmanom predložila izmene u članovima 72, 151, 155, 169. i 233.
Odbor za saobraćaj i veze je prihvatio amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Narodni poslanici Velimir Ilić, Srđan Spasojević i Zlata Đerić zajedno su podneli jedan amandman kojim su predložili izmene u članovima 72, 151, 155, 169. i 234. Da li neko želi reč? Ne.
Na član 73. amandman je podnela grupa od 21. poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Reč ima gospodin Zoran Antić.
...
Srpska napredna stranka

Zoran Antić

Napred Srbijo
Dame i gospodo narodni poslanici, mislim da je ova tema izuzetno važna. Odnosi se na naknade u pružanju usluga u vazdušnoj plovidbi, tako glasi naslov ovog člana. Kad su u pitanju naknade, radi se o ozbiljnim parama, bukvalno. Radi se o milionima i to ne o milionima dinara, već milionima evra.
SNS je u prethodnom periodu ukazivala da novac koji je Direktorat trošio, a pokazalo se, na jedan nezakonit način, to je utvrdio Ustavni sud, da je trošen na problematičan način. Stvarno je neverovatno da o tom tolikom novcu, o tim tolikim parama vi u ovom zakonu imate dve rečenice. U te dve rečenice ne odlučujete ko je taj koji propisuje naknade, poštujući sve međunarodne ugovore.
Čisto zbog javnosti smatram da je neophodno da se pročita koliko se neodgovorno odnosimo prema velikim sredstvima, a kažem naša zamerka bila je da je na neki način u ove prethodne dve godine prošlo negde oko 300 do 400 miliona evra.
Znači, kaže se korisnici usluga u vazdušnoj plovidbi plaćaju pružaocima usluga u vazdušnoj plovidbi naknadu za pružanje usluga u vazdušnoj plovidbi, zatim naknade preračunavaju i njihova visina određuje se po merilima koja su predviđena i potvrđena međunarodnim ugovorima.
To je bukvalno sve. Ko je taj koji određuje te naknade? Ovde ste svesno i namerno izbegli da napišete Direktorat. Pošto u celom zakonu o svemu i svačemu odlučuje Direktorat, ovde jednostavno nemamo telo koje odlučuje ko propisuje te naknade.
Mi smo intervenisali, naravno, kompletnim jednim članom i predvideli smo da to radi Vlada, jer je u međuvremenu sasvim jasno da po Zakonu o budžetskom sistemu ta sredstva pripadaju budžetu, pripadaju građanima Srbije, da će Vlada nakon toga da ta sredstva raspodeli onako kako treba.
Smatramo da, pre svega, treba naravno troškove ovih organizacija koje se bave vazdušnim saobraćajem pokriti, to je sasvim prirodno, ali smislimo da i štete trećim licima, ali pre svega poljoprivrednicima.
Često se dešava da protivgradna zaštita ne radi zbog bezbednosti vazduhoplova i da poljoprivrednici trpe veliku štetu. Od ovih sredstava treba misliti i o tim ljudima. Ne bih sad podsećao kakvo je stanje u poljoprivredi, nije tema. To je nešto što je moralo da uđe u ovoj zakon.
Osim toga, štetu mogu da pretrpe možda i neki drugi građani, neke druge institucije i ustanove. Prema tome, to je moralo biti predviđeno ovim članom. Mi smo to predvideli i da se više tih sredstava koja se ostvaruju uplaćuje u budžet, pre svega, za razvoj vazdušnog saobraćaja, jer su to veliki potencijali.
Usvajanjem ovih konvencija i faktičkim ulaskom u "otvoreno nebo Evrope" i nama se pruža ozbiljna šansa da i po tom osnovu ostvarujemo ozbiljan dohodak i da ta vazduhoplovna industrija i zaživi. Zaživeće, pre svega, uz liberalizaciju i izbegavanje raznoraznih monopola.
Plašim se da ukoliko se ovaj naš amandman ne prihvati, a to ste već i predložili da se ne prihvati, ostavlja diskreciono pravo Vladi ili ne znam kome pa su moguće manipulacije. Ovako pretpostavljam da vam je to na neki način bila i namera da eventualno Vlada nekom dodatnom uredbom, uz pritisak stranke koja je ponajviše zainteresovana za Direktorat, a to su gospoda iz G17, znači, sva ta ovlašćenja o propisivanju tih taksi prebaci ponovo na Direktorat, znači, da to opet uđe pod nadležnost Direktorata, ali ovaj put na mala vrata.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Iskorišćeno je tri minuta vremena ovlašćenog predstavnika.
Na član 73. amandman je podneo narodni poslanik Nikola Savić. Reč ima narodni poslanik Nikola Savić.
...
Srpska radikalna stranka

