Hvala. Poštovana gospođo predsednice Narodne skupštine Republike Srbije, poštovani narodni poslanici, dame i gospodo, dozvolite mi da vam se obratim povodom Predloga zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga koji je Narodna banka Srbije dostavila Narodnoj skupštini Republike Srbije.
Moje izlaganje biće podeljeno u tri dela. U prvom delu ću kratko govoriti o ustavnom osnovu, o razlozima i ciljevima donošenja ovog zakona, u drugom delu o glavnim pravnim institutima koji se uvode ovim zakonom i, konačno, u zaključnom delu daću kratki zaključak.
Koji je ustavni osnov, koji su razlozi i koji su ciljevi donošenja ovog zakona? S obzirom na značaj pitanja zaštite prava i interesa korisnika finansijskih usluga, a imajući u vidu da novim Zakonom o zaštiti potrošača navedena materija nije uređena u celini, NBS predlaže donošenje zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga kojim će se urediti zaštita korisnika bankarskih usluga, usluga finansijskog lizinga i korisnika u finansijskoj pogodbi.
Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u članu 90. Ustava Republike Srbije gde je utvrđeno da Republika Srbija štiti potrošače, a da su posebno zabranjene radnje usmerene protiv zdravlja, bezbednosti i privatnosti potrošača, kao i sve nečasne radnje na tržištu, kao i u članu 97. Ustava Republike Srbije, i to u tački 6), prema kojoj Republika Srbija uređuje i obezbeđuje jedinstveno tržište, pravni položaj privrednih subjekata, sistem obavljanja privrednih i drugih delatnosti, monetarni, bankarski, devizni i carinski sistem, ekonomske odnose sa inostranstvom i poreski sistem, i u tački 17) istog člana prema kojoj Republika Srbija uređuje i obezbeđuje i druge odnose od interesa za Republiku Srbiju.
Što se tiče Narodne banke Srbije kao predlagača, podsetiću vas da Ustav Republike Srbije članom 107. stav 2. u delu „Pravo predlaganja zakona“ predviđa da NBS ima pravo predlaganja zakona iz svoje nadležnosti. Narodna banka Srbije je, u skladu sa članom 3. Zakona o Narodnoj banci Srbije, pored ostvarivanja svog osnovnog cilja, a to je postizanje i održavanje stabilnosti cena, obavezna i da doprinosi očuvanju i jačanju finansijske stabilnosti u našoj zemlji, što je i utvrđeno kao jedna od njenih zakonskih funkcija. Tim zakonom utvrđena je i kontrolna, odnosno nadzorna funkcija NBS nad bankama, društvima za osiguranje, davaocima finansijskog lizinga i društvima za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima, koju ona obavlja u skladu sa zakonima kojima se uređuje poslovanje tih subjekata.
Dakle, Narodna banka Srbije, u skladu sa svojim ovlašćenjima i obavezama, obavlja nadzor, odnosno superviziju poslovanja navedenih finansijskih institucija čiji je cilj, kao i u svetu, zaštita sredstava, pre svega, deponenata, osiguranika i članova dobrovoljnih penzijskih fondova, ali u krajnjoj instanci i novca poreskih obveznika naše zemlje. To podrazumeva da finansijske institucije postupaju u svom poslovanju sa klijentima u skladu sa dobrim poslovnim običajima, na fer i transparentan način, uz adekvatno, blagovremeno, istinito, nedvosmisleno i pouzdano informisanje čime se obezbeđuje ravnopravan odnos klijenata i finansijskih institucija, a time i zaštita korisnika usluga tih institucija.
Narodna banka Srbije je u bankarskom sektoru mnogim svojim odlukama, preporukama i drugim dokumentima težila da uspostavi osnovna pravila poslovanja ovih institucija da bi, pre svega, uspostavila sistem poverenja građana i pravnih lica u te institucije kroz zaštitu njihovih prava i uspostavljanje mogućnosti da ta prava zaštite i uz pomoć NBS kroz besplatan postupak posredovanja pred NBS, kojim se mnogi naši građani služe u zaštiti svojih prava, i to na osnovu Zakona o bankama iz 2005. godine koji je uveo odredbe vezane za fer praksu, dobre poslovne običaje i prigovor klijenata. Godine 2006. doneta je odluka o jedinstvenom načinu, obračunu i objavljivanju efektivne kamatne stope na depozit i kredite, a zatim je 2006. godine organizovan i projekat o zaštiti korisnika i osnovan je Centar za zaštitu, koji je otpočeo sa radom 1. januara 2007. godine u okviru Narodne banke Srbije.
