PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 09.11.1999.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

1. dan rada

09.11.1999

Sednicu je otvorio: Dragan Tomić

Sednica je trajala od 10:40 do 00:00

OBRAĆANJA

Dragan Tomić

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem. Potrebno je da Narodna skupština, pre prelaska na rad po dnevnom redu sednice, donese odluku o narodnom poslaniku na stalnom radu u Narodnoj skupštini Republike Srbije.

Dostavljen vam je Predlog odluke, koji je podneo Administrativni odbor.

Otvaram jedinstven pretres.

Da li neko želi reč? (Ne.)

Molim narodne poslanike da postave svoje kartice u poslaničke jedinice.

Imamo kvorum.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za je glasalo 182, protiv niko, uzdržanih nije bilo, nije glasalo pet, ukupno prisutno 187 narodnih poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.

Da li predstavnik predlagača želi reč? (Ne.) Da li neko od narodnih poslanika želi reč? (Ne.)

Pošto se niko ne javlja za reč, zaključujem jedinstven pretres.

Molim narodne poslanike da radi utvrđivanja kvoruma postave svoje kartice u poslaničke jedinice.

Imamo kvorum.

Stavljam na glasanje Predlog odluke o narodnom poslaniku na stalnom radu u Narodnoj skupštini Republike Srbije.

Za je glasalo 179, protiv niko, niko nije uzdržan, nisu glasala dva, ukupno je prisutan 181 narodni poslanik.

Konstatujem da je Narodna skupština usvojila Predlog odluke o narodnom poslaniku na stalnom radu u Narodnoj skupštini Republike Srbije.

Prelazimo na rad po utvrđenom dnevnom redu.

Prelazimo na tačku 1. dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O MINISTARSTVIMA

Primili ste Predlog zakona, koji je podnela Vlada Republike Srbije. Primili ste izveštaje Odbora za pravosuđe i upravu i Zakonodavnog odbora, koji su prihvatili Predlog zakona u načelu i u pojedinostima. Na sednicama Zakonodavnog odbora i Odbora za pravosuđe i upravu mišljenje je izdvojio narodni poslanik Milan Miković.

Otvaram načelni pretres.

Da li predstavnik predlagača želi reč? (Ne.)

Da li narodni poslanik Milan Miković, koji je izdvojio svoje mišljenje, želi reč? (Nije prisutan.)

Da li neko od narodnih poslanika želi reč? (Ne.)

Zaključujem načelni pretres.

Molim narodne poslanike da radi utvrđivanja kvoruma ubace svoje kartice u poslaničke jedinice.

Imamo kvorum.

Stavljam na glasanje Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o ministarstvima u načelu.

Za je glasalo 168, protiv 9, uzdržanih jedan, nisu glasala tri, ukupno je prisutan 181 narodni poslanik.

Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila Predlog zakona u načelu.

Otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Da li neko želi reč o Predlogu zakona u pojedinostima? (Ne želi.)

Pošto se niko ne javlja za reč, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Molim narodne poslanike da postave svoje kartice u poslaničke jedinice.

Imamo kvorum.

Stavljam na glasanje Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o ministarstvima u celini.

Zaključujem glasanje i saopštavam:

Za je glasalo 167, protiv 9, niko nije uzdržan, nije glasalo 9, ukupno je prisutno 185 narodnih poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština usvojila Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o ministarstvima, većinom glasova.

Prelazimo na tačku 2. dnevnog reda: - RAZREŠENjE I IZBOR ČLANOVA VLADE REPUBLIKE SRBIJE

Uručen vam je predlog predsednika Vlade Republike Srbije za razrešenje i izbor članova Vlade Republike Srbije.

Molim predsednika Vlade Mirka Marjanovića da podnese ekspoze.

