Zahvaljujem. Prvo da pozdravim uvažene narodne poslanike i, ako dozvoljavate, da odgovorim na nekoliko stvari koje smatram da su važne, a vi ste ih spomenuli.
Prvo, ovaj zakon obuhvata i koncesije i javno privatno partnerstvo. Sve što se do sada zvalo javnim privatnim partnerstvom nije to. Javno privatno partnerstvo, kao koncept, uopšte nije mogao da bude sproveden, jer nije bilo adekvatne zakonske regulative. Ono što se dešavalo na lokalu, a mislim da ste vi rekli neke primere, neko je zvao i javnim privatnim partnerstvom zato što postoji neka vrsta ugovornog odnosa između, npr. javnog partnera lokalne samouprave i neke privatne kompanije.
Ono što ću vam reći, do sada smo imali, u smislu ove regulative, samo Zakon o koncesijama, koji je usvojen 2003. godine. Od 2003. godine do danas imali smo sveukupno pet koncesija, od čega su četiri neuspešne. Najpoznatiji primer je koncesija za auto-put Horgoš-Požega, koji je zbog niza manjkavosti na kraju propao, ugovor je raskinut. To pokazuje dovoljno o tome kakva je zakonska regulativa bila do sada.
Ono što ste vi postavili kao pitanje odnosi se na komunalnu delatnost. Ovaj zakon treba da omogući, s jedne strane, realizaciju nacionalnih projekata, u smislu Republike, ali treba da omogući i lokalnim samoupravama da projekte koji su do sada čekali da budu prioritet Vlade, da se finansiraju, recimo, iz NIP, sada najširi mogući konsenzus na nivou lokalne samouprave, a to su skupštine opština i gradova, treba da donesu odluku da se inicira određeni projekat.
Sa druge strane, mi smo ovim zakonom, tim ljudi koji ga je pisao, pokušali da izbegnemo kreiranje nove birokratije, novih institucija, novih agencija. Jedino što smo zamislili, umesto osnivanja agencije za javno privatno partnerstvo i koncesije, u zakon smo ugradili pretpostavku komisije za javno privatno partnerstvo, znači, organa koji će činiti stručni ljudi, još jednom napominjem, ne članovi bilo koje političke stranke nego stručni ljudi iz Kabineta predsednika Vlade, ministarstva nadležnog za poslove ekonomije, Ministarstva za finansije, ministarstva nadležnog za infrastrukturu, za rudarstvo, za komunalne delatnosti za zaštitu životne sredine, autonomne pokrajine, Grada Beograda i lokalne samouprave.
Šta je bila ideja? Odgovornost za pokretanje inicijative, za nominovanje projekata treba da bude na nivou lokalne samouprave, da se kaže – da, mi u našem gradu hoćemo da imamo adekvatnu deponiju, hoćemo da imamo fabriku za prečišćavanje voda, hoćemo da uradimo projekat energetske efikasnosti, zamene javne rasvete koja treba da uštedi 70-80% troškova električne energije. To sada moramo da pitamo Republičku vladu, odnosno treba da se čeka neka lista prioriteta. Oni sada nominuju projekte, oni iniciraju, naravno i sprovode proces, ali na kraju opet dolazi kod ove komisije. Ono što smo mi ugradili u ovaj zakon, a što je jako važno, jeste princip ekonomske efikasnosti, da se gleda da li je određeni projekat isplativ ili nije.
Sa druge strane, mi smo Nacrt ovog zakona, moje lično mišljenje je, učestvovao sam u pisanju, podvrgli najširoj mogućoj javnoj raspravi: Privredna komora, Savet stranih investitora, Evropska komisija, Evropska banka za obnovu i razvoj, Stalna konferencija gradova i opština, itd. Mi smo sve njihove komentare, predloge analizirali, neke ugradili u finalnu verziju zakona.
Konkretno, ono što je vaš kolega rekao, a odnosi se na vodosnabdevanje, mi smo amandmanom brisali taj deo, vodosnabdevanje nije više predmet ovog zakona, upravo zbog zabrinutosti određenih ljudi i stručne javnosti zbog, na kraju krajeva i razgovora sa Stalnom konferencijom gradova i opština, sindikatima iz komunalnih delatnosti. Što se tiče korišćenja vode, u smislu vodosnabdevanja, to je izbačeno, tako da je to usklađeno sa drugim zakonskim rešenjima.
Ideja ovog zakona je ono što ste vi, čini mi se, spomenuli kao primer. Do sada ste na nivou lokalne samouprave imali neki ugovorni odnos o navodno zajedničkom ulaganju, gde onda lokalna samouprava daje, recimo, delatnost upravljanja otpadom, odnošenja smeća itd. nekoj privatnoj kompaniji i obveže se da će ta cena biti tržišna, a svi znamo da su cene komunalnih usluga u ovoj zemlji ispod tržišnih. I pored svih poskupljenja, one su i dalje ispod tržišnog nivoa. Mi smo na ovaj način uveli, rekao bih zakonodavni okvir da se na transparentan način sprovodi proces, da li davanja koncesije, da li javno privatnog partnerstva.
Da dam konkretan primer. Ako ste sada u nekoj lokalnoj samoupravi hteli da napravite novu školu, vi ste se obraćali nekada Ministarstvu za NIP ili Ministarstvu prosvete, nekom drugom, da se u republičkom budžetu obezbedi novac za izgradnju škole. Sada vi, kao lokalna samouprava, opština ili grad, možete raspisati, da kažem poziv da se jave zainteresovani, vi ćete dati zemljište, ta neka kompanija ili konzorcijum koji to znaju da rade, domaći ili strani, po određenim kriterijumima će biti izabrani da sagrade tu školu, ta škola će biti na dobrobit, plaćaće se određena naknada i na kraju ta škola ostaje lokalnoj samoupravi. Da li je ta izgradnja škole ekonomski isplativa, da li su troškovi u redu, na kraju će takođe dati mišljenje i komisija za javno privatno partnerstvo.
Kao što znate, kad god sam ovde uvek sam voljan da razmotrim sve amandmane po drugi put i da prihvatim i u samoj raspravi, što i vi znate, jer sam do sada prihvatao i neke od vaših amandmana, čini mi se na Zakon o privrednim društvima i neke druge zakone, taj problem nemam. Kažem, mislim da je ovaj zakon sprovodiv, što je najvažnije, daje okvir da se radi, da se sada projekti koji su bili u zapećku, čekali da budu prioriteti, gde nije bilo para ali, na kraju krajeva, nije bilo ni mehanizama kako da se urade, sada će biti moguće te stvari uraditi. Hvala.