Zbog pojave elementa nefer prakse od strane jednog broja banaka, pre svega pri jednostranoj i netransparentnoj promeni varijabilne kamatne stope na kredite u smislu njihove neodređenosti, 2008. godine donete su preporuke za banke, koje nisu bile obavezujuće u smislu preduzimanja odgovarajućih mera. Nakon toga, 2009. godine doneta je Odluka o načinu i postupku sprovođenja opštih uslova poslovanja koja je bila bazirana na Direktivi EU broj 48 iz 2008. godine, ali je nije u celini obuhvatala, s obzirom da za to nije bilo osnova u važećem Zakonu o bankama.
Međutim, iako aktivnosti Narodne banke Srbije na zaštiti klijenata pre svega od jednostranih izmena ugovornih obaveza i prava davalaca finansijskih usluga da jednostrano menjaju ugovorne kamate daju pozitivne rezultate, ocenili smo da bi posebnim zakonom trebalo izričito urediti obavezne elemente ugovora, zatim, prava i obaveze davalaca finansijskih usluga, kao i prava koja klijent ima prema tim finansijskim institucijama.
Takođe, zaštita potrošača je i međunarodna obaveza Srbije. Na osnovu člana 78. Zakona o potvrđivanju Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju predviđeno je i usklađivanje našeg zakonodavstva u domenu zaštite potrošača kao korisnika finansijskih usluga sa standardima EU, a u Nacionalnom planu za integraciju donetom na osnovu sporazuma konkretizovana je implementacija Direktive EU broj 48 iz 2008. godine u naše zakonodavstvo, koja se upravo odnosi na kreditiranje potrošača.
Imajući u vidu značaj pitanja zaštite prava i interesa korisnika finansijskih usluga, generalno, koje je naročito eskaliralo u periodu finansijske krize i u svetu i kod nas, kao i činjenicu da ova materija nije uređena novim Zakonom o zaštiti potrošača, i to upravo iz razloga što je ocenjeno da oblast finansijskih usluga treba da bude uređena detaljnije i celovito posebnim zakonom, kao i preuzete međunarodne obaveze, predlažemo donošenje zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga koji će se na celovit i sistematičan način urediti zaštita korisnika bankarskih usluga, usluga finansijskog lizinga i korisnika u tzv. finansijskoj pogodbi, odnosno u svim aranžmanima koje trgovac ima sa svojim potrošačima u kontekstu odloženog plaćanja kupljene robe.
Na pitanja koja nisu uređena ovim zakonom primenjuju se odredbe propisa kojima se uređuje zaštita potrošača, poslovanje banaka, davalaca finansijskog lizinga, odnosno platni promet u dinarima i stranim sredstvima plaćanja, kao i odredbe zakona kojim se uređuju obligacioni odnosi.
U izradi ovog zakona Narodna banka Srbije rukovodila se, pre svega, potrebama domaćeg tržišta i zbog toga je pored evropske regulative koristila i pojedina postojeća zakonska rešenja odabranih zemalja članica EU, naročito kada su u pitanju posebna prava potrošača, odnosno korisnika finansijskih usluga. Na taj način se nastojalo da se poveća zaštita ovih korisnika. Ovim predlogom, naime, ne samo da je u najvećoj mogućoj meri uvedena Direktiva 2008/48 o kreditiranju potrošača, nego su obuhvaćena i neka druga prava korisnika koja odgovaraju specifičnostima domaćeg tržišta, kao što su, na primer, primena istog tipa kursa pri odobravanju i otplati kredita, odredivost varijabilnih elemenata ugovora itd. Ali, pokrivene su i druge finansijske usluge na koje se pomenuta direktiva direktno ne odnosi, a u skladu sa dobrom praksom razvijenih evropskih zemalja.