Mirko Marjanović

Socijalistička partija Srbije
Poštovani predsedniče, poštovani narodni poslanici, dozvolite mi da vam se obratim na početku zasedanja Narodne skupštine, u trenutku kada je sa velikim uspehom završena prva faza obnove zemlje i kada pripremamo osnovne dokumente o ciljevima i zadacima ekonomske i razvojne politike za iduću, 2000. godinu.
Tri su suštinska pravca delovanja Vlade Republike Srbije u narednom periodu. Prvo, brz i efikasan nastavak obnove zemlje, drugo, odlučno sprovođenje reformi i treće, dinamiziranje privrednog i društvenog razvoja u cilju porasta standarda i boljeg života svih građana.
Vlada narodnog jedinstva će u ostvarivanje ovih zadataka uložiti sav trud, znanje, iskustvo, svesna da je reč o realizaciji ciljeva ključnih za razvoj našeg društva i da je za svoj rad uvek imala podršku Narodne skupštine i ogromne većine naših građana. Zato postavljene zadatke shvatamo i kao kontinuitet politike koju smo vodili od početka mandata, a čiji cilj je uvek bio izgradnja što jače materijalne baze društva na tržišnim osnovama, kao pretpostavke ostvarivanja većeg životnog i društvenog standarda i ciljeva humanog i pravednog društva.
Dosadašnji rezultati rada Vlade su evidentni. Radili smo u najtežim uslovima i pod pritiscima, koje savremena istorija ne poznaje. Jedne godine pojedini svetski moćnici su hteli da blokiraju naš razvoj, u nekoj drugoj da nas u ekonomsko-socijalnom pogledu potpuno iscrpe, u trećoj da nas fizički unište, a bilo je i perioda kao što je ova godina, kada su hteli sve to zajedno.
Ipak, mi nismo posustali ni u jednom trenutku, borili smo se i pronalazili rešenja, u najvećoj meri se oslanjali na sopstvene snage i uvek smo išli napred.
Od početka 1994. godine sve do napada NATO alijanse ove godine ostvarivali smo iz godine u godinu visoku stopu privrednog rasta. Povećavana je proizvodnja u industriji, poljoprivredi i svim delatnostima, u kojima se stvaraju nove vrednosti i društveni proizvod. Proizvodni kapaciteti su se sve više koristili, otvarana su nova preduzeća, mnogi mladi ljudi su zaposleni, standard je rastao. Agresor je prekinuo taj uspon, ali samo za kratko.
U drugoj polovini godine proizvodnja ponovo raste i to po dvocifrenim mesečnim stopama. Svih ovih godina održavali smo ekonomsku i socijalnu stabilnost u zemlji. Ni jednom nismo imali značajniju inflaciju i nije bilo godine, a da nismo iz realnih izvora obezbedili sredstva za isplatu penzija, dečjih dodataka i drugih socijalnih davanja, plate zaposlenima u obrazovanju, zdravstvu, kulturi, nauci i državnoj upravi. To su godine kada su sve naše društvene delatnosti, javne službe i svi državni organi pokazali svoj kvalitet i vitalnost.
Istovremeno smo učinili sve da u materijalnom i svakom drugom pogledu pomognemo stotine hiljada izbeglih Srba, koji su bez ikakvog razloga prognani iz svojih domova, uz svestranu pomoć onih, koji sebe proglašavaju šampionima demokratije i ljudskih prava.
Agresori su verovali da će odmah posle rata nastati inflacioni i svaki drugi haos, što bi se i desilo mnogim zemljama u takvoj situaciji. Međutim, mi smo takve pretnje i pritiske odlučno odbili, stabilizovali smo cene i kurs i obezbedili uredno snabdevanje tržišta.
Najzad, bez obzira na sva spoljna ograničenja, mi smo uporno u kontinuitetu izgrađivali sistem moderne tržišno-socijalne privrede, donosili ključne sistemske zakone i započeli reforme u svim oblastima života. Kada je SRJ formirana, u proleće 1992. godine, imali smo samo Ustav, kao najviši pravni akt zemlje, a danas imamo skoro do kraja operacionalizovan privredni i pravni sistem, izgrađene institucije tržišne privrede i pravne države.
To su čvrsti temelji koji su uz ogormno jedinstvo i podršku celog naroda omogućili da i u ovoj, po svemu najtežoj godini, izađemo kao pobednici, pobednici u ratu, pobednici u obnovi i jedinstveni u opredeljenjima i jasnom vizijom budućeg razvoja.
Poštovani narodni poslanici, naš najvažniji zadatak sada je sprovođenje druge faze obnove. Ona mora da se sprovodi brzo, efikasno i kvalitetno, upravo onako kako je rađeno i u prvoj fazi. Obnova zemlje je pokazala sve kvalitete kojima Srbija raspolaže i na koje može biti ponosna, jedinstvo naroda, veliko požrtvovanje svih učesnika, brzina efikasnosti u izgradnji, veliko znanje i umeće graditelja, vizionarstvo sa stanovišta sagledavanja širih efekata obnove, jer ovde se ne radi samo o obnovi onoga što je porušeno, već istovremeno o prestruktuiranju i modernizaciji naše industrije, o izgradnji savremenih komunikacija za novi vek i za efikasno uključivanje u svet, o boljem standardu onih koji su se uselili u nove kuće, stanove, nove školske učinonice, bolničke zgrade.
Direkcija za obnovu zemlje, koja je, da podsetim, odlukom predsednika Slobodana Miloševića, formirana samo nekoliko dana posle početka agresije, je zajedno sa Vladom Srbije pripremila sve projekte i ugovorila poslove za drugu fazu obnove. Za finansiranje obnove do sada je iz realnih izvora obezbeđeno preko milijardu dinara, a ukupna vrednost radova, zajedno sa drugom fazom, prelazi dve i po milijarde dinara. U drugoj fazi obnove naglasak je na daljoj modernizaciji infrastrukture, osposobljavanju ključnih proizvodnih sistema za efikasno privređivanje i daljoj izgradnji tržišnih institucija.
