Uvaženi potpredsedniče Vlade, uvaženi gosti iz ministarstva, poštovani predsedavajući, koleginice i kolege, turizam je svakako najpropulzivnija grana privrede, jer ulaganje u turizam generiše razvoj saobraćaja, infrastrukture, prehrambene industrije, poljoprivredne industrije, nameštaja, tekstila, itd. Ali, istovremeno, razvoj turizma mora biti posledica sinergije različitih društvenih aktivnosti, jer nema, kao što je upravo ministar i sad rekao, nema turističke destinacije bez dobrog puta, bez hotelsko-ugostiteljskih komplekasa, ali, istovremeno i dobro osmišljene politike kulture, kao i brige o kulturnom nasleđu. Potrebni su nam dobri obrazovni programi, kako bi se pravili odgovarajući programi đačkog i omladinskog turizma.
Uloga Ministarstva turizma je da izrađuje strategiju razvoja ove grane, da razvija i promoviše turističke potencijale Srbije, kao i da u saradnji sa Turističkom organizacijom Srbije koordinira sve teritorijalne turističke organizacije i druge učesnike u turističkoj ponudi.
Ministarstvo i Turistička organizacija Srbije ostvaruju regionalnu saradnju, integrišu Srbiju u svetska, evropska i regionalna turistička udruženja, unapređuju nivo turističke ponude i proizvoda i istovremeno kontrolišu, nagrađuju, podstiču ali i sankcionišu sve delatnike u ovoj oblasti.
Turizam je privredna grana koja je podložna relativno čestim promenama, fleksibilna je, prilagođava se savremenim trendovima, koristi moderne savremene tehnologije i prati potrebe i zahteve korisnika.
Zbog svega ovog, Ministarstvo je izradilo Predlog izmene Zakona o turizmu. Naravno, govorimo o Zakonu koji je iz 2009. godine i koji je zbog svega ovoga što sam rekla i menjan 2010, 2011. i 2012. godine, a evo, danas imamo najnovije izmene.
Šta sve novo donosi ovaj zakon? Zakon se prevashodno usaglašava sa međunarodnim propisima i u međuvremenu donetim zakonima u Republici Srbiji. Zakonom se uvode novi savremeni metodi, pojmovi i oblasti poslovanja kroz te nove tehnologije, vrši se preraspodela nadležnosti, ojačava se upravljačka i kontrolna funkcija lokalne samouprave, ali istovremeno se turističke destinacije mogu poveriti na upravljanje destinacijskoj menadžment organizaciji, naravno, sve sa ciljem da se što veći broj turističkih sadržaja ponudi korisnicima.
Strategija razvoja turizma donosi se na minimalnih pet godina, po predlogu ovog zakona, a njena realizacija definiše se kroz akcioni plan, više puta pomenut, s pravom, jer mu je dat značaj.
Strategija razvoja turizma je sigurno najvažniji dokument kojim se prevashodno analiziraju preduslovi i sagledavaju prednosti i ograničenja jedne zemlje, trendovi i potencijali, međunarodni i lokalni, definišu se ciljevi i strategije. Novo u ovom zakonu je obavezna izrada tog akcionog plana i evo, da se ne bih ponavljala, sve ono što su rekle i kolege, strategija prethodna verovatno i nije zaživela zbog toga što nije ni postojao akcioni plan.
Najbitnija novina u predloženom zakonu je planiranje posebnih podsticajnih sredstava u budžetu Srbije za promotivne, razvojne i edukativne programe u turizmu. Trenutno se iz budžeta Srbije odvaja, ako se ne varam, ministre, rekoste 450 miliona evra, ja sam našla možda neku drugačiju, manju statistiku, ali dobro je da je 450 miliona evra za unapređenje turizma i ovo, bez obzira…
(Rasim Ljajić, s mesta: Dinara.)
Naravno, radi se o dinarima. I naravno da je ovo svakako nedovoljno.
S druge strane, zakonom je proširena nadležnost TOS-a jer TOS ima svoju nadležnost kako na promociji domaćeg proizvoda u inostranstvu, ali, s druge strane, on, prema svojoj sistematizaciji i poslu bi trebalo da mnogo aktivnije učestvuje na poboljšanju kvaliteta domaćeg proizvoda.
Mislim da je važno reći da Turistička organizacija Srbije je ostavila svoj trag kroz različite promotivne skupove i sajmove, predstavljajući privredu Srbije, ali mislim da je relativno malo uradila na koordinaciji, poboljšanju kvaliteta turističke ponude Srbije.