Tako, na primer, dok Direktiva o kreditiranju potrošača obuhvata svako kreditiranje u iznosu od 200 do 75.000 evra u evropskom zakonodavstvu, u vidu kredita, finansijskog lizinga, dozvoljenog prekoračenja po računu, kreditne kartice i druge finansijske pogodbe, Predlogom zakona su, pored tih usluga, obuhvaćeni svi krediti, i oni do 200 i oni preko 75.000 evra, kao i stambeni krediti, depoziti, računi, debitne kartice, druge bankarske usluge, kao što je recimo iznajmljivanje sefova. Verujemo da je samo na taj način, obuhvatanjem korisnika svih finansijskih usluga, moguće obezbediti okvir za celovitu zaštitu korisnika finansijskih usluga. Na ovaj način se u domaćem zakonodavstvu, poput zakonodavstava nekih razvijenih zemalja (npr. Francuske), ne pravi razlika između tzv. potrošačkih i stambenih kredita. Takođe, obuhvaćen je i deo Direktive o uslugama plaćanja, broj 64 iz 2007. godine, u delu koji se odnosi na platne kartice.
Pre definisanja Predloga zakona koji je upućen u zvaničnu proceduru u fazi nacrta zakona održane su dve javne rasprave, uz učešće Ministarstva trgovine i usluga, banaka, davalaca finansijskog lizinga, Udruženja banaka Srbije, Udruženja davalaca finansijskog lizinga i Nacionalne organizacije potrošača Srbije. Dobijene sugestije relevantnih ministarstava su takođe priložene i uvažene su sve sugestije i primedbe za koje smo smatrali da su opravdane i da ne narušavaju cilj zakona i vode njegovoj većoj efikasnosti.
Predlog zakona ima za cilj sledeće: 1) unapređenje poslovne prakse i fer odnosa finansijskih institucija prema korisnicima finansijskih usluga; 2) smanjivanje transakcionih troškova i rast konkurencije na finansijskom tržištu; 3) dalje jačanje poverenja u finansijski sektor; 4) definisanje dodatnih preduslova za stabilnost finansijskog sektora i njegov dalji i nesmetani razvoj u našoj zemlji; 5) uređivanje oblasti zaštite prava i interesa korisnika finansijskih usluga u skladu sa praksom EU.
Zakonom se uređuju: prava korisnika finansijskih usluga, informisanje korisnika o uslovima pod kojima se nude i koriste finansijske usluge, uslovi i način obaveštavanja korisnika o njihovim pravima, i zaštita prava i interesa korisnika finansijskih usluga.
Pravni instituti definisani u Predlogu zakona zasnovani su na sledećim osnovnim pravima korisnika finansijskih usluga, proklamovanih tim predlogom i u skladu sa kojima je potrebno u primeni tumačiti ovaj zakon. To su: pravo na ravnopravan odnos s davaocem finansijske usluge, pravo na informisanje, pravo na određenost ili odredivost ugovorne obaveze, zaštita od diskriminacije i pravo na zaštitu prava i interesa.
Posebno je potrebno istaći pravo na ravnopravan odnos s davaocem finansijske usluge, koje potvrđuje jedno od osnovnih načela Zakona o obligacionim odnosima definisano članom 11. tog zakona i uopšte ugovornog prava, a koje govori da su strane u ugovornom odnosu ravnopravne. Na ovaj način smo želeli da istaknemo neophodnost primene ovog načela u sferi finansijskih usluga, što do sada u praksi, nažalost, kao što smo videli, često nije sprovođeno.
Koji su to glavni pravni instituti koji se uvode ovim zakonom? Prvi koji bih želeo da istaknem pred vama jeste institut određenosti ili odredivosti ugovorne obaveze. To su članovi 8. i 26. Predloga zakona.
Jedan od osnovnih pravnih instituta koji odražava cilj predloženog teksta zakona je institut određenosti, odnosno odredivosti visine ugovorne obaveze, koja se kod ugovora sa korisnicima finansijskih usluga najčešće svodi na određenost, odnosno odredivost visine kamatne stope.
