Poštovani potpredsedniče, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, za razliku od gospodina Obradovića, meni nije tako čudno da smo prvo juče imali odlaganje sednice za danas, a da gospodin Mrkonjić nije osetio nikakvu potrebu da kaže bilo kakvo obrazloženje o ova četiri zakona. Zapravo, preuzimanja duga u ime različitih korisnika budžeta od oko 200 miliona evra. To nije iznenađenje zbog toga što je nemoguće bilo šta reći ili bilo šta odgovorno reći o garanciji koju dajemo na 80 miliona evra "Kolubari", a ne progovoriti ni jednu reč o skandalu koji trese "Kolubaru" već godinu dana i o skandalu koji trese Srbiju već nekoliko nedelja.
Zbog čega bi poreski obveznici u Srbiji garantovali, a na kraju i platili kredit od 80 miliona evra plus kamata na nekoliko godina, a da u međuvremenu nemaju garancije da se i dalje u "Kolubari" neće iznajmljivati oprema ili mehanizacija po dosadašnjim uslovima, da na taj način neće iz te kompanije izlaziti nekoliko desetina miliona evra godišnje.
Kada se gospodin Čolaković pita zbog čega postoje firme u Srbiji koje duguju 2.300.000.000 evra penzionom fondu, onda jedan od odgovora treba da potraži i u javnim preduzećima i u privrednom društvu "Kolubara" ili u EPS, čija je ona članica. Odgovor može da potraži i kod gospodina Mrkonjića i kod bilo kog ministra koji ovde povremeno dolazi da obrazlaže zakon, a možete već sutra to da pitate i gospodina Cvetkovića ako oseti potrebu da konačno dođe u parlament i nešto konkretno kaže o budžetu posle onih globalnih cifara i najave ostavljanja novca za crne dane o kojima je govorio pre dva dana.
Za prosečnog građanina Srbije jedino logično pitanje nakon svega što je video o "Kolubari", nakon svega šta se dešavalo u "Kolubari", a zbog čega dajemo ovu garanciju za megabager, pa verovatno postoji već ideja da se i ta mehanizacija iznajmljuje od takozvanih privatnika.
Znate šta, postoji još jedna čudna stvar. Poslanik ove skupštine je direktor te kompanije, direktor tog privrednog društva. Gospodin Ćeran, koliko vidim, danas nije ovde. Možda bi bilo korisnije da od njega čujemo nekoliko reči opravdanja za ovu vrstu garancije tehničkih, ekonomskih, finansijskih, nego što to očekujemo od gospodina Mrkonjića.
Ovde vidim spisak prijavljenih govornika. Ne samo da njega nema gospodina Ćerana, nego nema nikog ni iz ovih umerenih evropskih redova, za razliku od nas, koji smo valjda evrofanatici, kako je, čini mi se, misleći na nas malo pre pokušala da nas nazove gospođa Kolundžija.
Moramo da uđemo u neke sitnije detalje ovog ugovora. Znate šta, 80 miliona evra je iznos kredita odnosno garancije. Tu je i dva miliona evra konsultantskih usluga i 800 hiljada evra jednokratne provizije. Pa, samo ti iznosi bi bili dovoljni da se reši nekoliko ozbiljnih problema u ovoj zemlji, pa i da se hiljadu puta nadoknadi taj strašni gubitak od 500 evra, 50 hiljada dinara zbog nepotrebnog zasedanja SO Knjaževac, kako sam malopre shvatio, na šta se bunio gospodin Ranđelović u ovoj poplavi opozicionih govora poslednjih dana iz redova poslanika vladajuće koalicije.
