Peto vanredno zasedanje, 13.06.2013.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Peto vanredno zasedanje

3. dan rada

13.06.2013

Sednicu je otvorila: Vesna Kovač

Sednica je trajala od 11:20 do 17:35

OBRAĆANJA

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Zaključujem jedinstveni pretres o predlogu rezolucija.
Pošto smo obavili jedinstveni pretres, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu rezolucija.
Prelazimo na sledeću tačku dnevnog reda, zajednički jedinstveni pretres, o Predlogu zakona o potvrđivanju Memoranduma o razumevanju između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Turske, o saradnji u oblasti poljoprivrede, Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Crne Gore o saradnji u oblasti veterine, Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Crne Gore o međusobnom priznavanju i prihvatanju dokaza o ispunjenosti propisanih uslova o hrani i hrani za životinje biljnog, mešovitog kombinovanog porekla i Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Crne Gore o saradnji u oblasti zdravstvene zaštite bilja.
Saglasno članu 90. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da je predsednik Narodne skupštine, povodom zajedničkog jedinstvenog pretresa o predlozima zakona iz tačka 10, 11, 12. i 13. dnevnog reda, pored predstavnika predlagača, Gorana Kneževića, ministra poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, pozvao da sednici prisustvuju i Milanka Davidović, pomoćnik ministra poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, Ivan Živkov, šef Kabineta ministra poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede i Biljana Ranđelović, šef Odseka u Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede.
Saglasno Odluci Narodne skupštine da se obavi zajednički jedinstveni pretres o predlozima zakona iz tačaka od 10. do 13. dnevnog reda, a pre otvaranja zajedničkog jedinstvenog pretresa, podsećam vas da prema članu 170, a shodno članu 97. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika, članova poslaničke grupe.
Vreme rasprave po poslaničkim grupama dobili ste u materijalu.
Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč sa redosledom narodnih poslanika.
Saglasno članu 170. a shodno članu 157. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine otvaram zajednički jedinstveni pretres o Predlogu zakona o potvrđivanju Memoranduma o razumevanju između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Turske o saradnji u oblasti poljoprivrede, Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Crne Gore o saradnji u oblasti veterine, Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Crne Gore o međusobnom priznavanju i prihvatanju dokaza o ispunjenosti propisanih uslova o hrani i hrani za životinje biljnog, mešovitog, kombinovanog porekla i Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Crne Gore o saradnji u oblasti zdravstvene zaštite bilja.
Da li predstavnik predlagača, ministar Goran Knežević, ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede želi reč?
Reč ima ministar Goran Knežević. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Goran Knežević

Hvala lepo.
Poštovano predsedništvo, dame i gospodo poslanici, vrlo kratko.
Pred nama su četiri zakona. zakoni o potvrđivanju sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vladi Crne Gore o saradnji u oblasti zdravstvene zaštite bilja,o saradnji u oblasti veterine i o međusobnom priznavanju i prihvatanju dokaza o ispunjenosti propisanih uslova o hrani i hrani za životinje biljnog, mešovitog i kombinovanog porekla i Zakon o potvrđivanju Memoranduma o razumevanju između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Turske o saradnji u oblasti poljoprivrede.
Sve su to standardni akti, tekstovi sporazuma, memoranduma, koji se zaključuju između Vlade Republike Srbije i vlade zemalja ili država sa kojima Srbija ima ili želi da ostvari trgovinsku saradnju.
Ovi sporazumi sa Crnom Gorom su iz marta 2012. godine a Memorandum sa Turskom je iz devetog meseca 2011. godine i Vlada je utvrdila osnov za zaključivanje ovih sporazuma i oni se privremeno primenjuju još od dana potpisivanja.
Kao što vidite, potpisnici su bili bivši ministar gospodin Dušan Petrović, sa naše strane, kao što sam rekao standardni ugovori kojih imamo sa puno zemalja. Vidim da je Odbor za poljoprivredu prihvatio tako da mislim da ne bi trebalo da bude problema. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala
Da li izvestioci nadležnih odbora žele reč? (Ne)
Da li predsednici odnosno predstavnici poslaničkih grupa žele reč?
Reč ima narodni poslanik Milica Vojić Marković. Izvolite.

