Treća posebna sednica , 26.06.2013.

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Treća posebna sednica

26.06.2013

Sednicu je otvorio: Nebojša Stefanović

Sednica je trajala od 10:05 do 20:40

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici,  nastavljamo rad sednice Sedmog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2013. godini.
Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuje 144 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja broja narodnih poslanika prisutnih u sali, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.
Konstatujem da je, primenom elektronskog sistema za glasanje, utvrđeno da je u sali prisutno 122 narodnih poslanika, odnosno da je prisutno najmanje 84 narodna poslanika i da postoje uslovi za rad Narodne skupštine.
Obaveštavam vas da su sprečeni da sednici prisustvuju sledeći narodni poslanici: Momir Stojanović, Dejan Rajčić, Slavica Saveljić, Branko Ružić, Nataša Vučković, Vesna Marjanović, Donka Banović i Miloš Aligrudić.
Saglasno članu 90. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da sam pozvao da današnjoj sednici prisustvuju i Saša Janković, Zaštitnik građana sa saradnicima, prof. dr Nevena Petrušić, Poverenica za zaštitu ravnopravnosti sa saradnicima i Stanojla Mandić i Aleksandar Resanović, zamenici Poverenika za informaciju od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti.
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, uz saziv Sedmog vanrednog zasedanja Narodne skupštine u 2013. godini, koja je sazvana na zahtev 141 narodnog poslanika, saglasno članu 106. stav 3. Ustava Republike Srbije, članu 48. stav 3. Zakona o Narodnoj skupštini i članu 249. Poslovnika Narodne skupštine dostavljen vam je Zahtev za održavanje Sedmog vanrednog zasedanja u 2013. godini, sa određenim dnevnim redom sadržanim u tom zahtevu, sa ispravkom naziva prve dve tačke dnevnog reda.
Kao što ste mogli da vidite za Sedmo vanredno zasedanje Narodne skupštine u 2013. godini, određen je sledeći
D n e v n i r e d
1. Redovan godišnji izveštaj Zaštitnika građana za 2012. godinu, koji je podneo Zaštitnik građana sa Predlogom zaključka Odbora za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu od 8. maja 2013. godine, Predlogom zaključka Odbora za ljudska i manjinska prava i ravnopravnost polova od 24. maja 2013. godine, Predlogom zaključka Odbora za rad, socijalna pitanja, društvenu uključenost i smanjenje siromaštva od 29. maja 2013. godine i Predlogom zaključka Odbora za prava deteta od 31. maja 2013. godine;
2. Redovan godišnji izveštaj Poverenika za zaštitu ravnopravnosti za 2012. godinu, koji je podneo Poverenik za zaštitu ravnopravnosti sa Predlogom zaključka Odbora za ljudska i manjinska prava i ravnopravnost polova od 24. maja 2013. godine i Predlogom zaključka Odbora za rad, socijalna pitanja, društvenu uključenost i smanjenje siromaštva od 29. maja 2013. godine;
3. Izveštaj o sprovođenju Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja i Zakona o zaštiti podataka o ličnosti za 2012. godinu, koji je podneo Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti sa Predlogom zaključka Odbora za kulturu i informisanje od 24. juna 2013. godine i Predlogom zaključka Odbora za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu od 24. juna 2013. godine;
4. Izveštaj o radu Državne revizorske institucije za 2012. godinu, koji je podnela Državna revizorska institucija sa Predlogom zaključka Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava od 19. juna 2013. godine;
5. Godišnji izveštaj o radu Agencije za borbu protiv korupcije za 2012. godinu, koji je podnela Agencija za borbu protiv korupcije sa Predlogom zaključka Odbora za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu od 24. juna 2013. godine;
6. Predlog nacionalne strategije reforme pravosuđa za period 2013 - 2018. godine, koji je podnela Vlada;
7. Predlog nacionalne strategije za borbu protiv korupcije u Republici Srbiji za period od 2013. do 2018. godine, koji je podnela Vlada;
8. Predlog odluke o razrešenju i imenovanju zamenika člana Republičke izborne komisije, koji je podnela Poslanička grupa Demokratska stranka Srbije – Vojislav Koštunica;
9. Predlog odluke o izmeni Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije, koji je podnela Poslanička grupa Demokratska stranka.
Narodni poslanik Zoran Babić, na osnovu člana 92. stav 2, člana 157. stav 2. i čl. 191. i 192. Poslovnika Narodne skupštine, predložio je da se obavi:
1. Zajednički jedinstveni pretres o Redovnom godišnjem izveštaju Zaštitnika građana za 2012. godinu, koji je podneo Zaštitnik građana sa Predlogom zaključka Odbora za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu od 8. maja 2013. godine, Predlogom zaključka Odbora za ljudska i manjinska prava i ravnopravnost polova od 24. maja 2013. godine, Predlogom zaključka Odbora za rad, socijalna pitanja, društvenu uključenost i smanjenje siromaštva od 29. maja 2013. godine i Predlogom zaključka Odbora za prava deteta od 31. maja 2013. godine; Redovnom godišnjem izveštaju Poverenika za zaštitu ravnopravnosti za 2012. godinu, koji je podneo Poverenik za zaštitu ravnopravnosti sa Predlogom zaključka Odbora za ljudska i manjinska prava i ravnopravnost polova od 24. maja 2013. godine i Predlogom zaključka Odbora za rad, socijalna pitanja, društvenu uključenost i smanjenje siromaštva od 29. maja 2013. godine; Izveštaju o sprovođenju Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja i Zakona o zaštiti podataka o ličnosti za 2012. godinu, koji je podneo Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti sa Predlogom zaključka Odbora za kulturu i informisanje od 24. juna 2013. godine i Predlogom zaključka Odbora za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu od 24. juna 2013. godine;
2. Zajednički jedinstveni pretres o Izveštaju o radu Državne revizorske institucije za 2012. godinu, koji je podnela Državna revizorska institucija sa Predlogom zaključka Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja
javnih sredstava od 19. juna 2013. godine; Godišnjem izveštaju o radu Agencije za borbu protiv korupcije za 2012. godinu, koji je podnela Agencija za borbu protiv korupcije sa Predlogom zaključka Odbora za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu od 24. juna 2013. godine;
3. Zajednički jedinstveni pretres o Predlogu nacionalne strategije reforme pravosuđa za period 2013 - 2018. godine, koji je podnela Vlada; Predlogu nacionalne strategije za borbu protiv korupcije u Republici Srbiji za period od 2013. do 2018. godine, koji je podnela Vlada;
4. Zajednički jedinstveni pretres o Predlogu odluke o razrešenju i imenovanju zamenika člana Republičke izborne komisije, koji je podnela Poslanička grupa Demokratska stranka Srbije – Vojislav Koštunica; Predlogu odluke o izmeni Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije, koji je podnela Poslanička grupa Demokratska stranka.
