Hvala puno.
Uvaženi predsedavajući, poštovani ministre sa saradnicima, dame i gospodo kolege i koleginice, pre svega, pre samog izlaganja o predlozima zakona koji su danas na dnevnom redu i o kojima danas raspravljamo, u ime Demohrišćanske stranke i SPO želim da iskoristim ovu priliku i da svim građanima koji danas slave Đurđevdan čestitam krsnu slavu.
Naime, što se tiče samog Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o privatnom obezbeđenju, u prethodnom sazivu Narodne skupštine Republike Srbije, tačnije 26. novembra 2013. godine usvojen je Zakon o privatnom obezbeđenju i time je po prvi put zakonski regulisana ova predmetna materija, a u kojoj prema procenama ima i do 60 hiljada zaposlenih.
Po usvajanju takvog predloženog rešenja u prethodnom sazivu, a Srbija je prestala da bude izuzetak, odnosno prestala je da bude jedina zemlja u regionu gde ovaj sektor jednostavno uopšte nije imao svoje zakonsko uporište i svoje zakonsko uređenje. Od davne još 1993. godine, kada su ukinuti oni propisi koji su regulisali društvenu samozaštitu, bilo je par gotovo sporadičnih pokušaja da regulišu ovu materiju, odnosno ovu oblast, dale privatnu bezbednost koja bi se stavila po okrilje jednog zakonskog teksta.
Odmah po usvajanju ovog zakona 2013. godine mogli smo videti da sam nastavak i održivost delatnosti privatnog obezbeđenja u Srbiji, a i isto tako u zemljama EU i uopšte u svetu, jeste uzrokovan na sve većom potražnjom tržišta za privatnim obezbeđenjem.
Naime, danas raspravljamo o izmenama i dopunama Zakona o privatnom obezbeđenju, koji se tiče pet izmena, odnosno pet dopuna. Među njima posebnu pažnju, bar po meni, zavređuje ovaj član 5. kojim se, kao i nebrojeno puta do sada opet nalazimo u situaciji, ne samo po pitanju ovog Predloga zakona, nego i mnogih drugih, da jednostavno dođemo u situaciju da se ovakvim jednim predloženim rešenjem predviđa odlaganje primene zakona.
Iako je bilo propisano da će se propisi za izvršavanje tog zakona doneti u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu, uvidelo se da tako nešto jednostavno nije moguće i otuda danas raspravljamo i o ovoj, ali i preostale četiri izmene, od kojih praktično tri, koje sam spomenula, predstavljaju posledicu ove pomenute uz naravno dopunu iz člana 1. ovog Predloga zakona, a kojim se definišu obavezno obezbeđeni objekti.
Istina je da smo kasnili ne samo sa donošenjem Zakona o privatnom obezbeđenju, nego se čini mi se taj trend kašnjenja nastavlja i dan danas i pritom ne mislim samo na kašnjenje zarad kašnjenja u onom bukvalnom smislu, nego mislim na kašnjenje prvenstveno u obuci kadrova, mislim na kašnjenje u pogledu samog licenciranja privatnih firmi za obezbeđenje, ali kasni se i sa donošenjem podzakonske regulative koja jeste obimna, ali činjenica je da je zakon donet 2013. godine, a danas je 2015. godina i opravdanje nikako ne može da bude činjenica – mi smo doneli šest podzakonskih akata, ostao nam je još samo jedan, pošto je sedam podzakonskih akata u domenu našeg ministarstva i našeg resora. Tako da pozivanje na tako nešto jednostavno nema svoje utemeljenje.
Udruženja za privatno obezbeđenje, kako su oni i sami istakli, apsolutno nemaju ništa protiv visokih kriterijuma, nemaju ništa protiv visokih standarda, obuke i licenciranja jer drugačije i ne treba da bude, ali ima bojazan da se jednostavno sa ovakvim i postojećim kapacitetima posao ne može završiti u ovom novom roku koji današnje izmene i dopune predviđaju.
Potpuno je ispravno, oni primećuju, da ukoliko postoji 20 hiljada zainteresovanih, a ima ih i više, a po danu jedna komisija uspe da ispita do 15 ljudi pod uslovom da ima uopšte dovoljan broj ispitnih komisija, onda oni primećuju da je realan rok za završetak obučavanja i za licenciranje otprilike oktobar mesec 2018. godine.
