Dobar dan svima.
Prvo želim da vam ukratko kažem o čemu se radi u ovom zakonu najjednostavnije, a onda ću i pročitati obrazloženje. Mislim da ste svi svedoci da imamo jedan problem u zdravstvu, a to je da se svaki dan javljaju problemi vezani za kadar u zdravstvenim ustanovama i u celokupnom zdravstvenom sistemu Republike Srbije, a odnosi se na to da li trenutno imamo nedovoljno kadra.
Druga stvar koja je zabrinjavajuća, a to je da kadar koji imamo, koji se odnosi na lekare specijaliste i subspecijaliste, je životne dobi oko 50 ili preko 50 godina starosti.
Da bi to rešili sagledali smo u stvari probleme koji još postoje. Odlučili smo se za predlog ovog zakona. Naravno, to je nešto što se vidi golim okom, što se oseća svaki dan. Imamo i drugu stvar, a to su činjenice koje smo dobili od Instituta za javno zdravlje „Batut“ gde je potkrepljeno sve ono, a ja ću vam to i obrazložiti, odnosno pročitaću kakve su naši zvanični brojevi i informacije koje trenutno postoje.
Suština ovog zakona je da bi rešili ovaj problem za najmanje pet do deset godina, a u narednih par godina da idemo isto, došlo do velikog problema. Predlozi su sledeći: da se ukine dve godine obaveznog staža kada završite fakultet, kada imate onaj osnovni staž kada položite državni ispit da morate još dve godine da budete klinički lekar da bi konkurisali za specijalizaciju, da se to ukine, da može da se ide na specijalizaciju odmah posle položenog državnog ispita. Sledeća stvar, uslov je bio da morate da budete u stalnom radnom odnosu da bi konkurisali, pa da bi dobili specijalizaciju. Zbog situacije i podataka koje sam rekao, a i dodatnih koje ću izneti, mišljenja smo da moramo da damo i volonterske specijalizacije i specijalizacije onima koji su zaposleni na određeno vreme, jer i sami znate kakvo nam je stanje i u budžetu i kakvo je stanje sa zapošljavanjem i ovo je jedini način da ovaj problem rešimo.
Posebno volonterske specijalizacije i specijalizacije na određeno vreme bi se odnosile na deficitarna zanimanja, a videćete koja su to. To je ono što nam danas fali, a i ono od čega nam preti opasnost da će biti problem u narednom periodu zbog ove starosne granice, odnosno proseka godina koje imaju naši specijalisti.
To bi bila suština, a sada ću vam dati i obrazloženje za sve ovo po stavkama.
Što se tiče ustavnog osnova, ustavni osnov za donošenje zakona o izmeni Zakona o zdravstvenoj zaštiti sadržan je u članu 97. stav 10. Ustava RS kojim je propisano da RS uređuje i obezbeđuje sistem oblasti u zdravstvu.
Razlozi za donošenje ovog zakona: rad na pripremi strateških i zakonodavnih okvira za ostvarivanje ciljeva zdravstvene politike, polazeći od sektorskih strategija, programskih aktivnosti na unapređenju sistema zdravstva i reformskih procesa po nivoima zdravstvene zaštite identifikuju prioritetna područja i obezbeđuju usmeravanje zdravstvene službe, a sve u cilju postizanja dostupne zdravstvene zaštite.
Shodno navedenim ciljevima i aktivnostima jedan od najvažnijih resursa koji je osnov razvoja sistema zdravstvene zaštite i koji je potrebno razvijati jesu ljudski resursi u zdravstvenom sistemu, odnosno oni predstavljaju osnovnu odrednicu sistema zdravstvene zaštite i to u svim oblastima – promocije, prevencije i lečenja. Istovremeno, ljudski resursi predstavljaju najveći i najvredniji resurs zdravstvenog sistema koji treba stalno razvijati.
