TREĆE VANREDNO ZASEDANJE, 21.06.2011.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

TREĆE VANREDNO ZASEDANJE

2. dan rada

21.06.2011

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:10 do 19:50

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko od predsednika ili ovlašćenih predstavnika želi reč, da iskoristi svoje pravo iz člana 286? (Ne.)
Pošto se više niko od predsednika, odnosno ovlašćenih predstavnika poslaničkih grupa ne javlja za reč, nastavljamo sa radom.
Obaveštenje o odsutnosti narodnih poslanika. Obaveštavam vas da je sprečen da sednici prisustvuje narodni poslanik Zoran Bortić.
Nastavljamo rad i prelazimo na pretres u pojedinostima po prvoj tački dnevnog reda – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FINANSIRANjU LOKALNE SAMOUPRAVE
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Zoran Krasić, Aleksandar Martinović, Nemanja Šarović, Dragan Stevanović, Gordana Pop-Lazić, Nataša Jovanović, Tomislav Nikolić, Jorgovanka Tabaković, Zoran Antić, Veroljub Arsić, Zoran Babić, Igor Bečić, Jelena Budimirović, Stefan Zankov, Oto Kišmarton, Milan Knežević, Saša Maksimović, Zoran Mašić, Predrag Mijatović, Ljiljana Miladinović, Borislav Pelević, Mileta Poskurica, Gojko Radić, Mićo Rogović, Vučeta Tošković, Dragan Čolić, Dragan Šormaz, Vlatko Ratković, Edip Šerifov, Zlata Đerić, Srđan Spasojević, Miroslav Markićević i Radoslav Milovanović.
Primili ste izveštaj Odbora za lokalnu samoupravu, kao i mišljenje predstavnika predlagača, narodnog poslanika Mlađana Dinkića, o podnetim amandmanima.
Narodni poslanik Meho Omerović, pisanim putem, povukao je amandman na član 10.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pre nego što pređemo na pretres amandmana, da vas podsetim da vreme u raspravi u pojedinostima je raspoređeno po poslaničkim grupama proporcionalno kao i pri raspravi u načelu, dok predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa imaju po 15 minuta. Ovlašćeni predstavnici, za sada imam informacije o dve poslaničke grupe, poslanička grupa DSS – ovlašćeni predstavnik Milan Lapčević, poslanička grupa SRS – ovlašćeni predstavnik Zoran Krasić.
Vreme rasprave po svakom amandmanu je dva minuta. Molba za predstavnike poslaničkih grupa ili predsednike samo da kažu da li koriste vreme od predstavnika poslaničke grupe ili od poslaničke grupe, u slučaju da obrazlažu amandman duže od dva minuta.
Na član 1. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran Krasić, Aleksandar Martinović, Nemanja Šarović, Dragan Stevanović, Gordana Pop-Lazić i Nataša Jovanović.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Gospođo Čomić, ovo će biti ono vreme za amandman i u nastavku ono od poslaničke grupe, da znate.
Šta smo mi hteli amandmanom na član 1. da postignemo? Želeli smo da skrenemo pažnju predlagaču ovog zakona i onima koji su na vlasti, a i gradonačelnicima, predsednicima opština i najširoj javnosti, da u suštini odredbe o tranzicionom transferu iz postojećeg Zakona o finansiranju lokalne samouprave više ne važe, više ne postoje, jer tri godine su te odredbe važile. Naravno, da skrenemo pažnju i na to da se u tome ogleda i podvala koja se vrši sa ovim izmenama i dopunama ovog zakona. Ne treba nikoga da ubeđujem u to da je predlagač ovog zakona sa strankama koje su na vlasti napravio ovu podmuklu varijantu – puj pik, ne važi se, sada ćemo sve da resetujemo i idemo sa novim odredbama, a zaboravićemo ono da za dve i po godine ili tri država, odnosno ova vlast nije isplaćivala nenamenske transfere u onom obimu kako je propisano zakonom koji su upravo oni doneli. To je prva stvar koju smo želeli da potenciramo ovim amandmanom.
