Dame i gospodo narodni poslanici, danas razmatramo Predlog odluke o razrešenju člana Nacionalnog prosvetnog saveta. Napraviću jednu malu digresiju, jedan uvod. Ovde se na najbolji način vidi kako i na koji način funkcioniše ova Skupština i kako se ponaša ova parlamentarna većina.
Naime, juče smo imali i razmatrali Predlog budžeta Republike Srbije za 2011. godinu.
(Predsednik: Samo da vas podsetim, na dnevnom redu je Odluka o razrešenju člana Nacionalnog prosvetnog saveta.)
Upravo i dolazim do toga. Rekao sam, gospođo predsedavajuća da pravim jednu digresiju. Videćete iz moje diskusije na kraju da vam neću oduzimati vreme i neću koristiti sve vreme koje mi pripada po Poslovniku.
Kao što rekoh, juče smo razmatrali Predlog budžeta Republike Srbije za 2011. godinu i to u objedinjenoj raspravi sa još sedam drugih zakona, od kojih je jedan izuzetno važan zakon, a to je Zakon o PIO.
Danas imamo, po meni, jednu sasvim drugačiju situaciju, a to je da razmatramo dve tačke dnevnog reda, dve odluke. Znači, nisu čak ni zakoni, nego odluke, i to, svaku za sebe pojedinačno, znači ne u objedinjenoj raspravi. Da paradoks bude veći, ove obe tačke koje danas razmatramo posebno svaku za sebe, nose potpuno isti naslov – Predlog odluke o razrešenju člana Nacionalnog prosvetnog saveta. Razlika je samo u tome, u datumu kada je akt stigao pred poslanike Narodne skupštine. Razlika je samo i u imenu, odnosno dva imena. U jednom slučaju je gospodin Pavlović, a u drugom slučaju je gospođa Dimov.
Gospodin Pavlović se razrešava iz razloga što je prešao na drugo radno mesto koje predstavlja sukob interesa, a gospođa Dimov zbog odlaska u penziju. Inače, ove obe tačke dnevnog reda apsolutno su kompatibilne i apsolutno se odnose na drugu materiju, ali verovatno u onoj žurbi da progurate budžet i sve ono što je išlo zajedno sa njime, ispustili ste ili ste zaboravili na ove tačke koje su po prirodi stvari apsolutno kompatibilne i apsolutno saglasne da ih razmatrate zajedno.
Toliko samo o vašoj demokratičnosti. Sada ću se vratiti na ono o čemu želim da pričam. Iz tog razloga ću spojiti u svojoj diskusiji ove dve tačke dnevnog reda, na taj način, što se neću javljati dalje po sledećoj tački dnevnog reda, jer zaista smatram da nema smisla, pošto su apsolutno tačke iste i nose isti naslov, tretiraju istu materiju. Razlika je, kao što sam već rekao, u imenu i u datumu.
Vezano za samu tačku dnevnog reda, odnosno možemo slobodno reći, ovo sve što ću reći sada se odnosi na sledeću tačku dnevnog reda. Ponovo ću, gospodine ministre, izneti svoju principijelnu primedbu kod sastava Nacionalnog saveta za visoko obrazovanje koju sam tamo izneo i kod ovog Nacionalnog prosvetnog saveta.
Videli smo onda, a i vi ste podsetili ovde narodne poslanike da Nacionalni prosvetni savet ima duplo veći broj članova od Nacionalnog saveta za visoko obrazovanje. Znači, Nacionalni prosvetni savet ima 43 člana, a Nacionalni savet za visoko obrazovanje ima dvadeset i jedanog člana. Mislim da je, kada je u pitanju Nacionalni prosvetni savet, pošto ima veći broj članova, Vlada imala mnogo veće mogućnosti da do izražaja dođe onaj korektivni faktor o kome sam ovde i govorio.
Naravno, to je sada stvar koja je iza nas. Mi ovde sada samo razrešavamo, još uvek ne biramo. Želim da verujem da, kada se budu popunjavala ova dva mesta u Nacionalnom prosvetnom savetu, da će ukoliko to bude zavisilo od Vlade i od ministara, ministarstva, da će možda povesti računa o ovome što sam govorio.
Ovde postoji veći manevarski prostor. U ovoj savet ulaze stručnjaci, odnosno svi profili prosvetnih radnika, od učitelja pa do doktora nauka i akademika. Tamo, pošto se radilo isključivo o Savetu za visoko obrazovanje, sigurno je da su tamo samo mogli da učestvuju ljudi sa visokim obrazovanjem, doktori nauka.
U ovaj savet, Nacionalni prosvetni savet mogu ući i ljudi iz Babušnice, iz Gadžinog i Vladičinog Hana, ljudi iz Koceljeve, ljudi iz Bajmoka, ljudi iz Malog Iđoša i iz svih krajeva Srbije, tako da o tome mora da se vodi računa. Opet, podsetiću na sastav ovog saveta, uz napomenu da sada ne birao njihove članove, vidimo opet da je tamo najveći broj tih ljudi iz Beograda i iz Vojvodine.
Opet ću se osvrnuti na deo, na kraj Republike iz kojeg dolazim, a dolazim iz Niša iz jugoistočne Srbije. U Nacionalnom prosvetnom savetu se iz Niša nalazi samo predstavnik Niškog univerziteta, i to, samo zato što zakon predviđa da svi univerziteti u Srbiji moraju imati svog predstavnika u ovom savetu. Taj član ovoga saveta je tako tamo, što bi se ono reklo, informacijski po difoltu, a da nije tako, da to zakon nije propisao, pitanje je da li bi se uopšte neko i našao iz Niša tamo.
Koliko se sećam, evo, sad mi je palo na pamet, mislim da se tamo nalazi i jedna učiteljica iz Leskovaca, ne mogu baš da se setim njenog imena i to bi bilo sve iz južne i jugoistočne Srbije. Mislim da je malo.
Još jednom ću vas podsetiti, gospodine ministre, da kada se bude se popunjavao ovaj savet ukoliko, naravno, postoje mogućnosti, da se povede računa da ti ljude ne moraju biti obavezno iz Beograda, nego iz nekih drugih delova Srbije.
Dakle, moja generalna primedba je opet slična, u stvari identična kao i kod ovog prethodnog saveta. Želeo bih ovde još na kraju da iskoristim vaše prisustvo, gospodine ministre, da vam uputim jedno konkretno pitanje – zbog čega se prosvetnim radnicima već zadnjih nekoliko godina ne isplaćuju jubilarne nagrade?
Pogledao sam ovaj predlog, odnosno stavke budžeta koje se odnose na to, predviđena su neka sredstva, zaista nisam stručnjak za ta ekonomska pitanja, ali koliko sam mogao da tamo primetim, ta sredstva nisu ni približno dovoljna da bi se to moglo učiniti u ovom budžetu.
Nažalost, znamo da ljudi koji rade u prosveti, to su uglavnom ljudi koji vole svoj posao, koji su posvećeni svojoj profesiji. Veliki broj njih je i preminuo ne primivši tu jubilarnu nagradu u zadnjih nekoliko godina. Moje pitanje bi bilo – da li će to biti u narednom periodu i da li će to Vlada i Ministarstvo ispoštovati?