Naime, u ugovornom odnosu korisnika i finansijske institucije, iako je formalno proklamovana jednakost strana, faktički u praksi postojala je značajna nesrazmera moći koja najviše proizilazi iz finansijske snage finansijske institucije. U takvim odnosima često je do sada postojala praksa finansijskih institucija da kroz ugovaranje nejasnih ili nedovoljno jasnih ugovornih odredaba menjaju visinu kamatne stope u zavisnosti od neodređenih uslova, često generalno postavljenih, npr. uslova na finansijskom tržištu ili posebne politike institucije i sličnih preduslova.
Na taj način te institucije su za sebe zadržavale pravo da jednostranom voljom menjaju visinu ugovorne obaveze dužnika, najčešće kroz jednostrano uvećanje stope ugovorene kamate. Na taj način finansijske institucije su faktički stvarale protivpravnu praksu nejednakosti ugovornih strana.
O uzrocima zatečene prakse ugovaranja finansijskih usluga može se raspravljati, tako da se kao jedan od razloga može navesti odsustvo finansijskih usluga na domaćem tržištu, posebno kredita, čitav niz godina u prethodnom vremenskom periodu, posebno tokom devedesetih godina prošlog veka. To je uticalo na opšti nivo svesti korisnika finansijskih usluga, kao i na način ponašanja davalaca u tom dužničko-poverilačkom odnosu u sferi finansijskih usluga, koji se u praksi često pretvarao u odnos nesrazmere uzajamnih davanja i neravnopravnosti ugovornih strana koja se eksplicitno ugovara ugovorima po pristupu, a čije uslove diktira jedna ugovorna strana, i to davalac usluge.
U takvim okolnostima jedan od osnovnih ciljeva zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga je ispravljanje u realnosti narušene ravnoteže između korisnika i davalaca finansijskih usluga.
Iz navedenih razloga Predlog zakona je definisao precizne kriterijume odredivosti novčane ugovorne obaveze, kao i odredivost promenljive kamatne stope, na taj način što je njihova visina vezana za referentne elemente koji se zvanično objavljuju, kao što su, na primer, referentna kamatna stopa, indeks potrošačkih cena ili druge referentne vrednosti koje su javno dostupne i koje imaju takvu prirodu da na njihovu visinu ne može uticati jednostrana volja bilo koje ugovorne strane, bilo da je to davalac ili korisnik usluga.
Zatim, zabranjeno je i upućivanje na posebnu politiku davaoca usluge u pogledu bitnih elemenata ugovora. Na ovaj način će u praksi biti omogućena primena načela ravnopravnosti ugovornih strana koja je jedan od osnovnih ciljeva zakona. Takođe, na ovaj način su zaštićeni interesi naših građana koji u ugovorima sa finansijskim institucijama po pravilu predstavljaju u praksi slabiju, često i nedovoljno edukovanu, stranu.
Drugi institut koji uvodimo je vremensko važenje zakona, član 54. Jedan od osnovnih ciljeva ovog zakona jeste ispravljanje u praksi narušene ravnoteže između korisnika i davalaca finansijskih usluga; međutim, unošenjem u tekst zakona odredaba koje se odnose na određenost i odredivost ugovorne obaveze obezbediće se primena pravila koja obezbeđuju ravnopravnost ugovornih strana samo za ugovorne odnose koji budu zaključeni posle početka primene zakona. Zato je bilo potrebno propisati obavezu primene navedenih članova i na obaveze koje dospevaju posle dana početka primene ovog zakona, bez obzira na vreme zaključenja ugovornog odnosa čije ispunjenje predstavljaju. To je definisano članom 54. Predloga zakona.
Bitno je naglasiti da se odredbe koje se odnose na određenost i odredivost ugovorne obaveze primenjuju na pravne situacije samo od momenta početka primene tog zakona, što znači da se na svršena prava i obaveze ne primenjuju. Na ovaj način izbegnuta je retroaktivnost primene zakona i nije narušen princip pravne sigurnosti što se tiče svršenih fakata.
