OSMO VANREDNO ZASEDANJE, 22.07.2011.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

OSMO VANREDNO ZASEDANJE

3. dan rada

22.07.2011

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić Dejanović

Sednica je trajala od 10:05 do 17:25

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad sednice Osmog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2011. godini.
Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuje 71 narodni poslanik, a radi utvrđivanja kvoruma, potrebnog za rad, sednice Narodne skupštine.
Molim vas da ubacite svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje, da bi utvrdili koliko je narodnih poslanika identifikovano u sistemu i koliko je u sali.
Konstatujem da je primenom elektronskog sistema utvrđeno da u elektronskom sistemu ima 90 narodnih poslanika što znači da postoje uslovi za rad.
Obaveštavam vas da su sprečeni da sednici prisustvuju sledeći narodni poslanici: Milan Dimitrijević, Aleksandra Janković i Mladen Grujić.
Saglasno članu 90. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da sam pozvala da današnjoj sednici, pored predstavnika predlagača prof. dr Zorana Stankovića, ministra zdravlja, prisustvuju i dr Elizabet Paunović, državni sekretar u Ministarstvu zdravlja, dr Dubravka Šaranović-Racić i Zorica Pavlović, pomoćnici ministra zdravlja.
Nastavljamo rad i prelazimo na zajednički načelni pretres o predlozima zakona iz tač. 3. i 4. dnevnog reda, dakle, Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenoj zaštiti i Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenom osiguranju.
Saglasno odluci Narodne skupštine da se obavi zajednički načelni jedinstveni pretres o predlozima zakona iz dnevnog reda po tačkama 3. i 4, a pre otvaranja pretresa, podsećam vas da, shodno članu 97. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspodeljuje tako da poslaničkoj grupi Za evropsku Srbiju pripada jedan sat, 33 minuta i 36 sekundi; poslaničkoj grupi SRS - jedan sat, osam minuta i 24 sekunde; poslaničkoj grupi Ujedinjeni regioni Srbije - 28 minuta i 48 sekundi; poslaničkoj grupi Napred Srbijo - 25 minuta i 12 sekundi; poslaničkoj grupi DSS - Vojislav Koštunica - 24 minuta; poslaničkoj grupi SPS - JS - 18 minuta; poslaničkoj grupi LDP - 14 minuta i 24 sekunde; poslaničkoj grupi Nova Srbija - 10 minuta i 48 sekundi; poslaničkoj grupi Manjina - osam minuta i 24 sekunde i poslaničkoj grupi PUPS - šest minuta.
Saglasno članu 96. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, narodni poslanici koji nisu članovi ni jedne poslaničke grupe imaju pravo da govore svako po jednom do pet minuta.
Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika, što je u skladu sa članom 96. stav 4. Poslovnika.
Obaveštavam vas da su poslaničke grupe ovlastile da ih po ovim tačkama dnevnog reda predstavljaju: narodni poslanik Nikola Krpić, poslaničku grupu PUPS; Arpad Fremond, poslaničku grupu MANjINA; narodni poslanik Zoran Bortić, poslaničku grupu SPS - JS; narodni poslanik Nikola Lazić, poslaničku grupu DSS-Vojislav Koštunica; narodni poslanik Simo Vuković, poslaničku grupu Ujedinjeni regioni Srbije; narodni poslanik Judita Popović, poslaničku grupu LDP; narodni poslanik Paja Momčilov, poslaničku grupu SRS i narodni poslanik Dušan Milisavljević, poslaničku grupu ZES.
Saglasno članu 157. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram zajednički načelni pretres o Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenoj zaštiti i Predlogu zakona o izmenama i dopunama zakona o zdravstvenom osiguranju.
Da li predstavnik predlagača, prof. dr Zoran Stanković, ministar zdravlja, želi reč? (Da)
Izvolite gospodine ministre.