Razvoj ljudskih resursa u zdravstvenom sistemu utvrđuje se i na osnovu kapaciteta utvrđenih planom mreža zdravstvenih ustanova, na osnovu starosne strukture zaposlenih u zdravstvu, migracionih tokova, veličine gravitacionog područja, iskorišćenosti postojećih kapaciteta, prosečne planirane dužine bolničkog lečenja, prosečnog broja lečenih pacijenata u odnosu na jednog lekara, kao i na osnovu potrebe stanovništva za zdravstvenim uslugama na osnovu demografskih, epidemioloških projekcija i novih zdravstvenih tehnologija.
Dugoročno planiranje i ulaganje u ljudske resurse pored generisanja znanja, ulaganja u infrastrukturu i tehnologiju, neophodno je radi dostizanja adekvatnog odgovora na promenljive zdravstvene potrebe i različite modalitete pružanja usluga.
Razlog za donošenje ovog zakona predstavlja i činjenica da je posle sprovedene analize kadrovske strukture u zdravstvenim ustanovama, a na osnovu podataka Instituta za javno zdravlje Srbije „Dr Milana Jovanovića Batuta“, Republičkog Zavoda za statistiku, zdravstvenih ustanova i drugim oblicima zdravstvene zaštite i Pravilnika o specijalizacijama i užim specijalizacijama, uočeno, sve starija starosna struktura zaposlenih.
Takođe, deficitarne grane specijalizacije iz oblasti medicine rangiraju se na osnovu odstupanja od postojećeg broja doktora medicine, specijalista u zdravstvenim ustanovama u Republici, u odnosu na normativ specijalističkog kadra koji je izračunat u skladu sa važećim podzakonskim aktima.
Sve navedeno ukazuje na neophodnost da se zdravstvenim radnicima i zdravstvenim saradnicima omogući upućivanje na specijalizaciju, posle završenog pripravničkog staža i položenog stručnog ispita, kako bi u narednim godinama zdravstveni sistem imao stručan, specijalistički kadar koji bi pružao kvalitetnu i dostupnu zdravstvenu zaštitu pacijentima u Republici Srbiji.
Imajući u vidu navedeno, predlaže se izmena Zakona o zdravstvenoj zaštiti u članu koji se odnosi na dužinu obavljanja zdravstvene delatnosti, na položenom stručnom ispitu za zdravstvene radnike, zdravstvene saradnike sa visokim obrazovanjem, a pre upućivanja na stručno usavršavanje i specijalizaciju i užu specijalizaciju, odnosno predlaže se ukidanje uslova dve godine obavljanja zdravstvene delatnosti pre upućivanja na specijalizaciju.
Objašnjenje osnovnih pravnih instituta i pojedinačnih rešenja.
U članu 1. propisano je da se zdravstveni radnik i zdravstveni saradnik sa visokim obrazovanjem može stručno usavršavati, sticati specijalizaciju, pod uslovom da je završio pripravnički staž i položio stručni ispit, kao i da se posle završene specijalizacije može usavršavati u užoj specijalnosti.
Zdravstveni radnik sa visokim obrazovanjem, može se posle završene specijalizacije usavršavati i u užoj specijalnosti pod uslovom da bi obavljao poslove zdravstvene zaštite u skladu sa ovim zakonom kao specijalista određene grane medicine, stomatologije, odnosno farmacije.
Izuzeto od stava 1. ovog člana iz oblasti deficitarnih grana medicine, stomatologije, odnosno farmacije, ministarstvo može za nezaposlenog zdravstvenog radnika sa visokim obrazovanjem, koji je završio pripravnički staž i položio stručni ispit, da odobri specijalizaciju kao i užu specijalizaciju po položenom specijalističkom ispitu.
Ministarstvo za svaku kalendarsku godinu, najkasnije do 31. decembra tekuće godine, donosi odluku u oblasti medicine, stomatologije, odnosno farmacije, koje su deficitarne u Republici Srbiji na osnovu mišljenja zavoda za javno zdravlje osnovanog na teritoriji Republike u skladu sa zakonom.