Nikola Savić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman na član 73. Predloga zakona o vazdušnom saobraćaju.
Ovaj amandman se odnosi na prvi stav Predloga zakona, gde sam tražio da se na kraju prvog stava dodaju reči "osim vojske i državnih organa Republike Srbije".
Član 73. govori o naknadama koje korisnici usluga Kontrole leta plaćaju pružaocima tih usluga. Kontrola leta, podrazumeva se, neophodna je za funkcionisanje vazdušne plovidbe i vazdušnog saobraćaja i za taj svoj obavljeni posao moraju biti i adekvatno nagrađeni, odnosno naplatiti pružaocima usluga.
Međutim, koju situaciju imamo sada kod nas? Vojna služba kontrole leta ne postoji. O tome smo govorili više puta u ovome zakonu. Integrisana je i civilna i vojna kontrola leta jer vojna kontrola leta ne postoji još od 1975. godine, kada je sve to integrisano u Saveznu upravu za kontrolu leta.
Šta sam tražio amandmanom i šta je suština mog amandmana? Neko je u međuvremenu neoprezno ili možda namerno privatizovao državne resurse. Nebo – to je državni resurs, isto kao što je rudnik, šuma, voda i sve ostalo. Hajde što je to privatizovao, praktično kada je izvršio privatizaciju tih resursa nije čak uspeo da stavi u zakon da se državni i vojni vazduhoplovi oslobađaju naknade za pružanje usluge za kontrolu leta. Znači, nekom ste poklonili nešto i sada to nešto što ste mu poklonili morate i da mu plaćate ako koristite njegove usluge.
Vlada kaže u svom obrazloženju da je amandman suvišan i kaže – u posebnim slučajevima za vojne vazduhoplove se samo u izričitim slučajevima može tražiti naknada od kontrole leta za pružanje njihovih usluga. Ne kaže se za državne vazduhoplove.
Dovoljno je samo ovo – ako se kaže izričito, to znači da opet postoje određeni uslovi i određeni momenti kada kontrola leta može naplatiti svoju uslugu i vojnim vazduhoplovima. Mislim da je to stvar koja je nedopustiva. Ipak je nebo jedan državni resurs na koji niko ne treba da ima i ne sme da ima monopol.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Iskorišćeno je minut i 15 sekundi vremena poslaničke grupe.
Na član 74. amandman je podneo narodni poslanik Goran Mihajlović. Da li neko želi reč? (Ne)
Narodni poslanik Marko Milenković podneo je amandman kojim je predložio brisanje podnaslova iznad člana 75. i člana 75. Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 75. amandman je podneo narodni poslanik Vladan Jeremić. Da li neko želi reč? (Ne)
Narodni poslanik Milan M. Nikolić podneo je amandman kojim je predložio brisanje podnaslova iznad člana 76. i člana 76. Da li neko želi reč? (Ne)
Narodni poslanik Vitomir Plužarević podneo je amandman kojim je predložio brisanje podnaslova iznad člana 77. i člana 77. Da li neko želi reč? (Ne)
Vlada je jednim amandmanom predložila izmene u čl. 78, 79, 84, 85, 86, 259. stav 1. tačka 7. i 260. stav 1. Zakonodavni odbor smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravim sistemom. Odbor za saobraćaj i veze je prihvatio amandman. Konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Narodni poslanici Velimir Ilić, Srđan Spasojević i Zlata Đerić zajedno su podneli jedan amandman kojim su predložili izmene u čl. 78, 79, 84, 85, 86, 259. stav 1. tačka 7) i 260. stav 1. Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 78. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Martinović. Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 78. amandman je podneo narodni poslanik Nikola Savić. Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 79. amandman je podneo narodni poslanik Milan Avramović. Reč ima narodni poslanik Milan Avramović.

Milan Avramović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, član 79. odnosi se na izdavanje operativne dozvole, na koji sam intervenisao amandmanom da operativnu dozvolu, pored toga što izdaje Direktorat na neodređeno vreme, izdaje Direktorat na određeno vreme prema kriterijumima koje propisuje Vlada. Određeno vreme se podrazumeva šta znači. Određeno vreme ima svoj datum kada može stupiti dozvola na snagu i kada ističe ili uslovi pod kojima ona treba da istekne.
Ono što je meni dato kao odgovor jeste da predloženi amandman se ne može prihvatiti obzirom da rešenje koje se njime predlaže je u suprotnosti sa onim što je sadržano u Uredbi Evropskog parlamenta i Saveta, pa broj, od 24. septembra 2008. godine.
Pitam vas ko još poštuje ove odluke Evropskog parlamenta? Da li je neko poštovao odluku da se bez saglasnosti Saveta bezbednosti bombarduje naša zemlja? Da li je postojala neka odluka i konvencija po kojoj su se kršila ljudska prava? Da li neko poštuje kršenje međunarodnog prava, posebno u Haškom tribunalu? Da li poštuje neko bilo koje pravo kada su u pitanju Srbi? Ne, samo Srbi poštuju prava kada su u pitanju oni koji su bombardovali Srbiju.
Skrećem vam pažnju, gospodine ministre i vašem ministarstvu, da je operativna dozvola važeća sve dok avio-prevozilac ispunjava propisane uslove pod tim istim konvencijama na koji se ovaj odgovor poziva.
Dakle, ne može biti nešto neodgovarajuće, odgovornost ili neodređeno, mora da bude određeno sa vremenom i datumom, šta i zašto služi. Ako bi se poštovali određeni pravilnici, posebno o kršenju međunarodnih ljudskih prava, Vojislav Šešelj bi danas bio na slobodi. Zato ne bih da vama spočitavam, pridružiću se grupi onih koji neće da optužuje vas zašto se pozivate na neko međunarodno pravo. Međunarodno pravo za Srbe odavno ne postoji, a Srbi ne treba da poštuju ono što je na njihovu štetu.
Zato vas molim da ovo uvažite i kroz amandman i kroz odluku da avio-prevoznik ispunjava propisane uslove, do tada mu važi dozvola. Čim te uslove ne bude uspeo da poštuje, dozvola ne treba da mu važi. Molim vas da ovo najozbiljnije shvatite jer je više u ovom zakonu preporuka, konvencija, pravilnika, uputstava nego što možemo da podnesemo.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Iskorišćeno je 40 sekundi vremena poslaničke grupe.
Na član 80. amandman je podneo narodni poslanik Nikola Savić. Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 80. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Da) Reč ima narodni poslanik Jorgovanka Tabaković.
...
Srpska napredna stranka

