Zahvaljujem.
Gospođa predsedavajuća, gospodine ministre, državni sekretaru, dame i gospodo narodni poslanici, pred nama je izbor jednog važnog regulatornog tela, jednog od tri koja su stručna i savetodavna prema Zakonu o zdravstvenoj zaštiti, a jednog od dva koje bira Vlada i predlog kandidata dostavlja Narodnoj skupštini. Dakle, nije predviđena izbor ovog tela na nivou personalne odluke kakve su republičke stručne komisije koje bira ministar i koje primarno pomažu ministru u rešavanju određenih administrativnih, tehničkih i stručnih problema sa kojima se susreće. Ovo bira Vlada, ove ljudi i to znači da će bitne odluke koje će ovo tela donositi biti važne za zauzimanje strategije zdravstvenog razvoja zdravstvene službe i razvoja i definisanja smisla i pravca razvoja novih vidova i sadašnjeg unapređenja rada službe zdravstvenog osiguranja.
Prema onome što prema zakonu ovo telo ima sebi kao obavezu vidi se da je ono veoma važno. Na ovom mestu bih hteo da kažem da i telo koje je prethodno, koga sada menjamo zbog isteka mandata, učinilo značajne napore, najpre organizacionog tipa. Da se organizuje, da stvori svoja akta, da počne da funkcioniše i da konačno predoči probleme u svojim izveštajima redovni. Nemamo doduše zadnja dva izveštaja, zadnje dve godine, ali praktično oni nisu u mandatu ove godine da bi nam podneli izveštaj Narodnoj skupštini. U zadnjem vrlo sadržajnom izveštaju koji stoji na sajtu iz 2012. godine oni su i podneli svoja zapažanja iz delokruga svojih nadležnosti. Nadležnosti kojima se oni bave su jako važne i jako velike. Od svih pobrojanih o kojima je ministar govorio, hajde samo da izdvojimo, značaj ravnomernosti razvoja službe u zdravstvenom sistemu.
U regionalnoj ravnomernosti to je veliki problem, da li je ona ujednačena, jeste ili nije, zato je i sastav, personalni sastav ovog tima, veoma bitan.
Da li su svi regioni jednako zastupljeni ili srazmerno ili zastupljeni uopšte ili ne, da li postoje drugi načini kako se Vlada i Ministarstvo mogu informisati o stanju razvoja zdravstvene službe. Naravno da postoje.
To zapravo i hoću da kažem, jer jedno od ovih zapažanja je da regionalno uzmem Kragujevac, recimo, nije zastupljen, Novi Sad je bio, ali je voljom profesora koji je želeo da da ostavku da ne bi bio u tzv. novom mandatu, mada su, ponavljam, mandat za tri člana ovog saveta koji su i ranije bili u savetu, prosto zakonom to nije limitirano, da je određeno koliko mandata ko može da ima, svojom voljom je izašao, tako da na kraju krajeva, ako i tu nemamo predstavnika iz naše pokrajine, možemo se pitati zašto recimo neko iz regiona Šumadije nije stavljen na ovu listu. Te stvari postoje. Ili nije imao dovoljno konkursnih prednosti ili su zatajile ustanove koje su to predlagale.
No, to ne znači da će se zdravstvena ustanova i zdravstveni sistem tog regiona naći pod nepovoljnim okolnostima, jer postoje brojni načini kako se tu može pomoći, kako se preko različitih drugih načina može steći informacija o značaju potrebama i značaju razvoja ustanove u kojoj gravitira bar dva miliona stanovnika.
Sa druge strane, nadležnosti koje se tiču kontinuirane medicinske edukacije, su nešto što je i pređašnji Zdravstveni savet izložio kao značajan problem.
Uočili su, a bilo je teško, zato što su unutar četiri godine, koliko su oni pratili razvoj imali ste 35, 36 hiljada prijavljenih tema za kontinuiranu medicinsku, da kažem nemedicinsku kontinuiranu medicinsku, jer je tu i medicinska i farmaceutska, i stomatološka itd.
Toliki broj tema, sa tako malo članova komisije koji pokrivaju neposredno zaduženost Zdravstvenog saveta, je veliki i težak posao, i njima je zaista potrebna i tehnička podrška i dobra podrška organizaciona, finansijska podrška, da bi u tome isplivali.
Potrebni su i određeni akti i odlazeći savet je predložio i nekoliko akata kojima bi se pratio kvalitet i rešavali problemi. Problemi su bili vrlo različiti, od toga da su se neke edukacije vodile bez klasičnog prijavljivanja, da su se bodovi dobijali nesrazmerno značaju i težini seminara koji je predviđen kao edukacija. Da su se retrogradno mnoge edukacije kontinuirane edukacije prijavljivale i retrogradno verifikovali bodovi itd, itd.