Zoran Stanković

Poštovano predsedništvo, uvaženi poslanici, dame i gospodo, dozvolite mi da u kratkim crtama iznesem predlog najznačajnijih izmena i dopuna Zakona o zdravstvenoj zašiti i Zakona o zdravstvenom osiguranju.
Ustavni osnov za donošenje izmena Zakona o zdravstvenoj zaštiti sadržan je u odredbama člana 97. stav 1. tačka 10. Ustava Republike Srbije prema kojima Republika Srbija uređuje i obezbeđuje sistem u oblasti zdravstva, a izmena Zakona o zdravstvenom osiguranju odredbama člana 68. stav 3. Ustava Republike Srbije prema kome se zdravstveno osiguranje uređuje zakonom i članom 97. tačka 10. Ustava Republike Srbije prema kojem Republika Srbija, između ostalog, uređuje i obezbeđuje sistem u oblasti socijalnog osiguranja i zdravstva.
U prethodnom periodu smo u više navrata isticali da radikalnih promena u sistemskim zakonima…
(Predsednik: Molim poslanike da budu tiši, ne čujemo ministra.)
… koji regulišu funkcionisanje zdravstvenog sistema neće biti, s obzirom da ulazimo u predizbornu godinu i da je preostalo vreme do kraja mandata ove vlade izuzetno kratko, kako bi se na opšte prihvatljivi način izvele potrebne izmene zakona o neophodne reforme u zdravstvu. Međutim, imajući u vidu da je pred nama period od skoro godinu dana do izbora i formiranja nove vlade, kako to navode čelni ljudi vladajuće koalicije, ali i veći broj opozicionih lidera, određeni veliki propusti, opšte poznati problemi u funkcionisanju zdravstvene službe nalažu nam izmene ova dva zakona po hitnom postupku, s obzirom da bi odlaganje njihovog rešenja dodatno opteretilo funkcionisanje sistema zdravstva.
Posebno naglašavam činjenicu da bi donošenje predloženih izmena zakona na jesen dovelo do velikih problema u projekciji budžeta za 2012. godinu, s obzirom da je nacrt izrade budžeta za narednu godinu već u toku.
Imajući u vidu činjenicu da je reforma procesa nestatičko stanje, donošenje ovih zakona predstavlja deo kontinuirane reforme zdravstvenog sistema. U procesu izmene ova dva zakona ugradili smo i usaglasili moguća predložena rešenja od strane Republičkog zavoda zdravstvenog osiguranja, lekarske, farmaceutske, sestrinske i drugih komora Srbije, Udruženja pacijenata, Odbora za zdravlje Skupštine Srbije, nekih od poslanika u Skupštini Srbije. Evropska komisija u Beogradu imala je amo jednu primedbu na predložene izmene zakona, a u razgovoru sa ambasadorom Dežerom objasnili smo mu zašto smo bili prinuđeni da donosimo ove izmene po hitnom postupku.
Molim vas, posle ovoga što sam izneo, da vam kažem da je danas u "Večernjim novostima" izašao tekst – Drugi pol nečije žalbe, prema tome da Republički zavod zdravstvenog osiguranja već traži promenu tek usvojenog Zakona o zdravstvenom osiguranju, što nije tačno, s obzirom da je Republički fond dao potpunu saglasnost na sve predloge izmena i dopuna ovih zakona, s obzirom da smo u toku jutra obavili razgovorom sa direktorom Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje, njegovim saradnicima i oni su negirali da su bilo šta rekli o ovom zakonu, na ovaj način kako je objavljeno u "Večernjim novostima" i to je ono što želim da vam posebno naglasim.
Predloženim izmenama poboljšava se položaj bolesnika, posebno osetljivih grupa, omogućava efikasnije funkcionisanje zdravstvenog sistema i usklađuje ova dva zakona sa zakonima koji su u međuvremenu doneti. Najznačajnije izmene i dopune Zakona o zdravstvenoj zaštiti su sledeće – osnivanje uprave za skrining programe, u okviru ove oblasti jedan od osnovnih ciljeva je smanjenje oboljeva i prevremenog umiranja od malignih bolesti, s obzirom da su maligne bolesti, posebno bolesti srca i krvnih sudova, najčešći uzrok oboljevanja i umiranja ljudi, kako u svetu, tako i u Republici Srbiji.
Ono što je veoma značajno, moram da vam kažem da smo mi jedna od zemalja koje imaju povećan broj smrtnosti u odnosu na broj stanovnika i da je ovo nešto što bi trebalo da ima povoljne efekte u smanjenju umiranja od malignih bolesti. Zbog toga su predviđeni po preporukama Svetske zdravstvene organizacije Nacionalni program za prevenciju raka dojke, za prevenciju raka grlića materice i za prevenciju kolorektalnog karcinoma.
Ovim predlogom zakona precizirane su odredbe koje se odnose na stručno usavršavanje zdravstvenih radnika i zdravstvenih saradnika u oblasti obavljanja specijalizacije. Naime, dat je pravni osnov da se za određene deficitarne grupe medicine, stomatologije, odnosno farmacije zdravstveni radnici, odnosno zdravstveni saradnici mogu uputiti na specijalističko usavršavanje po završenom pripravničkom stažu i položenom stručnom ispitu, odnosno da za određene deficitarne grupe specijalnosti, edukacija ne mora postojati uslov od dve godine radnog staža po položenom stručnom ispitu.
Dat je pravni osnov da ministar zdravlja za svaku kalendarsku godinu donese odluku u oblastima medicine, stomatologije, odnosno farmacije, koje su deficitarne grane u Republici Srbiji, najkasnije do 31. decembra tekuće godine, a po prethodno pribavljenom mišljenju Zavoda za javno zdravlje, osnovanog za teritoriju Republike Srbije.
Tako je predviđen, dat pravni osnov za izdavanje, obnavljanje, odnosno oduzimanje licenci zdravstvenog saradnika, kao što su psiholozi, pedagozi, socijalni radnici i drugo. Istovremeno, unete su i odredbe koje se odnose na postupak oduzimanja sertifikata o akreditaciji. Propisano je da Agencija za akreditaciju zdravstvenih ustanova Srbije može po službenoj dužnosti da oduzme sertifikat o akreditaciji pod uslovom da zdravstvena ustanova više ne ispunjava utvrđene standarde za određenu oblast zdravstvene zaštite, odnosno granu medicine, odnosno stomatologije, odnosno farmaceutske delatnosti na osnovu kojih je toj zdravstvenoj ustanovi izdat sertifikat.
Obezbeđivanje prava na privatnost dece starije od 15 godina zasnovano je na Konvenciji UN o pravima deteta, a ova odredba je usklađena sa principima Univerzalne deklaracije i bioetici i ljudskim pravima UNESKA, Konvencija Saveta Evrope o ljudskim pravima u biomedicini i Evropskom poveljom o pravima pacijenta, kao i principima o pravima pacijenta Svetske zdravstvene organizacije.
Utvrđeno je i posebno pravo pacijenta koje se odnosi na poštovanje pacijentovom vremena u ostvarivanju zdravstvene zaštite u zdravstvenim ustanovama, na zakazivanje pregleda, dijagnostičkih procedura, kao i drugih medicinskih mera i postupaka radi očuvanja i unapređenja zdravstvenog stanja.
Posebno su precizirane odredbe koje se odnose na pravo pacijenata nad kojima se vrši medicinski ogled, na taj način da se medicinski ogled ne može vršiti nad maloletnim licima, osim ako je to od neposredne koristi za zdravlje maloletnog lica, uz pismeni pristanak njegovog zakonskog zaštitnika, a sve na osnovu napred navedenih dokumenta.
Predloženo je da se pored drugih ustanova, da će se pored drugih poslova koji su kao poslovi od opšteg interesa, finansiranje sredstvima budžeta Republike Srbije proširili na poslove koji obuhvataju Institut za medicinu rada dr Dragomir Karajović, a koja se odnosi na praćenje i proučavanje uslova rada, organizovanje i sprovođenje informacionog sistema, prikupljenih podataka i praćenja epidemiološke situacije na teritoriji Republike Srbije u oblasti profesionalnih bolesti, bolesti u vezi sa radom i povredama na radu, kao i predlogom mera za njihovo sprečavanje i smanjivanje, odnosno unapređivanje organizacije rada zdravstvenih ustanova u oblasti zaštite zdravlja na radu.
Takođe je Predlogom zakona o izmenama Zakona dat pravni osnov da se u zdravstvenim ustanovama obavljaju poslovi interne finansijske kontrole, u skladu sa propisima kojima se uređuje budžetski sistem, na predloženi način izvršeno je usklađivanje ovih odredbi zakona sa odredbama Zakona o budžetskom sistemu kojima je na potpun i celovit način uređena oblast interne finansijske kontrole u javnom sektoru.