Da li narodni poslanik Zoran Babić želi reč? (Ne)
Stavljam na glasanje ovaj predlog.
Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster na poslaničkoj jedinici.
(Narodni poslanici dobacuju s mesta.)
Mislite li da glasanje nije u redu?
Molim da se izjasnimo još jednom o predlogu gospodina Babića.
Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 126, protiv – niko, uzdržanih – nema, nije glasao jedan, od ukupno prisutnih 127 narodnih poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.
Saglasno odluci Narodne skupštine da se obavi zajednički jedinstveni pretres o predlozima akata iz dnevnog reda pod tačkama 1, 2. i 3, a pre otvaranja zajedničkog jedinstvenog pretresa, podsećam vas da, shodno članu 97. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe, a što ste dobili u materijalu.
Imam prijavljenog dr Dušana Milisavljevića, po Poslovniku. Izvolite.
...
Demokratska stranka

Dušan Milisavljević

Demokratska stranka
Poštovani predsedniče, koleginice i kolege narodni poslanici, reklamiram povredu Poslovnika član 237. – postupak za vršenje nadzora nad radom državnih organa, organizacija i tela.
Danas niste uvrstili u dnevni red izveštaj Zdravstvenog saveta Republike Srbije. To je regulatorno telo koje radi i koje dobro radi svoj posao. Skupštinski Odbor za zdravlje i porodicu je usvojio godišnji izveštaj Zdravstvenog saveta Srbije, a Skupština Srbije je pokazala nebrigu prema zdravstvu u Srbiji ne stavljanjem na usvajanje jednog dobrog izveštaja koji je skrenuo pažnju i na korupciju u zdravstvu Srbije i na neke mere koje bi trebalo Ministarstvo zdravlja da preuzme i da radi.
Molim vas, ako smo danas napravili tu grešku, da što pre kao predsednik Narodne skupštine Republike Srbije stavite na dnevni red i da izglasamo izveštaj Zdravstvenog saveta Republike Srbije, s obzirom da je to uloga Narodne skupštine. Današnjim ne stavljanjem na dnevni red godišnjeg izveštaja Zdravstvenog saveta pokazujete nebrigu prema zdravstvenom sistemu Srbije. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Ne vidim lošu volju, ali moram da vas podsetim da u vanrednom zasedanju predsednik Narodne skupštine određuje dnevni red Narodne skupštine. Dakle, predsednik Narodne skupštine može na zahtev određenog broja poslanika sazvati sednicu Narodne skupštine koja onda odlučuje o dnevnom redu. Ne vidim u čemu sam ja povredio Poslovnik, pošto povredu Poslovnika može učiniti samo predsednik Narodne skupštine. Međutim, ovo shvatam u dobroj nameri i verujem da će se i ovaj izveštaj naći na dnevnom redu.
Žao mi je što u prethodnim godinama nismo imali prilike da usvajamo izveštaje predstavnika nezavisnih institucija, što mislim da će ovaj saziv Narodne skupštine otkloniti.
Reč ima narodni poslanik Srđan Milivojević.
...
Demokratska stranka

Srđan Milivojević

Demokratska stranka
Poštovani gospodine predsedniče Narodne skupštine, dame i gospodo narodni poslanici, u vezi početka rada ove sednice, mislim da su prekršene sledeće odredbe Poslovnika Narodne skupštine.
Član 86. poslednji stav koji kaže – predsednik Narodne skupštine može da odloži čas, odnosno dan početka Narodne skupštine o čemu blagovremeno obaveštava narodne poslanike. S tim u vezi, juče nam je početak sednice od gospođe predsedavajuće bio odložen na pet minuta. Onda se pet minuta produžilo na 53 minuta. Mene ne čudi što će Vidovdan ove godine da padne 14. januara, ako toliko traje pet minuta.
Imam reklamiranje i člana 87. Poslovnika. Kaže - sednice Narodne skupštine se, po pravilu, održavaju utorkom, sredom i četvrtkom od 10,00 do 18,00 časova. Danas je sednica zakazana za 12,00 časova, a počela je u 12,20 časova. Pauza prilikom utvrđivanja kvoruma trajala je neuobičajeno dugo kod ovog objedinjavanja rasprave.
Na kraju, na osnovu člana 88, izražavam sumnju u prisustvo određenih narodnih poslanika. Voleo bih da dobijemo izvod iz elektronskog sistema glasanja o prisutnosti narodnih poslanika. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Naravno, svako ima pravo da traži. Imaćete pravo. To se objavljuje, to je zvaničan podatak.
Mogu da vam odgovorim vezano za ovu pauzu, pošto mislim da sam sa pravom i na vaše traženje povrede Poslovnika ponovio glasanje kako bi se otklonila svaka sumnja da je glasanje bilo regularno. Istovremeno, nekoliko narodnih poslanika je ukazalo da njihove poslaničke jedinice ne funkcionišu i da ne mogu da iskoriste svoje poslaničko pravo. Zbog toga sam dozvolio malo veću pauzu, ali je nesporno da je u sali bilo prisutno 126 poslanika koji su imali ubačene kartice u elektronski sistem za glasanje. Dokument o tome skupštinska služba će uvek pružiti i to nije problem.
Saglasno članu 96. stav 3. Poslovnika, pozivam poslanike koji nisu članovi poslaničkih grupa da međusobnim dogovorom odrede najviše tri učesnika u raspravi.
Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč sa redosledom narodnih poslanika.
Saglasno članovima 192. i 193, a shodno članu 157. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram zajednički jedinstveni pretres o: Redovnom godišnjem izveštaju Zaštitnika građana za 2012. godinu, koji je podneo Zaštitnik građana, sa predlogom zaključaka nadležnih odbora; Redovnom godišnjem izveštaju Poverenika za zaštitu ravnopravnosti za 2012. godinu, koji je podneo Poverenik za zaštitu ravnopravnosti, sa Predlogom zaključka Odbora za ljudska i manjinska prava i ravnopravnost polova i sa Predlogom zaključka Odbora za rad, socijalna pitanja, društvenu uključenost i smanjenje siromaštva; Izveštaju o sprovođenju Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja i Zakona o zaštiti podataka o ličnosti za 2012. godinu, koji je podneo Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti sa Predlogom zaključka nadležnog odbora.
