Gospođo potpredsednice, uveženi predsedavajući, uvažena gospodo narodni poslanici, pre svega želim da izrazim zadovoljstvo što demokratske institucije ove zemlje sve bolje funkcionišu, što je sve više prilika da predstavnici zakonodavne vlasti i izvršne vlasti razgovaraju o pitanjima važnim za funkcionisanje zemlje i u tom smislu je zaista dobro što se uvodi i praksa interpelacije kao jedne nove mogućnosti da razgovaraju predstavnici Vlade i Narodne skupštine o funkcionisanju naše države.
Za mene je posebno važno što je Vlada Republike Srbije u svom odgovoru na interpelaciju, a to je predmet današnje rasprave, u potpunosti odbacila sve navode iz interpelacije poslanika SRS i zapravo mi dala punu podršku za novu politiku prema dijaspori i Srbima u regioni koju smo započeli sa konstituisanjem ove Vlade. Mislim da čitava javnost može da konstatuje da je zaista napravljen značajan pomak kada govorimo o politici prema rasejanju, što je veoma važno, s obzirom da blizu četiri miliona naših ljudi živi van granica naše zemlje.
Vlada Srbije u svom odgovoru na interpelaciju je konstatovala da Ministarstvo vera i dijaspore prilikom pripreme izvršenja budžeta poštuje principe efikasnosti, ekonomičnosti, efektivnosti i javnosti u potpunosti i tačnosti jedinstvene budžetske klasifikacije. Isto važi i za sufinansiranje projekata gde se strogo vodi računa o zakonitoj i namenskoj ekonomičnoj i efikasnoj upotrebi budžetskih aproprijacija.
Ministarstvo vera i dijaspore postupa prema pravilima struke, nepristrasno i politički neutralno, a javne konkurse koristi u praksi imperativno, sa željom da svima omogući jednaku šansu da predstave svoje ideje koje doprinose razvoju odnosa između države Srbije, dijaspore i Srba u regionu.
Vlada Srbije je zaista vrlo ozbiljno pristupila odgovoru na ovu interpelaciju, jer smo želeli da unutar Vlade, a i tim iz mog ministarstva, zaista objasnimo cele procedure, da bi građanima Srbije zapravo bilo jasno koliko odgovorno, ozbiljno i domaćinski se odnosimo prema objektivno skromnim sredstvima kojima Ministarstvo raspolaže, s obzirom da budžet Ministarstva predstavlja 0,0025% ukupnog budžeta Republike Srbije, ali smo uprkos tome uspeli da zaista napravimo značajan pomak kada govorimo o odnosu između države Srbije i naših ljudi koji žive u inostranstvu.
Dakle, Vlada Srbije je konstatovala u svom odgovoru da su neosnovani svi navodi iz interpelacije grupe narodnih poslanika poslaničkog kluba SRS. Zakonom o ministarstvima je propisano da Ministarstvo vera i dijaspore obavlja poslove državne uprave, koji se između ostalog odnose na poboljšanje veza iseljenika, državljana Republike Srbije, koji žive u inostranstvu i njihovih organizacija sa Republikom Srbijom, informisanje iseljenika državljana Republike Srbije u inostranstvu o politici Republike Srbije, stvaranju uslova za uključivanje iseljenika, lica srpskog porekla i državljana Srbije koji žive u inostranstvu, u politički ekonomski život Republike Srbije i njihov povratak u Republiku Srbiju, kao i druge poslove određene zakonom.
Jedan od načina za poboljšanje veza dijaspore i Srba u regionu sa matičnom državom, jedan od uslova za uključivanje iseljenika, lica Srpskog porekla i državljana Republike Srbije koji žive u inostranstvu, u politički ekonomski i kulturni život Srbije, ostvaruje se delimično i kroz sufinansiranje projekata koji svojim kvalitetom doprinose očuvanju i jačanju veza matične države i dijaspore, kao matične države i Srba u regionu.
Sufinansiranje projekata obavlja se potpunosti u skladu sa Zakonom o ministarstvima, Zakonom o dijaspori, Srbima u regionu, Zakona o budžetskom sistemu, Zakona o budžetu Republike Srbije za svaku konkretnu godinu i Pravilniku o bližim uslovima i postupku dodeljivanja sredstava za sufinansiranje projekata.
Vrlo je važno napomenuti da je upravo u vreme ovog mandata Vlade, u toku ovog saziva Ministarstva, Narodna skupština usvojila prvi Zakon o dijaspori Srbima u regionu, kojim je zapravo i propisano da se za sufinansiranje projekata raspisuje konkurs. Kada sam izabran za ministra dijaspore suočio sam se sa činjenicom da nije postojala nikakva normativna osnova za funkcionisanje Ministarstva i za vođenje politike prema dijaspori i Srbima u regionu i to je bio razlog zašto smo usvojili ovaj prvi Zakon o dijaspori i Srbima u regionu, koji je jedan od retkih zakona prilikom čijeg pisanja se nismo mi ugledali previše na rešenja drugih zemalja, već druge zemlje sada upravo u proceduri usvajanja tih zakona koriste rešenja koja smo mi predvideli u svom zakonu. Upravo ovih dana Hrvatski sabor usvaja zakon o odnosu sa Hrvatima van Republike Hrvatske, koji su u velikoj meri oslanjani na iskustva i dobre stvari iz našeg zakona i to meni predstavlja posebno zadovoljstvo jer pokazuje zapravo koliko je ovaj zakon kvalitetan i dobra osnova za vođenje politike.
