Gospodine predsedavajući, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, mislim da je izuzetno važno da mi danas imamo jedan paket od osam zakona i sporazuma. Ako pogledamo ovaj spisak predloga zakona i sporazuma koji je ovde ispred nas, njega treba povezati u stvari sa onim što smo u maju radili ovde kada je reč o Zakonu o železnici. Time se zaokružuje jedan rekao bih jedne zakonske pretpostavke koja će omogućiti da se u ovoj oblasti nešto više uradi. Tačnije rečeno, da se napravi jedan iskorak ka značajnijoj reformama na železnicama, ali i u ukupno ova tri najvažnija sektora vodnom, vazdušnom i železničkom saobraćaju.
Moram da kažem ovaj zakon, bilo je sad polemike da li interoparabilnosti ili usklađenost, ali svejedno je, suština je da se mi u stvari pripremamo za činjenicu da bez obzira kako te neko posmatrao, prihvatao ili ne, da naše lokomotive mogu da idu u inostranstvo, ali da inostrane mogu da dođu ovde. Tačnije rečeno, da budemo mi potpuno iskreni, mi pripremamo celokupnu jednu strukturu, zakonsku i pretpostavka je, da li će to za godinu ili dve doći, ali je potpuno jasno za liberalizaciju tržišta u železničkom saobraćaju.
Ako se vratimo na Zakon o železnici i povežemo sa ovim Zakonom o interoparabilnosti, jasno je da je Direkcija za železnice, a i to je bio zahtev Evropske komisije i predstavnika Evropske komisije da faktički imamo dva regulatorna tela. Jedno je Direkcija za železnice, a drugo je Direkcija za bezbednost na železnici, da ona i ovim dodatnim zakonom dobija dodatna ovlašćenja, dodatne obaveze i ona postaje, ako mogu tako da kažem strateško mesto koje će brinuti i o bezbednosti, ali i o licenciranju svega onoga što je za železnički saobraćaj izuzetno važno. To naravno podrazumeva jačanje i Direkcija za železnice, tog regulatornog tela.
Inače, kada mi pričamo o interoparabilnosti, naravno da postoje jedinstvena pravila, ali ni u prethodnoj Jugoslaviji mi nismo imali iste. Postoje četiri vrste, ako mogu tako da kažem strujnog napajanja za lokomotive. Pa su se Slovenci prilagođavali severnom delu Italije koji ima potpuno drugačiji napon struje, a ostali deo Jugoslavije išao na drugu vrstu struje, na 25 i po kilovata, ali to nije ni važno, više govorim kao princip.
Moram da budem iskren, mi smo ovaj princip interoparabilnosti i pre zakona faktički na neki način u saradnji sa bivšim ministrom i Ministarstvom isprobali, ako mogu tako da kažem. Pre jedno dve i po godine, mi smo zajedno sa evropskim partnerima organizovali jedan voz u Srbiji, do Bosfora, do Istanbula, sa više sistemskom lokomotivom koja je sve ove različite faze i različite strujne pogone kroz Evropu prošla. Tačnije rečeno sa jednom lokomotivom i to je suština i to je zahtev velikih privrednih subjekata da onaj ko natovari limun u Slovačkoj ili … kada natovari nešto može do Bosfora ili do Srbije sa jednom lokomotivom, bez ikakvih prelaska i problema na graničnim prelazima, da stigne do fabričkog kruga.
To je suština problema današnje, ako mogu da kažem železnice. Nije suština problema za transport brzina pruge, suština je bezbednost i suština je da on jednostavno može za određeni broj sati da planira dotok svoje robe, dolazak svoje robe u fabričkom krugu što sad objektivno mi imamo problem.
I Srbija će, ja se nadam već u ovoj godini kredit koji traje već nekoliko godina obezbediti 15 višesistemskih lokomotiva, pa prema tome i srpske železnice će biti sposobne da sutra preko granice ono što preuzmu robu u Srbiji i vuku bilo gde u Evropi sa tim višesistemskim lokomotivama, koje bi trebalo iz IBRD kredita konačno da se završe.