Svojevrsnu zamenu za tranzicioni transfer mi smatramo da je vreme da se u okviru nenamenskog transfera odvoje sredstva za nešto što bi bila intervencija. Mi smatramo da to treba da bude razvojni transfer, da taj transfer omogući onim jedinicama lokalne samouprave, pre svega iz četvrte i treće grupe razvijenosti, po vašim kriterijumima, da im se uvek garantuje iz ovog, ako mogu da kažem, dela nenamenskog transfera određeni nivo sredstava, koji bi pomogao tim jedinicama lokalne samouprave da imaju brži razvoj i da hvataju priključak kako bi došle nekako do onog nivoa koji je prosek za jedinice lokalne samouprave na nivou Republike Srbije. Naravno, znali smo da naš amandman neće biti prihvaćen, jer ovaj amandman u stvari skida masku sa ovog predloga i uopšte dogovora koji je postignut unutar vladajuće koalicije.
Moram da vam kažem da osnovna ideja izmene ovog zakona nije bila ono što smo mi dobili u Predlogu zakona. U načelnoj raspravi sam vam rekao da su to samo podmetnuti članovi, a da u krajnjoj varijanti, kada budete glasali, svi ovi članovi imaće neki svoj drugi tekst i neko svoje drugo značenje. Naravno, niste me demantovali, nego ste samo potvrdili tu moju političku procenu, jer ste prihvatili sve amandmane visokoumnih poslanika, samostalnih poslanika iz DS, i to je naravno predlagač oberučke prihvatio, jer je to deo dogovorene koncepcije. Tresla se gora, rodio se miš.
Znači, vi iz gradova i opština, puj pik, ne važi se, zaboravite one pare što vam država duguje, što je propisano zakonom i Zakonom o budžetu, naravno smanjeno u određenom procentu, zaboravite i svi građani koji ste na dopunskim izborima tokom 2009. i 2010. godine upravo zbog tog dela transfera koji je obećan glasali, pa ste tako omogućili da se formira jedna nenormalna vlast u Boru i u nekim drugim mestima ili u Kovinu i omogućili ste ujedno da zaboravimo za Fond za kapitalne investicije AP Vojvodine, koja je još gora varijanta nego nenamenski transferi iz budžeta Republike Srbije. Ali, o tom, potom.
Znači, mi smo postigli onaj efekat koji smo hteli da napravimo ovim amandmanom, skrenuli smo pažnju da treba napraviti razvojni transfer u okviru nenamenskog, da se stvarno pomogne jedinicama lokalne samouprave, poput prozivane Crne Trave, Babušnice, Bele Palanka, Žitišta, Plandišta, Alibunara itd.
Ali, vidite i sami, vlast neće, vlast priča protiv beogradizacije, a sve radi za beogradizaciju, novosadizaciju, Kragujevac, navodno Niš, tamo gde su njihovi kadrovi, tamo gde će putem javnih nabavki i na drugi način poprilično sredstava budućih transfera da se odlije u privatne džepove. Zahvaljujem.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala vama.
Na član 1. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Vlatko Ratković.
Predstavnik predlagača i Odbor za lokalnu samoupravu prihvatili su amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 2. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran Krasić, Aleksandar Martinović, Nemanja Šarović, Dragan Stevanović, Gordana Pop-Lazić i Nataša Jovanović.
Da li neko želi reč? (Da.)
Gospodin Krasić, izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Gospodine Novakoviću, mislim da smo ovim amandmanom pokazali šta u stvari vladajuća koalicija želi da postigne. Ovim amandmanom smo predložili da se u članu 15. stav 2. promeni i da glasi: "Vlada na predlog Ministarstva finansija i uz mišljenje Komisije za finansiranje lokalne samouprave utvrđuje najviši iznos za lokalne komunalne takse iz stava 1. tačka 1, 2. i 3. ovog člana, s tim što svaka od navedenih lokalnih komunalnih taksi pojedinačno ne može biti viša od iznosa koji je bio na dan 1. januara 2007. godine, uvećan za indeks potrošačkih cena do godine za koju se određuje".
