Hvala.
Uvažena predsednice, poštovani ministre sa saradnicima, kolege i koleginice narodni poslanici, ja ću današnje vreme koje mi stoji na raspolaganju u ovoj načelnoj raspravi iskoristiti prvenstveno da nešto kažem o prva dva Predloga zakona, dakle, o Predlogu zakona o ograničavanju raspolaganja imovinom u cilju sprečavanja terorizma i Predlogu zakona o izmenama i dopunama Carinskog zakona.
Što se tiče Predloga zakona o ograničavanju raspolaganja imovinom u cilju sprečavanja terorizma, mislim da je jako dobro što se on nalazi na dnevnom redu, što danas imamo priliku da se o njemu izjasnimo. Činjenica je da prilično kasnimo sa donošenjem jednog takvog zakona, no dobro.
Naravno, borba protiv terorizma, kao što je već opštepoznato, gotovo svakodnevno permanentno treba da se unapređuje i to posebno kada govorimo u segmentu finansiranja terorizma, koji kao takav uvek prethodni njegovom vršenju. Zato, imajući u vidu težinu koju predmetna materija nosi sa sobom, neophodno je da se upravo i ta oblast ograničavanja raspolaganja imovinom, a u cilju sprečavanja terorizma, reguliše zakonom, jer ovakva predmetna materija apsolutno do sada nije bila regulisana našim zakonodavstvom.
Činjenica je da su neki delovi ove materije regulisani, kada kažem neki delovi, prvenstveno mislim na krivična dela koja su inkriminisana našim Krivičnim zakonikom, kao što je predviđanje krivičnog dela i međunarodnog terorizma i krivičnog dela finansiranja terorizma, ali se čini da je to nedovoljno da bi se cela ova oblast na jedan sistemski način uredila. Nužno je uspostavljanje tog zakonodavnog okvira za preduzimanje preventivnih mera u pogledu sprečavanja finansiranja terorizma, kao što je i neophodno apsolutna saradnja svih država upravo na ovom nivou.
Nužnost donošenja ovakvog jednog zakona proizilazi iz činjenice da smo mi i deo Egmont grupe, tj. Međunarodne organizacije finansijsko-obaveštajnih službi, čija je članica Uprava za sprečavanje pranja novca i to od 2003. godine. Takva jedna činjenica jednostavno nas primorava da ukoliko do sada nismo, onda pak u nekom budućem periodu što brže i što potpunije usaglašavamo propise upravo u oblasti međunarodne saradnje.
Kada se ima u vidu kada govorimo kako o pranju novca, tako isto i o finansiranju terorizma, uvek se govori u prvom redu o krivičnim delima sa elementom inostranosti, to je poznato i onda se pored međunarodne saradnje nužno pretpostavlja i postojanje kvalitetnog zakonodavnog okvira, čemu doprinosi ovaj zakon, kažem ne potpuno, ali u svakom slučaju doprinosi bar u delu one materije koju ona uređuje.
Do sada čini se da su najbolji rezultati u borbi protiv terorizma, a to pokazuje ne samo puka teorija, nego i praksa, zapravo, postižu se preventivnim delovanjem i to nije ništa novo, dakle, uklanjanjem svih onih uzroka do kojih nastanak terorizma i dovodi, i ne samo nastanak terorizma, nego čini mi se i njegovog jednog stalnog postojanja u ma kom obliku. Čini se da je on gotovo stalno prisutan, dakle, egzistiranju u njegovim različitim pojavnim vidovima.
Kada govorimo o prevenciji, činjenica je da na prvom mestu treba preduzeti sve one radnje sa ciljem sprečavanja finansiranja terorizma, ali i brojne druge radnje, kao što su sprečavanje ilegalne obuke, stvaranje, zapravo izgradnja ilegalnih pogona za obuku terorista, sprečavanje legalne, a naročito ilegalne nabavke oružja, praćenje, otkrivanje, sprečavanje terorističkih akata, stalna razmena informacija, stalna razmena iskustava u borbi protiv terorizma među državama itd.
Članom 2. ovog predloga Zakona o ograničavanju raspolaganja imovinom u cilju sprečavanja terorizma određuju se pojmovi, pa se tako daju definicije ograničavanja, raspolaganje imovinom, definicije imovine, pojam označenog lica, finansiranja terorizma, pojam terorističkog akta, definicija teroriste, definicija terorističke organizacije i definicija opravdanog uverenja da je lice terorista, da finansira terorizam, da je uključeno u aktivnosti terorističke grupe ili vršenje terorističkog akta.
Kada govorim o ovom članu, članu 2, predmetnog Predloga zakona o kom danas govorimo, moram danas da iznesem jednu kritiku, zapravo, više je sugestija, moguće je da ona bude otklonjena i amandmanskim putem, jednu nedoumicu i volela bih, ukoliko postoji mogućnost, da mi se nakon izlaganja podrobnije nešto kaže o onome što ću izneti.