Dakle, obnova zemlje, u svom najširem značenju, predstavlja reformski koncept razvoja našeg društva. Za nas reforme nikada nisu predstavljale apstraktne kategorije nekakvog idealistički zamišljenog društva, već sasvim realne ekonomske i društvene procese i promene koje otvaraju perspektive bržeg razvoja i boljeg života. Zato ćemo na nastavku sprovođenja reformi raditi sasvim konkretno i praktično, ali uvek imajući u vidu njihovu osnovnu suštinu i svrhu.
Kao prvo, nastavljamo sa ubrzanjem svojinske transformacije. U tom cilju, razmatramo i mogućnosti zakonskih promena, u čemu imamo podršku svih stranaka u Vladi narodnog jedinstva. U daljim aktivnostima u svojinskoj transformaciji preduzeća sa posebnim programom Vlade i javnih preduzeća posebno će se insistirati na zaštiti prirodnih resursa i privlačenju inostranog kapitala. Takođe, inostranim partnerima nudimo veoma povoljne mogućnosti za ulaganje kapitala u našu privredu, na osnovu Zakona o koncesijama. Mogu odmah da kažem da interesovanja za ovu vrstu ulaganja i saradnje ima i to dosta. Postoji veliki broj zemalja, izvan NATO saveza, koje veoma poštuju našu zemlju i priznaju našu borbu za slobodu i nezavisnost i koje istovremeno imaju sasvim konkretne interese, da na osnovu zajedničkih ulaganja i drugih, viših oblika ekonomske saradnje, budu mnogo više prisutni u Srbiji i Jugoslaviji. Naravno, mi se moramo ubrzano pripremati i to upravo putem reformskih promena, za intenzivnije uključivanje u međunarodne ekonomske, finansijske i tehnološke tokove. To podrazumeva više stvari. S jedne strane, reformama u javnoj potrošnji, racionalizacijom državne uprave i povećanjem finansijske discipline, stvaramo modernu i efikasnu državu i društvenu nadgradnju, koja je u skladu sa ekonomskom snagom privrede i čiji je zadatak da profesionalno i uz što manji broj pravila ponašanja olakša privredi da uspešno proizvodi i privređuje. Bez obzira na ograničene materijalne okvire, mi smo spremni da odlučnije krenemo u reforme penzionog i zdravstvenog sistema, kao i u promene u drugim oblastima javne potrošnje, pogotovo što sa stručnog aspekta imamo pripremljena rešenja.
Drugo, orjentisani smo na brže reforme u oblasti bankarskog sistema, razvoja finansijskih tržišta i dalje liberalizacije spoljno-trgovinskog sistema. Mi jednostavno nemamo pravo da ne budemo brzi i efikasni u vezi onih promena, koje ipak u najvećoj meri zavise od nas samih. Zato ćemo prestruktuiranje bankarskog sistema sprovoditi istovremeno sa svojinskim i tržišnim prestruktuiranjem preduzeća, autonomno tržišno prestruktuiranje banaka, uz striktnu primenu odgovarajućih zakonskih normi, u ovoj oblasti kombinovaće se sa neposrednim prestruktuiranjem velikih banaka.
Treće, zajedno sa Saveznom vladom pripremili smo zakone o porezu na dodatnu vrednost i o investicionim fondovima, kao i zakone kojima se regulišu dužničko-poverilački odnosi i procedura stečaja i bankrotstva preduzeća i banaka. Te zakone ćemo doneti sa daljnom liberalizacijom spoljno-trgovinskog režima, jer sve su to važni preduslovi da se privreda lakše i brže prilagođava svetskim kriterijumima i privređivanju.
Četvro, stvarni test reformskog opredeljenja je odnos prema finansijskoj disciplini i to svih, od države do banaka i preduzeća. Država ima u vezi sa tim posebne obaveze, kada je reč o smanjivanju sive ekonomije, borbi protiv monopolskih ponašanja i svih oblika privrednog kriminala. Za tu borbu imamo punu podršku našeg rukovodstva i svih građana. Zato ćemo u sprovođenju pravne države i legalizacije ekonomskih tokova biti maksimalno odlučni.
Poštovani narodni poslanici, uspeh u obnovi i uspeh u sprovođenju reformi su glavni garant za brz i uspešan privredni rast i razvoj zemlje. Brzi privredni rast u idućoj i narednim godinama je imperativ. Sa niskim stopama rasta i malim društvenim proizvodom po stanovniku nije moguće ostvariti ciljeve bogatog, humanog i pravednog društva. Zato naša razvojna putanja mora biti uzlazna, uz visoke, po mogućnosti, dvocifrene godišnje stope rasta. To mora biti osnovni okvir razmišljanja prilikom određivanja ciljeva ekonomske politike za iduću 2000. godinu, ali kao osnovno strateško opredeljenje. Naša perspektiva je u izgradnji ofanzivne, izvozno orjentisane strategije, sa osloncem na vrednosti koje Srbija već ima, kao i one koje može brzo da stvori i za koje će pored domaćeg biti zainteresovan i inostrani kapital.
Reč je o takvom ekonomskom, tehnološkom i finansijskom povezivanju sa svetom, koji ima snažan povratni uticaj na ubrzani društveno-ekonomski razvoj naše zemlje. Zato je najvažnije da se na tržišnim osnovama i sa efikasnom strukturom i razvojnom politikom stalno povećava međunarodna konkurentnost naših proizvoda i usluga. To je mogućno samo povećanjem efikasnosti privređivanja, racionalnom upotrebom ljudskih, materijalnih resursa i javnom potrošnjom, prilagođenom potrebama ubrzanog razvoja.
Posebno je neophodna značajna izmena privredne strukture u pravcu u kojem se mnogo više favorizuje finalna i visoko-rentabilna proizvodnja, upotrebljavaju nove tehnologije, razvijaju moderne i uslužne delatnosti i mnogo više koristi povoljan geografski položaj Srbije i Jugoslavije. Imamo u vidu i velike infrastrukturne projekte, čijoj realizaciji kroz programe obnove već pristupamo. Pri tome, ne odričemo se stvorenih i priznatih prednosti koje imamo u proizvodnji energija i sirovina, agraru, koji ima velike mogućnosti, daćemo značaj koji zaslužuje.