Da li reč žele predstavnici predlagača?
Reč ima gospodin Saša Janković.

Saša Janković

Hvala najlepše, predsedniče skupštine. Hvala onima koji su danas tu, a juče nisu bili. Hvala još više onima koji su juče bili tu.
Izveštaj koji sam podneo sadrži stanje ljudskih prava i siguran sam da ste ga čitali, ali bih iskoristio priliku da u najkraćim crtama istaknem ono što smatram suštinom tog izveštaja.
Dakle, stanje prava građana Srbije u 2012. godini, podsetiću pričamo o 2012. godini, obeležili su pad u ostvarivanju ekonomskih, socijalnih i kulturnih prava građana, unapređenja nekih političkih prava uz istovremeni pad drugih, prekid začaranog kruga propusta u reformi pravosuđa, ali i izostanak rezultata u novom ciklusu. Stagnacija poštovanja vladavine prava jasna je demonstracija političke volje za borbu protiv korupcije i tabloidno banalizovanje te borbe. Ono što je posebno bitno za najveći broj građana, izostanak dosledne reforme administracije i u pogledu depolitizacije, u pogledu profesionalizacije, što su neki od uslova za zakonit i pravilan rad organa javne vlasti.
Poštovani narodni poslanici, Zaštitniku građana Republike Srbije prošle godine obratilo se 20 hiljada građana. Od tih 20 hiljada građana, gotovo svaki drugi je, između ostalog, rekao da ne može da živi na način na koji smatra da je dostojan života.
Sve češće nam se obraćaju građani koji kažu – znam da niste nadležni, ali ja nemam posao, nemam od čega da prehranjujem porodicu. Ekonomska i socijalna prava zavise od ekonomske osnove u društvu i nije moj posao da se bavim ekonomijom, ali jeste moj posao da ukažem da ono što imamo često nezakonito, a još češće neracionalno i nepravilno koristimo. Naveo sam vam već na prvoj strani jedan od takvih primera, a takvih je, nažalost, previše.
Dakle, u postupku kontrole povodom toga što se radnicima ne uplaćuju doprinosi možete saznati da u Srbiji postoji Centar za krompir, Centar za krompir u Guči koga je država, odnosno Vlada osnovala, kome je država dala zemljište, sredstva za rad, zgrade i sve što je potrebno, pretpostavljalo se, za naučnoistraživački rad, ali taj državni centar za krompir jedino što radi jeste da proizvodi i prodaje krompir na tržištu, praveći konkurenciju onima koji ne rade u državnim sredstvima. Pomažu ga dva ministarstva ozbiljnim sredstvima poreskih obveznika i uz državna sredstva, uz državnu pomoć, uz državne dotacije taj centar za krompir je u stečajnom stanju, ne isplaćuje ni zarade ni doprinose.
Takvih primera, narodni poslanici, ima previše. Zbog toga kada građanima kažemo da nema prava za ostvarivanje njihovih socijalnih prava, verujte da grešite i vi i grešim i ja, jer novca ima, samo se koristi na način koji je potpuno nedopustiv.
U građanskim i političkim pravima postignut je napredak. Prošle godine je niz zakona koji su neustavno regulisali pravo na pristup podacima u komunikacijama građana oglašeno neustavno pred Ustavnim sudom, a po predlogu Zaštitnika građana. To je veliki pomak. Našim građanima koji nemaju pravni identitet, koji su pravno nevidljivi omogućeno je da budu upisani u matične knjige i ti postupci su u toku. Našim građanima koji nemaju stan, nemaju kuću, odnosno beskućnicima je omogućeno da dobiju lične karte. Sve je to učinjeno na osnovu zakona koji ste vi u Narodnoj skupštini doneli, a koji je Zaštitnik građana pokrenuo, predložio i inicirao.
Ali, i među građanskim i političkim pravima ima negativnih trendova. Jedan od najznačajnijih je snižavanje suštinske slobode medija kroz uticaj netransparentnog vlasništva, pravne i etičke neuređenosti medijskog prostora, curenje osetljivih informacija iz državnih organa iz postupaka koji su u toku, a prema presudama Evropskog suda za ljudska prava objavljivanje informacija iz istraga koje su u toku predstavlja ne samo kršenje pretpostavke nevinosti, već i ugrožavanje nezavisnosti i autoriteta sudova. Nažalost, to se dešava svakodnevno.
Vladavina prava u Republici Srbiji još uvek je u senci političke volje. Upravo sam došao sa slušanja o izveštaju koji sam podneo kao nacionalni i preventivni mehanizam za sprečavanje torture, da se ponovo kaže da zakoni postoje, ali ih ne sprovodimo jer nema volje. Dragi narodni poslanici, potrebna je politička volja da se donese zakon i tu volju predstavljate vi ovde. Kada vi donesete zakon, nije pitanje političke volje da li će se on sprovoditi, već je pitanje vladavine prava. Onaj ko ne sprovodi zakon, ne radi nešto što je vezano za volju, nego krši taj zakon i na to kršenje treba da reagujete.
Prvi Ombudsman u svetu je u Švedskoj. Moju današnju koleginicu Ombudsmana pitao sam koliki je procenat izvršenja njenih preporuka? Ona mi je rekla da ne zna. Procenat izvršenja preporuka Zaštitnika građana je nešto manji od 70% i to je u okviru evropskog proseka. Švedski Ombudsman to ne zna, zato što kaže – moje je da utvrdim propust i da kažem ko i kako da ga ispravi. Ako to taj neko kojim slučajem ne uradi, reagovaće Vlada i pitati svog ministra zašto ne radi njegovo ministarstvo?Ako kojim slučajem Vlada to ne priupita ministra, a to se gotovo nikad ne dešava, onda će Narodna skupština pitati Vladu. Nije posao Ombudsmana da to radi.
Danas, i to želim da pohvalim, po prvi put Narodna skupština ima pred sobom predlog zaključaka jednog od resornih odbora, u kojem se kaže da Narodna skupština traži od Vlade kvartalno da dostavi spisak neizvršenih preporuka Zaštitnika građana, kao i razloge za neizvršavanje tih preporuka. Ako taj zaključak usvojite i, još bitnije, ako ga sprovedete, budite sigurni da će prava građana Srbije značajno biti unapređena.