Pored navedene izmene data je mogućnost zdravstvenim ustanovama, odnosno privatnoj praksi, da odobri zdravstvenom radniku, odnosno zdravstvenom saradniku specijalizaciju, odnosno užu specijalizaciju bez ograničenja, a koja se odnosi na dužinu obavljanja zdravstvene delatnosti pre dana donošenja zahteva za odobravanje specijalizacije, odnosno uže specijalizacije.
U članu 2. utvrđeno je da ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“.
Sredstva za sprovođenje zakona, za sprovođenje ovog zakona nije potrebno obezbediti dodatna sredstva iz budžeta Republike Srbije, u odnosu na sredstva koja su već obezbeđena za rad i obavljanje zdravstvene delatnosti u zdravstvenim ustanovama iz plana mreže zdravstvenih ustanova.
Analiza efekta. Određene probleme koje zakon treba da reši. Zakonom o izmeni Zakona o zdravstvenoj zaštiti omogućuje se većem broju zdravstvenih radnika i zdravstvenih saradnika da budu upućeni na specijalizaciju i užu specijalizaciju, a samim tim i brže zanavljanje stručnog kadra. Ukazuje se na neophodnost da se zdravstvenim radnicima omogući upućivanje na specijalizaciju posle završenog pripravničkog staža i položenog stručnog ispita, kako bi u narednim godinama zdravstveni sistem imao stručan specijalistički kadar koji bi pružao kvalitetnu i zdravstvenu zaštitu dostojnu, pacijentima u Republici Srbiji.
Stvoreni su uslovi, ali kao izuzetak za deficitarne oblasti medicine, stomatologije i farmacije, ministarstvo može za nezaposlenog zdravstvenog radnika sa visokim obrazovanjem koji je završio pripravnički staž i položio stručni ispit, da odobri specijalizaciju, kao i užu specijalizaciju po položenom specijalističkom ispitu.
Ministar za svaku kalendarsku godinu, najkasnije do 31. decembra tekuće godine, donosi odluku u oblasti medicine, stomatologije, odnosno farmacije koje su deficitarne u Republici Srbiji, na osnovu mišljenja Zavoda za javno zdravlje, na teritoriji Republike u skladu sa zakonom.
Ciljevi koji se donošenjem zakona postižu, donošenjem ovog zakona postiže se sledeći cilj – povećanje većeg broja stručnog kadra, specijalista, užih specijalista, mlađih od 55 godina u zdravstvenim ustanovama iz plana mreže, čime bi se popravila starosna struktura zaposlenih, zanovile deficitarne grane medicine, stomatologije i farmacije, odnosno obezbedilo pružanje kvalitetne i dostupne zdravstvene zaštite.
Druga mogućnost za rešavanje problema, a imajući u vidu činjenicu da je donošenje Zakona o zdravstvenoj zaštiti, da je proteklo osam godina i da se pojavila potreba za drugačijim sistemskim rešenjem u odnosu na osnovni zakon, nije postojala mogućnost da se problemi koji se rešavaju ovim zakonom urede na drugačiji način od donošenja Zakona o izmeni zakona.
Zašto je donošenje ovog zakona najbolje rešenje? Izmena zakona predstavlja predmet zakonske regulative gde se stoga ova oblast može urediti isključivo na ovaj način. Na koga će kako uticati predložena rešenja?
Rešenja o predloženom zakonu, o izmeni Zakona o zdravstvenoj zaštiti, odnose se na zdravstvene radnike, zdravstvene saradnike, zdravstvene ustanove i druge oblike obavljanja zdravstvene delatnosti u skladu sa zakonom.
Zajednicu u celini kroz unapređenje i organizaciju zdravstvenih službi, u odnosu na unapređenje kvaliteta zdravstvene zaštite koja se obavlja na teritoriji Republike Srbije, na pacijente, a prema podacima Instituta za javno zdravlje „Dr Milan Jovanović Batut“, prikaz postojećeg stanja u ovoj oblasti je sledeće – opšti podaci o ljudskim resursima.
