Deveta sednica Drugog redovnog zasedanja, 18.12.2012.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Deveta sednica Drugog redovnog zasedanja

3. dan rada

18.12.2012

Sednicu je otvorila: Vesna Kovač

Sednica je trajala od 10:20 do 13:30

OBRAĆANJA

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
 Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad Devete sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2012. godini.
Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuje 90 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja broja narodnih poslanika prisutnih u sali, molim vas da ubacite svoje identifikacione kartice u jedinice elektronskog sistema za glasanje.
Konstatujem da je, primenom elektronskog sistema za glasanje, utvrđeno da je u sali prisutno 92 narodnih poslanika, odnosno da su prisutna najmanje 84 narodna poslanika i da postoje uslovi za rad Narodne skupštine.
Da li neko od predsednika, odnosno ovlašćenih predstavnika poslaničkih grupa želi da zatraži obaveštenje ili objašnjenje u skladu sa članom 287. Poslovnika? (Da.)
Reč ima narodna poslanica Aleksandra Jerkov. Izvolite.
...
Liga socijaldemokrata Vojvodine

Aleksandra Jerkov

Zahvaljujem gospođo potpredsednice.
Dame i gospodo narodni poslanici i narodne poslanice, imam jednu molbu, koju ću vas gospođo potpredsednice zamoliti da prenesete i predsedniku Narodne skupštine. Novembra 23. 2012. godine postavila sam poslaničko pitanje koje se odnosilo na način prekomponovanja i upodobljavanja vlasti u lokalnim samoupravama.
Postavila sam poslaničko pitanje na nekoliko adresa, između ostalog sam i prvog potpredsednika Vlade, zaduženog za borbu protiv korupcije, organizovanog kriminala Aleksandra Vučića, pitala da li je njemu poznato kakvim se sve metodama služe lokalni funkcioneri SNS širom Srbije prilikom upodobljavanja vlasti i prekomponovanja vlasti na lokalu. Tom prilikom sam i navela primere iz raznih lokalnih samouprava, ne samo iz Vojvodine, nego i drugde iz Srbije, gde su odbornici koji pripadaju različitim strankama svedočili i tvrdili ili pokušani da budu potkupljeni, ili da im je nuđen mito, ili da su na druge načine pokušavani da budu ubeđeni da promene stranu.
Dobila sam odgovor na ovo poslaničko pitanje koji vređa dostojanstvo ne samo mene kao narodne poslanice, nego mislim i svih narodnih poslanika i ove Skupštine. Ako oko nečega ova Skupština treba da bude jedinstvena, a to je oko toga da u ovoj Skupštini sede predstavnici građana i jedini ljudi koji su izabrani od građana sede u ovoj Skupštini.
