ŠESTO VANREDNO ZASEDANJE, 12.07.2011.

5. dan rada

OBRAĆANJA

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Reč ima Mićo Rogović. Izvolite.

Mićo Rogović

Napred Srbijo
Zahvaljujem, gospodine ministre, na obrazloženju. Mislim da ste u ovom setu od ova tri zakona trebali da napravite predložene izmene i dopune krovnog zakona, jer nema logike da ono što zaista već odavno nije praksa u Srbiji, tj. da ne postoji upis u sudske registre, da vi stavljate u zakon i da na osnovu tog propusta koji je krovni zakon napravio, a mi nismo napravili izmene i dopune, zakazujemo, recimo, neku sednicu koja će da košta četiri miliona dinara građane Srbije, a da to ne uradite, bez obzira na to što kažete da ne možete danas.
Ne mogu zakonski predlozi ići u smislu nepostojeće pravne prakse, a vezano za ovaj član zaista je nepostojeća pravna praksa u Srbiji već nekoliko godina i šta ćemo mi zakazivati neku posebnu sednicu, na kojoj ćete da izmenite, recimo, samo ovaj član koji zaista nije u skladu sa pravnom procedurom i pravnim zakonima Republike Srbije, zbog toga što krovni zakon nije predvideo to i ovaj zakon se mora držati krovnog zakona.
Nije baš dobro obrazloženje da u svakom segmentu, u svakom članu, mora da postoji saglasnost sa krovnim zakonom. Šta se time menja, odnosno šta se ovde menja ako ne postoji saglasnost sa krovnim zakonom? Molim vas, to da mi obrazložite.
Siguran sam, znate i sami, bili ste predsednik skupštine, da barem i jedna tačka izmena i dopuna zakona mora zahtevati posebnu sednicu skupštine, mora zahtevati posebne troškove građana Srbije. Mislim da nema razloga za to. Zahvaljujem.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Gospodine ministre, imate reč.

Predrag Marković

Nema razloga da zbunjujemo ljude. Jasno je da ne može nižim zakonom da se menja viši. Takođe, upravo zahvaljujući sugestijama čitavog niza poslanika, ne samo na ovoj sednici, i na prethodnim, između ostalog, kada je bila načelna rasprava razgovarali smo o tome, a potom smo i u Subotici razgovarali gospodin Balint Pastor i gospodin Laslo Varga. Konstatovali smo, kao i u čitavom nizu zakona koji se pripremaju, da postoje određene nesaglasnosti koje će biti menjane upravo izmenama i dopunama Zakona o kulturi.
Bilo bi, upravo zahvaljujući argumentaciji koju vi imate krajnje necelishodno da u nekoliko navrata zakazujemo takve izmene, pa na taj način, upravo logikom koju ste vi istakli izlažemo budžet i građane troškovima. Najjednostavnije je da ćemo to usklađenje izvršiti na jednoj sednici i nadam se na predlog jednog poslanika. Iskreno se nadam da će to biti predsednica Narodne skupštine, na predlog Ministarstva kulture i na taj način će biti vidljivo da to nije u ime jedne većine ili jedne stranke, već čitav niz tehničkih usaglašavanja koja se tiču svih. Zahvaljujem.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.
Na član 15. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Laslo Varga, Balint Pastor, Elvira Kovač i Arpad Fremond.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 17. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Laslo Varga, Balint Pastor, Elvira Kovač i Arpad Fremond.
Da li neko želi reč? (Da.)
Gospodin Balint Pastor ima reč.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Balint Pastor