Najvažnije je da prilikom prestruktuiranja mnogo više poštujemo kriterijume svetskog tržišta, i da svoju šansu tražimo svuda gde postoje mogućnosti razvoja malih i srednjih preduzeća i otvaranje novih produktivnih radnih mesta, gde se ostvaruju dobre zarade i dobit.
U ovaj proces smo takođe ušli uspešnom realizacijom ekonomsko socijalnog programa, zapošljavanjem radnika srušenih i oštećenih preduzeća, otvaranjem novih radnih mesta, pre svega u malim i srednjim preduzećima, i, sa druge strane, osposobljavanjem postojećih preduzeća da proces proizvodnje nastave bez viškova zaposlenih. To je jedan od najvažnijih koraka da se na socijalno prihvatljiv način vrši neophodno tržišno prestruktuiranje privrede.
Vizija budućeg razvoja i njegove sektorske i prostorne komponente zasnovane su na naučnim i na Vladi verifikovanim razvojnim dokumentima, kao što su prostorni plan Republike za period do 2010. godine, strategija razvoja Srbije do 2010. godine sa vizijom do 2020. godine, strategija dugoročnog razvoja poljoprivrede, sela, prehrambene industrije, šumarstva i vodoprivrede, strategija i politika razvoja saobraćaja do 2010. godine, strategija razvoja turizma u Republici Srbiji.
Poštovani narodni poslanici, pred nama je veliki zadatak obnove društva posle teške decenije, u kojoj je ono razarano, ekonomski i kulturno, i čak fizički. Mi tu obnovu želimo da ostvarimo, gradeći društvo u skladu sa savremenim razvojem naše epohe. Zato i smatramo da obnova i reforme treba da idu kao jedan proces.
Radi se o ozbiljnom i velikom poslu i zato predlažem da se na nivou savezne države organizuje institut za obnovu i reformu našeg društva. Jugoslovenska levica je, kao što je čitavoj javnosti poznato, pre nekoliko meseci ponudila Saveznoj vladi predlog projekta materijalne i duhovne obnove jugoslovenskog društva. To bi mogao da bude podsticaj drugim partijama i drugim političkim i stvaralačkim subjektima da na sličan način doprinesu u izradu celokupnih koncepata materijalne i duhovne obnove društva.
U tom cilju, pozivam narodne poslanike, sve političke stranke, naučne i stručne institucije, ostale institucije i organizacije i sve građane, da se aktivno uključe u ovaj najvažniji,mogu slobodno da kažem, sudbonosni društveni projekat, koji svima nama, a pre svega mladoj generaciji, treba da pruži jasan odgovor na naše materijalne i duhovne mogućnosti, i da osigura perspektive društvenog razvoja.
Poštovani predsedniče i uvaženi narodni poslanici, Vlada Republike Srbije, svi resorni ministri, odnosno ministarstva i organizacije, uložili su maksimalne napore za što doslednije sprovođenje programa i mera ekonomske politike, za koje smo dobili podršku Narodne skupštine.
Da bismo nastavili da radimo još efikasnije, potrebne su odgovarajuće organizacione promene, u pogledu ministarstava, a radi operativnijeg delovanja Vlade na izvršavanju zadataka, koji pred njom stoje, potrebne su i odgovarajuće promene u sastavu Vlade.
U tom cilju, opredelili smo se da razdvojimo dosadašnje Ministarstvo prosvete na dva ministarstva, na Ministarstvo za prosvetu i Ministarstvo za više i visoko obrazovanje. Podršku ovoj promeni dali ste izglasavanjem izmene i dopune Zakona o ministarstvima.
Poštovani narodni poslanici, imajući u vidu izneto, predlažem da se dosadašnjih dužnosti u Vladi Republike Srbije razreše:
Života Ćosić, ministar rudarstva i energetike, Jovo Todorović, ministar prosvete, Slobodan Tomović, ministar bez portfelja i Bogoljub Karić, ministar bez portfelja.
Istovremeno, predlažem da se u Vladu Republike Srbije izaberu:
Dragan Todorović, za potpredsednika Vlade Srbije, rođen 1953. godine, diplomirani inženjer organizacije rada, narodni poslanik Narodne skupštine Republike Srbije;
Slobodan Tomović, za ministra rudarstva i energetike, rođen 1946. godine, magistar tehničkih nauka, narodni poslanik u Narodnoj skupštini Republike Srbije, dosadašnji ministar bez portfelja;
Ratko Marčetić, za ministra saobraćaja i veza, rođen 1942. godine, inženjer organizacionih nauka, narodni poslanik u Narodnoj skupštini Republike Srbije, iz Ćuprije;
Jovo Todorović, za ministra prosvete, rođen 1937. godine, diplomirani mašinski inženjer, doktor nauka, profesor Univerziteta u Beogradu, dosadašnji ministar prosvete;
Akademik prof. Jevrem Janjić, za ministra za više i visoko obrazovanje, rođen 1939. godine, redovni profesor Prirodno-matematičnog fakulteta u Novom Sadu.
Za ministre bez portfelja u Vladi Republike Srbije, predlažem da se izaberu, čitam po abecednom redu:
Božidar Vučurović, rođen 1951. godine, ekonomista, narodni poslanik Narodne skupštine Republike Srbije i poslanik Veća republika Savezne skupštine, iz Beograda;
Jovan Damnjanović, rođen 1947. godine, završio Višu ugostiteljsku školu iz Zemuna;
Života Ćosić, rođen 1942. godine, diplomirani mašinski inženjer, dosadašnji ministar rudarstva i energetike.
Poštovani narodni poslanici, uveren sam da će, imajući u vidu dosadašnje rezultate, predloženi kandidati doprineti još efikasnijem radu Vlade i zbog toga vas pozivam da predložena rešenja prihvatite, a budućim članovima Vlade želim mnogo uspeha u radu. Hvala lepo. (Aplauz.)

