Zakonom o vazdušnom saobraćaju, članovima 232. i 250. propisano je da inspekcijski nadzor vrši Ministarstvo nadležno za infrastrukturu. Članom 264. propisano je da Ministarstvo preuzme od Direktorata civilnog vazduhoplovstva prava, obaveze, predmete, opremu, sredstva za rad i arhivu. Prema informacijama raspoloživim, koje mi do sad imamo, sa današnjim danom, Ministarstvo još uvek nije započelo preuzimanje, iako je zakon stupio na snagu pre više od mesec dana. Ne zna se ni kad je planirano preuzimanje.
Gospodine ministre, stalno ističete da stručnost u svojim timovima i zaista je neprimerena situacija da u danu ovako prođemo ovako ovaj drugi deo Zakona o energetici i sad da radimo izmene i dopune Zakona o vazdušnom saobraćaju niti ima koga u sali, nas pet, šest poslanika. O stručnosti u ovom sektoru zaista trebali bi mnogo toga da pričamo. Ne znam ko je iz vaše ekipe toliko stručan za ovu oblast, normalno ja sebe ne smatram nimalo stručnjakom za ovu oblast. Vaš državni sekretar nijednog dana nema radnog staža u ovoj oblasti vazdušnog saobraćaja, nikad se time nije bavio. Pomoćnik je radio u tehnici JAT i nikad nikakvih dodira nije imao sa vazdušnim saobraćajem, osim toga što je radio u JAT tehnici.
Ta konstatacija u najmanju ruku se odnosi i na Direktorat. Vi ste rekli da niste stručnjak za sve oblasti i poštujem to što ste stručnjak za drumski saobraćaj. Govorite o svojim saradnicima i kompetentnim stručnjacima iz ove oblasti koji se nalaze na veoma bitnim mestima. Niti je to pobeda vašeg tima, državnog sekretara, pomoćnika, niti je reč, kad se radi o Direktoratu, u tih 20-ak prvih stručnjaka srpskog vazduhoplovstva i ljudi koji se bave i odlučuju o stanju i bave se srpskim vazduhoplovstvom, nema nijednog vazduhoplovca. Možda grešim, a vi ste tu da me ispravite ako grešim.
Sve ovo postoji iz razloga da bi se udomljavali partijski članovi, a ovaj sektor je inače poprilično interesantan, jer plate su od tri hiljade evra pa više. Mnogo puta je i u raspravi skupštinskoj i korišćene teme iz ove oblasti i dosta je pričano na tu temu i ne bih da se ponavljam. Mi smo nedavno usvojili garanciju za 51,5 miliona evra zajma za JAT, a garancija je ko drugo nego država, RS i ja sam potpuno siguran da i JAT u ovakvom stanju i ovom trenutku i sa flotom sa kojom se nalazi, nikad neće moći da vrati ovaj kredit. Zato je garancija Vlada, Narodna skupština i postoji neko ko će vratiti kredite. Situacija u ovoj oblasti je iz dana u dan sve gora i gora. To i medijski navode i situacija u floti govori i u tehnici i u svemu što se u ovom sektoru godinama nije promenilo.
Zato koristim priliku, gospodine ministre, vašu situaciju i prisutnost ovde, da ne bih kao uvaženi potpredsednik Skupštine, gospodin Novaković, jutros postavljao poslaničko pitanje vama, a vi niste u sali. Vrlo je ozbiljno pitanje. Čekao sam priliku da na ovu temu postavim nekoliko poslaničkih pitanja. Prvo od njih je – zašto Ministarstvo infrastrukture do danas nije preuzelo poslove vršenja inspekcijskog nadzora u vazdušnom saobraćaju, iako je to zakonski bilo obavezno da uradi početkom avgusta 2009. godine u skladu sa članom 11. Zakona o ministarstvima. Takođe, Zakonom o vazdušnom saobraćaju, članovima 232. i 250. propisano je da inspekcijski nadzor vrši ministarstvo nadležno za saobraćaj, odnosno Ministarstvo za infrastrukturu, članom 264. propisano je da Ministarstvo preuzima od Direktorata i civilnog vazduhoplovstva prava i obaveze i predmete prvo sredstva za rad i arhivu. Još jednom ponavljam, na osnovu informacija, a izvinjavam se ako grešim, sa kojima mi raspolažemo u ovom trenutku, ovaj postupak do dana današnjeg nije počet, a ni završen.