Ova druga garancija od 20 miliona evra za naselje "Četvrti jul", odnosno za pripremu gradilišta i opremanja gradilišta, pripremu građevinskih radova je još skandaloznija. Tu se tek ne zna kolika će zapravo biti kamata. Mi paralelno dajemo garanciju socijalnog stanovanja i za izgradnju ovih stanova koji su, makar prema tvrdnjama ministra Dulića, praktično takođe socijalni stanovi, odnosno oni se, po njegovim najavama, prodaju na tržištu tako da građani sa prosečnim primanjima mogu da kupe stan preko te vrste stambene izgradnje, odnosno preko te vrste kredita.
Drugi je problem što je praktično većina građana, svi oni koji imaju prosečnu platu, u socijalnoj kategoriji, u kategoriji socijalnih potreba. Mislim da treba objediniti ta dva kredita i na taj način ih ovde razmatrati.
Drugo, ne razumem, ministar Dulić neprestano govori o tome kako gradilišta samo niču po Srbiji. Tu pozitivnu praksu je usvojio od vas. Vi uprkos svim manama i svim primedbama koje na vas imamo i završite po neko gradilište. Nisam siguran da gospodin Dulić radi istim tempom. Ne mislim da je ni poseban problem ni poseban kvalitet u vama. Niste vi napravili od ove zemlje u poslednje dve, tri godine onu atmosferu u kojoj ste bili vrlo uspešni, kako sami tvrdite, 1999. ili 2000. godine, za to je, pre svega, odgovorna ona stranka koja vodi ovu vladajuću koaliciju i predsednik Republike, dakle DS, kada je od ove zemlje napravljena nova kampanja navrat nanos obnove zemlje, onda je i logično da ste vi u njoj najuspešniji, prosto imate najviše iskustva, mada vidim da na tim svečanim otvaranjima da je povremeno čak i vama neprijatno od tih ideja, da će se i turistička ponuda u Srbiji procvetati tako što će lađe sa učenicima prolaziti ispod mosta kod Beške, deset puta jeftinijeg od ovog mosta u Beogradu.
Govorimo o energetici danas i o građevinskoj industriji, odnosno stambenoj izgradnji. Znate šta, nije baš normalno da imamo obrazloženje zahteva za garanciju od 80 miliona evra, a da u njemu nema ni jedne reči o tome kakvo je stanje građevinske industrije ili kakvo je stanje građevinske operative, kako se često kaže. Da li je tačno da je u poslednje dve, dve i po godine, umesto 120 hiljada radnika u građevinskoj industriji, koliko smo imali na početku, taj broj spao na cifru između 70 i 80 hiljada. To nije pitanje elementarne nepogode, kako smo govorili pre nekoliko dana, to je pitanje loših zakonskih predloga i zakonskih tekstova koji su ovde, takođe, u manje-više sličnoj tišini sa strane vladajuće koalicije i sa strane ministara usvajani. Pre dve i po godine smo vam rekli da će Zakon o planiranju i izgradnji uništiti građevinsku industriju, da je to prevelika cena za populizam koji je u tom trenutku bio popularan uz pozivanje da tajkuni imaju mnogo pa će sada morati deo da vrate kroz tu konverziju. Ništa se na kraju nije desilo, osim što je urušena građevinska industrija, a svi projekti zaustavljeni. Onda ste pre godinu i po dana došli sa direktno koruptivnim Predlogom zakona o pomoći građevinskoj industriji u uslovima ekonomske krize i, između ostalog, ova garancija, ovaj novac od 20 miliona evra plus kamate koje danas dajemo je posledica tog zakona.
Čak i one kompanije koje ste naterali da uđu u taj posao rade praktično na kredit, praktično oni danas finansiraju državu i njene dugove. Država se tek danas, po hitnom postupku za zakon koji će stupiti odmah na snagu, zadužuje za 20 miliona evra kod domaće banke da bi mogla da isplati makar one minimalne obaveze, odnosno one obaveze koje su do sada proistekle i koje su faktički pokrile one retke kompanije koje još uvek nisu toliko uništene, pa i mogu da počnu izvođenje nekog posla.