Na svim regionalnim međunarodnim forumima i skupovima, kada se govori o migracionoj politici, kada se govori o dijaspori i sunarodnicima nekih državljana koji žive van granica zemlje, ovaj naš zakon je uvek jedan dobar, pozitivan primer i praksa na koji se drugi ugledaju to je zaista za mene veliko zadovoljstvo i priznanje za mene i moje kolege koje su učestvovale u izradi ovog zakona. I još jednom želim da naglasim, dakle, da izrada ovog zakona građane Srbije u budžetskom smislu nije koštala ni jedan jedini dinar, nijedan strani ekspert nije angažovan sa strane, samo koristeći pozitivna iskustva i pozitivnu volju onih ljudi sa strane da nam pomognu, naprave jedan veoma dobar kvalitetan zakon koji građani Srbije nije koštao sredstava iz budžeta.
Intencija zakonopisca, kada govorimo o segmentu koji se na neki način odnosi na interpelaciju, upravo jeste bila da se izbegne svaka proizvoljnost, diskreciono pravo bilo kojeg pojedinca, čvrsto zastupajući stav politike prema dijaspori treba da bude rezultat širokog konsenzusa i mislim da smo na tom polju zaista dosta uradili.
Sredstva za očuvanje i jačanje veza matične države i dijaspore kao matične države Srba u regionu obezbeđuju se u budžetu Republike Srbije na ekonomskoj klasifikaciji 481, a u 2010. godini opredeljena su sredstva u iznosu od 30 miliona i 300 hiljada dinara.
Ministarstvo za dijasporu u 2010. godini u skladu sa budžetom i Zakonom o budžetskom sistemu koristilo je budžetsku aproprijaciju do iznosa utvrđenog za pojedinu namenu u budžetu. Ministarstvo nema obaveze preuzete u skladu sa odobrenim aproprijacijama, a neizvršene u toku 2010. godine, dakle ništa nije preneto u narednu budžetsku godinu. Naprotiv, sa ekonomske klasifikacije 481 u budžet Republike Srbije je vraćeno 7.279.524 dinara, a sredstva sa ove pozicije namenjena su i za realizaciju programa rada Vlade za 2010. godinu.
Posebno želim da naglasim da Ministarstvo vera i dijaspore postupa prema pravilima struke, nepristrasno i politički neutralno i to je osnovni princip koji sam ja kao rukovodilac ministarstva uveo kada smo ja i moje kolege krenuli da se bavimo politikom prema dijaspori i Srbima u regionu i zaista verujem da ovo treba da bude jedan od onih segmenata državne politike koji ne treba da zavise od sastava izvršne vlasti i interesa pojedinačnih političkih stranaka i da je ovo jedno od onih pitanja koje kao društvo koje polako sazreva treba da postignemo široki konsenzus.
Uslovi i postupak dodeljivanja sredstava za sufinansiranje projekata propisani su Zakonom o dijaspori i Srbima u regionu i Pravilnikom o bližim uslovima i postupku o dodeljivanju sredstava za sufinansiranje projekata, koji je takođe bio rezultat rada ovog saziva ministarstva, dakle, pre njega nije postojalo.
Ministarstvo raspisuje konkurs za sufinansiranje projekata koji svojim kvalitetom doprinose očuvanju i jačanju veza matične države i dijaspore, na kojem pravo učešća imaju organizacije u dijaspori, kao i udruženja građana čije je sedište u Republici Srbiji.
Takođe, Ministarstvo vera i dijaspore za svaku godinu raspisuje konkurs za sufinansiranje projekata koji svojim kvalitetom doprinose čuvanju i jačanju veza matične države i dijaspore, na kojem pravo učešća imaju organizacije Srba u regionu koje su registrovane i imaju svoje sedište u Republici Sloveniji, Republici Hrvatskoj, BiH, Crnoj Gori, Makedoniji, Albaniji i Republici Mađarskoj, upravo sa ciljem da država Srbija kao zemlja koja ponovo stiče kredibilitet da definiše i zastupa sopstvene državne i nacionalne interese, zapravo budemo tačka oslonca i podsticaj pripadnicima srpskog naroda u zemljama regiona u ostvarivanju njihovih međunarodnim standardima zagarantovanih prava, a da pri tome budemo i promoter i zastupnik politike razvoja dobrosusedskih odnosa i regionalne saradnje.
Pravo učešća na ovom konkursu za sufinansiranje projekata koji doprinose očuvanju i jačanju veza matične države i dijaspore kao matične države Srba u regionu nemaju, to naglašavam, a posebno direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava, pojedinci i privredni subjekti, odnosno profitni subjekti.