U Republici Srbiji na dan 31. decembar 2013. godine u zdravstvenim ustanovama iz plana mreže zdravstvenih ustanova Republike Srbije je bilo 113.068 radnika zaposlenih na neodređeno vreme. U radnom odnosu na određeno vreme je bilo 6.934 zaposlena, 6% od ukupnog broja.
Ako se uzme u obzir da je u zdravstvenim ustanovama, opštinama sa pretežno srpskim stanovništvom na teritoriji AP KiM 6.286 zaposlenih, a to govori da je u zdravstvenim ustanovama iz plana mreže u 2013. godini bilo ukupno 126.288 zaposlenih.
Broj zaposlenih doktora medicine na neodređeno radno vreme je bilo 21.607, a od toga 3.832 bez specijalizacije, a 2.480 na specijalizaciji i 15.295 specijalista, a na određeno radno vreme 987, a od toga 888 bez specijalizacije, a četvoro na specijalizaciji i 95 specijalista.
U 2013. godini zabeležen je broj od 307 lekara na 100.000 stanovnika. U poređenju sa prosečnom vrednošću ovog indikatora za zemlje EU, obezbeđenost lekarima u Republici Srbije, znatno je manja.
U 2013. godini u Republici Srbiji je dostignuta prosečna vrednost zemalja EU iz 2004. godine.
U našoj zemlji se beleži velika razlika u teritorijalnoj obezbeđenosti stanovništva lekarima, tako da samo 209 lekara na 100.000 stanovnika ima Sremski okrug, dok se 424 lekara na 100.000 stanovnika registruju u Nišavskom okrugu. Obezbeđenost stanovništva izabranim lekarima u primarnoj zdravstvenoj zaštiti u Republici Srbiji, opšta medicina, služba za zdravstvenu zaštitu u odlasku stanovništva je osnovni nosilac primarne zdravstvene zaštite stanovništva starijeg od 19 godina.
Zdravstvena zaštita odraslog stanovništva u Republici Srbiji, ovoj službi pruža ukupno 3.928 lekara, a od ovog broja 50% su lekari opšte medicine, a 6% su lekari na specijalizaciji, 44% su specijalisti opšte medicine. Broj odraslih stanovnika starijih od 19 godina po lekaru, službe opšte medicine iznosi 1.468.
Ukupan broj poseta kod lekara u ordinaciji tokom prethodne godine je 25.294 pacijenta. Prosečan broj poseta po lekaru u opštoj medicini, ordinaciji je 6.439.
Služba za zdravstvenu zaštitu žena, dakle, obezbeđuje specifičnu zdravstvenu zaštitu ženskoj populaciji starijoj od 15 godina.
Zdravstvene usluge u ovoj službi pruža 575 lekara, a od ovog broja 511, odnosno 89% su lekari specijalisti. Na jednog lekara specijalistu, u ginekologiji, u službi za zdravstvenu zaštitu žena, prosečno dolazi 6.246 žena preko 15 godina starosti.
Prosečan broj poseta po lekaru u ordinaciji u službi za zdravstvenu zaštitu iznosi 2.539. Služba za zdravstvenu zaštitu dece, ona obezbeđuje primarnu zaštitu dece od nula do šest godina starosti. Zdravstvenu uslugu u ovoj službi pruža 764 lekara, od čega su 84% lekari specijalisti. Prosečan broj dece predškolskog uzrasta jednog lekara u službi zdravstvene zaštite iznosi 732.
Ukupan broj ostvarenih usluga u ordinacijama lekara je 3.588. Prosečan broj poseta po lekaru u službi za zdravstvenu zaštitu iznosi 4.698. Služba za zdravstvenu zaštitu školske dece, služba za zdravstvenu zaštitu školske dece i omladinu obezbeđuje primarnu zdravstvenu zaštitu deci i omladini od 7 do 19 godina starosti.
Zdravstvene usluge u ovoj ustanovi pruža 732 lekara. Od toga je 63% lekara specijalista. Prosečan broj školske dece i omladine po lekaru iznosu 1.319.
