OSMO VANREDNO ZASEDANJE, 26.07.2011.

5. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

OSMO VANREDNO ZASEDANJE

5. dan rada

26.07.2011

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:05 do 16:50

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem, gospodine ministre.
Pošto smo završili pretres o svim amandmanima, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Prelazimo na 2. tačku dnevnog reda –PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VAZDUŠNOM SAOBRAĆAJU
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Tomislav Nikolić, Jorgovanka Tabaković, Zoran Antić, Veroljub Arsić, Zoran Babić, Igor Bečić, Jelena Budimirović, Stefan Zankov, Oto Kišmarton, Milan Knežević, Saša Maksimović,Zoran Mašić, Predrag Mijatović, Ljiljana Miladinović, Borislav Pelević, Mileta Poskurica,Gojko Radić, Mićo Rogović, Vučeta Tošković, Dragan Čolić, Dragan Šormaz, Bojan Mladevnović, Tomislav Ljubenović, Marko Milenković, Nikola Savić, Zoran Šami, Miloš Aligrudić, Mirko Munjić, Zlata Đerić, Miroslav Markićević, Aleksandra Ilić, Milan Avramović, Vladan Jeremić, Dragan Stevanović, Filip Stojanović, Srboljub Živanović i Zoran Popović, kao i Odbor za saobraćaj i veze.
Primili ste Mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Primili ste izveštaje Odbora za saobraćaj i veze i Zakonodavnog odbora.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podnela grupa 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? Gospodin Mićo Rogović.