Tako je stvar funkcionisala i 1999. godine i 2000. godine, pa su se dugovi plaćali 2001, 2002, 2003. godine.
A pro po nadahnute diskusije gospodina Radenkovića od pre nekoliko dana, da nijedna Vlada u prethodnih 11 godina nije imala ovakvu krizu i ovakvu situaciju, pa nije ni imala takve izazove, imala je Vlada pre 11 godina, suočila se sa mnogo katastrofalnijom situacijom u zemlji.
Što se tiče kamata, vrlo je jasno da Srbija sa ovakvim performansama ne može da servisira te kamate, ali to i nije ambicija predlagača ovih zakona. Kod svakog zakona je grejs perioda od 12 ili 18 meseci ili dve godine i jasno je da se teret vraćanja ovog kredita prebacuje građanima za godinu ili dve, odnosno sledećoj Vladi koja će morati da nađe novac za vraćanje tih kredita.
Iako izgleda da je ovaj kredit za "Kolubaru" veoma povoljan, šestomesečni euribor plus 1% marže, što bi, recimo, po današnjim ciframa bilo oko 2,8% ukupne kamate, za Srbiju je čak i to mnogo zbog toga što je to mnogo više od projektovanog rasta BDP u ovoj godini, a praktično i u sledećoj godini.
Da ne govorim o tome da Srbija ima vrlo problematične statistike, pa mi nikada zapravo i nemamo realan podatak koliki je naš "dži-di-pi" i koliko on raste, to se manje-više zasniva na procenama, obično sa šest meseci zakašnjenja, odnosno sredinom naredne godine shvatimo da je čak i u odnosu na konzervativnu projekciju rasta "dži-di-pija", kako kaže premijer Cvetković, realan rast mnogo manji i da je uglavnom u onim sektorima privrede koja je ili privatizovana ili gde privatni sektor uspeva nekako da funkcioniše. Pad proizvodnje i ogromni gubici su vezani isključivo za javni sektor, državni sektor, ono što još uvek pokušavate da očuvate, uprkos neminovnom točku istorije, kao društvenu svojinu, odnosno društveni sektor.
Zbog ovakve situacije ili ovakve tišine koja vlada juče i danas, morali smo i ovaj dan, odnosno onaj deo koji je vezan za poslanička pitanja da počnemo na ovaj način. Nije ovo pitanje evrofanatizma i evroskepticizma. I mi smo, kao i gospođa Kolundžija, i juče i jutros pogledali sve medije i u njima ima mnogo fanatizma u tim izjavama, ali antievropskog. I to ne sa strane političkih stranaka ili političkih lidera od kojih se to očekuje. Ta ideja da će se jučerašnji protest SRS predstaviti kao jedino suštinsko suprotstavljanje EU prosto ne funkcioniše. Evropska komisija i evropski zvaničnici su u nekoliko navrata u proteklim nedeljama vrlo oštro kritikovali zapaljivu retoriku koja dolazi iz Srbije u pogledu severa Kosova i u pogledu evropskih integracija. Evropski zvaničnici nisu mislili na opozicione prvake i opozicione poslanike. Mislili su na predsednika vaše stranke, gospodine Mrkonjiću, na prvog potpredsednika Vlade i ministra unutrašnjih poslova Ivicu Dačića, mislili su na potpredsednika Vlade za evropske integracije Božidara Đelića, koji je jutros ponovo uspeo da da izjavu kako postoji deo međunarodne zajednice i neke zemlje koje su svim snagama želele da gurnu Srbiju u evropski ćorsokak, ali u tome nismo uspeli. Koliko je to glupa i kratkovida izjava govori to da će te iste zemlje koje danas optužuje gospodin Đelić za mesec i po dana odlučivati o kandidaturi Srbije.