Specijalistički kadrovi u ukupnom broju lekara zaposlenih na neodređeno vreme 70,8% čine specijalisti, dok se 11,4 lekara usavršava iz neke od oblasti specijalizacija.
Doktorke medicine se mogu specijalizovati iz 46 specijalističkih grana iz oblasti zdravstvene zaštite. Broj vrsta užih specijalističkih grana ili oblasti zdravstvene zaštite subspecijalizacija na koju se mogu uputiti specijalisti pojedinih grana za lekare iznosi 43.
U Republici Srbiji prosečna starost doktora medicine zaposlenih na neodređeno radno vreme, sa završenom ili započetom specijalizacijom ili subspecijalizacijom iznosi 48,5 godina, a onih na neodređeno vreme koji su završili specijalizaciju ili subspecijalizaciju je 50,4 godine starosti.
U pojedinim deficitarnim granama medicine, prosečna starost lekara je bila 47,5 godina. U deficitarnim granama medicine, nedostatak kadra je posebno izražen, jer pripada onima gde zdravstvene usluge pružaju zbog povećanog zahteva i potrebe stanovništva poput kardiohirurgije, vaskularne hirurgije ili palijativnog zbrinjavanja gde je prisutan visok zahtev da se što pre obezbedi kadar.
U Republici Srbiji starenje stanovništva je izraženo, tako da stanovništvo starije od 65 godina čini 17,40% celokupne populacije Republike.
Nezarazne bolesti, bolesti srca i krvnih sudova, maligni tumori, šećerna bolest, opstruktivne bolesti pluća, povrede i druge, ovo je bitno, molim vas, već decenijama dominiraju u našoj nacionalnoj patologiji. Međutim, nezarazne bolesti u našoj sredini vodeći su uzrok oboljenja, invalidnosti i prevremenog umiranja i pre 65 godine života.
Obratite pažnju na ovo: u Republici Srbiji godišnje od svih uzroka smrti umre približno 100 hiljada ljudi. Gotovo svaki drugi stanovnik Republike Srbije umre od bolesti srca i krvnih sudova. Svaki peti od malignih tumora, svaki deseti od posledica povrede, dijabetesa i opstruktivne bolesti pluća. Tokom poslednjih 20 godina, najveći porast umiranja u Republici Srbiji zabeležen je od malignih tumora i komplikacija uzrokovanih dijabetesom.
Posebnu grupu specijalizacija čine one specijalizacije kojima se na nivou Republike, uz prisutne teritorijalne razlike, beleži dobra obezbeđenost prema normativima propisanim pravilnikom o bližim uslovima za obavljanje zdravstvene delatnosti u zdravstvenim ustanovama i drugim oblicima zdravstvene zaštite i u kojima je starosna struktura nepovoljna, poput pedijatrije, gde stariji od 55 godina, znači starijih pedijatara od 55 godina je 28%. Učešće specijalista starijih od 55 godina u ukupnom broju specijalista je 18,2%, za anesteziologiju i reanimatologiju 16,8%, za ginekologiju je oko 16,9%, za internu medicinu 15,4% za radiologiju.
Razvoj medicinske nauke i nove tehnologije zdravstveni sistem, čiji su oni deo, moraju da odgovore sve većim potrebama stanovništva i nameću potrebu za pravovremenim usavršavanjem lekara. Samo primer sprovođenja nacionalnog organizovanog skrininga ranog otkrivanja raka na najčešćim lokalizacijama kod žene dojka, grlić materice i oba pola debelo crevo zahteva veći broj kako izvrsnih radiologa bez kojih je nemoguće dobro očitati mamografske snimke, tako i ginekologa i patologa, citoskrinera koji čitaju pločice sa brisom tkiva grlića materice, kao i internista, gastroenterologa i to ne samo dijagnostičara, već interventnih gastroenterologa koji mogu u najranijoj fazi hirurškom intervencijom sprečiti razvoj malignih procesa na debelom crevu.
