Zahvaljujem.
Poštovana predsednice, drage poslanice i poslanici, ispred vas su danas tri važna zakona, jedno je Sporazum o vazdušnom saobraćaju sa SAD.
Usvajanjem ovakvog jednog Sporazuma u parlamentu mi zaista stičemo pravo da obezbedimo direktne letove na relaciji Srbije i SAD. Poslednji takav let je bio maja 1992. godine, bio je još jedan pokušaj 2003. godine, ali taj sistem nije na najbolji način uspostavljen.
Tako da, Sporazum o vazdušnom saobraćaju sa SAD je dobar sporazum i nadam se da ćemo u raspravi to i potvrditi, ne samo privredno i ekonomski, nego pre svega i politički.
Drugi zakon ispred vas jeste zakon o izmenama Zakona o obligacionim i svojinsko-pravnim odnosima u vazdušnom saobraćaju, kojim smo pokušali da još bolje utvrdimo terminologiju iz postojećeg zakona koji ima oko 180 članova. Ovde se menja 11 članova u ovoj izmeni, da se naravno uskladimo dodatno sa direktivama EU, a sve u cilju da u stvari prava putnika uvek budu na prvom mestu i da to bude prioritet i u ovom zakonu. Direktorat će biti telo, jeste telo koje je nadležno za sprovođenje ovog zakona.
Treći, veoma važan zakon po prvi put u Srbiji jeste Predlog zakona o istraživanju nesreće u železničkom, vazdušnom i vodnom saobraćaju. Pitanje istraživanja nesreća u ova tri vida saobraćaja možemo pronaći u nekoliko zakona. Ovo je prvi put da je to sada objedinjeno u jednom zakonu i nadam se da u jednoj kvalitetnoj raspravi koju ćemo imati poslanici će ovaj zakon, odnosno predlog zakona prihvatiti. Između ostalog, prihvatanjem ovakvog zakona, predloga zakona koji možemo zajedno ovde unaprediti, završava se i prva faza sporazuma o jedinstvenom vazdušnom području. Na taj način Srbija je jedina zemlja u regionu koja će tu svoju prvu fazu ispuniti, jer je to sporazum koji se pravi, odnosno uspostavlja između EU i zemalja regiona.
Ono što je značajno za ovaj zakon, što bih ja posebno naglasila, jeste cilj zašto to radimo jednim zakonom i šta se to sve uspostavlja ovim zakonom. Pre svega, ovaj zakon, predlog zakona treba da nam omogući da utvrdimo jasne uzroke kada dođe do nesreća, bilo da su to nesreće u vazdušnom, železničkom ili vodnom saobraćaju, da na osnovu toga utvrdimo i određene preporuke šta je to sve potrebno uraditi kako do takvih nesreća više ne bi došlo, odnosno kako bi smo povećali bezbednost pre svega putnika, a sa druge strane kako bi smo svakako uticali i na smanjenje određenih troškova.
Za vašu informaciju, poslednje tri i po godine bilo je ukupno 2.180 raznih događaja, nezgoda ili udesa, stradalo je 150 ljudi kada govorimo o ova tri vida saobraćaja, a najveći naravno, najveći udarac za sve nas jeste gubitak ljudskog života, ali jednako, odnosno ne jednako nego dodatno uz to jesu i određeni troškovi koji se javljaju, a to je gubitak za Srbiju za ove tri i po godine u iznosu od 271 milion evra.
Ovaj zakon treba da, ovim zakonom i usvajanjem ovog zakona uspostaviće se centar za istraživanje nesreća i udesa, upravo centar koji će objediniti istraživanje za sva tri vida saobraćaja. Dakle, kao što sam rekla i za vazdušni i vodni saobraćaj i za železnički. U nekim zemljama EU postoje posebni centri za svaki od ovih vidova, znači za istraživanje nesreća. Mi smo se vodili idejom da možemo da budemo dovoljno ekonomični i efikasni da možemo da damo rezultat i ako imamo jedan centar, tako da je predlogom zakona predviđeno formiranje jednog centra za istraživanje nesreća i udesa.
Nadam se da ćemo danas i naravno kroz amandmane ako je moguće još i unaprediti ovaj zakon. Pretpostavljam da ćemo i u načelu i po amandmanima razgovarati o detaljima zakona, ali se isto tako nadam da će poslanici u ova naredna dva dana imati prilike da se ne samo detaljnije još upoznaju sa zakonom, dobiju odgovore od svih nas i nakon toga, naravno, ove zakone nadam se da će poslanici i usvojiti. Hvala.