Naravno, troškovi obuke jesu veliki i njih je teško finansirati. Takođe, to je činjenica koja se treba imati u vidu i koja se mora uzeti u obzir. Ako se na sve ovo doda još i činjenica jako niskog položaja, a on upravo takav i jeste, jako nizak položaj privatnog obezbeđenja naše zemlje u odnosu na druge zemlje EU, ali i ne samo zemlje EU, nego i zemlje u neposrednom našem okruženju, kao i činjenica da se on nalazi apsolutno na najnižim granama po pitanju cene rada, koje su ništa drugo do mizerne, onda otuda tu logično proizilazi sve ono što zapravo predstavlja stav do koga se došlo istraživanjem Beogradskog centra za bezbednosnu politiku, a to je da postoji jako mala zainteresovanost i motivisanost radnika za učešće u samom procesu, te da zbog relativno visoke cene obuke i polaganja ispita veliki broj malih firmi uopšte neće preživeti takvo licenciranje.
Naravno, i o svemu ovom treba voditi računa jer posledica navedenog mogla bi biti ukoliko se ovako nešto ne uzme u obzir da mi dobijemo nekakve monopoliste u domenu sektora privatnog obezbeđenja. Ukoliko pođemo od toga da obuka košta oko 200 evra po radniku, te ukoliko mala i srednja preduzeća ionako jedva preživljavaju, time ih faktički gurate u sferu sivog poslovanja i njima nažalost ništa drugo ne preostaje nego da tu jednostavno obitavaju.
Nezainteresovanost radnika da se obučavaju jeste takođe prisutna, ali ta nezainteresovanost nije posledica onoga što sam prethodno pomenula, nije nezainteresovanost zato što radnici nešto neće da urade, nego je posledica prvenstveno jako niskih primanja, zapravo jako malih plata koje sam već napomenula da su na prilično mizernom nivou i iznose nekakvih dvadesetak hiljada dinara mesečno, a ti ljudi moraju da radi i ti ljudi moraju da pohađaju stotine sati obuke, a to će usloviti da postojeće firme jednostavno neće angažovati, neće biti u mogućnosti da angažuju, odnosno da edukuju apsolutno svu radnu snagu koju bi edukovali morali, odnosno staje pitanje da li će i oni koji su licencirani, zapravo licencirani radnici uopšte odgovoriti potrebama i zahtevima tržišta.
Ono što takođe ostaje prisutno kao veliki problem, i on jeste prilično vidan, jeste pitanje obezbeđenja kafića, pitanje obezbeđenja klubova i, ono što je najgore, a što možemo stalno čitati u rublikama crne hronike, to je pitanje obezbeđenja samih splavova. Mislim da takvo jedno pitanje zahteva hitno regulisanje i što je moguće ažurnije postupanje.
Iskrena da budem, ovo su sve prisutni problemi postojećeg Zakona o privatnom obezbeđenju. Očekivala sam da ove izmene i dopune neće biti samo tehničkog karaktera, a zapravo danas ovako kako ih imamo i jesu apsolutno tehničkog karaktera. Mislila sam da ćemo danas raspravljati o nekakvim suštinskim izmenama, da će današnja rasprava biti kvalitetnija, ali ne može da bude jer nam to postojeće izmene o kojima danas raspravljamo jednostavno ne dozvoljavaju.
Kada sam spomenula suštinske izmene, mislila sam, pre svega i prevenstveno, na ono što je rečeno i u Privrednoj komori Srbije, a to je zapravo da se reguliše način uključivanja privatnog obezbeđenja u sistem zaštite, jasno i precizno definisanje angažmana više od 200 firmi koje se bave privatnim obezbeđenjem u našoj zemlji.
Ne može se, zaista, i mislim da se ne sme, dogoditi situacija koju smo imali na nesreće poput onih prošlogodišnjih poplava, kada su obučeni ljudi bili raspoređivani da pune džakove, umesto da obavljaju neke mnogo složenije poslove i da obavljaju nekakve mnogo zahtevnije poslove na pružanju pomoći u situaciji kakva je bila prošle godine, dakle u vanrednoj situaciji.