Organizovani skrining je aktivnost trajnog karaktera, a ima za cilj da u narednih pet godina obuhvati 100% populacije, što u ovim uslovima nije moguće, jer nedostaje odgovarajući kadar.
Sadržaj rada pedijatra, samim tim i obim aktivnosti pedijatra se proširuju, u Nacionalnom planu akcije za decu, usvojenom 2004. godine. Nacionalnim milenijumskim ciljevima razvoja u Republici Srbiji donetim 2007. godine i Nacionalne strategije za mlade u razvoju maja 2008. godine, zaštita dece od nasilja se izdvaja kao jedan od specifičnih i prioritetnih ciljeva, Opštim protokolom o zaštiti dece od zlostavljanih i referentnih okvira u postupku i pristupu problemu zlostavljanja i zanemarivanja dece, obezbeđujući i svakog pojedinca i sve institucije u državi.
Poseban protokol sistema zdravstvene zaštite za zaštitu dece od zlostavljanja i zanemarivanja usvojen je u aprilu 2009. godine i u njemu su definisani uloga i zadaci obavezujući za sve zdravstvene institucije i zdravstvene radnike i saradnike.
Pedijatri u okviru primarne zdravstvene zaštite su članovi timova za zaštitu dece od zlostavljanja i zanemarivanja, takođe rade u razvojnom savetovalištu male dece, savetovalištu za mlade do 18 godina i zajedno sa psihijatrima i psiholozima i drugim zdravstvenim saradnicima učestvuju u radu centra za mentalno zdravlje u okviru doma zdravlja.
Liste čekanja predstavljaju jedan od najznačajnijih pokazatelja kvaliteta rada zdravstvenih ustanova. Pokazatelji kvaliteta vođenja lista čekanja prate se u opštim bolnicama, kliničko-bolničkim centrima, institutima, klinikama i kliničkim centrima. Jedan od pokazatelja kvaliteta je prosečna dužina čekanja za određenu intervenciju, proceduru pacijenata sa liste čekanja.
U 2012. godini najduže se čekalo na ortopedske operacije, odnosno arto plastike, kuka i kolena za koje se u proseku čekalo 291,4 dana, kao i za operaciju ekstracije katarakte i ugradnju veštačkog sočiva na koje se u proseku čekalo 259,8 dana. Najkraće se čeka na procedure invanzivne kardiologije, 30,8 dana.
Ukoliko se samo na primeru liste čekanja za procedure invanzivne kardiologije u bolnicama koje pružaju tu uslugu koje su krajem decembra meseca prethodne godine imale ukupno 2.906 pacijenata, imaju u vidu da u toku godine broj novih pacijenata stavljenih na listu čekanja iznosi 16.897 i da se na intervenciju čekalo u kliničko-bolničkim centrima 15,8 dana, u kliničkim centrima 96,7 dana, jasno je da obezbeđenje većeg broja stručnjaka u kliničkim centrima može smanjiti čekanje na intervenciju u kliničko-bolničkim centrima, povećati obim rada za zadržavanje postojeće dužine čekanja.
Takođe, prema dostavljenim izveštajima zaštitnika prava pacijenata i zdravstvenih ustanova za 2013. godinu, podneto je 3.327 prigovora, od čega se 912 prigovora odnosi na pravo poštovanja pacijentovog vremena, vreme čekanja na zdravstvenu uslugu, zakazivanje zdravstvenih pregleda liste čekanja.
Navedenim nacrtom zakona upoređuje se kvalitet zdravstvene zaštite kroz stručno usavršavanje i status zdravstvenih radnika, a takođe i doprinosi poštovanju prava pacijenata.
Troškovi koje će primena zakona izazvati kod građana i privrede, posebno malih i srednjih preduzeća, predložena rešenja u ovom zakonu neće stvoriti dodatne troškove pacijentima, odnosno građanima, kao ni privredi, odnosno malim i srednjim preduzećima. Naime, nije potrebno obezbediti dodatna sredstva u odnosu na sredstva koja su već obezbeđena za rad i obavljanje zdravstvene delatnosti u zdravstvenim ustanovama iz plana mreže zdravstvenih ustanova, imajući u vidu da zdravstvene ustanove shodno svojim potrebama i sredstvima donose za svaku kalendarsku godinu i plan stručnog usavršavanja svojih zaposlenih.