Mićo Rogović

Napred Srbijo
Zakonom o vazdušnom saobraćaju, članovima 232. i 250. propisano je da inspekcijski nadzor vrši Ministarstvo nadležno za infrastrukturu. Članom 264. propisano je da Ministarstvo preuzme od Direktorata civilnog vazduhoplovstva prava, obaveze, predmete, opremu, sredstva za rad i arhivu. Prema informacijama raspoloživim, koje mi do sad imamo, sa današnjim danom, Ministarstvo još uvek nije započelo preuzimanje, iako je zakon stupio na snagu pre više od mesec dana. Ne zna se ni kad je planirano preuzimanje.
Gospodine ministre, stalno ističete da stručnost u svojim timovima i zaista je neprimerena situacija da u danu ovako prođemo ovako ovaj drugi deo Zakona o energetici i sad da radimo izmene i dopune Zakona o vazdušnom saobraćaju niti ima koga u sali, nas pet, šest poslanika. O stručnosti u ovom sektoru zaista trebali bi mnogo toga da pričamo. Ne znam ko je iz vaše ekipe toliko stručan za ovu oblast, normalno ja sebe ne smatram nimalo stručnjakom za ovu oblast. Vaš državni sekretar nijednog dana nema radnog staža u ovoj oblasti vazdušnog saobraćaja, nikad se time nije bavio. Pomoćnik je radio u tehnici JAT i nikad nikakvih dodira nije imao sa vazdušnim saobraćajem, osim toga što je radio u JAT tehnici.
Ta konstatacija u najmanju ruku se odnosi i na Direktorat. Vi ste rekli da niste stručnjak za sve oblasti i poštujem to što ste stručnjak za drumski saobraćaj. Govorite o svojim saradnicima i kompetentnim stručnjacima iz ove oblasti koji se nalaze na veoma bitnim mestima. Niti je to pobeda vašeg tima, državnog sekretara, pomoćnika, niti je reč, kad se radi o Direktoratu, u tih 20-ak prvih stručnjaka srpskog vazduhoplovstva i ljudi koji se bave i odlučuju o stanju i bave se srpskim vazduhoplovstvom, nema nijednog vazduhoplovca. Možda grešim, a vi ste tu da me ispravite ako grešim.
Sve ovo postoji iz razloga da bi se udomljavali partijski članovi, a ovaj sektor je inače poprilično interesantan, jer plate su od tri hiljade evra pa više. Mnogo puta je i u raspravi skupštinskoj i korišćene teme iz ove oblasti i dosta je pričano na tu temu i ne bih da se ponavljam. Mi smo nedavno usvojili garanciju za 51,5 miliona evra zajma za JAT, a garancija je ko drugo nego država, RS i ja sam potpuno siguran da i JAT u ovakvom stanju i ovom trenutku i sa flotom sa kojom se nalazi, nikad neće moći da vrati ovaj kredit. Zato je garancija Vlada, Narodna skupština i postoji neko ko će vratiti kredite. Situacija u ovoj oblasti je iz dana u dan sve gora i gora. To i medijski navode i situacija u floti govori i u tehnici i u svemu što se u ovom sektoru godinama nije promenilo.
Zato koristim priliku, gospodine ministre, vašu situaciju i prisutnost ovde, da ne bih kao uvaženi potpredsednik Skupštine, gospodin Novaković, jutros postavljao poslaničko pitanje vama, a vi niste u sali. Vrlo je ozbiljno pitanje. Čekao sam priliku da na ovu temu postavim nekoliko poslaničkih pitanja. Prvo od njih je – zašto Ministarstvo infrastrukture do danas nije preuzelo poslove vršenja inspekcijskog nadzora u vazdušnom saobraćaju, iako je to zakonski bilo obavezno da uradi početkom avgusta 2009. godine u skladu sa članom 11. Zakona o ministarstvima. Takođe, Zakonom o vazdušnom saobraćaju, članovima 232. i 250. propisano je da inspekcijski nadzor vrši ministarstvo nadležno za saobraćaj, odnosno Ministarstvo za infrastrukturu, članom 264. propisano je da Ministarstvo preuzima od Direktorata i civilnog vazduhoplovstva prava i obaveze i predmete prvo sredstva za rad i arhivu. Još jednom ponavljam, na osnovu informacija, a izvinjavam se ako grešim, sa kojima mi raspolažemo u ovom trenutku, ovaj postupak do dana današnjeg nije počet, a ni završen.
Poslove inspekcijskog nadzora i dalje protivzakonito vrši Direktorat civilnog vazduhoplovstva, iako to godinama već stvara probleme vazduhoplovnoj privredi, koja je dovedena na veoma nizak nivo. Za sve ovo su i razno razne međunarodne organizacije u prethodnom periodu upozoravale i nadležne za ovu oblast, odnosno za vazdušni saobraćaj.
Vi ste na jedno pitanje moje uvažene koleginice Tabaković, čini mi se, u oktobru mesecu prošle godine, odgovorili da ćete brzo reagovati u toj oblasti, a pitanje je bilo u tom kontekstu i do dana današnjeg nije ništa u tome preduzeto. Zbog čega nisu izvršene četiri presude Upravnog suda, kojima su poništena rešenja o oduzimanju dozvola za rad avio kompanije Kosmas Air iz Beograda, iako je rok za izvršenje istekao pre nekoliko meseci i da li vi lično ste šta uradili po tom pitanju, kao što ste, ako se ne varam, krajem oktobra 2010. godine i ovde u Skupštini obećali da ćete oko toga preduzeti mere. Da li ste pokrenuli, između ostalog, postupak protiv rukovodilaca Direktorata civilnog vazduhoplovstva zbog neizvršavanja presuda i donošenja nezakonitih rešenja i šteta koje su time prouzrokovane Republici Srbiji.
Vezano za ovo što sam prethodno govorio, da li imate podatke o tome koliki je iznos štete koji će RS morati da plati zbog nezakonitog oduzimanja dozvola za rad avio kompanijama, koja nije mogla da obavlja avio saobraćaj više od tri godine. Ako i dalje u ovoj oblasti, pogotovo vezano za JAT nastavimo, u situaciji smo da u ovoj oblasti nema novih investicija, nema evidentnog razvoja vazdušnog saobraćaja. Lako će biti, kao i do sad, održavati JAT u ovom stepenu koji jeste zadnjih godina. Zahvaljujući evidentno samo pomoći iz budžeta, sve to u krajnjem slučaju ide na razvoj ostalih sektora. Lično mislim da Vlada nije spremna da proglasi bankrot. Nažalost, bankrot ovog preduzeća, JP JAT samo iz političkih razloga, jer izbori su skoro, za sedam, osam meseci. Bilo bi to u najmanju ruku u rangu političkog samoubistva.
Da ne ponavljam, garancije koje je dala RS za JAT i situaciju da se samo JAT nažalost drži u životu, da se nikakve druge adekvatne mere ne preduzimaju, a da će neko sve ove zajmove i kredite u narednom periodu, čak i neka pokoljenja iza nas, morati da vraćaju. Kao i u oblasti energetike zakona koji smo malo čas pričali.
Lično sam očekivao, kao što je gospođa potpredsednica jutros rekla, da će verovatno ovaj zakon biti sutra na dnevnom redu i s obzirom na ozbiljnost problema u oblasti energetike i vazdušnog saobraćaja i funkcionisanja, a pogotovo u javnim preduzećima u ovoj oblasti, gospodine ministre, postoje i klime i situacije u kojoj trenutno radimo u Skupštini. Evidentno je da i ovaj i prethodni zakon i ako treba da prođemo, pro forme radi. Nisam zaista spreman da u ovakvim uslovima, samo da se takmičimo sa vremenom, odradimo neke stvari i po amandmanima SNS se dalje neću javljati. Oni su vam dostavljeni u pisanom obliku. Molim vas da zbog vaše prisutnosti ovde odgovorite, odnosno pokušate da odgovorite na pitanja koja sam vam dobronamerno postavio i unapred sam zahvalan na tome.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Gospodine ministre, imate reč. Izvolite.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