Razlog za propisivanje odredbe člana 54. jeste prethodno utvrđeni opšti interes koji je određen ustavnom odredbom koja propisuje obavezu Republike Srbije da štiti potrošače i zabranjuje sve nečasne radnje na tržištu u tom kontekstu (član 90. Ustava Republike Srbije).
Praksa ugovaranja prava ekonomski jače strane (finansijske institucije, po pravilu) da ugovorom po pristupu jednostrano menja visinu ugovorne obaveze, najčešće u formi prava na jednostrano uvećanje stope ugovorene kamate, kao i ugovaranje sebi prava na jednostrano određivanje vremena dospeća ugovorne obaveze dužnika, čime se narušava ravnopravnost ugovornih strana, a ona je jedan od osnova ugovornih odnosa, predstavlja očigledan primer nečasnih radnji na tržištu finansijskih usluga od kojih je potrebno potrošače zaštititi ovim zakonom.
Razlog za propisivanja člana 54. jeste i opšti interes očuvanja i jačanja stabilnosti finansijskog sistema zemlje, čijem ostvarenju, u skladu sa članom 3. stav 2. Zakona o Narodnoj banci Srbije, doprinosi Narodna banka Srbije.
Naime, zaključivanje ugovora o finansijskim uslugama koji sadrže odredbe kojima se narušava ravnopravnost ugovornih strana izlaže finansijske institucije velikom pravnom riziku, odnosno dovodi do mogućnosti nesolventnosti dužnika u krajnjoj instanci, što, budući da je reč o veoma rasprostranjenoj pojavi u našem sistemu, može finansijske institucije izložiti ne samo reputacionom riziku nego izazvati i finansijske gubitke, a to dalje može poznatim efektom brzog širenja nepoverenja građana u finansijske institucije ugroziti stabilnost finansijskog sistema, uz potencijalno znatan trošak za poreske obveznike i pad ekonomske aktivnosti zemlje.
Unošenjem izvesnosti, a time i pravne sigurnosti, u ugovorne odnose finansijskih institucija štiti se i njihova pojedinačna finansijska stabilnost, finansijska stabilnost finansijskog sistema koji oni čine, kao i perspektive daljeg razvoja i rasta finansijskih transakcija u zemlji.
Treće, pravo na informisanje. Zaštita korisnika finansijskih usluga prvenstveno je zasnovana na potrebi da im se blagovremeno pruže neophodne informacije, pune, pouzdane i relevantne, što predstavlja osnov zaštite korisnika. Samo dobro informisan i finansijski edukovan korisnik može doneti odgovornu odluku o korišćenju finansijske usluge. Ove usluge su kompleksne i njihovo dejstvo je na duži rok, te otuda potreba za pojačanim nivoom informisanja potrošača odnosno korisnika finansijskih usluga.
Predlogom zakona je propisano da su banke i davalac lizinga dužni da kreditne i depozitne usluge kod kojih oglasna poruka sadrži kamatnu stopu, ili bilo koji numerički podatak koji se odnosi na cenu ili na prihod, oglašavaju putem reprezentativnog primera. Taj reprezentativni primer mora da sadrži sledeće: iznos efektivne kamatne stope koji treba da bude napisan tako da bude uočljiviji od svih drugih elemenata, valutu izražavanja finansijskog posla, period na koji se ugovara, kriterijume za eventualno indeksiranje takvog finansijskog ugovora i sve druge pripadajuće troškove.
Ako se oglašava kredit odnosno lizing čija je nominalna kamatna stopa, recimo, nula posto, moraju se naznačiti svi uslovi pod kojima se odobrava taj kredit, odnosno lizing. Drugim rečima, pri oglašavanju je zabranjeno koristiti izraze kojima se kredit odnosno lizing označavaju besplatnim ako je odobrenje tog kredita odnosno lizinga uslovljeno zaključenjem drugog ugovora ili je uslovljeno bilo čim što predstavlja trošak ili može predstavljati trošak za korisnika ili stvara neku drugu obavezu.