Mislim da će gospodin Stevanović da vam da konkretne primere vezane za Surdulicu, kako to izgleda u praksi. Sada da malo pojednostavimo. Predlagač je rekao – ne može Vlada da određuje iznose. To je ta firmarina, znate, da ne idem dalje, poznato je. Ne može da bude apsolutna sloboda u okviru lokalne samouprave, iako se radi o izbornom prihodu lokalne samouprave. To treba na neki način da se ograniči. Onda je predlagač izmena rekao – do dve prosečne plate. Videćete kasnije, pametni poslanici DS stavili prst na čelo, pa zamislili nešto, pa su rekli ovde – tri i po, ali nije ni bitno, pa se ne zna – to, to pomerilo, i, naravno, predlagač se odmah složio sa tim.
Šta je poenta našeg amandmana? S obzirom da je ovaj zakon počeo da se primenjuje 1. januara 2007. godine i nema potrebe za nekim suštinskim promenama, zadržavamo princip ta je to izvorni prihod lokalne samouprave, lokalna komunalna taksa. Smatramo da je neophodno na neki način da se odredi najviši iznos. Mi amandmanom preciziramo da to može biti iznos koji je zatečen 1. januara 2007. godine uz uvećanje, odnosno indeksaciju koja se primenjuje na uobičajeni način za sve vrednosti koje se na neki način menjaju zbog inflacije i drugih stvari.
Naš amandman nije prihvaćen, prihvaćen je amandman neke potpuno drugačije sadržine. Ne prihvatanjem našeg amandmana vi u stvari lupate šamar svom zakonu koji je donet 2006. godine. Zašto lupate šamar? Vi ne priznajete kontinuitet, vi indeksaciju dozvoljavate za sve ono gde je vaš prihod, pa recimo akciza, itd. itd, a ovde ne prihvatate indeksaciju. Zašto? Zato što su se lokalne samouprava apsolutno nenormalno ponašale kada je u pitanju firmarina.
Iz predloga zakona, ovih dopuna, i ovog amandmana nije jasno da li je taj limit određen za sve te lokalne takse zbirno ili za svaku od tih taksi pojedinačno. Zašto ste to uradili? Namerno radite takve zakone koji su konfuzni da bi u praksi vi mogli da harate, da radite šta god hoćete. Kao potvrda ovog političkog stava koji smo mi promovisali ovim amandmanom gospodin Stevanović će vam sada objasniti kako je to u Surdulici sa lokalnim komunalnim taksama i šta će za Surdulicu da znači ukoliko se usvoji ili varijanta koju je predložio predlagač ili varijanta koju je predložila DS. Zahvaljujem.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala. Reč ima predlagač, gospodin Dinkić, pa gospodin Stevanović.

Mlađan Dinkić

Ujedinjeni regioni Srbije
Da iskoristim priliku da odgovorim na obe vaše konstatacije.
Najpre, u sadašnjem Zakonu o finansiranju lokalne samouprave tranzicioni transfer je utvrđen da važi samo tri godine od momenta donošenja zakona. Zakon je, kao što ste pravilno rekli, donet 2006. godine, stupio na snagu 1. januara 2007. godine. Tranzicioni transfer koji je trebao da ujednači nivo transfera onim lokalnim samoupravama kako bi se eventualno negativni efekti promene prethodnog zakona otklonili istekao je 2009. godine. Tranzicioni transfer ne postoji od 2009. godine po postojećem zakonu. Reč "tranzicioni transfer" brisana je samo iz pravno-tehničkih razloga, jer taj transfer efektivno ne postoji u poslednje dve godine, jer mu je rok trajanja bio tri godine od donošenja sadašnjeg zakona, a to je od 2006. do 2009. godine. To je odgovor na vašu prvu primedbu.
Što se tiče drugoga, gospodin Edip Šerifov iz DS podneo je ispravku amandmana koji smo mi prihvatili na Odboru za lokalnu samoupravu, a to je da suštinski nema zakonom ograničenje za lokalne samouprave da određuju firmarinu. Drugim rečima, naša namera jeste bila da činjenicom da lokalne samouprave dobijaju duplo više od poreza na zarade i značajno uvećavaju lokalne budžete da zakonom ograničimo maksimalni iznos firmarina. Međutim, imajući u vidu da je i Stalna konferencija gradova i opština stala na stanovište da treba dati slobodu gradovima i opštinama da sami određuju firmarinu i da odgovaraju za to pred svojim građanima, složio sam se sa tim konceptom da odgovornost bude isključivo na gradovima i opštinama.