Dragan Tomić

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem predsedniku Vlade Mirku Marjanoviću.
Otvaram pretres o predlogu predsednika Vlade za razrešenje jednog broja članova Vlade Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Želi.) Gorica Gajević, šef Poslaničkog kluba SPS-a.

Gorica Gajević

Socijalistička partija Srbije
Poštovani predsedniče, uvaženi poslanici, želim da na početku izrazim podršku izlaganju predsednika Vlade Republike Srbije Mirka Marjanovića, koji je uverljivo izneo dosadašnje rezultate i precizno izneo politiku i prioritete Vlade u narednom periodu.
Vlada narodnog jedinstva u istorijski presudnim trenucima po naš narod i državu, odgovorila je efikasno, racionalno, dostojanstveno i pre svega patriotski na probleme sa kojima smo se suočili. Koncept Vlade narodnog jedinstva potvrdio se i u odbrani zemlje od NATO agresije i u obnovi onoga što su zločinci uništili i razorili, u nameri da pokore našu zemlju i naš narod.
Funkcionisanje Vlade narodnog jedinstva u tom periodu bilo je na visini, a ona će se u istoriju zabeležiti kao dostojna izazovu sa kojim se suočila. Hrabrost, samopožrtvovanje i veliko jedinstvo naroda i državnog rukovodstva u odbrani zemlje od agresora bilo je najveća podrška herojskom držanju pripadnika Vojske Jugoslavije i Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije.
Velika energija jedinstva iz odbrane zemlje transformisana je u snažnu mobilizaciju za obnovu zemlje. Formirajući Direkciju za obnovu zemlje desetak dana po otpočinjanju agresije pokazali smo svu snagu našeg naroda, njegovu stvaralačku energiju i vitalnost. U danima herojske borbe, odlučno i organizovano, planirana je i pripremana obnova. Obnova naše zemlje nije puka rekonstrukcija pojedinih objekata. Sve što je urađeno, a urađeno je toliko mnogo, od objekata saobraćajne i energetske infrastrukture, do kuća, stanova, škola, bolnica, ispunjava osećanjem ponosa i samopoštovanja naše građane, izaziva divljenje slobodoljubivog i slobodnog sveta, i isto toliko srdžbu i bes naših neprijatelja, čija je namera bila da razore Srbiju.
Urađeno je mnogo u kratkom roku, po najvišim tehnološkim, građevinskim i ekonomskim standardima, vlastitom snagom, vlastitim resursima, pameću naših ljudi, naših inženjera i radnika.
Obnovu Vlada narodnog jedinstva nije tretirala samo kao masovne radove za popravku onoga što je neprijatelj razorio ili uništio. Obnova se tretira kao proces ukupnog nacionalnog i duhovnog preporoda, reformi i razvoja. Reforme, od privrednih preko vlasničkih, upravljačkih, tehnoloških, takođe su deo obnove, a posebno njene druge faze.
Socijalistička partija Srbije pozdravlja opredeljenje Vlade da nastavi sa procesima reformi u svim sferama koje će značiti i standardizaciju naših normativnih rešenja, tehnologije u našoj privredi, načina poslovanja, organizacije države, poreskog sistema sa savremenim državama u svetu.
Ali, reforme za nas nisu i neće biti samo opredeljenje da se primeni ono što je u svetu efikasno i savremeno. Reforme za nas znače ona rešenja koja će našim građanima doneti bolji život. To znači - reforme koje će doneti privredni rast, veće zapošljavanje, veću produktivnost, veći izvoz i na realnom ekonomskom rastu viši standard građana.
Obnova i reforme treba da budu podloga razvoju naše države i našeg društva u predstojećem milenijumu. Taj razvoj baziran je na realnim ekonomskim i ljudskim resursima. Naša pozicija koja u komunikacionom sistemu predstavlja nezaobilazno čvorište istoka i zapada, severa i juga, pozicija podunavske zemlje sa izrazitim mogućnostima za proizvodnju zdrave hrane, sa kompatibilnom industrijom u metalskom kompleksu, nesumnjivo predstavlja komparativne prednosti koje su interesantne za strane partnere, što oni i iskazuju brojnim kontaktima sa našim preduzećima.
To su komponente za realan razvoj i mi ćemo to i iskoristiti.
Vlada narodnog jedinstva uspela je da proces obnove objedini kao razvojni proces i proces reformi i zato joj treba odati puno priznanje. Značaj takve politike i opredeljenja Vlade narodnog jedinstva ogleda se u tome što smo pomogli najugroženijim građanima, s jedne strane, osposobili vitalne infrastrukturne i energetske objekte, sa druge strane, što je istovremeno povećana proizvodnja i otvorena perspektiva razvoja.
Nije prošao koncept onih koji su mislili da će razoriti našu zemlju, zaustaviti privredni život u Srbiji i pretvoriti nas u koloniju. Srbija, i pored po brutalnosti nezabeležene agresije, nije ni poklekla, ni skrenula sa čvrstog opredeljenja da istraje na putu reformi, ekonomske i političke saradnje sa svetom na ravnopravnim osnovama, zašta imamo podršku velikog broja država.
O tome ne svedoče samo potezi i rad Vlade narodnog jedinstva. To pre svega potvrđuje ogromna vitalnost, mobilizacija, solidarnost, jedinstvo konstruktivnih snaga okrenutih napretku zemlje i boljem i kvalitetnijem životu građana.
Predlozi zakona koje je Vlada Republike Srbije dostavila Narodnoj skupštini na razmatranje i usvajanje i koji su na dnevnom redu ove sednice takođe su potvrda kvaliteta novog koraka koji činimo kao država i kao narod.
Osvrnuću se samo na dve oblasti koje su na savremen način regulisane, uz napomenu da se i ostali zakonski projekti Vlade takođe rukovode tim vrednostima i usmereni su u tom pravcu.
Zakonski set koji se odnosi na poreski sistem usmeren je na harmonizaciju našeg fiskalnog režima sa savremenim tržišnim ekonomijama, i za rasterećenje privrednih subjekata, s druge strane.
Ovakav pristup olakšaće poslovanje privrednih subjekata i omogućiti uspešnije izmirivanje budžetskih obaveza. I zakon o lokalnoj samoupravi je potpuno saglasan savremenim demokratskim opredeljenjima u ovoj oblasti. Ovim zakonom mi ćemo se svrstati u red onih država koje u potpunosti poštuju preporuke iz Evropske povelje o lokalnoj samoupravi.
U pogledu obima prava opština, organizacije, načina konstituisanja organa, zaštite, izvora i načina finansiranja, zakon o lokalnoj samoupravi potpuno je saglasan rešenjima navedene Povelje o lokalnoj samoupravi.
Istovremeno se ova materija, regulisana u nizu zakona, sada kodifikuje i na specifičan način stvara jedna vrsta malog ustava lokalne samouprave, jer se ovim zakonom razrađuje niz ustavnih prava i dužnosti koje građani ostvaruju u najvitalnijem delu društvenog uređenja, tamo gde žive i rade.
Poštovani poslanici, Socijalistička partija Srbije podržava predložena zakonska rešenja jer su ona saglasna politici Vlade da efikasno i dosledno sprovodi politiku obnove, reformi i razvoja i što je to osnovni zahtev i cilj građana i zato će glasati za usvajanje predloženih zakonskih projekata, organizacione i kadrovske promene, odnosno rešenja. Hvala.