Bezbednost saobraćaja i uopšte bezbednost na železnici i sam zakon rekao bih zajedno sa Zakonom o železnicama stvara preduslov da ovo što je ministar rekao, ja ga tu potpuno podržavam i mislim da će ministarstvo imati tu snage da do kraja godine završimo barem jednu fazu restrukturiranja.
Što se tiče „Železnice“, ja znam, ima stav o tome da ima otpora na „Železnicu“, pa naravno, ima otpor, ali ja ne bih to nazvao otporom, to je strah. Strah ljudi od promena, strah je ljudi promena u društvu, svi su za promene dok ne dođe do njih, kada dođe do njih oni kažu – e, pa nemoj baš sada, daj da se konsolidujemo pa ćemo onda da izvršimo reformu, mi se konsolidujemo na železnici sto godina. Nema od toga ništa, da se mi do kraja konsolidujemo, pa onda izvršimo reformu.
Mi moramo objektivno da izvršimo reforme. Da li ćemo to raditi u jednom ili u dva koraka? Nije najvažnije što se mene tiče, mislim da treba da radimo u jednom odmah, ali nije problem, neka bude i u dva koraka, samo je važno da ta dva koraka ne budu 15 godina i pet godina, nego da budu godinu dana, dve godine, jer se mi pripremamo za ovo objektivno već tri, četiri godine.
I sad, bez obzira na to da li ima otpora na železnici ili ne svi organi železnice su doneli odluku o tome da postoje tri preduzeća i krovno preduzeće „Železnice“ Srbije, prema tome samo je pitanje da li i kada ćemo, što bi rekli iskoračiti dalje, da infrastruktura koja po Zakonu o železnici mora da bude zasebno preduzeće.
Kako će se ono zvati – pruge Srbije ili infrastruktura Srbije, to je manje važno, ali mora da bude zasebno preduzeće koje funkcioniše na isti način kao što funkcionišu „Putevi Srbije“, naplaćuju putarinu na autoputu, od tih para održavaju puteve, a sa druge strane država kroz infrastrukturne velike projekte, ako hoće da grade nove pruge, ako hoće da gradi nove deonice, ako ima para gradi nove deonice, sa tim parama se to gradi.
Na isti način i potpuno isti princip preduzeća za infrastrukturu treba da bude kao što je sada „Putevi Srbije“ i K10, kada je reč o autoputu.
Kada je reč o putničkom i teretnom. Putnički, treba da funkcioniše kao što funkcioniše gradski saobraćaj u Beogradu, ne govorim o GSP, nego o gradskom saobraćaju.
Mi u gradu Beogradu imamo i privatne prevoznike i imamo i državne prevoznike, tj. GSP.
I jedan drugi dobijaju po kilometru pređenom i onda ne bi došli u poziciju ovu da raspravljamo da li je otkazano 30, 50 ili 100 polazaka železnice, jer kada je otkazano, on neće da dobije od države za onoliko kilometara koliko je prošlo.
Obavezan javni prevoz je razlika između realne cene i cene koštanja u proizvodnji.
Prema tome, realne cene i ekonomske cene karte, i gde je najveći strah na železnici? Kod liberalizacije u kargo saobraćaju, to je suština. Da budem iskren, za državu je korisno i za železnice je korisno da dođe što pre do liberalizacije, bolje da dođe pre do liberalizacije, kako bi mi imali snage da ojačamo preduzeće za teretni saobraćaj, nego kada dođu inostrani operateri u Kargu, pa i domaći operateri u Kargu, pa se pogubi posao, i to preduzeće odjednom dođe u poziciju da može da funkcioniše na ekonomskim osnovama, da nema dovoljno posla, jer Kargo svuda u svetu funkcioniše na ekonomskim osnovama.
Moram da budem iskren, meni je žao što često ovde slušam koliko železnica dobija od države, ne zato što je to mnogo para ili malo, svaka para je mnogo, nego onda mora da posmatramo koliko se u Evropi izdvaja za železnice.
Ne postoji država u Evropi koja velika sredstva ne izdvaja za železnicu.
Kada kažem za železnicu, ne mislim za Kargo, mislim za infrastrukturu, mislim za održavanje infrastrukture i za obavezan javni prevoz, za onoliko vozova i onoliko kilometara koliko želi država da finansira i da ima na pola sata, na sat, na dva sata. Kada je to rešeno, a mi imamo jedan segment rešen obaveza javnog prevoza u Beogradu.