Predmet konkursa je sufinansiranje projekata koji imaju za cilj upotrebu, učenje, čuvanje, negovanje srpskog jezika i ćiriličnog pisma i čuvanje svega onoga što podrazumeva negovanje srpskog kulturnog, etničkog, jezičkog i verskog identiteta i pod dva, unapređenje ekonomske saradnje Republike Srbije i dijaspore, kao i Republike Srbije i Srba u regionu, čemu ovo ministarstvo poklanja veliku pažnju, s obzirom na ogroman ekonomski potencijal naših ljudi koji žive u inostranstvu, koji decenijama unazad nije dovoljno korišćen, a mislim da smo u poslednje tri godine i na ovom planu zaista napravili značajan pomak.
Ministarstvo vera i dijaspore donosi odluku o raspisivanju svakog konkretnog konkursa za sufinansiranje projekata, a tekst konkursa je uvek sastavni deo odluke o raspisivanju konkursa, odnosno apsolutno je javan. U skladu sa načelom javnosti rada svaki konkurs za sufinansiranje objavljuje se na zvaničnom sajtu Ministarstva vera i dijaspore, za koji sa ponosom mogu da kažem da je izuzetno posećen, jer pruža vrlo veliki broj konkretnih i relevantih informacija za naše ljude koji žive u inostranstvu.
Takođe, konkursi za sufinansiranje se objavljuju u javnim glasilima na srpskom jeziku, koji izlaze u dijaspori i imaju veliki stepen pokrivenosti, i to "Frankfurtske vesti" sva izdanja, evropsko izdanje "Kurira" i u evropskom izdanju "Večernjih novosti".
Prijava na konkurs, koja se podnosi Ministarstvu vera i dijaspore, je vrlo kompletna, vrlo obuhvatna i zapravo definiše sve one elemente da bismo bili sigurni da oni koji prođu proceduru prijave na konkurs mogu da dođu u obzir za razmatranje u podršci njihovim projektima. Pod jedan, osnovne podatke o podnosiocima projekta, naziv organizacije, sedište organizacije, ime i prezime lica ovlašćenog za potpisivanje ugovora, telefon, internet adresa, broj računa, kontakt osoba, potpis podnosioca projekta i pečat organizacije. Pod dva, sadržaj projekta, odnosno detaljno naveden i obrazložen sadržaj projekta. Pod tri, podatke o učesnicima u projektu. Pod četiri, ciljeve projekta, odnosno detaljno navedeni i obrazložen cilj projekta i rezultati koji se žele postići. Pod pet, koje su ciljne grupe i korisnici rezultata projekta. Pod šest, opravdanost projekta, odnosno detaljno obrazložena opravdanost projekta u odnosu na poslove i ciljeve rada Ministarstva vera i dijaspore i Vlade Republike Srbije. Pod 7, vreme realizacije projekta. Pod 8, zemnu realizaciju projekta. Pod 9, predstavljanje sufinansijera, dakle kako će se obavestiti učesnici u projektu, korisnici rezultata projekta, mediji i šira javnost da se projekat realizuje uz pomoć Ministarstva vera i dijaspore. Pod 10, predračun, odnosno detaljno prikazan pregled predračuna troškova potrebnih za realizaciju projekta i pod 11, plan evaluacije projekta na osnovu kojeg će se proceniti izvodljivost projekta.
Prijava na konkurs mora biti potpisan od strane lice ovlašćenog za zastupanje organizacije, što se utvrđuje na osnovu uvida u rešenje, upisa u registar organizacija. Prijava mora biti overene pečatom organizacije koja je podnosilac projekta, a ukoliko prijava nije potpisana od strane ovlašćenog lica ili nije overena urednim pečatom organizacije, ista se automatski odbacuje kao neuredna.
Uz prijavu na konkurs, podnosi se kao obavezan dokument rešenje o upisu u registar organizacija, kao i dokaz da je organizacija u dijaspori, odnosno Srba u regionu registrovano u skladu sa propisima strane države u kojoj živi dijaspora, odnosno u skladu sa propisima države na osnovu kojih deluju organizacije Srba u Regionu. Rešenje o upisu u registar organizacije kao dokaz da je organizacija registrovana u skladu sa propisima države u kojoj deluje, mora biti prevedeno kod ovlašćenog sudskog tumača na srpski jezik. Priložena dokumentacija ostaje trajno u Arhivi Ministarstva vera i dijaspore i ne vraća se podnosiocima.
Takođe, uz prijavu na konkurs podnosi se i izjava ovlašćenog lica podnosioca prijave, data pod krivičnom i materijalnom odgovornošću da su svi podaci koji su navedeni u prijavi na konkurs istiniti i tačni, kao i da podnosilac prijave nema neispunjenih obaveza prema Ministarstvu vera i dijaspore Republike Srbije. Izjava se, kao i obrazac prijave, mogu preuzeti na veb adresi zvaničnog sajta Ministarstva vera i dijaspore.
Ministar vera i dijaspore donosi odluku o obrazovanju radne grupe Ministarstva vera i dijaspore za izbor projekata na konkursu za sufinansiranje projekata, kojom se utvrđuje i zadatak radne grupe za svaki pojedinačni konkurs za sufinansiranje projekata.
Posebnim rešenjem, imenuje se koordinator i članovi radne grupe, a tim rešenjem preciziraju se poimenično zaduženja članova radne grupe, u vezi sa poslovima koje je potrebno obaviti u cilju realizacije raspisanog konkursa.