Drugim rečima, sklonjeno je predloženo ograničenje na maksimalni iznos firmarina. Prema usvojenom amandmanu sa ispravkom gradovi i opštine će sami biti u mogućnosti da samostalno određuju maksimalni iznos firmarina, kao što je to i do sada bilo po postojećem zakonu. Jedino je ostalo da za stare i umetničke zanate se uvodi oslobađanje od plaćanja tih firmarina. Dakle, neće biti ograničenja na dve prosečne plate, niti na tri i po, nego nema ograničenja. Tu ostaje odredba postojećeg zakona da punu odgovornost preuzimaju gradovi i opštine. Mi mislimo da bi gradovi i opštine trebalo da smanje firmarine kada dobiju ove veće prihode od poreza na zarade, ali neka sami o tome odluče, jer, u krajnjoj liniji, oni koji upravljaju gradovima i opštinama izlaze na izbore i treba da odgovaraju svojim preduzetnicima, svojim građanima, tako da neka i dalje samostalno odlučuju i mi smo to prihvatili.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala. Gospodine Krasiću imate reč.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Napokon smo čuli neke rezone, a sada ću reći zašto su to pogrešni rezoni.
Osnovni princip kod izvornih prihoda jeste da stopu, način i merila za to utvrđuje jedinica lokalne samouprave, ali da Republika može zakonom da uvede neka ograničenja u pogledu visine poreske stope i da utvrdi najviši ili najniži iznos te naknade. Postojeće rešenje u članu 15. stav 2. kretalo se u okviru, ako mogu tako da kažem, zakonskog okvira koji je propisan članom 2. Zakona o finansiranju lokalnih samouprava.
Šta će u praksi da znači ova vaša intervencija? Mi smo i do sada imali situaciju da je Vlada bila zadužena da utvrdi najviši iznos i imali smo situaciju da je Vlada to utvrđivala na jedan vrlo konfuzan način. Ako se sada to prepusti samo jedinicama lokalne samouprave, a Republika kaže – ne želimo da koristimo svoja ovlašćenja da možemo da propišemo najviši i najniži. Zapamtite, ovde svi to znaju, ali treba da znaju i građani Republike Srbije, to u prevodu znači sledeće – ove dve, tri godine to što ste u lokalu plaćali firmarine enormno nije krivica Vlade, nego lokalne samouprave, a lokalna samouprava nije mogla da obezbedi sredstva iz budžeta Republike, jer su ukinuti dobrim delom nenamenski transferi. Onda je Vlada rekla jedinicama lokalne samouprave – snalazite se sami sa izvornim prihodima i na taj na-čin vi koji držite kafiće, vi koji držite zanatske radnje, trgovine, agencije, advokati i da ne pričam sve, svi vi koji imate istaknutu firmu plaćali ste velike firmarine da bi zadovoljili potrebe lokalne samouprave, Vlada sa tim nema nikakve veze.
Ali, u situaciji kada tri godine je bilo uskraćivanja plaćanja iz budžeta prema jedinicama lokalne samouprave, u situaciji privredne krize, koja je evidentna kod nas, u situaciji kada se navodno podstiče svaka preduzetnička delatnost i u mnogim drugim situacijama ovakvo rešenje je u stvari pogubno za jedinice lokalne samouprave, jer niti će da ostvare neki veći prihod, a doći će u situaciju da se firmarine od jedinica lokalne samouprave do jedinice lokalne samouprave određuju nenormalno. To je što se tiče ovog dela.