Takođe, ove izmene doprinose harmonizaciji propisa u oblasti zdravstvene zaštite. Ovde ima pet, šest, ne bih ih navodio, pošto ih imate u obrazloženju zakona, a bilo je neophodno izvršiti usklađivanje Zakona o zdravstvenoj zaštiti sa propisima koji su doneti od kraja 2005. godine do danas, a pre svega sa odredbama Zakona o lekovima i medicinskim sredstvima i Zakona o budžetskim sredstvima.
Najznačajnije izmene i dopune Zakona o zdravstvenom osiguranju su – proširena su određena prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja. To se pre svega odnosi na proširenje prava na stomatološku zdravstvenu zaštitu, pored drugih lica kojima je pravo dato i na studente do navršenih 26 godina života. Na taj način populaciji studenata obezbeđuje se stomatološka zdravstvena zaštita, zatim licima kod kojih je u toku života zbog oboljenja ili povrede došlo do gubitka pojedinih telesnih ili psihofizičkih funkcija, zbog čega nisu u mogućnosti da samostalno obavljaju svakodnevne aktivnosti, kao i licima kojima se zbog nedostatka sopstvenih prihoda iz obaveznog zdravstvenog osiguranja ostvaruju sredstva doprinosa koji uplaćuje republički budžet.
Posebno bih naglasio, a i najveće su dileme i najveće rasprave oko predviđenog prava na promenu pola iz medicinskih razloga. Moram tu posebno da dam obrazloženje, pre svega zato što su od četiri vodeća domaća sredstva javnog informisanja, tri su to donela na naslovnim stranama. Samo hoću, bio je veliki broj komentara na te tekstove, da približim da u našem društvu postoje lica, tzv. hermafroditi, koji imaju seksualne odlike i muških i ženskih osoba. Dok su te osobe male, kao deca, to je nešto što se možda i ne primećuje, ali kad počnu hormoni da rade, da tako kažem, i kada ta deca dođu u položaj sa 18 godina, onda je to jedan veliki problem za njih, kako da se to reši.
Voleo bih da vidim neke ljude, koji se na to odnose sa podsmehom, kako bi se ponašali da u svojoj neposrednoj okolini imaju takve osobe i kako bi oni koji to komentarišu na jedan neprihvatljiv način reagovali da je to njihovo dete, da je to njihova sestra ili neko drugi ili neko treći.
Prema tome, izuzimam one ljude koji to ne mogu da shvate, ali ako se vidi da su medicinske indikacije za promene pola, ako to utvrđuje multidisciplinarni tim stručnjaka,onda neke neprimerene reakcije bi na ovaj način možda malo mogle da budu uvedene u realne tokove života.
Proširen je krug lica kojima su obezbeđena prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja. Tu spadaju lica koja su izložena povećanom riziku oboljevanja odnosno lica čija je zdravstvena zaštita potrebna u vezi sprečavanja, suzbijanja i rano otkrivanje i lečenje bolesti od većeg socijalnog medicinskog značaja, a predviđeno je i lečenje žrtava nasilja u porodici kao žrtve trgovine ljudima, odnosno obolelih od retkih bolesti.
Posebno smo predvideli da budžet Republike Srbije od 2012. godine obezbedi sredstva za lečenje pacijenata obolelih od retkih bolesti na osnovu godišnjih programa za njihovo lečenje.
Kao što znate, ove osobe se sada leče na osnovu programa humanitarne pomoći lica, međutim na godišnjem nivou to iznosi oko pet miliona evra, ali Republika Srbija mora da postepeno prihvata obavezu lečenja s obzirom da to zahtevaju i ovi donatori koji finansiraju ovaj fond.
Stvoreni su i uslovi za uvođenje elektronske zdravstvene kartice koja će biti usklađena sa karticama koje se koriste u zemljama EU, kao i isprave o osiguranju koje sadrže prostor za kontaktni mikrokontrolor čip i prostor za mašinsku čitljivu zonu za upotrebu automatskog očitavanja podataka.
Iznos sredstava koji je potreban za ovu namenu, a moram da vam kažem da su svi ovi predlozi bili u Ministarstvu finansija, za jednu karticu iznosi 370 dinara, što je mnogo manje od troškova za izdavanje lične karte.
Mislim da je vreme od tri godine realan rok da se ova kartica uvede, s obzirom da ćemo do 2015. godine izvršiti informatičko povezivanje svih zdravstvenih ustanova na teritoriji Srbije. Kako na primarnom tako i na sekundarnom i tercijalnom nivou imaćemo i elektronski karton i elektronski recept i sve ono što podrazumeva brže i efikasnije funkcionisanje zdravstvenog sistema.
Predloženo je da se zdravstvena kartica u 2011. godini nadalje uverava pod uslovom da je obveznik uplate doprinosa započeo i nastavio sa izmirivanjem doprinosa za obavezno zdravstveno osiguranje.
Predvideli smo i promenu naziva Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje u republički fond za zdravstveno osiguranje, kao i pokrajinskog zavoda, radi usklađivanja Zakona o zdravstvenom osiguranju sa Ustavom Republike Srbije.
Moram posebno da naglasim da za sprovođenje ovih zakona nije potrebno obezbediti dodatna sredstva u budžetu Republike Srbije za 2011. godinu, a sredstva za sprovođenje ovih zakona za 2012. godinu, nadalje, planiraće se u skladu sa bilansnim mogućnostima Republike Srbije, kao i u okviru raspoloživih sredstava planiranih finansijskim planom organizacije za obavezno zdravstveno osiguranje.
Nadam se da ćete podržati ove zakone pre svega zbog bolesnika, ljudi koji rade u sistemu zdravstva i uopšte državnog interesa. Ne možemo da dozvolimo da još najmanje dve godine navedene i predložene izmene zakona čekaju na donošenje novog i reformisanog i sveobuhvatnog Zakona o zdravstvenoj zaštiti, Zakona o zdravstvenom osiguranju, s obzirom da bi zato vreme uočeni problemi došli do nesagledivih posledica po zdravlje i stanovništvo i funkcionisanje ionako narušenog zdravstvenog sistema.
Ko će onda da odgovara, na primer, što u Jagodini od neurologa za narednih pet godina njih četvorica odlazi u penziju, a nisu predviđene zamene. Da ne govorim o nedostatku anesteziologa, radiologa, patologa i drugih specijalista kojih nema na tržištu, ali nema ni lekara koji specijaliziraju navedene deficitarne grane medicine. Imaćemo hirurge, opremljene operacione sale, ali oni neće moći da operišu bez anesteziologa.
Ako ne poboljšamo stomatološku zaštitu, u pravom smislu te reči, dobićemo Šojićevu krezubu Srbiju ne samo među siromašnom i starijom populacijom stanovništva, već i među studentima i budućim akademskim građanima koji su budućnost Srbije i da ne nabrajam više.
Na kraju, dame i gospodo poslanici, kao resorni ministar mogu da vam kažem da ima mnogo problema u sistemu zdravstva, da veliki deo ljudi koji radi u zdravstvu, nažalost, kao i dobar deo naših građana za svoj rad ne prima naknadu koja bi omogućavala pristojan život.
Najveći deo njih ulaže velike napore da u ovim sirotinjskim vremenima odgovori svojim funkcionalnim obavezama i pomogne bolesnima i povređenima. Za te ljude se vredi boriti, a uz vašu pomoć, nadam se, i omogućiti bolji materijalni status.
Ima, nažalost, kao i svugde u svetu, i drugih koji nam donose veliku štetu i koje ćemo uz pomoć nadležnih državnih organa, vas i građana, uspeti da vratimo okvire Hipokratove zakletve ili udaljimo iz sistema, dok za one koji su se ogrešili o zakon postoje predvidive sankcije koje moraju da važe za sve.
Moje saradnice, dr Elizabet Paunović, prvi državni sekretar, Zorica Pavlović, pomoćnik za zdravstveno osiguranje i dr Dubravka Šaranović, koja će nam se kasnije pridružiti, pomoćnik za zdravstvenu zaštitu i ja sa dužnom pažnjom pratićemo vaše izlaganje i na kraju skupštinske rasprave odgovoriću na postavljena pitanja. Hvala vam na pažnji.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem, gospodine ministre.
Da li predstavnici Zakonodavnog odbora i Odbora za zdravlje i porodicu, gospodin Ratković i Vuković, žele reč? (Ne.)
Da li predstavnici poslaničkih grupa žele reč? (Da.)
Podsetila bih vas da će narodni poslanik Milan Knežević biti predstavnik poslaničke grupe Napred Srbijo.
Za reč se javio najpre gospodin Nikola Krpić. Izvolite.