Reč-dve o reformi uprave. Pored onog što je loše urađeno na političkom nivou, po pitanju odnosa vlasti prema korupciji načinjen je pomak. Građanima je pokazana jasna politička volja da će se sa korupcijom obračunavati. Ali, narodni poslanici, treba da znate da ministri ne mogu da budu borci protiv korupcije. Borci protiv korupcije svakodnevno su oni koje sam vam nabrojao u izveštaju, a to je preko 30 republičkih inspekcija - tržišna inspekcija, inspektorat za rad, sanitarna, zdravstvena inspekcija za lekove, turistička, devizni inspektorat, veterinarska inspekcija, vodoprivredna itd. Ne mogu se samo ministri boriti protiv korupcije. Ovi ljudi, hiljade njih prima platu od poreskih obveznika, nema dovoljna ovlašćenja, nema dovoljan autoritet i nema dovoljno odgovornosti. Svaki dan ti inspektori propuštaju da konstatuju nezakonitost, između ostalog i korupciju. Ako kojim slučajem to učine, veoma često im se smeši problem, ako su svojim ovlašćenjima obuhvatili nekog ko je u ovoj zemlji moćan.
Pozivam vas da od Vlade, a na osnovu podataka iz konkretnih kontrolnih postupaka koje vodi Zaštitnik građana, to nisu moja saznanja preko medija, moji saradnici idu u državne organe, ispituju ljude, uzimaju izjave, gledaju dokumenta, pa vas molim da na osnovu toga tražite od ministara da obezbede ono što im je zakonska dužnost, da obezbede samostalan i efikasan rad državnih inspekcija.
Reč o obimu aktivnosti. Svake godine od osnivanja Zaštitnik građana ima 30% više posla. To sa jedne strane ne iznenađuje, a sa druge strane nije loše - znate da građani Srbije imaju poverenja u institucije. Dobro je i to što u 22% slučajeva organi koji budu obavešteni da je Zaštitnik građana primio pritužbu na njihov rad i nakon što im postavim pitanja koja proističu iz pritužbe, kažu – pogrešili smo, ispravljamo grešku. Ali, nije dobro što postoje sistemski propusti i što postoje ljudi koji smatraju da su iznad zakona. Videćete da državna ministarstva, pogotovo ministarstva sile veoma ažurno ispunjavaju preporuke i videćete da neki veoma mali, veoma zaklonjeni državni organi smatraju ili organi javne vlasti smatraju da zakon za njih ne važi.
Ako ne napravimo način da oni koji se oglušuju o utvrđene nepravilnosti, insistiraju na svom pravu da krše prava građana, na svom pravu pod navodnicima, ako ne nađemo način da oni odgovaraju za svoj nerad i za svoju nesavesnost, nećemo puno postići.
Još pre godinu dana sam u proteklom sazivu Skupštine predložio, odnosno inicirao izmene Zakona o Zaštitniku građana koji bi omogućio efikasniji rad. Prošlo je godinu dana i taj predlog zakona je posle novog konstituisanja Narodne skupštine vraćen. Prošlo je godinu dana ja još uvek imam 30 ljudi sa kojima treba da odgovorim na 40.000 zahteva građana Srbije. Svaki od tih zahteva je dokument, dokumentovan, svaki građanin je identifikovan, svaki savet koji mu se da je zapisan, svaka preporuka u postupku je objavljena na sajtu Zaštitnika građana. Dakle, sada odgovorno kažem, neću moći da garantujem još dugo za kvalitet rada ove institucije pod ovakvim uslovima.
Istovremeno, dragi narodni poslanici, izmenom budžeta vi predviđate organe koji do sada nisu postojali i dajete im značajna novčana sredstva. Obavešten sam da ste predvideli postojanje kancelarije za brze odgovore. Niko me konsultovao nije, a ja sam jedini državni organ, ja, kao Zaštitnik građana koji u svom zakonitom opisu posla ima staranje o dobroj upravi. Niko me nije konsultovao o potrebi da se kancelarija za dobre odgovore napravi. Hajde što me nije konsultovao ali osnovni princip dobre uprave je da svaki organ daje brze odgovore o svom radu, a ne da se formira neki treći organ koji će davati odgovore o radu nekog drugog, brzo i plaćati ga.
Dakle, ako postoje desetine miliona dinara za nove organe, ne znam kako možemo pogledati čoveku u oči bez posla, čija porodica nema šta da jede i reći nema para za socijalnu pomoć dovoljno, a ja takvim ljudima gledam po opisu svog posla svaki dan u oči.
Mislim da vam neću više oduzimati vreme izlaganjem izveštaja verujem da je dovoljno detaljan. Sa zadovoljstvom ću odgovarati na vaša pitanja i unapred ću vam se izviniti iako ja izvinjenje nisam dobio, jedan sat ću morati da izađem, doći će umesto mene moj zamenik. Naime, ova sednica je zakazivana i odlagana nekoliko puta, pomerani su rokovi, ja sam pomerao svoje odgovornosti prema drugim ljudima i današnju ne mogu da izbegnem, moraću da izađem u jedan sat i vratiću se nakon sastanka koji moram da imam.
Nažalost, moj zamenik iako je izabran glasovima narodnih poslanika, dakle, nije ga izabrala Vlada već Narodna skupština, moj zamenik neće imati pravo da razgovara sa vama zato što je takvo tumačenje Poslovnika Narodne skupštine. Na tome vam se izvinjavam ali budite sigurni da će mi preneti sve što vi budete rekli. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima doktor Nevena Petrušić. Izvolite.

Nevena Petrušić

Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, želim da izrazim najpre svoje zadovoljstvo što je naš prošlogodišnji izveštaj bio predmet pažnje odbora Narodne skupštine, što je takođe zaslužio pažnju i ženske parlamentarne mreže u onom delu u kome se odnosi na ostvarivanje rodne ravnopravnosti i naravno zato što je danas predmet vaša pažnja.
Kao što znate onaj koji se odnosio na prethodnu godinu nije bio predmet rasprave u Skupštini. To što danas o ovom izveštaju raspravljamo nas raduje i to je jedan dobar znak, rekla bih.
Izveštaj koji je pred vama zapravo ima dvojaku funkciju i tako piše u samom zakonu. S jedne strane tu je da prikaže realnu sliku stanja u ostvarivanju ravnopravnosti, da ukaže na ključne probleme i na one društvene grupe i na ona područja društvenih odnosa u kojima je diskriminacija najučestalija.