Da li pozitivni efekti opravdavaju ovo? Na predloženi način doći će do efikasnijeg i racionalnijeg korišćenja resursa zdravstvenog sistema, kao i podizanja kvaliteta zdravstvene zaštite i unapređenja zdravstvenog sistema Republike Srbije. Naime, ostvariće se pozitivni efekti, kako za građane, pacijente, tako i za zdravstvene radnike, zdravstvene ustanove, privatnu praksu odnosno druga pravna lica koja obavljaju zdravstvenu delatnost u odnosu na sistem zdravstvene zaštite u Republici Srbiji.
Da li akt stimuliše pojavu novih privrednih subjekata na tržištu i tržišnu konkurenciju? Ovim predlogom zakona stvaraju se mogućnosti za unapređenje rada zdravstvenih ustanova i privatne prakse kao i drugih pravnih lica koje obavljaju zdravstvenu delatnost, pre svega kroz obezbeđenje visoko specijalizovanog kadra u pružanju zdravstvenih usluga. Zdravstveni sistem kroz razvoj medicinske nauke i novih tehnologija mora da odgovori sve većim potrebama stanovništva, a samim tim i nameće potrebe za pravovremeno usavršavanje lekara.
Imajući u vidu politiku zapošljavanja u javnom sektoru i Zakon budžetskog sistema, koji utiče na bezbednost odgovarajuće zdravstvenog kadra i pružanju zdravstvene zaštite stanovništva na celoj teritoriji Republike, neophodno je omogućiti mladim zdravstvenim radnicima, koji su već zaposleni u zdravstvenim sistemu, ranije upućivanje na specijalizaciju, odnosno užu specijalizaciju, postojeće planiranje kadrova, jer je u skladu sa propisima segmentirano i usmereno samo na državni sektor, a ne i na projekciju kadra u privatnom sektoru, s obzirom da takvo planiranje shodno važećim propisima nema uporište, ali kroz povećanje specijalizovanog i usko specijalizovanog zdravstvenog kadra omogućava se i veći broj zdravstvenih radnika opredeljenje za osnivanje nekog od oblika privatne prakse u kome se obavljaju određeni poslovi za zdravstvene delatnosti koje zahtevaju odgovarajuću specijalizaciju, odnosno užu specijalizaciju.
Takođe, imajući u vidu da osnivač privatne prakse može biti zaposlen i zdravstveni radnik, to će u predloženom rešenju u određenoj meri uticati na povećanje broja zaposlenih u privatnom sektoru, što je u skladu sa politikom Vlade.
Da li su zainteresovane strane imale priliku da iznesu svoje stavove? Na osnovu člana Poslovnika Vlade, člana 41. stav 2. tačka 3) Poslovnika Vlade, Odbor za javne službe Vlade doneo je Zaključak 05 broj od 22. jula 2014. godine kojim se prihvata predlog Ministarstva zdravlja da nije potrebno sprovoditi javnu raspravu o Nacrtu zakona o izmenama Zakona o zdravstvene zaštite.
Kroz kontinuiranu saradnju Ministarstva zdravlja sa institucijama zdravstvenog sistema, Komorom zdravstvenih radnika, fakultetima zdravstvene struke, zdravstvenim ustanovama, privatnom praksom, prepoznata je inicijativa i podrška u odnosu na segment stručnog usavršavanja zdravstvenih radnika kroz specijalizacije i uže specijalizacije.
Zdravstvene ustanove i privatna praksa kao zainteresovane strane u prethodnom periodu iskazivale su realnu potrebu za specijalističkim kadrom, međutim kandidati nisu dobili saglasnost ovog ministarstva za upućivanje na specijalizaciju i uže specijalizacije jer nisu ispunjavali zakonske uslove da su najmanje dve godine obavljali…