Milica Vojić-Marković

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Zahvaljujem predsedniče.
Gospodine ministre, stvarno mi je drago da mogu danas sa vama da razgovaram o ovoj temi koja je predmet ovih ugovora. U pravu ste potpuno, ovo su standardni ugovori ali je prilika malo nestandardna. Dobro je da imamo ovakve sporazume, upravo zato što možemo da otvorimo jedan razgovor u parlamentu o temama o kojima se inače u parlamentu ne govori često.
O ovoj temi o kojoj ja hoću da govorim, samo još jedan poslanik, i to je poslanik opozicije govorio i nekako ispada da su pitanje veterine i pitanja poljoprivrede u opoziciji sa Ministarstvom poljoprivrede.
Kako bih vam rekla, ne znam šta se događa, ali ono što znam, a volela bih da mi kažete odgovor na drugi deo, ono što ne znam. Dakle, koliko znam, vi ste odbili da primite predstavnike Veterinarske komore, dakle jednog esnafskog udruženja, koje je tražilo prijem kod vas, vidim da ne znate i čudite se, ali na prijem nije naišlo iz nekog razloga, neko je očigledno sklonio ono što su oni tražili od vas. to je jedno čisto esnafsko udruženje, to što govorim ne pripada mojoj političkoj partiji, niti vašoj političkoj partiji, sve političke partije treba da se bave pitanjima za uređenje države, tako da je sasvim prirodno da ministar razgovara sa ljudima iz esnafa, zapravo iz Veterinarske komore, zato što postoji hiljadu i jedan razloga i hiljadu i jedan problem u ovoj oblasti, a ja želim da govorim o tome da li mi, kao država, možemo da ispunimo ovo što piše u ugovoru koji se zove – saradnja, Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Crne Gore, u saradnji u oblasti veterine. Tu je nabrojan jedan jako veliki spisak poslova. Ne mislim da treba da ih čitam zato što će to trajati dugo, ali pokušaću da odgovorim na to da li mi to možemo da uradimo, a volela bih da dobijem od ministra mišljenje, koje je možda suprotno od mog.
Za svaku zemlju veterinarska struka predstavlja stratešku struku, jer tim što brine o zdravlju domaćih životinja i o zdravstvenoj i bezbednosnoj upotrebi mesa, mleka, jaja i proizvoda od mesa, mleka i jaja, ona u drugoj liniji predstavlja prvu branu javnom zdravlju Srbije. Ona brani javno zdravlje Srbije.
Nažalost, u Srbiji se dogodilo da u Zakonu o veterini ne piše da je to služba od društvenog značaja. Ne znam zašto u Srbiji to nije tako. To je jedno od pitanja na koje treba da odgovorimo. To je prvi deo zadatka koji veterinarska struka treba da ispuni.
Drugi deo onih poslova koje treba da ispuni jeste organizacija rada te službe, a to je ono što država treba da uspostavi, tu organizaciju, tu vertikalu koju država treba da ispuni. To pokazuje o kakvoj se državi radi, koliko je ta država ozbiljna i koliko je ona budući partner nekim drugim državama koje žele da sarađuju u ovoj oblasti.
Hajde da vidimo kako izgleda stanje u ovoj oblasti. Od 1990. godine, kada su počele prodaje prvih veterinarskih stanica, bilo bi dobro i ne znam da li to postoji gospodine ministre, ali bilo bi dobro da imamo efekat tih mera da vidimo kako smo prošli u toj prodaji, šta smo dobili kao država od svega toga i kakvi su efekti svega toga. Dakle, od 1990. godine počelo je propadanje struke, pa sve do 2005. godine i čuvenog Krnjajićevog zakona, tako ga zovu stručnjaci u ovoj oblasti zato što žele da se zapamti ko je autor tog zakona koji je udario najveći šamar veterini?
U Zakonu o stočarstvu veterina se uopšte ne spominje. To ne postoji u Zakonu o stočarstvu. Interesantno je da dobijemo odgovor, ne od vas ministre, jer vi ste se pojavili ove godine ili od prošle ste ministar, ali zanimljivo je recimo, ko može da bude još zainteresovan i direktno nadležan za oblast stočarstva ako tu nije neko ko je iz veterinarske struke?