Sa druge strane ovaj izveštaj na neki način pruža pregled i rada Poverenika za zaštitu ravnopravnosti, samostalnog i nezavisnog tela koje kao što znate ustanovljeno Zakonom o zabrani diskriminacije sa jednim jedinim zadatkom da se bavi jednim jedinim pravom, a to je pravo na slobodu od diskriminacije. Nadam se da ovaj naš izveštaj sa podacima koji su u njemu sadržani na neki način ispunjava i ostvaruje jedan i drugi zadatak.
Ono što je karakteristika izveštaja koji je pred vama i po čemu se on razlikuje od prethodna dva koja smo podneli Narodnoj skupštini jeste da je u njemu dat prikaz jednog istraživanja koje smo sproveli krajem prošle godine, istraživanje javnog mnjenja koje je trebalo da pokaže kakvi su stavovi građana i građanki Srbije kada je reč o diskriminaciji i kako oni vide ovu pojavu, kakvi su njihovi stavovi u smislu kakva je etnička, socijalna distanca prema pojedinim društvenim grupama. Naravno, želeli smo da znamo i da li znaju da li postoji Poverenik za zaštitu ravnopravnosti i šta on radi i kakva mu je nadležnost.
Ovo istraživanje je dragoceno i verujem da je ono zavredelo vašu pažnju. Sigurna sam da oni koji rade na izradi različitih politika u različitim oblastima mogu da imaju veoma dobre pokazatelje u kojim to oblastima zapravo moramo intenzivno raditi kako bi se menjalo stanje svesti. Istraživanje pokazuje, a ja ću navesti samo jedan jedini podatak, da 18% naših građana i građanki imaju izrazito diskriminatorne stavove. Takođe, pokazuje da jedna polovina građana i građanki ne bi diskriminisali ali ne bi ni osudili diskriminaciju, ne bi reagovali u slučaju diskriminacije. To je takođe nešto što nas brine.
Ovo istraživanje takođe je pokazalo da imamo ogromnu etničku distancu najveću prema Albancima, Hrvatima, Muslimanima, Bonjšacima a na četvrtom mestu su Romi, Romi koji su u nekim ranijim istraživanjima koja su vršena možda biliu nekom periodu i na prvom mestu. Kada je reč o socijalnoj distanci, zabrinjava podatak koliki je ogroman broj naših građana koji LGBT ne bi ni u svom komšiluku, ne bi ih u porodici, ne bi sa njima da imaju nikakva posla. Kakav je naš odnos prema osobama obolelim od HIV-a i prema drugim marginalizovanim društvenim grupama.
Ti podaci zajedno sa onim što su i naši nalazi u pogledu toga koliko naš obrazovni sistem je u stanju da zapravo kod dece koja danas stiču prva saznanja o životu koji ih okružuje kod dece koju obrazujemo ili bi makar tako trebalo da bude za život u jednom otvorenom, tolerantnom društvu, demokratskom društvu. Koliko zaista ti nastavni materijali, taj nastavni staž, ali i nastavna praksa omogućavaju da deca ne nauče definicije šta je to nediskriminacija, šta su to ljudska prava, šta je to tolerancija, nego da ih obučimo da u svom svakodnevnom životu, od malih nogu kako će to kasnije činiti i u kasnijem životu kao odrasli ljudi, zapravo praktikuju toleranciju.
Jedan od naših preporuka kao što ste mogli da vidite jeste upravo da u sistemu obrazovanja nešto menjamo i ima se mnogo toga šta promeniti, zabrinjava podatak da iako je bilo potrebno da na osnovu Zakona o osnovama obrazovanja i vaspitanja se donese jedan poseban podzakonski akt koji će zapravo urediti reakciju na slučaj diskriminacije u obrazovnim institucijama. To ni do dan danas nije učinjeno, o čemu sam govorila i na odborima.
Želim ovde samo da podsetim na neke podatke iz našeg izveštaja. Mi smo u 2012. godini u tom periodu koji se odnosi na naš izveštaj imali priliv od 40% više pritužbi nego što je to slučaj u 2011. godini. Iz ovoga ne treba zaključiti da je diskriminacija povećana, nego treba zapravo pre svega imati u vidu da je institucija Poverenika vidljivija. Bila bih prosto, na neki način i slobodna da kažem da mi verujem da je povećan broj pritužbi nešto što je rezultat i našega rada jer smo u 2012. godini obišli preko 60 gradova u Srbiji, uključujući i romska naselja i druga naselja gde žive raseljena lica sa Kosova, izbeglice. Pokušali da objasnimo najpre kako da lako mogu da prepoznaju diskriminaciju, na osnovu čega da znaju da li su diskriminisani i da naravno objasnimo šta mi to radimo, kako jednostavno da nam se obrate.
Sa druge strane, ono što takođe brine kada sumiramo same pritužbe koje su nam stigle, jeste da se preko 40% pritužbi odnosi na diskriminaciju koju vrše organi javne vlasti na svim nivoima. Nas to posebno brine, a ono što smo takođe primetili i što želim da podelim ovde sa vama jeste da mnogi pravnici, zaposleni u lokalnim samoupravama i zapravo iz onoga što nam pišu kada se izjašnjavaju o pritužbama, pokazuje jedno elementarno nepoznavanje antidiskriminacionih propisa.
Mi smo veoma često mogli da se uverimo, da ljudi ne znaju da postoji Zakon o diskriminaciji, odnosno o zabrani. Naš je zadatak takođe i mi smo već pripremili jedan program, zajedno sa drugim društvenim akterima da negde pravnike, one koji rade na pripremi različitih odluka koje donose lokalne samouprave, pre svega one, ali i drugi organi vlasti, da ponudimo jedan korpus znanja, da im pokažemo da kada kreiraju neke odluke iz svoje nadležnosti, da moraju sami vršiti testiranje tih odluka sa aspekta diskriminacionih propisa, kao što je naš rad bio usmeren u postupanju pojedinačnih slučajeva diskriminacije, a kada kažem pojedinačnim, mislim i na slučajeve diskriminacije pojedinaca, ali i na slučajeve diskriminacije čitave grupe ljudi. Koristili smo obilato svoje ovlašćenje, zakonsko ovlašćenje da organima javne vlasti i drugim licima upućujemo preporuke za preduzimanje mera, kako bi se stanje unapredilo.
Sa jedne strane, unapredilo u smislu da se otklanjaju uzroci diskriminacije, da se uklanjaju odredbe sadržane u raznim aktima koje su zapravo diskriminišuće u svojoj prirodi, ali da se unapredi i sistem zaštite od diskriminacije.