Grupa manjina
Gospođo predsednice, dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, obično nismo srećni kada nam se odbijaju amandmani, ali sada prvom prilikom mogu konstatovati da neprihvatanje naših amandmana i nije toliko veliki problem zbog toga što smo se mi u subotu u Subotici dogovorili da zajednički predložimo izmene i dopune tzv. osnovnog ili krovnog zakona o kulturi. To je za nas prihvatljivo, šta više i bolje rešenje od amandmanskog intervenisanja u Zakonu o bibliotečkoj delatnosti, zbog toga što bi se ovaj problem sistemski rešio. Problem je u neusklađenosti odredaba Zakona o kulturi sa Zakonom o nacionalnim savetima.
U načelnoj raspravi sam govorio o tome da je za nas neprihvatljivo da određeni zakoni iz oblasti kulture, obrazovanja, informisanja budu u suprotnosti sa Zakonom o nacionalnim savetima nacionalnih manjina i zbog toga što je to protivustavno, što je članom 20. Ustava rečeno da se dostignuti nivo ljudskih i manjinskih prava ne može smanjivati, ali je problematično i sa civilizacijske tačke, ako ova država priznaje određena individualna i kolektivna prava pripadnika nacionalnih manjina Zakonom o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, onda ta prava konkretno te nadležnosti nacionalnih saveta nacionalnih manjina treba predvideti i kasnije donetim zakonima, u ovom slučaju kulture.
Tu možemo intervenisati na dva načina. Jedan način je ovaj koji smo mi prvobitno predložili da se u Zakon o bibliotečkoj delatnosti unesu ove nadležnosti, a da to isto učinimo kada bude na dnevnom redu zakon o kinematografiji, o arhivima, o pozorišnoj delatnosti, pozorištima itd. Druga mogućnost je da se izmeni Zakon o kulturi. Zakon o kulturi govori o ustanovama kulture, što su i biblioteke, pozorišta i arhivi na neki način i sve te ustanove i sigurno je i elegantnije i celishodnije da promenimo u odnosu na nadležnosti nacionalnih saveta nekoliko odredbi Zakona o kulturi i onda u isti mah rešimo sve ove probleme i sada postojeće i one koji bi mogli nastati u kasnijem periodu.
Zbog toga nas raduje ovaj naš dogovor od subote i mogu da ponovim i javno da ćemo mi do kraja ove nedelje vama, gospodine ministre, uputiti predlog izmena i dopuna Zakona o kulturi, u odnosu na nadležnosti nacionalnih saveta. Time ćemo predložiti otklanjanje kolizija koje postoje između Zakona o kulturi i Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina.
Naravno, otvoreni smo i za druge predloge ukoliko postoje kolizije ili drugačija razmišljanja u odnosu na neka druga rešenja iz postojećeg Zakona o kulturi, nevezano za pitanja nacionalnih saveta nacionalnih manjina i generalno kulture nacionalnih zajednica koje žive u Srbiji i onda nam preostaje samo da se dogovorimo ko će da bude predlagač, da li će to biti Ministarstvo ili će biti narodni poslanici. Za nas bi bilo od izuzetne važnosti da izmene i dopune Zakona o kulturi usvojimo po mogućnosti već u septembru u toku vanrednog zasedanja skupštine ili najkasnije u jesenjim mesecima, da se ove kolizije u najkraćem mogućem periodu otklone i da imamo čistu situaciju i čiste nadležnosti nacionalnih saveta, kada je reč o kulturi. Isto to ćemo učiniti i u odnosu na obrazovanje, informisanje.
Mogu ovom prilikom da vam kažem samo u dve rečenice da ćemo sutra održati jednu konferenciju za štampu u vezi medijske strategije. Imaćemo primedbe i u vezi medijske strategije, ali tu Ministarstvo nije predlagač tog dokumenta, ali ćemo svakako i vama kao resornom ministru uputiti naše primedbe. Nadam se da ćemo dogovorno uspeti da promenimo i taj nacrt medijske strategije. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Gospodine ministre, imate reč. Izvolite.

Predrag Marković

Zahvaljujem. Hteo bih samo još jednom da potvrdim da, kao što smo i obećali u načelnoj raspravi, sastali smo se u subotu ali ovo nije izuzetak. Naprosto, moj način i zahvaljujem se svima koji ti podržavao, jeste da se poslovi završavaju, da se završavaju na predlog onoga koga se to tiče, jer nije u pitanju kritizerstvo već je upravo ovo molba svih koji su uočili. U ovom slučaju je uočena razlika između dostignutih prava koja ne mogu da se umanjuju a istovremeno i čitav niz drugih stvari koje na isti način moraju da se menjaju i ovo jeste tačan smisao dogovora.
Pozivam i predstavnike ostalih političkih stranaka da gde je uočena kolizija, a tiče se Zakona o kulturi, da potražimo na inicijativu i na predloge, dakle, ne kroz razgovore samo ovde koji često ne predviđaju svu mogućnost rešenja, već da naprosto imamo zajedničku inicijativu. Ministarstvo je najavilo, to piše i u obrazloženju amandmana, da će se ovom problematikom baviti. Nadam se da ćemo naći način. Ja sam čak jedan izgovorio, možda nekorektno, malo pre, iz svog prethodnog iskustva, ali se nadam da će on dobronamerno biti prihvaćen od strane predsednice u narednom periodu. Iskreno se nadam da ćemo onda moći najjeftnije kada je u pitanju trošak sednice, a najefikasnije kada je u pitanju korist građana, da čitav niz uočenih ili unapred uočenih u odnosu na zakone koji će biti predlagani, pre svega o kinematografiji i o arhivskoj građi, da ćemo ovo efikasno i brzo rešiti.
Zahvaljujem svima na razumevanju, toleranciji i ovom načinu rada. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem gospodine ministre.
Na član 18. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Laslo Varga, Balint Pastor, Elvira Kovač i Arpad Fremond.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 18. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Nenad Čanak, Bojan Kostreš, Aleksandra Jerkov, Olena Papuga, Radovan Radovanović.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 18. amandman je podnela narodni poslanik Svetlana Stojanović. Izvolite, gospođo Stojanović.