Ako je za zaključenje ugovora o kreditu obavezno i zaključenje ugovora o sporednim uslugama, recimo ugovor o osiguranju i drugo, a pri tome se cena sporedne usluge ne može odrediti unapred, postojanje ovakve obaveze iskazuje se jasno, sažeto i na vidljiv način.
Četvrti pravni institut koji bih želeo da posebno izdvojim za danas je odustanak od ugovora. To je član 12. Predloga zakona. Institut odustanka od ugovora koji se uvodi Predlogom zakona predstavlja novinu u našem zakonodavstvu koja je u tekst Predloga preuzeta iz Direktive EU broj 48 iz 2008. godine. Ta direktiva je, kao što znamo, pre svega usmerena na regulisanje odnosa u kreditiranju potrošača.
Kao što je već pomenuto, jedan od ciljeva Predloga zakona, pored bližeg uređenja odnosa između korisnika i davalaca finansijskih usluga na lokalnom tržištu Republike Srbije, bilo je i usaglašavanje tih odnosa sa pravilima EU, što je naša obaveza iz sporazuma zaključenih sa Evropskom unijom. Navedenim institutom utvrđeno je pravo korisnika na odustanak od ugovora o kreditu, na odustanak ugovora o dozvoljenom prekoračenju računa, ugovora o izdavanju i korišćenju kreditne kartice, ugovora o lizingu i finansijske pogodbe u roku od 14 dana od dana zaključenja ugovora, bez navođenja razloga za odustanak.
Korisnik koji odustane od ugovora o kreditu dužan je da u roku od 30 dana od dana slanja obaveštenja o odustanku vrati banci glavnicu i kamatu iz osnovnog posla za vreme korišćenja kredita, dok je korisnik koji odustane od ugovora o lizingu i finansijske pogodbe dužan da u roku od 30 dana od dana slanja obaveštenja o odustanku vrati predmet lizinga, odnosno predmet kupoprodaje, nadoknadi pretrpljenu štetu ako je došlo do umanjenja vrednosti i plati ugovorenu kamatu iz osnovnog posla do dana vraćanja predmeta lizinga.
Takođe, kod stambenih kredita korisnik može koristiti pravo na odustanak samo pod uslovom da mu sredstva nisu stavljena na raspolaganje, odnosno da ih nije stavio u funkciju nabavke nepokretnosti. Na ovaj način pravo na odustanak je ograničeno kod kredita koji po pravilu postižu najveće vrednosti a koji su namenjeni potrošačima, čime se od njih traži da ipak dobro razmisle pre zaključenja ovih ugovora, s obzirom na to da njihovo zaključenje proizvodi dugoročne i ozbiljne imovinske konsekvence.
Razlog propisivanja instituta odustanka od ugovora je tzv. period razmišljanja hladne glave ili „cooling off“ period, ili period kada se korisniku, kao licu koje ne poseduje možda sva potrebna znanja o finansijskim uslugama, nakon zaključenja ugovora daje pravo da još jednom razmisli o finansijskoj usluzi koju kupuje i obavezama koje ona proizvodi po njega. Na ovaj način se korisnik, koji je često nedovoljno upućena strana, postavlja u ravnopravniji odnos sa finansijskom institucijom koja dobro poznaje finansijski proizvod koji nudi, kao i odredbe ugovora po pristupu koje sama piše. Period dodatnog razmišljanja sveden je na 14 dana, što predstavlja razumno vreme, s obzirom na svrhu njegovog utvrđivanja.
U vezi s navedenim, još jednom napominjem da se propisivanjem ovog instituta domaće zakonodavstvo usaglašava sa Aki komuniterom EU i na taj način omogućava jednakost domaćih potrošača sa potrošačima u EU.