Šta je još vrlo zanimljivo? Imamo jako mnogo problema u ovoj oblasti. Gde se danas nalazi veterina? Ona je praktično u sivoj zoni. To kažu veterinari, ne ja. Promet lekova je u sivoj zoni. Promet semena je u sivoj zoni. Neki dan smo imali aferu koja je otvorena u medijima oko toga. Rad veterinara je u nekom velikom procentu u suprotnosti sa zakonom. Imamo brojne zloupotrebe. Odmah moram da vas opomenem šta se dešava sa onom aferom koja se dogodila 2012. godine u vezi sa falsifikovanim brojem pregledanih ovaca u Kragujevcu, kada je nekih 45 hiljada izmišljenih ovaca kobajagi pregledano?
Dokle je ta afera stigla? Kako se ona razrešava? Da li su svi akteri u tom lancu obuhvaćeni istragom, zato što je zanimljivo da neko više godina uzastopno bez pomoći bilo kog drugog, recimo da je to terenski veterinar, može da vrši ovakve zloupotrebe, da ošteti državni budžet za otprilike pola miliona evra?
Ako se ta afera otvori do kraja, veterinari računaju, oni kažu da tu može budžet poljoprivrede da se napuni i sa milion evra, jer ova afera predugo traje i nisu samo akteri u tom selu koje je u javnosti prikazano, nego su širom teritorije Kragujevca, pa bi bilo interesantno da se to pogleda. Kažu da se afera zataškava zato što su u koalicionom sporazumu neki iz vrha neke druge stranke, ne vaše, akteri te pljačke.
Ne volim da kažem – borci protiv korupcije. Zaista mislim da svi mi na svoj način, na jedan ljudski način, podržavamo ljude koji se bore protiv korupcije, jer to jeste smisao državnog posla, ali bilo bi dobro da se ova afera što je moguće pre da se razreši, jer bi se nešto novca vratilo u budžet Uprave za veterinu, koja, interesantno, uopšte se nije pridružila gonjenju niti traži naknadu sredstava koja su se odlila, a direktno je nadležna za ta sredstva i direktno bi trebala da bude zainteresovana da se ova stvar razreši. To što se tada otvorilo kao afera, nije prvi put, to se više puta dešavalo. Vaši saradnici u ministarstvu kažu da znaju više puta za tu situaciju, ali da ne smeju o njoj da govore.
Na veterinarskom tržištu lekova već skoro godinu dana nema vakcine protiv svinjske kuge. To je vrlo važan i vrlo veliki problem za ovu državu, zato što more farmi i veterinarskih stanica već godinu dana ne dobijaju one količine koje su im potrebne. Kažu da prošlog meseca pojedine farme, govorim o jugoistočnoj Srbiji, govorim o Nišu, mada i mom Kolubarskom okrugu nije mnogo bolja situacija, nisu vakcinisali nijedno jedino novo grlo koje je stiglo do vakcinacije.
Znam da je danas ili juče 680.000 vakcina ušlo u zemlju, ali moram da vam kažem, gospodine ministre, to je kap u moru, to je ono što bi zadovoljilo tržište Vojvodine. Ovaj drugi deo Srbije još uvek nije pokriven tim i zaista je u nekim krajevima jako dramatično. Zovu me stočari, ljudi koji su privatnici me zovu i kažu ne možemo da prodamo ni ono jedno ili dva praseta na običnoj pijaci jer ljudi traže potvrdu da je vakcinisano, a mi to ne možemo da izvedemo.
To nije jedini problem na tržištu lekova. Nemamo ni druge vakcine. Pojavio nam se problem i sa vakcinama protiv besnila domaćih životinja. Šta ćemo da radimo sa tim?
U ovom ugovoru, da se vratim na svinjsku kugu, nisam razrešila još jednu dilemu. Ovde u ovom ugovoru o saradnji sa Crnom Gorom imamo i izveštavanje o širenju bolesti. Da li je moguće da imamo na svojoj teritoriji još uvek svinjsku kugu i domaćih i divljih svinja? Ta epidemija koja je bila u Vojvodini je jedna od epidemija koja je moguće da bukne širom Srbije, ako ne možemo da obezbedimo vakcine i ako nemamo kontinuitet u primeni mera, koje moraju da se primenjuju u kontinuitetu da bi dale efekte.
Osim ove vakcine, nemamo ni te vakcine protiv besnila domaćih životinja. Nemamo vakcinu ni protiv antraksa. Još jedna od tačaka u ovom ugovoru nas obavezuje na to da izveštavamo o slinavki i šapu, a nemamo vakcinu. Nemamo ni legalno registrovane vakcine za vakcinaciju konja i mačaka. To je isto problem s kojim se nosimo i s kojim se nose veterinari na terenu.
