Prva sednica Prvog redovnog zasedanja, 26.04.2014.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Citirajte slobodno. Morate se pozvati.
...
Zeleni Srbije

Ivan Karić

Socijalistička partija Srbije
Član 104. stav 1. ako se narodni poslanik u svom izlaganju na sednici Narodne skupštine uvredljivo izrazi o narodnom poslaniku koji nije član iste poslaničke grupe navodeći njegovo ime i prezime ili funkciju…, uglavnom ste davali reč bez obzira što ovaj uslov nije…
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Izvolite. Ne vidim u čemu je bila uvreda spominjanjem vašeg imena i prezimena.
...
Zeleni Srbije

Ivan Karić

Socijalistička partija Srbije
Odnosno pogrešno protumači njegovo izlaganje, narodni poslanik na koga se izlaganje odnosi ima pravo na repliku.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Imate dva minuta. Da ste se javili za repliku odmah biste dobili reč.
...
Zeleni Srbije

Ivan Karić

Socijalistička partija Srbije
Niste mi dali prošli put pravo na repliku na osnovu člana koji čitam.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Izvinite, možete da dobijete pravo na repliku na osnovu diskusije prethodnog govornika. Iskoristite vaša dva minuta.
...
Zeleni Srbije

Ivan Karić

Socijalistička partija Srbije
Zahvaljujem se.
Ovde govorimo da zbog kompleksnosti Ministarstva poljoprivrede nemamo dovoljno prostora da pomognemo iz oblasti zaštite životne sredine razvoj poljoprivrede. Pominjali smo organsku poljoprivredu. Pominjali smo i ekološku proizvodnju, neke specifične zasade, povratak autoktonim sortama i u tom smislu se i javljam da dodatno protumačim zašto mora da postoji posebno ministarstvo za poljoprivredu zbog te važne oblasti, a sa druge strane posebno Ministarstvo zaštite životne sredine, prirodnih resursa i prostornog planiranja.
Mi procenjujemo da može 30 hiljada ljudi da radi u sivoj zoni sakupljanja otpada i da to mora što pre da se uredi, da je odgovor na to formiranje sakupljačkih zadruga i da to znači zaposlenje za 10 hiljada novih radnih mesta.
Poljoprivreda jeste određeni izvor zagađenja. Svakako je rudarstvo ili industrija nešto veća. Pokazalo se da ta nespojiva ministarstva ne treba da idu zajedno. Zbog toga insistiramo da poljoprivreda bude posebna delatnost, da zaštita životne sredine bude posebna delatnost i naravno u svemu ostalom prožima se zaštita životne sredine i kroz poljoprivredu i kroz prostorno planiranje u gradovima i građevinarstvo, energetiku, šumarstvo, ribarstvo, industrijsku proizvodnju, turizam, saobraćaj, upravljanje otpadom i vode. To ne znači da sada može da bude sa svakom od tih oblasti, nego da može da životna sredina upravlja resursima i da na taj način pomogne svim ovim ministarstvima da budu bolja. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Narodni poslanik Gordana Čomić podnela je amandman kojim se predlaže da se posle člana 5. dodaje naslov i član 5a.
Predlagač i Odbor za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Reč ima Gordana Čomić.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Demokratska stranka
  Zahvaljujem.
Sa vašom dozvolom, koristiću vreme poslaničke grupe nakon što iskoristim dva minuta za amandman.
Sadržaj ovog amandmana je u stvari nadležnost Ministarstva zaštite životne sredine, prirodnih resursa i prostornog planiranja, pošto svaki zakon o ministarstvima podrazumeva kako da date sam naziv ministarstva, tako i čime će se to ministarstvo baviti. To su ključni članovi svakog zakona.
U tekstu koji je pred vama, ja predlažem da ovo ministarstvo obavlja poslove državne uprave koji se odnose na osnove zaštite životne sredine, sistem zaštita i unapređenje životne sredine, inspekcijski nadzor u oblasti zaštite životne sredine, primenu rezultata naučnih i tehnoloških istraživanja i istraživanja razvoja u oblasti energetike i životne sredine, sprovođenje Konvencija o učešću u javnosti i dostupnosti informacija, pravo na pravnu zaštitu u oblasti životne sredine, zaštitu prirode, zaštitu vazduha, zaštitu ozonskog omotača, klimatske promene, prekogranično zagađenje vazduha i voda, zaštitu voda od zagađivanja radi sprečavanja pogoršanja kvaliteta površinskih i podzemnih voda, utvrđivanje i sprovođenje zaštite prirodnih celina od značaja za Republiku Srbiju, utvrđivanje uslova zaštite životne sredine u planiranju prostora izgradnje objekata, zaštita od velikog hemijskog udesa i učešće u reagovanju u slučaju hemijskih udesa, zaštitu od buke i vibracije, zaštitu od jonizujućeg i nejonizujućeg zračenja, upravljanje hemikalijama i biocidnim proizvodima, sprovođenje Konvencije o hemijskom oružju u skladu sa zakonom, upravljanje otpadom, izuzev radioaktivnim otpadom, odobravanje prekograničnog prometa otpada i zaštićenih biljnih i životinjskih vrsta, kao i druge poslove određene zakonom, gde se pod zakonom misli na Zakon o sistemu zaštite životne sredine.