Kada je to rešeno kroz BG voz, jer dobija se deo sredstava koji grad priznaje za svaki kilometar koji pređe u BG vozu, onda mi imamo 12 miliona prevezenih putnika godišnje u BG voz.
Zato je važno imati gradsku železnicu i zato što meni, da budem iskren, bez obzira što moji partijski drugovi drugačije misle, nije dobro da Niš ostane bez gradske železnice i bez pruge u sredini.
Druga je stvar da treba tu prugu spustiti i praviti zaobilaznicu za teretni saobraćaj, naravno, ali nije dobro da jedan veliki grad, ako hoće da bude, ne mislim po broju stanovnika veliki, nego ako hoće da bude metropola u pravom smislu reči, on treba da razmišlja i da sutra ima gradsku železnicu, jer metro nije realan.
Dakle, bolje da imamo ono što imamo, da dogradimo, u krajnjem slučaju pa i Beograd i Novi Beograd se deli na pola, samo je pitanje podvožnjaka, nadvožnjaka, zvučne izolacije, ekološke izolacije, i nije stvar u železnici samo, nego kako država odluči, tako će se stvari događati.
U krajnjem slučaju, da se mi podsetimo, usvajajući Zakon o železnici, a i sada ovaj zakon o iteroperabilnosti, ovaj parlament odlučuje šta će se i na koji način, dakle, za petogodišnji plan koji se usvaja, šta će se graditi i na koji način će se graditi i koje pruge, kako će se održavati i nove i stare, jer ne odlučuje ni železnica, ni bilo ko drugi sa strane, nego naprotiv, odlučuje ovaj parlament.
Mislim da u tom smislu, ja verujem da završetak zaokruživanjem ovih zakonskih projekata koje danas usvajamo i zato će SPS podržati, mi stvaramo jedan uslov da se završi i restrukturiranje i obezbeđivanje svih licenci za železnicu i stvaranje preduslova da mogu Železnice Srbije da budu takmac u nekoj sutrašnjoj liberalizaciji železničkog života, ako mogu tako da kažem u Srbiji.
Samo jedan podatak da kažem, takva pruga itd. znate šta, na 4.000 kilometara, mora da se izvrši rekonstrukcija pruge jednom u 20 godina i mora da se izvrši, a to vam je 200 kilometara.
Od 2000. godine do danas, mi vršimo 13,5 kilometara rekonstrukcije godišnje i to je prosek.
Od 1990. do 2006. godine, znači, ni tada nismo mnogo, a posle toga još gore, i onda naravno da nije dobra pruga, pa kako, nije ona sama po sebi ne može da bude dobra, ni put.
Ministar je govorio o tome i kada se put ne popravlja i ne krpe rupe i on propadne, a kamoli pruge.
Hoću da kažem da železnice u principu imaju dva života. Svaka železnica u svetu, pa i naša, ima taj unutrašnji život, taj tekući život, gde treba da obezbedi prihode za plate, za osnovna funkcionisanja i ovaj drugi život, a to je infrastruktura, investicija, što je stvar države i razvojnih projekata države koja sa te strane radi.
Moram da budem iskren, ovde je jednom bilo reči o projektima. Znate šta, projekti koštaju i to je suština. Vi dobijate kredit za investicije, ali i vi morate da obezbedite pare za projekte, a projekti uopšte nisu jednostavni.
Ovo što je ministar rekao, da, imamo projekat za Beograd-Pančevo, imamo još za šest deonica i za Valjevo-Loznica, da budemo iskreni, imamo projekat, ali zato što je ruska strana prihvatila, zahvaljujući ministru, gospodinu Mrkonjiću koji je insistirao na tome da oni to naplate kroz ukupne radove te projekte, jer 15 miliona „Železnica“ ne bi mogla da obezbedi, da to nije bilo tako. To treba iskreno reći.
Onaj koji obezbeđuje kredit, da li je to IBRD, Svetska banka, oni kažu, morate prvo da imate projekat da obezbedite pare i napravite projekat, pa onda tek da obezbedite učešće, a to uključujući i ruski kredit 10%, da bi radili 15%.