Nikola Krpić

Partija ujedinjenih penzionera Srbije - PUPS
Dame i gospodo narodni poslanici, poštovana gospođo predsedavajuća, uvaženi ministre prof. Stankoviću, poštovano predsedništvo, ustavni osnov za dopunu Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenoj zaštiti nalazi se u članu 97. stav 1. tačka 10) Ustava Republike Srbije.
Poslanička grupa PUPS sa posebnim interesovanjem i odgovornošću analizirala je ova dva predloga o zdravstvenoj zaštiti i o zdravstvenom osiguranju, jer postojeća sistemska rešenja se samo dopunjuju kvalitetno, jer Rimska povelja nas obavezuje o pravima pacijenata.
Veoma dominantan uticaj na poslaničku grupu PUPS proističe iz toga što svoju legitimnu odgovornost PUPS nalazi u ogromnoj grupi građana, dece, omladine oba pola, studenata, građana, penzionera, kao i nezaposlenih i invalidnih lica, hendikepiranih i drugih kategorija.
Gospodine ministre, u ovim socijalnim grupama se najpre osećaju svi elementi koji utiču na zdravlje svog stanovništva Republike Srbije. Takođe, svesni smo činjenice da kao pripadnici poslaničke grupe PUPS, koja je koalicija u vlasti, nosimo odgovornost za prihvatanje predloga ova dva zakona i njihova namena i primena.
Pokazali ste visok stepen humanosti predlaganjem ova dva zakona po kojima svi građani imaju pravo na očuvanje kako svog zdravlja tako i zdravlja nacije. Došlo je do humanizacije prava i propisa sa SZO.
PUPS sa velikom odgovornošću konstatuje da naši građani, pre svega deca i omladina, a i ostale socijalne grupe moraju da imaju potpunu svest o svojim pravima kada se govori o zdravlju nacije.
Gospođo predsedavajuća, dozvolite mi da konstatujem da smo socijalno odgovorna država koja čini ove velike napore za dopunu ovih predloga zakona.
Za razliku od postojećih zakona šta nam nude ova dva predloga? Pre svega čuvanje zdravlja. Građani dobijaju od pravnog poretka zemlje da im se pravo na zdravstvenu zaštitu, Ustavom i ovim zakonima garantuju u potpunosti, a mi kao poslanička grupa PUPS smo poslanička grupa koja svojim programom na prvom mestu garantuje socijalna i zdravstvena prava svih građana i bore se za njih.
Raskorak između visoko postavljenih zahteva u oba predloga ovog zakona, zahtevaju finansijska sredstva koja se moraju planirati u budžetu Republike Srbije za 2012. godinu. Ove promene će se početi primenjivati od 1. januara 2012. godine.
Poslanici PUPS su svesni činjenice i ekonomskih mogućnosti društva u celini, što zahteva ubrzano usvajanje ovih predloga zakona. Poslanička grupa PUPS smatra i zalagaće se za sve što je napisano u Ustavu i Zakonu o zdravstvenoj zaštiti a koji se tiče vulnerabilnih ranjivih grupa, osobama sa posebnim potrebama, osobama obolelih od retkih bolesti, nezaposlenih i raseljenih lica, i njihovom pravu na korišćenje zdravstvene zaštite, glasaćemo za predloge ovih zakona.
Moramo napomenuti da svako rođeno dete je svet za sebe i ima svoj karakter kao i osobenosti. Na žalost, nisu sva deca imala sreću da ugledaju svet zdrava, da rastu uz osmehne sretnih roditelja i stasavaju pred njihovim budnim okom. Neka od njih stignu u domove bez roditeljskog staranja, jer ne mogu da brinu o njima ili nema ko da brine o njima. Ima dece sa smetnjama u razvoju, koji su sa roditeljima i idu u dnevni boravak, što olakšava svakodnevnicu roditelja, posebno ako su zaposleni.
Sva ova deca na stomatološkom fakultetu u Beogradu na Klinici za preventivnu dečiju stomatologiju dobijaju sve stomatološke usluge. Vaša pomoć kroz predlog ovog zakona zaslužuje veliko priznanje jer ste shvatili da ovolika grupacija dece ne može i ne sme biti marginalizovana. Oni imaju prava da žive i leče se, da budu okružena pažnjom i ljubavlju kao i brigom kao i sva druga deca.
Poslaničkoj grupi PUPS čini zadovoljstvo što ste školskoj i studentskoj omladini koja se školuje do 26 godine starosti, obezbedili stomatološku i drugu zdravstvenu zaštitu. Ovom odlukom se dodatno osnažuje i obaveza društva. Takođe, ova odluka će povećate dosadašnje uskraćivanje zdravstvene zaštite i ostaloj deci do 18 godina, koja nisu uspela da zdravstveno osiguranje obezbede po drugim osnovama. Ova odluka neće finansijski optereti budžet Republike Srbije.
Predložili ste, gospodine ministre, i pravo na privatnost medicinske dokumentacije. Uvid u medicinsku dokumentaciju taksativno ste opisali sve moguće varijante, upotrebe i zloupotrebe i korišćenje iste. Omogućili ste da njihovi roditelji mogu da odobre i da se upoznaju sa stanjem zdravlja svoje dece.
Ovaj član je važan za ostvarivanje zaštite adolescenata u domenu mentalnog zdravlja, ali oznažuje ulogu zdravstvenih radnika i zdravstvenog sistema o socijalnoj pravdi našeg društva i država uopšte.
Na kraju, ne po značaju, u članu 11. stav 3, lica starosti do 65 godina života i više, imaju obezbeđenu zdravstvenu zaštitu. Znači, i vojni penzioneri, i lica iz radnog odnosa, i poljoprivrednici.
Napomenuo bih da pored njih, pravo na stomatološke usluge će imati sva lica kojima država plaća osiguranje. Znači, svim nezaposlenima, izbeglicama, raseljenima, osobe koje su tokom života imale povrede ili gubitak telesnih i psihofizičkih funkcija, jer ne mogu sami da obavljaju svakodnevne životne funkcije.
Poštovana predsedavajuća, uvaženi gospodine ministre, radi ovih razloga budite uvereni da će poslanička grupa PUPS u danu za glasanje dati svoj glas za ova dva predloga o kojima je danas raspravljamo. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.
Dajem reč narodnom poslaniku Arpadu Fremondu.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Arpad Fremond