Jedan član radne grupe je obavezno državni službenik koji je zadužen da vrši prijem prijava za konkurs i zavodi ih u popis akata i odgovoran je za evidentiranje, čuvanje, razvrstavanje i arhiviranje materijala, koji je pripremljen i koji je nastao u radu Ministarstva tokom celog konkursnog procesa.
Prispele prijave za konkurs po isteku roka za prijem prijava, raspoređuje se državnim službenicima koji su diplomirani pravnici i koji imaju zadatak da razmatraju konkursne prijave i priloženu dokumentaciju. Oni zapravo utvrđuju blagovremenost prispelih prijava, dakle, da li je prijava podneta u roku koji je predviđen u tekstu konkursa, zatim dopuštenost prispelih prijava. Dakle, proveravaju se da li je prijava podneta od strane ovlašćenog podnosioca, tj. udruženja ili organizacije, pod 3. – potpunost dokumentacije i urednost prijave. Dakle, proveravaju da li je prijava uredna i potpuna i da li je priložena sva obavezna, a tražena potrebna dokumentacija, koja podrazumeva rešenje o upisu u registar organizacije, kao dokaz da je organizacija registrovana u skladu sa propisima u državi u kojoj deluje, sa prevodom kod ovlašćenog sudskog tumača za srpski jezik, izjava potpisana od strane ovlašćenog lica i overene pečatom organizacije koja je podnosilac projekta, projektna tabela i detaljno razrađen projekat po svim pojedinačnim stavkama iz prijave.
Obrađivači pripremaju tabelarni prikaz svih prispelih prijava koji mora da sadrži: datum predaje projekta, naziv države iz koje je podnosilac projekta, naziv projekta, godinu osnivanja organizacije, klasifikaciju projekta, ukupan budžet projekta, iznos koji se potražuje od Ministarstva za sufinansiranje, ispunjenost formalnih uslova, ime i prezime obrađivača predmeta. Neblagovremene, nedopuštene, nepotpune i neuredne prijave se, od strane za to ovlašćenih članova radne grupe u ovoj fazi konkursnog procesa, automatski odbacuju i ti projekti se nadalje i ne uzimaju u razmatranje.
Obrađivači, diplomirani pravnici svojim potpisom potvrđuju da su prijave koje su oni pregledali, blagovremene, dopuštene, potpune i uredne ili da su odbačene kao neblagovremene, nedopuštene, nepotpune i neuredne. Tako pripremljeni tabelarni prikaz svih prispelih prijava na konkurs, zajedno sa kompletnom dokumentacijom projekta koji ispunjavaju uslove konkursa za sufinansiranje projekta, dostavljaju se članovima radne grupe koji su zaduženi da utvrde predlog odluke o dodeli sredstva za sufinansiranje projekta.
Članovi radne grupe zaduženi da utvrde predlog odluke o dodeli sredstava, analiziraju pojedinačno svaki projekat i to samo one projekte za koje su diplomirani pravnici prethodno utvrdili da su blagovremeni, dopušteni, potpuni i uredni, ceneći da li svojim kvalitetom ovi projekti doprinose jačanju veza matične države i dijaspore, kao i matične države i Srba u regionu, kao i celishodnost projekta, imajući u vidu njihov sadržaj, cilj i opravdanost projekta u odnosu na poslove Ministarstva i nakon što pregledaju sve uredne prijave na konkurs, oni utvrđuju predlog odluke o dodeli sredstava za sufinansiranje projekta.
Inače, ovaj deo radne grupe čine državni sekretari i pomoćnici ministra za dijasporu, s obzirom da oni rukovode zaokruženim oblastima rada Ministarstva za koje su obrazovani sektori i to za statusna pitanja, za ekonomska pitanja dijaspore i za kulturnu, naučnu, prosvetnu i sportsku saradnju sa dijasporom.
Prilikom analiziranja projekata i izbora projekata, čiji će finansiranje predložiti ministru, ovaj deo radne grupe strogo vodi računa o upravljanju rizicima, koji obuhvata identifikovanje, procenu i kontrolu nad potencijalnim događajima i situacijama koje mogu imati suprotan efekat na ostvarivanje ciljeva Ministarstva od onih koji su željeni.
Na osnovu predloga odluke radne grupe, koju čine državni sekretari i pomoćnici ministra, ministar vera i dijaspore potpisuje odluku koja se objavljuje na veb stranici Ministarstva vera i dijaspore i tako ista postaje na prikladan način dostupna apsolutno svima. Odluka sadrži naziv organizacije ili udruženja
podnosioca projekta, naziv projekta, zemlju iz koje je određena organizacija i iznos finansijskih sredstava koji je odobren za svaki pojedinačni projekat.
Na osnovu odluke o dodeli sredstava, potpisuje se ugovor o sufinansiranju sa svakom organizacijom ponaosob kojoj su odobrena sredstava za sufinansiranje projekta.
Ugovor pored osnovnih elemenata naročito precizno određuje obaveze korisnika sredstava koji se odnose na svrsishodnost trošenja odobrenih sredstava.