 Naša praksa u ministarstvu jeste da odgovaramo na pitanja. Pošto ovde nema gospodina Delića, mi smo na ona tri pitanja koja je on juče ovde postavio pripremili odgovore. Da ne bih čitao sve ovo, predaću to predsedniku, pa neka ih ona uruči ili ću lično dati gospodinu Deliću.
Isto tako i vama – nemoguće je da na sva pitanja, a već sam dva puta slao odgovore gospođi Tabaković, odgovaram, ali sam spreman da u roku od 24 sata odgovore na ta pitanja damo.
Ovo što ste vi govorili, ja moram još jednom da ponovim. Naime, u sektoru saobraćaja, Ministarstvo za infrastrukturu i energetiku ima dva sektora – jedan je saobraćaj i infrastruktura, a drugi je energetika i infrastruktura. U saobraćaju radi preko 100 hiljada ljudi. Od toga u vazdušnom saobraćaju radi negde oko 10-11 hiljada radnika, od toga je većina radnika u pet preduzeća: JAT, JAT-tehnika, Direktorat civilnog vazduhoplovstva, Agencija za kontrolu letenja i Aerodrom Beograd, sa Suportom i još nekim manjim firmama. Moram da kažem da za ove tri godine, koliko radim, u tom sektoru je bilo dosta problema, ali, što se tiče kvaliteta rada ljudi o kojima ste vi ovde govorili, imaju apsolutno evropska priznanja za svoju aktivnost. Ja sam to u uvodnom izlaganju i rekao.
Dakle, nemojmo da kritikujemo sve ono što je naše. Ako je išta ovog trenutka važno, to je činjenica da su Agencija za kontrolu leta i Direktorat civilnog vazduhoplovstva upravo one organizacije koje drže te evropske standarde. Ne zbog toga što želimo da sa njima idemo u Evropu, nego zbog toga što je tako godinama unazad. Dakle, oni prate norme koje danas Evropa traži od njih. U krajnjoj liniji, mi smo to više puta govorili, oni se finansiraju iz tih sredstava, jer je takav sistem finansiranja u tim agencijama. Rade naši najbolji kadrovi.
Vi dobro pitanje postavljate – zašto nismo uzeli inspektorat. Da vas podsetim, još nismo u nekoj velikoj grešci, imali smo godinu dana, od oktobra, od kada je zakon usvojen, sada ih vraćamo u Direktorat i baš zbog toga što ministarstvo nije u stanju, jer ste nekoliko puta postavili pitanje ličnih dohodaka ili plata. Jeste, moja plata je 100 hiljada. Ne možemo ljude sa dve, tri hiljade evra koje imaju danas, na funkcijama koje izvršavaju u Direktoratu ili Agenciji, vratiti na to. To je prost problem. Nije tu neka velika tehnika. Dakle, sada ih zato i vraćamo nazad, da bi iz ove pozicije mogli adekvatno da rade posao koji znaju. To je odgovor na to vaše pitanje.
Još jednom podvlačim – Agencija za kontrolu leta i Direktorat, Agencija za kontrolu leta sa novim objektom, sa novom zgradom, sa novom tehnologijom, sa puno mladih ljudi, ja vas pozivam, sve poslanike pozivam, da pođu jednog dana sa mnom da obiđu i da vide šta je tamo, da vide kako to izgleda. I Aerodrom Beograd moram da pohvalim. Ni tamo nema kadrova SPS, odmah da se razumemo. Tamo rade ljudi za koje nisam ni pitao kojoj stranci pripadaju. Oni su na jednom nivou koji Evropa prihvata i zadovoljava.
Što se tiče JAT-a, tačno je i potpuno ste u pravu. Nikome u Vladi ne pada na pamet da uništimo našu avio-kompaniju i svi smo tu jednoglasni. Srbija mora da ima avio-kompaniju. I treba da je ima. Kako? Mi smo nekoliko puta o tome govorili i ja ovde pred vama, čini mi se, jednom ili dva puta, iduće nedelje najzad izlazi konkurs i tender za strateškog partnera, a do sada je interes pokazalo 10-ak stranih firmi, da ne govorim koje, za zdravi deo JAT-a. To nam je ideja i ne bih da ulazim dalje u detalje. Zdravi deo JAT-a ćemo ponuditi strateškom partneru, da zajedno napravimo kompaniju. Ono što ne valja u JAT-u ostaće, pa ćemo videti šta ćemo sa tim da radimo.
Ali, sigurno je da to sa izborima nema nikakve veze. Ako mi to ne stignemo da uradimo, svaka naredna vlada to mora da uradi. Treba istaći da su naši piloti i stjuardese u većini zemalja gde rade najbolji. Prema tome, zbog čega mi ne bismo imali avio-kompaniju. To je odgovor na pitanje vezano za avio-saobraćaj. Hvala najlepše.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Gospodine Rogoviću, imate reč. Izvolite.