Nemamo ni nekih drugih lekova, poput anaerobnih infekcija, lekovi za anaerobnu infekcije ili respiratorne bolesti goveda. To je problem koji se mora razrešiti. Kako ćemo da sarađujemo sa nekim, da ih izveštavamo o teritoriji, o svojoj teritoriji, o bolesti koje se šire na našoj teritoriji, ili da ih nemamo, kao što neke krijemo između sebe, ne razrešavamo ih i one onda buknu na nekom drugom trenutku i naprave štetu državi, kao što smo krili svoj problem sa aflatoksinom, pa buknuo, pa napravili toliku štetu državi i sada o tome ćutimo?
Kako se od sada rešavalo to? Moram da vam kažem, ministre, i mnogo mi je drago što mogu to da vam kažem u oči, jer, eto, niste hteli da čujete ovo od onih koji su to znali, rešavalo se švercom i nelegalnom trgovinom. Tako se dolazilo do veterinarskih lekova. Zato vam govorim o sivoj zoni veterine.
Nažalost, pitanje je i naših proizvođača i nekih zavoda. Naše proizvođačke zavode smo, nažalost, prodali. Bilo je bez mnogo plana, bez mnogo mudrosti, nažalost. To ja tako mislim. Možda je to upravo i bio plan da ih prodamo i da danas budemo zavisni od toga gde ćemo uvesti vakcine, koje će veletrgovine moći da uvezu vakcine, sa kojih teritorija ćemo uvesti vakcine. Nažalost, tu se mi mnogo ne pitamo. Jedan od tih proizvođačkih zavoda je prodat, verovali ili ne, zbog gradsko-građevinskog zemljišta, ni prvi ni poslednji, ali za ovaj sigurno znam.
Danas sam vam postavila pitanje i volela bih da čujem to od vas danas, da li je to možda odgovor na pitanje - ima li Srbija ozbiljnu nameru da sačuva svoju proizvodnju vakcina i seruma? To je vrlo važno za tržište Srbije. Hajde da čujemo odgovor.
Hajde da se sada vratim na još jedan problem koji će i te kako biti problematičan za razrešavanje ovih ugovora koji su ovde ispred nas. To je pitanje programa mera. Moram da podsetim da se nekada u parlamentu usvajao program mera. U parlamentu je predlagač bio ministar i parlament je usvajao program mera. Onda su došle one "srećne godine" ovog ministra, mnogih lobija, koji sada nažalost sedi u zatvoru, ali i država Srbija ima i te kako posledica od toga što on sedi u zatvoru. Tada se, demokratskom procedurom, partijski dobijao veterinarski teren.
Moram da vas pitam – zašto program mera kasni kod vas, za vreme vašeg ministrovanja, šest meseci? Sada je ono moje pitanje koje stvarno ne mogu da razrešim sama, ne vidim zašto – zašto dve trećine i, uopšte, procedura donošenja tog programa mera je bila vrlo čudna? Struka nije dobila nikakav predlog na koji ona daje svoje komentare i ostalo, što je čak i u vreme Dragina, koji je potpuno centralizovao stvar, bilo moguće, kada su dobili nekakav predlog i kada su napisali svoje komentare, onda se pojavio program mera bez dve trećine mera, koje su čak bile i u toj prvoj verziji na koju su oni komentarisali.
Šta je izbačeno iz tih programa mera? To je ono što budi sumnju, jer su izbačeni nadzori. Nadzor je vrlo važna mera. Ovde je izbačen nadzor nad efektima besnila nad divljim životinjama, onda aktivne mere veterinara, odnosno obilazak farme. Znači, sve mere koje ste dali su zapravo mere nadzora koje su izbačene.
Kako ćete da znate kako je neka mera dala rezultate, neka akcija koju ste sproveli - recimo, to besnilo lisica koje, mi smo poslednja crna rupa u Evropi koja razrešava još uvek svoj problem i na kraju nam je EU dala sredstva, kako bismo to razrešili i kako bismo to bacali mamce i radili tu akciju? Kako ćemo da znamo koliko je tih mamaca upotrebljeno ako nemamo nadzor? To je najjednostavnije. Kako ćete da znate da li vam je vakcinacija tih 680.000 vakcina dala nekakve efekte, nekakve rezultate, ako nemate nadzor?
Najgora stvar od svega toga je bila to što su ljudi, veterinari, terenski veterinari, bili u kontaktu sa vlasnicima farmi i sa ljudima koji gaje stoku i možda su ljudi mogli da dobiju neku informaciju od značaja.
Zaista ne znam, ali mislim da je to kada imate kontrolnu meru, da je to važno da ispoštujete. Ona vam pokazuje efekat svega toga.
Jako bih volela da vi i ja sada razgovaramo, dok govorim, ako je to moguće?
Dakle, u Srbiji ima 4.185 veterinara i na njima počiva javno zdravlje. Nažalost, to javno zdravlje je poprilično urušeno, ne samo bombardovanjem na koje se vadimo. U porastu su, recimo, karcinomi, pad imuniteta, opstruktivni bronhitis kod dece. Da li neko sme da se zapita – koliki je udeo veterinarske struke u svemu tome? Veterinari kažu da bi oni voleli da o tome govore.