Naime, u odgovoru koji sam dobila piše sledeće – Zakonom o lokalnim izborima uređuje se izbor i prestanak mandata odbornika Skupštine jedinice lokalne samouprave. Prema odredbi člana 2. stav 1. tog zakona odbornici se biraju na četiri godine. Zakon je propisao da se odbornici biraju na osnovu lista političkih stranaka i njihovih koalicija i lista koje predlažu grupe građana. U članu 31. stav 2. istog zakona, utvrđeno je itd ... organi opštine utvrđeni su u članu 27. Zakona o lokalnoj samoupravi, a to su SO koju čine odbornici, predsednik opštine, Opštinsko veće i opštinska Uprava.
Dalje mi se govori kako se bira predsedik Skupštine, kako se bira predsednik opštine, kako se biraju članovi Opštinskog veća. Znate šta, ovo je takva uvreda za parlamentarizam u Srbiji da ja nemam reči za ovaj odgovor koji sam dobila. Meni kao narodnom poslaniku u Narodnoj skupštini koja je usvojila isti taj zakon ne treba niko, a ponajmanje Vlada Republike Srbije da prepričava odredbe ovog zakona.
Molim vas, mi ova poslanička pitanja ne postavljamo radi reda, ne postavljamo radi proforme i ne postavljamo zbog toga da nam prođe vreme utorkom i četvrtkom od 10,00 do 11,00 časova. Mi ova poslanička pitanja postavljamo zbog toga što su nas građani birali da zastupamo njihove interese i zbog toga što te iste građane interesuje odgovor na ta pitanja koja mi postavljamo i zbog toga što u krajnjem i nas interesuje odgovor na pitanja koja postavljamo.
Ovo nije odgovor na moje poslaničko pitanje. Pitaću još jednom. Pitam Aleksandra Vučića, da li zna kakvim se metodama služe lokalni funkcioneri SNS prilikom prekomponovanja vlasti, imajući u vidu primere širom Srbije? Molim, da dobijem odgovor koji je dostojan ove Narodne skupštine. Molim, da dobijem odgovor koji ima bilo kakvog smisla i molim predsednika Skupštine da mi obezbedi da takav odgovor dobijem.
Naravno da će Vlada Republike Srbije i Vlada, verujem, svih zemalja pokušavati da ponizi Skupštinu u svakom smislu, izvršna vlast uvek pokušava da se nametne zakonodavnoj vlasti kao važnija grana vlasti. Međutim, na Skupštini je da to ne dozvoli. Nije dovoljno što mi sami ovde ponižavamo ovu Skupštinu time što se poništavaju glasanja sve dok se ne izglasa onako kako to Vladi Republike Srbije odgovara i time se direktno poništava volja narodnih poslanika, nego treba još da dozvolimo da i Vlada Republike Srbije na ovakav način ponižava narodne poslanike i Skupštinu Republike Srbije.
Zato vas molim u ime odbrane parlamentarizma u Republici Srbiji da prenesete predsedniku Narodne skupštine Republike Srbije da kao predsednik obezbedi da dobijem smislen i tačan odgovor na poslaničko pitanje koje sam postavila. Hvala.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodni poslanik Mirko Čikiriz.
...
Srpski pokret obnove