Poslove inspekcijskog nadzora i dalje protivzakonito vrši Direktorat civilnog vazduhoplovstva, iako to godinama već stvara probleme vazduhoplovnoj privredi, koja je dovedena na veoma nizak nivo. Za sve ovo su i razno razne međunarodne organizacije u prethodnom periodu upozoravale i nadležne za ovu oblast, odnosno za vazdušni saobraćaj.
Vi ste na jedno pitanje moje uvažene koleginice Tabaković, čini mi se, u oktobru mesecu prošle godine, odgovorili da ćete brzo reagovati u toj oblasti, a pitanje je bilo u tom kontekstu i do dana današnjeg nije ništa u tome preduzeto. Zbog čega nisu izvršene četiri presude Upravnog suda, kojima su poništena rešenja o oduzimanju dozvola za rad avio kompanije Kosmas Air iz Beograda, iako je rok za izvršenje istekao pre nekoliko meseci i da li vi lično ste šta uradili po tom pitanju, kao što ste, ako se ne varam, krajem oktobra 2010. godine i ovde u Skupštini obećali da ćete oko toga preduzeti mere. Da li ste pokrenuli, između ostalog, postupak protiv rukovodilaca Direktorata civilnog vazduhoplovstva zbog neizvršavanja presuda i donošenja nezakonitih rešenja i šteta koje su time prouzrokovane Republici Srbiji.
Vezano za ovo što sam prethodno govorio, da li imate podatke o tome koliki je iznos štete koji će RS morati da plati zbog nezakonitog oduzimanja dozvola za rad avio kompanijama, koja nije mogla da obavlja avio saobraćaj više od tri godine. Ako i dalje u ovoj oblasti, pogotovo vezano za JAT nastavimo, u situaciji smo da u ovoj oblasti nema novih investicija, nema evidentnog razvoja vazdušnog saobraćaja. Lako će biti, kao i do sad, održavati JAT u ovom stepenu koji jeste zadnjih godina. Zahvaljujući evidentno samo pomoći iz budžeta, sve to u krajnjem slučaju ide na razvoj ostalih sektora. Lično mislim da Vlada nije spremna da proglasi bankrot. Nažalost, bankrot ovog preduzeća, JP JAT samo iz političkih razloga, jer izbori su skoro, za sedam, osam meseci. Bilo bi to u najmanju ruku u rangu političkog samoubistva.
Da ne ponavljam, garancije koje je dala RS za JAT i situaciju da se samo JAT nažalost drži u životu, da se nikakve druge adekvatne mere ne preduzimaju, a da će neko sve ove zajmove i kredite u narednom periodu, čak i neka pokoljenja iza nas, morati da vraćaju. Kao i u oblasti energetike zakona koji smo malo čas pričali.
Lično sam očekivao, kao što je gospođa potpredsednica jutros rekla, da će verovatno ovaj zakon biti sutra na dnevnom redu i s obzirom na ozbiljnost problema u oblasti energetike i vazdušnog saobraćaja i funkcionisanja, a pogotovo u javnim preduzećima u ovoj oblasti, gospodine ministre, postoje i klime i situacije u kojoj trenutno radimo u Skupštini. Evidentno je da i ovaj i prethodni zakon i ako treba da prođemo, pro forme radi. Nisam zaista spreman da u ovakvim uslovima, samo da se takmičimo sa vremenom, odradimo neke stvari i po amandmanima SNS se dalje neću javljati. Oni su vam dostavljeni u pisanom obliku. Molim vas da zbog vaše prisutnosti ovde odgovorite, odnosno pokušate da odgovorite na pitanja koja sam vam dobronamerno postavio i unapred sam zahvalan na tome.