Svetlana Stojanović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Prvo bih podržala sve poslanike koji su se pre mene založili za temeljnu izmenu Zakona o kulturi, za koji smo i prilikom njegove rasprave rekli da smatramo da je prazan, nedorečen, negde i protivrečan itd. Dakle, to apsolutno podržavamo.
Što se tiče Zakona o bibliotečko-informativnoj delatnosti koji je sada pred nama, moje najveće zadovoljstvo je što je u jedinstven bibliotečki sistem uvrštena i Narodna i univerzitetska biblioteka "Ivo Andrić" iz Prištine. Bez obzira na trenutne političke uslove i mogućnosti delovanja u toj našoj južnoj pokrajini, smatramo da je vrlo važno da makar pismeno, u svim zakonima, dosledno pominjemo ustanove i kulture i ostale i sve što se tiče Kosova.
Najvećom manom ovog zakona, kao što sam rekla u načelnoj raspravi, smatramo to što je on toliko ambiciozan da je on u našim ekonomskim uslovima, po našoj oceni, nažalost, daleko od ostvarenja. Dakle, mi želimo da se uslovi ekonomski ispune i da bude tako da sve može da se ostvari kao što piše u zakonu.
Što se tiče amandmana koji smo podneli na član 18. i član 19, on se tiče sastava članova upravnog odbora i nadležnih odbora. Ta problematika je u Zakonu o kulturi vrlo konfuzno rešena, pominju se i stručnjaci, i sindikati, reprezentativni sindikati, itd, a naš stav je sledeći – mislimo da ovo što smo predložili nije u suprotnosti sa Zakonom o kulturi, da ga na neki način precizira. Uopšte mislim da je smisao da kad donosimo jedan krovni zakon i pojedinačne zakone da pojedinačni treba da preciziraju te opšte. Čudi me odbijanje amandmana i njegovo neprihvatanje, uz obrazloženje da je rešenje u Predlogu zakona celishodnije.
Amandman glasi. "Članovi upravnog odbora koje imenuje osnivač moraju biti stručnjaci za bibliotekarstvo ili srodnu kulturnu delatnost, a iz reda zaposlenih predstavnici osnovne delatnosti, bibliotekari. Članovi upravnog odbora ne mogu biti predstavnici sindikata" i evo kako to obrazlažemo.
Bibliotekom ne mogu upravljati ljudi koji ne poseduju potrebno znanje o bibliotekarstvu, a i iz istih razloga iz reda zaposlenih u upravni odbor ne mogu se birati zaposleni u pratećim službama, uz dužno poštovanje prema svim poslovima koji se moraju obavljati u jednoj ustanovi.
Predstavnici sindikata, što je možda najvažnije, su partneri u upravnom odboru. To je nešto što se teško shvata u današnje vreme. Oni imaju svoju ulogu. Njihov je zadatak je da štite interese svojih članova. Dakle, jedan od sukoba interesa je da sindikat želi što veće plate, a da upravni odbor smatra da je u opštem i javnom interesu da plate budu srednje ili ne znam kakve.
Sindikati štite interese svojih članova, a opšti i javni interes je zadatak upravnog odbora. Dakle, to su dve strane koje moraju i ako sindikat uđe u upravni odbor to, verujte, nastane zamešateljstvo od nadležnosti.
Ako dozvolite, obrazložila bih odmah i sledeći amandman kao ovlašćeni predlagač, imam na to pravo, jer su povezani. Znači sve je isto što sam rekla, samo za nadzornike, za članove nadzornog odbora. Tu je isto i u Zakonu o kulturi i u praksi veoma ne razgraničena uloga nadzornog odbora i upravnog odbora. Nekako je malo jasno šta ko tu radi.
Naš amandman glasi: "Članovi nadzornog odbora koje imenuje osnivač po struci moraju biti ekonomisti ili pravnici, kao i članovi koji se biraju iz reda zaposlenog i ne smeju biti predstavnici sindikata".
Po nekoj našoj zamisli za koju smatramo da nije u suprotnosti sa Zakonom o kulturi, da ga, naprotiv, samo precizira, ali nažalost jedino u domenu bibliotekarstva uloga nadzornog odbora, po nama, je da bude od pomoći upravnom odboru, jer upravni odbor ako čine članovi koji su stručni za bibliotekarstvo nisu, nažalost, stručni i za završni račun, budžet itd, tako da po nama članovi nadzornog odbora moraju biti ljudi koji će upravnom odboru reći – jeste, ovakav budžet je moguć, logičan itd. i koji će biti u stanju, obrazovni, da kontrolišu taj finansijski deo koji obavlja direktor i predloge koje daje upravni odbor.
Žao mi je što ni taj amandman nije prihvaćen ne znam iz kojih razloga, ali hvala.

Whoops, looks like something went wrong.