Na kraju, uništavanje veterinarske službe, država direktno ugrožava zdravlje građana Srbije. Onda dobijam na odgovor na ono – kako se desilo da veterina više nije služba od državnog interesa. To je nekako čudno.
Šta će još da predstavlja problem za razrešenje svih ovih ugovora koje smo ovde navodili? Predstavljaće rad veterinarske inspekcije.
Kada smo govorili ovde o bezbednosti hrane, ako se sećate, postavila sam vam gomilu pitanja koja su bila vezana za ovu struku. Rekli ste mi – dobićete sve pisane odgovore, ne znam napamet. Prošlo je izvesno vreme, nema ni tih odgovora. Nema ih, verujte i sada vas opominjem da mi kažete kako je moguće da imate 480 veterinarskih inspektora, ali da nadležnost tih veterinarskih inspektora zakonom nije regulisana, zato što više od polovine njih nema licencu, što znači da ne mogu samostalno da rade.
Šta mislite da li može da se utiče na rad ljudi koji nemaju licencu i koji znaju da nemaju licencu i ne odgovaraju za radno mesto na kome se nalaze? I te kako. Posledice tog činjenja, odnosno nečinjenja, naravno ne mogu da kažem da ste vi odgovorni za sve ovo što ovde ja navodim. Vi ste najmanje odgovorni, ali da budem poštena, nasledili ste stotinu problema kada ste ušli u ovu oblast, ni jedan niste razrešili, pridodali ste još nekoliko desetina, tako da sad imamo jedan još malo veći haos.
Hajde da vidimo još jednu stvar. U Srbiji je 2005. godine, danas je 2013. godina, osam godina je prošlo, donet taj Zakon o veterini i još uvek nisu veterinarski specijalistički instituti, njih je 10, i naučni instituti, njih su dva, kao javne službe od posebnog društvenog značaja usaglašeni sa Zakonom iz 2005. godine. Pazite, još nisu stigli da se usaglase. Zbog čega nisu stigli da se usaglase? Mnogo je jednostavno. To bi konačno ukinulo monopol među ovim organizacijama, a oni sada na osnovu nevažećeg zakona, znači onog tamo pre ovog iz 2005. godine, samo na komercijalnim poslovima koje dobijaju od države zarađuju milione i milijarde evra bez javnog konkursa. Vi imate tako izabrane, da ih ne nabrajam, mada mogu da vam nabrajam i Kraljevo i Šabac i Jagodinu i Niš. Paradoks je još veći kada pogledate ovo. Dakle, oni nemaju javni konkurs, ali veterinarske stanice i javne i privatne, koje takođe zajednički učestvuju u ovim poslovima, učestvuju na javnom konkursu i tako im ugovorom poveravali posao na tri godine. Ovi su bez konkursa, ovi sad imaju neke javne konkurse, dobijaju poslove na tri godine, a sprovođenje tih konkursa je za neku drugu priču.
Još jedno pitanje koje se odnosi na hranu, koja je takođe jedna od stvari ovde. Hajde da vidimo u kakvom su nam stanju referentne laboratorije. Imaju li opremu, kakva je to oprema? Da li ona može da odgovori, recimo, na probleme kada je su u pitanju mikotoksini? Imali smo tu priču sa aflatoksinom. Da li možete da kažete da li su nam laboratorije, neću da pitam na one na terenu, one koje treba da ima veterinar, samo one koje su nam referentne, da li one imaju i kakvu opremu imaju?
Možda niste dobro upoznati, recimo ne znate podatak da su vam tražili ljudi da dođu i da razgovaraju sa vama, to su praktičari koji žele da svoju struku održe u životu i da žive od svog rada, a ne da strepe da li će doći neki inspektor koji će zatvoriti stanicu zato što ne mogu da imaju veterinarske lekove, ne mogu da kupuju humane da koriste u te svrhe. Bilo bi dobro da, ako želite da ove ugovore bilo ko sa vama sarađuje na bilo koji način, morate da budete partner koji je od poverenja, partner koji može da odgovori na izazove. Ovog trenutka vam tvrdim, veterina ne može vam odgovori na ove izazove. Pobrinite se za to što pre. Svi mi nosimo živote građana i zdravlje građana na duši ako ovo ne vidimo. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima ministar Knežević.
...
Srpska napredna stranka

