ŠESTO VANREDNO ZASEDANJE, 12.07.2011.

5. dan rada

OBRAĆANJA

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Zahvaljujem.
Na član 62. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Meho Omerović, Munir Poturak i Bajram Šehović.
Vlada je prihvatila amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Ovim smo završili pretres o amandmanima.
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Prelazimo na 3. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O OBAVEZNOM PRIMERKU PUBLIKACIJE
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici Tomislav Nikolić, Jorgovanka Tabaković, Zoran Antić, Veroljub Arsić, Zoran Babić, Igor Bečić, Jelena Budimirović, Stefan Zankov, Oto Kišmarton, Milan Knežević, Saša Maksimović, Zoran Mašić, Predrag Mijatović, Ljiljana Miladinović, Borislav Pelević, Mileta Poskurica, Gojko Radić, Mićo Rogović, Vučeta Tošković, Dragan Čolić, Dragan Šormaz, Svetlana Stojanović, Donka Banović, Gorica Mojović, Filip Stojanović, Nikola Žutić, Zlata Đerić, Aleksandra Ilić, Srđan Spasojević, Miroslav Markićević, Meho Omerović, Munir Poturak i Bajram Šehović.
Primili ste i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima, kao i izveštaj Zakonodavnog odbora
Narodna skupština je obavila načelni pretres, pa saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine otvaram načelni pretres Predlog zakona u pojedinostima.
Na član 2. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika Poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 3. amandman je podnela narodni poslanik Svetlana Stojanović.
Da li neko želi reč? (Da.)
Gospođa Stojanović. Izvolite.

Svetlana Stojanović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Mi predlažemo da se u članu 3. tačka 9) promeni utoliko što bi bila malo proširena. Reč je o definisanju pojma šta je novo izdanje. Prema zakonu "novo izdanje" je naknadno, ponovljeno ili dopunjeno izdanje ranije izdate publikacije, u izmenjenom obliku, na istom ili drugačijem mediju i mi predlažemo da se dodaje: "kao i svako štampanje primeraka preko broja za koja su plaćena autorska prava".
Evo kako obrazlažemo. Izdanja se definišu brojem primeraka, to može da bude 500, 1.000, 10.000 i na osnovu toga se plaćaju autorska prava. Ako ovaj amandman ne bi bio usvojen, nosioci autorskih prava bili bi oštećeni ukoliko svesno ugovorom nisu svoja autorska prava preneli za sva izdanja. Predmet amandmana je prošireno definisanje pojma "novo izdanje". Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala i vama.
Na član 3. amandman je podnela narodni poslanik Donka Banović.
Reč ima gospođa Donka Banović.

Donka Banović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Hvala, gospodine Novakoviću.
Ovaj amandman se odnosi praktično na tačku 13. iz člana 3. To je inače član koji govori o značenju pojedinih termina koji su korišćeni u ovom predlogu zakona. Konkretno tačka 13) definiše koje su to depozitne biblioteke u Republici Srbiji. To su one biblioteke koje dobijaju obavezno jedan od primeraka publikacije. Ovde predlagač definiše i kaže da su depozitne biblioteke, u smislu ovog zakona, Narodna biblioteka Srbije i Biblioteka Matice srpske.
Ono što DSS predlaže kroz ovaj amandman jeste da se pored Narodne biblioteke Srbije i Biblioteke Matice srpske doda da je depozitno biblioteka i Narodna i univerzitetska biblioteka "Ivo Andrić" iz Prištine.
Dosta je danas bilo reči o tome zašto Republika Srbija kroz sve predloge zakona mora da vodi računa o i institucijama koje u ovom trenutku teško funkcionišu na KiM, pre svega zato što je AP KiM trenutno pod okupacijom, a to znači da upravo zbog toga moramo da vodimo računa o svim institucijama koje teško funkcionišu u AP. Zbog toga predlažemo da se ova tačka na taj način promeni. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 3. amandman je podnela narodni poslanik Gorica Mojević.
Vlada je prihvatila amandman.
Zakonodavni odbor smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 4. amandman je podneo narodni poslanik Filip Stojanović.
Da li neko želi reč? (Da.)
Gospođa Vjerica Radeta.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Budite ljubazni, koliko nam je ostalo vremena?