Šta kažu naša i svetska statistika? Vidni su rezultati i napredak u prihodima od turizma u prethodne dve godine. Direktni prihodi od turizma u 2013. godini bili su 1,053 milijarde dolara, u 2014. godini je ostvaren skok od 4,5% na 1,1 milijardu dolara, a u 2015. godini, čitala sam neke vaše izjave, očekuje se 1,3 milijarde dolara prihoda od turizma.
Da li smo u potpunosti zadovoljni? Sigurno da nismo. Kao što malo pre rekoste da je prihod od turizma u bruto društvenom proizvodu nekih 1,8% ili 1,9%, što je svakako nedovoljno kada uporedimo sa zemljama u okruženju i kada znamo da je, recimo, u Hrvatskoj taj procenat 12,2%, mada oni jesu prevashodno zemlja turizma, u Crnoj Gori je 9,8%, ali i u Bosni i Hercegovini 3%. Evropski prosek prihoda od turizma je 10%. Mislim da je ovo ministarstvo u ovom sastavu uradilo jako puno i dosta. Naravno, u uverenju smo da će se taj pozitivni trend i nastaviti. Broj zaposlenih u turizmu Srbije je negde oko 35.000, a sa povezanim granama 86.000.
Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, da neke skeptike razuverimo, kaže se ovako - u periodu januar-jul 2015. godine u Republici Srbiji boravilo je ukupno 1.376.000 turista, što je 13% više u odnosu na period januar-jul 2014. godine. Domaćih je bilo, da ne brojim cifre, 13% više, što je ukupno 55% od ukupnog broja gostiju, a inostranih je isto 13% više. Ali, taj se odnos, koji je ranije bio uvek mnogo više u korist domaćih gostiju, sada nekako izbalansirao, pa je taj odnos 55% na prema 40% malo uravnoteženiji. U Beogradu je više 10% stranih gostiju, a u banjskim mestima 36, no polazište je relativno malo, radi se o 42.000 gostiju. Ima dosta porasta i u poseti planinskih mesta - 15%, i tako redom.
Statistike su prilično dobre. Dosta sam razmišljala, ministre, i reći ću vam nešto što sigurno nećete voleti da čujete. Očekujem da se na lestvici vaših prijatelja spustim za jedan stepenik niže, ali sam od jako mnogo ljudi koji se bave turizmom, kako stranih tako i domaćih, čula jednu rečenicu, a to je – najlepše što je moglo da se dogodi turizmu, to je Rasim Ljajić. Znam da ne volite, a ni ja ne volim ovakvu komunikaciju, ali eto, prosto, moje je bilo da kažem, ne radi vas, ne radi poslanika, ne radi Ministarstva, nego radi javnosti.
Šta kažu svetske statistike? Kažu da od 2000. do 2014. godine porast prihoda od turizma stalno raste, sem nekog izuzetka u 2009. godini, te je sa nekih polaznih 475 milijardi dolara u nekoj 2000. godini, zaključno sa 2014. godini, porastao na 1.245 milijardi dolara.
Naravno da je sada jasno zašto toliko svi pričamo o turizmu i zašto svi akcenat stavljamo na razvoj turizma, 10% svetske privrede bez prihoda zapravo otpada na turizam. Dobro bi bilo kada bi taj procenat uspeli da ostvarimo u našoj zemlji. Od 184 zemlje, Srbija je trenutno na 102. mestu i nadam se da, od promena zakona pa i malo više ozbiljnosti u svim segmentima turističke privrede, će se to mesto popeti naviše.
U svim statistikama Srbija stoji dobro. Međutim, mi smo postavili, vi kao ministarstvo, mi kao poslanici, kroz ovaj zakon postavili malo ambicioznije ciljeve jer treba prihodovati više, a za to je potrebno usvojiti novu strategiju razvoja turizma i akcioni plan, planski ulagati u turizam i infrastrukturu, ulagati u edukaciju, što naravno zakon donosi, aktivno učestvovati u konkursima za EU fonda u oblastima turizma, potrebno je pratiti svetske trendove i osluškivati zahteve savremenog turiste koji hoće aktivan i sadržajan odmor.
Ovaj zakon donosi izmene u odnosu na prethodne baš u pravcu svega ovog što sam navela. Znači, imamo finansijske podsticaje, imamo edukaciju, zaštita interesa turiste, principijelne sankcije prema počiniocima, uspostavljanje standarda i ostalo. Država stvara ambijent za ulaganje u turizam i dobro je, ali ne znam koliko je dovoljno, da se podstiče receptiva jer trenutno u Srbiji, od svih agencija, svega 4% se bavi receptivom. Potrebno je obezbediti stabilna budžetska sredstva i maksimalno se angažovati na konkursima za EU fondove.