Mićo Rogović

Napred Srbijo
Samo jedna digresija, nije replika. Zahvaljujem na pozivu u ime svih poslanika, ali se plašim da kad nas pozovete, nas 250, s obzirom na primanja koja su u tom delu i koje ste sami istakli, pitanje je da li će se 250 poslanika vratiti u Narodnu skupštinu. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 2. amandmane, u istovetnom tekstu, podnela je grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbije i narodni poslanik Bojan Mladenović.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Tomislav Ljubenović.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Marko Milenković.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 4. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 4. amandman je podneo narodni poslanik Nikola Savić.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 5. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 5. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran Šami i Miloš Aligrudić.
Vlada nije prihvatila Amandman.
Odbor za saobraćaj i veze prihvatio je amandman.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 5. amandman je podneo narodni poslanik Mirko Munjić.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 5. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zlata Đerić, Miroslav Markićević i Aleksandra Ilić.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 5. amandman je podneo narodni poslanik Milan Avramović.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 6. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 6. amandman je podneo narodni poslanik Vladan Jeremić.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 7. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 7. amandman je podneo narodni poslanik Dragan Stevanović.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 8. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 8. amandman je podneo narodni poslanik Filip Stojanović.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 8. amandman je podneo narodni poslanik Srboljub Živanović.
Da li neko želi reč? (Ne)
Narodni poslanici Zlata Đerić, Miroslav Markićević i Aleksandra Ilić, podneli su amandman kojim su predložili da se posle člana 8. doda novi član 8a.
Vlada i Odbor za saobraćaj i veze prihvatili su amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 9. amandmane, u istovetnom tekstu, podnela je grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbije i narodni poslanik Milan Avramović.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 10. amandmane, u istovetnom tekstu, podnela je grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbije i narodni poslanik Milan Avramović.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 11. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 12. amandmane, u istovetnom tekstu, podnela je grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbije i narodni poslanik Milan Avramović.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 13. amandmane, u istovetnom tekstu, podnela je grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbije i narodni poslanik Zoran Popović.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 14. amandmane, u istovetnom tekstu, podnela je grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbije i narodni poslanik Nikola Savić.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 15. amandman, sa ispravkom, zajedno su podneli narodni poslanici Zlata Đerić, Miroslav Markićević i Aleksandra Ilić.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 16. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 20. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 20. amandman je podneo narodni poslanik Milan Avramović.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 21. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na osnovu člana 157. stav 6. Poslovnika Narodne skupštine Odbor za saobraćaj i veze podneo je amandman na član 21.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 22. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 22. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran Šami i Miloš Aligrudić.
Odbor za saobraćaj i veze prihvatio je amandman.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 22. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zlata Đerić, Miroslav Markićević i Aleksandra Ilić.
Da li neko želi reč? (Ne)
Gospodine ministre, da li želite reč? (Ne)
Pošto smo završili pretres o svim amandmanima, zaključujem pretres Predloga zakona, u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona, u načelu, pojedinostima i u celini.
Zahvaljujem na učešću u radu.
Nastavićemo sa radom sutra u 10,00 časova.