Sa mesta sa koga ja dolazim, znam da to ide vrlo regularno, da prva institucija medicinski fakultet dobro pretrese svaki predlog edukacije i da na Zdravstveni savet idu oni predlozi tema koji su apriori prihvaćeni, nikada nikakvog problema nije bilo. No nije svuda tako.
Hoćemo li mi razmotriti da li nam je princip edukacije i način kakav jeste, dobar ili ne, kako je to tada zamišljeno, a kada je Zakon donet, sada posle pet godina provođenja ili šest godina, mi možemo to staviti kao predmet razmatranja i mislim da će to i biti nešto od onoga što će raditi u novom mandatu.
Ako personalno gledate biografije, da, neću naravno ad persona govoriti, jer su tu i ljudi koji su neki od njih bili i moji učitelji, raspon starosti je 43 godište do 73 godišta, što govori, a prema biografijama koje vidimo da su se mnogi od njih usavršavali u inostranstvu, da su mnogi iskazali u svojim biografijama veliki broj stručnih publikacija, da su se zaista neki bavili organizacionim, savetodavnim poslovima, ta heterogenost članova garantuje i heterogenosti multidisciplinarnost pristupu problema koje imaju i čime će se ovi ljudi u ovom mandatu morati da bave i da što više budu bliži ministru i bliži Vladi, da daju preporuke za strateške promene, jer premijer je najavio da od iduće godine i prosveta i zdravstvo potpadaju pod njegov poseban interes i ja verujem da će on tada imati jednako vremena da posveti, kao nevladinom sektoru, koga mesečno prima i sa njima razgovara.
Dakle, da osetimo poboljšanje na tom važnom sektoru koji je vrlo disciplinovano i mirno prihvatio sve mere štednje, sve mere odricanja, obezbedio visok kvalitet obrazovanja, visok kvalitet zdravstvenih usluga srazmerno onome što možemo.
Kada je reč o onom što hoću da kažem, da članovi Saveta koji su boraveći u inostranstvu, stekli zaista visoke predstave ili realne predstave o visokim mogućnostima onoga što se u inostranstvu pruža, da u jednoj od nadležnosti Saveta, a to je kreiranje vodiča dobre kliničke prakse, budu racionalni i Srbiji kreiraju takve stvari koje Srbija može da provede, da niko ne bude na uštrb kvaliteta pružene usluge i da se ne očekuje nemoguće od našeg zdravstvenog sistema koji raspolaže sa tim sa čim raspolaže.
Mislim tu i na sistem zdravstvene zaštite i sistem zdravstvenog osiguranja. Zato, verujući da ovako upodobljena lista, nadam se da će biti efikasna.
Drugo, potpuno svesno i upućeno u način rada kako su to radili ljudi iz prethodnog Saveta, posebno profesor Dragan koji je bio predsednik tog Saveta, jer je izneo veliki posao, veliki teret posla je podneo, pa verujem da će imati zaista dovoljno kvalifikovnaih ljudi da taj posao odrade na najbolji mogući način .
Ja bih hteo da ponešto kažem još i o nadležnosti koja se tiče upisne politike. Mi zaista dugo vremena imamo problem u toj interakciji, makar što se tiče fakulteta zdravstvene struke i onoga što očekujemo stalno, pa smo nekada ovde i ranije ministre prozivali, ministre prosvete, ministre zdravlja, gde je ta interakcija, zašto mi previše primamo na fakultete medicinske struke, stomatološke, farmaceutske, pa ta deca ostaju bez posla, pa se govorilo da će se uključiti Fond za zapošljavanje ili kako se već zove, da ne pogrešim, tačnu adresu institucije, Nacionalna služba za zapošljavanje, da li treba da se uključe fakulteti, da li treba da se uključi i Ministarstvo zdravlja, da bi se nekako našlo.
To je jedan od velikih zadataka ako bi samo to uspeo da uradi u kratkom vremenskom roku, u narednom periodu, za ovaj Savet to bi bio veoma značajan iskorak. Modaliteti su različiti.
Uopšte nisam razmišljao, jer naša prilika i pravo da dajemo predloge šta bi oni i kako bi trebalo da reše, ali očito da bi nešto trebalo da se na tom planu učini, da nemao hiper produkciju ljudi i kadrova koji će danas ili sutra krenuti u pravcu odlaska u inostranstvo, sa veoma skupim iznosom školovanja koje dajemo, a potpuno referentni i kompetentni i zakonom obavezni da Ministarstvu i Vladi daju predloge te vrste, da makar oni pokušaju da objedine različite vizure, tog važnog programa. Ima i drugih važnih programa, ali ostavljam da o tome govore kolege koje će se javiti posle mene ispred naše poslaničke grupe.
Želim da se zahvalim starim članovima Saveta i da novim članovima, kada budu izabrani, ukoliko budu, pretpostavljam da će takva odluka biti svih poslanika, jer će biti izabrani, poželim uspeh u radu koji će im biti sigurno težak i odgovoran, a na kraju krajeva, koristan za celu naciju. Hvala.