Mirko Čikiriz

SPO-DHSS
Hteo bih da postavim pitanje Vladi Republike Srbije i Ministarstvu kulture u pogledu medijske strategije, sprovođenja medijske strategije, formiranja regionalnih javnih servisa, odnosno decentralizacije medijskog prostora u Srbiji i otporu interesnih organizacija decentralizacije medijskog prostora u Srbiji.
Naime, državni monopol u medijima ukinut je još 1990. godine i tada je bilo 1.500 štampanih medija, 58 radio stanica, pet televizijskih stanica u društvenom vlasništvu. Tada je krenula velika privatna inicijativa i mi smo već 1994. godine imali 35 privatnih TV i 13 društvenih medijskih kuća. Godine 2007. Zakon o glavnom gradu i Zakon o lokalnoj samoupravi zaustavili su transformaciju medijskog vlasništva u Srbiji u velikoj meri, a 2005. godine su opštinske i gradske vlasti imale 113 lokalnih, elektronskih medija u svom vlasništvu. Od 2005. godine do 2011. godine privatizovano je 58 medija i svi su privatizovani putem aukcije, izuzev NIN.
Polovina privatizacija nije bila uspešna, čak i kod odličnih medijskih kuća poput "Ibarskih novosti", "RTV Valjevo", "Radio Sombora", itd. U Vojvodini jedino je "Radio Srbobran" posle privatizacije poboljšao program i slušanost. Pedeset šest posto kupaca nije imalo iskustva u medijskom biznisu. Zbog čega? Zbog toga što je Zakon o privatizaciji predviđao isti proces privatizacije za medije kao i za sva ostala privredne društva i što su mediji jednostavno kupovani kao krompiri na pijaci bez ikakve ideje vlasnika kako bi nastavio delatnost, kako bi poboljšao delatnost i kako bi privatizacija i izlazak države iz medijskog prostora poboljšao medijsku sliku u Srbiji.
Posle zakona iz 2002. godine i 2003. godine koji su trebali da urede medijski prostor u Srbiji, situacija je postala, čini nam se, još gora. Tako da danas istočna Srbija osim privatne "TV Best", nema televizijske kuće koja radi. Propala je "TV Kraljevo", propala je "TV Čačak", velike probleme ima "TV Kruševac" i o tome koliko medijskih kuća ima probleme posle privatizacije mogli bismo dugo da pričamo.
Zbog toga je u Kragujevcu 2007. godine pokrenuta kragujevačka inicijativa ispred lokalne samouprave Javnog preduzeća "Radio-televizije Kragujevac", Novi Pazar, Niš i Pančevo. Ideja je bila da se u Srbiji napravi ono što postoji u mnogim zemljama EU, da se formira šest regionalnih javnih servisa. Ta inicijativa je konačno našla dobro tle u Vladi Republike Srbije, u Ministarstvu kulture i doneta je medijska strategija koja predviđa formiranje šest regionalnih javnih servisa. Međutim, odmah po usvajanju medijske strategije, interesne, pre svega beogradske medijske organizacije koje žele kao i u svemu ostalom da upravljaju celokupnim životom u Srbiji, pa i medijskim životom, smatrale su da je ta strategija u suprotnosti sa evropskim principima bez obzira što je Izveštaj Evropske komisije od 2012. godine rekao u godišnjem Izveštaju o napretku Srbije, objavljenom oktobra 2012. godine, tražilo se ubrzano sprovođenje medijske strategije i rečeno je da je ona apsolutno u skladu sa evropskim principima.
Ono što mene interesuje u okviru poslaničkog pitanja, budući da još uvek nije sprovedena medijska strategija o formiranju šest regionalnih javnih servisa, pitam Vladu i Ministarstvo kulture da li su izloženi velikim pritiscima interesnih organizacija da se strategija razvoja informisanja izmeni ili ne sprovede u pogledu formiranja regionalnih javnih servisa?
Zatim, kada će Ministarstvo kulture i Vlada sprovesti medijsku strategiju u pogledu formiranja šest regionalnih javnih servisa, a na kraju, kada će Ministarstvo i Vlada Skupštini dostaviti prateći i neophodan set medijskih zakona, jer se radi o inicijativi koju je potpisalo 35.000 građana Niša i radi se o razvoju informisanja decentralizacije medijskog prostora, na osnovu koga bi građani, ne gledali samo "Beogradsku hroniku", već dobijali po Ustavu garancije za objektivno i pravovremeno informisanje o događajima značajnim za njihovu sredinu.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Milorad Mijatović.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Milorad Mijatović

Socijaldemokratska partija Srbije
Poštovana gospođo podpredsednice, poštovani narodni poslanici, kao što je poznato, postoje zdravstvene ustanove koje organizuju boravak, lečenje i rehabilitaciju korisnika na osnovu uputa nadležne lekarske komisije, komisije Republičkog fonda PIO i mogu pružati usluge smeštaja, pripreme hrane, pića, trećim licima.
Naravno, te ustanove moraju zadovoljavati određene standarde.
Postavljam pitanje ministarstvu nadležnom za turizam, da li zdravstvene ustanove moraju da urade kategorizaciju smeštajnih jedinica, istaknu cenovnike svojih usluga u njima i da li mogu da uzimaju u zakup smeštajne jedinice van svog poslovnog prostora i da ih daju u podzakup trećim lica?