Dragan Tomić

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem. Ima reč narodni poslanik Stevo Dragišić, šef poslaničkog  kluba Srpske radikalne stranke.

Stevo Dragišić

Dame i gospodo, prvi rezultat formiranja Vlade narodnog jedinstva 1998. godine bila je - politička stabilnost u Srbiji. To je nešto što je Srbiji nedostajalo godinama. Ta politička stabilnost je obezbedila Srbiji mogućnost da se pripremi za šiptarski terorizam, za secesiju i za agresiju koja je usledila ove godine.
Cele 1998. godine Vlada narodnog jedinstva, Vlada Republike Srbije je sprovodila pripremu za odbranu od eventualnih napada spolja. Nažalost, do tog napada je i došlo.
Vlada je te godine donela i nekoliko veoma dobrih zakona. Pre svega Zakon o informisanju i Zakon o univerzitetu, koji su, svaki iz svoje oblasti, doprineli odbrani države od agresije. Pokazalo se koliko je Zakon o informisanju bio dobar tek onda kada je Amerika odlučila da bombarduje Saveznu Republiku Jugoslaviju.
Tada je Srbija tek bila u mogućnosti da dobije medijski informativni rat na svom prostoru. Kada je bilo jasno, 1999. godine, da pod pritiscima sa Zapada Vlada Republike Srbije neće pokleknuti došlo je do agresije. Agresija je trajala 78 dana, iako je bilo očigledno da je bila planirana da traje mnogo kraće, jer se očekivalo da će Srbija, koja je godinama bila pod ekonomskim sankcijama i blokadama raznih vrsta, pokleknuti, da će moliti za milost, da neće biti u stanju da se odbrani.
Rezultati političke stabilnosti i pripreme za tu agresiju su pokazali da je Srbija uspela da se suprotstavi neprijatelju, da odoli svim njihovim napadima i da je njihov početni plan morao da se menja. U toku 78 dana agresije NATO pakt je rasturao sve što je mogao. Nije prezao čak ni od gađanja civilnih ciljeva, stambenih objekata, a pored toga mnogi objekti infrastrukture su potpuno uništeni. Mnogi putni pravci su prekinuti. Mnogo mostova je srušeno, rafinerija, elektro-energetski sistem, i što je najtragičnije imali smo i civilnih žrtava.
Posle agresije posao Vlade Republike Srbije je bio - obnova zemlje. U tome je Vlada postigla izuzetno veliki uspeh. Toliki uspeh koliko nije mogao da očekuje ni najveći pesimista kod nas, a ni naši najveći neprijatelji.
Bilo je potpuno nezamislivo da za toliko kratak period Vlada obnovi gotovo kompletnu putnu mrežu u Srbiji, da sagradi sve važne mostove koji su porušeni, da osposobi sve važne putne pravce, da elektro-energetski sistem osposobi toliko da može da izdrži potrošnju u zimskom periodu i na svu sreću još nismo došli u situaciju da moramo da vršimo neka havarijska isključenja, restrikcije struje i slično.
Vlada je postigla ogroman uspeh na polju obnove zemlje i to je prioritet Vlade Republike Srbije. Prioritet iznad svih prioriteta - obnoviti zemlju, ljudima obezbediti krov nad glavom, onima koji su ostali bez svojih kuća, stanova, i osposobiti infrastrukturu ove zemlje da bi privreda mogla normalno da funkcioniše.
Mi smo i dalje pod blokadom. Ništa se nije promenilo u proteklih godinu - dve. Sve više pritisaka ima na našu zemlju. Iznutra nam organizuju one koji žele da umanje značaj onoga što Vlada Republike Srbije radi i onih koji žele da završe posao za NATO pakt, koji nije uspeo bombama da završi.
Posle potpisivanja sporazuma i usvajanja Rezolucije u Savetu bezbednosti došlo je do podnošenja ostavki ministara iz Srpske radikalne stranke u Vladi Republike Srbije. Otvorena je mogućnost rekonstrukcije Vlade. Svim parlamentarnim partijama koje nešto znače u ovoj državi bilo je ponuđeno da uđu u Vladu Republike Srbije.
To ni jedna nije prihvatila. To je samo izraz izbegavanja odgovornosti za ono što bi državno rukovodstvo moralo da radi. Ali, Vlada mora da se formira. Neko mora da sačinjava koaliciju u Srbiji. Ako nema koalicije moraćemo da idemo na nove izbore.
Međutim, u situaciji u kojoj se nalazimo, politička nestabilnost je ono što nam najmanje treba. Jer, agresija na našu državu nije završena. Ona je samo promenila svoj oblik. Više na bacaju bombe po nama ali nam zato organizuju razne izdajničke grupe, političke partije. Finansiraju rad političkih partija u Srbiji u cilju razbijanja režima u Srbiji, nasilnog obaranja režima i u takvoj situaciji Vlada Republike Srbije je morala da se formira.
Srpska radikalna stranka je prihvatila i taj deo odgovornosti, da učestvuje u Vladi Republike Srbije, onda kada državu treba obnavljati, kada treba državu osposobiti za izlazak iz ekonomske krize, i kada treba liberalizovati uslove privređivanja, kada treba preduzećima obezbediti slobodne uslove za privređivanje, kada je to jedini uslov za oporavak zemlje i izlazak iz ekonomske krize.
Taj put izlaska iz ekonomske krize neće biti lak i neće biti kratak. To je put koji će trajati dosta godina. Na tom putu treba mnogo znanja, mudrosti i odgovornosti. Srpska radikalna stranka, kao deo Vlade Republike Srbije, je spremna da prihvati taj deo odgovornosti, i mi, kao odgovorna partija i ljudi koji učestvuju u Vladi, prihvatamo sve zakonske predloge, koje je Vlada danas u paketu ponudila Narodnoj skupštini Republike Srbije, jer smatramo da je to korak u pravcu liberalizacije u našoj ekonomiji. Smatramo da svaki sledeći korak mora da bude još dalji, još veći, još više da liberalizujemo uslove privređivanja kod nas, kako bi omogućili onom delu, zdravom delu naše privrede i ekonomije da se razvija, i time našu državu izvlači iz ekonomske krize.
To je ono na čemu će Srpska radikalna stranka dati svoj puni doprinos u okviru Vlade narodnog jedinstva, jer je to jedini način da izađemo iz ekonomske krize, u kojoj se već godinama nalazimo. Smatramo da se mora i u oblasti privatizacije, svojinske transformacije, mnogo radikalnije krenuti. Privatizacija mora da bude obavezna. Vlada Republike Srbije bi trebalo što pre da izađe sa novim konceptom privatizacije kod nas, da li u formi izmena Zakona o svojinskoj transformaciji, ili sa novim zakonom, svejedno, ali privatizacija mora da se sprovede što pre i što efikasnije.
I na kraju, Srpska radikalna stranka takođe svojim učešćem u Vladi narodnog jedinstva i dalje želi da doprinese pre svega političkoj stabilnosti, a samim tim, da stane na put svim političkim partijama, koje za račun SAD, za račun NATO pakta, žele nasilno da se dočepaju vlasti.
Želimo da istrpimo sve pritiske spolja, oni ne mogu biti večni, oni će trajati onoliko koliko im bude potrebno da se uvere da nijedan od njihovih metoda, da nijedan od njihovih političkih eksponenata u Srbiji, nemaju nikakve šanse da na takav način osvoje vlast u Srbiji.
Mi smo spremni za izbore, spremni smo za izbore na svim nivoima, ali da se ti izbori sprovode po zakonima ove države, da te izbore kontrolišu naši državni organi. Pa, ukoliko njihove političke partije, stranke NATO pakta, zaslužuju poverenje građana, neka vladaju Srbijom, ali smo sigurni da ono što je Srbija prošla sa Vladom narodnog jedinstva, nikako neće biti nezapaženo i da na sledećim izborima stranke NATO pakta nemaju šta da traže. (Aplauz.)