Što se tiče ovog prvog dela, da je ukinut nenamenski transfer, da je on sam prestao pre tri godine, sve ste tu u pravu, ali ne možete da pređete preko činjenice da se treću godinu ne isplaćuje 1,7 BDP-a putem tih transfera jedinicama lokalne samouprave, gde ste jedinicama lokalne samouprave rekli – za sva nedostajuća sredstva izvolite, zadužite se. Mi danas imamo jedinice lokalne samouprave od Beograda do Crne Trave da su sve prezadužene. Imamo jedinice lokalne samouprave kojima trogodišnji, četvorogodišnji budžet ne može da zatvori rupe koje su nastale za ovih pet, šest godina nekontrolisanim zaduženjem koje je stimulisano od strane ove vlade. Onda na kraju imamo svojevrsno licemerje da onaj ko je tvorac tog koncepta danas predlaže promenu i gazi po onome u šta se zaklinjao 2006. godine.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Dragan Stevanović.

Dragan Stevanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, na osnovu ovoga što je gospodin Dinkić malo pre rekao i na osnovu onoga što smo dobili od jutros sa ovim papirima, odnosno mišljenjem predlagača i onoga što u tome piše, zaista, gospodine Dinkiću, ne znamo šta je u stvari vaš koncept, šta u stvari kao predlagač hoćete. Da li se oni argumenti, pod znacima navoda, koje ste iznosili u načelnoj raspravi, odnose na ovo što su vam gospoda iz DS servirala, a vi prihvatili da bi oni za to glasali, ili onaj zakon koji ste nam branili u načelnoj raspravi?
Pazite, u načelnoj raspravi sam vam čitao šta ste rekli na jednom forumu. Rekli ste da se decentralizacija ne može raditi parcijalno. Vi je sada upravo namećete da se radi parcijalno, ako se ovo uopšte može nazvati decentralizacija. To je jedna stvar.
Druga stvar, vi ste čovek koji je najglasnije prozivao lokalne samouprave za firmarine, odnosno za komunalne takse koje su nametali kompanijama, preduzet-nicima, privatnicima, javnim preduzećima, odnosno preduzećima u kojima se te firmarine, komunalne takse naplaćuju. Da li ne govorim istinu, gospodine Dinkiću? Vi ste tražili da se Vlada obračuna, da tako kažem, sa lokalnim samoupravama i nametne im obavezu i urazumi ih da se ne ponašaju tako bahato. Vi sad nama kažete da to prepuštate lokalnoj samoupravi, ali ne zato što ste vi hteli, nego zato što je to hteo gospodin kolega Edip Šerifov. Zašto to od nas niste tražili u načelnoj raspravi, nego sada? Sada je ovo u stvari primer koji pokazuje koliko ste vi u stvari ozbiljno pristupili celoj ovoj priči i da ovo sve treba da ima samo jedan populistički kapacitet i ništa više. Trebaju vam procenti za izbore i ništa više.
Kažete – lokalne samouprave će u narednom periodu da rade ono slobodno, svojevoljno, protiv čega ste se vi u prethodnom periodu borili i zalagali da ne bude tako. I svojom indiferentnošću, gospodine Dinkiću, kao potpredsednik Vlade, i vi i vaše kolege u Vladi, vi ste omogućili da lokalne samouprave u Srbiji naprave ovakve komunalne takse kakve ću ja da čitam. Delimično se slažem sa vama da ovakve komunalne takse ne treba i ne smeju da budu, ali ne mogu do kraja ni da optužim lokalnu samoupravu, zato što sam kao neko ko je bio u lokalnoj samoupravi bio prinuđen da delimično firme i kompanije opterećujem komunalnim taksama, zato što ste nas vi kao Vlada potkradali za transfere koje niste hteli da nam prebacujete.
Ne možete sve da stavite ni na teret lokalnoj samoupravi. Pokušaću kada ovo govorim, s obzirom da se radi o opštini iz koje dolazim, da budem nepristrasan. Niti ću da branim lokalnu samoupravu, niti ću do kraja da je osporavam, ali ću da vam pročitam šta je vaš koncept u Vladi nametnuo opštinama.