Peti institut na koji ovom prilikom želim da vam skrenem pažnju jeste prevremena otplata kredita. To je član 36. Predloga zakona. Institut prevremene otplate kredita već poznaje domaća regulativa, a poznaje ga i ugovorna praksa banaka. Predlog zakona je imao za cilj da bliže uredi navedenu materiju i uskladi je sa Direktivom EU br. 48 iz 2008. godine, a u cilju obezbeđivanja pravičnog odnosa, uzajamnih imovinskih davanja davaoca i korisnika finansijske usluge u slučaju prevremene otplate, čime se štite interesi naših građana, koji su često izloženi visokim naknadama u slučaju prevremene otplate koje ih lišavaju korišćenja tog njihovog prava, bitno povećavaju ukupan nivo transakcionih troškova u finansijskom sistemu i smanjuju konkurentnost finansijskog sistema u celini.
Takođe, neke banke razlikuju iznos naknade za prevremenu otplatu u slučaju da korisnik prevremeno otplaćuje kredit iz sopstvenih sredstava, kada se plaća manja naknada po pravilu, ili kada ga otplaćuje iz sredstava kredita druge banke, kroz refinansiranje, kada se po pravilu naplaćuje viša naknada. Verujemo da je to u potpunosti neopravdano, s obzirom na to da za banku kod koje se kredit otplaćuje ne bi trebalo da bude relevantan izvor finansiranja prevremene otplate, zato što ona svoja sredstva u celini dobija u oba slučaja. Takvom praksom pojedinih banaka onemogućava se tržišno postupanje naših građana i ostvarivanje efikasnog tržišta finansijskih usluga.
Uvođenjem ovog instituta u potpunosti se rešavaju napred navedena pitanja, i to na sledeći način. Pravo korisnika finansijske usluge na prevremenu otplatu kredita svodi se na pravo da u bilo kom momentu, u potpunosti ili delimično, dužnik izvrši sve obaveze iz ugovora o kreditu; u tom slučaju ima pravo na umanjenje ukupne cene kredita za iznos kamate i troškova za preostali period trajanja tog ugovora.
Davalac usluge može zahtevati naknadu za prevremenu otplatu samo ako se otplata vrši u toku perioda za koji je ugovorena fiksna kamatna stopa i pod uslovom da je iznos prevremene otplate u periodu od 12 meseci veći od 600.000 dinara. Iznos naknade je ograničen na najviše do 1% iznosa prevremeno otplaćenog kredita, i to ako je period između prevremene otplate i roka ispunjenja obaveze iz ugovora o kreditu duži od jedne godine. Ako je ovaj period kraći od jedne godine, onda je maksimalni iznos naknade ograničen – do 0,5%.
Naknada za prevremenu otplatu se ne može zahtevati ako je otplata bila učinjena na osnovu zaključenog ugovora o osiguranju, čija je namena obezbeđivanje otplate kredita; u slučaju dozvoljenog prekoračenja računa, i ako se otplata vrši u toku perioda za koji je ugovorena promenljiva nominalna kamatna stopa.
Šesti pravni institut na koji bih želeo da vam skrenem pažnju je pravo u vezi s platnom karticom. To je član 38. Predloga zakona. Ovaj institut je takođe jedan od instituta preuzetih iz prava EU, i to Direktive 64 iz 2007. godine, o uslugama plaćanja. Naime, sa porastom broja izdatih kartica sve je češći problem njihovog gubitka, odnosno zloupotrebe u slučaju gubitka.
Predlogom zakona je propisano da je korisnik platne kartice dužan da bez odlaganja prijavi banci gubitak, odnosno krađu platne kartice. Banka je dužna da mu to, u svakom trenutku, omogući. U suprotnom, korisnik ne snosi posledice neovlašćene upotrebe. Takođe, u slučaju da je došlo do neovlašćenog korišćenja platne kartice, korisnik je dužan da odmah posle tog saznanja, a najkasnije o roku od 45 dana od datuma zaduženja, prijavi banci neovlašćenu transakciju. U tom slučaju može snositi gubitak najviše do iznosa od 15.000 dinara.
Korisnik snosi sve gubitke u slučaju da je zloupotrebu sam učinio, da ne ispuni obaveze koje proizilaze iz propisanih uslova o izdavanju i korišćenju platne kartice, da ne obavesti banku o gubitku ili osnovanoj sumnji da je izvršena krađa platne kartice, da ne čuva na adekvatan način lični identifikacioni broj.