Tako je članom 2. o sufinansiranju predviđeno da je korisnik sredstava u obavezi da projekat realizuje u skladu sa predračunom troškova, datom u dokumentaciji, da ministarstvo omogući uvid u dokumentaciju i da je trajno čuva, da ministarstvo podnese narativni i finansijski izveštaj o namenskom korišćenju sredstava sa potrebnim dokazima u roku od 15 dana po završetku projekta, ministarstvo podnese vanredni izveštaj o toku projekta, kao i utrošenim sredstvima u svakom trenutku kada ministarstvo to od njega zatraži i da na odgovarajući način obavesti javnost, odnosno navede da je ministarstvo učestvovalo u sufinansiranju projekta.
Članom 5. Ugovora o sufinansiranju predviđeno da u slučaju da se projekat ne realizuje u predviđenom roku ili ne budu utrošena sva opredeljena sredstva, korisnik sredsava je u obavezi da izvrši povraćaj sredstava na račun Ministarstva vera i dijaspore.
Državni službenici koji su pripremali svaki konkretan Ugovor o sufinasiranju, pripremaju dokumentaciju koja je potrebna da bi se realizovalo plaćanje poreznicima sredstava - potpisan ugovor, prijava na konkurs, dokaz o pravnom statusu subjekta. Nakon potpisivanju ugovora o finansiranju, u roku od sedam dana se donosi rešenje o prenosu sredstava.
Podnosioci projekta kojima nisu odobrena sredstva se obaveštavaju da su njihove prijave odbačene kao neblagovremene, nedopuštene, nepotpune ili neuredne, ili da radna grupa nije u mogućnosti da u datom trenutku finansijski podrži realizaciju njihovog projekta.
Za kontrolu namenskog korišćenja sredstava, odluku ministra vera i dijaspore se obrazuje radna grupa za kontrolu izveštaja o realizaciji projekata sa konkursa za sufinansiranje projekta.
Kontrola namenskog korišćenja sredstava se vrši na osnovu izveštaja o realizaciji projekata koji su korisnici u obavezi da podnese u roku od 30 dana od dana realizacije projekata, ali ne od dana prenošenja sredstava.
Izveštaj o realizaciji projekata sadrži sledeće podatke – dokaz da su projekti realizovani u skladu sa predračunom troškova koji su navedeni pri konkursnoj dokumentaciji, dokaz da su podnosioci projekta poslali izveštaj u skladu sa preuzetom obavezom izveštaj o pisanom obliku koji sadrži podatke o načinu trošenja odobrenih sredstava, dokaz da javnost na odgovarajući način obaveštena da je Ministarstvo vera i dijaspore učestvovala u sufinansiranju projekata i potpis ovlašćenog lica.
Radna grupa Ministarstva za dijasporu je u stalnom kontaktu sa podnosiocima projekta za sufinansiranje i stara se o tome da bude propisana procedura sprovođenja konkursa za sufinansiranje. Kontakti sa podnosiocima projekta sufinansiranja se ostvaruju mejlom, telefonskim putem ili lično, u kontinuitetu za sve vreme sprovođenja projekta. Po isteku roka za podnošenje izveštaja o sufinaniranju u ugovorom predviđenom roku, vrši se evaluacija izvršenja projekata i utrošenih sredstava.
Radna grupa za kontrolu izveštaja pregleda sve prispele izveštaje i utvrđuje koji podnosioci projekata nisu podneli tražene izveštaje o realizaciji projekata.
Takođe, radna grupa sačinjava izveštaj o prispelim finansijskim izveštajima korisnika sredstava, njihovoj potpunosti i sadržini, kao i pratećoj dokumentaciji, kao i narativnog dela koji sadrži opis konkretne realizacije projekta.
Onim podnosiocima projekata koji nisu odneli tražene izveštaje, ili čiji izveštaji nisu u potpunosti napisani, šalju se pismene opomene da u roku od osam dana dostave, ili dopune izveštaje. Ako se projekti ne realizuju u predviđenom roku ili ne budu utrošena sva dodeljena sredstva, korisnici sredstava su u obavezi da izvrše povraćaj sredstava Ministarstvu vera i dijaspore. Ako ne izvrše povraćaj sredstava na račun Ministarstva vera i dijaspore, ministarstvo pokreće sudski postupak na zakonom predviđen način, preko Republičkog javnog pravobranilaštva. Primera radi, Udruženje Srba iz Grčke nije podnelo izveštaj o namenskom korišćenju sredstava, pa je pokrenut postupak pred nadležnim sudskim organima.
Kada govorimo sufinansiranju projekata koji svojim kvalitetom doprinose jačanju i očuvanju matične države Srba u regionu, dana 15. aprila 2010. godine raspisan je konkurs za sufinansiranje projekata, koji svojim kvalitetom doprinose jačanju i očuvanju veza matične države i Srba u regionu. Odlukom je obrazovana Radna grupa ministarstva za izbor projekata na konkursu za sufinansiranje, a Rešenjem o imenovanju članova Radne grupe ministarstva imenovani su članovi grupe i to državni sekretari i pomoćnici i to, u konkretnom slučaju, ne samo iz Ministarstva za dijasporu, već i svih ostalih ministarstava čiji je delokrug rada takav da u većoj ili manjoj meri učestvuju u sprovođenju politike prema Srbima u regionu.