Još jedna stvar, niste vi bili u obavezi da ovo omogućite na osnovu zakona koji je do sada bio na snazi. Vi ste se tim zakonom obavezali da ćete kao Vlada propisati kriterijum, a to nikad niste uradili, zato što zakon niste poštovali. Kriterijum, uz konsultaciju sa komisijom, valjda za lokalnu samoupravu, nikada niste usvojili i to ste lokalnoj samoupravi ponudili kao jadac – evo, gospodo iz lokalne samouprave, vi pišite takse kolike hoćete, ja ću u javnosti da se zalažem protiv toga, vi se svađajte sa privatnim kompanijama koje su došle kod vas i investitorima, raspravljajte, trgujte sa komunalnim taksama koje su po pet i po 10 miliona, radite šta hoćete, a na kontu toga ja ću da vas zakidam za transfere i naknadu ću, recimo za korišćenje prirodnih dobara sa vašeg područja, da uzimam za budžet Republike Srbije, a ne da vam vraćam i to će tako da ide u nedogled.
To tako ne može da ide u nedogled, to jednog dana dođe na naplatu. Petljajući se u to vrzino kolo sada ste se upetljali i dovesti ste sebe u jednu situaciju da ne znate šta hoćete. Predložili ste zakon na koji ste za svaki član prihvatili amandmane, samo zato da bi vam zakon prošao. Eto koliko je vama to bitno.
Rekao sam u načelnoj raspravi – ovde postoji jedna dilema ko je gori, ko predlaže ili koji će ovo da prihvati. Ovde se sada više ne zna ni ko predlaže ni ko prihvata. Ovako hoćete da uređujete lokalnu samoupravu, ovo je smejurija.
Sada pogledajte, gospodine Dinkiću, deo vaše diskusije gospodin Krasić je u načelnoj diskusiji podržao, evo slažem se sa vama. Pogledajte ovo – komunalna taksa u Surdulici za "Koka-kolinu" fabriku "Rose" 8.360.000. To će ostati, zato što vi niste dali da se naknade za korišćenje vode i eksploataciju vode u mojoj opštini, deo sredstava vrati lokalnoj samoupravi.
Onda, gospodine Dinkiću, evo vam ovde kompanija "Knauf", 7.315.000. I vi pričate o pozitivnoj investicionoj klimi, promovišete liberalni kapitalizam, naravno o trošku države, finansirajući radna mesta iz budžeta Republike Srbije. Onda jedan potencijalni investitor dođe i pogleda kakve su komunalne takse u jednoj opštini u kojoj treba da investira i 7.000.000 treba da plati samo za firmarinu, samo za isticanje firme. Zašto bi on došao ovde? Ali, tamo gde gospoda iz G 17 plus imaju interes nije sporno da firmarinu plate 7.000.000, jer dobiju 10.000 evra po radnom mestu tamo gde imaju politički interes. To su apsurdi u kojima država danas živi.
Ne branim ove kompanije i nemam ništa protiv da im lokalna samouprava ovo naplati, ali ovo nije dobro. Postoji osnova po osnovu koje treba da plate i državi i lokalnoj samoupravi i mnogo više nego kroz firmarinu ali na ime korišćenja resursa i na ko zna koliko čega drugog.
Koliko ste vi ozbiljno ovome pristupili, gospodine Dinkiću, mi smo duboko ubeđeni da ovo niti će da doživi svoju primenu, niti će zaživeti. Bolje je da tako bude. Ne možete paušalno, površno, populizma radi, da definišete način na koji će se finansirati lokalna samouprava. To je besmisleno. Samo ćete dalje da produbite jaz, kao što ste hteli 2007. godine, kada ste smanjili oporezivanje na zarade sa 14% na 12%, pa uveli neoporezivi deo, kao što ste tad hteli da ispadnete dobronamerni prema poslodavcima, vi ste suštinski napravili regresiju i evaziju u lokalnim samoupravama koje su najugroženije.
Da ne govorimo o nedostacima poreskog sistema, poreskih službi lokalne administracije koja naplaćuje poreze i države koja te poreze ubire. To su sve problemi, ali vama je veći problem, gospodine Dinkiću, da najavite i sprovedete sveobuhvatnu reformu propisa jer znate koliki i kakav je to posao, jer je to posao koji zaista iziskuje trud, konsenzus i angažovanje. Vi izađete sa 10 članova zakona u Skupštinu i za dve noći taj zakon se u potpunosti promeni da bi vaši koalicioni partneri to podržali.