Dragan Tomić

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem.
Ima reč dr Živorad Đorđević, zamenik predsednika Poslaničkog kluba Jugoslovenske levice.

Živorad Đorđević

Uvaženi narodni poslanici, u ime poslaničkog kluba Jugoslovenske levice podržavamo opredeljenja sadržana u izlaganju predsednika Vlade Srbije, Mirka Marjanovića, i nastojanja da obnovom društva odgovorimo zahtevima i potrebama našeg naroda da živi srećno, u miru, slobodarski i dostojanstveno.

Podržavamo i predložena zakonska rešenja, koja omogućavaju upravo takvu obnovu i reformu društva. Jugoslovenska levica, kao partija mira, u čije političke temelje su utkani obnova i reforma društva, odmah po završetku rata, agresije zapravo, je usvojila celovit program obnove u svim oblastima društva. Kao partija suštinskih promena i reformi, prirodno je bilo da prvi ponudimo celovit program obnove društva, u koji ozbiljno verujemo i ubeđeni smo da će njegovo ostvarivanje biti garant stabilnosti i progresa danas i u budućnosti.

Spremni smo stoga da se u ravnopravnoj, tolerantnoj i demokratskoj utakmici ideja i rešenja u svim institucijama društva borimo za njegovo oživotvorenje. Jugoslovenska levica odaje veliko priznanje i dužno poštovanje mnogobrojnim graditeljima u obnovi zemlje. Rođeni su novi heroji rada, junaci rata preko noći su postali heroji rada. Samo uz pomoć genijalnih projektantskih rešenja, danonoćni rad i odvažnost i odlučnost u donošenju ovakvih odluka, mogli smo da za manje vremena sve ovo izgradimo i obnovimo, nego što je NATO zlikovcima trebalo vremena da hiljadama aviona i raketa to poruše.

Samo jedan tako vitalan, domišljat i lucidan narod i narod koji zna vrednost slobode, nezavisnosti i dostojanstva, može uspešno da se vojnički brani od ostrašćenih ubica i da prkosi svim surovostima ovovremenskih varvara. Narod koji se herojski odupreo brutalnoj vojnoj agresiji i očuvao slobodu i nezavisnost zemlje, i tom svojom odvažnom borbom ohrabrio slobodarski deo čovečanstva i na taj način obeležio svetlu stranu istorije s kraja 20. veka, takav narod može jedino da se opredeli za politiku mira, obnove i reforme društva.