Kada kažem kritika, mislim na, kao što sam rekla, sugestiju, a ona se odnosi u pogledu određenja, definisanja pojma teroriste, gde se ovim Predlogom zakona određuje kao lice koje samo ili sa drugim licem, naglašavam, sa umišljajem podstrekava ili pomaže u izvršenju terorističkog akta, ima saznanja o nameri grupa terorista da izvrši teroristički akt, doprinese izvršenju ili pomogne grupi nastavljanja terorističkog akta sa zajedničkom svrhom.
Naime, budući da sam na samom početku izlaganja spomenula pojedina krivična dela koje naše krivično zakonodavstvo poznaje, budući da sam spomenula neka od dela koje predviđa naš Krivični zakon, kojim je inkriminisan međunarodni terorizam kao krivično delo, mislim da je ovde potpuno suvišno navoditi, postavljati u ovakvoj jednoj odredbi oblik vinosti, a činjenica je da se terorizam ne može nikako drugačije izvršiti, osim ukoliko je oblik vinosti umišljaj. Ovde je direktan umišljaj i moglo bi se postaviti pitanje spornosti i eventualnog umišljaja, ali ono što je zasigurno jeste da se bilo koji teroristički akt, barem ne znam da praksa tako nešto poznaje, mislim da ne poznaje, mislim da je vrlo teško zamisliti da se teroristički akt može izvršiti iz nehata. Tako da mislim da je ova odrednica koja kaže „umišljajno“ potpuni višak. Tako nešto podrazumeva naš Krivični zakonik i tako i određuje. To je moja sugestija. Naravno, to se može otkloniti amandmanskim putem.
Naravno, to je moja jedna nedoumica. Nije mi najjasnija definicija iz istog člana. Dakle, govorim još uvek o članu 2. tački 8. gde se kaže – opravdano uverenje da je lice terorista, da finansira terorizam, da je uključeno u aktivnosti terorističke grupe ili vršenja terorističkog akta, sada ću naravno naglasiti – onaj stepen uverenja koje razuman čovek, prosečnih intelektualnih sposobnosti, može steći na osnovu dokaza, činjenica koje su opšte poznate ili dokazive ili verodostojnih informacija kojima raspolažu nadležni državni organi. Mislim da ovo predstavlja jednu poprilično konfuznu odredbu, jer odredbe zakona, kada ih ovde oblikujemo, bilo što prihvatamo određena rešenja iz amandmana, ne treba da bude jasno samo nama i Narodnoj skupštini kao zakonodavcu, nego treba da bude apsolutno jasno svim građanima Srbije. Zato smatram da je ova odredba poprilično konfuzna.
Razumem pravni standard, opravdano uverenje. To je potpuno prihvatljivo i to je nešto potpuno drugačije od krivičnih standarda, i to mi je jasno, ali mi nije jasna konstrukcija koja glasi – onaj stepen uverenja koje razuman čovek prosečnih intelektualnih sposobnosti može steći na osnovu dokaza. Lično mislim da takvo ubacivanje predstavlja potpuni višak, potpuno bespotrebno normiranje, opterećenje zakonske odredbe koja je bez njega prilično jasnija i nedvosmislenija. Moj lični stav jeste da to predstavlja višak i uvek sam za to da se zakonske odredbe ne moraju opterećivati ničim što bi moglo unositi dodatnu konfuziju, dodatna tumačenja ili nedoumice.
U pogledu samog postupka za označavanje lica, mislim da je prilično dobro propisan ovakvim Predlogom zakona, i to počev od liste označenih lica po tri različita osnova. Dakle, lista Ujedinjenih nacija i drugih međunarodnih organizacija u kojima je Republika Srbija član, zatim označenje lica na predlog nadležnih državnih organa i ono što predstavlja tzv. treći osnov jeste obrazložen zahtev druge države koja svoje utemeljenje nalazi u Rezoluciji 1373, a koja nalaže državama da na zahtev druge države moraju razmotriti, ako postoji pomenuto opravdano uverenje, doneti rešenje o stavljanje na listu označenih lica.
Što se tiče postupka pred sudom, a koji se reguliše članom 7. ovog Predloga zakona, rešenje kao forma propisivanja liste označenih lica jeste jedino moguće, tako da je ovo prilično uobičajeno rešenje uz mogućnost vođenja upravnog postupka od strane lica koje je tim rešenjem stavljeno na listu označenih lica. Kriterijum javnosti zadovoljen je onom formom kojom se predviđa da se takve liste objavljuju u „Službenom glasniku Republike Srbije“, ali je isto predviđeno objavljivanje izmena i dopuna takvih lista. Ovde bi se taj kriterijum javnosti i dostupnosti mogao proširiti još nečim, recimo objavljivanjem na zvaničnom sajtu ministarstva ili uprave. No, dobro.
Sa druge strane, dobro je što se vodi računa, to nije izuzeto, niko nije smetnuo sa uma, o zaštiti ljudskih prava, svih onih lica koja su označena i u tom smislu je predviđena obaveza Republike, odnosno Vlade Republike Srbije, upravo iz razloga poštovanja ljudskih prava, da najmanje jednom godišnje razmotri opravdanost donošenja rešenja o stavljanju na listu.