Na osnovu Odluke od 14. juna, Ministarstvo za dijasporu je, na osnovu predloga Radne grupe, sufinansiralo 39 projekata, a sa podnosiocima projekata, kojima su odobrena sredstva za sufinansiranje, zaključeni su ugovori o sufinansiranju u skladu sa zakonom. Korisnici sredstava su, u skladu sa ugovorom preuzetom obavezom, dužni da ministarstvu do završetka projekta dostave izveštaj o realizaciji projekta, odnosno dostave dokaz da je projekat realizovan u skladu sa predračunom troškova datim u konkursnoj dokumentaciji, narativni i finansijski izveštaj sa svim dokazima, izveštaj koji je potpisalo ovlašćeno lice isto kao u konkursnoj dokumentaciji, kao i dokaze da su na odgovarajući način obavestili javnost da je ministarstvo učestvovalo u sufinansiranju projekta.
Rešenjem ministra od 17. januara 2011. godine obrazovana je Radna grupa ministarstva za kontrolu izveštaja o realizaciji projekata sa konkursa za sufinansiranje. Zadatak Radne grupe je da utvrdi i konstatuje u zapisniku da li je projekat realizovan u skladu sa predračunom troškova datim u konkursnoj dokumentaciji, da li su podnosioci projekta poslali izveštaj u skladu sa preuzetom obavezom, mislim na narativni i finansijski izveštaj, sa svim dokazima, da li je izveštaj potpisalo ovlašćeno lice isto kao i u konkursnoj dokumentaciji i da li su priloženi dokazi da su na odgovarajući način obavestili javnost da je ministarstvo učestvovalo u sufinansiranju projekata.
Radna grupa za kontrolu izveštaja, dana 17. marta, održala je sastanak i konstatovala da ukupno 25 podnosilaca projekata je ispunilo ugovorom predviđene obaveze, jedan podnosilac projekta je to učinio delimično a 30 projekata do tog momenta nisu dostavili predviđene dokaze da su ispunili ugovorom predviđene obaveze. Dana 29. marta 2011. godine podnosiocima projekata koji nisu dostavili izveštaj o realizaciji projekta, odnosno koji su dostavili delimičan izveštaj, upućen je poziv da su u obavezi da dostave izveštaj o realizaciji projekta, odnosno dopune već dostavljenih izveštaja. Podnosioci su kontaktirani i telefonskim putem, radi dostavljanja, odnosno dopune izveštaja o realizaciji projekata.
Radna grupa za kontrolu izveštaja, dana 22. septembra 2011. godine, održala je sastanak i konstatovala da je ukupno 30 podnosilaca projekata ispunilo ugovorom predviđene obaveze, pet podnosilaca projekata je delimično ispunilo ugovorom predviđene obaveze i četiri podnosioca projekta nisu dostavili dokaze da su ispunili ugovorom predviđene obaveze. Podnosiocima koji nisu dostavili uredan izveštaj upućuje se opomena pred tužbu, kao poslednje sredstvo upozorenja, a nakon toga se, u skladu sa zakonom, pokreće sudski postupak u saradnji sa Republičkim javnim pravobranilaštvom.
Kada govorimo o konkursu za sufinansiranje projekata koji svojim kvalitetom doprinosi jačanju i očuvanju veza matične države i dijaspore u 2010. godini, želim da naglasim da je 10. decembra 2010. godine raspisan konkurs za sufinansiranje projekata koji svojim kvalitetom doprinosi jačanju i očuvanju veza matične države i dijaspore. Odlukom od 16. septembra 2010. godine obrazovana je Radna grupa ministarstva za izradu projekata na konkursu za sufinansiranje, a Rešenjem o imenovanju članova Radne grupe Ministarstva za dijasporu od 16. septembra imenovani su članovi Radne grupe. Zadatak Radne grupe je razmatranje konkursnih prijava i priložene dokumentacije, potvrđivanje ispunjenosti kriterijuma predviđenih konkursom i utvrđivanje predloga odluke o sufinansiranju projekata.
Na osnovu predloga odluke od 5. novembra 2010. godine Ministarstvo za dijasporu je sufinansiralo 27 projekata. Sa podnosiocima projekata kojima su odobrena sredstva za sufinansiranje zaključeni su ugovori o sufinansiranju, a korisnici sredstava su, u skladu sa ugovornom obavezom, dužni da ministarstvu, po završetku, dostave izveštaj o realizaciji projekta, odnosno dostave dokaz da je projekat realizovan u skladu sa predračunom troškova datim u konkursnoj dokumentaciji, narativni finansijski izveštaj sa svim dokazima i izveštaj koji je potpisalo ovlašćeno lice, isto kao i u konkursnoj dokumentaciji, kao i dokaz da su na odgovarajući način obavestili javnost da je ministarstvo učestvovalo u sufinansiranju projekata.