(Predsednik: Vreme, zahvaljujem.)
Zamolila sam vas da mi dozvolite da koristim vreme poslaničke grupe.
(Predsednik: Izvolite.)
Zahvaljujem.
Dakle, način na koji su propisi iz sistema zaštite životne sredine uvođeni u pravnu regulativu naše države je bio, zahvaljujući dobrom radu, stručnom radu i napornom radu ljudi iz raznih političkih stranaka, iz akademske zajednice, iz nevladinog sektora, raznih ministara sa kojima sam imala zadovoljstvo da sarađujem, od ministarke Zorana Mihajlović, koja je vodila opet u prošlom sazivu jedno ministarstvo koje je u sebi imalo i energetiku i zaštitu životne sredine, a u prethodne dve godine sa rekonstrukcijom Vlade i izmenom Zakona o ministarstvima, sama oblast je bila podeljena u najmanje tri ministarstva, od kojih je jedno bilo i poljoprivreda. Sa žaljenjem moram reći da je u prethodnom sazivu urađeno najmanje na unapređenju i zaštiti životne sredine i da je bilo mnogo nesporazuma o tome šta se sme, a šta se ne sme, kada je u pitanju sistem zaštite životne sredine. Zbog toga čitam ove nadležnosti, jer je to važno da znamo kada glasamo za ili protiv nekog od zakona, šta u stvari u njemu piše, a ne šta se o njemu priča da piše ili kako se on tumači.
Ministar Oliver Dulić, kao i ministar Aleksandar Popović i ministarka Anđelka Mihajlov su obavili, svako deo svojih obaveza na izgradnji i unapređenju životne sredine, radeći u raznim ministarstvima.
Zašto spominjem niz od nekoliko ministara, iz nekoliko vlada, kada je ova oblast u pitanju? Zato što je to srž zaštite životne sredine. Zato što je to oblast u kojoj, u zrelijim političkim društvima, prestaju političke zađevice, političke jetkosti, političke nepromišljenosti, politički populizam i političko neznanje, jer svi imaju saglasnost o tome da su ciljevi, ako je već država rešila da donese Zakon o sistemu zaštite životne sredine, da su ti ciljevi suviše veliki da bi mogli i smeli biti iskorišćeni za išta drugo osim za zajednički rad. Ja se tom zajedničkom radu nadam i u budućem Ministarstvu poljoprivrede i zaštite životne sredine, bez obzira što ostajem čvrsto pri stavu da je predlog koji sam podnela bolji za sve nas.
Biće prilike na Odboru za zaštitu životne sredine, kao i na Odboru za evropske integracije, da za manje od mesec dana budući ministar podnese tromesečni izveštaj, jer i ministri u prethodnoj vladi su malo olako shvatali svoju obavezu da podnose tromesečne izveštaje o svom radu, pa je bilo i kašnjenja, pa sada tek imamo kašnjenje pošto će novi ministar, po prirodi stvari, rutinski morati da nam predstavi rad nekog drugog ministra, ali takva je to vrsta posla, tako da će i novi ministar ili ministarka biti dočekan sa znanjem iz sistema zaštite životne sredine i sa vrlo fokusiranim i detaljnim pitanjima o tome šta se gde radi.
U prethodnim sazivima i Odbor za zaštitu životne sredine je radio odličan posao zahvaljujući naporu svih narodnih poslanika i svih poslaničkih grupa. Moram pomenuti predsednicu u bivšem sazivu, narodnu poslanici Milicu Vojić Marković, koja je posvećeno i sa znanjem vodila odbor i uradila korisne stvari, kao i svi članovi odbora.
Završavam sa tim da, ko god bude predsednik Odbora za zaštitu životne sredine, imaće pred sobom jednu vrstu institucionalnog pamćenja o poslovima koji su urađeni. Ko god se usudi da institucionalno pamćenje zanemari, u ime percepcije o politici koja je u sukobu sa institucionalnim pamćenjem ili zbog politike o kojoj se želi samo stvoriti lep utisak, sa zahtevom da se sluša šta se priča, a ne šta se radi, načiniće zajedničku štetu svima, a prvenstveno onome za koga misli da radi, ne koristeći institucionalno pamćenje ove Narodne skupštine.
Veliki posao je pred odborom i pred ovim ministarstvom u svim nadležnostima već od juna meseca i ja ću sa zadovoljstvom podsetiti mnoge od nas, koji smo ovde podelili stav da je odlično što su poljoprivreda i zaštita životne sredine u jednom ministarstvu, imaću zadovoljstvo da podsetim mnoge od nas na prvoj prepreci, kada se to pokaže kao pogrešno, da onda zajedno smislimo bolji način da posao ipak bude obavljen, da životna sredina bude unapređena, a da ne ulazimo u mukotrpan proces izmena i dopuna Zakona o ministarstvima.
Sa nadom da ćemo imati svest da je zaštita životne sredine iznad uobičajenih političkih tema, želim da vam zahvalim na strpljenju kojim ste me saslušali i predsednici, odnosno sada predsedavajućem, na mogućnosti da spojim vreme odvojeno za amandman i vreme poslaničke grupe. Hvala vam.