Pitam vas, pošto ste se hvalili sa pola miliona potpisa, kako ste ih skupljali? Evo, sad iz dana u dan slušam, naročito u firmama gde su direktori po političkoj liniji postavljani iz vaše stranke, kako ste ih skupljali u kompanijama kojima ste finansirali radna mesta - iz državnog budžeta. Znači, koliko je tu realna brojka, to je sad druga stvar.
Sada vas pitam, pola miliona glasova odnosno građana, da li su podržali zakon koji ste im vi predložili ili zakon koji je sad predložila Demokratska stranka? Ne možete se tako poigravati sa državom. Suština decentralizacije jeste da se ospori samovolja centralne vlasti.
Idite danas u Vranje da vidite samovolju vaše političke stranke u Vranju, kako se zloupotrebljavaju javni radovi. Baš me briga, na vas kukaju i vaši koalicioni partneri, ali svi mi trpimo tamo, i pozicija i opozicija zato što ne možete da dobijete mogućnost da učestvujete u javnim radovima ako niste iz G 17 plus i onda ta politička stranka promoviše decentralizaciju. Eto vam primera da pokažete opredeljenje da hoćete nešto da depolitizujete i decentralizujete.
Gospodine Dinkiću, ne živimo ni u Bugarskoj, ni u Rumuniji, ni u Turskoj, ni u Americi, živimo tu. Posledice vašeg rukovođenja ovom državom, ne samo vašeg lično, da me tako ne shvatite, nego vladajuće većine u poslednjih 10 godina, debelo osećamo na svojoj koži. Suština cele priče je da se raskine sa tom politikom, politikom od danas do sutra, politikom koja ni jednog trenutka nije projektovala Srbiju u narednih 10 godina.
Gospodine Dinkiću, vaši ministri uvode poreske mere za koje kažu da ćemo ih primenjivati godinu dana, pa ako se pokažu kao dobri, biće osnova za poresku reformu. Da li je to koncept koji podržavate? Da li je to koncept održivog razvoja? Ili, godinu dana posle primene određenih subvencija i mera Vlade nam kažete – znate šta, ove mere nisu uspele, sada moramo druge da radimo? Gde je odgovornost za tako nešto? Kod koga? Za šta?
Danas slušamo da se kroz vakcine popljačkalo ko zna koliko novca. Zato lokalne samouprave nisu mogle da dobiju, zato što se kralo na drugoj strani.
Gospodine Dinkiću, moje pitanje za vas, ako nisam u pravu da ste uradili latentni rebalans budžeta, a ovi pristali na to, odakle pare za ovo? Recite nam koja će javna dobra i usluge koje obezbeđuje republički nivo vlasti da trpe zbog vaše potrebe da date više novca lokalnoj samoupravi. Iz iste kase uzimamo. Ili ste možda računali na ovaj kredit koji planirate da uzmete od 700 miliona evra u septembru mesecu? Ne kredit, nego kroz obveznice i kroz hartije – 500 miliona za evro obveznice i 200 miliona za dinarske. Objasnite nam to. Recite nam šta će u državi da trpi da bi ste sproveli svoj politički hir ili ambiciju u praksu.
Država je nešto ozbiljno i traži mnogo ozbiljnije, i delovanje i angažovanje. Ako ste već bili spremni da prihvatite amandmane, pa ljudski i korektno je bilo da sednete sa svojim koalicionim partnerima i dogovorite zakon i izađete u ovoj skupštini, a ne da vam se smeje i javnost i opozicija i deo vaših kolega iz koalicije u kojoj sedite, samo to ne smeju javno da urade. Ovo više i ptice znaju šta je i o čemu se radi. To mogu da osporavam, ali država više nema prava na ovakve avanture zato što ste je doveli do dna. U odnosu na 2001. godinu, ova država je tri puta zaduženija zato što plaća ovakve avanture, avanture svih vas koji činite vlast od 2000. godine.
Gospodine Dinkiću, vi i vaša politička opcija ste to kontrolisali, najesencijalnije segmente ove države i ovog društva poslednjih 10 godina. Možda najveću političku odgovornost za probleme u kojima smo, imate vi. Zahvaljujem.