Dakle, 15% je učešća, a za kineski je 10%, pa počneš da radiš. Ako ne platiš 15% učešća, onda ne radiš.
Pročitao sam i ja ovo za 200 kilometara, ovo oko predsednika Vlade, a onda sam pročitao reakciju jednog predsednika sindikata za železnice i on napadne predsednika Vlade, kakvih 200 kilometara, nema pruge, a to samo znači da živi u 1948. godini i to je ključni problem jedne strukture koja živi na železnici 1948. godine još, ne u 2005, 2010. nego u 1948. godini.
Onaj ko ne sanja, ko nema san, da dosanja, a ja sanjam da moja generacija ili da će se neka sledeća voziti 350 na sat, treba da sanja.
Onaj ko ne zna da sanja ništa i nedosanja. Onaj ko nema cilj, ništa ne može da postigne. Mi moramo da imamo cilj da će se sledeća generacija da se vozi u Srbiji preko 200 na sat. Moramo da imamo cilj da ćemo se do Beča voziti za tri sata. Moramo da imamo cilj da ćemo se do Niša voziti za sat vremena. Ako nemamo cilj, zašto sedimo ovde? Šta, ono kao, hajde da vidimo kako da popravimo rupu, kako da popravimo prugu, da se ne vozi. Dajmo, iz feudalizma da preskočimo odmah kapitalizam, pa da idemo u neki socijalizam. Ako je vama lakše, hajmo iz socijalizma u kapitalizam, kako vam lakše, samo da napravimo jedan značajniji iskorak. Vozio sam se ja i 431 km od Šangaja do aerodroma. Vozio sam se i 300 u Italiji, ali daj da bar imamo 200. Daj bar 200 da imamo, da imamo cilj. To nam je cilj. Nemoj da krpimo samo, daj nešto veliko da napravimo.
U krajnjem slučaju, izgradnja 200 na sat ili 160 na sat jeste rasterećenje putne privrede, jeste smanjenje velikih nesreća po Srbiji svake godine. Ovde i jedan i drugi ministar znaju bolje podatke koliko ljudi pogine po auto-putevima i po putevima. Pruga je, ako mogu tako da kažem, najbezbednija. Zamislite da mi imamo na 15 minuta voz do Novog Sada, ili na sat do Niša koji je 200 na sat, pa ko bi išao auto-putem? Ko je lud? Niko nije lud.
Ali, naš je zadatak kao poslanika i kao Vladi, i one koje biramo, da to veruju, da veruju u taj cilj i da ga naprave. I ja verujem. Zato podržavam predsednika Vlade. Da li kineski kredit ili kineske licence, ili kineske koncesije ili ruske ili evropske, ako vas baš to interesuje. Ne interesuje ni ove mlade ljude po Srbiji. Interesuje ih gde imaju takvu prugu. Ako mogu da se vozim na drugom mestu 300 i 400, mogu se vozim barem u Srbiji 200 na sat, jer mi je stalo da mlada generacija ostane ovde. I moja deca i vaša deca u Srbiji, a ne da idu tamo gde se vozi 300 na sat. Da ne bi oko pruge više preterao, nego oko ovih drugih stvari.
Rekao sam malo pre, jeste ovaj Zakon o putevima kratak, ali mnogo značajan. Suština je u sledećem, nije samo u onome što sam malo pre rekao da mi, a i ministar je rekao da sa jedne strane imao 13, sa druge strane 12 pumpi. Svi smo mi čuli kako se to pravilo, itd. Ovde imamo kod „Arene“, ne može kod „Arene“ da se skrene, a pumpa ispred. Jel tako? Nije baš to moglo tako. Ako je to po DUP-u Beograda onda blago onom ko je crtao taj DUP. Ali ne verujem. Ali rekao sam u Pojate. Kako je moguće, NIS ovde, na 50 metara privatna pumpa? Kako je to moguće? Pa nije moguće. Moguće je, očito čim je napravljena. U ovom zakonu to ne bi bilo moguće. Ministar je govorio samo o benzinskim pumpama.