Super je birokratska preporuka iz Evropske komisije. Super je što su usvojeni svi zakoni u ovom parlamentu. Sebično je ne priznati da praktično nijedan od njih ne bi bio usvojen bez glasova LDP, uprkos unutrašnjim slabostima vladajuće koalicije, ali ako na taj način želite da smirite političku scenu i da pomognete zemlji da u narednih mesec i po dana ipak dobije pozitivan status, onda prvo rešite probleme u svojim redovima.
To, gospođo Kolundžija, više nisu problemi sa SPS, PUPS, JS ili nekom drugom strankom. Fanatičnih govora protiv EU, protiv onoga što je uslov Evropske komisije da dobijemo status kandidata su se čuli juče odavde iz vaših redova. Vaša poslanica sa Kosova je juče ponovo koristila zapaljivu retoriku, upravo onu koja nas sprečava da rešimo probleme, odnosno da pokrenemo, kako ste to interpretirali u medijima, podrazumevani dijalog sa Kosovom i rešenje svih onih drugih problema koji su vezani za to pitanje. Isključivo od toga zavisi da li će Srbija dobiti status kandidata.
Ovaj parlament je učinio manje-više sve. Na nama je da ne upropastimo još nešto do kraja godine. Ali, mislim da je parlament prirodno mesto u koje treba da dođu predsednik Republike, a pre svega predsednik Vlade i da iznesu jasan plan kako ćemo te probleme rešiti, na ovim zakonima ili na bilo kom drugom, pošto i o ovim zakonima, odnosno problemima na koje se ovi zakoni odnose govori izveštaj Evropske komisije.
Kada pominjete fantastične uspehe u borbi protiv korupcije, to su tri rečenice u izveštaju Evropske komisije. Ostali 15-ak govore o svim problemima koji još uvek postoje, o sistemima javnih nabavki, o sistemima neefikasnog upravljanja, o problemima preteranog uticaja države na privredna kretanja i na privredne tokove.
Mimo svih tih zakona ovde nama treba politička poruka ili politički plan kako ćemo rešiti te probleme do novembra. Oni imaju svoje ime, bez obzira na diplomatsku formulaciju u mišljenju Evropske komisije. Oni se zovu obnova dijaloga, puno poštovanje postignutih dogovora sa EU, to znači dogovora o carinskom pečatu, a za zemlje članice EU dogovor o carinskom pečatu podrazumeva i da se kosovski carinici nalaze na svim graničnim prelazima ili administrativnim linijama, kako god hoćete, na Kosovu, znači, i na Jarinju i na Brnjaku.
U sledećoj fazi to podrazumeva potpuno vršenje nadležnosti. To je tačna formulacija iz izveštaja Evropske komisije Euleksa na čitavoj teritoriji Kosova. To znači sud u Kosovskoj Mitrovici, to znači i sve druge institucije. Možda bi bilo korisno ne samo za nas evrofanatike ili evroskeptike ili evrorealiste, već i za poslanike vaše partije, da ovde čujemo kako ćemo taj plan rešiti. Onda možda neće biti onakvih ispada kakvi su juče došli od gospođice iz Kosovske Mitrovice ili od onih kojima Božidar Đelić zasipa javnost poslednjih dana, a vidim da svoju šansu polako u tome vidi i zaboravljeni Vuk Jeremić, koji takođe kaže danas da nećemo ni za jednu jotu promeniti politiku prema Kosovu, iako je uslov Evropske komisije da promenimo politiku prema Kosovu, jer da je sve do sada bilo dobro u našoj kosovskoj politici, onda bi ova preporuka bila bezuslovna i bila bi praćena tačno određenim datumom za početak pregovora. To nije naš problem sa jednom ili dve evropske zemlje, to je naš problem sa čitavom EU.
(Predsedavajući: Izvinjavam se, gospodine Đuriću, obaveza je o temi koja je na dnevnom redu.)
Neće se decembar završiti tako što će se Italija koja je lobista za Srbiju završiti pobedom nad Nemačkom koja nas navodno mrzi. Završavam. Hvala.