Grupa manjina
Poštovana predsednice, poštovano predsedništvo, gospodine ministre, dragi saradnici, dame i gospodo narodni poslanici, dozvolite mi da kao narodni poslanik SVM iznesem naše sugestije u vezi Zakona o izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenom osiguranju, u vezi onog dela koji se odnosi na poljoprivredne proizvođače.
O ovim izmenama smo već vodili razgovore sa predstavnicima Ministarstva zdravlja. Ove nedelje već dva puta, a na žalost, još nismo došli do kraja dogovora.
Znate dobro da za nas poslanike koji dolazimo iz vojvodine je poljoprivreda izuzetno važna, zbog toga što 50% naših građana koji žive na teritoriji AP Vojvodine je na neki način povezan sa ovom granom privrede.
Nadam se da ćemo se složiti oko toga, da poljoprivreda trenutno nije baš u najboljem stanju. Mogli smo pre dva meseca videti kako su nezadovoljni poljoprivredni proizvođači blokirali celu Vojvodinu za par sati.
Na žalost, ova vlada ne vodi računa o poljoprivrednim proizvođačima. Ponekad se posete samo neka sela po Srbiji, ponekad neki voze neke poljoprivredne mašine na pet do deset minuta, a posle toga se ne desi ništa i podsticaji za poljoprivredne proizvođače se jednostavno smanjuju. Stalno se nešto traži od poljoprivrednih proizvođača. Traži se od njih da proizvedu, a na kraju krajeva država im nudi sve manje i manje.
Na žalost, ovoj vladi trenutno poljoprivreda nije prioritet. Samo ovu granu privrede hvalimo kada treba da saopštimo izborne rezultate, odnosno prihode koje dobija država od poljoprivrede.
Naravno, gospodine ministre, zbog trenutnog stanja niste vi krivi, kao i Ministarstvo zdravlja, ali ipak smatramo da preko donošenja nekih zakona koji se tiču poljoprivrednih proizvođača, treba da vodimo brigu o njima.
Smatramo da poljoprivreda i poljoprivredni proizvođači treba da imaju specifično stanje. Oni hrane celu državu i stalno rizikuju jer im opstanak zavisi od vremenskih prilika, odnosno od vremenskih neprilika. Mogli smo videti pre dve nedelje šta se desilo u nekim delovima Srbije, kada su u pitanju vremenske neprilike.
Mislim da ako stvarno želimo da unapredimo poljoprivredu, ako država stvarno želi da bude više poljoprivrednih proizvođača, onda moramo donositi takve zakone koji pomažu naše poljoprivrednike, koji daju podsticaje našim poljoprivrednicima.
Nije dovoljno samo da preko zakona, kao što sam rekao, iz oblasti poljoprivrede da unapredi ovu granu privrede, nego moramo da pazimo i preko nekih drugih zakona koji se ne odnose na poljoprivrednike. Na primer preko Zakona o PIO i Zakona o zdravstvenom osiguranju, da vodimo računa da to bude korisno za naše poljoprivredne proizvođače.
Trenutno imamo problema sa Zakonom o PIO, odnosno sa primenom zakona o PIO, sa tim delom koji se odnosi na naše poljoprivredne proizvođače. Zašto sve to kažem? Na žalost, ovaj Zakon o zdravstvenom osiguranju želi da prenese rešenja sa poljoprivrednih proizvođača iz Zakona o PIO poljoprivredni proizvođači.
Šta je u stvari problem sa ovim rešenjima? O tome želim malo više da govorim. U Predlogu zakona u članu 3. se navodi ko su osiguranici. Citiraću ove članove zakona, odnosno stavove 3, 4. i 5. Poljoprivrednim domaćinstvom, porodičnim poljoprivrednim gazdinstvom, odnosno mešovitim domaćinstvom u smislu ovog zakona se smatra zajednica života, privređivanje i trošenje prihoda bez obzira na srodstvo između njega i članova na poljoprivrednom domaćinstvu, odnosno gazdinstvu sa najmanje 0,5 ha poljoprivrednog zemljišta, odnosno sa manje od 0,5 hektara poljoprivrednog zemljišta, drugog zemljišta ili građevinske celine na kojoj se obavlja stočarsko – povrtarska i vinogradarska proizvodnja, uzgoj ribe, gajenje pečurki, puževa, pčela i drugi uzgoj.
Šta to znači? To znači da po ovom članu svi koji su članovi porodice i koji žive na poljoprivrednom gazdinstvu od 0,5 ha, oni su svi obavezni da plaćaju zdravstveno osiguranje. Svi su oni članovi tog lica koji žive na 0,5 ha, što je izuzetno malo. Nosilac poljoprivrednog domaćinstva, odnosno porodičnog poljoprivrednog gazdinstva u smislu ovog zakona jeste lica koji je obveznik poreza na imovinu na osnovu poljoprivrednog zemljišta i poreza na prihod od poljoprivrede i šumarstva u skladu sa zakonom kojim se uređuje porez na imovinu i porez na dohodak građana. To znači da postoji mogućnost da bude više nosilaca poljoprivrednog gazdinstva, zato što ima više njih koji su obveznici poreza na imovinu na osnovu poljoprivrednog zemljišta. Smatramo to jako lošim rešenjem.
Dalje ide član poljoprivrednog domaćinstva, porodičnog poljoprivrednog gazdinstva, odnosno mešovitog domaćinstva u smislu ovog zakona je lice koje živi i radi na poljoprivrednom domaćinstvu, porodičnom poljoprivrednom gazdinstvu, odnosno u mešovitom domaćinstvu. Za nas je problematično, članovi su oni koji žive i rade. Znači, ne samo oni koji rade u poljoprivrednom gazdinstvu, nego svi oni koji žive u toj porodici.
Ove odredbe zakona prelaze u Zakon o zdravstvenom osiguranju iz Zakona o PIO. Imam par pitanja u vezi ovih rešenja.
Interesuje me na osnovu čega može da se utvrdi da ko živi i radi na poljoprivrednom gazdinstvu? I šta ako je neko samo prijavljen na toj adresi, a ne živi tamo, ali šta je sa onima koji žive tamo, ali se ne bave poljoprivredom. Zašto to pitam? Zato što se u Zakonu o penzijsko-invalidskom osiguranju u članu 132. navodi i samo citiram onaj deo koji se odnosi na poljoprivredne proizvođače – prijave podataka za matičnu evidenciju podnose Fondu, organ nadležan za poslove javnih prihoda, prijave podataka za osnovice osiguranja koje služe za utvrđivanje godišnjeg koeficijenta i visinu uplaćenog doprinosa za osiguranike samostalnih delatnosti i osiguranike poljoprivrednike kao prijavu promene tih podataka.
Ono što za nas nije dobro rešenje, ono što još postoji u ovom članu zakona da fond po službenoj dužnosti sačinjava prijavu na osiguranje, odjavu osiguranja kao i prijavu promene podataka osiguranja za osiguranike poljoprivrednike na osnovu podataka iz javnih isprava i evidencija organa nadležnog za vođenje katastra nepokretnosti organa nadležnog za utvrđivanje poreza na katastarski prihod od poljoprivredne delatnosti, organa nadležnog za vođenja registra poljoprivrednih gazdinstva i opštinskog organa uprave.
Šta se dešava ovde u praksi? Znači, trenutno poreska uprava i to na osnovu ovog zakona svakog člana poljoprivrednih domaćinstava tu ima ili nema zemlju na svom imenu i nezaposlen, primoran da plaća penzijsko-invalidsko osiguranje. Znači, po osobi to iznosi 42.800 i nešto dinara. Znači, šta može da se desi? Odnosno, desilo se to već da i oni koji izdaju pod zakup svoje poljoprivredno zemljište naterani su da plaćaju PIO. Znači, bojim se da će se ista stvar desiti i kod ovog zakona jer poreska uprava neće pitati nikog samo će tražiti od članova poljoprivrednog domaćinstva da plati 17.000 dinara po osobi za zaštitu osiguranja. Znači, interesuje me ko je nadležan za to, da kaže ko su članovi kog poljoprivrednog gazdinstva, ko su oni koji rade u poljoprivrednom gazdinstvu? Znači, da li će to opet poreska uprava da uradi ili fond.