Rešenjem ministra od 13. januara 2011. godine obrazovana je Radna grupa ministarstva za kontrolu, izveštaj i realizaciju projekata sa konkursa za sufinansiranje. Zadatak Radne grupe je da utvrdi i konstatuje u zapisniku da li je projekat realizovan u skladu sa predračunom troškova datim u konkursnoj dokumentaciji, da li su podnosioci projekta poslali izveštaj u skladu sa preuzetom obavezom, misli se na narativni finansijski izveštaj sa svim dokazima, da li je izveštaj potpisalo ovlašćeno lice, isto kao u konkursnoj dokumentaciji, kao i da li su priloženi dokazi na odgovarajući način, da li je dokazano da je obaveštena javnost o tome da je ministarstvo učestvovalo u sufinansiranju projekata.
Radna grupa za kontrolu izveštaja, dana 23. maja 2011. godine, održala je sastanak i konstatovala da je ukupno pet podnosioca projekata ispunilo ugovorom predviđene obaveze, a u 22 projekta podnosioci još uvek nisu predvideli ugovorom predviđene obaveze. Dana 2. jula 2011. godine podnosiocima projekata koji nisu dostavili izveštaj o realizaciji projekata, odnosno koji su dostavili delimičan izveštaj, upućen je poziv da su u obavezi da dostave izveštaj o realizaciji projekta, odnosno dopune već dostavljeni izveštaj. Podnosioci su kontaktirani telefonskim putem radi dostavljanja, odnosno dopune izveštaja o realizaciji projekta. Nakon toga, Radna grupa za kontrolu izveštaja dana je 21. septembra 2011. godine održala sastanak i konstatovala da je ukupno 21 podnosilac ispunio ugovorom predviđene obaveze, dva podnosioca su to delimično učinili, a četiri podnosioca projekta nisu u tom trenutku dostavili dokaze da su ispunili ugovorom predviđene obaveze. Radna grupa za kontrolu izveštaja o realizaciji projekata predala je ministru vera i dijaspore izveštaj od 21. septembra 2011. godine. Podnosiocima koji nisu dostavili uredan izveštaj biće upućena poslednja opomena pred tužbu kao posebno sredstvo upozorenja. Nakon toga će eventualno biti pokrenut sudski postupak u skladu sa zakonom, u saradnji sa Republičkim javnim pravobranilaštvom.
U toku 2010. godine iz sredstava obezbeđenih Zakonom o budžetu za 2010. godinu i Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o budžetu sa ekonomske klasifikacije 481, pored izvršenih plaćanja po osnovu dve odluke sa konkursa, realizovano je još 4.661.511 dinara i to radi realizacije programa rada Vlade za 2010. godinu, koji je usvojen Zaključkom Vlade od 4. februara 2010. godine. Programom rada Vlade za 2010. godinu predviđena je, između ostalih, realizacija projekta "Srbija u Evropi – Upoznaj državu Srbiju", stvaranje uslova za dodelu nacionalnih priznanja za izuzetan doprinos, rezultate i zasluge u oblasti ostvarivanja, saradnje i jačanje veza matične države i dijaspore, kao i matične države i Srba u regionu i stvaranje uslova za unapređenje i saradnju u oblastima od značaja za očuvanje i jačanje veza matične države i Srba u regionu.
U skladu sa članom 14. stav 3. Zakona o Vladi ministar je odgovoran za sprovođenje programa i politike Vlade. Saglasno Zakonu o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, rad Ministarstva vera i dijaspore kao organa javne vlasti, je transparentan i javan. Sve informacije od značaja nastale u radu ili u vezi sa radom Ministarstva vera i dijaspore, a odnose se na sve ono o čemu javnost ima interes da zna, dostupne su svim podnosiocima zahteva za pristup informacijama od javnog značaja. Samo za poslednjih godinu dana ministarstvo je u najkraćem zakonskom roku odgovorilo na više od 30 zahteva o slobodnom pristupu informacijama i to svima pod jednakim uslovima, pojedincima, organizacijama i javnim glasilima.
Posebno želim da naglasim da na sajtu Ministarstva vera i dijaspore postoji i veoma detaljni informator o radu ministarstva koji sadrži sve relevantne informacije za rad ministarstva koje mogu biti od značaja za širu javnost.
U skladu sa članom 23. Zakona o državnoj upravi, Ministarstvom vera i dijaspore rukovodi ministar vera i dijaspore koji predstavlja ministarstvo, donosi propise i rešenja u upravnim i drugim pojedinačnim stvarima i odlučuje o drugim pitanjima iz delokruga rada Ministarstva vera i dijaspore. Ministar vera i dijaspore materijalnim propisom ovlašćeno odlučuje, između ostalog, i o sufinansiranju projekata koji svojim kvalitetom doprinose očuvanju i jačanju veza matične države i dijaspore, kao i matične države i Srba u regionu. Ipak, uprkos tome, iako nema zakonsku obavezu, ministar vera i dijaspore za svaki konkurs obrazuje konkursnu komisiju koja ima zadatak da pravilno sprovede postupak i pravilno i u potpunosti utvrdi činjenično stanje. Državni sekretari, pomoćnici ministara predlažu kakvu će odluku doneti.
Kako oni rukovode zaokruženim oblastima rada Ministarstva, za koja su obrazovani sektori, to je ministrova odluka da oni utvrde predlog odluke, zapravo, najbolji način da projekti vezani za sve oblasti, a to su: kultura, naučna, prosvetna saradnja i sport, ekonomija i statusna pitanja, dakle, da oni na najbolji način budu zastupljeni kako bi odluka bila najkvalitetnija moguća.