Posebna zaštita od zloupotrebe privrednih subjekata u svrhu finansiranja terorizma, kao i sprečavanje mogućih zloupotreba udruženja za finansiranje terorizma, ostvaruju se članom 8. ovog Predloga zakona, a ta potreba da se u prvom redu akcenat stavi na udruženja jeste nešto o čemu međunarodni standardi svedoče, dakle posvećuju posebnu pažnju, a zbog uočene potrebe da su upravo udruženja, kao oblik pravne forme, najviše na udaru i više podložna uticaju ovakvih zloupotreba.
Iskoristiću prisustvo ministra finansija, koji je danas ovlašćen u ime Vlade ispred ovih predloga zakona. Moram da pitam, recimo, to je isto nedoumica koju imam, zašto pored ovih navedenih privrednih subjekata, istim članom 8. i stavom 6, nisu obuhvaćeni finansijski subjekti? To mi nije jasno. Mislim da ne bi bio višak i mislim da bi odredba mogla biti potpunija i mogla bi biti svrsishodnija.
Što se tiče propisanog postupka u upravi, a na osnovu podnetog obaveštenja, mislim da su odredbe koje iste regulišu više nego jasne. Nije potrebno dodatno obrazlagati, kao i eksplicitne odredbe koje regulišu trajanje ograničenja, raspolaganje imovinom, upravljanje imovinom čije je raspolaganje ograničeno, dozvoljeno korišćenje dela imovine, itd.
Naravno, poslanička grupa SPO i DHSS u danu za glasanje podržaće ovaj Predlog zakona. Smatramo da je neophodan, da je nužan, iako je jasno da on samo u jednom delu, pa neću preterati ako kažem u jednom neznatnom delu, upotpunjuje i doprinosi materiji borbe protiv korupcije i finansiranje terorizma. Mislim da ga treba podržati, ukoliko imamo u vidu da vrlo često neslavno završimo kada se čini ocena naše države po pitanju napretka u ovoj oblasti. Osim toga, mislim da usvajanjem ovakvog jednog zakona, sa druge strane, izlazimo u susret međunarodnim obavezama, ali i ratifikovani međunarodnim pravnim aktima.
Što se tiče drugog predloga zakona danas na dnevnom redu, to je Predlog zakona o izmenama i dopunama Carinskog zakona i mislim da predložene izmene i dopune upravo ovog Carinskog zakona, treba posmatrati u svetlu jednog što ubrzanijeg carinskog postupka, smanjenja troškova u spoljnotrgovinskom prometu, ali i usaglašavanja sa evropskim standardima, odnosno sa zakonodavnom regulativom EU i uopšte sa pravilima Svetske trgovinske organizacije.
Ukoliko pođemo od ekonomskih interesa naše zemlje, koji da budemo potpuno jasni, su uvek u prvom planu, što je i cilj ovog zakona, onda je potpuno logično što danas pred sobom upravo raspravljamo o izmenama i dopunama u delu kojim se reguliše materija carinskih prekršaja.
O samim metodama rada carinskih organa, o povećanju efektivnosti rada carinskih organa, o njihovoj produktivnosti, postizanju balansa u pogledu zahteva koji se upravo pred njih stavljaju, vršenje kontrolnih radnji, vršenja aktivnosti o čemu je moj uvaženi kolega Mirko Čikiriz više puta i govorio, kada su se ovakve teme pominjale, mislim da se sva ova navedena pitanja sada jednostavno predlažu na jedan potpuniji, rekla bih, celovitiji način koji zapravo, kao nov način samo oslikava stvarno stanje. Ne bih to nazvala modernizacijom, kako se to navodi u razlozima za donošenje ovog predloga zakona, već jednom konačnom potrebom koja mislim da svima nama treba da bude jasna, a to je da i konačno propisi prate praktičan život, a svedoci smo da su te dve strane iste medalje, vrlo često u raskoraku.
Naravno, neću se u ovom izlaganju baviti, što ne znači da to neću učiniti kada budemo raspravljali u pojedinostima ovog predloga zakona, onim izmenama i dopunama koje se odnose na upodobljavanje ovih izmena i dopuna Carinskog zakona, važećem zakonu o prekršajima, mislim da je to prilično normalno prihvatljivo, klasično usaglašavanje sa drugim propisima, niti onim izmenama i dopunama koje predstavljaju, da tako kažem puko terminološko usklađivanje, što je opet opravdano, ali kao svetlu tačku navešću naravno, član 4. kojim se menja ceo, još uvek važeći član 59. ovog zakona, a kojim se reguliše unošenje robe u carinsko područje, a kako bi se obezbedila primena novog kompjuterizovanog tranzitnog sistema, što je prisutno i u rešenjima Carinskog zakona EU, kao kompatibilna aplikacija za nacionalni tranzit.
Naravno, kada se radi o izmenama i dopunama Carinskog zakona, poslanička grupa SPO i DHSS, podržaće i ovaj predlog zakona, naravno, u danu za glasanje, a o svim konkretnijim predloženim rešenjima, govorićemo nešto više kada budemo raspravljali u pojedinostima. Zahvaljujem.