Da vam kažem jedna primer, znači može da se desi da jedna porodica sa četiri člana mora da plati po osobi za PIO 42.800 dinara to je oko 170.000 ukupno, imaju samo 0,5 hektara zemlje, još na to ako dodamo da će svako morati, zato što se bave poljoprivredom, svako će morati da plati 17.000 dinara to je ukupno za jednu porodicu 240.000 dinara. Smatram da je ova nemoguća misija i želimo da ne dođe do toga, da poreska uprava šalje uplatnicu poljoprivrednim proizvođačima i oni da budu primorani da putuju i da kažu da se oni jednostavno ne bave poljoprivredom, da daju neke izjave, jednostavno da opravdaju da se ne bave poljoprivredom.
Postoji bojazan da ćemo mi sada ova ista rešenja preneti u Zakon o zdravstvenom osiguranju pa me interesuje kako će se postupiti, ko će da utvrdi ko se bavi poljoprivredom i ko treba da plati zdravstveno osiguranje? Ono što je najgore, da poljoprivredne proizvođače niko neće da pita uopšte. Šta je sa onima koji se vode kao domaćice? Šta ako je neko studirao medicinu, završio medicinski fakultet, nije još našao posao, živi u toj porodici, ima malo poljoprivrednog zemljišta na svom imenu jer je nasledio, nije to još prodao, da li će on morati da plati zdravstveno osiguranje ili ne? Znači, možda se ide na to da sada svi oni koje se ne bave poljoprivredom, da prodaju svoje poljoprivredno zemljište.
Smatramo, da što hitnije treba da se promeni Zakon o PIO i da se pravilnik i uredba o tome ko se smatra poljoprivrednim proizvođačem. Znači, što se tiče Pravilnika u zakonu PIO i do dan danas još nije donet, mi smo raspravljali o tome na Odboru za poljoprivredu i pre dva ili tri meseca nam je rečeno da će ipak biti donešen podzakonski akt o Zakonu o PIO. Čuli smo od vas, da vi nameravate da donesete podzakonske akte i tamo da vidimo ko treba da plati zdravstveno osiguranje, ali ipak smatramo da je izuzetno važno da bude u zakonu, budu kriterijumi u zakonu i da znamo već u zakonu ko treba da plati zdravstveno osiguranje, a ko ne? Ono što je problem sa podzakonskim aktima da to mi narodni poslanici jednostavno ne možemo da vidimo, to samo vide samo članovi Vlade i mi ne možemo da utičemo na te podzakonske akte.
Ono što je isto važno da smo vodili razgovore sa ministrom poljoprivrede o toj temi i on je rekao da treba da promenimo Zakon o PIO, da to nije baš najbolje rešenje, što se tiče poljoprivrednih proizvođača, znači oni delovi koji se odnose na poljoprivredne proizvođače i nažalost ništa se nije desilo i evo sada mi usaglašavamo jedan zakon koji treba da se promeni sa nekim drugim zakonom.
Zbog svega ovoga, podneli smo i amandman kroz koji želimo da pojasnimo situaciju, zato mi dozvolite da kažem nešto i o sadržaju našeg amandmana. Znači, u članu 17. stav 1. tačka 27. želimo da se menja i da stoji "Poljoprivrednici stariji od 18 godina života koji se bave poljoprivrednom delatnošću, kao nosioci poljoprivrednog domaćinstva ili porodičnog poljoprivrednog gazdinstva ako nisu osiguranici zaposlenih, osiguranici samostalnih delatnosti, osiguranici iz tačke 17. ovog stava korisnici penzija, lica na školovanju".
Stav 3. menja se i glasi: "Poljoprivrednim domaćinstvom ili porodičnim poljoprivrednim gazdinstvom smatra se zajednica života privređivanja i trošenja prihoda bez obzira na troškove između njegovih članova na poljoprivrednom domaćinstvu odnosno na gazdinstvu sa najmanje 0,5 hektara poljoprivrednog zemljišta po članu domaćinstva odnosno gazdinstva odnosno sa najmanje 0,2 hektara poljoprivrednog zemljišta, drugog zemljišta ili građevinske zemlje po članu domaćinstva isto, odnosno gazdinstva na kojim se obavlja stočarska, povrtarska ili vinogradarska proizvodnja, uzgoj ribe, gajenje pečuraka, puževa, pčela ili dugih uzgoja i gajenja.
Ono što je isto važno, posle stava 4. i 5. koji sad stoji u predlogu zakona, predlažemo da se dodaje još jedan član 6. koji glasi: "ako je više članova poljoprivrednog domaćinstva odnosno porodičnog poljoprivrednog gazdinstva obveznk poreza na imovinu na osnovu poljoprivrednog zemljišta ili poreza na prihod od poljoprivrede i šumarstva u skladu sa zakonom kojim se uređuje porez na imovinu i porez na dohodak građana nosilac poljoprivrednog domaćinstva, odnosno porodičnog poljoprivrednog gazdinstva u smislu ovog zakona jeste lice koje je vlasnik imalac prava korišćenja, zakupac ili plodouživalac koristi zemljište najveće površine". Zašto smo predali takav amandman? Zato što je danas ne prihvatljivo da će svi morati da plaćaju zdravstveno osiguranje.
Dosadašnja praksa je drugačija, dosad je bio dogovor samo jedan član, znači nosilac poljoprivrednog gazdinstva da plaća zdravstveno osiguranje i ostali svi su dobili bili na osnovu toga osigurani. Takva je praksa i kod drugih zaposlenih, ako u porodici ima nekog nezaposlenog ostali na osnovu na njega dobijaju zdravstvenu zaštitu.
Ono što je za nas drugi problem, donošenjem ovog zakona, svako dete koje ima 15 godina, a nije na školovanju, nezaposleno je, moraće samo da plati zdravstveno osiguranje. Dosadašnja praksa je bila da to mora od svoje 18 godine da učini, smatramo da to rešenje treba da ostane i dalje.
Treći problem je u tome šta se smatra poljoprivrednim gazdinstvom. Mislim, smatram i rekao sam, npr. četvoročlana porodica sa 0,5 hektara ne može da radi i da preživi proizvodnu godinu iako svi moraju da plaćaju PIO i zdravstveno osiguranje, onda će biti u velikoj nevolji i sad amandmanom smo pokušali da povećamo ovu cifru, tako da svaki član mora da bude, mora da ima 0,5 hektara.
Rešenje predviđeno Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenom osiguranju, smatramo da ne vode račna o interesima poljoprivrednih proizvođača i zbog toga mi ne možemo da damo podršku onim rešenjima koji po našoj proceni ne vode računa o našim poljoprivrednicima. Pošto je poljoprivreda strateška grana naše privrede, posebno treba da unapređujemo položaj poljoprivrednih proizvođača i to ne samo zakonima iz oblasti poljoprivrede već nekim drugim propisima, podzakonskim aktima koji u nekoj meri mogu uticati na uslove njihovog privređivanja.
Amandmanom smo želeli da preciziramo, da definišemo ko se smatra osiguranikom i smatramo da je naš amandman u skladu sa deklarinisanom socijalnom i zdravstvenom politikom Vlade. Čuli smo i to da ipak, možda ćete prihvatiti naš amandman sa nekim promenama. Stojimo vam na raspolaganju. Tu smo i danas i u ponedeljak i tražimo od vas, ako treba i sa izmenama da prihvatite ovaj amandman i tražimo od vas da dođemo do zajedničkog rešenja. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima potpredsenica Judita Popović.
...
Liberalno demokratska partija