Nakon prijave banci gubitka ili osnovane sumnje da je učinjena krađa korisnik ne snosi gubitke nastale po tom osnovu.
Takođe, Predlogom zakona je propisano i pravo korisnika na besplatno gašenje platne kartice, s obzirom na to da je primećena praksa izdavalaca da korisnicima nude veliki broj platnih kartica koje se dobijaju bez troškova izdavanja, međutim, ukoliko korisnik hoće da ugasi platnu karticu najčešće su se u praksi beležili slučajevi u kojima su korisnici morali da plate naknadu za gašenje. Na ovaj način izdavaoci će troškove izdavanja morati da naplaćuju odmah, čime će se stimulisati korisnici da uzimaju samo one kartice za koje su spremni da plate potrebni trošak. To bi trebalo da poveća transparentnost i konkurentnost na ovom tržištu.
Sedmi pravni institut na koji bih želeo da vam skrenem pažnju je pravo u vezi s računom. To je član 37. Predloga zakona. Predlogom zakona su definisana i određena prava korisnika u vezi s računom kod banke koja omogućavaju ostvarivanje svrhe ugovora o računu, s obzirom na to da je u praksi uočeno da neke naknade onemogućavaju korisnika u slobodnom raspolaganju svojim sredstvima.
Utvrđena su sledeća prava za korisnike: 1) podizanje gotovine bez naknade, 2) podizanje sredstava odmah po evidentiranom prilivu, bez naknade, 3) besplatno gašenje računa, 4) mesečno obaveštavanje korisnika o dozvoljenom prekoračenju računa i jedanput godišnje dostavljanje besplatnog obaveštenja o stanju njegovog duga po ugovoru o kreditu, lizingu, odnosno kreditnoj kartici.
Takođe, propisano je da je banka dužna, ako uveća naknadu po računu iznad ugovorenog iznosa, da o tome obavesti korisnika najkasnije 15 dana pre početka primene izmenjenih naknada; u tom slučaju korisnik može odmah i bez naknade preneti sredstva u drugu banku ili podići sredstva u gotovini i ugasiti račun.
Osmi pravni institut na koji bih želeo da vam skrenem pažnju je zaštita prava korisnika. Predlogom zakona je propisan i način na koji se štite prava utvrđena ovim predlogom zakona. Propisane su novčane kazne, prekršaji, kao i postupak vansudskog rešavanja spornog odnosa. Prilikom propisivanja vodilo se računa da postupak zaštite bude brz, jednostavan, dostupan, efikasan i komplementaran sa sudskim postupkom kako bi se omogućila efektivna zaštita prava korisnika finansijskih usluga.
U prelaznim i završnim odredbama precizirano je da zakon stupa na snagu u roku od šest meseci od njegovog objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“. Takođe, preciziran je rok za donošenje podzakonskih akata od tri meseca od stupanja na snagu zakona; zatim, rok od naredna tri meseca za usklađivanje poslovanja davalaca finansijskih usluga sa ovim zakonom, kao i obaveza finansijskih institucija da usklade odredbe zaključenih ugovora koje se odnose na odredivost ili pozivanje na poslovnu politiku pri promeni elemenata varijabilne kamatne stope, odnosno na pravila ugovaranja, kao i na promenljivu nominalnu kamatnu stopu, sa odredbama ovog zakona u roku od šest meseci od njegovog stupanja na snagu.
Na kraju, kratko, želeo bih da zaključim da bi usvajanje ovog Predloga zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga, po našem mišljenju, vodilo ostvarivanju nekoliko ciljeva: prvo, unapređenja poslovne prakse i fer odnosa prema korisnicima finansijskih usluga u našoj zemlji; drugo, smanjivanja transakcionih troškova i rasta konkurentnosti finansijskog sistema u našoj zemlji; treće, jačanja poverenja u finansijski sektor; četvrto, obezbeđenja preduslova za dalji nesmetani razvoj finansijskog sistema u našoj zemlji i, konačno, usaglašavanja domaćeg zakonodavstva sa pravnim tekovinama EU kroz preuzimanje odgovarajućih odredaba koje su već deo evropskih direktiva. Hvala.