Dobro je što je izvršena dopuna člana 4, da ne bude da samo kritikujem i postojeće, još uvek važeće, rešenje, kao i izmene i dopune o kojima danas raspravljamo. Dakle, dobro je što je izvršena dopuna člana 4. budući da još uvek ova važeća odredba u istinu prevazilazi domen Zakona o privatnom obezbeđenju, pritom uz potpuno zanemarivanje propisa iz oblasti odbrane koji uređuju materiju zaštite određenih kategorija objekata od značaja za odbranu zemlje, ali isto tako i propise kojima se predviđa da zaštitu određenih objekata za Republiku Srbiju obavlja policija.
Takođe, predmetna odredba propustila je da objekte izuzme iz objekta koji su, naravno, ovakvom izmenom definisani iz domena primene Zakona o privatnom obezbeđenju.
U razlozima zbog kojih se predlaže stupanje na snagu zakona pre osmog dana od objavljivanja u „Službenog glasniku“ kaže se sledeće: „Rok za usklađivanje privatnog sektora sa odredbama Zakona o privatnom obezbeđenju koji je predmet produženja predloženim izmenama zakona ističe 5. maja 2015. godine. Kada bi se predmetni rok produžio, a da ne dođe do povratnog dejstva zakona, neophodno je da isti stupi na snagu do 5. maja 2015. godine. Iz navedenih razloga predlaže se da Zakon stupi na snagu prvog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku“.“
Na samom početku vašeg izlaganja mogli smo čuti da se radi o tehničkoj greški i da u stvari nije 5. maj, nego je 5. jun. Ali, moje pitanje jeste da li bi se takva tehnička greška jednostavno oprostila ukoliko bih ja predala neki predlog zakona ili amandmana i kažem – izvinite, ja sam nešto pogrešila, i tako lepo uđe u proceduru i nikom ništa?
Kada se pošalje neki predlog zakona, ovde je reč o zakonu iz vašeg resora, mora se voditi računa da se sve tehničke greške isprave.
Dakle, prema ovakvom stavu 5. maj bio je juče, ispravka ovako nečega ne postoji, a to znači, da je po automatizmu upravo došlo do povratnog dejstva Zakona o privatnom obezbeđenju.
Što se tiče analize efekata koji se nalaze na strani 10. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o privatnom obezbeđenju, mislim da su isti prilično dobro sistematizovani, tako da oni imaju za cilj ono što se uopšte želi postići, jeste celovito uređenje uopšte poslova privatnog obezbeđenja, zaštite određenih objekata, ali isto tako poslova i rada i privatnih i fizičkih lica u oblasti privatnog uređenja, zatim uređenja poslova za licenciranje pravnih i fizičkih lica i licenciranje fizičkih lica za obavljanje privatnog obezbeđenja, uređenja načina vršenja poslova, privatnog obezbeđenja ovlašćenja službenika, privatnog obezbeđenja vođenja evidencije i nadzor nad sprovođenjem zakona. Već sam spomenula da su ciljevi prilično dobro sistematizovani i zaista se nadam da će nakon početka primene ovog zakona oni i biti uočljivi u samoj praksi.
Dalje, što se tiče Predloga zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Saveta ministara Republike Albanije o uzajamnom priznanju vozačkih dozvola, naravno da će u danu za glasanje, jer smatramo da je dobro što danas imamo ovakav jedan predlog zakona na dnevnom redu, poslanička grupa SPO i DHSS glasati za ovaj predloženi zakon.
Moram na kratko da se osvrnem i da kažem da budući da je 2013. godine, kao što sam rekla, 26. novembra po prvi put donet Zakon o privatnom obezbeđenju, danas, 6. maja 2015. godine, imamo Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o privatnom obezbeđenju, plašim ni da rok koji je određen ovako Predlogom zakona jednostavno neće biti ostvariv, te da ćemo u nekom narednom periodu biti u situaciji da opet vršimo nekakve izmene i dopune.
Ono što na kraju želim da kažem jeste da što je više izmena i dopuna jednog zakonskog teksta, to je pravne nesigurnosti više. Hvala.