Mi moramo da razmišljamo kako da tih desetine hiljada ljudi, barem u letnjem periodu, kada prođu od Evrope do Turske, kako da ih zadržimo u dodatnim sadržajima pored benzinske pumpe. Kako da nemamo samo jedan „Mek“ od Beograda do Niša, nego da imamo tri, četiri pet, da imamo i druge neke sadržaje koji će obezbediti da ti ljudi svrate i da potroše pare. Nama leti prođu desetine hiljada putnika prema Turskoj, Grčkoj, nije bitno, ili odozdo na gore, ili odozgo na dole, svrate negde sipaju gorivo, uglavnom ni to ne rade, i mi naplatimo putarinu i mi smo zadovoljni. Mi treba da nađemo način kako da im uzmemo pare još. Bar da potroše po 10 evra, ako ne više, po 20 evra.
Ako nemamo državni projekat, i ovo što je ministar predložio ovde, i Vlada da oni osmisle gde će biti sadržaji, gde će biti pumpa, šta će pored pumpe biti, da li će biti neki motel, da li će biti neki sadržaj, ništa nećemo da im uzmemo. Gledaćemo ih po livadama pored auto-puta, u čaršafima kako leže i popiju vodu, i odoše. Nemamo nikakav prihod. Valjda mi treba da razmišljamo kako ćemo da uzmemo prihod. Mi nemamo more da uzmemo prihod. Mi imamo auto-put. Daj bar da uzmemo od tog auto-puta, kad kažem auto-put ne mislim samo na Koridor 10, mislim i na taj prema južnom Jadranu, i uopšte tamo gde se proleti brzo. Čim se napravi auto-put, oni imaju obične kafane kao što znate, moramo da smislimo neki dodatni sadržaj. A i to ne moramo mi sve da smislimo. Eno videli smo koliko oni zarađuje između Austrije i Mađarske, tačnije rečeno između Mađarske i Italije, i jedan i drugi motel sa strane, levo i desno. Stalno prepuno. Po sto vozila, a kod nas svrate, sipaju gorivo i nama ih, nemaju šta da rade. Nema sadržaja.
Zato je ovo bitno i zato mislim da je izuzetno važan ovaj zakon, a ne samo sa aspekta što će neki seljak da uzme 50.000 evra po aru, ako je pumpa, a ovako će uzeti 500, nego i zato što moramo da razmišljamo kako će država da ima dodatan prihod od PDV i kako će se tu još nešto prodati ovim strancima, koji prolaze, pa i našima naravno. Pre svega mislim na ove iz inostranstva.
Naravno, ne bih o ovim sporazumima jer sporazumi su mnogo važni, ali samo da kažemo o ovim pomorcima. Znate, ja ne znam tačno podatak, drago mi je da sam čuo ovde da je to pet hiljada ljudi ali znam mnoge i pomorce i znam mnoge koji rade na brodovima, mnogo onog osoblja koje radi na brodovima i u Hrvatskoj uzima licence i preko hrvatskih firmi sve to radi, kao osoblje u restoranima, itd. u ovim velikim, što bi rekli, ne ovaj što je bio kod Venecije, nego ovim drugim brodovima.
Mislim da je izuzetno važno, to je devizni priliv ali isto tako to će biti značaj, jeste to dodatna obaveza nekim zdravstvenim ustanovama koje dobiju licencu, ali je to dodatni prihod u krajnjem slučaju koji mogu da obezbede.
Rekao bih kako se on zove, da li pomorski ili ne, nije to ništa sporno, mi jesmo pomorska zemlja u krajnjem slučaju, čim izlazimo negde na more, da li preko drugoga, ali kada sednemo na Dunav mi siđemo do mora, spustimo, ko ima jahtu. Ko nema jahtu, neka sedne na čamac, ali svejedno, doći će do mora. Palma je napravio, ima parče mora u Grčkoj tako da negde imamo.
Naravno, kada je reč o ovim sporazumima između Ruske federacije i Ukrajine, to je važno da bi moglo da se faktički, ovaj sporazum je pretpostavka da „Železnice Srbije“ može faktički da ugovara saobraćaj odmah direktno, a ne da se posebni ugovori prave i da onda različiti špediteri uzimaju više para.
Hvala još jednom, kažem da ćemo podržati sav ovaj pakte zakona.