Dakle, 117 takvih preporuka je upućeno i čini mi se da su one poprilično konkretizovane i da pružaju jasne smernice za postupanje onima na koje se odnose.
Ove preporuke spadaju u red onih koje donosimo, a koje se najmanje sprovode.
Moram da kažem da i Poverenik za zaštitu ravnopravnosti, kao i Zaštitnik građana, može i ovog puta da ukaže na problem nesprovođenja preporuka.
Mnoge preporuke koje smo dali su preporuke koje su i u praksi i u onome što su izveštaji međunarodnih institucija, potvrđene kao ispravne.
Nije bilo potrebe da se pokreće postupak pred Evropskim sudom za ljudska prava, u pogledu diskriminacije, u pojedinim slučajevima, jer povodom tog konkretnog slučaja diskriminacije, već je postojala preporuka Poverenika, a zapravo, često se desi da se svi ti argumenti ponove kada se o tome odlučuje.
Pre nekoliko dana, Ustavni sud Srbije je morao da sprovede postupak i da utvrdi da je odredba člana 85. ZPP neustavna, iako smo mi pre više od godinu dana zapravo dali preporuku, pre nego što je ovaj zakon usvojen, da se ta odredba eliminiše, jer nisu sazreli uslovi da je imamo, budući da nemamo još uvek dobro utemeljen, delotvoran, funkcionalan sistem besplatne pravne pomoći.
Želim takođe da kažem da naši podaci govore da kada je reč o osnovu diskriminacije, da se ovde među pritužbama pojavljuju pritužbe koje se odnose na diskriminaciju, na osnovu invaliditeta, nacionalne pripadnosti etničkog porekla, pri čemu je tu najviše onih koji se odnose na diskriminaciju Roma, zatim pol, verska i politička ubeđenja i starosno doba.
To je negde po broju pritužbi koje su nam stigle, ali iz toga se ne može zaključiti da je upravo diskriminacija po ovim osnovama najraširenija, zato što različiti faktori na to utiču.
Mi imamo jako razvijen nevladin sektor i organizacija civilnog društva koja deluje u pojedinim oblastima i koje su vrlo agilne u korišćenju ovlašćenja da podnose pritužbe Povereniku, to sa jedne strane jeste značajan faktor.
Sa druge strane, treba imati u vidu da se najveći broj pritužbi odnosi na diskriminaciju u sferi rada i zapošljavanja, što opet ne znači da je tu najizraženija, nego ljudi kada je o ovim pravima reč, su najspremniji i najmotivisaniji da traže zaštitu od diskriminacije, jer se radi o jednom pravu koje je neko elementarno egzistencionalno pravo.
Sa tim u vezi, želim da zaključim, kada je reč o praćenju pojave diskriminacije, jedna od naših preporuka je bila da Srbija pristupi donošenju strategije za borbu protiv diskriminacije i mene jako raduje, verujem da sve nas raduje da je takva strategija izrađena, ona je trenutno u završnoj fazi i ja očekujem da će upravo mere koje su predviđene strategijom za borbu protiv diskriminacije, zapravo veoma brzo, budući da je strategija praćena i akcionim planom, dati odgovarajuće efekte.
Jedan naš deo te preporuke odnosio se na to da moramo uspostaviti jedan funkcionalni sistem koji će obezbediti da se podaci iz različitih institucija, a koji su relevantni za pojavu diskriminacije, da se prikupljaju, da se daju dobre metodološke procedure, koje će obezbediti da ovu pojavu pratimo i da vidimo da li te mere kreativnosti koje preduzimamo na suzbijanju diskriminacije daju efekta ili ne.
Pokrenuli smo nove parnice u ovom periodu na koji se izveštaj odnosi, pet je takvih.
Takođe, naše iskustvo pokazuje da još mnogo moramo raditi da i pravni profesionalci, sudije, ali i drugi profesionalci, uključujući i advokate zapravo povećaju nivo razumevanja samog fenomena diskriminacije, povećaju nivo i razumevanja onoga što su danas međunarodni propisi koje neposredno mogu da primenjuju.
Zašto to kažem? Zato što nije dovoljno da znamo šta piše u Evropskoj konvenciji za zaštitu ljudskih prava, da bismo je valjano primenili, potrebno je da razumemo koje vrednosti stoje iza svakog ljudskog prava koje je tamo garantovano. Čini mi se da, kada gledate kako funkcionišu pravosudne i druge institucije, da sa tim postoje izvesni problemi, i ima onih koji još uvek to ne razumeju na najbolji mogući način. Nije dovoljno navesti kako to u nekim presudama koje smo dobili, gde se javljamo kao tužioci, neku presudu Evropskog suda za ljudska prava, već treba primeniti pristup metodologiji koju i sam Evropski sud za ljudska prava primenjuje, kada odlučuje da li jeste ili nešto nije diskriminacija.
Pored onoga što je naše delovanje post festum, nastojali smo, koliko god su to naše mogućnosti dozvoljavale, da delujemo preventivno, da promovišemo ideju ravnopravnosti, nediskriminacije, da zajedno sa nevladinim organizacijama, sem medijima, utičemo da se menja stanje svesti, da se podiže nivo znanja. Učestvovali smo na mnogim javnim slušanjima, upravo u ovoj Skupštini i nastojali sami, kada su bila neka važna pitanja, poput pitanja da li će ovde u Skupštini sedeti ovoliko žena koliko danas ima i mnoga druga pitanja koja su bila predmet javnog slušanja, da utičemo na takva rešenja.
Dali smo i neke preporuke za koje očekujemo da budu ispunjene. Ono što želim još da kažem, naš rad tamo gde smo članovi međunarodnih različitih asocijacija kao što Evropska mreža tela za ravnopravnost, da jako prate naš rad i ocenjuju ga pozitivno. Mi, naravno, koristimo iskustva drugih sličnih tela i ono što su stavovi koje zauzimamo u pojedinačnim slučajevima, upravo se zasnivaju na standardima koji danas važe i koje je izgradio i Evropski sud za ljudska prava, Evropski sud u Luksemburgu, budući da težimo EU i to može biti nešto relevantno za nas, a taj sud takođe ima bogatu praksu, iako je manje poznat nego Evropski sud za ljudska prava.