Goran Knežević

Hvala lepo, gospođo Marković.
Slušao sam vas i jutros vrlo pažljivo kada ste postavljali poslanička pitanja. Vi ste pokrenuli upravo ovih par pitanja i oko programa i oko lekova i oko ove afere u Kragujevcu i sami ste spomenuli i nabrojali niz problema koji tište veterinu, ali to su univerzalne stvari koje tište uopšte našu svakodnevnicu.
Verujte da radimo i da pokušavamo da sve ove stvari prevaziđemo. Verujte da nije lako. Uzmite samo primer upravo ovo što ste rekli, uništavanje naše domaće proizvodnje vakcina, uzmite samo te dve privatizacije Veterinarskog zavoda u Zemunu i Subotici, koji su proizvodili najveći broj toga, uzmite problem koji smo imali sada sa svinjskom kugom. Da su ti lekovi postojali na lageru, ali su oni izgubili akreditaciju pre određenog vremena, pa nismo mogli da pustimo u promet pa se, to znate, odmah petlja i uvoznički lobi i sve se događa ono što se događa.
Znači, brojni su problemi. Ne bežim od toga da pričamo o tome, ali mislim da je za to potrebna, kao što smo pričali o aflatoksinu, kao što smo pričali o ekonomskoj situaciji u Srbiji, nije sporno da se zakaže sa predsednikom da se dogovori i da onda razgovaramo o svim temama.
Inače, samo da vam kažem, rekli ste da sam odbio da primim predstavnike veterine. Ne, verujte mi svi koji se prijave, koji žele da dođu do mene su došli do mene, od direktora veterinarskih instituta do onih instituta koje sam obišao. Ništa nije sporno. U svakom slučaju mogu kad god hoće da dođu.
Samo još nešto što se tiče programa. Primetili smo i mi i većina stvari koje ste rekli stoji. Primetili smo to. Tako da se radi na izmeni programa. Kasnimo zbog objektivnih i subjektivnih razloga. Ima dosta subjektivnih kod nas u ministarstvu samom. Promenili smo tri rukovodioca tamo. Idemo dalje. Pokušavamo nešto da uradimo. Radi se na tome ali je potrebno i vreme.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Gospođa Vojić Marković, replika.