Jorgovanka Tabaković

Napred Srbijo
Član 80. reguliše proveru ispunjenosti uslova za izdavanje operativne dozvole i definiše da Direktorat može u svako doba da ispita finansijsko poslovanje imaoca operativne dozvole, a u svakom slučaju najmanje jednom u 12 mesecu u stavu 3, čije brisanje tražimo, kao i prethodno izrečenog stava 2, da imalac operativne dozvole je dužan da Direktoratu, na njegov zahtev, dostavi podatke o ispunjenosti uslova koji su potrebni za izdavanje operativne dozvole.
Pitam vas, gospodine ministre, da li to neko nije izmenio Zakon o ministarstvima, član 11, po kojem pravo inspekcijskog nadzora ima ministarstvo koje vi vodite, samo nas niste o tome obavestili?
Prvo, Ministarstvo finansija je jedino dužno da preko svojih organa vrši proveru finansijskog poslovanja poreske uprave, poreske policije itd. Otkud pravo Direktoratu da vrši proveru primene ovog zakona, ako to treba da radi vazduhoplovna inspekcija? Ako je ovo, kao što jeste, sukob nadležnosti između inspekcije koja je u okviru Ministarstva, što je takođe zakonom regulisano, a vi odbijate amandman, pa kažete da se to ne slaže sa direktivom i uredbom Evropskog parlamenta, pitam – da li to imamo Zakon o ministarstvima i Vladi koji nije u skladu sa evropskim standardima, kriterijumima, nigde niste naveli taj izuzetak, ili se to Direktorat razmazio u samovlašću i bezvlašću, pa hoće da izdaje sertifikate, da daje autorizacije, da proverava finansijsko stanje i da ima apsolutno sve moguće i nedopustive nadležnosti u ovoj državi?

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 83. amandman je podnela Vlada. Odbor za saobraćaja i veze je prihvatio amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 83. amandman su zajedno podneli poslanici Velimir Ilić, Srđan Spasojević i Zlata Đerić. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 83. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Krasić. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 86. amandman je podnela grupa od 21 poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Reč ima gospodin Zoran Antić.
...
Srpska napredna stranka

Zoran Antić

Napred Srbijo
Dame i gospodo narodni poslanici, Direktorat se ne bavi samo izdavanjem sertifikata, nekim finansijskim kontrolama. On radi i naš posao. On se bavi podzakonskim aktima. U naslovu iznad člana 86. piše – podzakonski propisi.
Da li je posao jednog direktorata koji se bavi vazdušnim saobraćajem da se bavi podzakonskim propisima? Usvaja uslove, određuje uslove pod kojima se izdaju, menjaju, suspenduju, ali i stavljaju van snage potvrde o osposobljenosti za obavljanje komercijalnog avio-prevoza.
Mislim da je Ministarstvo saobraćaja u potpunosti poniženo, da je ovo nedopustivo iz pozicije i vas gospodine ministre, da ste stavljeni potpuno u drugi plan. Direktorat postaje država u državi. Oni mogu sve. Ovo još nisam imao prilike ni u jednom zakonskom projektu da vidim, ovakva ovlašćenja jedne institucije i ne znam…
Vidim da je stručno telo, da su gospoda i te kako stručna u mnogim oblastima, ali bih preporučio da nađu makar jednog pravnika, pa da znaju koje su im ingerencije i kako bar donekle izgleda pravni sistem ove zemlje i da im date do znanja da žive u zemlji Srbiji, da nisu država u državi, da ne mogu štagod im padne na pamet, da postoje još neki zakoni koji moraju da se ispoštuju, jer smatram da je ovaj zakon, uz ove ovakve primedbe koje smo imali u ovih zadnjih par sati, krajnje neprihvatljiv.
Premalo ste amandmana, vi gospodo iz Vlade, dali. Nije trebalo 45 amandmana. Trebalo je 145 amandmana da bi ovo ličilo na zakon koji je usaglašen sa nekim pravnim sistemom naše zemlje.