Sama činjenica da smo predloženi da budemo od jeseni u bordu "Ekvineta", nekako za nas, ali rekla bi i za Srbiju jeste potvrda da ovo telo naše negde se pozicioniralo i da ocenjujemo da njegova praksa može dalje sama da se razvija i da ima podršku.
Strateški plan koji smo doneli, komunikaciona strategija, to su sve neke stvari koje će omogućiti da nastavimo da se razvijamo. Naša saradnja sa Narodnom skupštinom, sa njenim odborima je mnogo bolja nego na samom početku i ovi zaključci koji će danas biti predmet pažnje, pokazuju da se razume i da se shvata suština onoga što su naše preporuke.
Još uvek nismo zadovoljni koliku smo saradnju razvili, koliko smo to uspeli u 2012. godini sa sindikatima. Broj pritužbi koje nam sindikati podnose, iako oni jesu ovlašćeni i mogu to da čine, veoma je mali i mi već imamo nekakve planove da tu produbimo saradnju sa sindikatima i verujem da je posledica toga i njihovi slabi resursi možda, ali sa druge strane da je potrebno da i ovo što je naš rad, način našeg rada, da na neki način približimo ljudima, sindikalnim aktivistima i aktivistkinjama.
Saradnja sa nevladinim organizacijama, sa drugim organizacijama civilnog društva, sa medijima koji odgovorno se odnose prema fenomenu diskriminacije, razumeju svoju ulogu u promovisanju ideje diskriminacije, dobra je, ali naravno imamo i medije u odnosu na koje smo morali da utvrđujemo da su izvršili diskriminaciju, da su objavili neprimerene sadržaje.
Jedanaest knjiga, priručnika, brošura koje smo izdali i sa Pravosudnom akademijom, sa sudijama Vrhovnog kasacionog suda, deo je onoga što su naši ukupni napori da širimo znanje i podižemo svest ljudi. Zaposleni u stručnoj službi poverenika, takvih je ukupno 18, uključujući i one koji obavljaju stručne poslove i ne rade neposredno na predmetima našim, znatno je unapređeno i njihove profesionalne kompetencije, sama institucija je postala vidljivija, pristupačnija, dostupnija, što naravno ne znači da smo zadovoljni stanjem, na tome treba još mnogo toga uraditi.
Ovde očekujem podršku i vidim da i takvi zaključci, na neki način, jesu da nam daju nadu da će svi oni od kojih na neki način zavisimo u obezbeđivanju uslova za naš bolji rad, a to je pre svega problem rešavanja prostora, na šta se ukazuje i u izveštajima međunarodnih organizacija, što nam obezbeđuje da povećamo broj ljudi u našem aktu o sistematizaciji, koji je Narodna skupština usvojila, a treba da nas bude po tom aktu 60, a nas je zajedno sa mnom 18. Dakle, to su jako skromni kapaciteti, imajući u vidu povećanje obima posla.
Naravno, potrebno je da budemo dostupni i ne samo u Beogradu, nego i u drugim delovima Srbije. Najviše pritužbi stiže iz Beograda, nešto manje iz Vojvodine. Nema sa juga Srbije, nema iz zapadne Srbije. Naša ideja i, mislim, jedan plan koji je i strateškim planom utvrđen, da pokušamo da negde formiramo male regionalne centre, neka to bude jedna osoba u tim centrima zaposlena, ali će tamo ljudi moći da dobiju informacije i moći ćemo da ih podstaknemo da prepoznaju diskriminaciju, da je ne trpe i da reaguju, to je zadatak svih nas.
Poverenik za zaštitu ravnopravnosti i svi zaposleni u službi poverenika zaista su posvećeni misiji koju imamo i to razumemo ne samo kao naš profesionalni zadatak, nego kao jednu misiju koju sa zadovoljstvom, sa svim svojim kapacitetima, ne žaleći truda, zaista to ima na najbolji način da ispunimo. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Da li reč žele izvestioci nadležnih odbora? (Ne)
Da li reč žele predsednici odnosno predstavnici poslaničkih grupa? (Da)
Reč ima gospodin Jugović. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Aleksandar Jugović

SPO-DHSS
Poštovani predsedniče, poštovane kolege i koleginice, SPO i DHSS podržavaju ovakav vid parlamentarnog delovanja, jačanje nezavisnih regulatornih tela, jer mislimo da snaga institucije Zaštitnika građana mora jačati, ako stremimo vrednostima savremenih zapadnih demokratija.
Samo mali ljudi misle da istorija počinje od njih. U tom smislu, problemi koji su nasleđeni nekako su posle 20 veka ili u poslednjoj deceniji 20 veka bačeni pod tepih, njihovo nasleđe i sve ono što je inpliciralo ružnu sadašnjost.
Mi pozdravljamo to što je Zaštitnik građana,Saša Janković, podržao usvajanje u ovom parlamentu zakona o otvaranju dosijea, jer je nekoliko puta SPO, a poslednji put zajedno sa DHSS pokušao da uvrsti u dnevni red zasedanja ovog parlamenta, jedan takav zakon.
Mi smo, smatrajući da je to neophodna pretpostavka kako bi smo sve one nasleđene probleme počeli da rešavamo, tražili u nekoliko navrata od ljudi koji su se borili za demokratske vrednosti, od ljudi koji su 5. oktobra obećali, kao jedan od glavnih zadataka, otvaranje dosijea. Dakle, jedno od 10 obećanja, ili jedno od 10 stavki ugovora sa narodom DOS 5. oktobra, bilo je otvaranje dosijea. Do dana današnjeg to nije učinjeno. Nije učinjeno iz mnogo razloga.
Oni koji kažu da se u dosijeima ništa ne nalazi, moraju odgovoriti na pitanje – otkud toliki otpor otvaranju dosijea? Oni koji kažu da je uništena dokumentacija ili da je uništavana, to dobro znamo od strane ondašnjeg DB posle 5. oktobra, mesecima na poligonu kod VMA, moraju odgovarati za to. Kako su agenti Štazija u istočnoj Nemačkoj odgovarali zbog uništavanja dokumentacije njihove tajne službe?
Mi zaboravljamo da živimo upravo to nasleđe, da nam se u državnim službama, državnim strukturama nalaze ljudi koji su naslednici ili koji su sve činili kako bi određene političko-tajkunske, političko-poslovne strukture, zagrabile što više vlasti i što više državnog novca.