Milica Vojić-Marković

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Gospodine ministre, svesna sam toga u kakvo ste vi gnezdo ušli. Pomenuli ste u prvoj rečenici svog odgovora čarobnu reč – lobi. Tako se nekako dogodilo da vas traže ljudi iz Veterinarske komore. Verujte da ljudi sigurno ne bi lagali ovakve stvari i ne bi tražili od mene da lažem. Znači, znam da sve ovo što ste rekli stoji, ali moram da vam kažem ove stvari zato što je javnost zdravlje građana ugroženo i mislim da je vrlo ozbiljan trenutak za vašu reakciju. To što postavljate na mesta načelnika, na rukovodeća mesta u ministarstvu ljude koji imaju jako mnogo putera na glavi, na kraju onih dokazanih putera na glavi, ne daje nadu da otvoreno razgovaramo danas ovde bez rukavica. Bilo bi dobro da tamo dođu ljudi koji nemaju putera na glavi i kojima veruju i vi i njihove kolege i građani Srbije. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Gospođa Snežana Bogosavljević Bošković.
...
Socijalistička partija Srbije

Snežana Bogosavljević-Bošković

Socijalistička partija Srbije
Poštovani predsedniče Narodne skupštine Republike Srbije, uvaženi ministre, dame i gospodo narodni poslanici, pred nama su predlozi zakona o potvrđivanju važnih međudržavnih sporazuma o saradnji u oblasti poljoprivrede. U pitanju su tri međudržavna sporazuma koja su potpisana između Vlade RS i Vlade CG, kao i Memorandum o razumevanju za pitanja saradnje u oblasti poljoprivrede između Vlade RS i Republike Turske.
Predstavnici vlada RS i CG potpisali su sporazume o saradnji u oblasti veterine, zdravstvene zaštite bilja i međusobnom priznavanju i prihvatanju dokaza o ispunjenosti uslova o hrani kao i hrani za životinje biljnog, mešovitog i kombinovanog porekla. Srbija i Crna Gora su zemlje upućene jedna na drugu, zemlje koje povezuju zajednički interesi za saradnju u najrazličitijim oblastima privrednog, društvenog i kulturnog života. Bliskost, razumevanje i tradicionalna vezanost kako građana tako i privrede, samim tim i poljoprivrede naše dve zemlje u prethodnim godinama učinili su da je Srbija glavni trgovinski partner Crne Gore. Podaci govore da Crna Gora ostvaruje najveći uvoz upravo iz Srbije.
U strukturi uveženih roba dominiraju hrana i poljoprivredni proizvodi, što je značajna komparativna prednost naše zemlje. Istovremeno za Srbiju tržište Crne Gore je veoma važno, pri čemu u robnoj razmeni sa Crnom Gorom mi ostvarujemo suficit. I pored odlične bilateralno-ekonomske saradnje, stručnjaci ocenjuju da i dalje postoje neiskorišćeni ili nedovoljno korišćeni potencijali, odnosno da ima još puno mogućnosti za unapređenje ove saradnje.
U tom smislu, izuzetno je važno i u obostranom je interesu stvaranje neophodnih preduslova koji će ovu saradnju olakšati i učiniti je kvalitetnijoj i efikasnijom. Zbog toga su i potpisani sporazumi o saradnji u oblasti poljoprivrede između Srbije i Crne Gore.
Cilj ovih sporazuma je da se, pre svega, olakša međusobna trgovina i razmena bilja i biljnih proizvoda, da se zaštite teritorije potpisnica sporazuma od unošenja i širenja biljnih bolesti, da se olakša promet životinja, proizvoda životinjskog porekla, hrane za životinje, veterinarskih lekova i medicinskih sredstava za upotrebu u veterini, da se onemogući unošenje zaraznih bolesti životinja i po zdravlje štetnih proizvoda i hrane životinjskog porekla, da se razvije saradnja u oblasti veterinarstva.