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zoran Ostojić.
...
Liberalno demokratska partija

Zoran Ostojić

Samostalni poslanici
Nedavno sam pitao Vladu da li će se ograditi od skupa koji je održan ispred Skupštine na kojem su učestvovale ekstremističke organizacije, zajedno sa ministrom pravde. To sam pitao iz političkih razloga, jer ako se ne stane na put ljudima koji prave spiskove, onda će oni nastaviti da prave spiskove i sada vidimo da je još jedan čovek stavljen na nekakav spisak, govorim o (ne razume se), od strane naših, to su koalicioni partneri vaši u Aranđelovcu. Očigledno ne vredi pitati. Zato ću opet da pitam nešto ministra pravde Selakovića, a u subotu, nažalost nisam bio tu, rekao je kako će da poduči LDP kako se pišu prekršajne prijave, pošto smo podneli prekršajnu prijavu za učešće njegovo na ne prijavljenom skupu i kaže da se to radi, prijave se pišu protiv organizatora, pa ću ja postaviti nekoliko pitanja, više će to biti obuka gospodina Selakovića, kada već nije bio dobar na času kada se to učilo.
Prvo pitanje, da li gospodin Selaković zna kako se utvrđuje ko je organizator nekog skupa? Odgovor glasi – utvrđuje se tako što piše u prijavi skupa.
Kako se utvrđuje organizator, ako skup nije prijavljen? Pa, na sudu ili kod sudije za prekršaje. Elem, taj skup nije prijavljen, zato što ne može biti prijavljen, jer je po Zakonu o javnom okupljanju zabranjeno mitingovanje oko skupštine, ispred Skupštine u vreme održavanja sednice. Prema tome, skup nije prijavljen, pa organizator nije poznat LDP.
Podneli smo prekršajnu prijavu protiv Selakovića iz tri razloga: bio je na čelu kolone, govorio je na skupu, a uz to je ministar pravde.
Ako se on sada vadi, pa kaže, nisam ja, neko drugi je, da li su studenti, da li su naši ili vaši 1389, pa pravo mesto je kod sudije za prekršaje da kaže ko je organizator skupa.
Zato se nadam da će mi odgovoriti, ako je naučio, kako se određuje i utvrđuje ko je organizator skupa i nadam se da će se odazvati svojoj građanskoj dužnosti, da se pojavi kod sudije za prekršaje. Taj njegov pokušaj da uči nešto LDP, pa i LDP da nauči njega.
U subotu je još rekao da je jedan poslanik LDP hteo da govori na skupu. To sam bio ja. Nisam hteo da govorim na skupu, izlazio sam iz zgrade, jeste, zviždali su, ali nije dovoljno skinuti bedž, pa postati evroradikal, možete da se zovete evroradikal, ali evroradikal je ipak i dalje u duši radikal.
Setite se kada je Nikolić ovde polagao zakletvu, imao inauguraciju, isto se desilo, doveli svoje bukače, da zvižde nama, a da tapšu njemu.
To je dokaz da, kada se skine bedž, ne postane se pametniji i bolji.
Ja sam izašao iz Skupštine i zviždali su mi. Zašto sam izašao na glavi ulaz, kada sam mogao na Kosovski, znajući da je tu skup?
Gospodo, evroradikali…

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Gospodine Ostojiću, molim vas postavite pitanje u skladu sa Poslovnikom.
...
Liberalno demokratska partija

Zoran Ostojić

Samostalni poslanici
Biće pitanja, imam pet minuta. Gospodo evroradikali, kada je Vojislav Šešelj, poglavnik Šešelj vodio odrede crnih košuljaša pre 20 godina, takvih se nisam plašio.
(Predsedavajuća: gospodine Ostojiću, to nema veze sa poslaničkim pitanjem, molim vas da se pridržavate Poslovnika.)
Molim vas poentiram, ne razumem, molim vas, nemojte da me prekidate, znači nisam se plašio pre 20 godina kada je poglavnik Šešelj sa svojim crnim košuljama, a gospodin Selaković, ako misli da sam hteo da govorim, neka se raspita kod tadašnjeg doglavnika Nikolića i kod ađutanta Vučića da je to istina, ako je već dovoljno mlad, jer se u to vreme igrao kanticama i koficama.
Elem, moje pitanje…