S druge strane, razvoj turizma nije samo posao jednog ministarstva, već to mora biti strategija, opredeljenje države i potrebna je sinergija svih činioca o kome ste pričali, kako vi, ministre, tako i većina poslanika. Nema banjskog turizma bez dogovora sa Ministarstvom zdravlja, takođe nema bez dobre socijalne politike. Šta nam je sa sportskim turizmom, šta nam je sa prosvetnim turizmom?
Hrvatska je u svojoj strategiji razvoja turizma navela da prioritete daje turističkim granama koje donose siguran profit i za koje postoje finansijski podsticaji u EU, a to su: nautički turizam, tu mislim da nemamo mnogo šanse, poslovni, kulturni, zdravstveni, gastronomija, enologija, ruralni, golf turizam, poslovni i sportski turizam i eko turizam. Podvlačim da golf turizam navode kao potpuno odvojen od sportskog turima. O tome ću možda nešto malo više reći kasnije.
Predpristupni IPA programi planirani su i za infrastrukturu i za unapređenje ljudskih resursa kroz obrazovanje. Turizam je industrija zabave i užitka, te se sa ulaganjem u kadrove postiže jedan novi nivo turističke ponude. U Srbiji je u usponu kongresni turizam i mi imamo dosta preduslova da ga razvijamo, ali mislim da treba da obogatimo prateće sadržaje, kako bismo se kandidovali i bolje plasirali na tom spisku destinacija kongresnog turizma.
Svetska turistička organizacija je u junu ove godine organizovala u Antverpenu konferenciju gde su tačno definisani prioriteti pri izboru kongresnih destinacija. Gosti kongresa traže dodatni sadržaj i, recimo, jedno od pitanja je bilo – koliko grad ima golf terena u okruženju. Na žalost, cela Srbija ima samo dva terena sa po devet rupa, tako da koristim ovu priliku da malo ponešto kažem i iniciram eventualno razmišljanja na temu razvoja golf turizma.
Evo malo statistike. Prema „Oksford ekonomiks“, golf u Evropi ostvaruje prihod od 48,3 milijarde evra, od toga na golf turizam otpada – turizam - ovo generiše prihode ukupno golf, ali na golf turizam otpada 7,8 milijardi evra. U svojoj strategiji Hrvatska takođe navodi - golferi godišnje Irskoj donesu 240 miliona evra, Hrvatska želi zaraditi više. Ajde da mi zaradimo malo manje, ali da zaradimo nešto od toga. Hrvatska će uskoro imati osam golf terena. U Evropi ih ima 6.757 terena, golfera ima 7.800.000, najviše u Engleskoj 1,5 milion, 600.000 Francuska, Nemačka 400.000, Austrija i Italija po 100.000, Češka, recimo, 55.000, u Srbiji i Hrvatskoj ih ima po hiljadu. Bugarska, sa svega 1.500 golfera, ima sedam golf terena i već je svrstana u jednu od najpoželjnijih turističkih golf destinacija, a naravno, najbolji primer je Grad Belek u Turskoj, koji je bio jedno obično ribarsko mesto sa lepim plažama, loše posećen. Oni su napravili 20 golf terena. Zbog izuzetno velike tražnje, nedostataka termina za igranje, oni trenutno grade još tri golf terena. Antalija je jedna od naj, naj, najpoželjnijih golf destinacija.
Naravno, nisu uvek potrebni veliki projekti da bi se stalo na mapu svetskih turističkih destinacija. Svake godine u januaru mesecu, Svetska turistička organizacija UN-a dodeljuje nagradu za turističku izuzetnost. Ove godine je u Madridu podeljeno 14 nagrada. Ja ću reći samo neke, prosto da shvatimo o kom nivou se kandidovanih projekata radi nagrađenih. Recimo, Turistička organizacija Perua je dobila nagradu za projekat „A šta ti planiraš?“, Turistička organizacija Hrvatske „Ukusi i mirisi Lošinja“, kamp u Tanzaniji, eto, šta može pružiti jedan kamp, Amsterdam, naravno, kao kongresna destinacija.
Na samom kraju, želim da kažem da će Socijaldemokratska partija Srbije, naravno, podržati ovaj zakon jer verifikuje bilateralne sporazume i regionalnu saradnju, planira zajedničke turističke proizvode, održivi razvoj i konkurentnost, afirmiše državne podsticaje u turizmu i privatni sektor i ulaže u edukaciju podizanja nivoa kvaliteta turističkih destinacija. Sve to, naravno, imaće za kraj kako bolje zapošljavanje, tako, naravno, i ekonomski razvoj. Hvala vam.