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Šest minuta.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, govorimo o Predlogu zakona o obaveznom primerku publikacije. Član 4. iznad kojeg stoji naslov "Opšti interes" govori o obavezi dostavljanja obaveznog primerka koji se utvrđuje sa ciljem ostvarivanja prava građana na slobodan pristup informacijama, znanjima i drugim intelektualnim dobrima itd.
U stavu 3. ovog člana kažete – o ostvarivanju opšteg interesa staraju se Narodna biblioteka Srbije i Biblioteka Matice srpske. SRS kaže da se o ostvarivanju opšteg interesa staraju Narodna biblioteka, Biblioteka Matice srpske i Narodna i univerzitetska biblioteka AP KiM.
Stav SRS i motiv zašto smo podneli ovaj amandman u ovom tekstu jeste da smo mi uvereni da se na ovaj način štiti jedinstveni, institucionalni, kulturni prostor srpskog naroda. Svakako da parlament, Vlada Republike Srbije moraju voditi računa upravo o očuvanju tog jedinstvenog, institucionalnog, kulturnog prostora srpskog naroda.
Kada se govorilo o prethodnom zakonu, čuli ste koliko problema postoji na teritoriji Republike Srpske Krajine, upravo iz razloga što nije očuvan jedinstven institucionalni, kulturni prostor srpskog naroda i sada želimo da se u tom delu istorija ne ponovi, kada je u pitanju AP KiM. Zato smatramo da je neophodno da ovaj amandman u ovakvom tekstu bude usvojen.
Interesantno je obrazloženje Vlade Republike Srbije zbog čega amandman SRS ovakav ne može biti prihvaćen. Kaže – zato što se Narodna univerzitetska biblioteka AP KiM u Prištini nikada nije bavila poslovima iz prethodnog stava ovog člana, a to je dostavljanje, prikupljanje, čuvanje i davanje na korišćenje obaveznog primerka, što su poslovi od opšteg interesa. Dalje kaže – jer zato ne postoje potrebni tehnički uslovi. Čekajte, da li mi zakonom treba da stvaramo postojanje čak i tih tehničkih uslova, a ne da idemo linijom manjeg otpora ako nisu postojali ti tehnički uslovi, mi ćemo sada to da brišemo iz zakona kao da ne postoji Narodna i univerzitetska biblioteka AP KiM?
Ovo je zaista od izuzetnog kulturnog značaja i, istorijskog i nacionalnog i kako god hoćete, i ovo nikako ne bi smelo da bude izostavljeno. Ako vi kažete, Vlada kaže da se amandman ne prihvata zato što ne postoje potrebni tehnički uslovi za dostavljanje, prikupljanje, čuvanje i davanje na korišćenje ovog obaveznog primerka, onda možemo da očekujemo da ćete vi da kažete da ne postoje tehnički stvarni uslovi za život Srba na celoj teritoriji KiM i onda je to razlog da to brišete iz Ustava, kao što Narodnu i univerzitetsku biblioteku AP KiM brišete iz Predloga ovog zakona.
Nisu vam dobra sva tri zakona. Ministar je rekao i u načelnoj raspravi, a i danas u pojedinostima, iznosio je svoju dobru nameru, ciljeve, htenja itd, ali vidite da mi ceo dan danas pričamo o srpskim nacionalnim interesima koji se provlače kroz sva tri predloga zakona i koji su nažalost zapostavljeni u sva tri predloga zakona o kojima se danas raspravlja. Zato skrećemo pažnju pre svega građanima Srbije i javnosti, nadamo se i ovom malom broju poslanika koji će glasati za ovaj zakon, koji su danas ovde prisutni, nadamo se da im je zaista doprlo do svesti ono što srpski radikali pokušavaju kroz amandmane da skrenu pažnju i ne samo da skrenemo pažnju, nego pokušavamo kroz amandmane da vas ubedimo da te amandmane usvojite i da ne pravite nove probleme i da kroz ove veoma važne zakone, koji jesu važni i u kulturnom i istorijskom i u nacionalnom interesu, da ne zapostavljate i da ne izostavljate AP Kosovo i Metohija, a u ovom konkretnom slučaju Narodnu i Univerzitetsku biblioteku AP Kosova i Metohije. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Zahvaljujem.
Na član 4. amandman je podneo narodni poslanik Nikola Žutić.
Da li neko želi reč? (Da.)
Izvolite, gospodine Žutiću.

Nikola Žutić

Srpska radikalna stranka
Amandmanom tražim da se u članu 4. posle stava 3. doda novi stav 4. koji glasi: "Zbog izuzetnog naučnog i kulturnog značaja Univerzitetskoj biblioteci u Beogradu dostavlja se obavezan primerak".
U obrazloženju na amandman naveo sam da je Univerzitetska biblioteka u Beogradu biblioteka sjajne istorijske, naučne tradicije i velikog značaja iz perioda Kraljevine Jugoslavije. Međutim, u ovom predlogu zakona se ona nigde ne pominje.
Naime, u Kraljevini Jugoslaviji najznačajnije biblioteke su bile Narodna biblioteka u Beogradu, Sveučilišna biblioteka u Zagrebu i Univerzitetska biblioteka u Beogradu. Zato smatram da Univerzitetskoj biblioteci, njenim isticanjem u Predlogu zakona, dajemo značaj koji ona treba da ima u postojećoj mreži bibliotečkih ustanova.
Međutim, u obrazloženju Vlade stoji da se amandman ne prihvata zato što Univerzitetska biblioteka u Beogradu nije nacionalna biblioteka i ne može biti zbog toga depozitna.
Malo čudno objašnjenje, ali bi samim isticanjem u zakonu trebalo toj biblioteci dati mnogo veći značaj u nacionalnom smislu nego što ga ona ima.
Ovom prilikom skrenuo bih pažnju da je od vojvođanskog autonomizma ugrožena i čuvena biblioteka Matice srpske, koja je osnovana davne 1832. godine, posle će ovim predlogom zakonom biti sve samostalnija i separatnija u jedinstvenoj mreži biblioteka Srbije na čelu sa Narodnom bibliotekom u Beogradu.
Bojim se da će biblioteka koja je štitila bogato knjiško nasleđe prečanskih austro-mađarskih Srba preimenovati i postati narodna biblioteka buduće države Vojvodine.
Ne treba zaboraviti da je Matica srpska stcište stare i retke knjige i da predstavlja neotuđivi fond kulturne baštine srpskog naroda.
Čuveno je rukopisno odeljenje, nad kojim poslednjih godina budno bdi vredni upravnik Stanojević.
Dakle, politička tendencija odredbama ovog omalenog zakona o obaveznom primerku je, po meni, vrlo prisutna.
Pojedinim odredbama razvija se jedinstveni bibliotečki sistem mreža Srbije. Može se pretpostaviti da će odredbe ovog zakona, ako se ne izmene, sve više dovoditi do autonomizma u samom bibliotekarstvu.
Biblioteke, kao i države, povezuju se na evropskom nivou ali će se sve više razdvajati na institucionalnom nivou Republike Srbije i to vojovđanskim autonomizmom i šiptarskim separatizmom. Zahvaljujem.