Judita Popović

Liberalno demokratska partija
Poštovana gospođo predsednice, poštovani gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, normalno da, ukoliko u zakonskim predlozima postoje određena dobro dobra rešenja LDP iste mora podržati. Nesumnjivo da u ovim predlozima zakona postoje dobra rešenja i zato ih i podržavamo.
U Zakonu o zdravstvenom osiguranju moramo podržati unapređivanje ostvarivanja određenih prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja, odnosno proširenja određenih prava. Moramo podržati i unapređivanje sistema izabranog lekara, kao i proširivanje kruga lica koji ispunjavaju uslove da steknu stvojstvo osiguranog lica. U Zakonu o zdravstvenoj zaštiti moramo podržati stvaranje uslova za dalje unapređenje ostvarivanja prava pacijenata, pre svega kroz unapređenje prava koja se odnose na zdravstvenu zaštitu dece mlađe od 18 godina, poštovanje pacijenta ovog vremena, zaštitu lica obolelih od retkih bolesti, unapređenje kvaliteta i standarda u obavljanju zdravstvene zaštite, harmonizaciju propisa u oblasti zdravstvene zaštite sa principima i načelima Svetske zdravstvene organizacija, kao i usklađivanje Zakona o zdravstvenoj zaštiti sa ostalim propisima.
Dakle, to su razlozi zbog kojih mi možemo da kažemo da nemamo problema oko toga da li ćemo glasati za ove predloge zakone. Međutim, ovi predlozi zakona i ova dobra rešenja u zakonima teško da mogu da promene zaista očajnu i ozbiljnu problematiku u zdravstvu, koja je pre svega nastala zbog jedne sveobuhvatne i sveprisutne korupcije.
Poštovani gospodine ministre, nažalost, danas kada se kaže zdravstvo često je to sinonim za korupciju i vi ste ovih dana često govorili o tome da je korupcija sveprisutna i da je sveobuhvatna i da Ministarstvo nema kapacitete da se izbori sa tim. Govorili ste o tome da ste nemoćni protiv korupcije, da ste nemoćni da se izborite sa mitom, govorili ste o tome da vam je potrebna pomoć pravosuđa, da vam je potrebna pomoć policije, Agencije za borbu protiv korupcije, da nema radikalnih reformi zdravstva na kraju mandata. Dakle, sve su to konstatacije. Međutim, vi zaboravljate, pri tom, da vi niste neko lice koje stoji izvan tog ministarstva, nego da ste vi upravo ministar za zdravstvo. Prema tome, s obzirom da ste vi dugogodišnji zdravstveni radnik, znate da ukoliko želite da se borite protiv određene bolesti patologije, morate da dijagnostikujete šta je prouzrokovalo tu bolest, tu patologiju i tada da konstatujete na koji način može to da se leči. Dakle, vi morate da pronađete lekove za to, bili vi na početku ili na kraju mandata, to je potpuno nebitno. Sama konstatacija problema neće dovesti do promene nabolje u tom zdravstvenom sistemu, u zdravstvu Srbije, koje je opterećeno tom korupcijom.
Na primer, kada se govori o tome da treba da se utvrdi šta je to generisalo, šta je u stvari uzročnik te korupcije, postavila bih vam pitanje – da li ste vi izvršili ozbiljnu analizu, koliko sredstava iz tog zdravstvenog budžeta se izdvaja za zarade zaposlenih? Da li vi znate koliko zaposlenih radi u zdravstvu? Da li vi znate kako su ti zaposleni nagrađeni, počev od onih zdravstvenih radnika koji rade sa srednjom stručnom spremom, onih koji su specijalisti ili oni koji imaju subspecijalizaciju? Da li ste razmišljali i da li ste izvršili analizu oko toga koliko radi ne medicinskih radnika u zdravstvu? Da li znate da je to 26%. To znači da je četvrtina zaposlenih u zdravstvu izvan te medicinske struke. Da li ste izvršili neku analizu, na koji način rade ombudsmani pri kliničkim i bolničkim centrima? Da li ste razgovarali sa tim ombudsmanima koji imaju neposredne kontakte sa pacijentima koji su iz nekog razloga bili prinuđeni da se obrate ombudsmanu? Da li ste razgovarali sa direktorima zdravstvenih ustanova bolničkih centara, sa bilo kojom ustanovom koja se bavi pružanjem zdravstvenih usluga, sa kojim teškoćama se susreću i kako oni te teškoće prevazilaze? Da li ste uopšte razmišljali o tome da napravite neku strategiju, dakle, vi kao Ministarstvo, nezavisno od policije, od sudstva, od Agenciju za borbu protiv korupcije? Kako uraditi prevenciju protiv korupcije? Kako tu korupciju utvrditi u redovima tamo gde se ustvari i daju te zdravstvene usluge i kako se izboriti protiv te korupcije?
Iz vaših medijskih nastupa, iz današnjeg vašeg ekspozea, izlaganja u Skupštini, nisam primetila nijednu rečenicu sa kojom vi ustvari kažete, jeste, ta korupcija postoji, jeste, mi radimo to i to, jeste, preduzećemo to i to i očekujemo efekte to i to u roku tom i tom. Dakle, opet podvlačim, nebitno je da li je to na početku ili na kraju mandata. Zdravstvo Srbije je u takvom haosu, u takvim problemima da je prosto nemoguće da mi dočekamo da prođu svi izborni postupci, svi izborni krugovi i da sačekamo neki budući početak nečijeg mandata da bi se počelo nešto da se radi. Ukoliko sačekamo kraj vašeg mandata, mi ćemo morati da čekamo nekoliko meseci. Za to vreme, mi imamo i dalje ozbiljne probleme u vezi korupcije.
Vi kažete da sami ne možete to da uradite, a pretpostavljam da ste mislili na Ministarstvo, kao jedan deo izvršne vlasti. Međutim, vi kao ministar možete da predlažete zakone, možete da predlažete određene akte, koje može da donese upravo u ovom cilju o kom govorim, dakle, u cilju borbe protiv korupcije. Vi možete da radite sa svim vašim prvim ljudima po zdravstvenim ustanovama po tom pitanju. Dakle, vi možete i imate ovlašćenja, svaku nepravilnost koja dođe do vas, da prostudirate, analizirate, imate timove koji rade sa vama, imate državne sekretare. Dakle, morate da imate, pre svega, volju da imate za to dovoljno vremena, a vremena morate napraviti, jer zato ste ustvari i ministar, da svoje vreme ustvari poklanjate, dajete i žrtvujete za taj deo izvršen vlasti, na čijem čelu ste sad.
Vi morate da brinete o kvalitetu, morate da se borite da teče nesmetan rad u zdravstvenim ustanovama, a takođe morate da se borite i za adekvatnu nagradu svim tim zdravstvenim radnicima, koji obavljaju tako težak posao. Vi ne smete dozvoliti da 108.000 ljudi bude kompromitovano zbog nekoliko njih, koji zbog mita i korupcije to zdravstvo dovode na loš glas.
Ukoliko zađete među građane, najverovatnije će vam svaki drugi reći da se nekada u svom životu susreo sa tom nemani, lično susreo sa korupcijom ili mitom. Ako se nije susreo, onda je bar čuo iz svog neposrednog okruženja.
Vi kao ministar morate da se borite protiv zloupotreba u zdravstvu, protiv monopola, protiv negativne selekcije koja je i te kako izražena u zdravstvu. Vi morate da vodite računa o tome koliko doktora nauka trenutno radi po raznim zdravstvenim ustanovama, kliničko-bolničkim centrima u Srbiji, ne samo u Beogradu nego i u provinciji. Da li vi znate, recimo, da je Zrenjanin imao jednog doktora nauke, hirurgije, jednog čoveka koji je bio subspecijalista i taj je po sili zakona otišao u penziju nezadovoljan, kompromitovan, zato što mu jednostavno nisu dozvolili da radi, upravo iz tog razloga, jer su u njemu prepoznali ozbiljnu konkurenciju i ozbiljnu opasnost za sopstveno napredovanje.
Dakle, mora se voditi računa o tome da mi imamo jako dobar i stručan kadar i moramo voditi računa o tome da taj stručni kadar ne bude žrtva zloupotreba, korupcije i nečijeg nemara.
Vi kažete da vam nedostaje podrška ostalih institucija u toj borbi za korupciju. Ja bih vam rekla da se vi možda okrenete oko sebe pa da pogledate, imate vi i neko udruženje "Doktori protiv korupcije". Pogledajte malo šta možete preko tih doktora koji verovatno imaju neposredna saznanja o ozbiljnim kršenjima zakona u pogledu korupcije, pa bi možda mogli da vam pomognu i da vas usmere u kom smeru bi mogli da pokrenete ovu stvar sa mrtve tačke. Jer definitivno, priča o korupciji, priča o tome da mi moramo da se borimo protiv korupcije, neće dati nikakve rezultate. Dakle, pre svega utvrđivanje šta je to izazvalo, šta izaziva i šta ubrzava tu korupciju, šta je još uvek drži na tom nivou na kojem jeste u zdravstvu, kako treba istu lečiti, kojim sredstvima, s kim, i da pri tom zacrtate konkretne rokove, koji su jako bitni, jer ti rokovi u stvari utvrđuju i nečiju odgovornost, jer može da se analizira da li je nešto urađeno u tom roku što je dogovoreno ili nije i valjda bi trebalo neko da snosi odgovornost ukoliko nije, a ne samo da se zaboravi.
Podsetila bih vas na jednu ozbiljnu aferu oko ovih nesrećnih vakcina za svinjski grip. Mi smo kupili paresirani broj tih vakcina i to je prošlo. Ali, mi sad moramo uništiti 600 hiljada tih vakcina. Kako ćemo ih uništiti? Navodno, postoji neko rešenje da to bude u Beču i da uništavanje jedne vakcine košta šest evra. To je još tri miliona i 600 hiljada evra. Da li je, gospodine ministre, to tačno? Da li postoji neki drugi način i neko drugo mesto i da li postoji neka druga cena da se mi rešimo tog medicinskog otpada? Da li vi vodite računa o tome, da li razmišljate i da li se konsultujete oko toga ko bude biran, postavljan, imenovan za direktora javnih nabavki Republičkog zavoda zdravstvenog osiguranja? Mislim da je sve to u delokrugu ministra zdravlja.
Da li vi kao ministar razmišljate o tome da se treba pre svega boriti i protiv uticaja političkih stranaka u zdravstvenom sistemu, jer smo svedoci toga da je ta partokratija i te kako opasna i pogubna za realan život građana, a mislim da i zdravstvena zaštita spada u tu realnost?
Prema tome, dobra rešenja, dobri predlozi iz ovih zakona zaista predstavljaju više jednu šminku, jedan kvalitet ali nikako nešto dovoljno što u znatnoj meri može da reformiše i da poboljša sistem zdravstvene zaštite, zdravstvenog osiguranja i uopšte funkcionisanja zdravstvenog sistema u Srbiji. To je nedovoljno. Sve dotle dok se ozbiljno ne krene u radikalne reforme zdravstvenog sistema, a za to je uvek kasno. Mi smo to trebali da počnemo mnogo ranije, a ne tek u budućnosti, kako očigledno vi predlažete.
Ove zakone mi podržavamo, saglasni smo sa tim da se unapredi položaj pacijenata i u pogledu zdravstvene zaštite i u pogledu zdravstvenog osiguranja, ali, s obzirom da je Srbija u tako velikim problemima što se javne potrošnje tiče, što imamo problema sa punjenjem budžeta, teško ćemo mi to, te lepe želje i lepa rešenja iz ovih predloga zakona i da realizujemo.
Ali, vi ste kao ministar dužni, pre svega, da uradite sve što je u vašoj moći da unapredite zdravstveni sistem u Srbiji putem tog svog ministarstva, angažujući sve svoje resurse, svog ministarstva, normalno, uz podršku celokupnog društva i ostalih institucija.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem potpredsednici.
Dajem reč narodnom poslaniku Zoranu Bortiću.