Sufinansiranje projekata koji svojim kvalitetom doprinose očuvanju i jačanju veza matične države i dijaspore, kao i matične države i Srba u regionu, obavlja se u potpunosti u skladu sa Zakonom o ministarstvima, Zakonom o dijaspori i Srbima u regionu, Zakonom o budžetskom sistemu, zakonima o budžetu Republike za svaku konkretnu godinu i Pravilnikom o bližim uslovima za postupak dodeljivanja sredstava za sufinansiranje projekata.
Sva sredstva propisana Zakonom o budžetu za 2010. godinu namenski su opredeljena i namenski utrošena. Sredstva sa navedene ekonomske klasifikacije predviđena su za realizaciju projekata koji svojim kvalitetom doprinose jačanju i očuvanju veza matične države i dijaspore, kao i matične države i Srba u regionu i za realizaciju Programa rada Vlade za 2010. godinu, koji je usvojen 4. februara 2010. godine.
Dodeljivanje sredstava izvršeno je u potpunosti u skladu sa pozitivno pravnim propisima, kako materijalne tako i proceduralne prirode. Sva sredstva za navedene ekonomske klasifikacije dodeljena su isključivo ovlašćenim podnosiocima zahteva projekata na konkursu i radi realizacije projekata koji su predviđeni Programom rada Vlade za 2010. godinu. Namenska budžetska sredstva obuhvaćena EK 481 dodeljivana su na osnovu kvaliteta projekata i isključivo za projekte koji su usmereni na zajedničku saradnju matice i dijaspore, odnosno Srba u regionu, pravno-validni i utemeljeni u poslove očuvanja jezičkog i verskog identiteta našeg naroda. Svi izabrani projekti na nesumnjiv način doprinose očuvanju i jačanju veza matice i dijaspore i Srba u regionu i nema kolizije između ciljeva izabranih projekata i ciljeva Ministarstva. Naprotiv, ciljevi izabranih projekata utemeljeni su i opravdani u odnosu na ciljeve Ministarstva i generalnu politiku Vlade prema dijaspori i Srbima u regionu.
Izvršena je veoma temeljna, veoma ozbiljna i odgovorna analiza Izveštaja o namenskom trošenju sredstava od strane svih korisnika, u skladu sa ugovorom i predračunom troškova i na osnovu rezultata takve analize, Ministarstvo vera i dijaspore postupa u skladu sa pozitivno-pravnim propisima. Ministarstvo vera i dijaspore, prilikom pripreme izvršenja budžeta, poštuje principe efikasnosti, ekonomičnosti, efektivnosti, javnosti, potpunosti, tačnosti i jedinstvene budžetske klasifikacije. Isto važi i za sufinansiranje projekata, gde se strogo vodi računa o zakonitoj i namenskoj ekonomičnoj i efikasnoj upotrebi budžetskih aproprijacija.
Ministarstvo vera i dijaspore postupa prema pravilima struke, nepristrasno i politički neutralno i javni konkurs se koristi u praksi, sa željom da svima omogući jednaku šansu da predstave svoje ideje radi očuvanja i jačanja veza matične države i dijaspore.
Ministarstvo i Vlada su se zaista trudili da odgovor na interpelaciju bude veoma ozbiljan, veoma odgovoran, veoma konkretan, detaljan. Mi poštujemo instituciju Narodne skupštine, poštujemo instituciju interpelacije i poštujemo svaku priliku u kojoj predstavnici Narodne skupštine i izvršne vlasti razgovaraju o svim temama koje su važne za građane Srbije.
Još jednim želim da izrazim zadovoljstvo što unutar Vlade Srbije postoji apsolutni konsenzus da ovu novu politiku prema dijaspori i Srbima u regionu sprovodimo na jedan dugi rok. Verujem da su ovo jedna od onih pitanja oko kojih je vrlo važno da postoji što širi društveni konsenzus, obzirom na veliki ekonomski, politički, kulturološki, pa i lobistički potencijal dijaspore i Srba u regionu. Verujem da je prošlo ono vreme u kojem su naši ljudi van teritorije Srbije bili zloupotrebljavani, da današnja Srbija, kao jedna demokratska zemlja koja poštuje međunarodno pravo, u isto vreme ima i sopstvene legitimne državne i nacionalne interese i želi da gradi najbliže moguće odnose saradnje sa blizu četiri miliona naših ljudi koji žive u celom svetu, da zadatak svih nas bude da sve potencijale našeg nacionalnog i društvenog korpusa iskoristimo za potrebe unutrašnje i spoljne politike zemlje i da u ovom budućem razvoju naše zemlje očuvamo sopstveni nacionalni identitet, da budemo tačka oslonca i okupljanja našeg celokupnog rasejanja, mislim na Republiku Srbiju, ali i da naši ljudi iz rasejanja osete da iza sebe imaju jednu demokratsku i modernu državu koja želi sa njima da sarađuje na partnerskih osnovama, ali i koja želi da im bude i zaleđina i podrška.
Zahvaljujem vam se na pažnji.