Ova moderna levica nudi rad, utakmicu znanja i stvaralaštva, nudi sigurnost, nudi ravnopravnost ljudi, naroda i njihovih ideja. Naši favoriti na društvenoj sceni su najbolji naučnici, najlucidniji projektanti, sjajni kompjuteristi, obdareni učenici i studenti, rekorderi na njivi i u fabrici. Verujemo da ćemo zbog svega toga u obnovi zemlje zadobiti poverenje naroda.

Naša politička konkurencija, koja čak veruje da nas osporava i usporava u svemu tome, na političku utakmicu izvodi tim večitih gubitnika na izborima, propalih studenata, koji su aule zamenili ulicom, tim vremešnih novokomponovanih političara, koji se politikom bave iz staračke dosade, ili time leče svoje životne promašenosti, svoju marginalnost, ili zbog pohota svojih. Njima ipak treba odati priznanje u jednoj stvari - veoma dobro su procenili da nemaju podršku svog naroda i zato se okreću međunarodnoj političkoj trgovini, hoće da prodaju sopstvenu zemlju.

Svi ti politički gubitnici, antiheroji, vazali, podanici, petokolonaši i ostali pripadnici političke i medijske prostitucije su danas glavni adut političke i medijske agresije NATO batinaša. Počeli su uličnim haosom, i "ćorak", sada su druge direktive zapadnih gazda, a po njih se ide na noge. Organizuju se karavani čas u Herceg Novi, čas u Banja Luku, pa u Budimpeštu, pa čak i u Njujork. Tamo imaju obično jednočasovne instruktaže i direktive, bez prava prigovora. Ovi naši NATO "podrepaši" nemaju čak više ni šansu da se pred gazdama nadmeću u veštinama poniznosti i vazalstva.

Za izdaju zemlje obećava im se novac i slava. Oko podele novca međusobno se već naveliko tuku, a što se tiče sticanja slave, sudeći po neostvarenim direktivama u rušenju zemlje, njihove strane gazde im već kažu - slava im.

Tuku se oko podele vazalne milostinje, žestoko se tuku i oko izbora glavnog šerifa. I dalje, kod njih dominira problem - ko je glavni: onaj što je tek napunio 80 godina, a već hoće da bude premijer ili onaj što šest puta uzastopno gubi izbore ili onaj što hoće da bude glavni Srbin, ali je zaboravio srpski jezik ili pak onaj Rom iz Obrenovca, što reče jedan od ona dva vuka? Vazalstvom ove partije "klintonovke" koračaju ka sopstvenom parastosu. Na dobrom su putu da počivaju u zaboravu.

Ali, slobodarski srpski narod im ne može zaboraviti ovoliko sramote. Ovom narodu, pobedniku u ratu i graditelju u miru ništa više ne može da bude prepreka hodu obnove i reforme društva, ni vojnički ni moralno diskreditovana NATO armada, ni oronule i presahle "klintonovke" partije.

Vlada Srbije, Direkcija za obnovu zemlje, naše rukovodstvo predvođeno predsednikom SRJ Slobodanom Miloševićem, sa podrškom naroda i dalje će suvereno i odvažno braniti slobodu i dostojanstvo, graditi zemlju, činiti građane bogatim i srećnim.

Dragan Tomić

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem. Da li još neko želi reč? Reč ima narodni poslanik Dragan Veselinov.

Dragan Veselinov

Očekivao sam više od gospodina predsednika Vlade danas. Mnogo toga se dogodilo u proteklih šest, sedam meseci. I danas ste nazvali ovu vladu Vladom narodnog jedinstva. Ne verujem da ste vi Vlada narodnog jedinstva. Vi ste ujedinjene političke grupe na razaranju naroda, vi ste ujedinjeni na razaranju države Srbije, na razaranju privrede, na razaranju političkog integriteta naše zemlje.
Od kada ste vi na vlasti, još ovo malo političkog prostora po kome smo mogli slobodno da se krećemo i bez viza nestaje. Od dva oka u glavi ostadoše dve valute, gde opet bolja valuta nije u vašem džepu, već u džepu Crnogoraca. Narod je ostao na dinaru.
Upozoravao sam ovu vladu i pre rata sa NATO paktom - upašćemo u najveća razaranja, izgubiti teritoriju. Upozorio sam na to da će jedino Srbija iz tri dela biti cela. Ostade Srbija na dva dela i sada hoću sasvim dobronamerno, pošto verujem da sam oduvek to i činio, da vam kažem. Samo će Srbija iz dva dela ostati cela. Nadam se da ćete smoći snage, ne u ovoj vladi, već u nekoj budućoj, da organizujemo unutrašnji život, promenimo Ustav i sklopimo državu tako da u jednoj granici možemo živeti ravnopravno i jedinstveno.
Od ove vlade ne očekujem da će rekonstrukcijom bilo šta drugo učiniti od onoga što je do sada činila. Ja sam za to da vi podneste ostavke, ja sam za to da ova vlada ode kao što sam i do sada to predlagao. Rekonstrukcijama Vlade ništa posebno se postići ne može jer od vas, osim najobičnijih fraza, nisam čuo ni novi ekonomski niti politički program. Ne umete da pomenete Vojvodinu, ne pominjete Sandžak, ne pominjete ustavnu reformu. Govorite o velikim privrednim uspesima. Pretrpeli smo ogroman neuspeh. Društveni proizvod po glavi stanovnika sada je 1.000 dolara, a početkom godine je bio 1.300. To je vaš rezultat. Vi ste za to odgovorni.
Dobro, vi ste za to odgovorni. (Obraća se predsedniku Vlade.)
Nema većeg izdajnika od Vas, gospodine Marjanoviću. Jer, učestvovali ste u razaranju države i naroda.