Zoran Bortić

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija
Poštovana predsednice, uvaženo predsedništvo, poštovani ministre, predstavnici Vlade i cenjene kolege narodni poslanici, Zakon o zdravstvenoj zaštiti i zdravstvenom osiguranju čije je predloge za izmene i dopune Vlada dostavila Narodnoj skupštini regulišu jednu od najvažnijih oblasti života naših građana. Kada ovo kažem, polazim od činjenice da svaki društveni sistem koji želi da bude funkcionalan i prosperitetan teži ka tome da uspostavi norme koje će obezbediti pretpostavke za zdravstvenu sigurnost svih pripadnika te zajednice pod jednakim uslovima.
Bez dobro organizovanog zdravstvenog sistema, većina ljudi nema mogućnost za negovanje vlastitog zdravlja, a to znači da društvo kao funkcionalna i organizovana zajednica pojedinaca nema šansu da bude prosperitetno. U društvu u kome nije dobro organizovan zdravstveni sistem, gubi se solidarnost i oni principi društva kojima je potrebna zdravstvena zaštita postaju balans. To stvara konflikte i vodi društvo u dezintegraciju i anarhiju. Upravo zbog toga, svako prosperitetno društvo koje teži da na demokratskim institucijama i demokratskim sredstvima obezbedi vlastiti razvoj i da otvori perspektive boljeg života svojim građanima nastoji da oblast zdravstvene zaštite uredi i da omogući svim svojim pripadnicima zakonske pretpostavke za očuvanje njihovog zdravlja.
U tom smislu, predložene zakonske tekstove o zdravstvenoj zaštiti i o zdravstvenom osiguranju treba shvatiti kao nameru Vlade Republike Srbije da ovu oblast normativno uredi i da je sistematizuje u skladu sa dosegnutim standardima u razvijenim demokratskim društvima.
Dame i gospodo narodni poslanici, potrebu da se u postojeći Zakon o zdravstvenoj zaštiti ugrade izmene i dopune koje je predložila Vlada Republike Srbije nametnulo je više konkretnih razloga. Ne ulazeći dublje u širu elaboraciju svih važnijih razloga, neophodno je ukazati da svi oni iziskuju unapređenje prava pacijenata, pre svega prava dece mlađe od 18 godina kroz obezbeđivanje prava na uvid u medicinsku dokumentaciju, kao i na obezbeđivanje prava na privatnost dece starije od 15 godina.
Izmene i dopune ovog zakona utvrđuju i posebna prava pacijenata koja se odnose na poštovanje njihovog vremena u ostvarivanju zdravstvene zaštite, u zdravstvenim ustanovama i u privatnoj praksi. Zakonskim izmenama poboljšavaju se uslovi za unapređenje zdravstvene zaštite lica koja su žrtve nasilja u porodici, kao i lica koje su žrtve trgovine ljudima.
Posebno važna oblast koju regulišu predložene izmene i dopune ovog zakonskog teksta odnosi se na stvaranje uslova za unapređenje zdravstvene zaštite lica koja su obolela od retkih bolesti.
U tom smislu, posebno su značajne norme koje se odnose na unapređenje preventivne zdravstvene zaštite stanovništva na teritoriji Republike Srbije.
Ova aktivnost ostvarivaće se kroz praćenje realizacije skrining programa koji donosi Vlada Republike Srbije. Veoma je važno što će se izmenama i dopunama postojećeg zakona unaprediti uslovi za organizaciju i rad Instituta za medicinu rada, osnovanog za teritoriju Republike Srbije. Novim rešenjima se stvaraju uslovi da se određeni poslovi od opšteg interesa za zdravstvenu zaštitu planiraju u budžetu Republike Srbije. Izmenama i dopunama Zakona unaprediće se i obavljanje poslova skrining programa na nivou Republike, što će se postizati osnivanjem uprave za skrining programe, koje će kao organ uprave delovati u sistemu Ministarstva zdravlja.
U okviru predloženih rešenja obezbeđuju se normativne pretpostavke za unapređenje kvaliteta standarda u obavljanju zdravstvene zaštite i bezbednosti pacijenata. Time se afirmiše jedan od najvažnijih ciljeva u ostvarivanju prava na zdravstvenu zaštitu.
Pored toga, treba ukazati i na činjenicu da se predloženim rešenjima harmonizuju propisi u oblasti zdravstvene zaštite sa principima i načelima Svetske zdravstvene organizacije. To se naročito odnosi na oblast prava pacijenata. Ujedno, izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenoj zaštiti Republika Srbija će ovu oblast uskladiti sa nizom međunarodnih dokumenata i konvencija. Te međunarodne norme su brojne, počev od Univerzalne deklaracije o bioetici i ljudskim pravima, koju je usvojio UNESKO, pa do Deklaracije i Povelje o ljudskim pravima pacijenata, koje su usvojili Savet Evrope i druge evropske institucije, a koje su postale deo univerzalnih prava u oblasti zdravstvene zaštite. Drugim rečima, usvajanjem ovih zakonskih izmena i dopuna Republika Srbija će stvoriti normativne pretpostavke za ostvarivanje ljudskih i etničkih prava na zdravstvenu zaštitu svojim građanima, koje kao standardi traže u najrazvijenijim demokratskim društvima u savremenoj Evropi.
Poštovani narodni poslanici, kao i u slučaju prethodnog zakona, i Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenom osiguranju, koji je podnela Vlada Republike Srbije, izrasta iz potrebe da se stvore normativne pretpostavke da se dosadašnja zakonska rešenja usklade sa normama Ustava Republike Srbije i zakona, da se organizaciona struktura Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje prilagodi potrebama teritorijalne organizacije Republike Srbije, odnosno da se stvore normativne pretpostavke za formiranje filijala Fonda izvan sedišta okruga. Cilj je da se obezbede bolji uslovi za ostvarivanje prava iz oblasti neposrednog zdravstvenog osiguranja svih osiguranih lica.
S tim u vezi, želim da ukažem da se predloženim rešenjima unapređuju određena prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja, kao na primer pravo na stomatološku zaštitu za određene kategorije stanovništva ili proširivanje prava na pratioca osiguranika koji ostvaruju zdravstvenu zaštitu van mesta prebivališta i slična prava.
Ovde treba ukazati i na normativna rešenja kojima se predviđa zdravstvena zaštita pacijentima u slučaju njihove promene pola iz medicinskih razloga, kao i na rešenja kojima se stvaraju uslovi za lečenje pacijenata obolelih od retkih bolesti.
Kada je reč o normativnim rešenjima koja se odnose na prava određene kategorije pacijenata u slučajevima kada ova lica menjaju pol iz medicinskih razloga, želim da podsetim da se u našoj javnosti oko ovog rešenja već digla medijska prašina, iako izmene i dopune zakona još nisu ni usvojene. Naša javnost je s pravom osetljiva na trošenje budžetskih sredstava poreskih obveznika, pa se i pitanju promene pola o trošku države u interpretacijama, u medijima prilazi sa dozom podozrivosti. Naime, postoje pokušaji da se plasira teza da se pod ovim zakonskim rešenjem nastoji, kako bi se običnim jezikom reklo na mala vrata sa sredstvima građana Srbije finansira nečiji egzibicionizam i luksuziranje.
Treba podvući da nije o tome reč i da se ponuđenim zakonskim rešenjem predlagač zakona vodio isključivo medicinskim i etičkim razlozima. U tom smislu, promena pola o trošku poreskih obveznika biće rađena samo u onim slučajevima kada to nameću medicinski razlozi, odnosno kada se takvom intervencijom obezbeđuju bolji nivo kvaliteta života pacijenata. Na ovo sam ukazao zbog sve prisutnijih teza u našoj javnosti da vladajuća koalicija i na ovaj način arči narodne pare i da se ponaša nedomaćinski.
Kada je reč o zakonskim rešenjima kojima se regulišu prava pacijenata koji su oboleli od retkih bolesti, predviđeno je da one kategorije stanovništva, koje nemaju sopstvene prihode, na primer, studenti i druga izdržavana lica, stiču uslove za ostvarivanje zdravstvene zaštite na teret obaveznog zdravstvenog osiguranja.
Ovim rešenjima rešavaju se štetne posledice po zdravlje stanovništva, koje bi mogle nastupiti zbog nedostatka sredstava za lečenje pomenutih kategorija stanovništva. Da podsetim, lečenje retkih bolesti je veoma skupo. Zbog istraživanja u proizvodnji lekova za ove vrste pacijenata, svuda u razvijenom svetu postoje posebni fondovi u kojima države opredeljuju sredstva za lečenje specifičnih vrsta bolesti, od kojih u svetu boluje mali broj pacijenata.
Zbog toga je neophodno stvoriti uslove da se postepeno, u skladu sa mogućnostima Republike Srbije, finansiranje lečenja pacijenata koji boluju od retkih bolesti ostvaruje iz sredstava budžeta Republike, odnosno obaveznog zdravstvenog osiguranja, kao i da se na ovaj način leče i pacijenti koji nisu obuhvaćeni nekim od donatorskih programa.
Predloženim izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenom osiguranju unapređuje se i sistem izabranog lekara, drugim rečima, zakon uvodi obavezu da osigurano lice izvrši izbor lekara u skladu sa ponuđenim zakonskim rešenjima. Na taj način stvaraju se pretpostavke za poboljšanje preventivnih i drugih mera zdravstvene zaštite. Ovim se pravo obavezne zdravstvene zaštite koja proističe iz obaveznog zdravstvenog osiguranja u znatnoj meri unapređuje u korist osiguranih lica.
Predloženim zakonskim rešenjima pravo na one grupacije stanovništva, koja je izložena povećanju rizika oboljevanja, proširuje se i na lica koja su žrtve trgovine ljudima, žrtve nasilja u porodici, ili na lica koja su obolela od retkih bolesti, ukoliko nemaju drugi osnov, po kome ostvaruju prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja. Za ova lica obezbeđivaće se prava iz zdravstvenog osiguranja putem uplata doprinosa, u skladu sa zakonom, iz sredstava budžeta Republike Srbije.
Predloženim izmenama i dopunama Zakona predviđa se stvaranje uslova za uvođenje zdravstvene kartice, kao posebne isprave o osiguranju. Na ovaj način tokom tri naredne godine uskladiće se sistem zdravstvenih kartica sa sistemom Evropske unije, čime će se našim građanima omogućiti ostvarivanje prava iz oblasti zdravstvenog osiguranja, kako na teritoriji Republike Srbije, tako i u zemljama Unije.
Takođe, želim da skrenem pažnju na činjenicu da se preciziraju odredbe koje se odnose na ostvarivanje prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja, preciznije se uređuju pitanja u kojoj matičnoj filijali osiguranik ostvaruje svoja prava, kao i pitanja vođenja matične evidencije.
Ono što je posebno važno, predloženim zakonskim rešenjima prilagođava se način ugovaranja između Republičkog fonda i davalaca zdravstvenih usluga sa propisima o budžetskom sistemu. Time će se postići planiranje i efikasnija kontrola zaključenih ugovora, kao i planiranje i kontrola utrošenih sredstava. S tim u vezi, omogućiće se usklađivanje sa planiranim sredstvima u finansijskom planu Republičkog fonda za određenu budžetsku godinu.
Poštovane kolege narodni poslanici, predloženim izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenom osiguranju, kao i izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenoj zaštiti, pored kvalitetnih novina, na koje sam ukazao, izvršeno je i usklađivanje ovih zakonskih tekstova sa propisima koji su doneti od kada su ovi zakoni stupili na snagu.
Zbog toga treba podržati nameru predlagača da proces rutinskog usklađivanja zakonskih normi iskoristi za pronalaženje novih i boljih rešenja, kojima će se na sveobuhvatniji i dugoročniji način regulisati oblast zdravstvene zaštite svih naših građana. Uveren da će ova rešenja posle rasprave u Narodnoj skupštini biti prihvaćena od većine narodnih poslanika.
Poslanička grupa Socijalistička partija Srbije – Jedinstvena Srbija će, u danu za glasanje, podržati predložene izmene i dopune zakona o zdravstvenoj zaštiti i zdravstvenom osiguranju. Hvala na pažnji.