Pored navedenog, jednim od pomenutih sporazuma utvrđeni su i principi o međusobnom priznavanju i prihvatanju dokaza o ispunjenosti propisanih uslova o hrani i hrani za životinje biljnog, mešovitog i kombinovanog porekla. Polazeći od navedenih ciljeva smatram da se sporazumom u oblasti veterine uređuju važna pitanja, kao što su: veterinarsko-sanitarni uslovi za uvoz i prevoz životinja, proizvoda životinjskog porekla, hrane za životinje, hrane životinjskog porekla, veterinarskih lekova i medicinskih sredstava za upotrebu u veterini, razmenjivanje mesečnih izveštaja o stanju zaraznih bolesti, obaveštavanja o pojavi zaraznih bolesti itd.
Ovaj sporazum je značajan i zbog toga što predviđa unapređenje saradnje naših naučnih i stručnih institucija u oblasti zaštite životinja, predviđa pružanje uzajamne pomoći u proizvodnji i nabavci potrebnih sredstava za suzbijanje bolesti i lečenje životinja, kao i saradnju veterinarskih službi i niz drugih zajedničkih aktivnosti koje su u obostranom interesu, a u skladu su sa navedenim ciljevima potpisanog sporazuma.
Sporazum o saradnji između vlada Republike Srbije i Republike Crne Gore u oblasti zdravstvene zaštite bilja, takođe, decidno definiše obaveze potpisnica sporazuma od kojih su najvažnije međusobno obaveštavanje strana o listama i pojavi štetnih organizama, bilja, biljnih proizvoda, obaveštavanja o preduzetim fitosanitarnim merama, o suzbijanju istih, itd. I ovaj sporazum predviđa saradnju u oblasti razmene propisa o zaštiti bilja, razmeni iskustava i naučnih dostignuća u oblasti zaštite bilja, razmene stručnih časopisa, monografija, publikacija iz ove oblasti, itd.
Treći sporazum koji je potpisan između Vlade Republike Srbije i Vlade Crne Gore odnosi se na međusobno priznavanje i prihvatanje dokaza o ispunjenosti propisanih uslova o hrani i hrani za životinje, biljnog, mešovitog i kombinovanog porekla. Ovo je jedan izuzetno važan sporazum, jer se njime uređuju pitanja, kao što su: uslovi uvoza i prevoza pošiljke hrane, priznavanje i prihvatanje dokaza o ispunjenosti propisanih uslova o hrani na osnovu ovlašćenih i akreditovanih laboratorija, pitanja vezana za dokaze o ispunjenosti propisanih uslova o hrani, zemlji uvoznice i slično. Jasno je da se ovim sporazumom, takođe, želi olakšati međusobna trgovina uz zadržavanje propisanog nivoa zaštite života i zdravlja ljudi i životinja.
Smatram da je izuzetno važan i da svakako treba da bude potvrđen i Memorandum o razumevanju između Republike Srbije i Republike Turske o saradnji u oblasti poljoprivrede. Njime se uređuju pitanja važna za bilateralnu saradnju Republike Srbije sa Republikom Turskom u oblasti biljne proizvodnje, stočarstva, veterine, zdravlja bilja, sprovođenju zajedničkih projekata u oblasti poljoprivrede u preradi hrane, pakovanju, marketingu itd.
Memorandum predviđa razmenu informacija stručnjaka, rezultata istraživanja studija, obuka, organizovanje seminara, kao i rešavanje eventualnih spornih pitanja.
Polazeći od navedenog, smatram da sporazumi i Memorandum o razumevanju između vlada Srbije i Crne Gore i vlada Republike Srbije i Republike Turske su izuzetno važni, jer doprinose razvoju ukupnih ekonomskih odnosa država potpisnica, saradnji u oblasti poljoprivrede daju pravni okvir, pružaju osnov za unapređenje saradnje u oblasti poljoprivrede i proizvodnje hrane između država potpisnica, podržavaju i podstiču obim razmene poljoprivredno-prehrambenih proizvoda.
Zbog svega navedenog, smatram da su predloženi sporazumi i Memorandum izuzetno važni i značajni, jer na sveobuhvatan način uređuju pitanja na koja se odnose i istovremeno omogućavaju bolje pozicioniranje Republike Srbije na međunarodnom tržištu poljoprivrednih proizvoda. Ako se ima u vidu da je poljoprivredna proizvodnja jedan od najznačajnijih razvojnih ciljeva naše zemlje, onda ovi sporazumi svakako još više dobijaju na značaju.
Stoga će poslanička grupa Socijalističke partije Srbije, u danu za glasanje, podržati ratifikaciju ovih sporazuma. Hvala vam na pažnji.