Od 12. septembra 1944. godine, namerno obuhvatam period od osnivanja OZNA, do dana današnjeg, jer je to predmet svega onoga što se nalazi u dosijeima, od 12. septembra 1944. godine, od momenta osnivanja OZNA, do 1946. godine, ubijeno negde oko 100.000 ljudi i pobacano u masovne grobnice širom Srbije, samo zato što su bili drugačijeg političkog opredeljenja.
Parlamentarna skupština Saveta Evrope, Rezolucijom 1481, tražila je od svih bivših komunističkih zemalja, zahtevala, da donesu u svojim parlamentima rezolucije kojima bi se usudili zločini totalitarnih komunističkih režima. To nije učinjeno u Srbiji, učinjeno je recimo u Mađarskoj, pa smo mi pre nekoliko dana donosili parcijalnu, što su SPO i DHSS podržali kao poslanički klub, osudu zločina partizana ili pripadnika partizanskog pokreta na teritoriji Vojvodine nad mađarskim stanovništvom.
Dakle, u Srbiji je ubijeno i već postoji popisano, samo za tri godine, od komisije koja se bavi ispitivanjem tih zločina, 60.000 imena i prezimena rodoljuba, čiji se grob ne zna. Da li su to osnovna ljudska prava kojima bi trebalo da se bavi Zaštitnik građana i ova država? Nemačka se neće umiriti dok ne bude popisala svoje žrtve i sve ozbiljne države na taj način tretiraju svoje žrtve.
Evropa je od nas tražila da mi donesemo jednu takvu rezoluciju, zato što je nasleđe veoma jako, zato što sam u nekoliko navrata o tome govorio i reći ću opet, da su potomci onih koji su zauzeli vile na Dedinju posle 1945. godine, a koji su pomislili da se zločin isplati, duboko se ukorenili u svim državnim strukturama od posle Drugog svetskog rata do dana današnjeg. Oni su i najveći protivnici Evrope. Evropska komisija je rekla da Srbija neće postati članica EU do onog momenta dok se ne otvore tajni dosijei. Šta je zadatak tih ljudi koji se nalaze u državnim službama? Upravo da ukoče put Srbije u EU jer je ulazak Srbije u EU faktički ogledalo u kome će se oni naći, njihovi zločini, njihove veze i njihovi koraci, kako bi Srbiju osramotili, obogaljili, napravili nesretnijom zemljom. Jer, oni žive po principu – što je Srbiji lošije, njima je bolje.
Mi moramo videti, a ja pretpostavljam da se to nalazi u tim dosijeima, i tragove krvavog koraka, tragove krvavog novca, ubistva novinara, političkih neistomišljenika 90-ih godina 20. veka. Nemoguće je da Državna bezbednost posle 5. oktobra pali svoje arhive, a da se upravo ti tragovi ne nalaze u dosijeima.
U Bugarskoj, podsetiću, pre dve godine, parlamentarna komisija za otvaranje dosijea ustanovila je da su četiri bivša ministra, jedan potpredsednik Vlade i 15 bugarskih vladika, bili saradnici njihovih tajnih službi. Bili bismo naivni ako bismo pomislili da u Srbiji situacija nije slična.
Mi moramo otkriti i to u predlogu zakona koji je SPO dostavio pisarnici, u proceduri je, podnet je na usvajanje ovom parlamentu u nekoliko navrata, u tom zakonu koji je pisan po iskustvima savremenih, sada već zemalja članica EU, bivših komunističkih zemalja, dakle, ljudi koji su priznali na kakvim osnovama je građena istorija druge polovine 20. veka u njihovim državama, dakle, moraju postojati i imena onih ljudi, i to je osnova ljudskih prava, koji su uhodili svoje žrtve i čije uhođenje je proizvelo smrtne posledice i veliku nesreću po one ljude koji su uhođeni.
Dakle, ne mora jedino SPO svaki put da opominje ovaj parlament šta je preko potrebno da se uradi. I premijer je u svom ekspozeu, prilikom formiranja ove vlade, takođe rekao da će za ovoga mandata otvoriti dosijea a mi ne vidimo ni naznake ka jednom takvom koraku.
Smatram da je najveća vrednost i svaki hrišćanin to smatra, svaki čovek koji je pripadnik civilizacije a ne anticivilizacije, da je najveća vrednost ljudski život. Mislim da su ogromne žrtve iza nas, da su mnogi ljudi prošli nekažnjeno, da nam se istorija ponovila upravo zbog toga što su neki smatrali da se zločin isplati, jer su bili nagrađivani za svoje zločine tokom Drugog svetskog rata koji su činjeni u Maglajskoj, recimo, to je ulica ovde u Beogradu, ili, recimo, na stadionu "Borca" kraj Morave, gde je ubijen i moj pradeda i mnogi očevi i dedovi, ili, recimo, da pročitate svedočenje Milana Trešnjića, koji je učestvovao u svemu tome, ili da pogledate imena ubijenih domaćina koji su bili krivi samo zato što su drugačije mislili, a njihov spisak je već dosegao negde oko 60 hiljada imena, da pogledate sve ono unazad što nam se dešavalo, pa onda neke organizacije ne bi tražile da se opet slavi 7. jul, nego bismo zauvek kroz rehabilitaciju, kroz vraćanje imovine tim ljudima, zakopali sve one rane iz prošlosti i pokušali da gradimo jednu svetlu i izvesno bolju budućnost.
Ni protiv koga nemam ništa. Ne pričam ovde protiv tekovina partizanskog pokreta, jer mislim da je Srbija zemlja čija je antifašistička uloga nedvosmislena. Za razliku od mnogih, mi smo imali dva antifašistička pokreta. Mnoge zemlje koje su na bilo koji način šurovale sa fašizmom pokušavaju da minimalizuju svoju ulogu u Drugom svetskom ratu ili da to iz svoje istorije izbrišu.
Mislim da Srbija treba da bude ponosna i na partizanski i na ravnogorski pokret i na sve one ljude koji su dali svoje živote u borbi protiv fašizma. Ali, da bi istorija bila kompletna, a da bismo mogli da krenemo napred i da bismo i u 21. veku znali koje su to ruke koje su uspele da nekažnjeno pređu u savremeno društvo, a da nose svoje krvave tragove iz prošlosti, mislim da je potrebno odlučiti se na ovakve korake.
Još jednom bih se zahvalio Zaštitniku građana zato što je podržao donošenje jednog ovakvog zakona i zato što mislim da bismo mogli da sarađujemo u narednoj godini i sve parlamentarne stranke da se udruže, da donesemo najbolji mogući zakon koji bi ovo pitanje rešio. Hvala vam puno.